Scînteia Tineretului, aprilie 1974 (Anul 30, nr. 7732-7757)

1974-04-29 / nr. 7756

Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a vizitat, sâmbătă dimineaţa, Expoziţia de aparate şi instalaţii pentru activitatea de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, organizată cu prilejul Plenarei Consiliului Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie. In această vizită, secretarul general al partidului a fost însoţit de tovarăşa Elena Ceauşescu, tovarăşii Manea Mănescu, Cornel Burtică, Gheorghe Oprea, viceprim-ministru al guvernului. La sosirea la Institutul de Cercetări Chimice — puternică şi prestigioasă unitate de cercetare, care a găzduit dezbaterile plenarei şi expoziţia — tovarăşul Nicolae Ceauşescu a fost salutat cu deosebit entuziasm, cu multă căldură de specialiştii care lucrează aici, în manifestarea lor însufleţită găsindu-şi expresia sentimentele de adincă dragoste şi recunoştinţă faţă de secretarul general al partidului, care, personal, acordă o atenţie permanentă orientării şi progresului rapid al activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, ridicării ei pe un plan superior în concordanţă cu cerinţele majore ale etapei actuale de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. în întîmpinarea secretarului general al partidului au venit, Ioan Ursu, preşedintele Consiliului Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie, miniştri, preşedinţii academiilor de ştiinţe, directori generali ai institutelor centrale de cercetare, rectori ai unor institute de învăţămînt superior, precum şi membri ai Biroului Executiv al C.N.S.T. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu este invitat să viziteze expoziţia. în acest cadru, secretarul general al partidului s-a întîlnit cu cercetători, proiectanţi, cadre didactice, specialişti, care au participat la lucrările plenarei C.N.S.T., purtîndu-se un viu şi fructuos dialog de lucru in probleme deosebit de importante privind măsurile ce trebuie luate în vederea participării mai hotărîte şi mai eficiente a ştiinţei şi tehnologiei la soluţionarea obiectivelor complexe cu care este confruntată înfăptuirea programului de dezvoltare economică şi socială a ţării. Sutele de creaţii reunite in expoziţia concretizează o parte din rezultatele primei etape a acţiunii de transpunere în viaţă a indicaţiilor pe care secretarul general al partidului le-a dat cu un an in urmă în vederea dezvoltării microproducţiei în unităţile de cercetare şi proiectare, pentru autodotarea acestora şi înzestrarea laboratoarelor uzinale şi a altor unităţi din economie cu aparatură şi instalaţii de mare tehnicitate, cu echipamente de măsură şi control de înalt nivel tehnic. Expoziţia: (Continuare în pag. a IlI-a) Stimaţi tovarăşi, Aş dori să încep prin a vă adresa dumneavoastră, şi prin dumneavoastră, tuturor cercetătorilor din România, un salut călduros din partea mea şi a Comitetului Central al partidului (Aplauze puternice). Am vizitat cu interes expoziţia dumneavoastră şi, cu acest prilej, am fost invitat să iau cuvîntul. Aş dori să felicit pe acei care au realizat în ultima perioadă aparatele de măsură, de control pentru cercetare, care au fost prezentate în expoziţie. Ele reprezintă într-adevăr un început bun şi sper că ceea ce am reuşit să realizăm pe această cale va constitui o bază pentru a lărgi producţia în acest sector atît de important, inclusiv pentru cercetare, dar şi pentru soluţionarea unor probleme necesare producţiei noastre. Am ascultat multe explicaţii. Unele din aparatele expuse le-am mai văzut de vreo cinci ori pînă acum- Sper însă că a şasea oară nu vor mai fi prezentate tot ca noutăţi. (Animaţie în sală) Am ascultat, de asemenea, explicaţiile cu privire la eficienţa economică. Desigur, n-am avut un aparat care să înregistreze rapid şi să facă calcule, dar din ceea ce ara reţinut, fiecare a arătat că se realizează economii la import de milioane şi zeci de milioane iei valută. Numai că pe anul 1974 a trebuit să prevedem la buget un import mai mare decit în 1973. Deci, încă nu am simţit eficienţa economică in reducerea cerinţelor de valută pentru importuri Sper că aceste calcule sunt reale şi, cel puţin începînd din 1975, se vor reflecta în bugetul ţării, în sensul de a reduce necesarul de valută la import, producînd această aparatură în ţară , aşa cum a spus fiecare din tovarăşii care au prezentat astăzi aceste rezultate. După cum vedeţi, încep cu o critică. (Animaţie în sală). Pe plan mai general sper că, în cadrul lucrărilor pe care le-aţi avut ieri şi astăzi dimineaţă, aţi abordat problemele de bază ale dezvoltării cercetării în România. Avem rezultate bune. Nu cred că aveţi însă pretenţia să fac acum un bilanţ- Ştiu că l-aţi făcut dumneavoastră. Sîntem, în general, satisfăcuţi de ceea ce s-a realizat în ultimul timp în domeniul cercetării, mai cu seamă de orientarea spre care se (Continuare în pag. a 111-a) TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUSESCU ___________________________________________________________________________________________________________________________________________ a vizitat, sîmbătă, Expoziţia de aparate şi instalaţii pentru activitatea de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU la plenara Consiliului Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie ANUL XXX, SERIA II, Nr. 7756 4 PAGINI 30 BANI LUNI 29 APRILIE 1974 INTILNIREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU CU TOVARĂŞII DOLORES IBÁRRURI ŞI SANTIAGO CARRILLO Tovarăşul .Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-a întîlnit cu tovarăşii Dolores Ibárruri, preşedintele Partidului Comunist din Spania, şi Santiago Carrillo, secretar general al partidului. La întrevedere au participat tovarăşii Emil Bodnaraş, Elena Ceauşescu, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, membri ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., Ştefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R., Ghizela Vass, membru al C.C. al P.C.R. Au participat, din partea spaniolă, tovarăşii Ignacio Gallego şi Ramon Mendezona, membri ai Comitetului Executiv al Partidului Comunist din Spania, şi Irene Falcon, membru al C.C. al partidului. In cursul convorbirii care a avut loc cu acest prilej, s-a procedat la o Informare reciprocă asupra activităţii şi principalelor preocupări ale celor două partide frăţeşti, la un schimb de opinii privind unele probleme ale vieţii politice internaţionale, ale mişcării comuniste şi muncitoreşti. In spiritul legăturilor tradiţionale existente între cele două partide, s-a exprimat deplinul acord pentru dezvoltarea în continuare a relaţiilor frăţeşti de prietenie şi solidaritate dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Spania, în interesul ambelor popoare, al cauzei unităţii tuturor partidelor comuniste şi muncitoreşti, al triumfului păcii, democraţiei şi socialismului în lume. După convorbire, Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., a oferit un dejun în cinstea tovarăşilor Dolores Ibárrumi şi Santiago Carrillo. Au participat tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Emil Bodnaraş, Elena Ceauşescu, Gheorghe Cioară, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ilia Verdeţ, Ştefan Voitec, Constantin Băbălău, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Păţan, Ştefan Andrei, Ghizela Vass, membru al C.C. al P.C.R. De asemenea, au luat parte, tovarăşii Ignacio Gailego, Ramon Mendezona, Irene Falcon. In timpul dejunului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Dolores Ibarrumi au toastat pentru întărirea prieteniei şi solidarităţii dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Spania. Intilnirea şi dejunul s-au desfăşurat într-o atmosferă de caldă prietenie, deplină înţelegere reciprocă şi cordialitate ce caracterizează relaţiile dintre cele două partide. ACORDAREA PREMIILOR C.C. AL l.T.C. ORGANIZAŢIILOR ITC. EVIDENŢIATE In Întrecerea „tineretul— FACTOR ACTIV IN REALIZAREA CINCINALULUI ÎNAINTE DE TERMEN“ — PENTRU ANUL 1973 — Pentru rezultatele obţinute in întrecerea „Tineretul — factor activ in realizarea cincinalului înainte de termen“ Comitetul Central al Uniunii Tineretului Comunist a atribuit următoarele premii : 1. Premiul special — Organizaţiei municipal a U.T.C., — Organizaţiei judeţene Brăila ale Bucureşti a U.T.C. U.T.C. — Organizaţiei U.T.C. din cadrul 2. Locul I — Organizaţiei judeţene Bihor a M.A.N. U.T.C. 6. Premiul pentru industrie — Organizaţiei 3. Locul II — Organizaţiei judeţene Arad a judeţene Bihor a U.T.C. U.T.C. 7. Premiul pentru agricultură — Organizaţiei 4. Locul III — Organizaţiei judeţene Galaţi judeţene Ialomiţa a U.T.C. a U.T.C. 8. Premiul pentru munca voluntar-patriotică 5. Menţiuni — Organizaţiei judeţene Prahova Organizaţiei judeţene Hunedoara a U.T.C. Comitetul Central al Uniunii Tineretului Comunist adresează felicitări tinerilor, organelor şi organizaţiilor U.T.C. pentru rezultatele obţinute în diferite sectoare de activitate și transmite urări de noi succese întregului tineret, exprimînd totodată convingerea că atribuirea acestor premii constituie un factor mobilizator în intensificarea participării tineretului alături de toți oamenii muncii la eforturile creatoare de muncă şi creaţie pentru a întîmpina cu rezultate deosebite cea de a XXX-a aniversare a eliberării patriei, şi cel de al XI-lea Congres al Partidului Comunist Român. ÎN ÎNTÎMPINAREA ZILEI DE 1 MAI întreprinderea „Rulmentul“ a primit diploma de onoare şi drapelul de fruntaşă pe ramură Întreprinderii. „Rulmentul“ din Braşov i s-a decernat în aceste zile diploma de onoare şi drapelul de fruntaşă pe ramură pentru rezultate deosebite obţinute în anul 1973. Ziua de 1 Mai este întîmpinată aici cu noi realizări. Cifrele preliminarii indică de pildă o depăşire a producţiei globale cu 15 900 000 lei, a producţiei marfă cu 4 643 000 lei, realizîndu-se 19 000 de rulmenţi peste plan. Depăşirea înregistrată a export este de 7 430 000 lei valută. Contribuţia tinerilor din întreprindere, care formează 70 la sută din totalul angajaţilor, este deosebit de valoroasă. Comitetul U.T.C. al secţiei rectificare a organizat o acţiune patriotică pentru sortarea şi aranjarea în depozit a inelelor care urmau să fie rectificate contribuind astfel la o mai bună ritmicitate a operaţiilor pe fluxul tehnologic. La secţia montaj general tinerii au efectuat în timpul liber operaţia de montare efectivă a rulmenţilor şi numeroase operaţii auxiliare în sprijinul asigurării unui front de muncă larg. Tinerii lăcătuşi şi electricieni de la bazele de întreţinere ale secţiilor productive au întreţinut şi reparat maşinile secţiilor pe care le deservesc iar cei de la mecanic şef s-au angajat ca trimestrial în timpul liber să execute o reparaţie capitală a unei maşini de complexitate medie. In acest scop s-au format trei echipe de lăcătuşi-electricieni şi o echipă de prelucrări prin aşchiere. Activitatea voluntară a acestor echipe echivalează cu 15 zile de muncă ale tinerilor din atelierul respectiv. La secţia autodotări tinerii s-au angajat ca la fiecare sfîrşit de trimestru să predea secţiilor productive un aparat de control realizat prin muncă patriotică. Numărul orelor de muncă patriotică prestate pînă în prezent de aceşti tineri, în sprijinul producţiei, se ridică la circa 2 000. A---------- ’• se adaugă colectarea a 440 tone de fier vechi şi alte acţiuni de înfrumuseţare a întreprinderii, amenajarea microcomplexului sportiv de pe lingă întreprindere, a spaţiilor verzi în jurul blocurilor de către tineret, pentru care s-au efectuat în total 16 000 ore. ADINA VELEA CROSUL TINERETULUI înaintea marii finale • Campionii Bucureștiului Ieri, pe o vreme excelentă, care i-a surprins chiar şi pe meteorologii cei mai optimişti, aproape 800 de tineri sportivi şi-au instalat caravana multicoloră pe gazonul terenului central de la Stadionul Tineretului. Ei aveau să fie „actorii“ celor 6 curse aprige, la capătul cărora i-am cunoscut pe campionii fazei pe Capitală a „Crosului Tineretului“, pe cei care, săptămîna viitoare, la 4 mai, vor lua startul alături de câştigătorii întrecerilor similare disputate in cele 39 de judeţe, in cadrul finalei pe ţară a marii competiţii aflate la cea de-a ViI-a ediţie. Erau prezenţi la startul celor 6 curse organizate pe categorii de vîrste, pentru fete şi băieţi, campionii celor opt sectoare, reprezentanţi ai organizaţiilor U.T.C. din Construcţii, I.T.B., Sănătate, M.I., M.A.N. şi studenţi. După festivitatea de deschidere — o revărsare de coloane cu steaguri, steme şi pancarte pe care au deschis-o VIOREL BABA (Continuare în pag. a ll-a)