Scînteia Tineretului, ianuarie 1989 (Anul 45, nr. 12312-12336)

1989-01-28 / nr. 12334

Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ANUL XLV SERIA II Nr. 12 334 6 PAGINI 50 BANI SÎMBĂTĂ 28 IANUARIE 1989 Sărbătorirea tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu prilejul zilei de naştere şi a îndelungatei sale activităţi revoluţionare IMPRESIONANTA, VIRRADTA EXPRESIE A ilTaTII DE NEZDRUNCINAT A TINEREI GENERAŢII, A INTRECDEUINOSTRD POPOR IN JilROE PARTNER, AE SECRETARUEUI SĂU CENTRAL, UOTĂRIRE FERMĂ DE A FACE TOTUL PENTRU Înfăptuirea programului istoric de făurire a societăţii socialiste MULTILATERAL DEZVOLTATE ŞI ÎNAINTARE A ROMĂNIEI SPRE COMUNISM Cu toate gindurile noastre bune şi curate, am sărbătorit, intr-un singur gind şi o singură voinţă, aniversarea zilei de naştere şi îndelungata, titanica activitate revoluţionară a tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Sărbătoare de gind şi faptă a comuniştilor, a tinerei generaţii, a întregii naţiuni socialiste, ea s-a transformat intr-un nou şi minunat prilej de a ne manifesta vibranta, deplina adeziune la întreaga politică internă a partidului şi statului nostru, al cărei strălucit exponent şi neobosit promotor este tovarăşul Nicolae Ceauşescu, hotărîrea ca intr-o strînsă, monolitică unitate să acţionăm cu toate forţele, cu întreaga noastră pasiune şi cutezanţă, pentru înfăptuirea Programului istoric de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. Definind în chip magistral semnificaţiile profunde ale acestui moment surbătoresc, secretarul general al partidului arăta : „In toate acestea văd expresia încrederii întregii naţiuni în justeţea politicii revoluţionare — bazată pe concepţia materialist-dialectică şi istorică, pe principiile socialismului ştiinţific — a partidului nostru, care, prin întreaga sa activitate, a demonstrat şi demonstrează că nu are ţel mai înalt decit acela de a înfăptui aspiraţiile întregului popor, de libertate, independenţă, de bunăstare şi fericire". Emoţionant spunea tovarăşul Nicolae Ceauşescu : „Doresc, in primul rind, să aduc un omagiu poporului nostru — adevăratul făuritor al propriilor sale destine, al istoriei naţiunii noastre. Subliniez aceasta pentru că, întotdeauna, nu trebuie să uităm — şi subliniez aceasta incă o dată — că datorăm totul poporului, că vom putea asigura dezvoltarea României, independenţa şi suveranitatea sa, numai împreună cu poporul, făind totul pentru popor, pentru bunăstarea şi fericirea sa !“ Dînd cea mai aleasă şi Înaltă expresie acestei unanimităţi de gind şi faptă, în Scrisoarea omagială a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., Consiliului de Stat şi Guvernului Republicii Socialiste România, ne spune: „Puternica personalitate, gîndirea şi acţiunea dumneavoastră revoluţionară au imprimat un suflu profund înnoitor întregii opere de edificare a socialismului în patria noastră, au descătuşat marile energii ale poporului şi au deschis calea punerii depline in valoare a strălucitelor virtuţi ale socialismului ca orînduire superioară oricăror forme de organizare socială care au existat pînă acum în istoria umanităţii. Pornind de la adevărul, intru totul confirmat de viaţă, că socialismul se construieşte în condiţii diferite de la o ţară la alta, de la o etapă la alta, că nu există şi nu poate exista un model unic, dumneavoastră aţi arătat, într-o concepţie originală şi cuprinzătoare, că făurirea noii orînduiri presupune, ca o condiţie esenţială, aplicarea fermă, creatoare, de către fiecare partid, a principiilor fundamentale ale socialismului, în concordanţă cu realităţile naţionale, cu particularităţile concrete ale fiecărei ţări, cu transformările care au loc în societate“. Alăturîndu-se, cu cea mai frumoasă emoţie şi cu cel mai vibrant respect omagiului întregului popor, tînăra generaţie şi-a exprimat crezul său de muncă şi luptă revoluţionară în telegrama adresată conducătorului mult iubit şi stimat al partidului şi statului nostru de Comitetul Central al Uniunii Tineretului Comunist : „Noi, tinerii României socialiste, beneficiaţi ai marii şanse istorice de a creşte şi a ne forma în această epocă de autentică renaştere naţională, folosim şi acest prilej de aleasă sărbătoare pentru a vă adresa, mult iubite şi stimate tovarăşe secretar general, cele mai fierbinţi mulţumiri pentru minunatele condiţii de muncă, viaţă şi învăţătură create pentru grija părintească pe care o acordaţi formării şi educării comuniste, revoluţionare a tinerei generaţii“. Incununînd în chip magistral acest moment sărbătoresc, cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu rostită la solemnitatea omagierii zilei sale de naştere şi a îndelungatei activităţi revoluţionare se constituie pentru noi într-o impecabilă, monumentală mărturie de conştiinţă a unui patriot şi revoluţionar pentru care nu există ţel mai scump decit slujirea fără preget a celor mai înalte şi arzătoare aspiraţii şi idealuri ale întregii naţiuni, cauza socialismului, progresului şi păcii în lume. Cunoscător ca nimeni altul al istoriei noastre, magnific ctitor şi erou de ţară şi istorie nouă, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a făcut şi cu acest prilej o cuprinzătoare retrospectivă a istoriei noastre naţionale, a jalonat, cu geniala-i clarviziune, sensul trecutului, prezentului şi viitorului nostru. Este deosebit de important faptul că şi cu acest prilej aniversativ secretarul general al partidului a fundamentat o teză de o excepţională însemnătate pentru cunoaşterea şi preţuirea istoriei noastre naţionale şi sociale. „Fără îndoială, etapele istoriei sunt multe, orînduirile sociale au fost multe. Am vorbit de toate acestea la plenara din luna noiembrie anul trecut , şi nu doresc să mă mai refer acum la ele. Menţionez numai că, în diferite etape istorice, în formele şi orînduirile sociale corespunzătoare, au fost întotdeauna forţe care şi-au propus şi au acţionat pentru unirea poporului în vederea dezvoltării sale, indiferent de greşelile pe care le-au făcut intr-un ŞERBAN CIONOF (Continuare în pag. a V-a) „Tot ceea ce am realizat, am realizat cu poporul, pentru popor, sub conducerea partidului. Vom străbate, deci, noile cai spre piscurile înalte ale comunismului din strinsa unitate, sub conducerea partidului, cu poporul şi pentru popor! Cit timp vom acţiona în acest fel vom fi de neînvins! Cit timp vom acţiona in acest fel vom asigura bunăstarea, dezvoltarea continuă a naţiunii noastre! Să facem totul pentru aceasta!" NICOLAE CEAUŞESCU Unanimă manifestare a sentimentelor de aleasă cinstire, dragoste şi profundă recunoştinţă ale întregului nostru popor, ale tinerei generaţii faţă de eroica activitate revoluţionară a tovarăşului Nicolae Ceauşescu dedicată continuei înălţări a Romăniei socialiste pe cele mai înalte culmi de civilizaţie şi progres Mărturii ale înaltei stime şi preţuiri a personalităţii preşedintelui României Telegrame de felicitare adresate tovarăşului Nicolae Ceauşescu IN PAGINILE A 3-A ŞI A 5-A Rulmenţi de Suceava! Cea mai tînără întreprindere de rulmenţi din ţară, cea de la Suceava, a început să producă. In ziua aceea se împlineau 130 de ani de la Unirea Principatelor. Această primă capacitate intrată în funcţiune va da ţării 6 milioane de rulmenţi de cea mai bună calitate. Aceste 6 milioane de rulmenţi sunt şi vor fi produse de către oameni ai muncii (în majoritatea lor tineri) care s-au pregătit temeinic şi din timp în unităţi economice similare din ţară. Bineînţeles, în primul rind la Bîrlad. Calificarea lor continuă. Ca şi policalificarea. Strungarii, rectificatorii, tratamentiştii vor fi dince în ce mai bine pregătiţi, la nivelul înaltului grad de automatizare şi integrare al acestei unităţi care înglobează în ea gîndire şi tehnică autohtonă. Multe dintre utilajele de aici au fost construite în premieră. Şefii de secţie, în majoritatea lor, sunt tineri (în jurul vîrstei de 30 de ani). Ii vom regăsi aici peste ani şi ani, cînd îşi vor aminti cu nostalgie de emoţiile acestei puneri în funcţiune, ale acestei premiere care a avut loc în cel de al 4-lea an al celui de al 8-lea cincinal. Ei se pot numi Stelian Agheniţei, Dan Nichiforel, Dorel Nichiforel, Nistor Halciuc. Ii vom găsi mereu aici, peste ani şi ani, cînd vor fi lăsat în spate producţii cumulate de rulmenţi care le vor da dreptul să spună : „Dacă am pune toţi, rulmenţii pe care i-am produs unul lingă altul, am face o cărare care ar putea urca şerpuind pînă la lună. Şi toţi merg Această unitate economică este a 5-a întreprindere de rulmenţi a ţării. Ea se va dezvolta în continuare, fiind, la ora actuală şi o investiţie lae derulare. Dacă întreprinderile care contribuie la asigurarea utilajelor îşi vor respecta contractele (lucru care este în egală măsură şi de dorit şi foarte imperativ), la sfîrşitul acestui an întreprinderea de Rulmenţi din Suceava îşi va desfăşura activitatea cu un număr de 10 ori mai mare de oameni ai muncii decit în prezent. In primul rind pentru ei s-a ridicat un nou cartier de locuinţe în partea de vest a acestui municipiu de glorioasă amintire în istoria noastră naţională. Marea (şi eleganta) unitate economică suceveană se constituie intr-un succes deosebit al întregii industrii româneşti şi este, in acelaşi timp, măsură a forţei deosebite a economiei noastre naţionale, a potenţialului creator al cercetătorilor şi proiectanţilor Cele două puneri in funcţiune de la Suceava (această primă capacitate producătoare de rulmenţi şi conectarea la sistemul energetic naţional a celui de al doilea grup al întreprinderii Electrocentrale) au propulsat fosta capitală a Moldovei in centrul atenţiei întregului popor. Rezultatele deosebit de bune obţinute pînă în prezent de către toţi oamenii muncii de pe aceste meleaguri constituie o garanţie a calităţii rulmenţilor de Suceava. Puternicul detaşament muncitoresc de aici, aflat în plin proces de dezvol- Fotoreportaj de EMIL PLECAN şi VASILE NEAGOE (Continuare în pag. a IV-a) Linia de laminare şi calibrare a inelelor pentru rulmenţi din secţia forjă se află în probe tehnologice... Din adîncul inimii, marelui ctitor al noilor noastre destine de libertate şi demnitate, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, dragostea şi înalta gratitudine ale tinerei generaţii Înscrisă la Ioc de cinste în cununa marilor sărbători de inimă şi conştiinţă ale poporului nostru, aniversarea zilei de naştere şi a îndelungatei activităţi revoluţionare ale secretarului general al partidului, preşedintele Republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a prilejuit şi prilejuieşte exprimarea elocventă a sentimentelor de vibrantă preţuire şi fierbinte recunoştinţă pe care întreaga naţiune, tinăra generaţie le nutresc faţă de conducătorul încercat al destinelor noastre, faţă de marele erou revoluţionar, comunist, care şi-a dedicat întreaga viaţă cu neţărmurită abnegaţie şi pilduitor devotament, celor mai înalte idealuri şi aspiraţii ale poporului, cauzei socialismului şi comunismului pe pămîntul României. Dovada unanimei preţuiri pe care întreaga ţară le aduce strălucitului conducător de ţară şi partid, ctitorului României socialiste, făuritorul celei mai grandioase epoci din întreaga istorie a patriei, o constituie uriaşul florilegiu de ginduri şi urări, impresionantul omagiu pe care întreg poporul l-a adresat şi il adresează în aceste zile de emoţionantă sărbătoare celui care de două decenii şi jumătate, cu magistrală clarviziune şi geniu vizionar, conduce destinele patriei, vastul proces de dezvoltare economico-socială, menit să propulseze ţara noastră pe noi culmi de progres şi civilizaţie. Alăturind prinosul lor de cuget şi simţire tuturor celor care, in aceste zile, cinstesc, prin cuvinte pornite din inimă, prin remarcabile fapte de muncă şi creaţie, proeminenta personalitate a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, tinerii României socialiste dau expresie sentimentelor lor de adincă recunoştinţă, pentru minunatele condiţii de formare şi afirmare de care beneficiază, pentru locul şi rolul major atribuite tinerei generaţii în societate, graţie concepţiei novatoare, generoase, profund umaniste a secretarului general al partidului, grijii permanente pentru tineretul ţării. Dreptul la învăţătură, dreptul la muncă şi afirmare profesională, accesul la cele mai noi cuceriri ale cunoaşterii umane, posibilitatea participării active la întreaga viaţă politică, economică şi socială, deplina egalitate a şanselor pentru toţi tinerii ţării constituie tot atîtea dovezi ale unei concepţii şi politici profund ştiinţifice, umaniste, căreia tineretul ţării îi răspunde prin participarea activă la opera de făurire a prezentului şi viitorului ţării. Cuvintele de înflăcărată preţuire şi neţărmurită recunoştinţă faţă de cel mai iubit fiu al naţiunii, prietenul drag şi apropiat al tinerei generaţii, adresate cu acest prilej aniversar, reprezintă, totodată, expresia angajamentului de a acţiona cu dăruire şi abnegaţie pentru îndeplinirea sarcinilor de mare răspundere şi onoare pe care partidul, personal tovarăşul Nicolae Ceauşescu, le-au încredinţat tinerei generaţii. „Aniversarea zilei de naştere şi a peste cinci decenii şi jumătate de înflăcărată activitate revoluţionară a celui mai iubit fiu al poporului român, secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a constituit şi pentru cei peste 4 300 de tineri care muncesc şi învaţă la focul nestins al dragostei pentru ţară, de la întreprinderea „Progresul" Brăila, prilejul manifestării celor mai înălţătoare sentimente de profundă stimă şi aleasă preţuire, de adincă recunoştinţă pentru conducătorul vizionar al partidului şi statului nostru. Erou între eroii neamului, ctitorul României socialiste moderne. Mîndri de a face parte din generaţia crescută şi formată în anii pe care cu îndreptăţită mîndrie ii numim ..Epoca Nicolae Ceauşescu“, epoca transformărilor contemporane înnoitoare, de glorie neegalată pentru naţiunea noastră, ne declara Petrică Şerbănescu, secretarul comitetului U.T.C. din această puternică unitate economică brăileană, animaţi continuu de exemplul nepieritor de luptă şi acţiune cutezătoare puse în slujba poporului, de vibrantele chemări adresate nouă, tinerilor, de prietenul şi îndrumătorul cel mai apropiat al tinerei generaţii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, noi, cei care ne desfăşurăm activitatea în această întreprindere ale cărei produse — cu un grad de tehnicitate tot mai înalt de la un an la altul, mereu mai competitive — cunosc o deplină consacrare atît în tară, cit şi pe numeroase meridiane ale lumii, sintem ferm hotărîţi să transpunem neabătut in viaţă sarcinile ce ne revin din magistrala Expunere a secretarului general al partidului la Plenara comună a Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a organismelor democraţiei muncitoreşti-revoluţionare şi organizaţiilor de masă şi obşteşti, să acţionăm cu întreaga noastră dăruire şi putere de muncă pentru realizarea exemplară a prevederilor actualului plan cincinal, care va marca o treaptă nouă în devenirea patriei noastre socialisete. In aceste momente aniversare, în anul în care vom trăi momente de profunde semnificaţii — împlinirea a 45 de ani de la victoria revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă şi cel de-al XlV-lea Congres al partidului, facem legămînt solemn de faptă şi conştiinţă de a contribui cu întreaga noastră putere creatoare, cu entuziasmul şi hotărîrea proprii vîrstei noastre, la ridicarea continuă a României socialiste pe noi culmi de civilizaţie şi progres, la înaintarea sa fermă pe drumul socialismului şi comunismului“. „In marea epopee a muncii pentru patrie, la înalta şcoală a muncii şi vieţii pe şantier se dăltuiesc caractere, iau naştere destine exemplare, iar dîrzenia omului nou, încrederea demnă în viitorul comunist al patriei, elanul, gîndirea revoluţionară devin calităţi umane tot la fel de bine clădite ca şi ctitoriile epocii în care trăim. Inaugurată cu sprijinul şi din iniţiativa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, una din marile ctitorii ale epocii în care trăim. Amenajarea complexă a rîului Argeş reprezintă o nouă treaptă pe calea propăşirii întregului nostru popor, a făuririi unui nou destin al patriei noastre socialiste. Tinerii de la Antrepriza naţională a tineretului de la Amenajarea complexă a rîului Argeş s-au bucurat permanent de îndemnurile mobilizatoare, de sfaturile înţelepte, de prezenţa activă a secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, astfel Incit acum, la ceasul marii sărbători, pot raporta cu mîndrie şi demnitate de constructori că şi-au făcut datoria, răspunzind, neobosit, prin fapte înflăcăratelor chemări de a munci mai bine şi cu mai mult spor pentru ţară, pentru înfăptuirea în condiţii optime, potrivit noii calităţi şi eficienţei economice superioare, a unuia din marile obiective ale dezvoltării noastre, ne spune Savu Stănică, comandantul Antreprizei naţionale a tineretului de la Amenajarea complexă a rîului Argeş. Acum, la ceas de înălţătoare sărbătoare, aducem cîrmaciului nostru înţelept, exemplu eroic de luptă pentru binele poporului român şi al României, cel mai înflăcărat omagiu, unindu-i viaţă lungă şi sănătate, putere de muncă, pentru a ne conduce şi mai departe pe drumul glorios al construcţiei socialismului şi comunismului“. „Una din dimensiunile cele mai semnificative ale amplului proces de dezvoltare economică a României socialiste în epoca de glorioase împliniri, epocă pe care toţi o numim, cu îndreptăţită mîndrie Epoca Nicolae Ceauşescu, cea mai rodnică din întreaga noastră istorie, o constituie dezvoltarea fără precedent a agriculturii. Relevînd rolul hotărîtor al acestei ramuri a economiei naţionale, concepţia profund revoluţionar-ştiinţifică a secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, fundamentează una dintre componentele esenţiale ale strategiei edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. Noua revoluţie agrară se afirmă astfel, prin întreaga sa structură şi desfăşurare, ca o strălucită expresie a geniului creator, a clarviziunii ştiinţifice, a gindirii revoluţionare a ctitorului României moderne. Producţiile obţinute şi în anul agricol care s-a încheiat de cooperativa agricolă de producţie din comuna noastră, producţiile obţi(Continuare în pag. a V-a) ROMAIMBA , COORDONATE. ALI MILENIULUI DUD SLATINA — un izvor de lumină cu valoare de simbol ruş care îl adăposteşte (terasele înalte ale Oltului, Valea Sopotului şi dealurile Coloianca, Viilor, Grădiştea), după tot ceea ce s-a construit în ultimii ani şi după însufleţirea cu care localnicii participă la înflorirea lui, municipiul Slatina are toate şansele să devină unul dintre cele mai frumoase oraşe ale patriei. Transformarea este cu atît mai spectaculoasă cu cit imaginea strălucitoare de azi are ca termen de comparaţie o imagine mai veche astfel transcrisă (în 1904) de pana genială a lui Nicolae Iorga : „La Slatina ajunge noaptea. După o lungă orbecăire în praful birjelor, abia intr-un tirziu lumina apare din nou, destăinuind cu cruzime locuri virane, case în ruină, uluci rupte şi toate acestea semănate din loc in loc la distanţe mari. Aici viaţa bate încetinei într-un timp amorţit de multă vreme“. Astăzi, cînd pulsul vieţii bate aici cu maximă intensitate, ţi-e greu să refaci în închipuire acest peisaj care pare să ţină de domeniul neverosimilului. Cu toate acestea, la începutul acestui secol existau la Slatina doar două mori („Olteanca“ şi „Aluta"), o mică uzină hidroelectrică, cîteva ateliere ale societăţii anonime „Unirea“, care reparau material rulant şi alte mici ateliere particulare de diverse profiluri. Adevărata dezvoltare a economiei slătinene a început odată cu inaugurarea, în anul 1965, a epocii de mari împliniri revoluţionare, „Epoca Nicolae Ceauşescu". In acest an a izbucnit prima şarjă de aluminiu, ca un izvor de lumină cu valoare de simbol. In 1969 apar în constelaţia noilor unităţi economice Întreprinderea de Produse Cărbunoase şi Întreprinderea de Prelucrare a Aluminiului. Pe lingă aceste întreprinderi de interes republican apar altele, de aceeaşi anvergură : Întreprinderea de Utilaj Alimentar, Întreprinderea Textilă, Întreprinderea de Piese Turnate din Aluminiu şi Pistoane Auto, la care se adaugă cele mai tinere unităţi puse în funcţiune în ultima vreme : întreprinderile de rulmenţi şi de ţevi laminate din oţel. In perioada 1965—1980 ritmul mediu al dezvoltării municipiului Slatina a fost de 26,8 la sută, adică aproape triplu faţă de ritmul mediu înregistrat la nivel naţional. Intre anii 1965—1987 s-au creat 39 000 noi locuri de muncă. Ca o consecinţă firească a dezvoltării fără precedent pe care o înregistrează forţele de producţie, GABRIELA COCHINESCU (Continuare în pag. a IV-a)