Scȃnteia, septembrie 1947 (Anul 16, nr. 909-934)

1947-09-01 / nr. 909

_______ UICTIMEImF ştiri POLITICA LA ZI Un grup de deputaţi englezi ne va vizita tara vjrruip’uii ipanaini'iiui rumân s’a întrunit Miercuri sub preşedinţia tov. Vasile Luca, în urma primirii adresei Camera Comunelor care anunţa că mai mulţi deputaţi englezi doresc să viziteze România în prima jumătate a lunei octombrie. Grupul parlamentar român a ales o comisie compusă din tov. Vasile Luca, d' M. Ghelmegeanu, P- Bejan, A. Şaraga şiA- Dascălu, care să seocupe cu primirea grupului de parlamentari lrabiei în frunte cu d. Sorey şi Pruţ şi întocmirea programului vizitei. După vizitele pe care le vor face în Capitală, Adunării Deputaţilor, şefului guvernului şi ministrului de externe, parlamentarii britanici vor pleca şi prin ţară. Sosirea deputatului laburist John Mack Joi seară a sosit în Capitală venind de la Sofia bine cunoscutul deputat laburist John Mack. D-sa va rămâne în ţară câteva zile. Nu se fac comprimări la Barou Intr’o declaraţie făcută ziarului ..Adeverul’, d. av C. Paaraschivescu Bălăceanu, decanul baroului Ilfov a dat o categorică desminţire scornirilor, după care s’ar intenţiona comprimarea avocaţier.Această chestiune nu a preocupat şi nu va preocupa Consiliul Baroului. D. dr. Petru Groza la Sibiu D. prim Ministru dr. Petru Groza va participa Duminică dimineaţă la adunarea eparhială a arhiepiscopiei ortodoxe române de la Alba lulia şi Sibiu, fiind invitat de către Mitropolitul Nicolae al Ardealului. D- Prim Ministru vm lua apoi trenul special cu care călătoreşte delegaţia guvernamentală romănft către Praga, fără a mai reveni In Capitală. Biroul Politic P. S. D. Biroul politic al P. S. D.-ului a ţinut Miercuri seară o,şedinţă in cursul căreia s'au luat o serie de măsuri privind apropiatul congres al partidului. . Şedinţa biroului politic PSD. a fost amânată in continuare. ★ D. Mihail Sadoveanu, preşedintele Adunării Deputaţilor, care se afla plecat la Karlsbad, va sosi In Capitală la sfârşitu! acestei săptămâni. Arestarea lui Mîhai Popovici, OI. Z®ne ş’ Vasîîe Serdict Organdi« srjyjt-ţÎnţei ‘Stftiului nu arestat pe fajwnitafii raţional-ţărănişti Mihai Popovici şi Gh. Zâne, care au în creu o regrupare a cadrelor naţiomal-ţărămiste şireluarea activităţii lor subteran’, şi pe Vasile Şerifi. »ful din conducătorii naţiunii conspirative naţional-ţi'Â- jtiste. Toţi aceştia vor fi cmplicaţi în procesul conducerii P. N. Ţ. carne se va judeca In cursul lunii Septembrie. Noui primari Tov. Ghiţă Marin, mecanic, preşedintele Sindicatului C. F. R. din Tecuci, a fost numit primar al acestui oraş. Drancea Teodor a fost numit primar al oraşului Sighet, iar d. Selic loan, primit.t primar al oraşului Sighet, iar d. Selic loan, primar al oraşului Tekirghiol. Congresul A.G.I.R. Asociaţia Generală a Inginerilor din România (A.G.I.R ) işi ţine Congresul general in ziua de 7 Octombrie a. c. în Capitală. Vor participa numeroase delegaţii ale tehnicienilor străini. Comunicările pentru Congres se primesc numai până la data de 7 Septembrie a. c. la sediul A. G. I. R. din str. Romană S. Cum decurg lucrările pentru Adaptarea noului judet al Statului la situaţia dc după stabilizare Lucrările preliminare au fost Încheiate. — S'au întocmit propunerile pentru nouile , impozite pe salarii Lucrările privând noua aşezare a impozitelor directe, au luat forma finală, adică forma de propuneri ce vor sta la baza discuţiunilor ce se vor duce în cadrul şedinţelor Comisiei miniseriale de refacere economică şi stabilizare monetară. Peste toate propunerile de amănunt, cert este că nu s’a renunţat la principiul de progresivitate al impozitelor directe, cu alte cuvinte cei cu venituri mari vor plăti impozite mari iar cei cu venituri mici, vor plăti impozite pe măsura puterii lor. Jecrutul impozitelor va cădea pereniturile din industrii, comerţ şi profesiuni libere, fără insă a se depăşi realitatea mijloacelor efective de venituri ale acestor categorii de contribuabili. Cum vor fi impuse salariile La impozitul pe salarii se va păstra tendinţa de degrevare. In ce priveşte nouile cote de impozite, urmează a hotărî asupra a două propuneri : una — foarte avantajoasă — aparţinând Confederaţiei Generale a Muncii, alta aparţinând Ministerului de Finanţe. Propunerea C. G. M. prevede următoarele cote progresive: 3, 6, 7, 10, 15, 20, 25 şi 30 la sută, aplicabile în ordine, următoarelor tranşe de venituri lunare : 2.500, 5.000, 7.000, 10.000, 15.000, 20.000, 25.000 şi 30.000 lei. Urmează deci, că un salariat care câştigă de exemplu 2500 Iei pe lună, să plătească—după propunerea C. G. M.— un impozit de 75 lei, iar un salariat care câştigă 7.000 lei lunar, să plătească un impozit de nici 500 lei. Propunerea Ministerului de Finanţe porneşte de la cota 4®/1 pentru salariul de 2-500 lei lunar și merge crescând la cota 7»/# pentru salariul de 5-000 lei lunar, 10°/« pentru salariu- 7.000 lei lunar, ajungă? la cota ultimă de salariile ce - " suma p Asupra structurii bugetului, putem afirma că el se bazează pe • arenă evaluare a veniturilor și mai ales pe o economie foarte strânsă in ceea ce priveşte cheltuelile publice. Cifra totală a bugetului, deşi tură nedefinitiv stabilită, după informaţiune noastre se pare că nu va depăşi suma de 50 miliarde lei. ★ Zilele acestea vor fi cunoscute in forma lor definitivă, atât noul regim al impozitelor, cât şi noue prevederi bugetare, întrucât Comisia ministerială de redresare economică şi stabilizare monetară urmează a se pronunţa asupra lor. C. N. Rusescu Taxele percepute de Camerele de Comerţ Ministerul Industriei şi Comerţului a aprobat tariful maximal de taxe percepute de Camerele de Comerţ. Este de remarcat că s-a desfiinţat taxa ce se percepea la vânzarea de piei şi taxa proporţională pe care o Încasau Camerele de Comerţ din porturi asupra mărfurilor intrate şi ieşite. In medie nu s’a trecut peste de două ori taxa din 1939, în unele cazuri menţinăndu-se chiar taxele acelui an. Timbrele şi valorile fiscale trebuesc depuse Ministerul Finanţelor aduce la cunoştinţa deţinătorilor de timbre şi valori fiscale de orice fel cum şi de timbre ale impozitului excepţional, aflate în circulaţie până la 15 August 1947 că urmează să le depună până la 1 Septembrie 1947. In cont blocat, la instituţiuttile de credit autorizate de a primi sumele de lei vechi rămase ii »preschimbate- Salariile personalului din '’"“vicii)« SCOTEI* Problema nivelului industriei germane Conferinţa tripartită dela Londra s’a terminat cu un eşec total LONDRA. 28 (Rador). — Din sursă autorizată s’a anunţat că conferinţa celor trei puteri, Marea Britanie- Franţa şi Statele Unite, pentru stabilirea nivelului industrial perian, care şi-a ţinut lucrările la Lancaster House. Londra va face obiectul unui comunicat, ce va fi dat publicităţii simultan la Londra, Paris şi Washington. Conferinţa care a durat o săptămână şi-a încheiat lucrările in noaptea de Miercuri spre Joi, când a avut loc o şedinţă plenară formală, după ce şefii detepaf iilor reape cifre nu discutat fn şedinţă secretă comentariile guvernelor lor In legătură cu comunicatul propun. claraţia aceasta a provocat marea surpriză h» cercurile oficiale britanice deoarece se căzuse de acord să re păstreze discreţia până la terminarea conferinţei. Reafirmă că delegaţia franceză a făcut rezerve asupra administrării şi controlului de către germani a minelor din Ruhr I aacelaşi timp delegaţia franceză consideră prea vagi asigurările date de delegaţia britanică cu privire la ridicarea nivelului industrial al Germaniei Comsterioare , Paris PARIS, 28 (Rador). — Corespondentul Agenţiei REUTER transmite: Consternarea — acesta este singurul cuvânt ce poate reflecta în mod onest li exact . impresia creiatâ in cercurile guvernamentale franceze de rezultatele conversaţiilor de la Londra dintre Franţa, pe de o parte, şi Angia şi Statele Unite, pe de altă parte, în legătură cu ridicarea nivelului actual al industriei germane. In vreme ce nu te face nici un comentar oficial până la publicarea comunicatului mixt a ■ supra conversaţiilor de la Londra, contactele cu oficiali de seamă, şefii de partide şi reprezentanţii ziarelor franceze nu larg nici o îndoială observatorilor ci conferinţa este socotită aproape ca un eşec total. Uri comunicat semiofical dai aei face un efort, curajos spre a ascunde dezamăgirea franceză subliniind că s’au ,,ţi’a obţinut două rezultate concrete si anume: 1) o altă conferinţă tripar- . tită se va întruni la Berlin pentru revizurea scării progresive a exporturilor de călruni ger- mani fi 2) anglosaxonii au căzut de acord si subordoneze hotărirea lor in ce priveşte ni-| Delid producţiei pwwwwe din cele două zone unuit acord rea- J Uzat la conferinţa quadripartite din Noembrie. LONDRA, 2« (Rador). — Conversaţiile tripartite cu privire la nivelul industriei germane s'au termnat in mod dezamăgitor. — ’ scrie între altele DAILY TELEGRAPHZiarul crede a şti că comunicatul ce urmează a fi dat p&nă Vineri dimineaţa va arăta că nu s’a ajuns la nici un acord între Anglia şi Statele Unite, pe de o parte, şi Franţa, pe de altă parte. S’ar putea ca comunicatul să indice o sporire a producţiei de oţel germene admisă de Anglia Şi Statele Unite, dar respinsă de Franţa. Rezervele delegaţiei franceze PARIS, 28 (Radio). — D. Pierretta franceză la conferinţa tripar-Bourdan ministrul informaţiilor tită a făcut rezerve asupra mafea declarat ziariştilor că delega-rităţii chestiunilor discutate. De- Dezamăgire la Londra Consiliul de Securitate a respins rezoluţia braziliană favorabilă Marei Britanii „Nu se poate tăgădui pericolul cazului Egiptean pentru securitatea internaţională” - a declarat A. Gromako LAKE SUCCES, 28. (Rarror). Luând cuvântul în şedinţa de Joi a Consiliului de Securitate, cu prilejul discutării chestiunii egiptene, Gromăco, delegatul sovietic, a declarat că rezoluţia braziliană, care cere Egiptului şi Angliei să reia negocierile „este plină de defecte” şi că Uniunea Sovietică nu poate să o accepte. ..Nimeni din Consiliul de Securitate nu poate să tăgăduiască seriozitatea cazului egiptean şi pericolul pecare îl constitue pentru menţinerea păcii şi securităţii internaţionale”, a continuat. Gromăco-Kit a făcut o comparaţie intre problema egipteană şi cea indoneziana, arătând că şi intr’un caz şi' in altul nu s'a respectat egalitatea de suveranitate. „Hotărirea de a se întoarce problema înapoi la negocieri ar putea fi justificată numai dacă s’ar arăta că ambele părţi nu au epuizat toate metodele de discuţie şi conciliere. Tocmai pentru că negocierile directe au dat greş, a hotârit guvernul egiptean să refere chestiunea Consilului de Securitate. Rezoluţia braziliană ignoră faptul că negocierile directe au dat greş şi că situaţia s’a ivit de pe urma nereuşitei lor a luat asemenea proporţii încât continuarea lor ar putea constitui un pericol pentru pacea internaţională. O altă deficienţă importanţi este că una din ţări are trupe pe teritoriul celeilalte- Aceasta ar pune una din părţi într’o situaţie dezuvantejată- Orice hotărâre a Consiliului de Securitate care ar creta asemenea condiţii nu putea ar fi numită echitabilă din punctul de vedere al principiilor Cheliei. Poporul egiptului socoteşte cu drept cuvânt că continuarea negocierilor cu Anglia, câtă vreme Egiptul şi Sudanul mai sunt ocupate de trupele britanice, i-ar pune într’o poziţie defavorabilă Această implică nu numai sim- simţămintele lor naţionale, dar nu se împacă nici cu suveranitatea Egiptului ca stat. Pentru unele ţări, în special pentru unele mari puteri, a fost greu să adopte o atitudine in ce priveşte esenţa chestiunii, dar Consiliul de Securitate nu se poate da nnături dela luarea unor atitudini într’o situaţie care are potenţialităţi atât de periculoase. Poziţia Consiliului de Securitate nu poate fi înţeleasă de poporul egiptean şi de alte popoare, care încearcă să sfarme ultimele lanţuri ale dependenţei coloniale. Ele au dreptul să se întrebe pe ce sprijin pot conta, dacă Consiliul de Securitate nu le dă o mână de ajutor. Când se examinează chestiunea retraserii trupelor, Consiliul de Securitate trebue să aibă curajul suficient pentru a declara că cererea Egiptului este legitimă şi bazată pe interesele Naţiunilor Unite, care apără suveranitatea şi independenţa statelor. Pentru aceste motive socotesc că dacă Consiliul de Securitate ar adopta această rezoluţie, el ar abdica de la drepturile al căror depozitar este şi în consecinţă delegaţia sovietică nu poate să accepte rezoluţia braziliană". Delegatul Columbiei s’a declarat in favoarea rezoluţiei braziliene. Delegatul Franţei a respina teza egipteană şi a afirmat ci va vota pentru rezoluţia braziliani. Oratorul următor a fost No- V ruşi Paşa, delegatul Egiptului, care a acuzat pe sir Alexander Cadogan că a tunecat desbaterile şi consideraţii de ordin juridic. El a cerut Consiliului să recomande retragerea trupelor britanice pentru ca Egiptul să-şi păstreze calitatea de putere suverană. Delegatul Statelor Unite a declarat că ţara se va sprijini revoluţia braziliană „pentru că este înţeleaptă“. Chestiunea Egiptului trebue să rămână mai departe pe ordinea de zi a Consiliului. La rândul său, sir Alexander Cadogan, delegatul Marii Britanii, s-a declarat in favoarea rezoluţiei brazliene. Punându-se la vot rezoluţia braziliană, ea a fost respinsă cu 8 voturi contra 1 şi 3 abţineri, printre care Columbia,. Delegatul Columbiei a prezentat apoi o nouă rezoluţie cerând Marei Britanii şi Egiptului să reia negocerile spre a se termina evacuarea trupelor britanice. în sectorul anerican al Vienei VIENA. 28 (Rador). — TASS transmite: Organul amatei sovietice OESTERREICHÎSCHE ZEITUNG publică un h°u articol asupra abuzurilor săvârşite de soldaţii americani în sectorul american al Vienei . După cum scrie ziarul, multe din victime se tem a da pe faţă reca ce li s‘a întâmplat, de teamă de a fi urmărite de poliţia militară americană. ' In timpul din urmă un soldat american a atacat doi poli*'austriaci, cerându-''unele dr*peri şi în timp ce mergeau cu maşina l-au stâlcit în bătăi, l-au lovit cu o piatră in cap şi i-au cerut bani-In zilele din urmă, in cuprinsul circumscripţiei a 12-a, un soldat american a violat o femeie austriacă La strigătele acestei femei au alergat poliţiştii austriaci iar americanul atunci a fugit OESTERREICHISCHE ZEITUNG mai publică şi o informaţie cu orbire la confiscarea unui împărţirea Indiei... nădejdea afaceriştilor americani NEW YORK. 28 (Agerpres). — Corespondentul agenţiei Telepress transmite : „Wall Street Journal“, ziarul mare finanţe americane salută noua situaţie din India ca pe o ocazie oferită oamenilor de afaceri americani de a pătrunde pe vechile pieţe de desfacere britanice Roy Cromley, corespondentul din Washington al acestui ziar, scrie: „Comercianţii din U. S. A pot începe să privească bogăţiile Indiei cu ochii plini de sperranţe.“ „Cel mai semnificativ lucru din cele pe care India le va câştiga, este faptul că dolarii pe care şi-i va apropia prin export in Statele Unite, vor putea fi cheltuiţi de ea, fără să mai fie luate în consideraţie reglementările monedei britanice. Catastrofă feroviară în India CALCUTA, 28 (Rador). — 21 morţi şi 118 răniţi, — acesta este bilanţul unei înspăimântătoara catastrofe feroviare întâmplate in noaptea de Miercuri spre M lângă gara Kolagath pe Mnta Bengal—Naspur. De ce s’au redus raţiile de pâine in Franţa ..Acesta este rezultatul pe care oricine îl dobândeşte dacă renunţă la o politică independentă“, scrie L’Humanie. PARIS 28 (Rador). — Ziarul L'HUMANITE, organul Partidului Comunist Francez scrie în numărul său de foi că d. Paul Ramadier, prin ,,docila sa supunere“, ca prim ministru la ordinele imperialiştilor dolarilor, este una din primele cauze ale reducereii raţiilor de Pâine, de la 250 grame la 200 grame. „Acesta este rezultatul pe care oricine îl dobândeşte, dacă renunţă la politica independentă“, scrie acelaşi ziar, adăugând că singura preocupare a primului ministru francez a fost să prevină reîntoarcerea comuniştilor In guvern. .«îşi timp ce nemţii vor avea 500 grame pâine pe zi PARIS. 28 (Rador) — Biroul politic al Partidului Comunist Francez, într-un comunicat publicat în urma întrunirii de joi după amiază, şi-a exprimat profunda sa indignare în faţa deciziei guvernamentale de a reduce la 200 grame raţia de pâine, în momentul când autorităţile bizonale anglo-americane au anunţat dorinţa lor de a ridica la 500 grame raţia populaţiei civile germane. PARIS. 28 (Rador). — Regimul guimentar pentru consumarea cărnii a fost din nou modificat, de acum înainte- carnea de vacă sau de cal putând fi servită numai Vinerea și Sâmbăta. La prânz, in resturantele pariziene-PARIS 28 (Rador). — D. Paul Ramader, președintele consH -ului, a prezentat in cadrul une conferinţe de presă un expozeu complet asupra situaţiei stocurilor de grâu din Franţa, arătând că rezultatele campaniei din 1947 sunt sensibi inferioare celor prevăzute■ -primul ministru, a declarat că ■,trebue să se ştie în ceasul de faţă că orice act împotriva colectării este un act criminal.“ D. Ramadier a amintit în special recoltarea care nu va permite anul acesta să se obţină mai rivulii de 15 milioane quintale, când nevoile consumului se ridică la 48 milioane quintale, luândca bază 200 grame pe zi. Primul ministru a încheiat anunţând că Franţa se va adresa tuturor ţărilor spre a înlătura deficitul la grâu. Acumularea de alimente aspru reprimată în Franţa PARIS, 28. Rador). — Adunarea Naţională a adoptat joi cu 310 voturi contra 20 un proect de lege privitor la reprimarea manevrelor şi acţiunilor menite să împiedice colectarea, fabricarea sau repartizarea bunurilor, obiectelor sau produselor supuse raţionării sau contingentării- Proertul prevede pedpse cu închiderea şi amenzi până la 5 000.000 franci. Aceasta după hotărirea ca raţia de pâine să fie redusă la cel mai mic nivel impus vreodată in Franţa înainte de vot de Ramadier. Ungaria nu poate îngădui nimănui să se amestece in afacerile safe interne Declaraţiile primului ministru maghiar BUDAPESTA 28 (Rador). — Corespondentul Agenţiei REUTER transmite : In Ungaria a Început J°i un armistiţiu politic de trei zile până la alegerea a 380 deputaţi ce va avea loc Duminică. Cu puţin timp Înainte de intrarea in vigoare a armistiţiuluiMiercuri noapte, la ora 24. d. Dinnyés, preşedintele consiliului de miniştri, a declarat la microfonul postului de radio Budapesta că Ungaria nu poate îngădui nimănui să se amestece în afacerile sale interne. Şi el a adăugat: „Cu mâhnire am remarcat că guvernul Statelor Unite, la a căror prietenie noi ţinem foarte mult, a votat contra admiterii noastre în ONU. Această atitudine este cu atât mai penibilă pentru noi cu cât nu admitem motivele invocate“ După eşecul lui TsethSarss Maximos reintră în scenă Americanii nu au izbutit sâ-l convingă pe Sofulis să intre în noul guvern Ofensiva forţelor democrate greceşti în plină desfăşurare Trupele guvernamentale se retrag în panică fără să opună rezistenţă. — Lupte de stradă în oraşul Naussa ATENA, 28 (Rador). — Corespondentul agenţiei FRANCE PRESSE comunică : Consiliul politic al celor şapte şefi ai partidelor reprezen ROMA, 28 (Agerpres).—TASS transmite : Postul de rado al armatei greceşti democratice a difuzat comunicatul dat de inaltul comandament cu privire la mersul operaţiunilor armatei democratice. Comunicatul anunţă care nn guvernul demisionat s’a întrunit din nou joi la ora 17,50 şi a hotarît formarea unui guvern după cum urmează : d. Maximos, preşedinte al că la 19 August armata democratică a lansat o ofensivă generală simultană in Pindus, Tesalia şi Epir. In cursul acestei ofensive, trupele democratice au ocupat peste 100 de localităţi şi au eliberat un teritoriu cu o suprafaţă totală de 600 km. p. consiliului de miniştri, două ministere partidului generalului Zervas, două ministere partidului d-lui Papandreu, două ministere partidului d-lui Gonaias. Unităţile armatei democratice care operează în Macedonia centrală şi vestică, au atacat în timpul nont'i d'n mai multe direcţii oraşul Naussa pătrunzând în centrul său, unde se baricadaseră det--"mente de monarho-fascişti. 20Q dintre adouă ministere partidului d-lui Venizeios, un minister partidului d-lui Caneropuios şi un minister partidului d-lui Alexandris. IO August, a atins obiectiveările sunt la 30 km. de Amdl- NEXIST EXT A ceştia au fost omorîţi în luptele de stradă care s’au produs. Alte unităţi ale armatei democratice au pătruns din nou, după lupte grele, în oraşul Negrită. ' ( ATEXA, 29 AGERPHES). — Ofensiva forţelor democrate greceşti începută tn xiua 'f® le care erau prevăzute de Statul Major şi operaţiunile sunt în plină desfăşurare. Avantgloghia fi Arta. 1RUFELE GVI ERXAMEXTALE SE RETRAG IX TAX MV, VARA SA OPVXA 100 DE LOCALITĂȚI AU FOST ElNSERATE a Se anunţă oficial că închiderea conferinţei interarheriscane de apărare va avea loc în dimineaţa zilei de 2 Septembrie, iar ceremonia semnării tratatului în după amiaza aceleiaşi zile . Comitetul executiv al comitetului popular din Belgrad a examinat chestiunea pregătirilor pentru sărbătorirea celei de 800 aniversări a Moscovei S-a decis a se organiza serbări şi concerte solemne în toate circumscripţiile oraşului cu Prilejul acestei memorabile date. Biroul Confederaţiei Generale a Muncii, a admis ca la data de 8 Septembrie să aibe loc la Moscova reuniunea comitetului sindical franco-sovietic. A Potrivit celor anunţate oficial, numărul refugiaţilor musulmani din Lahore se ridică la 120.000. B Adunarea Naţională franceză a votat cu 322 voturi contra 92, statutul Algeriei. gt Preşedintele Truman va veni Sâmbătă cu avionul la Rio de Janeiro şi va rosti Marţi o cuvântarea în faţa participanţilor la conferinţa celor 20 republici americane. A Ştiri oficiale din Batavia anunţă că rezistenţa indonezienilor în regiunile ocupate de olandezi s-a accentuat. A După cum a anunţat postul de radio Sofia, cor sa pentru coordonarea economiilor naţionale ale Bulgariei şi Iugoslaviei a anunţat că a ajuns la un acord în vederea „unificării complete a eforturilor celor două ţări“.