Scînteia Tineretului, aprilie 1974 (Anul 30, nr. 7732-7757)

1974-04-22 / nr. 7750

„SCâNTEIA TINERETULUI" pag. 3 Cum se ştie, vineri seara, a avut loc, la Floreasca, Festivalul handbalului, manifestare inedită organizată de ziarul nostru în cadrul tradiţionalelor „Seri ale Scînteii tineretului". O întîlnire cu handbaliştii tricolori, campioni ai lumii, pentru mărturisiri, pentru retrospective, pentru proiecte şi-o doreşte, cu mare ardoare, orice suporter adevărat. Am avut dovada marelui interes pentru seara de la Floreasca imediat după anunţul din ziar, andi zile în şir am fost asaltaţi cu solicitări pentru un loc în sala sporturilor. Mii, zeci de mii doreau un „permis" de intrare. Aproape 3 000 de iubitori ai sportului au avut însă fericirea să participe la Festivalul handbalului. Dar mulţi dintre ei au fost nevoiţi să urmărească programul în picioare. A fost o seară a entuziasmului şi tinereţii. O seară în care s-au dezlănţuit, deopotrivă, spiritele şi pasiunile. Am impresia că niciodată, nici chiar la un meci decisiv, nu s-au revărsat, spre idolii semicercului, atîtea aplauze. Trei ore de sport. Trei ore de handbal şi muzică ce s-au constituit într-un superb şi fierbinte omagiu adus campionilor mondiali ai mai multor generaţii. Un moment memorabil şi aparte pentru handbalul românesc, pentru biografia acestor minunaţi bărbaţi ai sportului. „Cinstirea pe care ne-o fac suporterii şi pe care n-am mai trăit-o pînă acum, nu va putea fi uitată niciodată", cum observau, cu o mare satisfacţie şi bucurie, Gheorghe Gruia şi Cornel Penu. Dar să derulăm, împreună, filmul manifestării de la Floreasca selectînd cîteva secvenţe pentru cititorii noştri. FESTIVALUL HANDBALULUI Pasionantă şi instructivă intîlnire cu patru generaţii de campioni mondiali Pagini de antologie într-o premieră absolută despre noii campioni. A vorbit Virgil Hnat, participant la C.M. din 1959 (în „11“) ’61, ’64 şi’67 ! „Avind tehnicieni de elită : Ioan Kunst - Ghermănescu, Oprea Vlase, Nicolae Nedef, Lucian Grigorescu, Eugen Trofin şi alţii, sportivi pasionaţi şi înzestraţi plini de talent şi vigoare, calităţi pe care numai tineretul nostru Ie are, condiţii bune de pregătire, iată ce a asigurat succesele în serie ale handbalului nostru, continuitate generaţiilor" ! „Fiecare dintre noi am avut un model, un idol între vechii campioni — spunea Gaţu. Nu-i cazul să omagiem un nume, pentru că toţi cei din generaţiile dinaintea noastră au fost nişte pionieri. Noi, cei de astăzi mulţumim acestor oameni şi sportivi, care au impresionat Spectatorii de la Floreasca şi sportivii au avut oaspeţi, pentru o oră, ciţiva dintre artiştii noştri bine cunoscuţi. Este vorba de orchestra vocal-instrumentală condusă de dirijorul şi compozitorul Horia Moculescu, din care fac parte: Silviu Hera (chitară solo) Ovidiu Roman (chitară bas) şi Sergiu Zagardan (baterie). Avind concursul altor vedete de calibru ale muzicii de estradă — soliştii Olimpia Panciu şi Mihai Constantinescu — precum şi pe demult consacraţii Horia Şerbănescu şi Gioni Dumitriu, show-ul muzical-artistic s-a bucurat de un mare succes. Interpreţi de fineţe, invitaţii „Serilor Scînteii tineretului“, aşa cum promiseseră, au prezentat cele mai reuşite realizări ale lor în materie de muzică, preîntâlnirea dintre fostele şi actualele glorii ale handbalului nostru — de fapt, cum bine observa cineva, foste şi actuale glorii ale handbalului mondial — a prilejuit şi celor aproape 3 000 de spectatori prezenţi la Floreasca şi telespectatorilor, momente de mare emoţie şi bucurie. Erau prezente patru generaţii de campioni ai lumii care au strălucit şi strălucesc pe firmamentul handbalului mondial de un deceniu şi jumătate. O întilnire emoţionantă care le-a oferit bravilor, noştri sportivi prilejul să se convingă încă odată de căldura şi satisfacţia cu carezentare, monolog. Horia Moculescu şi Mihai Constantinescu s-au prezentat cu cîteva din creaţiile proprii de mare succes. Ceea ce le-a atras o apreciere unanimă din partea publicului — şi multe flori — făcând din partea muzical-artistică a programului un moment extrem de agreabil şi mult aplaudat. Cu această ocazie, spectatorii au putut afla de la Gioni Dumitriu multe amănunte picante despre viaţa, cariera şi activitatea... sportivă a artiştilor scenei. Pentru că toţi au practicat şi practică sportul. Aşadar, merituoşii campioni ai lumii au avut drept parteneri la acest original festival virtuoşi ai scenei şi muzicii, au fost primite de o ţară întreagă marile lor isprăvi de la Dortmund, Praga, Paris şi Berlin. Acest rendez-vous a avut un epilog pe cit de semnificativ, pe atît de captivant. Un meci între vechii și actualii campioni ai lumii — o premieră mondială absolută. Desigur, un meci fără eliminări și cu o durată mai scurtă, de numai 30 de minute, în două reprize. Cîteva amănunte : echipa „veteranilor“ — în tricouri galbene — sub titulatura de... România tineret are o medie de vîrstă de peste 36 ani — cel mai vârstnic, Thelman , 48 de ani, iar formaţia actualilor campioni care începe jocul — în tricouri albastre—■ are sub 25 de ani. Să nu mai vorbim de... greutate! Arbitrii — „internaţionalii“ ing. V. Sidea, fostul portar al naţionalei şi P. Cîrligeanu arbitrul cu cele mai multe jocuri la activ : 560. Din formaţia România... tineret au făcut parte : Gruia, Thelman, Popescu, Samungi, Hnat, Oţelea, Nodea. De cealaltă parte : Penu, Gaţu, Birtalan, Chirid et comp. Desigur, într-o asemenea partidă, evoluţia scorului şi rezultatul final (16—16) contează mai puţin. Dar sala a fost pur şi simplu electrizată de şarjele de mare virtuozitate ale ambelor formaţii. Surprinzător, coechipierii lui Gruia arătau o formă şi o poftă de joc, o precizie în mînuirea mingii şi o fantezie în pătrunderile de pe semicerc, incit am avut senzaţia că ne aflăm în faţa a două echipe care susţin un joc de campionat. Gruia s-a ridicat iar de cîteva ori peste adversar şi cu stânga sa încărcată de exploziv a făcut inutil orice obstacol — odată, forţa şutului l-a plonjat pe Penu în plasă — Hnat ne-a uluit cu trei aruncări prin evitare, (2 goluri!) procedeul care i-a adus celebritatea în lume, Thelman a executat o aruncare de la 7 m printr-o rotire de 360 grade păcălindu-l pe Penu. Nodea şi Oţelea s-au arătat şi ei aceiaşi tehnicieni de mare rafinament. Un meci în care s-au etalat mari virtuţi, o demonstraţie de zile mari care a scos în evidenţă marile frumuseţi ale acestui sport ce cucereşte, astăzi, lumea. La um moment dat Penu, contrariat că echipa lui e condusă, părăseşte poarta, face un slalom şi marchează ! Ca peste cîteva minute Gaţu să... dispară, iar la „veterani“ arbitrul să descopere.. . jucători pe teren ?! Poate că un meci adevărat, cu miza şi suspansurile luptei sportive, n-ar fi fost atît de aplaudat. Furaţi de viitoarea jocului, încîntaţi de frumuseţea şi dinamismul fazelor, de precizia şi forţa şuturilor, dar mai ales de circulaţia atît de rapidă şi de pasele făcute cu atîta inspiraţie, pînă la pierderea mingii din vedere — spectatorii au trăit momente egalabile poate doar cu demonstraţiile celebrelor echipe de baschet americane Harleem şi Globetrotters. Fără discuţie, handbaliştii noştri au acest joc în singe, în fiinţa lor. Şi cei care i-au urmărit „evoluând“ la Festivalul de la Floreasca, ori la televizor, suntem siguri, vor veni şi pe terenurile de sport! „Un zîmbet şi o floare66 (pentru fiecare!) 3000 de participanţi la „Serile Scînteii tineretului“ au aplaudat imui temperament şi conduită, pe mai departe, handbalul nou şi le promitem că vom duce, tru, din victorie în victorie „Diplome de onoare46 pentru cei ce ştiu să apere onoarea Intră in sală, in aplauzele ribunelor, campionii lumii. Sportivi şi antrenori emeriţi. O galerie de mari vedete sportive. Este rememorată marea victorie de la Berlin, acea clipă de neuitat cind tricolorii făceau turul de onoare purtind cu braţele lor puternice drapelul României socialiste. După ce se cvntă imnul „Trei culori“, in acest cadru adecvat este evocată solemnitatea care a avut loc recent, la Consiliul de Stat, cind preşedintele României socialiste, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, i-a primit pe campionii lumii şi le-a inminat înalte distincţii şi ordine în semn de aleasă preţuire pentru victoria strălucită pe care au obţinut-o la Berlin, cucerind pentru a patra oară titlul suprem. înscriindu-se în aceeaşi deosebită consideraţie, urmează momentul decernării celei mai înalte distincţii a organizaţiei revoluţionare a tineretului din patria noastră : cei 16 componenţi ai lotului primesc Diploma de Onoare a C.C. al U.T.C. Inminînd diploma şi insigna, tovarăşul Radu Enache, secretar al C. C. al U.T.C. a adresat, din partea secretariatului C.C. al U.T.C., felicitări şi urări de noi succese, în sport şi în viaţă, handbaliştilor tricolori. El a arătat că tineretul nostru este mîndru de campionii lumii, le admiră puterea de luptă şi dăruire, demnitatea şi dirzenia cu care au apărat culorile naţionale într-o întrecere sportivă de mare anvergură. Patriotismul lor fierbinte, faptul că ei obţin rezultate care se răsfrîng asupra noastră, a tuturor, că fac aceasta conştienţi şi din inimă, că au o frumoasă ţinută morală, o comportare demnă, atît pe teren cit şi în afara lui, aşa cum au numai marii şi adevăraţii performeri, fac din ei un exemplu de muncă şi ambiţie in dobîndirea performanţei şi realizarea pe plan profesional, un exemplu de răspundere socială, de conştiinţă civică şi sportivă. Tocmai de aceea exemplul handbaliştilor însufleţeşte şi mobilizează nu numai sportivii ceilalţi pentru obţinerea de succese internaţionale, dar şi pe toţi tinerii ţării în munca şi activitatea lor de fiecare zi. De aceea ii preţuim şi admirăm, de aceea ii stimăm şi iubim. Gloria înseamnă talent şi sudoare » Zece întrebări spontane şi spirituale din public pentru campionii lumii. Un dialog viu, pasionant la care a participat cu sufletul şi inima toată sala. „Are cuvintul tribuna din partea stingă“ — anunţă Cristian Ţopescu. „1l întreb pe căpitanul echipei, Cristian Gaţu, care i s-a părut clipa cea mai grea în marea finală de la Berlin ?“ GAŢU : „Ultimele secunde din meci, dar clipa cea mai grea a fost atunci cind mi s-a inminat trofeul ? ! Cîntărea 25 de kg Sala izbucneşte în aplauze. O fată din tribuna din centru îl roagă pe Gruia să-i spună „ce părere are despre jocul noii echipe campioane mondiale ?“ GRUIA : „Simplu de răspuns : sînt nişte băieţi de aur ! Cum am fost şi noi cei dinaintea lor !“ Explozie de bucurie. Atacă, insistent, tribuna din stingă : „Atunci cînd a pierdut meciul cu Suedia s-au mai gîndit antrenorii Nedef şi Vlase că vor mai ciştiga C.M. ?“ NEDEF : „N-am crezut că vom putea fi învinşi de suedezi. De aceea infrîngerea, e un punct negru în acest C.M. După eşec le-am spus, împreună cu colegul meu, Vlase, băieţilor, că întotdeauna vine cîte o infringere cind nici nu te aştepţi. Le-am dat şi exemplul cu Elveţia care ne-a bătut, la Bucureşti, după ce eram campioni mondiali, la Paris. Cine ar fi crezut ? Dar, cel puţin la handbal, înfrîngerile au avut darul să aducă cu picioarele pe pămînt pe băieţi. Ca şi in meciul cu Suedia. Ne-am mobilizat cu toţii. Deşi se spune să învăţăm din victorii, noi, la handbal, am învăţat mai mult din înfrîngeri. Şi n-am putea spune că ne-a mers rău !“ Vine o întrebare din tribuna spectatorilor de la parter : „Cind a fost convins Penu că echipa noastră a cîştigat C. M. ?“ PENU : „Din prima clipă a meciului, cind am început să zîmbesc ! (Se aplaudă frenetic, toţi îşi amintesc de acel zimbet al lui Penu care nu i-a dispărut de pe buze nici o clipă şi care a fost o îmbărbătare pentru echipă. A fost zirmbetul încrederii). Dar sigur am fost după golul lui Adrian Cosma!“ O întrebare pentru Birtalan : „Dacă toţi portarii erau de valoarea lui Penu mai putea deveni golgeterul C. M. ?“ BIRTALAN : „Nu ştiu dacă eram în stare să marc vreun gol !“ Mare agitaţie în sală ! Cineva a vrut să afle părerea fostului căpitan al echipei naţionale, Cornel Oţelea, despre actualul căpitan, Cristian Gaţu. Oţelea, care este singurul nostru handbalist participant la 5 C.M. şi deţinător a trei titluri supreme, l-a prezentat pe Gaţu aşa cum este : un excelent conducător de joc, un stilist, un virtuos al semicercului, un jucător de mare inspiraţie. Şi o întrebare pronostic, adresată tot lui Gaţu care este considerat un mare „ghicitor“ : „Pe cine va întîlni echipa României în finala viitorului C.M. ?“ GAŢU : „Echipa, revelaţie, a ultimului C.M. : Polonia !“ Cind Ţopescu anunţă următoarea întrebare se ridică pădure de miini : un spectator dorea să ştie „ce au discutat băieţii, în pauza meciului, cînd s-au văzut conduşi ?“ „Ne-am uitat unul la altul... Chiar suntem conduşi cu numai un gol ? Şi la Paris a fost la fel ! Cîştigăm !“ Şi,, cum se ştie, au cîştigat. Şi încă de ce manieră ! De la campioni nu poţi învăţa decât cum să devii tu însuţi campion După concursul-blitz „Cine se pricepe la handbal — ciştigă !“ la care au luat parte 10 tineri din sală, şi al cărui trofeu — o minge de handbal cu autografele campionilor mondiali — a fost câştigat de elevul Gh. Popescu de la Liceul nr. 43, s-a mai derulat o secvenţă foarte atractivă Şi de profundă semnificaţie : păreri ale noilor campioni despre vechii campioni şi viceversa: păreri ale vechilor campioni LUNI 22 APRILIE 1974 VOM REVENI! Sub puternica impresie a spectacolului sportiv oferit de reunirea, pe acelaşi teren de joc, vineri seara, in sala Floreasca, a mai multorgeneraţii de campioni mondiali la handbal masculin, numeroşi cititori au făcut propunerea reeditării acestei acţiuni şi in alte oraşe din ţară, aceasta puţind constitui o excepţională pledoarie pentru sport, pentru cultivarea la tineri a pasiunii pentru handbal. N-am avut răgazul, de vineri pină astăzi, să punem această propunere în discuţia forurilor respective - C.N.E.F.S., Federaţia de handbal, cluburi cu sprijinul cărora am organizat Festivalul de la Floreasca şi de care depinde punerea in practică a unor noi asemenea intilniri. Mărturisim, insă, că in ceea ce ne priveşte o socotim interesantă şi demnă de atenţie fiind gata să facem tot ceea ce poate depinde de noi pentru a oferi tinerilor din cit mai multe oraşe ale ţârii satisfacţia cunoaşterii nemijlocite a străluciţilor reprezentanţi ai sportului românesc in lume, care sunt handbaliştii. Eventualele invitaţii le puteţi adresa ziarului. Reportajul de VASILE CABULEA Fotografiile paginii: ORESTE PLECAN GHEORGHE CUCU VASILE RANGA