Scînteia Tineretului, ianuarie 1982 (Anul 38, nr. 10141-10163)

1982-01-15 / nr. 10150

Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST Un moment de o deosebită semnificaţie în cronica tradiţionalelor relaţii de prietenie şi colaborare româno-bulgare, în dezvoltarea pe mai departe a conlucrării rodnice dintre partidele, popoarele şi ţările noastre ANUL XXXVIII SERIA II, Nr. 10150 4 PAGINI 30 BANI VINERI 15 IANUARIE 1982 VIZITA DE PRIETENIE A TOVARĂŞULUI TUDOR JIVKOV Sosirea în Capitală La invitaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, joi dimineaţă, a sosit în Capitală, într-o vizită de prietenie în ţara noastră, tovarăşul Todor Jivkov, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Bulgaria. Această nouă Intîlnire dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Todor Jivkov se înscrie in cronica tradiţionalelor relaţii de prietenie şi colaborare românobulgare ca un moment de deosebită semnificaţie, menit să dea noi impulsuri extinderii şi aprofundării raporturilor dintre partidele şi ţările noastre, spre binele celor două popoare vecine şi prietene, în interesul cauzei generale a socialismului, păcii şi colaborării în Europa şi în întreaga lume. • Ceremonia sosirii a avut loc pe aeroportul Otopeni, Împodobit sărbătoreşte. Pe frontispiciul aerogării se aflau portretele tovarăşilor Nicolae Ceauşescu şi Todor Jivkov, încadrate de drapelele de stat ale celor două state. Pe mari pancarte se puteau citi, în limbile română şi bulgară, urările: „Bun venit în Republica Socialistă România tovarăşului Todor Jivkov, secretar general al Comitetului Central al Partidului Joi, 14 ianuarie, au început, la Casa Snagov, convorbirile oficiale intre tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, şi tovarăşul Todor Jivkov, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Bulgaria. La convorbiri participă , din partea română: — tovarăşa Elena Ceaușescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim-viceprimministru al guvernului, tovarășii Ștefan Andrei, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., ministrul afacerilor externe, Emilan Dobrescu, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., viceprim-ministru al guvernului, președintele Comitetului de Stat al Planificării președintele pârtii române în Comisia mixtă guvernamentală româno-bulgară de colaborare economică si tehnico-stiintifică. Ștefan Bîrlea, membru al C.C. al P.C.R., șeful Cancelariei C.C. al P.C.R., Constantin Mitea, membru al C.C. al P.C.R, consilier al secretarului general al partidului Petre Duminică, ambasadorul României la Sofia. Vasile Șandru, director în Ministerul Afacerilor Externe. Din partea bulgară : — tovarășii Petăr Mladenov, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.R., ministrul afacerilor externe, Andrei Lukanov, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al Comunist Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Bulgaria !“, „Să se dezvolte şi să se întărească relaţiile de prietenie frăţească, solidaritate şi colaborare multilaterală dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist Bulgar, dintre Republica Socialistă România şi Republica Populară Bulgaria La ora 111.00 aeronava prezidenţială a aterizat. La coborîrea din avion, tovarăşul Todor Jivkov a fost salutat cu multă căldură şi prietenie de tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşul Todor Jivkov îşi string Îndelung mîinile, se Îmbrăţişează prieteneşte. In întimpinarea înaltului oaspete bulgar au venit tovarăşii Virgil Cazacu, Gheorghe Pană, Ion Păţan, Ştefan Andrei, Emilian Dobrescu, Constantin Olteanu, precum şi membri ai C.C. al P.C.R. ai guvernului, generali. Tovarăşul Todor Jivkov este insotit de tovarăşii Petăr Mladenov, membru al Biroului Politic al C.C. al Partidului Comunist Bulgar, ministrul afacerilor externe. Andrei Lukanov, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al Partidului Comunist Bulgar, vicepreşedinte al Consiliului de (Continuare în pag. a III-a) P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, preşedintele părţii bulgare in Comisia mixtă guvernamentală bulgaro-română de colaborare economică şi tehnico-ştiinţifică, Milko Balev, secretar al C.C. al P.C.R., Niko Iahiel, membru al C.C. al P.C.R., consilier al secretarului general al C.C. al P.C. Bulgar. Todor Stoicev Todorov, ambasadorul Bulgariei la Bucureşti. Hristo Dorcev, director în Ministerul Afacerilor Externe. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a adresat, in numele conducerii, partidului şi statului nostru, un călduros bun venit tovarăşului Todor Jivkov în România, exprimîndu-şi satisfacţia de a-l reîntîlni şi de a continua dialogul tradiţional, prietenesc, în probleme de interes comun. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a afirmat convingerea că înţelegerile la care se va ajunge cu prilejul actualelor convorbiri vor deschide — asemenea tuturor hotărîrilor stabilite anterior — perspective rodnice colaborării româno-bulgare, atît pe ţărim bilateral, cit şi în sfera vieţii internaţionale. Tovarăşul Todor Jivkov a mulţumit cordial pentru invitaţia de a vizita România şi a exprimat, la rindul său, satisfacţia de a se întîlni din nou cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, subliniind că măsurile convenite împreună vor asigura dezvoltarea pe mai departe a relaţiilor (Continuare in pag. a IlI-a) începerea convorbirilor oficiale între tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşul Todor Jivkov Dineu oficial oferit de tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa 9 9 Elena Ceauşescu 9 în onoarea tovarăşului Todor Jivkov • TOASTUL TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU * • TOASTUL TOVARĂŞULUI TODOR JIVKOV în pagina a 3-a Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a înmînat tovarăşului Todor Jivkov Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România" , clasa I, cu eşarfă Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a înmînat tovarăşului Todor Jivkov, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Bulgaria, In cadrul unei solemnităţi, care a avut loc joi la Casa Snagov, Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România" clasa I, cu eşarfă, conferit pentru contribuţia deosebită adusă la dezvoltarea colaborării dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist Bulgar, dintre Republica Socialistă România şi Republica Populară Bulgaria, la întărirea prieteniei dintre poporul român şi poporul bulgar, la promovarea cauzei generale a socialismului, păcii şi colaborării internaţionale, cu prilejul împlinirii viratei de 70 de ani. Au luat parte tovarăşa Elena Ceauşescu, tovarăşii Ştefan Andrei, Emilian Dobrescu, alte persoane oficiale române. Au participat tovarăşii Petăr Mladenov, Andrei Lukanov, Milko Balev, alte persoane oficiale bulgare. . Erau de faţă ambasadorul României la Sofia şi ambasadorul Bulgariei la Bucureşti. După înmînarea înaltei distincţii tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Todor Jivkov şi-au strins mîinile îndelung, s-au îmbrăţişat cu căldură. In cadrul ceremoniei au rostit cuvîntări tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Todor Jivkov. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu, ceilalţi tovarăşi prezenţi la solemnitate l-au felicitat călduros pe tovarăşul Todor Jivkov. Cuvintarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu Dragă tovarăşe Jivkov, îmi face o mare plăcere să vă înminez, pentru a doua oară, cel , mai înalt ordin românesc, „Steaua Republicii Socialiste România", clasa I, cu eşarfă, conferit cu prilejul celei de-a 70-a aniversări a zilei de naştere, pentru contribuţia deosebită la dezvoltarea colaborării dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist Bulgar, dintre Republica Socialistă România şi Republica Populară Bulgaria, la întărirea prieteniei dintre poporul romăn şi poporul bulgar, la promovarea cauzei generale a socialismului, păcii şi colaborării internaţionale. Comuniştii români, oamenii muncii din România cunosc şi apreciază drumul revoluţionar pe care l-aţi parcurs ca fiu credincios al poporului bulgar, ca activist de frunte al clasei muncitoare şi al Partidului Comunist Bulgar, încă din anii tinereţii, intrind in rindurile tineretului comunist şi apoi ale Partidului Comunist Bulgar, aţi militat cu înflăcărare pentru apărarea drepturilor oamenilor muncii din ţara dumneavoastră, împotriva exploatării şi asupririi capitaliste, iar în timpul războiului aţi contribuit activ la organizarea luptei poporului bulgar împotriva fascismului, la înfăptuirea insurecţiei armate antifasciste din septembrie 1944, la victoria revoluţiei socialiste in Bulgaria. In anii făuririi noii orînduiri, investit cu cele mai înalte răspunderi in conducerea partidului şi statului, ca secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar şi preşedinte al Consiliului de Stat al Republicii Populare Bulgaria, aţi avut un rol de geamă în toate marile realizări obţinute de poporul bulgar in dezvoltarea economică şi socială a ţării, în ridicarea nivelului său de trai material şi spiritual. Comuniştii, oamenii muncii din România vă cunosc ca un eminent militant al mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, revoluţionar şi luptător hotărit pentru libertate şi dreptate naţională şi socială, pentru socialism, pentru pace şi colaborare Internaţională. In acelaşi timp sînteţi cunoscut ca unul din marii prieteni ai Republicii Socialiste România, ca un militant activ pentru progresul şi înflorirea continuă a legăturilor — cu vechi şi bogate tradiţii — dintre ţările şi popoarele noastre. îmi este deosebit de plăcut să evoc, şi in acest cadru, înalta apreciere pe care partidul şi guvernul nostru o dau raporturilor de strinsă prietenie şi colaborare dintre ţările şi popoarele noastre. întîlnirile şi convorbirile noastre rodnice, înţelegerile convenite împreună au constituit, de fiecare dată, puternice impulsuri pentru ridicarea pe noi trepte a conlucrării multilaterale româno-bulgare, pe baza deplinei egalităţi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne, solidarităţii socialiste. Doresc să-mi exprim convingerea că, prin eforturi comune, aceste bune relaţii vor cunoaşte şi in viitor o dezvoltare continuă, afirmîndu-se tot mai puternic ca un exemplu de raporturi între ţări socialiste vecine şi prietene, intre popoare libere şi independente, care conlucrează şi se întrajutorează frăţeşte in edificarea socialismului in patriile lor, in lupta pentru colaborare şi pace. Sunt încredinţat că ţările noastre vor conlucra tot mai activ, impreună cu celelalte ţări socialiste, cu toate ţările iubitoare de pace, pentru o politică nouă, de egalitate şi respect al independenţei naţionale, pentru dezarmare, securitate şi destindere, pentru apărarea dreptului fundamental al popoarelor la viaţă, la pace, la existenţă liberă şi demnă, pentru făurirea unei lumi fără arme şi fără războaie — idealul dintotdeauna al comunismului. Inminîndu-vă Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România", doresc să vă felicit încă ,o dată in modul cel mai călduros şi să vă urez din toată inima viaţă îndelungată, sănătate şi fericire, succese tot mai mari in activitatea dumneavoastră de mare răspundere, pentru progresul şi bunăstarea Bulgariei prietene, pentru cauza socialismului şi păcii. Vă adresez din toată inima tradiţionala noastră urare „La mulţi ani !“ (Aplauze). Cuvintarea tovarăşului Todor Jivkov Dragă tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Dragă tovarăşi Elena Ceauşescu, Stimate tovarăşe şi tovarăşi. Mulţumesc în mod cordial Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România şi dumneavoastră personal, tovarăşe Ceauşescu, pentru atenţia pe care mi-aţi acordat-o şi pentru distingerea mea cu cel mai înalt ordin român, „Steaua Republicii Socialiste România" clasa I, cu eşarfă. Mulţumesc şi pentru cuvintele frumoase care au fost rostite acum, la inmînarea ordinului, despre poporul bulgar, despre partidul nostru, despre tara noastră. Fireşte, această înaltă distinctie o primesc înainte de toate ca o expresie de respect fată de trecutul eroic şi de realizările contemporane ale poporului bulgar, fată de tradiţiile de luptă şi politica consecventă marxistieninistă, internaţionalistă a Partidului Comunist Bulgar, ca o recunoaştere şi a contribuţiei mele la dezvoltarea colaborării între cele două partide şi state ale noastre şi la întărirea prieteniei între cele două popoare ale noastre. Intr-adevăr, tovarăşe Ceauşescu, eu cu dumneavoastră lucrăm timp de mai bine de utt. deceniu şi jumătate pentru dezvoltarea în continuare a prieteniei tradiţionale bulgaro-române. Fără îndoială, arbitrul cel mai bun a ceea ce am realizat noi este timpul. Dar eu sunt convins că el va da o apreciere pozitivă. Relaţiile noastre reciproce se întemeiază pe principiile marxism-leninismului şi ale Tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală. Noi ne bucurăm că Republica Populară Bulgaria şi Republica Socialistă România, fiind membre ale Organizaţiei Tratatului de la Varşovia şi ale Consiliului de Ajutor Economic Reciproc, contribuie la întărirea comunităţii socialiste, la menţinerea păcii. Mulţumindu-vă încă o dată pentru înalta distincţie, eu aş dori să vă asigur, dragi tovarăşi români, că impreună cu Comitetul Central al Partidului Comunist Bulgar, cu Consiliul de Stat şi cu Guvernul Republicii Populare Bulgaria vor lucra şi pe viitor pentru dezvoltarea In continuare şi aprofundarea relaţiilor bulgaro-române, in interesul popoarelor noastre, in interesul cauzei socialismului, al colaborării şi păcii in Balcani, in Europa şi in lume. Primind cu emoţie înaltul ordin, vă doresc din inimă succese noi în construcţia societăţii socialiste multilateral dezvoltate in patria dumneavoastră. Vă mulțumesc încă o dată! (Aplauze). .