Scȃnteia, iunie 1949 (Anul 18, nr. 1439-1463)

1949-06-01 / nr. 1439

4 Sportivi români victorioşi la Budapesta Praga şi Sofia La Budapesta, la Praga şi la Sofia, o parte dintre cei mai valoroşi sportivi ai R.P.R. s-au întâlnit Duminică cu reprezentanti ai ţărilor vecine şi prietene. In capitala Ungariei, o serie de atleţi fruntaşi români au cucerit câteva victorii în concursul atletic internaţional organizat de clubul maghiar Csepel M.T.K. Speter, Bafca, Lupşa şi Tălmaciu au câştigat probele de înălţime, greutate, 100 m. şi 1500 m. * Iar Zeno Dragomir l-a egalat pe Homonay la săritura cu prăjina cu 3.80 m. La Praga, jucătorii de tennis Gogu Viziru şi Cobzuc au debutat cu succes în turneul internaţional organizat de gruparea cehoslovacă G.L.T.K. In primele întâlniri reprezentanţii R.P.R. au cucerit două victorii categorice asupra jucătorilor cehoslovaci. Viziru a dispus de Kalvus cu 6:0, 6:0, iar Cobzuc de Horak cu 6:1, 6:1. La Sofia, reprezentativa de box a Republicii Populare Române, a întâlnit echipa naţională a Republicii Populare Bulgaria. Pugiliştii români au făcut o bună propagandă boxului mstru cucerind o frumoasă victorie în Faţa boxerilor bulgari, pe care i-u învins cu 11:5. Gh. Fiat, Niculae Linca, Fr. Ambrus, D. Ciobotaru şi Boghiţă şi-au întrecut adversarii prin tehnică şi mobilitate, luptând cu ardoare pentru victorie. Toma Constantin a făcut match nul cu Atanasoff, iar Mihai Ambruş şi Boantă au fost întrecuţi de Malekanoff şi — respectiv — Gheorghiev. Cele 8 partide ale matchului de box dintre echipele R.P.R. şi R. P. Bulgaria au fost urmărite și aplaudate de peste 20.000 de spectatori. C. S. U.T. - Metalochimic 3-2 C. S.C. Armata -1. T. A. Cele două, matchuri divizionare de foot-ball disputate Duminică după amiază pe stadionul Republicii, s’au terminat cu victoriile CSUT și CSC Armata, care au dispus de Metalo-Chimic — cu 3:2 — și respectiv — de ITA cu 4:3. In prima partidă ambele echipe au prestat un joc confuz, lipsit de Clubul Sportiv Central Armata a cucerit o preţioasă şi meritată victorie asupra echipei ITA, care a venit hotărîtă să scoată un rezultat căt mai bun, ţinând seama de locul pe care îl ocupa în clasament. învingătorii au avut tot timpul conducerea jocului, au hărţuit mereu apărarea adversă, luptând cu ardoare pentru victorie. Dacă scorul e atât de strâns — 4:3 — se datoreşte faptului că spre sfârşitul partidei, militarii au preferat să facă un joc de apărare atacând din ce în ce mai rar. Aceasta, a permis arădenilor să se apropie de careul învingătorilor, să atace mai mult, silind apărarea să suplinească greşala comisă de atacanţi, aceia de a nu mai continua jocul ofensiv. Când ITA a redus scorul de la 4:2 la 4:3 jocul a început să dea tehnică şi combativitate. O parte vină dur din cauza nervozităţii tehnică şi combativitate. O parte dintre jucători au trecut peste limitele regulamentului, abuzând de durităţi şi incorectitudini. Neatenţia arbitrului a influenţat rezultatul, deoarece goalul care a adus victoria studenţilor timişoreni, a fost înscris din offside, unor jucători. Trebuesc combătute cu dârzenie atitudinile unor jucători care nu s’au desbărat încă de vechile deprinderi ale sportului burghez şi mai au încă pe teren manifestări de agresivitate faţă de echiperii adverşi. Nivelul înalt de conştiinţă muncitorească demonstrat de cei mai mulţi sportivi ai noştri în ultimele competiţii naţionale şi internaţionale trebuie să fie însuşit şi de echiperii matchurilor divizionare, ca şi de altfel, de toţi sportivii Republicii noastre Populare. Obţinând victoria în matchul de Duminică, C. S. C. Armata ocupă un loc mai bun în clasament — locul 8 — în timp ce ITA a coborît cu încă un loc în zona de retrogradare. ★ Serfpezoc a marcat al doilea goal pentru C. S. C. Armata. Ştiri sportive din U. R. S. S. Peste 6000 de echipe de football participă la Cupa U.R. S. S. Peste 6.000 echipe de football participă anul acesta la materiurile pentru cupa Uniunii Sovietice. Aceasta este dovada marei popularităţi de care se bucură footballul în Uniunea Sovietică. Echipe reprezentând toate cele 16 republici unionale au intrat în matchurile de cupă. R.S.F.S.R. este reprezentată de peste 2.500 echipe, R.S.S. Ucraina de peste 2.000 și R.S.S. Bielorusia de peste 1.000. Deasemenea din republicile baltice, Letonia, Lituania, Estonia, precum și din republicile Asiei centrale participă sute de echipe. Toate matchurile se desfășoară în fața unor asistente-record. Noii campioni de lupte ai Uniunii Sovietice Prima rundă a competiţiilor pentru campionatul Uniunii Sovietice de lupte, greco-romane şi libere, a luat sfârşit. Nouii campioni ai Uniunii Sovietice la lupte greco-romane sunt: Varamian, din Erevan, la categoria muscă; Punkin, din Zaporoje, la categor'a pană; Kojarski, din Moscova, la categoria mijlocie, și Cikiadze din Moscova la categoria semi-grea. Nouii campioni ai Uniunii Sovietice la lupte libere sunt: Babaiev, din Azerbaidjan, categoria muscă; Dadaşev, din Baku, categoria pană; Termolaiev, din Rostov, categoria mijlocie și Englas, din Tallin, categoria semi-grea. Tuturor nouilor campioni li s’au acordat diplome și medalii. Atleţii din Moscova învingători în matchul cu Leningrad şi Kiev Tradiţionalul match de atletism dintre echipele oraşelor Moscova, Leningrad şi Kiev a luat sfârşit la 29 Mai pe stadionul Dynamo. Victoria a fost dobândită pentru a 16-a oară consecutiv de atleţii Moscovei, care au totalizat 225 puncte, în comparaţie cu cele 200 ale Leningradului şi 144 ale Kievului. Nikifor Popov (Moscova) a stabilit un nou record unional la proba de 5.000 metri, realizând timpul de 14 minute 33,8 secunde, ceea ce constitue o ameliorare cu 3,2 secunde a vechiului record stabilit în 1939 de cunoscutul fon dlst sovietic Serafim Znamenski. Campionatul popular de şah Finalele campionatului popular de şah, s-au desfăşurat Vineri, Sâmbătă şi Duminică la Bacău ,în sala clubului muncitoresc, „Chivu Stoica". După o serie de partide extrem de interesante, susţinute cu multă dârzenie de către finalişti, victoriile au revenit lui Panterer Robert din Timişoara la băeţi şi Loewy Clara din Odorhei la fete. Nouii campioni şi finalişti au fost premiaţi de U.S.P. Cupa Tineretului Muncitor 6 terenuri sportive construite în judeţul Rădăuţi Cupa Tineretului Muncitor se desfăşoară în judeţul Rădăuţi cu multă intensitate, atrăgând în întreceri un număr mare de tineri. S-au construit 6 terenuri sportive în comunele: Satu-Mare, Milişăuţi, Rădeuţi, Horodnicul de sus, Horodnicul de jos şi Vicov. Pe aceste terenuri sportive au loc primele competiţii in cadrul unităţilor de bază. Primii în pmiucţie, primii în sport.! Acei cari s’au înscris primii la competiţiile sportive de cupă au fost tinerii fruntaşi in producţie. Iată-i de pildă pe decoraţii cu „Medalia Muncii" din industria forestieră : Bodaş, Carcea, Ţugui, Bodărlău şi alţii, fruntaşi in producţie, antrenându-se zi de zi în timpul liber in vederea Cupei. După 8 ore de muncă, în care ei depăşesc regulat normele, se adună pe terenul sportiv, unde se întrec în probe de atletism, jocuri de Wolley Şi handball. In întreg judeţul s-au desfăşurat probele locale în cadrul C.T.M. Au participat 2.235 tineri, muncitori, ţărani, ostaşi şi elevi. Numeroase întreceri sportive în cinstea acestei competiţii . In ziua de 4 iunie se va disputa la Miercurea Ciuc un concurs de motociclism regularitate pe străzile oraşului. Tot în ziua de 4 Iunie se va parcurge distanţa Miercurea Ciuc . Sf. Gheorghe, urmând ca motocicliştii să facă probe de demonstraţii în comunele de pe traseu. Ambele concursuri sunt organizate în cinstea Cupei Tineretului Muncitor cu concursul tehnic al Federaţiei de automotociclism. 0 In ziua de 5 Iunie a.c. se va desfăşura în jud. Trei Scaune un concurs de motociclism pe ruta Sf. Gheorghe — Tg. Săcuesc — Miercurea Ciuc. 0 In cinstea „Cupei Tineretului Muncitor” se organizează de către C.C.O.S.P. prin Federaţia de Football — ca for technic — următoarele întâlniri amicale în ţară: Gaz Metan (Mediaş) — CFR Cluj la Odorheiu în ziua de Joi 2 Iunie ora 17. C.S.U. Cluj — Metalochimic Bucureşti, la Sf. Gheorghe în ziua de Vineri 3 Iunie orele 16. ICOITA Arad la Tg. Săcuesc ,jud. Trei Scaune, Sâmbătă 4 Iunie ora 17.30. RATA Tg. Mureş — GFR Bucureşti, la Miercurea Ciuc, în ziua de Sâmbătă 4 Iunie, ora 16. 0 In cinstea „Cupei Tineretului Muncitor" se va disputa la Tg. Mureş în ziua de Duminică 5 Iunie a.c. întâlnirea amicală de basketball între echipele CFR Bucureşti — CFR Tg. Mureş (Băli) şi între selecţionatele feminine ale oraşelor Bucureşti — Tg. Mureş. „Cursa Vitoriei“ E. Norhaian (C. S. C. Armata) şi M. Niculescu (Sind. Textil) învingători în rimele etape Prima etapă a competiţiei cicliste „Cursa Victoriei”, s’a desfăşurat Duminică dimineaţa pe distanţa Bucureşti — Giurgiu—Bucureşti (117 km.). Dealungul traseului cei 42 de alergători s-au răsfirat în câteva plutoane, luptând cu îndârjire. Rutina şi tehnica cicliştilor fruntaşi, a fost din nou remarcată, astfel că după primii 20 de km, alura rapidă imprimată de aceştia i-a distanţat de majoritatea concurenţilor cu diferenţe de câte 8, 10 şi 15 minute. La capătul etapei, pe ultimii 260 de metri, s-a decis învingătorul. Din grupul fruntaş, în care se găseau 8 alergători, Norhadian demarează puternic şi câştigă la sprint o distanţă de patru metri, trecând primul linia de sosire. L’au urmat: V. Nicolozzo, Nae Chicomban, Marin Niculescu, Gh. Dumitrescu, Tr. Chicomban, C-tin Dumitru şi C. Ciohodaru. Distanţa a fost parcursă în 3 ore 13 minute şi 10 secunde, cu o medie orară de 36 km., 363. In a doua etapă a cursei, desfăşurată ori dimineaţă pe distanţa Bucureşti - Alexandria — Bucureşti (164 km.) alergători, consacraţi n’au mai forţat alura astfel că cea mai mare parte a traseului plutonul s’a menţinut compact, cu majoritatea concurenţilor. Vântul puternic şi căldura — la reîntoarcere in special — au împiedicat pe alergători să realizeze o bună medie orară. Cei 164 de km. au fost acoperiţi în 5 ore, 12 minute şi 50 secunde de plutonul fruntaş — ceea ce înseamă că s-a pedalat cu puţin peste 30 km. pe oră. De data aceasta, linia de sosire a fost trecută Întâi de Marin Niculescu, urmat de Şandru C-tin, Tr. Chicomban, Gh. Dumitrescu, V. Nicolozzo, G. Nicolozzo, Nae Chicomban, E. Norhadian, C. Ciohodaru şi Gh. Negoescu. La mici diferenţe de timp au sosit ceilalţi alergători, grupaţi în două plutoane mai mari. Astăzi este zi de odihnă, iar mâine se va disputa a treia etapă, pe distanţa Bucureşti — Găeşti — Bucureşti (142 km.). P. D. In prima etapă, grupul a început să se răsfiredupă vreo 20 de km. SCÂNTEIA Nr. 1439 w , nuir-in J I '• r. - J. jg.jjri.—n: .-irr T~ —^ -T ■■■-- - ..................■■ — « Ml '......................—■«nil.UiuW11- r 1 **•'*“ ' .... ■' .1 - 1 .~~ii I - nail 1»■■■>■!■■ im■■jtiiil.JiiiIIr l'*tJ‘Tr tumutuih—nrr^- ■», ■ vumUB Duminica sportiva 0 Jocurile de rugby desfășurate Duminică pe Stadionul Tineretului au adus următoarele rezultate tehnice : Cat. Onoare : C. S C. Armata—„23 August“ 10:0 (5:0), Petrolul—C. F. R. 3:0 (3:0), Electrica—G. A. M. 6:0 (6:0). Din cadrul unui concurs de înnot care a avut loc Duminică la Timişoara, s’au stabilit trei noui recorduri naţionale la probele : 50 m. liber copii, 100 m. brasse fete şi 200 m. liber fete. In cadrul campionatului naţional de handbal, s’au înregistrat urmatoarele rezultate : Mediaş , Deruban (Sibiu)—Vitrometan 9:2 (4:1), Cisnădie : S M. T. (Cisnădie)— S. M. C. Reşiţa 10:10 (6:4). O inovaţie pentru consolidarea traverselor C. F. R. făcută de fierarul Gh. Tuchiluş de la Atelierele C. F. R.- Mărăşeşti, distins cu „Medalia Muncii Traversele de cale ferată la secţia de întreţinere Mărăşeşti erau consolidate cu ajutorul unei prese rudimentare. Din această cauză, lucrările de consolidare ale unei traverse necesitau 34 de minute şi nu puteau fi făcute decât de doi muncitori. Pe tovarăşul Gh. Tuchiluş, fierar la secţia întreţinere Mărăşeşti, distins cu „Medalia Muncii“, îl frământa de multă vreme găsirea unei metode mai rapide şi mai bune pentru consolidarea traverselor. El a reuşit să construiască în atelier o nouă presă, mai simplă, cu două căngi, care este aplicată cu multă uşurinţă deasupra capătului de consolidat. Datorită inovaţiei tov. Tuchiluş, consolidarea unei traverse poate fi făcută de un singur om în zece minute. Tov. Tuchiluş se străduieşte acum să perfecţioneze presa pentru a reduce şi mai mult timpul de lucru. Secţia L 8 Tecuci a cerut să se adopte şi la lucrările ei aceasta inovaţie. In prezent, la secţia întreţinere se lucrează la construirea in serie a acestor prese. Atelierul districtului C.F.R.Focşani fiind lipsit de menghine şi bormaşine, muncitorii erau nevoiţi să execute anumite lucrări, în atelierele din oraş. Tov. Simion Iordache şi Hărâianu Ion de la A-telierul C. F. R. au luat iniţiativa de a repune în funcţiune două menghine şi o bormaşină care zăceau aruncate la fier vechi. Muncind în orele libere, ei au reuşit să construiască aceste maşini, a-ducând astfel însemnate economii, P. Gristofor coresp. Să sprijinim lupta pentru ridicarea calificării profesionale — La Petrila s'a deschis o şcoala de perfecţionare pentru mineri — La începutul lunii Mai s’a deschis la mina Petrila o şcoală de perfecţionare cu două cicluri pentru mineri. La ciclul I urmează 37 vagonetari care, după examenul pe care-l vor da la încheierea cursurilor, vor putea îndeplini funcţiunea de ajutori mineri, iar la ciclul II urmează 20 de ajutori mineri cari vor deveni mineri. Conducerea minei, într-o strânsă colaborare cu organizaţia de Partid şi sindicatul, se preocupă nu numai de ridicarea producţiei, ci urmăreşte şi ridicarea a căt mai mulţi mineri calificaţi, condiţie esenţială pentru asigurarea unui progres continuu al producţiei. Ziarul local de Partid „Zori Noui“, publică aproape zilnic părerile fruntaşilor în producţie despre necesitatea unui nivel cât mai ridicat de calificare. Nu toţi şefii de grupă răspund însă în aceeaş măsură la acţiunea de ridicare de noi cadre. Unii dintre ei, fruntaşi în producţie, urmăresc să crească elemente cât mai bune. Alţii însă, stau nepăsători şi nu-şi îndreaptă oamenii din grupă să urmeze şcolile de calificare. Iată de pildă, grupa fruntaşă a tov. Kragei Iosif, care până acum, pe luna Mai, are o depăşire de normă de 28o/a. Din cei 15 oameni ai grupei, patru urmează la şcoala de perfecţionare pentru vagonetari, iar unul la şcoala pentru ajutori mineri. Se observă deci interesul şefului de grupă de a avea cât mai mulţi muncitori calificaţi. Cu totul alta este însă situaîia in arap» tov. Vasiu. In luna Aprilie grupa lui a (o»i ou îBo/ft aub normă In luna Aflai, până In ziua de 19 schimbul tov. Vasiu are o depăşire de normă de 20O/0, schimbul tov. Vârtej abia a atins norma iar schimbul tov. Râma ștefan are o depășire de numai 110/^ Cu toate acesteia tov. Vasiu are oameni necalificafi in grupă și nu se ocupă îndeajuns da ei pentru a-i trimite In școala 40 calificare Astfel numai trei s’au înscris la cursuri, iar dintre aceștia numai doi le urmează cu regularitate; in asemenea condifiuni depăşirea de normă nu are o bază sigură de desvoltare pentru mai târziu. S’a dovedit in nenumărate rânduri că acolo unde sunt mai mulţi mineri calificaţi, lucrurile merg mai bine. Un exemplu viu este tov. Stoicescu Ioan de la mina Jieţi-Lonea, care a lucrat in grupa tov. Ulrich Ştefan. El nu are decât 20 de ani şi lucrează in mină numai din anul 1946. Patru luni a lucrat ca vagonetar, apoi a fost avansat ajutor miner. Urmând şcoala de perfecţionare pentru mineri, tov. Stoicescu a dat examen şi a devenit miner. In 1948 a fost numit şef de schimb chiar in grupa lui Ulrich Ştefan, având sub conducerea lui8 mineri vârstnici. La 1 Aprilie, el a fost numit şeful grupei de la „abatajul tineretului“ din Loiea, având sub conducerea sa 18 tineri, iar la 1 Mai el a fost decorat cu Medalia Muncii. Rezultatele obţinute de tov. Stoicescu se datoresc în parte învăţăturilor primite de la tov. Ulrich, iar pe de altă parte cunoştinţelor primite la şcoala de calificare pentru mineri. Sub îndrumarea Partidului, în Valea Jiului s-au deschis nenumărate asemenea şcoli, pentru ca într’un timp relativ scurt să crească numărul minerilor calificaţi, să crească numărul fruntaşilor în producţie, să crească producţia de cărbuni pentru Ca Planul de Stat să fie depăşit cu cinste de minerii din Valea Jiului. I. Herman coresp. Piesa „Fiul meu" de scriitorul maghiar Gergely Sándor jucata la Huşi de Teatrul de Stat din Bacău In ziua de 23 Mai colecti-,vul Teatrului de Stat din Bacău a prezentat pe scena tea- ttrului „Rodina”-Huşi opera dramatică a scriitorului maghiar Gergely Sándor : ,,Fiul meu”. Spectatorii au subliniat cu, puternice aplauze, scenele în care este evocată lupta dusă de comuniștii maghiari contra regimului hortyst. 1 Importante manifestări culturale la Tg. Mureş TARGU-MUREŞ, 30 (prin telefon de la corespondentul nostru). Duminică 29 Mai a avut loc in Casa Prieteniei Româno-Sovietice şedinţa de deschidere a festivităţilor pentru aniversarea a 150 de ani de la naşterea lui Puşkin. Şedinţa a fost deschisă de tov. Brezeanu Ion, secretar al filialei ARLUS. Tov. Alexandru Șahighian, secretar al Uniunii Scriitorilor din Republica Populară Română, a vorbit despre „Pușkin, poet al poporului". In limba maghiară a vorbit tov. profesor Andrei Antalfy. Au urmat apoi recitări din versurile lui Puşkin. In aceeaş zi a avut loc constituirea filialei Uniunii Scriitorilor din R.P.R. la Tg. Mureş in prezenţa tov. Al. Şahighian, secretar al Uniunii Scriitorilor din R.P.R. Şedinţa a fost deschisă de tov. Molter Carol, care după ce a arătat scopul şedinţei, a dat cuvântul tov. Şahighian. D-sa a analizat modul In care activa vechea societate a scriitorilor şi a arătat principiile ce stau la baza Uniunii Scriitorilor care a luat locul vechii societăţi. Expunerea tov. Şahighian a fost tradusă in limba maghiară. S’a ales un comitet de conducere al Filialei compus din cinci persoane. In Încheiere a luat cuvântul tov. Nagy Mihai secretar adjunct al Comitetului Judeţean P.M.R. Mureş. ★ Sâmbătă 28 Mai a avut loc la Târgu Mureş deschiderea expoziţiei sindicatului artiştilor plastici, in sălile de expoziţie din clădirea Palatului Cultural. Au fost expuse lucrări inspirate din munca şi lupta oamenilor muncii pentru construirea socialismului. Au luat cuvântul cu acest prilej tov. Pop Ferencz, secretarul sindicatului artiştilor plastici, Iosak Marton, sculptor şi un reprezentant al Comitetului Judeţean P.M.R. Mureş. In cadrul Planului de Stat La T. Severin se construieşte o îngrăşătorie sistematică de porci, iar la Vatra Dornei - C. Lung o fabrică de brânzeturi Pe malul Dunării, la 3,4 kilometri de Turnu-Severin, a început construirea unei mari şi moderne îngrăşături de porci. Pe o suprafaţă de 27.000 m.p. se construiesc padocuri, un castel de apă cu o capacitate de 6 vagoane, o magazie de cereale cu două etaje, o uzină electrică, o moară sistematici şi locuinţe pentru muncitori. Lucrările acestea fiind prevăzute în Planul de Stat, muncitorii şi tehnicienii depun toate eforturile ca până la 30 Iunie, 80 la sută din lucrările care afectează direct producţia să fie terminate. Restul va fi gata până la 30 August. În întrecerea socialistă care se desfăşoară pe acest şantier, s-au evidenţiat muncitorii din echipa tov. betonist Daşa Vişinescu. Prin planificarea muncii şi înlăturarea timpilor marţi, ei au reuşit să depăşească norma cu 60 la sută. Tânărul brigadier Ciupages Gheorghe împreună cu echipa sa depăşesc norma cu 40,42 la sută. Zilele acestea a început la Vatra Dornei G.-Lung Moldova, construirea unei fabrici pertracţionate de brânzeturi. Construirea acestei fabrici, care va face posibilă valorificarea a mari cantităţi de brânzeturi produse de ţăranii muncitori, este prevăzută în Planul de Stat. Paralel cu construcţia fabricii propriu-zise a început construirea localurilor de birouri şi amenajarea atelierelor şi instalaţiilor de baie. La Fabrica Chimică Mărăşeşti-Putna a fost repus în funcţiune un cazan de extracţie nefolosit din 1943 Secţia de degresare a fabricii chimice Mărăşeşti-Putna poate lucra acum cu întreaga sa capacitate. Aceasta se datoreşte repunerii în funcţiune a unui cazan de extracţie nefolosit din 1943. Repararea cazanului a fost făcută de către muncitorii de la secţia întreţinere cu mijloace proprii. S-au evidenţiat tov. Vartic Dumitru, Anton Grigoraş, Sandu Strugaru, Ghi. Niţescu, Ion Vasluianu, Petre Abdulai şi Filip Vasile. Cleopatra fttohalache coresp. voluntar Recuperând materiale vechi muncitorii Societăţii Regionale de Electricitate, Constanţa realizează economii importante Societatea Regională de Electricitate-Constanţa având nevoie de lămpi axiale (suspendate) pentru luminatul oraşului, tov. Tulceanu Petre, a ales un număr de 120 lămpi deteriorate care stăteau părăsite într-o magazie încă din timpul războiului şi, ajutat de muncitorii Pârşcoveanu Florea şi Popescu Ilie, le-a reparat şi complectat piesele lipsă. La această lucrare, tov. Tulceanu a realizat economii importante. Lămpile au fost montate pe străzile orașului. O parte din lămpi au fost montate pe autostrada și parcul de la băile Mamaia. Cu prilejul recensământului Numeroşi chiaburi din judeţul Câmpulung Moldovenesc care au făcut declaraţii mincinoase au fost demascaţi de ţăranii muncitori In judeţul Câmpulung Moldovenesc, ţăranii muncitori au demascat numeroşi chiaburi care încercaseră să înşele Statul cu prilejul recensământului. Astfel chiaburul Iacob Polec din Trif nu a declarat la recensământ, două vaci şi trei oi, Bursuc Dumitru Nichifor nu a declarat trei oi, Nicolae Donici nu a declarat două junei şi patru oi, iar Dumitru Vasile nu a declarat zece oi. La fel au făcut şi chiaburii Petre Iasinovski, Vasile Dujac, Paraşca Chimec Andrei din Moldoviţa. Toţi aceştia au fost trimişi în judecată. Cn comuna Breaza, chiaburul Gheorghe Chibiuc, a minţit comisia de recensământ, declarând numai o vacă. Sora lui, Fevronia Chibiuc, a declarat deasemeni că are o singură vacă. Comisia de recensământa găsit însă, la târla acestora depe muntele Bechetiș cinci vite mări care nu erau declarate. La chiaburul Vasile Ungureanu s’au găsit deasemeni două oi, care nu au fost declarate la recensământ. Alexandru Tucu, Gavril Horhogea, Ion Bazarcă, Dumitru Ana Filimon, Iftimie Morariu şi Ilie Bilboreanu, şi alţi chiaburi din Păltiniş, a declarat şi ei la recensământ mai puţine vite decât au într’adevăr, pentru a se sustrage de la predarea cotei legale de lapte. Toţi aceşti chiaburi au fost demascaţi iar miliţia le-a dresat acte de dare in judecată Nistor Demasliuc coresp. voluntar Pe urmele corespondenţelor nepublicate MARIN C. din comuna COTMEANA, judeţul ARGEŞ, ne-a semnalat o serie de nereguli la magazinele de Stat „Ferometal" şi filiala din Piteşti, a magazinului de Stat „Bucureşti”, nereguli făcute chiar de conducătorii magazinelor. Redacţia a înaintat această reclamaţie Ministerului de Comercare făcând cercetări la aceste magazine, a constatat că Ion Dobrin, directorul magazinului de Stat „Ferometal”, Căpuşă Zoltán, adjunct, precum şi Petre Dobrin şiMircea Ion, din personalul magazinului au făcut fraude care se ridică la 218.000 lei. In plus, Zoltán Căpuşă a abuzat de calitatea de director al acestui magazin şi a încasat suma de 232.000 lei, fără a avea dreptul Pentru aceste fapte grave el au fost trimişi în faţa Parchetului. La 12 Aprilie 1949 Tribunalul Argeş a condamnat pe I Dobrin, Z. Căpuşă şi P Dobrin la câte un an închisoare, amendă, despăgubiri şi cheltuieli de judecată. Deasemeni la filiala magazinului de Stat „Bucureşti” din Piteşti, foştii directori Zaharia Teodor, Ghiţuiescu Octavian şi Bordeanu Alexandru împreună cu Gheorghe Anamian, Tomescu Ion, Niculescu Ion şi Florian Tufă care au săvârşit o serie de infracţiuni în timpul construcţiei acestui imobil, au fost îndepărtaţi din serviciu şi inaintaţi Parchetului. DULU CONSTANTIN, muncitor din Iaşi, luând cunoştinţă din „Pe urmele corespondenţelor nepublicate“ de neregulile de la Sanatoriul Moroeni şi măsurile de îndreptare luate acolo, ne-a scris că şi la SANATORIUL BARNOVA se petrec o serie de nereguli care ne mulţumesc pe bolnavii veniti pentru îngrijirea sănătăţii Hrana bolnavilor este proastă şi insuficientă. Trăsura sanatoriului care transportă bolnavii la gară, percepe o taxă de 100 lei de persoană. Până şi la bibliotecă se percep taxă, de lectură. Redacţia a înaintat această reclamaţie Ministerului Sănătăţii — Direcţia Tuberculozei — care a cercetat acest caz şi păşind reclamaţia întemeiată, ne-a răspuns: „Pentru remedierea neregulilor constatate la Sanatoriul Bârnova, s-au luat următoarele măsuri: Distribuirea hranei se va face numai celor care sunt înscrişi. Alimentaţia se va îmbunătăţi, iar, pentru control, distribuirea se va face în prezenţa unuiepi bolnavilor, care nu are baccili Koch. Tacâmurile vor fi sterilizate după fiecare masă. Nu se vor mai percepe bani pentru bibliotecă, cinema şi transportul bolnavilor Vor incepe consfătuiri ale medicilor cu bolşnavi Va lua fiinţă, o condică de impresii critice şi propuneri care va fi complectată de bolnavi înainte de plecare, condica va fi ţinută de Sindicat’’. Redacţia roagă pe bolnavii Sanatoriului Bârnova să ne comunice dacă aceste instrucţiuni ale Ministerului au fost respectate şi puse în practică ★ NICOLAE GRIGORAŞ din comuna Negrileşti judeţul Tecuci ne-a scris că Ion Eşcanu, preşedintele cooperativa din comună, împreună cu Gheonhe Bădina, gestionar şi Popa Gh. Moruzan, secretar şi casier au săvârşit mai multe nereguli. Astfel, ei au sustras 415 metri pânză de la cooperativă prin modificarea tabelelor de distribuţie şi au încasat suma de 170.000 lei de la locuitori pentru a-i aproviziona cu pânzeturi, fără a le elibera chitanţe pentru acesti bani Redacţia a înaintat aceasta reclamaţie Direcţiunii Generale a Miliţiei, care făcând cercetări la faţa locului şi găsind că cele reclamate corespund adevărului, ne face cunoscut că învinuiţii Ion Eşeanu Gh. Bădina şi Popa Gh. Moruzan cui fost deferiţi justiţiei.