Scînteia Tineretului, septembrie 1980 (Anul 36, nr. 9726-9751)

1980-09-15 / nr. 9738

Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST Sub semnul dezvoltării continue a relaţiilor româno-mozambicane de prietenie, solidaritate şi colaborare pe multiple planuri, la invitaţia tovarăşului Nicolae sîmbătă a început VIZITA PREŞEDINTELUI REPUBLICII POPULARE MOZAMBIC, SAMORA MOISES MACHEL Sosirea La invitaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, sîmbătă a sosit în Capitală, într-o vizită oficială de prietenie în ţara noastră, tovarăşul Samara Moises Machel, preşedintele Partidului FRELIMO, preşedintele Republicii Populare Mozambic. Noua întâlnire dintre preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Samora Moises Machel se înscrie ca un eveniment de deosebită însemnătate în cronica relaţiilor româno-mozambicane, relaţii care au marcat o continuă dezvoltare după vizita oficială de prietenie efectuată in Mozambic in primăvara anului trecut de tovarăşul Nicolae Ceauşescu împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu. Noul dialog la nivel înalt româno-mozambican reprezintă o mărturie a voinţei celor două ţări, partide şi popoare de a promova raporturi tot mai strinse intre ele, de a-şi aduce o contribuţie activă la rezolvarea pe cale paşnică a marilor probleme care confruntă omenirea, la cauza păcii şi colaborării internaţionale. Ceremonia sosirii înaltului oaspete mozambican a avut loc pe aeroportul Otopeni, împodobit sărbătoreşte. Pe frontispiciul salonului oficial se aflau portretele tovarăşilor Nicolae Ceauşescu şi Samora Moises Machel, încadrate de drapele de stat ale celor două ţări. Pe mari pancarte se puteau citi urările : „Bun venit în Republica Socialistă România tovarăşului Samora Moises Machel, preşedintele Partidului FRELIMO, preşedintele Republicii Populare Mozambic !“. „Să se dezvolte continuu relaţiile de strînsă prietenie, solidaritate şi conlucrare între Republica Socialistă România şi Republica Populară Mozambic, în interesul popoarelor român şi mozambican, al cauzei păcii, colaborării şi înţelegerii internaţionale !“. La ora 11:30, aeronava specială cu care călătoreşte şeful statului mozambican au aterizat. La coborîrea din avion, preşedintele Samora Moises Machel a fost salutat cu cordialitate de preşedintele Nicolae Ceauşescu. Cei doi şefi de stat şi-au strîns mîinile cu prietenie, s-au îmbrăţişat. In întîmpinarea înaltului oaspete, pe aeroport se aflau tovarăşii Ilie Verdeţ, Iosif Banc, Emil Bobu, Virgil Cazacu, Ion Coman, Nicolae Constantin, Ludovic Fazekas, Gheorghe Oprea, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ştefan Andrei, Nicolae Giosan, Ion Ioniţă, precum şi membri ai guvernului, conducători de instituţii centrale, alte persoane oficiale. Pe aeroport, se afla ambasadorul României la Maputo, Mircea Zara. Preşedintele Samora Moises Machel este însoţit în vizita sa în ţara noastră de tovarăşii Joaquim Alberto Chissano, membru al Comitetului Politic Permanent al C.C. al Partidului FRELIMO, secretar al Comitetului Central pentru relaţiile externe, membru al Comisiei permanente a Adunării Populare, ministrul afacerilor externe. Tome Eduardo, membru al C.C. al Partidului FRELIMO, membru al Comisiei permanen(Continuare în pag. a lll-a) în pagina a 3-a Dineu oferit de tovarăşul Nicolae Ceauşescu In onoarea tovarăşului Samora Moises Madiei TOASTURILE ROSTITE Începerea convorbirilor oficiale La Palatul Consiliului de Stat au început, sîmbătă 13 septembrie, convorbirile oficiale între tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, şi tovarăşul Samara Moises Machel, preşedintele Partidului FRELIMO, preşedintele Republicii Populare Mozambic. La convorbiri participă : Din partea română — tovarăşii Gheorghe Oprea, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim viceprim-ministru al guvernului, Ion Coman, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Ludovic Fazekas, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., președintele Comitetului pentru Problemele Consiliilor Populare, Ștefan Andrei, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., ministrul afacerilor externe, Angelo Miculescu, membru al C.C. al P.C.R., viceprim-ministru al guvernului, ■Sinistrul agriculturii și industriei alimentare, Vasile Pungan, membru al C.C. al P.C.R., ministru secretar de stat, consilier al secretarului general al partidului şi preşedintelui Republicii, Dumitru Bejan, membru al C.C. al P.C.R., ministru secretar de stat la Ministerul Comerţului Exiterior şi Cooperării Economice Internaţionale, Ştefan Bîrlea, membru al C.C. al P.C.R., directorul Cabinetului secretarului general al partidului şi preşedintelui Republicii, general-colonel Vasile Milea, membru al C.C. al P.C.R., prim-adjunct al ministrului apărării naţionale şi şef al Marelui Stat Major, Pantelimon Găvănescu, membru supleant al C.C. al P.C.R., primsecretar al C.C. al U.T.C., ministru pentru problemele tineretului, Petre Tănăsie, director în M.A.E., Mircea Zara, ambasadorul ţării noastre în Republica Populară Mozambic. Din partea mozambicană — tovarăşii Joaquim Alberto Chissano, membru al Comitetului Politic Permanent al C.C. al Partidului FRELIMO, secretar al Comitetului Central pentru relaţiile externe, membru al Comisiei permanente a Adunării Populare, ministrul afacerilor externe, Tome Eduardo, membru al C.C. al Partidului FRELIMO, membru al Comisiei permanente a Adunării Populare, membru al Statului Major General al Forţelor Populare de Eliberare a Mozambicului, Sergio Vieira, membru al C.C. al Partidului FRELIMO, şeful Departamentului apărare şi securitate al partidului, deputat în Adunarea Populară, ministru guvernator al Băncii Mozambicului, Julio Zamith Carrilho, membru al C.C. al Partidului FRELIMO, deputat în Adunarea Populară, ministrul lucrărilor publice şi locuinţelor, Antonio Rodrigues Branco, deputat în Adunarea Populară, ministrul industriei şi energiei, Joao Dos Santos Ferreira, secretar de stat, Jose Julio Andrade, şeful Departamentului de cadre al partidului, deputat în Adunarea Populară, director de cabinet al preşedintelui Partidului FRELIMO, Fernando Honovana, deputat în Adunarea Populară, consilier special al președintelui Republicii, Zacarias Kupela, deputat în Adunarea Populară, secretar general al Organizaţiei Tineretului Mozambican, Carlos Taju, consilier al preşedintelui Republicii, Felisberto Lukanga, director In Ministerul Afacerilor Externe. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a salutat călduros vizita tovarăşului Samora Moises Machel în ţara noastră şi a exprimat satisfacţia de a se reîntîlni cu conducătorul ■ partidului şi statului mozambican, de a continua dialogul prietenesc şi rodnic, afirmîndu-şi încrederea că, pe baza înţelegerilor la care vor ajunge, se va întări şi mai mult conlucrarea dintre partidele, ţările şi popoarele noastre. Tovarăşul Samora Moises Machel a mulţumit cordial pentru invitaţia de a vizita ţara noastră, pentru căldura cu care a fost întîmpinat pe pămîntul ospitalier al României frăţeşti. Pre(Continuare in pag. a lll-a) 1980 ANUL XXXVI SERIA II NR. 9 738 6 PAGINI 30 BANI LUNI 15 SEPTEMBRIE Astăzi la posturile de radio şi televiziune Cu prilejul vizitei de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu în judeţul Iaşi şi al deschiderii noului an şcolar şi universitar, astăzi va avea loc în municipiul Iaşi o mare adunare populară. Posturile de radio şi televiziune vor transmite direct această manifestare în jurul orei 13:00. Azi se deschide noul an de învăţămât ŞCOALA ROMÂNEASCĂ la înălţimea răspunderilor prezentului şi viitorului îndatoriri importante în ridicarea nivelului şcolii, în întreaga activitate de educare revoluţionară a tineretului revin Uniunii Tineretului Comunist, asociaţiilor studenţeşti şi organizaţiilor pionierilor, care trebuie să cultive mai intens în rîndul copiilor şi tinerilor pasiunea pentru ştiinţă, tehnică şi cultură, pentru munca concretă, creatoare de valori materiale şi spirituale, să le dezvolte simţul datoriei faţă de societate, faţă de popor. NICOLAE CEAUŞESCU Anul şcolar 1980—1981 debutează la confluenţa semnificativă a sfârşitului unui fructuos cincinal — prima etapă a Programului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate in patria noastră cu începutul altuia nou care va continua, pe o treaptă superioară, drumul patriei spre comunism, creşterea în ritm susţinut a economiei naţionale, afirmarea mai puternică a revoluţiei tehnico-ştiinţifice în toate domeniile, trecerea la o nouă calitate a întregii activităţi economicosociale. Legătura dintre noul plan cincinal şi noul an şcolar trebuie reliefată pentru că în epoca noastră este de neconceput a rupe învăţământul, dezvoltarea şi perfecţionarea lui de realităţile vieţii, de dezvoltarea economică şi socială a ţării. Aşa cum spunea tovarăşulNicolae Ceauşescu la cel de-al XII-lea Congres al partidului, înfăptuirea prevederilor noului cincinal va accelera dezvoltarea ţării atit în domeniul bazei tehnico-materiale, cit şi al organizării societăţii, asigurindu-se, pe lingă creşterea venitului naţional pe locuitor şi îmbunătăţirea condiţiilor de trai ale maselor şi o puternică ridicare a nivelului invăţămintului, ştiinţei, culturii, a gradului de civilizaţie al întregului popor. Şi, într-o corelaţie perfectă, trebuie să adăugăm, temeinica pregătire a forţei de muncă, a specialiştilor va avea la rîndul său o inrîurire hotărîtoare asupra înfăptuirii înseşi a prevederilor programului de dezvoltare economică şi socială a ţării. Anul şcolar începe în condiţii deosebit de favorabile pentru atingerea unor parametri înalţi în pregătirea profesională şi formarea umană a tinerei generaţii. După cum se ştie, mai ales în aceşti ultimi ani, învăţămmntul — atit cel gimnazial, cel liceal, cit şi cel superior — a cunoscut o transformare revoluţionară în formele sale de organizare şi in profunzime, în concepţia care stă la baza sa. Dezvoltarea actuală a şcolii româneşti este rezultatul direct al preocupării constante şi atente a tovarăşului Nicolae Ceauşescu faţă de educarea tinerilor, al grijii permanente pe care partidul şi statul o acordă creşterii şi formării omului nou. Aflată permanent in atenţia partidului şi statului nostru, problema creşterii şi educării tinerei generaţii a făcut în ultimul deceniu şi jumătate obiectul unui complex de măsuri menit să sporească capacitatea formativă a şcolii, să aducă în prim plan problemele de ordin calitativ. Chiar în aceste zile, în cuvîntarea rostită la cel de-al II-lea Congres al consiliilor populare, secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, sublinia că „trebuie să se asigure un control şi o îndrumare corespunzătoare a dezvoltării invăţămintului, la nivelul cerinţelor construcţiei noastre socialiste, astfel ca întregul invăţămint să contribuie la educarea şi formarea tinerelor generaţii in spirit revoluţionar, al patriotismului socialist, în spiritul dragostei de munci,, al hotărîrii de a mita întotdeauna pentru socialism, pentru egalitate între popoare, pentru pace (Continuare in pag. at IV-e) Din adincul inimii, tinăra generaţie, întreaga naţiune aprobă noile iniţiative de pace ale partidului şi statului nostru Telegrame sosite din întreaga ţară pe adresa tovarăşului Nicolae Ceauşescu exprima via satisfacţie faţă de măsura de reducere a cheltuielilor militare în folosul creşterii nivelului de trai al poporului, al promovării cauzei păcii, destinderii şi dezarmării (în pagina a 2-a) CHEMAREA Congresului consiliilor populare judeţene şi al preşedinţilor consiliilor populare municipale, orăşeneşti şi comunale TOVARĂŞE Şi TOVARĂŞI! OAMENI Al MUNCII DE LA ORAŞE Şl SATE! în zilele de 10—12 septembrie 1980 s-au desfăşurat în capitala ţării lucrările Congresului al II-lea al consiliilor populare judeţene şi al preşedinţilor consiliilor populare, forum larg reprezentativ şi democratic al poporului, eveniment politic de remarcabilă însemnătate în amplul proces de perfecţionare a vieţii sociale, a activităţii statului nostru socialist, în sporirea rolului organelor locale ale puterii şi administraţiei în conducerea activităţii economico-sociale, in mobilizarea oamenilor muncii de la oraşe şi sate la măreaţa operă de înfăptuire a istoricelor hotăriri ale Congresului al XII-lea al Partidului Comunist Român, a Programului partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. Amplă manifestare a democraţiei noastre socialiste, cel de-al doilea Congres al consiliilor populare a pus încă o dată puternic în evidenţă unitatea de neclintit dintre partid şi popor, încrederea cu care toţi oamenii muncii — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — urmează şi înfăptuiesc politica internă şi internaţională a partidului şi statului nostru, indicaţiile secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu — pilduitor spirit de dăruire patriotică şi elan revoluţionar — sarcinile actualului cincinal, acţionează pentru pregătirea temeinică şi înfăptuirea obiectivelor viitorului cincinal, 1981—1985, menite să asigure ridicarea permanentă a nivelului de prosperitate şi civilizaţie al tuturor judeţe-lor şi localităţilor patriei. Congresul consideră că expunerea, de o excepţională însemnătate teoretică şi practică, prezentată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele Republicii Socialiste România — adoptată unanim de participanţi ca document programatic al activităţii viitoare — constituie un strălucit model de analiză ştiinţifică a schimbărilor adinei, revoluţionare ce au avut şi au loc în societatea noastră, de definire clarvăzătoare a noilor sarcini ce revin, în prezent şi în perspectivă, întregului nostru popor, angajat cu fermitate şi devotament în eroicul efort de edificare multilaterală a patriei socialiste. TOVARĂŞE ŞI TOVARĂŞI! CETĂŢENI AI ROMÂNIEI SOCIALISTE ! Congresul al II-lea al consiliilor populare a evidenţiat uriaşele realizări obţinute de poporul nostru, sub conducerea partidului comunist, în actualul cincinal, in cei 15 ani care au trecut de la Congresul al IX-lea ai partidului, in perioada construcţiei socialismului, în înălţarea României pe culmi tot mai înalte de progres şi civilizaţie, in făurirea unei vieţi tot mai bune şi îmbelşugate pentru toţi cei ce muncesc. Dind glas gîndurilor şi sentimentelor tuturor cetăţenilor ţării, Congresul consiliilor populare relevă rolul determinant al tovarăşului Nicolae Ceauşescu la elaborarea şi înfăptuirea politicii partidului şi statului, care a făcut posibile aceste mari victorii ale poporului nostru în construcţia socialistă. Activitatea neobosită desfăşurată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în slujba intereselor supreme ale poporului român, a cauzei generale a socialismului şi păcii, înaltul său exemplu de principialitate comunistă şi fierbinte patriotism, de dinamism, spirit novator şi cutezanţă revoluţionară, însufleţesc pe toţi comuniştii, întregul popor în eforturile consacrate propăşirii României socialiste. Ca urmare a înfăptuirii politicii partidului, a iniţiativelor de însemnătate istorică ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu privind adincirea democraţiei socialiste, ţara întreagă cunoaşte un climat de intensă participare a maselor la întreaga viaţă politică şi Socială, la organizarea şi conducerea activităţii economice şi sociale, a întregii societăţi, o atmosferă de puternică emulaţie patriotică, revoluţionară. (Continuare In pag. a IV-a) Pentru om, pentru pace şi destindere 1-----------------------------------------internaţională 1---------------------------------— (în pagina a 6-a)