Scînteia Tineretului, decembrie 1971 (Anul 27, nr. 7011-7037)

1971-12-08 / nr. 7017

Tineii scriitori pe șantierul »r . » ' • ■ hidrocentralei Lotru SPRIJIN EFECTIV PREGĂTIRII TEHNICO - PRODUCTIVE A ELEVILOR . Comitetului U.T.G. al uzinelor „Timpuri noi“, menită să sprijine cu maximum de eficienţă practica în producţie a elevilor, să-i educe în spirit muncitoresc, a stîrnit un interes deosebit în rîndul uteciştilor de la întreprinderea de construcţii siderurgice Hunedoara. După publicarea în presă a chemării, ne-am gîndit insistent cum să aplicăm iniţiativa tinerilor din Bucureşti. Realitatea a demonstrat că preluarea mecanică a oricărei iniţiative fără a se ţine seama de specificul întreprinderii, al activităţii uteciştilor, nu are şi nici nu poate avea efectele dorite. De aceea, încercam s-o croim cât mai bine după profilul nostru, convinşi fiind că va da roade numai dacă răspunde unor necesităţi reale şi concrete, întreprinderea de construcţii siderurgice patronează trei şcoli generale (3, 7 şi 10) şi un liceu (nr. 2) situate în Hunedoara. Sub acest aspect ea are sarcini mari în comparaţie cu alte întreprinderi. Amenajarea cu ateliere la fiecare din aceste şcoli, asigurarea posibilităţilor tuturor elevilor de a face practică pe şantiere ridică probleme complexe. La începutul anului între , conducerea întreprinderii şi conducerile şcolilor a fost în- cheiată o convenţie privind responsabilităţile foarte precise legate de dotarea atelierelor şcolare. Pentru prima etapă pot afirma că ne-am respectat angajamentele asumate. În fiecare şcoală au fost amenajate ateliere în spaţii autonome puse la dispoziţie de către întreprinderi. O serie de maşini, aparate, scule, dispozitive , maşini de găurit, electrice sau cu ax vertical, generatoare de acetilenă, polizoare, aparate de vopsit in cimp vicrtt wi dCiv, transformatoare de sudură, aparate de zugrăvit, materiale electrice,. MIHAI SCHNEIDER, secretarul Comitetului XI.T.C. de la Întreprinderea de construcții siderurgice Hunedoara (Continuare în pag. a 111-a) CERCETAREA ŞTIINŢIFICA STUDENŢEASCĂ Timp de o lună, viaţa universitară a fost marcată de un eveniment studenţesc devenit tradiţie : întîlnirea la nivelul ţării a celor mai buni studenţi care-şi însoţesc anii de facultate cu o activitate de cercetare dedicată creaţiei ştiinţifice. S-au întîlnit şi de astă dată, pe tot parcursul lunii ■ noiembrie, în secţii de specialitate, pentru a prezenta în faţa colegilor rodul cercetărilor, lor şi confruntarea rezultatelor lor cu ale altor studenţi — dacă pot spune astfel, pentru o adevărată competiţie ştiinţifică consacrată vîrfurilor studenţiei. Cadrul organizatoric al conferinţei a fost stabilit de către Comitetul Executiv al U.A.S.R., în colaborare cu Ministerul învăţămîntului, după o consultare largă a cadrelor didactice şi a studenţilor. În felul acesta, s-a ajuns la soluţia organizării a 16 CONSTANTIN BOŞTINĂ secretar al Consiliului U.A.S.R. însemnări despre a IX-a Conferinţă naţională a cercurilor ştiinţifice studenţeşti secţii pe domenii în centrele universitare Bucureşti, Iaşi, Cluj, Timişoara, Petroşani, Bacău, Baia Mare, Constanţa şi Oradea, avînd un plus faţă de ediţiile precedente secţii separate pentru institutele pedagogice, incit studenţii acestor institute să beneficieze de un cadru adecvat dezbaterilor De asemenea, numărul reprezentanţilor studenţilor în birourile secţiilor a fost sporit faţă de anii trecuţi, iar participarea reprezentanţilor unităţilor socialiste, a tinerilor absolvenţi, ingineri, tehnicieni,, muncitori calificaţi şi elevi la desfăşurarea lucrărilor şi la dezbateri a fost o caracteristică a actualei conferinţe. , Dacă e vorba să punctăm elementele care au dat prestigiul acestor manifestări, m-aş opri la următoarele : Lucrările prezentate în cadrul conferinţei de către studenţi, tineri absolvenţi din promoţia 1971 sau elaborate de către stu(Continuare în pag. a IV-a) O REALITATE. ...Şi O ATITUDINE lipsită de argument: „NOI NU ANGAJĂM FETE!“ O sursă importantă de recrutare şi pregătire a forţei de muncă o reprezintă tinerele. Este un fapt recunoscut astăzi, subliniat de ponderea din ce în ce mai ridicată pe care acestea o deţin în ansamblul economiilor naţionale dezvoltate, puternic industrializate. Şi în ţara noastră acest proces se află în plină desfăşurare, numărul tinerelor — în bună măsură absolvente de liceu — care ocupă (pe baza cursurilor speciale de calificare) posturi productive în întreprinderi fiind în creştere sensibilă. E prevăzut de altfel ca o parte din cantitatea cu care urmează, în cursul cincinalului 1971— 1975, să fie suplimentată forţa de muncă să se realizeze din promovarea în producţie a tinerelor fete. Problema trebuie privită în mod diferenţiat. Tinerele nu pot ocupa, desigur, orice post (există calificări în mecanică grea, metalurgie, etc., a căror însuşire de către femei este, obiectiv, nepotrivită), dar pot lucra cu succes într-o largă serie de meserii (mecanică, electrotehnică, optică, electronică, operatorie), care, tradiţional, constituiau o exclusivitate a bărbaţilor. Orientarea fetelor spre asemenea profesii este prin urmare o ten-ANDREI BÂRSAN (Continuare în pag. a 11-a) Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ANUL XXVII, SERIA IINr. 7017 6 PAGINI —30 BANI MIERCURI 8 DECEMBRIE 1971 ACEŞTI OAMENI DIN AVANGARDA EROICĂ Studenţii Facultăţii de electrotehnică îşi completează cunoştinţele în laboratorul de specialitate Foto : GH. CU CV industria modernă oferă tinerelor un timp larg de afirmare Cuvintarea tovarăşului NICOLAE DE la Congresul al Vl-lea al P.M.U.P. Stimaţi tovarăşi, Ne este deosebit de plăcut să luăm parte la lucrările celui de-al Vl-lea Congres al Partidului Muncitoresc Unit Polonez şi să vă adresăm dumneavoastră, participanţilor la Congres, comuniştilor şi tuturor oamenilor muncii din Polonia socialistă un fierbinte mesaj de prietenie şi solidaritate internaţionalistă din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a comuniştilor, a întregului popor. Faptul că acest înalt forum al comuniştilor polonezi are loc in preajma aniversării a 31 de ani de la crearea Partidului Muncitoresc Polonez sporeşte şi mai mult însemnătatea Congresului, îi conferă semnificaţia unui bilanţ atît al luptei pentru instaurarea puterii populare, cit şi al activitaţii desfăşurate în anii construcţiei socialiste. Raportul Comitetului Central şi raportul prezentat Congresului de tovarăşul Gierek oferă o amplă imagine a realizărilor pe care clasa muncitoare, oamenii muncii polonezi le-au dobîndit — sub conducerea partidului — în construcţia societăţii socialiste, precum şi a programului de dezvoltare multilaterală a patriei dumneavoastră. Comuniştii, oamenii muncii din România urmăresc cu profund interes cursul înnoitor determinat de Partidul Muncitoresc Unit Polonez pentru soluţionarea problemelor complexe ale edificării noii societăţi, pentru dezvoltarea economiei, ştiinţei şi culturii, creşterea bunăstării poporului, pentru afirmarea tot mai puternică a rolului conducător al partidului şi întărirea legăturilor sale cu clasa muncitoare şi masele populare, pentru participarea largă, nemijlocită a oamenilor muncii la conducerea vieţii politico-sociale a întregii ţări. Ca prieteni ai poporului polonez, ne bucură din inimă, dragi tovarăşi, că partidul dumneavoastră a reuşit, sub conducerea tovarăşului Gierek, să învingă greutăţile de anul trecut şi să asigure dezvoltarea cu succes a orînduirii socialiste, progresul economic şi social — şi vă dorim succese cit mai mari pe acest drum. Dragi tovarăşi, Intre poporul român şi poporul polonez există vechi relaţii, cu bogate tradiţii făurite in lupta dusă în decursul istoriei pentru libertate şi independenţă naţională, împotriva imperialismului şi fascismului, a exploatării şi asupririi; aceste relaţii au dobîndit un conţinut nou în anii socialismului, avînd drept fundament trainic noua orînduire socială, ideologia marxist-leninistă, aspiraţiile şi ţelurile comune în lupta pentru triumful socialismului şi păcii. Consemnăm cu satisfacţie că între România şi Polonia se dezvoltă an de an o colaborare rodnică şi multilaterală, iar progresele obţinute de ţările noastre în construcţia socialistă, Tratatul de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală dintre Republica Socialistă România şi Republica Populară Polonă deschid largi perspective pentru intensificarea acestei colaborări. O contribuţie însemnată la dezvoltarea prieteniei româno-polone o aduc partidele noastre — Partidul Comunist Român şi Partidul Muncitoresc Unit Polonez, schimburile de delegaţii, de informaţii, contactele pe linie de partid înlesnind mai bună cunoaştere reciprocă a experienţei şi rezultatelor obţinute în construcţia socialistă, intensificarea colaborării pe multiple planuri. Partidul Comunist Român şi guvernul Republicii Socialiste România vor acţiona cu consecvenţă şi în viitor pentru dezvoltarea continuă a relaţiilor româno-polone, cu convingerea că aceasta corespunde intereselor ambelor popoare, serveşte unităţii ţărilor socialiste, întăririi forţelor socialismului, cauzei progresului şi păcii. Stimaţi tovarăşi, în prezent, întregul nostru popor înfăptuieşte neabătut programul adoptat de Congresul al X- lea al partidului în vederea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate — program care prevede continuarea în ritm susţinut a industrializării socialiste, modernizarea structurii întregii economii în vederea creşterii avuţiei naţionale, a apropierii de ţările dezvoltate din punct de vedere economic. Noul plan cincinal, 1971—1975, prevede creşterea producţiei industriale în ritm mediu anual de 11—12 la sută, dezvoltarea agriculturii, introducerea pe scară tot mai largă a ştiinţei şi tehnicii înaintate, creşterea mai rapidă a venitului naţional. Avînd ca obiectiv de prim ordin ridicarea sistematică a nivelului de trai al întregului popor, planul prevede creşterea însemnată a salariilor şi a veniturilor oamenilor muncii, în primul rînd a salariilor mici, precum şi sporirea cheltuielilor social-culturale ale statului. Rezultatele obţinute pe primele 11 luni ale acestui an — cînd sarcinile de plan au fost nu numai îndeplinite, dar chiar depăşite — demonstrează realismul prevederilor cincinalului, hotărîrea cu care întregul popor român acţionează pentru transpunerea lui în viaţă. Dezvoltăm economia naţională în strînsă colaborare cu ţările socialiste, acordăm o atenţie deosebită promovării formelor noi de cooperare în producţie şi în alte domenii de activitate. In acest sens, apreciem importanţa Programului complex al adîncirii şi perfecţionării în continuare a colaborării şi dezvoltării integrării economice socialiste adoptat în vara acestui an la Bucureşti. Intensificăm, totodată, relaţiile noastre cu toate ţările, participînd activ la diviziunea internaţională a muncii, la schimbul mondial de valori. în ultimii ani, partidul nostru a luat un şir de măsuri pentru perfecţionarea conducerii economiei şi a întregii vieţi sociale, a relaţiilor de producţie, a creat, în toate întreprinderile şi unităţile economico-sociale, organe de conducere colectivă din care fac parte şi oameni ai muncii care lucrează nemijlocit în producţie ; asigurăm, astfel, cadrul pentru participarea tot mai intensă a maselor populare la elaborarea şi înfăptuirea politicii interne şi externe, dezvoltăm în forme noi democraţia socialistă. Acordînd o atenţie deosebită ridicării conştiinţei socialiste a întregului popor, recent, Comitetul Central al partidului a elaborat un program de îmbunătăţire a activităţii ideologice şi de educaţie socialistă, de aşezare a relaţiilor din societatea noastră pe baza principiilor eticii şi echităţii socialiste şi comuniste. In acelaşi timp, asigurăm condiţii pentru dezvoltarea mai rapidă a învăţămîntului, ştiinţei, culturii — ca factori de prim ordin ai progresului rapid şi multilateral al întregii societăţi socialiste. Acţionînd pentru desfăşurarea cu succes a întregii opere de construcţie socialistă, partidul nostru îşi îndeplineşte atît înaltele sale îndatoriri faţă de propriul popor, cit şi datoria internaţionalistă, de răspundere faţă de clasa muncitoare de pretutindeni, faţă de cauza socialismului. In cadrul politicii sale externe, România situează pe primul plan prietenia, alianţa şi colaborarea cu toate ţările socialiste. Relaţiile de tip nou, internaţionaliste, dintre ţările socialiste trebuie să contribuie la înflorirea şi progresul fiecărei naţiuni socialiste, a tuturor ţărilor socialiste — ca state suverane, egale în drepturi — la cauza unităţii şi coeziunii lor. Considerăm că deosebirile de păreri existente nu trebuie să afecteze relaţiile interstatale, că trebuie acţionat pentru înlăturarea divergenţelor şi găsirea căilor ca, pe baza a ceea ce uneşte ţările socialiste, să se dezvolte între ele relaţii strînse de colaborare întemeiate pe stimă şi încredere reciprocă. Pornind de la convingerea că toate statele lumii — fie ele mari sau mici — trebuie să participe activ la soluţionarea problemelor care preocupă omenirea, România desfăşoară o politică activă de extindere a relaţiilor cu toate statele, fără deosebire de orînduire socială, îşi aduce contribuţia la promovarea înţelegerii şi apropierii între popoare. La baza relaţiilor cu toate statele situăm principiile respectării independenţei şi suveranităţii naţionale, deplinei egalităţi în drepturi, neamestecului în treburile interne şi avantajului reciproc , pe care viaţa le-a confirmat pe deplin drept singurele care pot asigura dezvoltarea unor raporturi normale între ţări şi popoare. Ţara noastră se preocupă consecvent de înfăptuirea securităţii pe continentul european, de instaurarea unor relaţii care să excludă folosirea forţei sau ameninţarea cu forţa în raporturile interstatale, să asigure colaborarea largă, neîngrădită a tuturor ţărilor. Considerăm că ratificarea cit mai nein, tîrziată a tratatelor între U.R.S.S. şi Republica Federală a Germaniei, între Republica Populară Polonă şi Republica Federală a Germaniei, acordul la care s-a ajuns în problema Berlinului occidental, ca şi desfăşurarea şi încheierea cu succes a tratativelor dintre cele două state germane, precum şi dintre Republica Federală a Germaniei şi Republica Socialistă Cehoslovacă sunt menite să favorizeze noi paşi înainte pe calea securităţii euroene. Apreciind condiţiile favoraile existente, credem că este necesar să se acţioneze pentru trecerea la pregătirea multilaterală a conferinţei consacrată securităţii europene, astfel incit ea să poată avea loc anul viitor. Ne pronunţăm, totodată, pentru dezvoltarea relaţiilor de bună vecinătate în Balcani, pentru transformarea acestora într-o zonă denuclearizată, într-o regiune a colaborării, înţelegerii şi păcii. Condamnînd cu fermitate politica cercurilor imperialiste, reacţionare, de dominaţie şi agresiune, de dictat şi amestec în treburile interne ale altor popoare, partidul şi guvernul român sprijină cu fermitate lupta eroică a poporului vietnamez, a celorlalte popoare din Peninsula Indochineză, se pronunţă pentru încetarea actelor de război şi retragerea tuturor trupelor S.U.A. 7 şi ale aliaţilor lor din această zonă. De asemenea, ne pronunţăm pentru soluţionarea, în spiritul rezoluţiei Consiliului de Securitate din 1967, a conflictului din Orientul Mijlociu. In actualele condiţii internaţionale trebuie acţionat ca problemele litigioase dintre state să fie rezolvate pe cale politică, prin tratative paşnice, pentru a se pune capăt focarelor de conflicte şi încordare existente şi a se împiedica ivirea de noi surse de tensiune care ar putea pune în primejdie pacea popoarelor lumii. Acordăm o deosebită atenţie luptei pentru înfăptuirea dezarmării generale şi, în primul rînd, a dezarmării nucleare, mobilizării largi a popoarelor lumii pentru a impune măsuri concrete în această direcţie. Republica Socialistă România sprijină activ lupta de eliberare naţională a popoarelor de sub dominaţia străină, dezvoltă colaborarea cu ţările care au scuturat jugul colonial şi care luptă pentru dezvoltarea lor independentă pe calea progresului şi păcii, considerînd că aceasta face parte integrantă din lupta împotriva imperialismului. ■ Partidul nostru acţionează cu consecvenţă pentru dezvoltarea relaţiilor de colaborare şi solidaritate frăţească cu toate partidele frăţeşti, pentru depăşirea dificultăţilor existente şi restabilirea pe o bază nouă, principială, a unităţii şi colaborării dintre partidele comuniste şi muncitoreşti. în acelaşi timp, partidul nostru dezvoltă relaţii cu celelalte forţe revoluţionare, cu partidele socialiste şi social-democrate, cu mişcările de eliberare naţională şi cu alte mişcări democratice şi progresiste, hotărît să-şi aducă întreaga sa contribuţie la întărirea forţelor antiimperialiste din lumea întreagă. Stimaţi tovarăşi, In încheiere, doresc să-mi exprim convingerea că relaţiile de prietenie şi colaborare dintre partidele şi ţările noastre vor cunoaşte o continuă dezvoltare spre binele ambelor popoare, al cauzei socialismului şi păcii. Doresc să urez partidului dumneavoastră, tuturor comuniştilor şi oamenilor muncii succes deplin în înfăptuirea programului ce va fi adoptat de ‘Congres pentru dezvoltarea economiei, a întregii vieţi sociale, pentru bunăstarea şi fericirea poporului polonez. Trăiască prietenia şi colaborarea frăţească dintre popoarele român şi polonez, dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Muncitoresc Unit Polonez ! Trăiască unitatea ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti, a tuturor forţelor antiimperialiste ! Trăiască socialismul ! Trăiască pacea ! Cuvintarea a fost subliniată în repetate rindui cu vii şi puternice aplauze. în pag. a 3-a • În procesulde reciclare a salariaţilor ACŢIUNI CONCRETE, NU MALDĂRE DE HIRTII ! • Sesiunea de comunicări tehnico-ştiintifice a tinerilor constructori navali ÎN PAG. A 6-A LUCRĂRILE CELUI DE-AL VI-LEA CONGRES AL P. M. U. P.