Scânteia Tineretului, octombrie 1952 (Anul 7, nr. 1072-1098)

1952-10-14 / nr. 1083

Pe drumul măreţ al construirii comunismului Intr’o atmosferă de mare avânt, în urma discutării raportului tov. M. Z. Saburov, preşedintele Comitetului de Stat al Planificării al U.R.S.S., Congresul al XlX-leaal Partidului Comunist (bolşevic) a luat hiotărîrea să aprobe ca bază Directivele cu privire la cel de al 5-lea plan cincinal de dezvoltare a U.R.S.S. pe anii 1951 —1955. Oamenii sovietici au dobândit astfel un nou plan de cinci ani, călăuză sigură a activităţii lor multilaterale, menite să întărească pacea lumii şi să ridice U.R.S.S. pe o nouătreaptă pe drumul spre comunism. Ca şi pentru planurile cincinale anterioare, popoarele sovietice mulţumesc pentru noul cincinal inspiratorului şi conducătorului tuturor victoriilor Ţării Socialismului, marele Stalin. Ideile geniale expuse în opera stalinistă „Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S.“ au dat Comitetului Central al Partidului Comunist (bolşevic) putinţa de a elabora Directivele noului cincinal pe baza cunoaşterii profunde a legilor economice ale socialismului, a teoriei construirii comunismului în Uniunea Sovietică, a bazelor ştiinţifice ale planificării economiei naţionale. Conform învăţăturii tovarăşului Stalin, al 5-lea plan cincinal al U.R.S.S. prevede dezvoltarea planificată a economiei naţionale în numele sarcinii măreţe puse de legea economică fundamentală a socialismului. Cerinţele şi trăsăturile esenţiale ale acestei legi sunt: asigurarea satisfacerii maximale a nevoilor materiale şi culturale mereu crescânde ale întregii societăţi prin creşterea şi perfecţionarea neîntreruptă a producţiei socialiste pe bazatehnicii cele mai înalte. Adoptarea Directivelor celui de al 5-lea plan cincinal al U.R.S S. marchează pu-I ' --- ' uni Sovietice. După cum se ştie, în „Problemele economice ale socialismului in U.R.S.S.“ tovarăşul Stalin a arătat condiţiile necesare pentru pregătirea trecerii tie la socialism la comunism. Tocmai pe această cale indicată de tovarăşul Statin, este alcătuit al 5-lea cincinal. Principalul mijloc prin care noul plan cincinal călăuzeşte Uniunea Sovietică spre comunism este dezvoltarea producţiei industriale şi agricole. După cum arată Directivele planului, până în 1955 producţia globală industrială va creşte de trei ori faţă de nivelul dinainte de război, fiind cu 70 la sută mai mare decât în 1950. Producţia globală de cereale va creşte cu 40-50 la sută, iar cea de carne şi slăninăcu 80—90 la sută. O mare atenţie dau Directivele celuide al 5-lea cincinal sovietic creşterii cantităţii de produse care exprimă desvoltarea tehnicii moderne a U.R.S.S. In acest sens sunt îndreptate numeroase indicaţii. Prevăzând creşterea medie a producţiei de maşini şi a metalurgiei prelucrătoare de cca. două ori, Directivele trasează — de pildă — sarcina creşterii producţiei de maşini-unelte mari şi maşini-unelte unicale — fără seamăn în lume — de cca. 8,6 ori. Datorită ridicării tehnicii la un nivel mai înalt până în 1955 în U.R.S.S. se va putea desăvârşi în linii mari mecanizarea muncilor grele şi a lucrărilor cu un mare volum de muncă în industrie, se va termina mecanizarea muncilor agricole în colhozuri, şi se va trece cu hotărîre la electrificarea şi automatizarea largă a proceselor de producţie, realizând în acest fel un nou pas spre comunism. O altă idee de seamă pe care o oglindeşte. Directivele celui de al 5-lea plan cincinal al U.R.S.S. este cea a îmbunătăţirii continue a folosirii rezervelor interne, paralel cu realizarea unor mari lucrări de construcţii capitale, care stau la temelia progresului economiei sovietice. Intr’adevăr, în timp ce volumul investiţiilor capitale va creşte de cca. 2 ori, prin folosirea mai deplină a capacităţilor de producţie a furnalelor se va realiza circa 30 la sută din sporirea producţiei de fontă a U.R.S.S., prin îmbunătăţirea utilizării minelor de cărbune va fi obţinută 25 la sută din creşterea producţiei carbonifere, iar prin îmbunătăţirea producţiei fabricilor de ciment va fi dobândită 30 la sută din cantitatea de ciment programată a fi produsă peste nivelul din 1950. In agricultură, folosirea mai deplină a capacităţilor de producţie este o sarcină la fel de importantă. Creşterea producţiei la hectar — arată documentele Congresului al XIX-lea al P.C. (b) al U.R.S.S. — este singura linie justă în sporirea producţiei agriculturii. Creşterea puternică a producţiei industriale şi agricole crează condiţii din cele mai bune pentru ridicarea necontenită a nivelului de trai al oamenilor muncii. Aşa cum prevede planul cincinal, în decursul anilor 1950—1955 venitul naţional al U.R.S.S. trebue să crească cu cel puţin 60%. Datorită creşterii salariilor şi veniturilor personale ale oamenilor sovietici şi a noilor reduceri de preţuri care se vor efectua, salariul real va spori în decursul cincinalului cu 35%. Paralel cu creşterea standardului de viaţă, Directivele noului cincinal stalinist prevăd şi o puternică ridicare a nivelului cultural al oamenilor sovietici. Răspunzând setei puternice de învăţătură a tineretului sovietic, ele hotărăsc de aceea terminarea până în 1955 a trecerii în majoritatea oraşelor la învăţământul mediu general de 10 ani în locul învăţământului de 7 ani, şi crearea condiţiilor pentru generalizarea în viitorul cincinal a acestei măsuri pe tot cuprinsul U.R.S.S. In acest fel, în 1960, toţi tinerii sovietici de vârstă corespunzătoare vor fi cel puţin absolvenţi sau elevi ai şcolilor medii. In acelaş timp Directivele planului cincinal hotărăsc începerea realizării învăţământului politehnic în şcolile medii şi crearea condiţiilor pentru realizarea învăţământului politehnic general, în vederea asigurării posibilităţii ca tinerii absolvenţi mda'Tiber profesiunea'' şi si nu îie legaţi toată viaţa de o singură profesiune. Al 5-lea plan cincinal demască prin contra încă odată putreziciunea şi neputinţa organică a economiei capitaliste de a realiza vreo creştere a producţiei îndreptate spre satisfacerea nevoilor masselor largi populare. Se ştie că în timp ce oamenii sovietici luptă pentru îndeplinirea cu succes a cincinalului construcţiilor paşnice, imperialiştii aţâţători la război desfăşoară o turbată cursă a înarmărilor, luptând pentru deslănţuirea unui nou măcel mondial. In aceste condiţii, prevederile acestui cincinal dovedesc încă odată înalta siguranţă morală a oamenilor sovietici, care nelăsându-se intimidaţi de provocări, construiesc curajoşi comunismul, visul de Veacuri al omenirii. Directivele celui de al 5-lea plan cincinal al Uniunii Sovietice stârnesc un sentiment de siguranţă şi o caldă emoţie nu numai în inimile oamenilor sovietici. Popoarele ţărilor de democraţie populară privesc şi ele cu recunoştinţă şi dragoste la noul plan cincinal stalinist,, ale cărui prevederi servesc, odată cu construirea comunismului în U.R.S.S., şi construirea socialismului în ţările de democraţie populară. In prezent Directivele celui de al XIX-lea Congres al Partidului Comunist (bolşevic) al U.R.S.S. cu privire la al 5-lea plan cincinal de dezvoltare a Uniunii Sovietice, alături de proiectul Statutului modificat al Partidului, sunt studiate de oamenii muncii din ţara noastră, în învăţământul de partid, de U.T.M., în şcoli şi facultăţi, în întreprinderi şi în instituţii. Directivele celui de al 5-lea plan cincinal al Uniunii Sovietice, recent adoptate, oferă oamenilor cinstiţi din lumea întreagă, o imagine limpede a viitorului Statului socialist. Citindu-le, studiindu-le, oamenii simpli şi doritori de pace zăresc aevea stăvilarele măreţe ale noilor hidrocentrale sovietice, uriaşa clădire a Universităţii din Moscova despicând norii, tractoarele electrice brăzdând uriaşele ogoare irigate. Această imagine însufleţeşte pe oamenii simpli de pe întreg pământul. Ea îi învaţă să lupte mai puternic împotriva imperialiştilor, să apere pacea, să întărească marele lagăr al democraţiei şi libertăţii popoarelor, în fruntea căruia se află Uniunea Sovietică şi iubitul nostru tovarăş Stalin. Succesele brigăzii de tineret încă de la constituirea ei, brigada de tineret, participând în întrecerii© socialiste alături de celelalte brigăzi de câmp ale gospodăriei noastre colective, a muncit cu spor. Pentru sporirea necontenită a succeselor brigăzii, organizaţia de bază U.T.M., îndrumată de organizaţia de partid şi cu ajutorul comitetuluiraional U.T.M., a sprijinit mereu munca acestei brigăzi. Roadele muncii însufleţite a tinerilor colectivişti şi ajutorul dat de organizaţia de bază U.T.M. s’au văzut. Brigada de tineret a cucerit drapelul de brigadă fruntaşă în întrecerea socialistă pe gospodărie, încă din campania însămânţărilor de primăvară. înainte de începerea campaniei agricole de toamnă, membrii brigăzii de tineret şi-au luat angajamentul să păstreze şi mai departe drapelul de brigadă fruntaşă pe gospodărie, iar în cinstea celui da al XIX-lea Congres al Partidului Comunist (bolşevic) al U.R.S.S. s-au angajat să depună toate eforturile pentru a termina însămânţările de toamnă până la 3 octombrie. Brigada de tineret a contribuit efectiv la recoltarea bumbacului, a porumbului şi a celorlalte culturi de toamnă. Membrii brigăzii de tineret şi-au depăşit cu mult normele. Utemista Andriana Neagu, de pildă, a cules zilnic între 48—54 kg. bumbac, realizând astfel chiar mai mult de 3 norme. Tinerii colectivişti au obţinut deasemeni realizări de seamă şi la însămânţări, Utemistul Constantin Z. Asan, de pildă, a însămânţat zilnic 4,29 ha., depăşind norma cu 1,29 ha. Luptând neobosit pentru îndeplinirea angajamentelor ce şi le-au luat, membrii brigăzii de tineret — şi odată cu ei, şi celelalte brigăzi din gospodărie — au reuşit să termine însămânțările cu cinci zile mai înainte de data la care erau angajat. STANA ULMEANU membră în Gospodăria Agricolă Colectivă „Filimon Sârbu", regiunea București * Proletari din toate ţările, uniţi-vâ! UROAIM CENTRAL ALUN MN TINERETULUI MUNCITOR Seria ll-a Anul IV Nr. 1083 6 PAGINI — 20 BANI Marţi 14 Octombrie 1952 Preşedintelui Consiliului de miniştri al U. R. S. S. Iosif Vissarionovîci STALIN MOSCOVA — KREMLIN Scumpe tovarăşe Stalin ! In ziua celei de a patra aniversări a stabilirii relaţiilor diplomatice între Republica Populară Democrată Coreeană şi Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste, permiteţi-mi ca, în numele Guvernului Republicii Democrate Coreene şi al întregului popor coreean, să vă transmit Dumneavoastră, scumpe Iosif Vissarionovici, eliberatorul şi cel mai bun prieten al poporului coreean, şi prin Dumneavoastră , Guvernului U.R.S.S. şi întregului popor sovietic, sentimente fierbinţi de recunoştinţă şi mulţumire. Astăzi s-au împlinit patru ani de la recunoaşterea Guvernului Republicii Populare Democrate Coreene de către Guvernul Uniunii Sovietice, ale cărei Forţe Armate au eliberat poporul coreean de sub jugul imperialiştilor japonezi, dând astfel poporului coreean posibilitatea să-şi creeze un stat independent şi democrat. In tot acest răstimp Uniunea Sovietică a acordat în mod continuu un ajutor dezinteresat şi un sprijin prietenesc Republicii Populare Democrate Coreene. Relaţiile de prietenie dintre statele noastre se întăresc şi mai mult în condiţiile luptei duse de poporul coreean împotriva intervenţioniştilor americani, pentru libertatea şi independenţa Patriei sale. Scumpe Iosif Vissarionovici, poporul coreean îşi exprimă hotărîrea de a dezvolta şi întări şi pe viitor prin toate mijloacele relaţiile de prietenie dintre popoarele noastre. Poporul coreean este profund conştient de întreaga însemnătate a întăririi prieteniei coreeano-sovietice şi înţelege că numai cu ajutorul frăţesc şi dezinteresat al marii Uniuni Sovietice este posibilă existenţa paşnică şi independentă şi înflorirea Republicii Populare Democrate Coreene. Trăiască prietenia veşnică de nesdruncinat dintre Republica Populară Democrată Coreeană şi Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste ! Slavă marii Uniuni Sovietice, bastionul de neclintit al păcii, democraţiei şi socialismului în lumea întreagă! Preşedintele Cabinetului de Miniştri al Republicii Populare Democrate Coreene Kim Ir sen 10 Octombrie 1952 Phenian Preşedintelui Cabinetului de miniştri al Republicii Populare Democrate Coreene tovarăşul Kim Iracu PHENIAN Vă rog, tovarăşe Preşedinte, să primiţi mulţumirile Guvernului Sovietic şi ale mele personal pentru felicitările şi urările Dumneavoastră prieteneşti cu prilejul celei de a patra aniversări a stabilirii relaţiilor diplomatice între Republica Democrată Coreeană şi Uniunea,Republicilor Sovietice Socialiste. Urez poporului coreean, care îşi apără surajos drepturile sale naţionale, succese în lupta sa eroică pentru libertatea şi independența patriei sale. I. Stalin In pag. 2 si 3 In pag. 4 Congresul al XlX-lea al P. C. (b) al U. R. S. S. Directivele Congresului al XlX-lea al partidului cu privire la cel de al 5-leal plan cincinal de dezvoltare a U. R. S. S. pe anii 1951 — 1955 Raportul tov. M. Z. Saburov, președintele Comitetului de Stat al Planificării al U. R. S. Si Cuvântarea tov. N. A. Bulgania cangresBi ai nea al P. c. ® al DJ.S.S. Şedinţa din dimineaţa zilei de 11 Octombrie 199 Şedinţa de dimineaţă s-a deschis sub preşedinţia lui J. Şalahmetov. Continuă discuţiile la raportul lui N. S. Hruşciov asupra „Modificărilor în Statutul P.C. (b) al U.R.S.S.“. Primul ia cuvântul K. P. Jukov (regiunea Voronej). Necesitatea modificărilor aduse Statutului partidului, a subliniat Jukov, este dictată chiar de viaţă. Aceste modificări au drept scop întărirea continuă a rolului conducător al partidului. G. A. Borkov (Saratov) a vorbit despre uriaşul şi incontestabilul prestigiu al partidului în rândurile poporului. Masele largi ale oamenilor muncii au o încredere profundă în cauza partidului, ca în propria lor cauză scumpă şi urmează partidul, pe conducătorul şi învăţătorul lor, tovarăşul Stalin. Se dă apoi cuvântul lui F. F. Kuzneţov (Moscova). El a arătat că Statutul modificat generalizează experienţa extrem de bogată a construcţiei de partid, acumulată de la Congresul al XVIII-lea, desvoltă şi concretizează principiile organizatorice fundamentale ale partidului, aplicându-se la noile sarcini ale construcţiei comuniste. Larga discutare a materialelor C.C. al P.C. (b) al U.R.S.S. pentru Congresul al XIX-lea în cadrul organizaţiilor de partid din armată, a spus Kuzneţov, a ridicat la un nivel şi mai înalt iniţiativa creatoare şi activitatea maselor de partid, a ajutat ca lipsurile din munca de partid să fie văzute mai bine şi să fie înlăturate. In proiectul Statutului modificat al partidului se subliniază creşterea răspunderii membrilor de partid pentru îndeplinirea îndatoririlor lor de partid. In condiţiile armatei aceasta Înseamnă că fiecare comunist trebue să fie fruntaș în pregătirea de luptă și politică, exemplu de înaltă disciplină militară. Kuznețov a subliniat marea însemnătate a sarcinii formulate în Statut de a întări apărarea activă a patriei îmmariva m^flnnilrvr ^ cti par up rhiqmanilor ei. P. F. Ceplakov (regiunea Sahalin) a spus că datorită ajutorului şi atenţiei partidului, guvernului şi tovarăşului Stalin personal, comuniştii şi toţi oamenii muncii din regiunea Sahalin au desfăşurat o muncă intensă în vederea lichidării urmărilor stăpânirii tâlhăreşti a ocupanţilor japonezi. Vorbitorul a subliniat apoi uriaşa însemnătate a modificărilor introduse în Statut. In lupta pentru îndeplinirea măreţelor sarcini ale construirii comunismului creşte nemăsurat de mult rolul îndrumător şi conducător al partidului, rolul fiecărui comunist. Noul Statut sporeşte cu mult ca-» pacitatea de luptă a partidului. In muncai organizaţiei din Sahalin, a declarat Geplaskov, există lipsuri. Comuniştii din regiune vor face totul pentru a le înlătura cât mai grabnic şi vor face faţă cu succes sarcinilor care le revin, împreună cu întreg poporul sovietic, ei îşi vor ridica şi mai mult vigilenţa, vor întări şi mai mult apărarea ţării, vor face totul pentru ca nici agresorii americani, nici cei japonezi, nici alţi duşmani ai patriei noastre să nu poată tulbura munca paşnică a oamenilor sovie- tici care construesc comunismul. S. A. Vagapov (R.A.S.S. Başkiră) a vor* bit la începutul cuvântării sale despre în* ţeleapta politică leninist-stalinistă a parti-* dului în problema naţională, politică da-* torită căreia toate naţiunile din Uniunea Sovietică s’au transformat în naţiuni s0o cialiste înaintate. Vorbind despre noul Statut modificaţiel partidului, Vagapov a subliniat că a-a cesta ridică şi mai sus rolul organizaţiilor de partid şi al fiecărui membru de partid.» Documentele istorice ale C.C. al P.C. (b) al U.R.S.S. pentru Congresul al XIX-lea au dat naştere în republică unui nou şi puternic avânt al activităţii politice şi în muncă al maselor de partid şi al tuturor oamenilor muncii. Peste 40.000 de comunişti din organizaţia de partid a ţinutului au participat la discutarea proiectului Statutului modificat. S.S. Rumianţev (regiunea Velikie-Luk!) a subliniat că proiectul Statutului modifi-* cat al partidului oglindeşte noile sarcini sporite ale construcţiei comuniste şi, în Ie*gătură cu aceasta, noile cerinţe sporită care le ridică partidul în faţa fiecărui co* munist. Acest document, a spus ©1, a fost aprobat în unanimitate la toate adunările de partid. In încheiere, vorbitorul a asigurat Con-* cini istorice organizaţia de partid din Velikie-Luki îşi va uni şi mai strâns rândurile în jurul Comitetului Central feminist-stalianist, în jurul marelui Stalin. Congresul al XIX-lea a aprobat în unanimitate linia politică şi activitatea practică a Comitetului Central al Partidului, exprimând astfel voinţa întregului nostrupartid eroic, a spus A.U. Hahalov (RASS Buriat- Mongolă). Poporul sovietic devotat fără margini Partidului Bolşevic, i-a încredințat de bună voie soarta sa, conştient că (Continuare in pag. 5-a). In întreaga ţară, tinerii se înscriu printre primii în listele de alegători La centrul de înscriere Nr. 2 din Galaţi GALAŢI (de la corespondentul nostru), încă din primele ore ale dimineţii uneia din zilele trecute, numeroşi muncitori, tehnicieni şi funcţionari, se îndreptau spre cele 6 centre de înscriere, pentru a-şi îndeplini înalta datorie cetăţenească. Alături de numeroşi vârstnici, păşesc mândri spre centrul de înscriere nr. 2 utemistul Pascale Ion, muncitor şi utemişti! Guberez Gheorghe şi Constantinescu Vasile funcţionari, toţi de la Atelierele C.F.R. Galaţi. Ei discută cu multă însufleţire despre în oraşul BÂRLAD (dela corespondentul nostru). încă de a doua zi după apariţia Legii pentru alegerea deputaţilor în Marea Adunare Naţională, în oraşul Bârlad s’a început o temeinică muncă de agitaţie pentru ca niciun cetăţean cu drept de vot, să nu rămână neînscris în listele de alegători. De câteva zile, în localul Sfatului Popular al oraşului Bârlad, au început înscrierile. De dimineaţă şi până seara târziu sute de cetăţeni, se perindă prin faţa celor care întocmesc listele de alegători. Printre primii înscrişi au fost tinerii Radu Dumitru şi Chitici Margareta, de la fabrica de confecţii „Proletarul Roşu“. Ei au ţinut să-şi îndeplinească încă din primele zile, această datorie cetăţenească de onoare, caracterul democratic al legii pentru alegerea deputaţilor în Marea Adunare Naţională, despre marile drepturi pe care Constituţia le asigură tineretului şi întregului popor muncitor. — Mă simt nespus de fericit — spunea utemistul Constantinescu Vasile — că peste puţin timp voi vota pentru prima oară în viaţa mea. Aceasta mă face să-mi sporesc şi mai mult eforturile în muncă, pentru a-mi arăta recunoştinţa faţă de regimul nostru democrat-popular Bârlad Tot în primele zile s’au Înscris în listele de alegători şi tinerele surori Elena şi Janeta Martac. — Aţi mai votat? le-a întrebat agitatoarea utemistă Sârbu Elena. — Nu tovarăşe ! Este pentru prima dată când ne vom da şi noi votul la alegerea celor mai buni dintre noi care să fie deputaţi în Marea Adunare Naţională — a spus Martac Janeta. Iar eu, deabia aştept să votez — a adăugat sora ei. Tot printre primii înscrişi au fost şi tinerii Mihăilă Pavel, şofer, tânărul muncitor ceferist Ion Vasile şi utemistele Nichita Valerica şi C. Pavel. Până în seara zilei de 10 octombrie s-au înscris în listele de alegători peste 2600 de cetăţeni ai oraşului Bârlad. TIMIŞOARA (de la corespondentul nostru). Zilele trecute in oraşul şi regiunea Timişoara, au început înscrierile în listele de alegători. încă din prima zi, numeroşi oameni ai muncii, vârstnici, femei şi tineri, puteau fi văzuţi cercetând afişele sfaturilor populare, care anunţau ordinea înscrierii in listele de alegători. Centrele de înscriere sunt pline de oameni. De pildă, la centrul de înscriere, printre numeroşi muncitori, stahanovişti, fruntaşi în producţie, studenţi şi elevi, s’a prezentat plin de bucurie şi utemistul Valeriu Munteanu, fîul profesoarei emerite, Maria Munteanu. El are pentru ce să se bucure: va vota pentru prima oară in viaţa lui. — Visez să devin un bun inginer electrotehnic — ne spunea el cu emoţie — şi voi vota pentru înfăptuirea visului meu. Valeriu Munteanu este hotărît să voteze din toată inima la 30 Noembrie pentru candidaţii Frontului Democraţiei Populare, adânc convins că în felul acesta votează pentru înfăptuirea visurilor sale, pentru viitorul său luminos, pentru înflorirea patriei iubite. Utemişti şi tineri, înscrieţi-vâ în listele de alegători! In întreaga ţară se desfăşoară în aceste zile înscrierea cetăţenilor cu drept de vot în listele de alegători. Utemişti şi tineri! Este o înaltă datorie patriotică aceea de a folosi din plin largile drepturi democratice pe care le acordă regimul de democraţie populară tineretului! Inscrieţi-vă printre primii în listele de alegători! Niciun tânăr alegător, niciun cetăţean cu drept de vot să nu rămână neînscris în listele de alegători! întăriţi vigilenţa voastră, demascaţi curajos şi obţineţi ştergerea din listele electorale a tuturor acelora declaraţi prin lege nedemni de a participa la alegeri! In oraşul Timişoara •k★ Tineretul liber al patriei noastre se pregăteşte cu însufleţire să participe la marele eveniment din viaţa poporului nostru — alegerea deputaţilor pentru Marea Adunare Naţională, de la 30 Noembrie. Iată mai jos câteva aspecte ale activităţii desfăşurate de tinerii din Capitală în pregătirea alegerilor de la 30 Noembrie. Fotografia 1. Studenţii Institutului de teatru „I. L. Caragiale“ studiază şi discută raportul tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej asupra proiectului de Constituţie a R.P.R. Raportul ii ajută să înţeleagă mai bine drepturile politice largi de care se bucură, înalta mândrie de a fi tânăr cetăţean al R.P.R. Fotografia 2. Un grup de tineri de la uzina „Steaua Roşie“ citesc listele care arată repartizarea cetăţenilor pentru înscrierea în listele de alegători. Ei vor să fie printre primii care se înscriu în aceste liste. Fotografia 3. La circumscripţia electorală nr. 8 de pe str. Ardealului nr. 22, zilnic vin zeci şi sute de cetăţeni, tineri şi vârstnici, al cartierului Bucureştii Noi pentru a se Înscrie în listele de alegători, indeplinindu-şi astfel o Înaltă Îndatorire cetăţenească.