Scȃnteia, octombrie 1949 (Anul 18, nr. 1543-1569)

1949-10-01 / nr. 1543

r 4 •) Telegrama adresată lui I. V. Stalin de către participanţii la întrunirea festivă închinată celei de a 100-a aniversări a naşterii lui Ivan Pavlov MOSCOVA, 29 (Agerpres). — TASS transmite: Participanţii la întrunirea festivă a organizaţiilor de Partid, ştiinţifice şi de massa din Moscova, închinată celei de a 100-a aniversări a naşterii academicianului Ivan Pavlov, au trimis următoarea telegramă de salut lui Iosif Vissarionovici Stalin: „Scumpe Iosif Vissarionovici! Participanţii la întrunirea festivă organizată de Comisia guvernamentală, împreună cu organizaţiile de Partid, ale Sovietelor, organizaţiile ştiinţifice şi de massa ale oraşului Moscova şi închinată celei de a 100-a aniversări a naşterii marelui savant rus, academicianul Ivan Petrovici Pavlov, vă trimit Dumneavoastră, corifeu al ştiinţei, inspirator şi organizator al victoriilor istorice ale poporului nostru, luptător neclintit pentru cauza păcii, democraţiei şi fericirii tuturor oamenilor muncii, salutul lor fierbinte. Toate popoarele marii noastre ţări cinstesc cu adânc respect şi dragoste memoria eminentului şi înflăcăratului patriot al Patriei noastre socialiste, I. P. Pavlov, al cărui nume, Dumneavoastră Iosif Vissarionovici l-aţi pomenit pe bună dreptate în rândul celora care constitue mândria poporului nostru. Continuând tradiţiile înaintatului fiziolog şi gânditor rus I. M. Secemov, Pavlov a elaborat cunoscuta sa învăţătură despre reflexele condiţionate. După victoria Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie, datorită grijei şi atenţiei Partidului Comunist (b) al I. R. S. S. şi a conducătorilor săi V. I. Lenin şi I. V. Stalin, a fost asigurată o largă desvoltare forţelor creatoare ale lui Ivan Pavlov şi şcolii sale. In decretul semnat de V. I. Lenin la 24 ianuarie 1921, se arăta că meritele pe tărâm ştiinţific ale lui Ivan Pavlov prezintă o mare însemnătate pentru oamenii muncii din întreaga lume. Ivan Petrovici Pavlov şi-a închinat întreaga sa activitate ştiinţifică confirmării principiilor materialiste înaintate ale ştiinţei biologice. Prin cercetările sale, excepţiona fie din punct de vedere al însemnătăţii ştiinţifice, în domeniul fiziologiei activităţii nervoase superioare, I. P. Pavlov a adus ştiinţei o contribuţie de nepreţuit, învăţătura lui Pavlov nu numai că a asigurat prioritatea Uniunii Sovietice pe plan mondial în domeniul fiziologiei dar a constituit şi o puternică armă în lupta împotriva idealismului şi a obscurantismului, fiind de un mare ajutor pentru medicina sovietică, pentru a veghia asupra vieţii şi sănătăţii oamenilor muncii. Dând o înaltă preţuire imensului rol al Statului Sovietic în încurajarea şi desvoltarea ştiinţei înaintate, Ivan Pavlov scria: „Este o mare bucurie să te şti cetăţean al unei ţări în care ştiinţa ocupă un joc de frunte şi de cinste. Te poţi mândri din toată inima cu o Patrie în care se încurajează atât de mult şi cu atâta grijă progresul ştiinţei şi al culturii”. În timp ce forţele întunecate ale imperialismului pregătesc un nou război şi re nasc fascismul iar reacţionarii angio-a-mericani propagă făţiş ideile urii de oa- meni şi ale obscurantismului, şi persecută pe savanţii progresişti, întregul popor so- vietic apărând cauza păcii, munceşte cu o abnegaţie la îndeplinirea sarcinilor construirii societăţii comuniste, sporeşte bogăţia culturii noastre sovietice înaintate. Sărbătorind într’un cadru solemn cea de a 100-a aniversare a naşterii marelui fiziolog materialist, savanţii sovietici îşi exprimă împreună cu întregul popor sovietic ataşamentul faţă de ideile atotbiruitoare ale lui Lenin şi Stalin, fiind gata să nu precupeţeascăniciun efort în lupta împotriva forţelor întunecate ale reacţiunii şi pentru victoria comunismului. Trăiască ştiinţa sovietică înaintată ! Trăiască Partidul lui Lenin şi Stalin ! Trăiască conducătorul şi învăţătorul nostru, corifeul stiintei înaintate, marele Stalin!" Lucrările Comitetului Politic al Adunării Generale a O.N.U. în legătură cu propunerile sovietice pentru consolidarea păcii ^ . NEW YORK, 29 (Agerpres). - TASS iransmite : Comitetul nr. 1 — pentru chestiunile politice și de securitate — și-a început lucrările în ziua de 27 Septembrie. Comitetul a ales ca vicepreşedinte pe Sarper (Turcia) şi ca raportor pe Mario de Diego (Panama). Comitetul a discutat de asemenea ordinea de zi a lucrărilor. Reprezentantul belgian Van Zeeland a propus ca Comitetul să-şi înceapă lucrările cu examinarea aşa numitei probleme a Greciei, urmând ca după aceea să fie discutată problema fostelor colonii italiene, iar apoi problema Palestinei. El a cerut ca propunerile Uniunii Sovietice să fie înscrise la punctul 4 al ordinea de zi. Conducătorul delegaţiei sovietice, A. I. Vîşinski, a subliniat că dată fiind importanţa problemelor ridicate de Uniunea Sovietică în legătură cu condamnarea pregătirilor pentru un nou război şi cu încheerea unui Pact al păcii între cele cinci mari puteri, ele trebuesc luate în considerare cât mai repede. Delegaţia sovietică cere în consecinţă ca propunerile Uniunii Sovietice să fie înscrise la punctul 1 al ordinei de zi. Unii delegaţi, şi în primul rând delegaţii Marii Britanii şi Chinei, au făcut propuneri al căror scop este să obţină ca propunerile făcute de Uniunea Sovietică să fie lăsate la ultimul punct al ordinei de zi. Reprezentantul Perului a cerut ca ordinea în care vor fi discutate propunerile sovietice să nu fie fixată dinainte, lăsârudu-se această problemă deschisă spre a fi discutată când îi va veni rândul. Reprezentantul Republicii Polone, Wierblowski, a declarat că propunerile sovietice cuprind problemele principale şi esenţiale care stau în faţa Adunării Generale. In consecinţă trebue să se acorde prioritate acestor probleme. Delegaţia poloneza, a declarat Wierblowski, sprijină cererea delegaţiei sovietice ca propunerile făcute de guvernul sovietic să fie discutate la punctul 1 al ordinei de zi. Reprezentantul R.S.S. Bielorus» a sprijinit deasemenea propunerile delegaţiei sovietice. Reprezentantul Libanului a cerut amânarea discutării problemei Palestinei şi înscrierea propunerilor sovietice la punctul 3 al ordinei de zi. El a făcut această propunere ca un amendament la propunerile delegatului belgian. Delegatul Uniunii Sovietice, A. I. Vîşinski, a subliniat netemeinicia argumentelor delegaţilor care se opun examinării în primul rând a propunerilor sovietice. Delegatul Perului, a declarat A. I. Vîşinski, a recunoscut că propunerile sovietice sunt importante, dar el a cerut ca discutarea lor să fie lăsată la, sfârşit, sub pretext că ele vor provoca discuţii — şi chiar discuţii aprinse—, sperând în sinea lui că sesiunea Adunării Generale se va încheia înainte ca desbaterile să ajungă la punctul In care vor trebui discutate propunerile sovietice. Dacă delegaţii recunosc într’adevăr că propunerile sovietice sunt importante — ȘI FARA ÎNDOIALA CA ELE SUNT FOARTE IMPORTANTE — atunci este inadmisibil ca ele să fie lăsate la sfârşit. DACA COMITETUL POLITIC INTENŢIONEAZĂ IN MOD SERIOS SA REZOLVE PROBLEMELE POLITICE IMPORTANTE, EL NU TREBUE SA LE SABOTEZE. A. I. Vîşinski a declarat apoi că delegaţia sovietică se opune propunerilor absurde ale delegatului chinez în legătură cu discutarea în primul rând a problemei Greciei, urmând ca ordinea discutării celorlalte probleme să nu fie fixată înainte. Delegatul Republicii Cehoslovace, dementis, a cerut să se dea prioritate propunerilor sovietice. Delegatul Statelor Unite, Austin, a declarat că sprijină propunerile delegației belgiene în timp ce reprezentantul britanic, McNeil a încercat să lege în mod artificial discutarea propunerilor sovietice de examinarea raportului Comisiunii O.N.U. pentru energia atomica. In urma votului s’a hotărît ca propunerile sovietice să fie înscrise la punctul 3 al ordinei de zi. Această hotărîre a fost adoptată cu 40 de voturi pentru, 12 contra şi 5 abţineri. Ordinea examinării problemelor ce trebuesc discutate în Comitetul Politic a fost adoptată cu 52 de voturi pentru, 1 contra (Chim) şi 3 abţineri. Ordinea examinării problemelor este următoarea : raportul aşa numitei Comisiuni pentru Balcani a O. N. U. asupra aşa numitei probleme a Greciei, problema fostelor colonii italiene, propunerile sovietice în legătură cu condamnarea pregătirilor pentru un nou război şi cu încheerea unui Pact al păcii între cele cinci mari puteri, problema Palestinei, problema Indoneziei şi raportul Consiliului de Securitate. Comitetul Politic va ţine următoarea şedinţă la 26 Septembrie. Statutul de organizare al Consiliului Politic Consultativ şi cel al guvernului Republicii Populare Chineze PEKING, 29. (Agerpres).— Agenţia CHINA NOUA anunţă că la 27 Septembrie conferinţa Consiliului Politic Consultativ al Republicii Populare Chineze, în mijlocul unui entuziasm indescriptibil, a votat în unanimitate statutul de organizare al Consiliului Politic Consultativ al poporului chinez și statutul de organizare al guvernului popular central.. In primul articol al statutului de organizare a Consiliului Politic Consultativ, sunt enumerate caracterul şi scopul Consiliului Politic Consultativ al Republicii Populare Chineze. Acest articol arată că Consiliul Politic Consultativ al poporului chinez este o organizaţie a frontului unic democrat al poporului din întreaga Chină. Scopul Consiliului Politic Consultativ este să unească toate organizaţiile democrate şi toate naţionalităţile Chinei pentru a realiza prin sforţări comune noua democraţie, pentru a duce lupta împotitiva imperialismului, feudalismului şi capitalismului birocratic, pentru a înlătura regimul reacţionar , al Kuomintangului prin lichidarea rămăşiţelor forţelor contra-revoluţionare, pentru a vindeca rănile provocate de război, pentru a reface şi desvolta economia, cultura şi educaţia populară, pentru a consolida apărarea naţională, pentru a consolida Republica Populară Chineză, condusă de clasa muncitoare şi bazată pe alianţa muncitorilor şi ţăranilor. Primul articol al statutului de organizare a guvernului popular central al Republicii Populare Chineze, defineşte caracterul noului stat. Articolul 3 al statutului de organizare a guvernului popular central al Republicii Populare Chineze arată că până la convocarea Adunării Populare a întregii Chine, aleasă prin vot universal, Consiliul Politic Consultativ, întrunit în sesiune plenară va exercita funcţiunile şi atribuţiile Adunării Populare, va aproba statutul de organizare a guvernului popular central al Republicii Populare Chineze, va alege guvernul popular central al Republicii Populare Chineze. Articolul 4 stipulează că guvernul popular central reprezintă Republica Populară Chineză în relaţiile internaţionale. SCÂNTEIA Nr*. 1543 Şedinţa solemna de la Teatrul Mare din Moscova in întâmpinarea zilei de 2 Octombrie închinata atarelui savant sovietic, Ivan Pavlov creşte lupta mondială pentru pace • Apelul Comitetului permanent ungar al Congresului Mondial al Partizanilor Păcii BUDAPESTA, 29 (Agerpres).— TASS transmite: Comitetul permanent ungar al Congresului Mondial al Partizanilor Păcii a dat publicităţii un apel în care arată printre altele că poporul ungar va sărbători ziua de 2 octombrie conştient de victoria obţinută în ţara sa în cadrul luptei popoarelor din întreaga lume pentru pace De Ziua Interii, mala a Luptei pentru Pace, declară în încheere apelul, noi ne vom lua angajamentul să apărăm cu şi mai multă hotărîre pacea şi să luptăm prin toate mijloacele împotriva aţâţătorilor la un nou război care trimit spioni şi asasini în ţara noastră. Ne luăm angajamentul să muncim cu sârguință pentru a întări mai departe Republica noastră Populară. Cuvântarea rostită de preşedintele Academiei R.P.R.S academicianul prof. Traian Săvulescu MOSCOVA 29 (Agerpres). — Marţi 27 fabrie 1949 a avut loc la anul Mare din Moscova, şedinţa solemnă închinată marelui savant fiziolog rus, academicianul Ivan Petrovici Pavlov, şedinţă la care au participat, numeroşi fruntaşi ai vieţii politice, ştiinţifice şi culturale sovietice, precum şi oameni de ştiinţă din ţările de democraţie populară. Academia R.P.R. a fost reprezentată de academicianul prof. Traian Săvulescu, preşedintele Academiei şi de academicianul prof. Danielopolu. Luând cuvântul, academicianul prof. Traian Săvuiescu a declarat următoarele : „Academia Republicii Populare Române participă cu adâncă admiraţie la sărbătorirea organizată de Academia de Ştiinţe a U.R.S.S. la aniversarea a 100 ani de la naşterea celebrului fiziolog Ivan Petrovici Pavlov. Marea operă a lui Pavlov, care a desvoltat fiziologia şi psihologia pe baze materialiste, a intrat în ştiinţa mondială ca una din cele mai mari contribuţiuni aduse de ştiinţa rusă şi sovietică. Ajutorul permanent acordat lui Pavlov în cercetările sale, de către Partidul Comunist (bolşevic) al U.R.S.S. şi de către Statul Sovietic create şi conduse de genialii oameni de ştiinţă ai secolului nostru, V. I. Lenin şi I. V. Stalin, demonstrează atenţia deosebită de care se bucură ştiinţa în Ţara Socialismului. Opera lui Pavlov a avut un puternic răsunet în conştiinţa oamenilor progresişti din toată lumea. Şi în Patria noastră, în Republica Populară Română, care merge pe calea deschisă de Marea Revoluţie din Octombrie, opera lui Pavlov a avut o adâncă înrâurire. Oamenii de ştiinţă din R.P.R., conştienţi de marea însemnătate a operei lui Pavlov pentru progresul ştiinţei, tind în lucrările lor să urmeze drumul trasat de marele fiziolog. Pentru oamenii de ştiinţă din R.P.R. viaţa de muncă şi de luptă a marelui Pavlov, este un exemplu viu de abnegaţie în folosul ştiinţei şi pentru binele celor ce muncesc. Oamenii de ştiinţă din R.P.R. se înclină în faţa memoriei lui Ivan Petrovici Pavlov, mândria ştiinţei sovietice şi a întregii omeniri. Cu prilejul aniversării a 100 ani de la naşterea lui I. P. Pavlov, Academia R.P.R. exprimă urările sale de succes Academiei de Ştiinţe a U.R.S.S. Suntem pătrunşi de adâncă admiraţie faţă de cea mai progresistă ştiinţă din lume, ştiinţa sovietică. Ne exprimăm stima adâncă faţă de Statul Sovietic, iubirea şi prietenia faţă de popoarele sovietice, recunoştinţa faţă de Armata Sovietică care a eliberat lrmea de robia fascistă, ne exprimăm recunoştinţa fierbinte şi adâncul devotament faţă de prietenul poporului român, genialul conducător al tuturor celor ce muncesc, marele îndrumător al ştiinţei, Iosif Vissarionovici Stalin. A apărut Nr. 12 al ziarului „Pentru o Iugoslavie socialistă" Organ al comuniştilor iugoslavi emigranţi politici în U. R. S. S. MOSCOVA, 29 (Agerpres). După cum transmite TASS, a apărut nr. 12 al organuilui comuniştilor Iugoslavi emigranţi politici în U. R. S. S. „Pentru o Iugoslavie socialistă“. Articolul de fond al ziarului este intitulat „POPOARELE IUGOSLAVE VOR MATURA BANDA DE SPIONI ŞI CRIMINALI FASCIŞTI“. Ziarul publică deasemenea desbaterile procesului trădătorului poporului ungar Rajk şi al complicilor săi, precum şi un articol semnat de Ernő Geroe intitulat „Unele învăţăminte ale procesului bandei de spioni Rajk-Rancovici-Tito“. Deasemenea ziarul publică printre altele articolele : „Din sala procesului“, „Banda fascistă a lui Tito şi stăpânii ei nu vor reuşi să transforme Albania într'o colonie a lor“, „Să se facă totul pentru pedepsirea criminalilor şi spionilor“. Ziarul mai cuprinde şi numeroase informaţii despre viaţa din Uniunea Sovietică şi ţările de democraţie populară. • Plebiscitul pentru pace din Franţa se desfăşoară cu succes PARIS, 29. (Agerpres). După cum transmite TASS, ziarul L’HUMANITE publică rezultatele preliminare ale plebiscitului pentru pace în aproximativ 20 de localităţi şi în numeroase sectoare din Paris. Potrivit acestor date, numai la Paris 200.000 cetăţeni au votat pentru pace. In ciuda teroarei deslănţuite de autorităţi care în numeroase departamente i-au împiedicat pe organizatorii plebiscitului pentru pace să-şi ducă activitatea, plebiscitul s-a desfăşurat cu succes, bucurăndu-se de participarea păturilor celor mai largi ale populaţiei, fără deosebire de convingeri politice şi credinţe religioase. Comitetul naţional al Uniunii tineretului republican francez a adresat un apel tineretului, îndemnându-l să participe cât mai activ , la plebiscitul pentru pace şi la demonstraţiile care vor avea loc cu prilejul sărbătoririi Zilei Internaţionale a Luptei pentru Pace. Comitetul naţional al Uniunii tinerelor franceze a hatorit să organizeze la 1 octombrie un plebiscit pentru pace printre tineretul din şcoli şi din institutele superioare din întreaga ţară. Comitetul sprijină de asemenea iniţiativa Uniunii femeilor franceze de a organiza la 30 Septembrie Ziua împotriva războiului colonial din Vietnam. * Săptămâna Păcii in R. P. Bulgaria SOFIA, 29 (Agerpres). — Comitetul naţional al partizanilor păcii din R. P. Bulgaria a organizat începând de Marţi, Săptămâna Păcii în cinstea Zilei Internaţionale a Luptei pentru Pace. In toate oraşele şi satele bulgare au loc întruniri la care iau cuvântul cei care au participat la Congresul Mondial al Partizanilor Păcii şi la Conferinţa Partizanilor Păcii din Uniunea Sovietică. In cluburi şi cinematografe au fost organizate expoziţii închinate luptei pentru pace. Conferinţe şi întruniri pentru pace în Olanda HAGA 29 (Agerpres). — După cum transmite TASS, opinia publică progresistă olandeză se pregăteşte intens în vederea sărbătoririi Zilei Internaţionale a Luptei pentru Pace. Marţi s-a încheiat la Amsterdam conferinţa organizată din iniţiativa Comitetului permanent olandez pentru apărarea păcii, conferinţă la care au luat parte reprezentanţi din toate colţurile ţării. La 2 octombrie, Ziua Internaţională a Luptei pentru Pace, comitetele locale ale partizanilor păcii vor organiza mari demonstraţii în numeroase oraşe din Olanda. La Amsterdam a avut de asemenea loc o întrunire pentru apărarea păcii organizată de Asociaţia „Biserica şi pacea” din care fac parte reprezentanţii diferitelor culte, partizani ai păcii. Presa americană continuă să comenteze pe larg comunicatul agenţiei TASS NF.W YORK 29 (Agerpres). - TASS transmite: Revista UNITED STATES NEWS AND WORLD REPORT a publicat un articol de David Lawrence, intitulat „S’ar putea ca aceasta să însemne pacea“. Autorul articolului scrie că desvăluirea faptului că Uniunea Sovietică posedă arma atomică accentuiază necesitatea revizuirii atente şi înlăturării divergenţelor dintre marile puteri, precum şi aceea a renunţării de către Statele Unite la spiritul militarist. „Noile evenimente ar putea să însemne pacea lumii, scrie articolul. Este datoria noastră să ducem negocieri ţinând seama cum se cuvine de drepturile altora. Este momentul ca O.N.U. să devină un factor efectiv al asigurării păcii mondiale“. In continuare Lawrence scrie că Statele Unite trebuie să se străduiască de aci înainte să câştige încrederea Uniunii Sovietice precum şi a altor ţări. „Cât de folositoare ar putea deveni bomba atomică, scrie Lawrence în încheere, dacă ea ar putea să arunce în aer teoriile noastre învechite asupra relaţiilor internaţionale, aducând o nouă eră de încredere şi bună voinţă în lumea de mâine“. Comentatorul ziarului NEWYORK POST, Childs, ocupându-se de comunicatul din 25 Septembrie al agenţiei TASS arată cât este de periculoasă minciuna că Statele Unite ar putea înfrânge Uniunea Sovietică cu ajutorul câtorva bombe atomice. Ziarul COURIER JOURNAL, care apare la Louisville îşi exprimă speranţa că evoluţia situaţiei va permite reluarea cu succes a discuţiilor asupra controlului energiei atomice. Comentatorul ziarului NEWYORK HERALD TRIBUNE, Lippman, care a sprijinit până acum politica Washingtonului, îşi exprimă surprinderea faţă de declaraţiile lui Truman şi Acheson care au afirmat că desvoltarea activităţii în domeniul energiei atomice în Uniunea Sovietică nu înseamnă nici o schimbare a politicii Statelor Unite. Arătând că modificarea politicii americane devine inevitabilă, Lippman scrie: „Nu poate fi adevărat că un eveniment care modifică echilibrul strategic şi militar mondial va lăsa neschimbată politica legată de vechiul echilibru de forţe“. Referindu-se la informaţii neconfirmate, corespondentul la O. N. U. al ziarului DAILY COMPASS scrie că personalităţi de la O.N.U. au declarat că puterile occidentale studiază o propunere de compromis potrivit căreia ele ar fi gata să pună temporar în afara legii arma atomică, ducându-se în acelaş timp negocieri în vederea instituirii unui control permanent asupra energiei atomice. Alte ecouri din presa mondială BERLIN 29 (Agerpres). — După cum transmite TASS presa din sectorul sovietic al Berlinului a publiat comentarii cu privire la comunicatul agenţiei TASS din 25 Septembrie şi la discursul rostit de A. I. Vîşinski în Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite. Intr’un articol de fond intitulat „Două posibilităţi“ ziarul NEUES DEUTSCHLAND subliniază că Uniunea Sovietică cunoaşte de mult secretul bombei atomice, dar că ar fi o greşeală să se creadă că semnificaţia comunicatului agentiei TASS constă numai în aceasta. UNIUNEA SOVIETICA - arată ziarul — A REUŞIT NU NUMAI SA LICHIDEZE MONOPOLUL AMERICAN ASUPRA BOMBEI ATOMICE, CI SI SA REALIZEZE SUCCESE PRACTICE IN FOLOSIREA ENERGIEI ATOMICE IN SCOPURI PASNICE. Este caracteristic faptul că în Ţara Socialismului cercetările au fost îndreptate imediat spre posibilităţile folosirii energiei atomice în scopuri constructive, în timp ce magnaţii Wall Streetului considerau energia atomică numai ca armă pentru a cuceri dominaţia mondială. Intr’art articol de fond intitilat „Calea spre pace“ ziarul BERLINER ZEITUNG scrie: „In cadrul Adunării Generale a O.N.U. din 23 Septembrie A. I. Vîşinski a trasat singura cale posibilă pentru eliberarea omenirii de coşmarul armei atomice: interzicerea armei atomice şi încheerea unui pact de pace între cele cinci mari puteri“. ★ TEL AVIV, 29 (Agerpres). — TASS transmite : Comentând comunicatul agenţiei TASS din 25 Septembrie ziarul HAARETZ relevă în articolul său de fond că cel mai important eveniment de la încheerea ultimului război mondial îl constituie faptul că STATELE UNITE NU MAI POSEDA EXCLUSIVITATEA SECRETULUI BOMBEI ATOMICEZiarul subliniază în încheere că propunerile lui A. I. Vîşinski de a se interzice folosirea ar- j mei atomice şi de a se introduce un control internaţional asupra energiei atomice trebuie sprijinită de puterile occiden- tale şi adoptate ca bază a dis- cuţiilor în legătură cu această problemă. ★ LONDRA, 29. (Agerpres). — TASS transmite: Ziarul MANCHESTER GUARDIAN, ocupăndu-se într’un articol de fond de situaţia creată după ce s’a aflat că Uniunea Sovietică posedă arma atomică, discută posibilitatea asigurării unui control internaţional al energiei atomice. ★ SHANGHAI, 29. (Agerpres). — TASS transmite că toate ziarele locale au publicat comunicatul agenţiei TASS din 25 Septembrie. Ziarul TAKUNG PAO publică comunicatul sub titlul: „Deşi Uniunea Sovietică posedă arma atomică încă din 1947, ea a cerut cu hotărîre interzicerea necondiționată a folosirii armei atomice şi a altor mijloace de exterminare în massă”. —s NEW YORK '29 (Agerpres). — TASS transmite: Pregătirile în vederea conferinţei sindicale pan-americane pentru apărarea păcii, care se va ţine la Chicago la 1 şi 2 octombrie continuă în întreaga ţară. Corespondentul din Cleveland al ziarului DAILY WORKER anunţă că la această conferinţă vor lua parte 150 de delegaţi din statul Ohio, printre care reprezentanţii sindicatelor minerilor şi brutarilor, afiliate la A.F.L. (Federaţia Americană a Muncii), precum şi o delegaţie a muncitorilor aleşi îin diferite fabrici şi uzine din Cleveland. Corespondentul din Detroit al aceluiaşi ziar anunţă că din partea muncitorilor, din industria de automobile au fost aleşi 150 de delegaţi pentru a lua parte la conferinţă. Pregătiri in vederea conferinţei sindicale pan-americane pentru apărarea păcii DIN ORORILE RĂZBOIULUI IMPERIALIST In preajma zilei de 2 Octombrie, Ziua Internaţională a Luptei pentru Pace, massele largi ale poporului francez protestează împotriva războiului dus de colonialiştii francezi în Vietnam, din ordinul imperialiştilor americani. Astăzi, 30 Septembrie, Uniunea Femeilor Franceze a organizat în întreaga Franţă o zi de luptă împotriva acestui război. Sub lozinca „Pace în Vietnam!”, poporul francez îşi arată hotărîrea sa dâtză de a pune capăt aventurii războinice din Vietnam. In clişeu, un aspect al atrocităţilor comise în cursul războiului din Vietnam de mercenarii colonialiștilor francezi. Mari manifestaţii de protest la Londra împotriva devalorizării lirei steriine LONDRA, 29 (Agerpres). — După cum anunţă DAILY WORKER, în timp ce ministrul de finanţe al Marii Britanii, Stafford Cripps îşi ţinea discursul Marţi în Camera Comunelor, în faţa Parlamentului s’a adunat o mare mulţime care protesta împotriva devalorizării lirei sterline. Dar, scrie ziarul în continuare, numeroşi deputaţi, dându-şi seama fără îndoială ce primire i-ar fi aşteptat, au refuzat să se prezinte în faţa alegătorilor lor. Pe străzile centrale ale Londrei au avut loc mari manifestaţii, ai căror participanţi purtau pancarte cu chemări la meetingul din Trafalgar Square, care va avea loc la 9 octombrie în semn de protest împotriva devalorizării lirei sterline, consecinţa directă a politicii guvernului englez de cedare în faţa presiunilor cercurilor conducătoare din Statele Unite. rimarTTA ST ADMINISTRAŢIA Bucureşti, Str. Dobrogeanu Gherea Nr. 5, Centrala telefonică 3.26.20, Cont cec poştal Nr. 1381. Tiparul: Imprimeriile „SCRISUL LIBER” Str. Dobrogeanu Gherea Nr 5, Bucureşti REDACŢIA lunar lei 100. Colective pt. muncitori, tirani şi intelectuali lunar lei 80. Taxa poștală plătită in numerar conf. aprob. Dir. Gen. P. T. T. 118.578/944 si 250.408.946.