Scȃnteia, noiembrie 1951 (Anul 20, nr. 2185-2208)

1951-11-02 / nr. 2185

ANUL XXI Nr. 2185 Vineri 2 Noembrie 1951 4 PAGINI - 4 LEI Pentru un înalt nivel al conferinţelor de partid In marile întreprinderi, în raioanele şi oraşele ţării au loc conferinţele de partid pentru alegerea noilor comitete de partid de întreprinderi, locale, raionale, orăşeneşti. Conferinţele de partid constitue evenimente de o deosebită însemnătate în viaţa partidului şi a întregului nostru popor muncitor. In conferinţe se întrunesc delegaţii organizaţiilor de bază, aleşii comuniştilor, oameni de frunte din marile întreprinderi, din oraşele şi raioanele ţării. Ei discutăm întreaga activitate a organelor conducătoare de partid şi a organizaţiei care poartă răspunderea pentru înfăptuirea liniei politice a partidului şi a Hotărîrilor partidului şi guvernului în aceste importante unităţi, şi o supun unei judecăţi adânci şi exigente; ei pun în discuţie toate problemele de viaţă ale întreprinderii, oraşului, raionului. In conferinţele de partid comuniştii îşi lărgesc orizontul. Conferinţele îi ajută să-şi dea seama de problemele mari şi de lipsurile principale asupra cărora trebue să-şi îndrepte atenţia comitetul şi organizaţia de partid. Conferinţele hotărăsc cui anume să i se încredinţeze marea răspundere a conducerii acestor organizaţii în viitor, astfel ca linia şi Hotărîrile partidului şi guvernului să fie cât mai bine aplicate. De hotărîrile conferinţelor şi de punerea lor în practică depinde bunul mers al muncii de partid şi al întregii activităţi obşteşti în întreprinderea, oraşul, raionul respectiv, antrenarea şi mai puternică a masselor largi la obţinerea de noi biruinţe în lupta pentru pace, pentru construirea socialismului. Pentru a putea să-şi îndeplinească rolul important pe care-l au, conferinţele de partid trebue temeinic pregătite din punct de vedere politic şi organizatoric, comitetele regionale şi raionale sau orăşeneşti de partid fiind răspunzătoare de pregătirea lor. Experienţa de până acum arată că cu cât sporeşte activitatea organizaţiilor de bază în perioada premergătoare conferinţei, cu atât cresc spiritul de răspundere şi exigenţa membrilor de partid şi a delegaţilor, faţă de ei înşişi, faţă de vechea conducere şi faţă de noul organ ce urmează să fie ales. O mare importanţă pentru buna desfăşurare a conferinţelor de partid o are felul în care e întocmită darea de seamă a vechiului comitet. înţelegând însă în mod greşit rolul dării de seamă, comitetul de partid al Canalului Dunăre-Marea Neagră a înşirat pe mai bine de 30 de pagini zeci şi zeci de fapte şi amănunte. O asemenea îngrămădire de fapte şi date, în care se pierde tocmai ceea ce este principal, nu poate decât să dăuneze desfăşurării conferinţei. Având de tratat toate problemele muncii de partid, darea de seamă trebue să pună accentul pe problemele principale, de care depinde rezolvarea tuturor celorlalte sarcini. O astfel de analiză a muncii de partid nu este însă cu putinţă decât dacă darea de seamă este rodul unei munci colective a comitetului, cu atragerea activului de partid. Proectul dării de seamă, citit şi aprobat întâi de birou, trebue supus aprobării întregului comitet de partid şi îmbunătăţit pe baza discutării lui în acest cadru. Ce au făcut organele de partid pentru a mobiliza organizaţiile de bază la luptă pentru aplicarea Hotărîrilor C.C. al partidului şi ale guvernului ? In ce măsură organele şi organizaţiile de partid au condus, îndrumat şi controlat activitatea pe tărâm economic, cultural, social, al aprovizionării, etc. ? In ce măsură au ştiut să organizeze viaţa de partid, să desfăşoare o intensă muncă politică în vederea atingerii obiectivelor lor de luptă ? Iată ce trebue să arate darea de seamă şi să examineze delegaţii în discuţiile asupra dării de seamă. Analizând prin această prizmă munca de partid, darea de seamă a comitetului de partid al bazinului carbonifer Schitu-Go Ieşti, regiunea Argeş, a arătat pe lângă succesele obţinute în îmbunătăţirea activităţii organizaţiilor de bază o serie de lipsuri principale în felul cum e condusă lupta pentru plan , comitetul de partid, a lăsat să slăbească munca politică în vederea extinderii metodelor stahanoviştilor sovietici şi ale propriilor fruntaşi, a neglijat conducerea politică a sindicatului pentru desvoltarea întrecerii socialiste, etc. Membrii de partid au putut astfel adânci problemele cuprinse în darea de seamă. Dând toată atenţia problemelor îndeplinirii planului în întreprinderi, conferinţele raionale de partid trebue să se ocupe în mod deosebit de felul în care comitetul de partid a condus lupta pentru aplicarea liniei partidului de întărire şi desvoltare a alianţei clasei muncitoare cu ţărănimea muncitoare şi de transformare socialistă a agriculturii. In darea de seamă a comitetului raional de partid Făurei, regiunea Galaţi, nu s’a amintit însă nimic despre o serie de denaturări şi încălcări grosolane ale liniei partidului care au fost săvârşite în raion, nu s’a analizat munca comitetului raional pentru întărirea gospodăriilor agricole colective şi formarea de întovărăşiri Darea de seamă a atras şi pe delegaţi înspre discutarea unor chestiuni mărunte, neesenţiale. Conferinţele raionale şi orăşeneşti de partid trebue să se preocupe de problemele gospodăreşti, problemele vieţii culturale, ale aprovizionării. Veriga principală în întreaga muncă de partid o constitue întărirea organizaţiilor de bază. De aceea, conferinţele de partid trebue să dea cea mai mare atenţie activităţii comitetelor de partid pentru întărirea organizaţiilor de bază. A asigurat comitetul de partid o legătură vie cu organizaţiile de bază şi instruirea lor temeinică, astfel ca hotărîrile şi Directivele C C. al partidului să ajungă până jos, în fiecare organizaţie şi membrii de partid să primească sarcini concrete în vederea îndeplinirii acestor hotărîri ? Munca de partid a fost oare bine planificată, potrivit sarcinilor principale ale organizaţiei ? S’a exercitat un control temeinic şi de zi cu zi asupra îndeplinirii hotărîrilor ? La multecomitete de partid, nivelul muncii de partid este încă scăzut într’un şir de conferinţe de partid, ca de exemplu în raionul Loviştea (Vâlcea), Curtea de Argeş etc. delegaţii au criticat cu putere comitetele de partid pentru faptul că, în loc să desfăşoare o muncă temeinică pentru ca organizaţiile de bază să-şi poată îndeplini singure sarcinile lor, au avut tendinţa de a rezolva diferitele probleme peste capul organizaţiilor de bază. Analizând metodele de conducere folosite de organele de partid, conferinţele trebue să desvălue cu curaj lipsurile ce există, să lupte pentru ridicarea nivelului muncii organelor de partid. Un loc de seamă trebue să-l ocupe în darea de seamă şi în discuţiile asupra ei munca politică de rhassă desfăşurată de organizaţiile de partid, agitaţia politică, munca educativ-culturală. In darea de seamă a comitetului de partid al raionului Ceahlău, regiunea Bacău, munca de agitaţie şi munca educativ-culturală se pierdeau însă complect în mulţimea datelor economice. Munca de agitaţie însăşi era amintită mai mult sub forma unor cifre şi date statistice fără a se arăta conţinutul ei. Numai analizând lupta organizaţiilor de partid în strânsă legătură cu munca politică desfăşurată, numai scoţând la iveală lipsurile şi slăbiciunile ce există în privinţa îmbinării muncii politice cu munca economică, conferinţele de partid vor contribui la ridicarea nivelului activităţii de partid. Conferinţele de partid trebue să analizeze felul în care organele şi organizaţiile de partid s-au preocupat de ridicarea nivelului politic şi ideologic al membrilor de partid, de însuşirea învăţăturii marxistleniniste, aceasta fiind o condiţie de bază pentru ca membrii de partid să poată fi cu adevărat îndrumători, mobilizatori şi organizatori ai masselor populare. Conducerea de către partid a organizaţiilor de massă este o problemă deosebit de însemnată. Conferinţele trebue să se preocupe de felul cum comitetele de partid au asigurat conducerea politică a sindicatelor, a U.T.M. şi a celorlalte organizaţii de massă, să scoată la iveală tendinţa pe care o au unele organe de partid de a neglija organizaţiile de massă şi de a li se substitui. Un loc de frunte trebue să-l aibă în conferinţele de partid grija pentru educarea comunistă a membrilor de partid, preocuparea pentru calitatea lor revoluţionară. In condiţiile actuale, de ascuţire înverşunată a luptei de clasă, educarea membrilor de partid şi a oamenilor muncii în spiritul vigilenţei revoluţionare e o sarcină principală a tuturor organizaţiilor de partid, într’un şir de conferinţe de partid, la Atelierele C.F.R.-Griviţa Roşie, în conferinţa orăşenească dela Galaţi, etc. nu s’a vorbit însă despre vigilenţă decât în fraze generale, nimeni nu s’a referit la manifestările concrete ale duşmanului de clasă, care caută să-şi strecoare pretutindeni agenţii săi. Toate sarcinile mari ale partidului sunt indisolubil legate de lupta pentru pace, sarcina centrală a partidului nostru. Deaceea, conferinţele de partid trebue să dea cea mai mare atenţie felului în care organele şi organizaţiile de partid au mobilizat massele la lupta activă pentru pace. Ele trebue să analizeze în ce măsură organele şi organizaţiile de partid au luptat pentru a înrădăcina în conştiinţa oamenilor legătura de nedeslipit dintre lupta pentru pace şi lupta pentru construirea socialismului, pentru întărirea economică a ţării, în ce măsură au educat massele în spiritul internaţionalismului proletar şi al dragostei neţărmurite pentru marea Uniune Sovietică, în spiritul patriotismului socialist, al urii fierbinţi împotriva imperialiştilor americani şi englezi, provocatori de război. Aşa cum prevăd Directivele C.C. cu privire la alegeri, delegaţii la conferinţele de partid trebue să-şi îndrepte atenţia în alegerea noilor organe conducătoare şi a delegaţilor la conferinţele raionale sau regionale, spre cei mai buni tovarăşi, veghiând la asigurarea unei juste compoziţii de clasă a organelor conducătoare, elementele muncitoreşti fiind precumpănitoare. Delegaţii la conferinţe discută principial şi cu exigenţă propunerile de candidaţi. De multe ori, însă, propunerile consfătuirii reprezentanţilor delegaţilor nu mai sunt discutate în mod temeinic în conferinţa de partid, aşa cum s-a întâmplat de pildă la conferinţa raionului „Griviţa Roşie", ceea ce e cu totul nejust, discutarea în conferinţă a propunerilor de candidaţi având o mare importanţă, atât educativă, cât şi practică. „ Conferinţele de partid trebue să se desfăşoare în spiritul criticii şi autocriticii, participanţii la conferinţe fiind stimulaţi să-şi exprime deschis părerea despre activitatea organizaţiei şi a organului de conducere, despre felul cum ei înşişi şi-au îndeplinit îndatoririle de membri de partid, despre cei propuşi pentru a fi aleşi. Putinţa de a folosi larg critica şi autocritica şi în genere buna desfăşurare a conferinţelor de partid cere respectarea strictă a democraţiei interne de partid. De aceasta depinde în mare măsură însăşi creşterea spiritului de răspundere al membrilor de partid, activizarea şi atragerea lor laconducerea treburilor organizaţiei şi după conferinţă. De aceea, orice încercare de a se încălca democraţia internă de partid trebue combătută cu energie C.C. al partidului cere organelor şi organizaţiilor de partid să respecte întrutotul principiile democraţiei interne de partid, astfel ca fiecare membru de partid să-şi poată îndeplini fără ştirbire importantele drepturi şi îndatoriri ce-i revin. In organizaţiile lor de bază, delegaţii trebue să facă dări de seamă asupra desfăşurării conferinţei şi asupra rezultatelor ei, ceea ce va da un nou avânt muncii de partid. Să asigurăm desfăşurarea conferinţelor de partid la un nivel cât mai înalt, astfel ca ele să contribue la sporirea forţei partidului nostru în lupta pentru pace şi construirea socialismului! Salut frăţesc tuturor popoarelor care luptă împotriva agresorilor şi aţâţătorilor la un nou război, pentru pace, democraţie şi socialism ! Deschiderea sesiunii Consiliului Mondial al Păcii VIENA, 1. (Agerpres). — TASS transmite: La 1 Noembrie s'a deschis la Viena, într'un cadru solemn, cea de a doua sesiune a Consiliului Mondial al Parii. La ora 17 (ora Europei Centrale), membrii Biroului Consiliului Mondial al Păcii au luat loc în prezidiu. Sesiunea a fost deschisă de prot Frederic Joliot-Curie, preşedintele Consiliului Mondial al Păcii. El a dat cuvântul pastorului Erwin Rock, preşedintele Consiliului austriac pentru apărarea păcii. Pastorul Rock a salutat în numele Consiliului aus triac pentru apărarea păcii pe participanţii la sesiunea Consiliului Mondial al Păcii, cei mai buni reprezentanţi ai întregii omeniri iubitoare de pace, şi le-a urat succes în muncă, pentru binele tuturor ţârilor şi popoarelor. După aceea, prof. Joliot Curie, preşedintele Consiliului Mondial al Păcii, a rostit cuvântul de deschidere. In încheierea şedinţei din ziua de 1 Noembrie a fost adoptată ordinea de zi a celei de a doua sesiuni a Consiliului Mondial al Păcii. Şedinţa s-a încheiat la ora 17,45 (ora Europei Centrale). VIENA 1 (Agerpres). — TASS transmite . Telegramele au anunţat o nouă provocare săvârşită de autorităţile austriace împotriva partizanilor păcii : la frontiera italo-austriacă, luptătorul italian pentru pace, Pietro Nenni, vicepreşedinte al Consiliului Mondial al Păcii, a fost reţinut şi nu i s-a permis să intre în Austria. Ziarul DER ABEND scrie că aceasta a avut ★ ★ loc în ciuda faptului că actele lui Nenni erau în perfectă regulă. Austriacii salută călduros sesiunea Consiliului Mondial al Păcii de la Viena. In dimineaţa zilei de 31 octombrie, locuitorii Vienei au putut citi uriaşe inscripţii pe numeroase ziduri ale clădirilor din centrul oraşului: „Pace" !, „Viena salută Consiliul Mondial al Păcii !“ Exprimând sentimentele opiniei publice iubitoare de pace din Austria, ziarul OESTERREICHISCHE WOlKSSTIMME scrie: Salutăm călduros pe membrii Consiliului Mondial al Păcii, reprezentând cele 562 milioane persoane care au semnat Apelul Consiliului Mondial al Păcii. Salutăm pe membrii Consiliului Mondial al Păcii ca pe cei mai buni prieteni ai Austriei. IN CINSTEA ZILEI DE 7 NOEMBRIE 104 echipe de mineri din Valea Jiului extrag cărbune în contul anului viitor PETROŞANI. — însufleţite de exemplul echipei stahanovistului Geza Kopetin de la mina Jieţi-Lonea, care în prezent extrage cărbune în contul ultimei decade a lunii octombrie 1952, tot mai multe echipe de mineri din Valea Jiului dau cărbune în contul anului viitor. Astfel, la mina Aninoasa un număr de 32 echipe, printre care se află echipele conduse de minerii Nagy Carol, Dumitraș Victor și Breda Nicolae, dau cărbune în contul anului 1952. Deasemenea, la mina Lupeni 27 echipe extrag cărbune în contul anului viitor. In fruntea lor, se află echipele conduse de minerii stahanovişti Dull Ioan şi Frals Ioan. La celelalte exploatări, alte 45 echipe de mineri lucrează în contul anului 1952. Până în prezent, 104 echipe de mineri de la exploatările carbonifere din Valea Jiului dau cărbune în contul anului viitor. E. POPESCU corespondent ORAŞUL STALIN (de la corespondentul nostru). Zilele trecute muncitorii şi tehnicienii uzinelor „Brainer Bela" din Oraşul Stalin au obţinut o însemnată victorie în producţie. Sporindu-şi eforturile pentru îndeplinirea angajamentelor luate în cinstea zilei de 7 Noembrie, luptând pentru întărirea disciplinei în muncă şi aplicând larg metodele de muncă ale stahanoviştilor sovietici, colectivul acestei uzine a reuşit să-şi îndeplinească sarcinile de plan pe anul 1951, valoric, în tonaj şi pe sortimente. Printre muncitorii şi tehnicienii care au contribuit în mod deosebit la obţinerea acestei victorii sunt şi cei care formează colectivul brigăzii de calitate „Oţelul Roşu" din sectorul turnătorie care lucrează piese pentru secerători-legători. Insuşindu-şi experienţa turnătorilor sovietici şi folosind metoda Antoninei Jandarova de preluare a schimbului la cuptor, ei au obţinut succese însemnate. Astfel, cu mult înaintea altora ei şi-au realizat sarcinile de plan pe 1951 şi acum dau piese în contul anului viitor. Deasemeni şi brigada condusă de utemista Sasu Cornelia de la miezuri lucrează încă din luna August în contul anului viitor. Fruntaşi în întrecere mai sunt şi tovarăşii Brânză Ioachim, Făcăianu Ion, precum şi Frăţilă Ion, care eliminând în mare măsură timpii morţi, au reuşit să dea zilnic 2600—2800 şuruburi pe schimb, în loc de 1.400 cât era programat. Au dat două norme anuale Desfăşurând larg întrecerea socialistă în cinstea marii sărbători de la 7 Noembrie, muncitorii şi tehnicienii de la uzinele „Flamura Roşie”-Arad se străduiesc zi de zi să dea viaţă angajamentului de a îndeplini înainte de termen sarcinile de plan pe 1951. Luptând pentru a dobândi nobilul titlu de stahanovist, strungarul Kahanyi Gheorghe din secţia mecanică, care aplică metoda sovietică Bâkov-Bortkevici, de tăiere rapidă a metalelor, şi tovarăşul Weininger Francisc din secţia forjă, care a preluat maşinile în îngrijire socialistă după metoda stahanovistei sovietice Nim Nazarova, au isbutit să dea până acum 2 norme anuale. Ei lucrează în contul anului 1953. I. DARULA corespondent Uzinele „Brainer Bela" din Oraşul Stalin şi-au îndeplinit planul pe 1951 72 mecanici şi strungari de la Depoul C. F. R.-Bacău aplică metoda Nine! Nazarova BACAU (dela corespondentul nostru), întrecerea socialistă în cinstea zilei de 7 Noembrie se desfăşoară cu însufleţire la Depoul C.F.R.-Bacău. Stimulaţi de Hotărîrea partidului şi guvernului cu privire la stahanoviştii şi fruntaşii în producţie, muncitorii şi tehnicienii de aici aplică intens minunatele metode de lucru ale stahanoviştilor sovietici. Datorită muncii politice desfăşurate de organizaţia de partid, un număr de 72 mecanici de locomotivă şi strungari şi-au preluat maşinile în păstrare socialistă după metoda sovietică Nina Nazarova. Folosind această metodă ei îşi îngrijesc mai bine maşinile, prelungind astfel durata de funcţionare între două reparaţii. Deasemeni, u număr de peste 25 echipe de mecanici şi fochişti aplică metoda mecanicilor cincisudişti, realizând în acelaş timp însemnate economii de combustibil. Prin aplicarea acestor metode, muncitorii şi tehnicienii de la Depoul C.F.R . Bacău au depăşit tonajul planificat la trenurile de marfă cu 26,3%. Colectivul uzinelor „Victoria"-Arad şi-a îndeplinit sarcinile anuale de plan In întrecerea socialistă în cinstea măreţei zile de 7 Noembrie, constructorii de maşini-unelte de la uzinele „Victoria’*. Arad a obţinut o însemnată victorie, începând de la 29 Octombrie, întreg colectivul acestei importante uzine a patriei noastre lucrează în contul anului viitor. Planul pe anul 1951 a fost realizat pe sortimente la producţia de mărfuri şi a fost depăşit cu 18% la producţia globală. Organizându-şi mai bine munca, pe baza bogatei experienţe a stahanoviştilor sovietici, colectivul uzinei a reuşit să îmbunătăţească procesul de producţie şi, odată cu aceasta, să mărească viteza de circulaţie a fondului de rulment. Uzinele „Victoria” au vărsat în bugetul statului 5 milioane lei, iar sarcina de beneficiu pe anul 1951 a fost cu mult depăşită. Dau produse în contul anului 1952 PLOEŞTI (de la corespondentul nostru). In marea întrecere socialistă în cinstea zilei de 7 Noembrie, muncitorii, tehnicienii şi inginerii Întreprinderii „Cablul Românesc” din Ploeşti au obţinut o însemnată victorie în producţie. Până în ziua de 26 Octombrie, ei au reuşit să-şi îndeplinească sarcinile planului pe 1951, atât la tonaj şi valoric, cât şi pe sortimente. Succesul colectivului întreprinderii „Cablul Românesc” se datoreşte în primul rând aplicării pe scară tot mai largă a metodelor stahanoviste sovietice. Numeroşi muncitori din secţia cabluri, preluând maşinile în îngrijire socialistă pe bază de contract, după metoda stahanovistei sovietice Nina Nazarova, au obţinut însemnate realizări în producţie. Astfel, tov. Gherman Constantin, care lucrează la maşina de finisat a cablului de tracţiune, îngrijindu-şi cu mai multă atenţie maşina, a reuşit să dea zilnic o normă şi jumătate peste sarcinile de plan. Realizări deosebite în producţie au obţinut şi tov. Micu Cornel şi Ion P. Constantin de la maşina de luat şi alţii. Odată cu îndeplinirea sarcinilor de producţie pe 1951, muncitorii şi tehnicienii de la „Cablul Românesc” au realizat până la 25 octombrie şi reparaţiile capitale planificate pe diverse maşini. Deschiderea expoziţiei „Poporul sovietic a îndeplinit cu succes planul cincinal postbelic“ In cadrul sărbătoririi Lunii Prieteniei Româno-Sovietice, s’a deschis, joi la amiază, într’una din aripile Palatului Republicii, expoziţia ,,Poporul sovietic a îndeplinit cu succes planul cincinal postbelic". Au fost de faţă: dr. Petru Groza, preşedintele Consiliului de Miniştri, Vasile Luca, Teohari Georgescu, I. Chişinevschi, vicepreşedinţi ai Consiliului de Miniştri, Gh. Vasilichi, I. Niculi, Leonte Răutu, C. Mateescu, A. Bunaciu, Gh. Stoica, Ana Toma, dr. Iosif Bogdan, precum şi reprezentanţi ai organizaţiilor de massă, oameni ai artei şi culturii, etc. Au participat: S. I. Kavtaradze, ambasadorul Uniunii Sovietice, I. A. Korolev, prim consilier al Ambasadei Uniunii Sovietice, Van Iupin, ambasadorul R. P. Chineze, Dobri Terpeşev, ambasadorul R P. Bulgaria, K. Hobdari, însărcinat cu afaceri ad-interim al R. P. Albania, J. Vochomurka, însărcinat cu afaceri ad-interim al R. Cehoslovace, H. Goldman, secretar al Ambasadei R. Polone, Emma Tromm, secretar al Misiunii Diplomatice a R. D. Germane, şi alţi membri ai Corpului Diplomatic. In numele Comitetului Naţional pentru organizarea Lunii Prieteniei Româno-Sovietice, tov. Avram Bunaciu a rostit cuvântul de deschidere. Vorbitorul a arătat că manifestările ce au avut loc până acum în cadrul Lunii Prieteniei Româno-Sovietice au arătat odată mai mult cât de puternice sunt sentimentele de dragoste care ne leagă de popoarele sovietice, cât de mare este recunoştinţa pe care o poartă poporul nostru glorioşilor săi eliberatori şi marelui Stalin, stegarul luptei pentru pace. După ce a subliniat că poporul nostru muncitor, ca şi întreaga omenire progresistă, iubitoare de pace, priveşte cu adâncă admiraţie spre marea Ţară a Socialismului victorios şi spre eroicul său popor care construieşte comunismul — primăvara însorită a omenirii, tov. A. Bunaciu a arătat că realizările minunate ale Uniunii Sovietice, pe care comunicatul asupra rezultatelor îndeplinirii celui de al patrulea plan cincinal al U.R.S.S. le vesteşte lumii întregi, sunt o expresie grăitoare a consecventei politici staliniste de pace şi bună înţelegere între popoare. Ele constitue, în acelaş timp, un răspuns nimicitor pe care popoarele sovietice îl dau monştrilor omenirii, imperialiştii americani şi englezi care pregătesc în furia lor nebună deslânţuirea unui nou război mondial. Această expoziţie, trimisă de către Asociaţia Unională pentru legăturile culturale cu străinătatea (V.O.R.S.), oglindește în chip minunat strălucitele victorii ale oamenilor sovietici. Minunatele realizări ale oamenilor sovietici — a spus în continuare vorbitorul — conduși de gloriosul Partid Bolşevic, în frunte cu genialul său conducător, tovarăşul Stalin, însufleţesc şi poporul nostru la noi victorii pe drumul construirii socialismului în scumpa noastră patrie — Republica Populară Română. Poporul nostru muncitor, condus de Partidul Muncitoresc Român, luptă cu hotărîre pentru construirea socialismului în ţara noastră, pentru înflorirea scumpei noastre patrii, păşind pe drumul pe care merg popoarele iubitoare de pace, în frunte cu invincibila Uniune Sovietică şi marele Stalin. Cuvântarea tov. A. Bunaciu a fost subliniată cu vii aplauze. Asistenţa a vizitat apoi expoziţia, care oglindeşte, prin numeroase imagini fotografice, cifre şi date statistice, strălucitele victorii ale oamenilor sovietici în îndeplinirea planului cincinal postbelic, realizat în patru ani şi trei luni. (Agerpres). Vizita delegaţiei sovietice în Oraşul Stalin Delegaţia sovietică a oamenilor de ştiinţă, artă şi cultură, în frunte cu academicianul V. P. Nikitin, doctor în ştiinţe tehnice, care participă la manifestările din cadrul Lunii Prieteniei Româno-Sovietice, a vizitat în cursul zilei de orr. Oraşul Stalin. La sosire, delegaţia a fost întâmpinată de reprezentanţi ai comitetului regional P.M R.Stalin, ai Sfaturilor Populare regional şi orăşenesc, precum şi de numeroşi muncitori. Membrii delegaţiei au vizitat oraşul ucenicilor, această minunată realizare a regimului nostru şi noul cartier muncitoresc al uzinelor „Steagul Roşu“. La uzinele „Sovromtractor“ delegaţia a fost primită de numeroşi muncitori, în frunte cu tov. Nicolae Văcăreanu, director general adjunct al uzinei. Au fost vizitate secţiile uzinaj cu şpan, oţelărie şi altele. Pretutindeni oamenii muncii din Oraşul Stalin au făcut o entuziastă primire oaspeţilor sovietici. Delegaţia sovietică a vizitat deasemeni Combinatul sportiv de la Poiana Stalin. (Agerpres). Succesele obţinute de muncitorii şi tehnicienii forestieri In bazinul Dornelor, pe Valea Bistriţei, Valea Mureşului, pretutindeni, în fabricile de cherestea şi în exploatările forestiere muncitorii şi tehnicienii înteţesc întrecerea socialistă în cinstea zilei de 7 Noembrie pentru a da cât mai mult material lemnos marilor construcţii ale cincinalului. Pe măsură ce au învăţat să aplice metodele de muncă ale stahanoviştilor sovietici, muncitorii şi tehnicienii de la puternicele combinate forestiere : „Bernath Andrei“-Vatra Dornei şi „21 Decembrie“-Vaduri, precum şi cei de la fabricile „1 Mai“-Piatra Neamţ şi fabrica de cherestea Brăila, unitatea „Sovromlemn", au realizat depăşiri tot mai mari. Ei au îndeplinit planul anual încă de acum câteva zile. Roade bogate a adus întrecerea socialistă şi muncitorilor şi tehnicienilor dela unităţile I.P.E.I.L.-Codlea-Măgura, Odorhei şi Miercurea-Ciuc, precum şi muncitorilor şi tehnicienilor dela fabricile de cherestea : Bistriţa Bârgăului şi Susenii Bârgăului, Tg. Mureş, Stoeneşti, Voineşti şi Cotmeana — Piteşti şi celor dela fabricile de cherestea Hârlău şi Stulpicani — Câmpulung Moldovenesc, unde planul pe 1951 a fost îndeplinit în primele zece luni ale anului. Odată cu aceste succese s’au realizat şi însemnate economii. Numai la IPEILCodlea-Măgura, de pildă, prin perfecţionările aduse la construirea căruţelor şi a platformelor de transportat, lucrări efectuate de un colectiv de tehnicieni, s-au realizat economii în valoare de peste 25.000.000 lei. Tractoriştii dela S. M. T. Bărcăneşti-Prahova aplică metoda stahanovistei Nazarova PLOEŞTI (de la corespondentul nostru). In întrecerea socialistă care se desfăşoară cu însufleţire în cinstea zilei de 7 Noembrie, tractoriştii dela S.M.T Bărcăneşti, regiunea Prahova, îndrumaţi de organizaţia de bază, au început să aplice pentru prima oară în sectorul agricol minunata metodă a stahanovistei Nina Nazarova de preluare în îngrijire socialistă a maşinilor Primii tractorişti care au luat în îngrijire socialistă tractoarele şi agregatele (pluguri, grape, etc.) pe bază de contract sunt cei din brigada XI-a, condusă de Ogrăzeanu Gheorghe. Lucrând pe tarlalele gospodăriei agricole colective „Viaţă Nouă’’ din comuna Româneşti şi aplicând această minunată metodă, brigada a obţinut noi succese în lupta pentru plan. De pildă, tractoristul Dumitru Constantin, care şi-a îngrijit mai bine tractorul şi plugul, şi a asigurat funcţionarea lor în bune condiţiuni a reuşit ca în prima zi după semnarea contractului să depăşească sarcina zilnică de plan cu 1,7 hantri Tractoristul Andrei Gh Andrei depăşeşte şi el zilnic norma cu 70%, iar tractoristul Trandafir Ion a reuşit ca In timp de 3 zile să are cu 4,15 hantri mai mult. Organizaţia de bază şi conducerea administrativă a staţiunii au luat măsuri în vederea extinderii şi aplicării cu succes a metodei stahanovistei sovietice Nina Nazarova și la alte brigăzi.