Scȃnteia, octombrie 1948 (Anul 17, nr. 1237-1263)

1948-10-01 / nr. 1237

3 In întreg cupansul judeţului Roman a început campania însămânţărilor de toamnă. Planul de cultură a fost împărţit pe plăşi şi pe comune. Terenul arabil a fost împărţit pe sectoare de câte 100 hectare, puse sub îndrumarea şi conducerea unui responsabil de sector. Pentru lămurirea sătenilor asupra însemnătăţii acestei campanii, a ieşit pe teren un mare număr de îndrumători trimişi de organizaţiile de Partid. La Porceşti, după arături, se va semăna grâu selecţionat Comuna Porceşti, are trei selectoare în plină funcţiune. S-au luat măsuri ca niciun agricultor să nu semene decât grâu selecţionat. In prima zi după ploaie, au ieşit la arat 25 de pluguri. Pentru a nu se ocupa căruţele cu transportul porumbului, la Broşteni s-au luat măsuri ca glugile de porumb tăiate să fie depozitate la marginea ogoarelor şi transportate la căderea serii. In tot tmpul zilei, atelajele vor fi folosite numai pentru arături. Arăturile au început. Plugarii muncitori din Bahna ară de zor Comisia de însămânţări din Bahna, constituia încă deja 18 Septembre, a trecut imediat la prima etapă de lucru. Planurile de cultură au fost distribuite locuitorilor. Cea mai mare parte din atelaje au ieşit la arat. Comuna este înzestrată cu o maşină de semănat cu care se va semăna o bună parte din ogoare, întreaga suprafaţă cufrabilă cu grâu a comunei Butnăreşti va fi semănată numai cu sămânţă de calitate superiară pusă la dispoziţie de ferma de Stat din apropiere. O parte din terenuri au şi fost arate. Trebue să semnalăm că în comuna aceasta s-a făcut o greşeală care nu trebuie să se repete în altă parte. In plină de lucru, sătenii au fost adunaţi ca să se facă vzita medicală a cailor, ceea ce se putea face foarte bine în zilele de sărbătoare. Şi lipsuri Terenul arabil din Budeşti a fost împărţit în 30 de sectoare. Planurile de cultură au fost distribuite locatorilor, iar pentru selecţionarea seminţelor funcţionează 4 selectoare. La arat îivsă nu a ieşit încă nimeni. In comuna Secuieni, primarul se desinteresează de problema însămânţăr lor, lăsându-se pe nădejdea agentului agricol, care nu-şi îndeplineşte conştiincios datoria. Organele administrative din aceste comune trebue să-şi reveniască neîntârziat atitudinea. Nu trebue pierdută nici o clipă şi nici nu trebuesc lăsate lucrurile să meargă la voia întâmplări. Ci cu toate forţele unite, să se muncească pentru îndeplinirea în cât mai bune condiţii a planului de insămânţări de toamnă. T. CURELARU coresp. In judeţul Roman A început campania însămânţărilor de toamnă Cu ajutorul fermelor Statului, plugarii muncitori vor însămânţa grâu ales Pentru ca în actuala campanie agricolă, ţăranii să poată însămânţa numai grâu de calitate bună, la toate fermele de Stat au intrat în funcţiune selectoarele şi trioarele. In clişeu, la fermade Stat din corn. Izvin, jud. Timiş, se selecţionează de zor sămânţa care va fi distribuită plugarilor muncitori din împrejurimi. Telefon şi baie populară , comuna Mârgâu-Someş In ziua de 25 Mai a acestui an, ţăranii muncitori din comuna Mărgău Someş au început munca voluntară pentru legarea satului lor cu comuna Călaia, printr-o reţea telefonică• Ei au tăiat brazii trebuitori pentru stâlpii de susţinere a firelor telefonice şi au muncit voluntar în frunte cu tehnicienii până la terminarea lucrărilor. Noua linie telefonică are o lungime de 6 kilometriIn afară de aceasta, taranii muncitori din Mârgău au muncit la repararea şi punerea în funcţiune a băii comunale ce stătuse închisă şii nefolosită în ultimii doi ani . Cum contribue „Sovromlemn" din judeţul Neamt la desvoltarea şi propăşirea industriei noastre forestiere Zilnic sosesc maşini, unelte şi materiale din U. R. S. S. Fabricile lăsate în părăsire de capitalişti, funcţionează azi din plin. Ani dearândul, pădurile din jud. Neamţ au fost crâncen jefuite de capitalişti, întinse regiuni au fost despădurite, ceea ce a avut grave urmări pentru economia judeţului şi a ţării. Nici cu întreprinderile forestiere nu mergea mai bine Nu sunt nici 2 ani de când fabricile din Tazlau, Roznov, Bicazul Ardelean, etc., se găseau într’o situaţie din cele mai jalnice. Din cauza sabotajului patronal, maşinile zăceau aruncate vraişte, lipseau materiile prime, iar producţia scădea mereu. Astăzi, când aceste păduri şi fabricii sunt încadrate în „Sovrom Lemn“, lucrurile au început să se schimbe. Metodelor haotice şi banditeşti ale capitaliştilor, le-a luat loc o exploatare chibzuită şi raţională, care va contribui la refacerea şi înflorirea acestei importante ramuri de producţie. „Magaziile noastre, spune tov. Pascu, directorul Centrului Sovromiemn, sunt astăzi pline de gatere, circulare, pendule şi materiale de tot felul care ne sosesc din U. R. S. S. Zilnic, numeroase maşini sunt îndreptate spre fabrici, astfel ca producţia să nu stagneze nici o clipă“. Datorită acestor maşini şi unelte perfecţionate, cei 2410 muncitori lucrează în condiţii mult mai bune. Agmovizinari cu material lemnos până la 1 Mai 1949 O preocupare principală a „Sovromiemnului" este aprovizionarea permanentă cu buşteni a întreprinderilor forestiere. Cele 6 fabrici ale „Sovromiemnului" sunt aprovizionate în momentul de faţă cu o cantitate de material lemnos suficientă până la data de 1 Mai 1949, asigurându-se astfel o funcţionare normală a fabricilor pe tot timpul iernii. Având la dispoziţie un parc de maşini şi remorci speciale (care, numai în lunile Iunie, iulie şi August au transportat peste 30 mii m. c.) s-a dat posibilitate fabricilor „Măcărescu“, „Arina şi „Pădurea Carpaţi” din Bicaz să lucreze cu două partizi, reducăndu-se astfel cheltuielile de regie. In primele 25 zile ale lunii Septembrie, programele de producţie au fost depăşite cu IU’/». Ceea ce trebue subliniat în mod deosebit în activitatea „Svromlemnului" este faptul că în cele 16 exploatări, tăerile se fac cu stricta respectare a amenajamentelor silvice, ceea ce dovedește grija constantă a „Sovromlemnului“ pentru conservarea patrimoniului forestier. Deasemeni, „Sovromlemnul" a dat un ajutor important în campania de salvare a lemnului doborît de furtună de pe Valea Bistriţei. Zeci de remorci auto, tractoare şi alte maşini au fost puse la dispoziţia Comandamentului Unic pentru doborîturi. Grija pentru bunăstarea muncitorului — o preocupare principală a „Sovromlemn’ului Foştii patroni capitalişti, in frunte cu monarhia, care stăpâneau păduri întinse şi fabrici nenumărate nu s’au îngrijit nici o clipă de viaţa muncitorilor de pe spinarea cărora au adunat averi uriaşe. „Sovromlemnul“ a pus însă din primele momente pe primul plan problema grijii pentru om, pentru muncitori. In anii cei grei ai secetei, muncitorii au fost aprovizionaţi cu pâine şi alimente sosite direct din Uniunea Sovietică prin Direcţiunea Generală a „Sovromlemnului“. Muncitorilor cari lucrează în apă la legatul plutelor li s’au dat cisme de cauciuc speciale aduse din Uniunea Sovietică, iar plutaşilor li se va distribui în curând cisme de cauciuc scurte. Pentru paznici şi şoferi au fost aduse căciuli, cojoace şi pâslari. Pentru muncitori au fost amenajate dispensare, în care ei se bucură de o asistenţă medicală din cele mai bune. S’a luat deasemeni măsura de a se organiza farmacii la fiecare exploatare forestieră, pentru ca muncitorii să nu mai fie nevoiţi să bată kilometri pentru fiecare reţetă. Pentru ridicarea nivelului cultural şi politic al muncitorilor s’au oganizat pe lângă fabrici cluburi muncitoreşti înzestrate cu biblioteci, reviste şi ziare. Pentru ridicarea de cadre profesionale s-a deschis recent o şcoală de sorteuri la care urmează cursurile muncitori necalificaţi din cele 6 sate. Ajutorii de şoferi sunt deasemeni sprijiniţi să-şi obţină cât mai repede calificarea profesională. • Cu sprijinul constant al marei noastre prietene Uniunea Sovietică, industria forestieră a jud. Neamţ a început să iasă din starea jalnică în care a fost lăsată de regimurile burghezo-moşiereşti. Pentru propăşirea şi desvoltarea ei, activitatea intensă pe care o desfășoară „Sovromlemn" constituie un factor de bază, ȘTEFAN LEONTE Coresp. 22.448 atelaje, 108 tractoare şi 647 semănători pregătite pentru îmâmânţările de toamna în judeţul Buzău Pe întreg cuprinsul judeţului Buzău a început campania însămânţărilor de toamnă- Comisia judeţeană a stabilii din timp planul de cultură. Se vor araţi semana până la data de 6 octombrie 45.000 ha. de grâu, 100 ha. de orz. 60 ha. secară. 600 de vagoane de seminţe necesare sunt de acum livrate, iar restul de 300 urmează a fi livrate de către ,,Romacereal“ contra schimb. Tratarea seminţelor se va face în 390 centre şi se vor utiliza în acest scop 23.000 kgr. piatră vânătă şi 7000 kgr. var. Pentru selectarea cerealelor de sămânţă se vor utiliza 110 trioare, 329 de vânturători şi 13 selectoare. Pentru campania agricolă de toamnă au fost pregătite 22.448 utelaje, 108 tractoare şi 647 semănători. Judeţul a fost împărţit în circa 800 de sectoare, fiecare sector controlând şi îndrumând munca făcută pe câte 250 ha Cum şi-au construit ţăranii muncitori din comuna Sântandrei-Bihor un Cămin Cultural La începutul lunii iunie, ţăranii muncitori din comuna Sântandrei, judeţul Bihor, au pornit să-şi construiască un Cămin Cultural. Iniţiativa a fost a organizaţiei locale P.M.R. Munca s-a dus la început în împrejurări destul de grele, din pricina unor lipsuri, între care mai ales acela a materialului. Insă locuitorii au adus pe şantier materialele necesarerin propriiul lor Inventar. Mai târziu, printr’o colectă, au strâns dela om la om 160.000 lei. In timpul lucrărlor, câţiva locuitori din comună, muncitori la oraş, au dat dovadă de o deosebită activitate. E vorba de tov. Drimba Petru de la P.T.T., Marinescu Nicolae şi Porciş Carol de la C.F.R. care, după ce-şi terminau activitatea zilnică la instituţie, veneau să muncească voluntar la clădirea căminultd. Tov. Chişvasi Ion Puca, deşi a fost angajat cu plată în calitate de conducător al lucrărilor, a renunţat câte o zi pe săptăm&na la salariul care i se cuvenea. Felul de executare al lucrărilor a scos însă la iveală şi citeva slăbiciuni de organzare. Aşa s’a întâmplat că unii săteni, care se angajaseră să presteze un număr anumit de zile de muncă voluntară, nu și-au îndeplinit în întregime angajamentul. Activitatea a fost ntensificată în luna August, după ce și aceste lipsuri au fost înlăturate. Clădirea a fost terminată în săptămâna trecută, când a avut loc inaugurarea. Şi astfel, muncind şi învingând greutăţile, ţăranii muncitori din Sântandrei, şi-au construit Căminul Cultural. NAGY ADALBERT Coresp. Puţin timp liber le rămâne plugărilor din corn. Boroaia, Jud. Baia, acuma când muncile agricole sunt în toi. Ei îl întrebuinţează totuşi cu folos■ Iată-i in clişeul de mai sus, pregătind de zor materialul lemnos necesar construirii unui Cămin Cultural în satul lor. SCÂNTEIA Nr. 12T? COMISIILE EHfiUiLl DE SllMEAT SESIUNEA OCTOMBRIE 1948 EXAMENELE DE BACALAUREAT ÎNCEP LA 4 OCTOMBRIE Comisia Nr. 1 Baie. Sc. Centrală, dau examen elevele Sc. Centrale și a fostelor licee: Lie. Nr. 2 f., lie. Nr. 3 fete, Lic. nr. 4 fete, Lie. Choisy Mangâru, Lie. Lumina, Lic. Focşeneanu, lie. part. Nr. 4, lie. Zoe Romniceanu şi lie. Victoria, Preşed.: Ilie Cristea, Buc., Membrii: Lb. rom. Bojin Alexandru, Buc., lb. franc. Niculescu Vlad, Buc., lb. latină. Săvuiescu Maria, Buc., Istorie. Petrie Aron, Buc., Geografie. Sănduiescu Jenică, Buc., Filosofie, Iosif Eugen, Buc., Matematică, Creangă Silvia, Buc., Fiz. chim. Mazilu N., Buc., Șt. Naturale, Gheorghiu Aneta, Buc. Comisia Nr. 2 Buc., lb. A. Vlaicu. Dau examen elevele lie. f. Aurel Vlaicu, Președ.: C. loan Fiz. chira., Membrii: lb. română, *Ghiță Gheorghe, Buc., lb. franc. Tabacu EL, Buc., lb. latină, Moraru Nic., Buc., Istorie, Velcescu C., Geografie, Aldea Gh. Buc., Filosofie, Mihăilescu C-ta, Buc., Matematici, Parascovici Vict., Buc., Șt. Nat. Hagiescu Aglaia, Buc. Comisia Nr. 3 Buc. Lie. fete lulia Hasdeu. Dau examen elevele lie. fete Nr. 7, înscrise prin Inspectorat, lie. part. Negoescu, Lie. Sf. Maria, Lie. Notre Dame, lie. Moteanu, Lie. Ortodox Internat, lie. fete Giurgiu, lie. Modern fete Giurgiu. Președ.: Teodosia Graur Inspect. Generală Buc. limba franceză. Membrii: Limba rom. Dumitraș Eug. Buc. Lb. latină: Naftuti David Buc. Istorie: Vasiliu Const. Buc.; Geografie: Burcescu Teodor Buc.; Filosofie: Buiculescu Em. Buc.; Fiz. chim.: Tomescu Elena Buc.; St. Nat.: Apostol Virg. Buc.; Matematici: Marini Marta Buc. Comisia Nr. 4 Buc. lie. Sf. Sava. Dau examen elevii fostelor licee Sf. Sava, Cantemir, Lie. Nr. 7 Cultura, lie. Matei Basarab, Profesorii Asociaţi, Barbu Delavrancea. Preşed.: Miron Niculescu Matematici. Membrii: lb. română: Vasiliu Em. Buc.; limb. franceză Graniter Iacob Buc.; Istorie: Vartic Margareta Buc.; Filosofie: Dimitriu Sevasta Buc.; Fiz. chim.: Ionescu Maria Buc.; Şt. Nat. : Movileanu Ion Buc. Comisia Nr. 5 Buc. Lb. Gh. Lazar. Dau examen elevii fostelor licee: Lazăr, Spiru Haret, lic. Brâncoveanu Giurgiu băieţi. Olteniţa băieţi. Preşed.: Prof. Univ. Stoilor matern. Buc.; Membrii: lb. rom. V. Ionescu Buc.; lb. franceză: I. Teller Buc.; lb. latină: Ganea Daniel Buc.; Istorie: Giuglea ficat. Buc.; Geografie: Cristache Stan Buc.; Filosofie: Mărdărescu El. Buc.; Fiz. chim.: Stătescu Silvia Buc. Comisia Nr. 6 Buc. la lb. Gh. Şincai. Din examen elevele fostelor lic. Şincai şi part. Nr. 7. Preşed.: C. Balmus, lb. latină Buc. Membrii: Lb. rom. Popa Elena Victoria Buc. lb. franc.; Voiculescu D. Buc. Istorie: Neş Maria Buc. Geografie: Dobrescu C. I. Buc. Filosofie: Raţiu Mihail Buc. Matematici: Antonescu Matei Buc. Fiz chim : Papahagî M. Buc. Şt. Nat. Raiculeanu Iz. Buc. Comisia Nr. 7 Buc. la lie. b. Nr. 9 Str. Vlădoianu. Dau examen elevii fostelor licee Nr. 9, 10, 11 și pârtie: Sf. Gheorghe. Președ: Alex. Graur lb. latină Buc. Membri : lb. rom. Gregorian Sofia Buc. lb. franc.: Popescu Julieta Buc. Istorie: Virgil Arbore Buc. Geografie : Marineanu Gh. Buc. Filosofie : Cantar Rob. Matematici: Romen Tiberiu Buc. Fiz. chim. Baingias Savin Buc. St. Naturale: Eufrosin Corneliu Buc. Comisia Nr. 8 Buc. lie. Nr. 3 (M. Viteazul) Dau examen elevii fostului lic. M. Viteazul şi înscrişii prin Inspectorat (băeţi). Preşedinte : Bărbulescu N. Fiz. Membrii: lb. română : Zoe Pârvu Buc. lb. franc.: Stancu Ana Buc. lb latină: Cristina Pascu Buc. Istorie: Gheorghiu Fridman Buc. Matematici: Ionescu Bujor Buc. Corn. Nr. 9, Piteşti, dau examen: liceele de băieţi şi fete din localitate, C. Lung-Muscel şi Curtea de Argeş. Preşedinte: Makovschi Eug. fizică, Bucureşti. Membri: limba română Avram Gh. Piteşti, limba franceză Alice Munteanu Buc., istorie: Turtureanu C. Bucureşti, Matematici, Uţă Gh., Bucureşti, Şt. Naturale Gh. Olaru, Buzău. Com. Nr. 10, mixtă Constanţa dau ex.: elevii şi elevele lie. teoretice şi comerciale din localitate şi Călăraşi. Preşedinte: Bălăci AL. franceză, Bucureşti; Membrii: limba română Dumitrescu Aurel, Constanţa; limba latină, Zaharia Filofteia, Călăraşi; Istorie, Iordăchescu Gh. Constanţa; Matematici, Gherman Coriolăn, Călăraşi; fiz. chim. şi Mărfuri loan Teodora, Bucureşti; St. Nat. Udrescu Pretor, Constanţa; Şt. comerciale, Pascu Nic, Constanţa; Juridice, Iordache Ion, Constanţa. Com. Nr. II, mixtă Buzău dau examen elevii şi elevele lic. reor. şi comerciale din localitate şi Mizil. Preşedinte: V. Condeescu, franceză, Braşov. Membrii lb. română: Coman D-tru, Buzău lb. latină, Muşat P., Buzău; Istorie, Lungu Vâsle, Bucureşti; Geografie, Sălceanu Ştefan, Bucureşti; Fiosofie, Voinea Luiza, Buzău; Matematici, Mhalcea Oct. Buzău; Şt. Nat. Mihăilescu Ion, Buzău; Şt. corn. Miclea C-tin, Suceava; Şt. jurid. Demetrescu Constanţa, Bucureşti; Fizică, Bele, Gh., Bucureşti Corn. Nr. 12, mixtă Târgovişte dau examen: elevii şi elevele lie. teor. şi comerciale din localitate. Pucioasa, Găeşti şi lie. comercial Piteşti. Preşedinte: Filipescu Mill St. Nat., Bucureşti; Membri: limba română Popescu Basil, Târgovişte; limba franceză, Popescu Constanţa, Bucureşti; lb. latină: Ştefănescu Nic, Bucureşti, Istorie, Grancealie, Buzău, Geografie, Sucitu Ion, Bucureşti, Filosofie, Stănescu Nedelea, Gh., Buc. Matematici, Sorescu Aurel, Târgovişte, Fiz. Chim. Tomacescu Ion, Târgovişte, Corn. Nr. 13, mixtă T.Măgurele dau examen: elevii şi elevele ticleor. şi comerciale din localitate, Roşiorii de Vede şi Alexandria Preşedinte: Buşiţău, Şt. nat. Bucureşti. Membrii: limba română Smărăndoi Elena, Tr. Măgurele, limba franceză, Georgescu Venera, Bucureşti; Istorie Harper Iosif, Bucureşti; Filosofie, Stan Vasilica, Bucureşti; Matematici, Georgescu C., Bucureşti; Fizicochimice Capriţescu Eufrosina, Alexandria; Jurid, ec. Păun Stelian, Tr. Măgurele. Corn. Nr. 14 mixtă Ploeşti, dau examen: elevii şi elevele lic. teor. şi corn. dinrealitate ,lbc. băieţi şi fete Câmpina. Preşedinte : Stihi, Matematici, Bucureşti. Membrii: lb. rom. Adamache Gh., Bucureşti, lb. franc. Marinescu Al. Buc. lb. latină, Pârvan Fils, Sighişoara. Istorie: Ceauşel Cn. Buzău. Geografie : Sănduiescu A. Buzău. Filosofie : Dragomir N. Bucureşti. Fiz. chim. Voldemar Manu, Târgovişte. St. Nat. Constantinescu Irina Bucureşti. Şt. juridico-ec. Barbu Stamatu la Bucureşti. Corn. Nr. 15, Bacău, dau examen: absolvenţii fostelor licee din localitate, Piatra Neamţ, Tg. Ocna şi Buhuşi. Preşedinte: Iţcuş Nicodim, geogr. Suceava. Membrii: lb. rom. Mocanu Gh. Bacău; lb. franc, Ioachim Maria, Bacău; lb. latină, Mihăilescu Haralamb, P. Neamţ. Istorie: Lumbeanu I. P. Neamţ. Geografie: Gugiuman Lidia, Iaşi; Matematici: Rădulescu Al. Bacău; Fiz. chim.: Gheorghiev Roza, Iaşi; Şt. Nat.: Ciureanu Valeria Iaşi. Corn. Nr. 16, mixtă Roman. Dau examen: absolvenţii li.teor. din localitate şi comerciale P. Neamţ şi Bacău. Preşed. Mihui Constantin, fizică. Buc.; Membrii: lb. rom. Smerica Ecat. Bacău; lb. franc. Baldovin Lidia, Iaşi; Istorie: Popovici Valerian Roman; Geografie: Herbst C-tin, Roman; Matematici: Cârja Aglaia, Bacău; Şt. Naturale: Marinescu Smaranda, laşi. Corn. Nr. 17, laşi (lie. Internat) dau examen: lie. băeţi şi fete din laşi şi lie. fete şi băieţi Huşi. Preşedinte: Dan Simonescu, lb. rom. laşi; Membrii: lb. franc. Naum Constanţa, Iaşi; lb. latină: Condurache Gh., Iaşi; Istorie: Enache Ana, Iaşi; Geografie: Lupan Ene El. Buc.; Filosofie: State Ion, Iaşi; Matematici: Ungureanu Lucia, Iaşi; Fiz. Chim.: Luca Ion, Iaşi; Şt. Nat.: Petrescu Ion, Iaşi. Corn. Nr. 18, mixtă Iaşi lie. fete „Oltea Doamna" dau examen: lie. fete „Oltea Doamna“, lie. băieţi şi fete Vaslui, băieţi şi fete Botoşani, comercial băieţi şi fete Iaşi, comercial Botoşani şi Vaslui Preşed.: Al. Triandaf, matern, Iaşi. Membrii: lb. rom.: Cristea Georgeta, Huşi; lb. franceză Popa Margareta, Iaşi; Istoria: Corlăţeanu Maria, Iaşi; Geografie: Chesim St. Vaslui; Fiz. chim.: Partenie El., Iaşi; Şt. Nat. Ţăranu Sofia, Botoşani; Şt. corn.: Ştirbu Neonila Iaşi; Comisia Nr. 19, Timişoara. Dau examen absolvenţii liceelor teoretice din Timişoara şi Arad. Preşed. : Macarovici fiz. chim. Membrii: lb. română: Foreanu Agrip. Timiş. lb. franc. Pop Velma Timişoara lb. latină: Sârbovan Gh. Timişoara. Istorie: Popovici Aurelia Arad. Geografie: Rădăşeanu Lucia Timiş. Matematici: Radu Nic. Timişoara. Şt. nat. Irimescu D-tru Arad. Comisia Nr. 20. Lugoj mixtă. Dau examen absolvenţii şi absolventele liceelor din localităţile: Caransebeş b. şi f. Reşiţa b. şi f., Oraviţa b. şi f. Comerciale Arad, Lugoj, Timişoara şi Lipova. Preşed.: Radu Vasile şt. nat. Cluj Membrii: lb. rom. Păun Mihai Arad, lb. franc. Balcani Eva Timişoara, lb. latină: Leontina Opriş Lugoj Istorie: Schipor Maria Timişoara. Geografie: Popescu Vasile Lugoj. Filosofie: Oancea Gh. Timişoara. Matematici: Pascu Eug. Turda. Şt. Jurid. Crăsnaru Valeriu Timiş. Comisia Nr. 21. Sibiu mixtă. Dau examen absolvenţii şi absolventele liceelor teoretice din localitate b. şi f. Blaj, Dumbrăveni, Sebeş şi comerciale Sibiu. Preşed.: Drăgulescu Cor. fiz. chim. Cluj. Membrii: lb. rom. Dumitrescu Marcel Sibiu. lb. franc. Iosimovici Sibiu lb. latină: Dumitreascu acana Făgăraş. Istorie: Hurdubeţ C. Lung. Geografie: Jacobi Maria Blaj. Şt. naturale: Creangă Melania Sibiu. Şt. corn. Popa Livia Blaj. Şt. jurid. Mateescu Maria Cluj. Comisia Nr. 22, mixtă Deva. Dau examen absolvenţii şi absolventele liceelor teoretice din localităţile : Orăştie, Pietroşani, Alba-Iulia, Aiud, Brad, comercial Haţeg, Blaj şi Alba-Iulia. Preşed.: Şt. Paşcă lb. română. Membrii: lb. franc. Maior Sabina Timişoara lb. latină Popovici Remus Făgăraş. Istorie: Patriciu N. Bucureşti. Geografie: Veza Samson Deva. Filosofie: Turceţov Anastasia Cluj. Matematici: Bindea Elisabeta Cluj. Fiz. chim. Moş-Ineag Ion Sibiu. Şt. nat. Mariaj Ioan Tr. Severin. Şt. comn. Oniu Mihai Cluj. Comisia Nr. 23 Cluj, localul: „Bariţiu”, toate liceele teoretice din judeţele Cluj, Someş, Turda, Mureş şi Năsăud. Preşed.: AL Roşea Filosofie Cluj. Membrii: lb. română Ruleanu Octav Năsăud. lb. franc. Popescu C. Cluj. lb. latină: Dihoiu Const. Cluj. Istorie: Munteanu Dumitru Turda. Geografie: Papacostea C. Tr. Severin. Matematici: Ducaru Nic. Cluj. Fiz. chim. Pop Eliza Turda. Şt. nat. Pop Victor Cluj. Comisia Nr. 24 mixtă Oradea. Dau examen elevii şi elevele lie. teoretice din jud. Bihor, Satu- Mare, Maramureş, Sălaj şi comerciale din toată regiunea şcolară Cluj. Preşed.: Şt. Petrescu, Matematici, Timişoara. Membrii: lb. rom. Niculescu Fii. Bucureşti, lb. franc. Fotescu Elena Bucureşti, lb. latina Bugaru Gh., Baia Mare. Istoria : Braharu Dumitru, Cluj. Matematici Bindea El's, Bucureşti, Fiz. chim. Cozonac Samson, Cluj. Şt. Nat. Iacob Dumitru, Cluj. Şt. Com. Cheţan Aurel, Tg.-Mureş. Comisia Nr 25 Craiova. Dau examen : absolvenţii lb. din localitate şi Calafat. Preşed.: Pompiliu Nic. fiz. chim. Membrii: ;lb. rom. Luca Preda, Craiova, lb. latină, Dogaru Gh. Craiova, FHowore: Iliescu C-tin, R.-Vâlcea. Comisia Nr. 26 R.-Vâlcea. Dau examen : absolvenţii lic. din localitate, Drăgăşani, Slatina, Caracal şi Corabia. Preşed.: Leon Diculescu, lb. rom. Braşov. Membrii: lb. franc. Şuluţiu Octavian, Bucureşti, lb. latina, Scânteia Adrian R. Vâlcea. Istorie, Rizeana Margareta, R. Vâlcea. Geografie, Zapareniuc D-tru, R. Vâlcea. Filosofie: Bubulac Alex., Bucureşti Matematici, Guţu Pavel, R. Vâlcea, Şt. Nat. Pop Florica, Cluj. Comisia Nr. 27 Tg.-Jiu. Dau examen : absolvenţii li. din localitate şi Tr. Severin. Preşedinte: M. Ionescu, Şt. Nat. Bucureşti. Membri: lb. rom. D. Teodorescu, Craiova, lb. franc. Novac Sabina, Filosofie: Furtunescu Olga, Tg.Jii. Fiz.-chim. Hrîţcu Maria, Tg.Jiu, Comisia Nr. 28 Suceava. Dau examen: absolvenţii liceelor din localitate şi Fălticeni. Preşedinte: Farcaş Toma, fizico-chimice. Membrii: lb. rom. Rotaru Ilie, Suceava, lb. latină, Surchiş Gara, Suceava, istorie, Nichiteami Aurel, Suceava, st. nat. Rei Valerian, Suceava. Comisia Nr. 29 mixtă Rădăuţi. Dau examen absolvenţi şi absolventele aceelor teoretice şi comerciale din localităţile: C. Lung Moldovenesc, Pomârna, Dorohoi şi toate liceele comerciale din regiune. Preşedinte: Ion Creangă, mat. laşi. Membrii: lb. rom. Hazgan Aristide, laşi; lb. latină: Fischer Clara, Suceava; Istorie: Mihai Pavel, Cluj; Fizică: Bordeianu Amidin, Rădăuţi; Mărfuri: Poni Alee, Botoşani, Camera Nr. 30 Galaţii: Dau examen absolvenţii şi absolventele liceelor din localităţile: Tulcea şi Bârlad. Preşedinte: Grămadă N., Istorie, Iaşi. Membri: lb. franceză: Lazăr Popescu El. Buc.; lb. latină: Gudei Beatrice, Buzău; Geografe: Maxim Iancu, Bârlad; Filosofic: Florea Vict., Brăila; Fiz. cvm.: Torganda Valentina, R. Sărat; Ştiinţe nat.: Teodorescu Barotzi Virg., Bucureşti. Comisia Nr. 31 mixtă Brăila: Dau examen absolvenţii şi absolventele liceelor teoretice din Brăila şi comercial din regiunea Galaţi. Preşedinte: Ivăceanui Drept (sc. corn.), Buc. Membri: Istorie: Manea Sebastian, Bucureşti; Matematici: Protopopescu Maria, Buc.; Fizica: Scutelnicu Olga, Suceava; Şt. nat.: Ionescu Ecat., Buc. Comisia Nr. 32 Focşani: Dau examen absolveniţii şi absolventele din localităţile: Tecuci, R. Sărat şi Pancu. Preşedinte: Francuse Popescu, şt. nat., Buc. Membri: lb. română: Sănduiescu Ion, R. Sărat; limba franceză: Saraş Marcel, Bucureşti; Istorie: Boureanu Gh., Tecuci; Matematici: Sălceanu M., Bucureşti; Fiz. chim.: Partenie Elena, Iaşi, Comisia Nr. 33 mixtă Braşov, la lic. „Şaguna“. Dau examen absolvenţii şi absolventele iceelor comerciale din întreaga regiune. Preşedinte: Stoian Ion, lb. română., Braşov. Membri: lb. latină: Jianu Traian, Braşov; Istorie: Ursul Romul, Făgăraş; Geografie: Pavel Nic., Braşov; Matematici: Trofina, Braşov; Fiz. chim.: Petrescu Maria, Buc.; Şt. com.: Medanu Stela, Braşov; Juridicoeconom.: Pană Florica, Braşov. Comisia Nr. 34 bacalaureat comercial Bucureşti, la liceul comercial fete Nr. 2: Dau examen absolventele fostelor licee comerciale fete din Bucureşti, lceum de fete şi fie. comercial băieţi Giurgiu. Preşedinte: N. Ghiulea, Juridico- Econom., Buc. Membri: lb. franceză: Mihăilescu Silvia, București; Istorie-Geografie: Manoliu M., Buc.; Matematici: Drăgănescu Eug., Buc.; Fiz. chim.: Sălăgeanu Eug., Buc.; Şt. nat.: Popovici Adina, Buc.; Şt. comerc.: Costovici Vasile, Bucureşti, Comisia Nr. 35, Bacalaureat comercial, Bucureşti, în localul fostului liceu comercial Bălcescu. Dau examen absolvenţii tuturor liceelor comercale din Bucureşti. Preşedinte: Galea Virgil. Membri : lb. română: Orăscu Const., Buc.; lb. franceză: Ionescu Zoe, Buc.; Matematici: Cristian Liviu, Buc.; Şt. comerc.: Negoiţă Nic., Buc.; Mărfuri: Verdeami EL, P. Neamţ, Jurid. Ec.: Popşor Lura, Bucureşti. Comp* Nr. 36 Buc. -comerc. Craova. La ec. comerţ, băeţi. Dau examen absolvenţii toaew comerciale 4in Craiova şi Călatăr. Preşedinte: Tonsiolescu C., Jurid. £c„ Buc. Membri: lb. română: Obadă Joachim, Craiova; lb. franceză: Mlircea Gh., Buc.; Istorie- Georgrabe: Siv» Vâlceasiu, Tg. Jiu; Fsz. chim.: Cancer Numitor, Tg. Jiu. Gom's» Nr. 37 bac«f. comerc., jR. Vâlcea: Dau examen «intpovență lie. comerc. din R. „ .ea, Caracal, Tg. Jiu, Tr. Severn, Slatina. Președinte: Vălin, St. Șt. Naturale. Membr: ib. rom.: Boucu Natala; lb. franceză: Cristian Virg., Buc.; Istorie-Geografie: Mirodot Miron R. V.; Matematici: Sivescu Sevasta, Buc.; Șt. comerc.: Vlad P. Marta, București. Comisia de bacalaureat maghiar mixtă Nr. 38 Guj, va funcţiona în localul fie. b. Nr. 1 maghiar. Dau examen absolvenţii ec. teor. şi comerciale din Cluj, Zalău, Simleul Sîlvaniei, Dej, Gherla. Preşed.: Hadhazy Alexandru. Inspector G-raL Membră, lb. rom. Szász Arpad, Zalău; lb. magh. Jancso Magdalena, Cluj; Istorie: Preşedintele, Geografie: Zoltán Etelka, Cluj; Filosofie: Ratii Adalbert, Cărei; Latină : Dr. Bodor Andrei, Cluj; Şt. Nat.: Szabó Iosif, Cluj; Matematici : Benedek Clara, Cluj; Fil. ctdmit: Fabian Gheorghe, Arad; Şt. com.: Babovszky Roza, Cluj; Şt. juridice: Adam Judica, Cluj. Comisia de bacalaureat mixtă ■maghiară Nr. 39 Oradea. Va funcţiona în localul liceului clasic maghiar. Dau examen absolvenţii liceelor teoretice şi comerciale din Oradea, Satu Mare, Baia Mare, Sighet, Salonta, Arad, Cărei. Preşed.: Dr. Kecsekes Iosif, Insp. G-raL Juridicoeconomice; ib. rom. Foris Adalbert, Oradea ; lb. maghiară: Szehely losif, Cluj; lb. franc.: Tatray Barnaba, Oradea ; Istorie: Grigercsik Eugen, Cluj; Geografie : Bende Wilhelm, Oradea; Filosofie: Rozsa Eug., Oradea; Latina : Kali Adalbert, Oradea; SL nat.: Szinte Francisc, Oradea ; Matematici: Jambor Aîexandru, Satu Mare; Fiz. chim., şi mărfuri: Barabaş Bela, Tg. Mureş; Şt. com.: Horvath Ludovic, Oradea, Comisia Nr. 40 bacalaureat, Tg. Mureş mixt maghiar. Va funcţiona în localul liceului maghiar de băieţi. Vor da examen candidaţii proveniţi de la liceele teoretice din Tg. Mureş, Odorhei, Aiud, Aba-Killa, precum şi candidaţii dela liceele comerciale din raza Inspect. Şc. Reg. Braşov maghiar. Preşed: Fejer Inspector General lb. rom.: Szigeti Catalina. Tg. Mureş; lb. maghiară: Josza Grigore, Zalău ; lb. franc.: Jarosievitz Zoltán, Aiud ; Geografie : Deak Francisc, Aiud ; Istorie: Cocsman Palma, Tg. Mureş; Flosofie şi Jurid. Ec.: Salamon Efaicisc, Sf. Gheorghe; lb. latină : Holok Iuliu, Braşov; Şt. mat.: Nagy Francisc, Tg. Mureş ; Matematici: Pálffy Anton, Tg. Mureş; Fiz. chim. şi mărfuri : Preşedintele; Şt.-com., Kozma Livia, Tg. Mureş, Comisia Nr. 41 maghiară. Va funcţiona în localul Jic, maghiar de băieţi Miercurea-Ciuc. Vor da examen candidaţii de la fostele licee temetice din Braşov, Tg.Săcuesc, Miercurea-Ciuc, Crisuri, Gheorgheni şi Sf. Gheorghe. Preşed.: Dr. Demeter Ioan, prof. univ., Bolyai, Cluj; Membri: tb. rom. Lengyel Edmond, Tg.-Săcuesc; Maghară : Filep Ana, Tg.-Mureş; Franceza: Mészáros Emeric, Odorhei; Istorie : Karácsony Zaharia, Miercurea Ciuc ; Geografie : Csiszer Iosif, Gheorgheni; Filosofie : Preşedintele; Latina : Székely Zoltán, Sf. Gheorghe; St. Nat.: Palffy Francisc, Cluj, Matematici : Arkosi Ladislau, Cristur ; Fiz. chim.: Balogh Anton, Cluj. Examenaifi de bacalau. i*cat încap în ziua de Luni 4 Octombrie. In focurile libere şi în cazul că unii profesori nu se prezintă Preşedinţii de la comisiile din provincie de acord cu sindicatele locale vor coopta noi membri dintre profesorii titulari. Preşedinţii din Bucureşti vor cere noui membri de la Minister, Direcţia învăţământului Mediu. Rezultatele de telegrafie In sala de festivităţi a Palatului Poştelor a avut loc Luni, 27 ori, decernarea premiilor câştigătorilor concursului de telegrafie, ce s-a desfăşurat la 26 Septembrie a. c. Au luat cuvântul: directorul general al P.T.T., M. Million şi preşedintele Sindicatelor Unite P.T.T., I. Petcu care au arătat importanţa întrecerilor socialiste S-a trecut apoi la împărţirea premiilor. La radio au luat premiu următorii : Iacob Dumitru, Nossa Amos şi Ganea Ion, (seniori) , Ştefănescu Constantin, Rădulescu Vasile şi Stănescu Ştefan, (juniori). Ondulograf: Tâlpeanu Maria şi Rădulescu Maria. Teleimprimator: Petcu N. Ciobanu Elena, Gaidargioglu Valentina (seniori). Menţiuni: Teodorescu Vasile şi Căprăruş Nicolae. La juniori: Turcu Elena, Braşoiu Romulus şi Rusu Petre. Menţiune Cernău Adrian. Morse: Haritoru Mircea, Oprescu Angelina şi Calapereanu Ion. Menţiuni: Gher. concursului de la P.T.T. man Constantin şi Obreja Janica (seniori), Tudosiuc Crăciun, Pop Zoltán şi Gârbea Constantin Menţiuni: Eva Zoltán, Iamandache Zoe şi Mihail Angela (juniori). Schimbări în mersul unor trenuri Conform aprobării Direcţiei Generale C.F.R. trenurile de persoane 8005 şi 8006 care circulau pe distanţa Bucureşti Nord—Mangalia, rămân în circulaţie însă numai pe distanţa Bucureşti Nord - Constanţa. S-au modificat deasemenea şi mersurile trenurilor automotoare ale persoane dintre Constanţa — Mangalia. Totodată au fost suprimate trenurile automotoare accelerate nr. 315 şi 316 care circulau pe disanţa Braşov—Târgu Mureş.