Scȃnteia, februarie 1953 (Anul 22, nr. 2572-2595)

1953-02-01 / nr. 2572

lEânleia Lir Organu! Comitetului Central al P.M.R. PROLETARI DIN TOATE ȚARELE, MNITI VAJ ANUL XXII nr. 2572 Duminică 1 Februarie 1953 4 PAGINI - 29 BANI Astăzi se împlineşte un an de la un eveniment de o excepţională însemnătate pentru dezvoltarea învăţăturii marxist-leniniste: elaborarea de către tovarăşul Stalin a „Observaţiilor cu privire la problemele economice legate de discuţia din Noembrie 1951“ — observaţii care alcătuesc prima parte a lucrării „Problemele econonice ale socialismului în U.R.S.S.“. Gloriosul popor sovietic, constructor al comunismului, popoarele ţărilor de democraţie populară care păşesc spre socialism, oamenii muncii din ţările care mai sunt încă sub jugul capitalului, au primit noua lucrare clasică a tovarăşului Stalin ca o armă ideologică atotbiruitoare în lupta pentru victoria comunismului. Publicarea acestei lucrări a stârnit un imens** entuziasm în rândurile oamenilor muncii din toate ţările lumii, care studiază cu nesaţ noua operă clasică a genialului continuator al operei lui Marx-Engels-Lenin, — tovarăşul Stalin, cel mai mare teoretician al socialismului victorios. Lucrarea tovarăşului Stalin „Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S.“ a devenit o carte de căpătâi a tuturor comuniştilor şi a celor mai buni luptători pentru pace din lumea întreagă. Noua lucrare clasică a tovarăşului Stalin reprezintă o culme în dezvoltarea economiei politice marxist-leniniste. In cuprinsul acestei lucrări sunt studiate sub toate aspectele legile producţiei sociale şi ale repartiţiei produselor în societatea socialistă, sunt clarificate şi definite bazele ştiinţifice ale dezvoltării economiei socialiste şi sunt formulate tezele programatice cu privire la condiţiile preliminare principale pentru pregătirea trecerii de la socialism la comunism. Tovarăşul Stalin dezvoltă în mod genial tezele cu privire la adâncirea crizei generale a capitalismului, dezvăluie legile destrămării lui progresive care confirmă caracterul inevitabil al pieirii modului de producţie capitalist. O uriaşă însemnătate teoretică şi practică are descoperirea de către tovarăşul Stalin a legii economice fundamentale a capitalismului contemporan şi a legii economice fundamentale a socialismului. In lumina acestei geniale descoperiri staliniste apar mai limpede ca oricând adâncul contrast dintre capitalism şi socialism, superioritatea zdrobitoare a sistemului socialist, ascendent şi înfloritor, care asigură fericirea omului asupra putredului sistem al robiei şi exploatării capitaliste. Comparând legea economică fundamentală a socialismului cu legea economică fundamentală a capitalismului, tovarăşul Stalin arată: „Prin urmare, în locul asigurării unor profituri maximale — asigurarea satisfacerii maximale a nevoilor materiale şi culturale ale societăţii , în locul dezvoltării producţiei cu întreruperi de la avânt la criză şi de la criză la avânt — creşterea neîncetată a producţiei, în locul întreruperilor periodice în dezvoltarea tehnicii, care sunt însoţite de distrugerea forţelor de producţie ale societăţii — perfecţionarea neîncetată a producţiei pe baza tehnicii celei mai înalte“. Noua lucrare a tovarăşului Stalin însufleţeşte şi înarmeazăideologic partidele comuniste şi muncitoreşti din ţările de democraţie populară cu profunda analiză şi generalizare ştiinţifică a experienţei construcţiei socialiste în U.R.S.S., luminându-le cu forţa unui far calea victoriei socialismului. In „Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S.“, tovarăşul Stalin analizează caracterul obiectiv al legilor economice învăţând partidele comuniste, pe oamenii muncii, să studieze aceste legi, să ţină seama riguros de cerinţele lor, să se sprijine pe ele în activitatea lor practică, să le folosească în scopul luptei pentru pace şi socialism. Lucrarea tovarăşului Stalin arată partidelor comuniste din lumea întreagă că izvorul forţei lor invincibile stă în cunoaşterea acestor legi obiective, în folosirea lor conştientă în interesul transformării revoluţionare a societăţii, în interesul făuririi unei vieţi îmbelşugate şi fericite pentru cei ce muncesc. Noua lucrare a tovarăşului Stalin imprimă activităţii partidelor comuniste siguranţa de neclintit în victorie. Studierea aprofundată şi sistematică, însuşirea şi aplicarea învăţămintelor genialei lucrări staliniste au o uriaşă însemnătate pentru partidul nostru, pentru succesul operei de construire a socialismului în ţara noastră. In toate problemele privind industrializarea socialistă a ţării, transformarea socialistă treptată a agriculturii, întărirea legăturii economice dintre oraş şi sat, dintre industrie şi agricultură, ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc, lichidarea claselor exploatatoare şi dezvoltarea economiei socialiste — lucrarea tovarăşului Stalin pune la îndemâna oamenilor muncii învăţăminte de o valoare teoretică şi practică de nepreţuit. Tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej a arătat că „pentru partidele comuniste şi muncitoreşti din ţarile de democraţie populară este cu neputinţă să abordeze şi să rezolve în mod just vreo problemă a construirii economiei socialiste fără o adâncă studiere a genialelor idei şi teze noi cu care a îmbogăţit tovarăşul Stalin economia politică marxist-leninistă prin lucrarea sa „Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S.“ Răspunzând necesităţilor vitale ale construcţiei socialiste în ţara noastră Comitetul Central al partidului a hotărît — în primele zile după publicarea lucrării tovarăşului Stalin — să organizeze studierea Operei „Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S.“ de către cadrele de partid, în întregul sistem al învăţământului de partid, în învăţământul superior şi mediu de stat. Deasemeni, C.C. al partidului a adoptat un plan de intensificare a muncii ideologice având la bază studierea lucrării tovarăşului Stalin şi a materialelor Congresului al XIX-lea al P.C.U.S.— plan a cărui înfăptuire este în plină desfăşurare. Astfel membri ai C.C. al P.M.R. şi ai guvernului au făcut expuneri despre lucrarea tovarăşului Stalin în faţa activelor regionale de partid şi de stat. Comitetele regionale de partid, ca de pildă comitetele regionale Iaşi, Bacău, Arad, organizează consultaţii şi seminarii, pregătesc lectori pentru conferinţele care se ţin despre lucrarea tovarăşului Stalin în faţa activelor de partid şi de stat raionale. Numai pe lângă cabinetul de partid Bucureşti 3500 de tovarăşi studiază individual lucrarea tovarăşului Stalin. In programele şcolilor superioare de partid, ale şcolilor de 3 şi 6 luni, s’au introdus lecţii noi pe baza lucrării tovarăşului Stalin şi a documentelor Congresului al XIX-lea al P.C.U.S. Deasemeni în institutele de învăţământ superior au fost organizate prelegeri în faţa cadrelor didactice de la diferite catedre şi au fost incluse seminarii speciale privitoare la lucrarea tovarăşului Stalin şi la materialele Congresului al XIX-lea. In scopul studierii şi însuşirii noii opere staliniste a fost organizat un seminar cu cadrele didactice ale catedrelor de ştiinţe sociale — seminar care se află în curs de desfăşşurare. Editura pentru literatură politică a editat lucrarea „Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S." într’un tiraj de 275.000 exemplare; deasemeni a editat un ciclu de broşuri în ajutorul celor ce studiază lucrarea tovarăşului Stalin, cuprinzând traduceri din ziarul „Pravda“ şi din revista „Comunist“. O sesiune ştiinţifică consacrată genialei lucrări staliniste este pregătită de Academia R.P.R. Studierea tezaurului de învăţăminte cuprins în lucrarea tovarăşului Stalin „Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S.“ a dat un mare avânt muncii ideologice a partidului. O sarcină de căpetenie este aceea de a ridica la înălţimea necesară calitatea studiului. Unele comitete regionale nu au făcut, până acum,, cotitura necesară şi obligatorie în ce priveşte controlul conţinutului şi purităţii ideologice a lecţiilor, conferinţelor şi seminariilor. Din această cauză unele lecţii şi seminarii se desfăşoară la un nivel teoretic insuficient, iar în unele se strecoară inexactităţi, confuzii sau chiar denaturări. De pildă, într’o lecţie ţinută la universitatea serală din Cluj, s'a făcut greşala grosolană de a se confunda legea obiectivă a dezvoltării planificate, proporţionale, a economiei nationale — cu planificarea economiei realizată de organele de stat. Unii activişti, ca de pildă la comitetul regional de partid Timişoara, au citit lucrarea tovarăşului Stalin fără să întocmească conspecte pentru fiecare capitol în parte — ceea ce le îngreunează însuşirea ,şi aprofundarea lucrării. Este de importanţă deosebită ca în conferinţe şi seminarii să se dea cea mai mare atenţie respectării întocmai a formulărilor de mare exactitate ştiinţifică cuprinse în lucrare. Unele comitete regionale de partid — printre care comitetele regionale de partid Ploeşti, Galaţi, Hunedoara, — se preocupă în slabă măsură de felul cum studiază membrii de partid şi, mai ales, cadrele de partid. Controlarea îndeaproape a calităţii studiului, sprijinirea efectivă, permanentă şi sistematică a învăţământului, intensificarea întregii munci ideologice pe baza învăţămintelor lucrării tovarăşului Stalin şi a documentelor Congresului al XIX-lea al P.C.U.S. constitue o sarcină de cea mai mare însemnătate a tuturor comitetelor de partid. In prezent studierea profundă a genialei opere staliniste „Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S.“ şi a documentelor Congresului al XIX-lea al P.C.U.S. este lucrul cel mai important în întreaga muncă de propagandă a organizaţiilor de partid. Este necesar ca în învăţământul de partid, în restul anului şcolar, să fie consacrat timp de studiu special lucrării tovarăşului Stalin. In faţa comitetelor regionale de partid stă sarcina cuprinderii tuturor cadrelor de partid, de stat, din organizaţiile economice şi de massă în sistemul de studiu organizat al operei tovarăşului Stalin. Toţi comuniştii, de la cadrele conducătoare de partid până la membrii de rând ai partidului, trebue să considere drept o sarcină centrală de o excepţională importanţă studierea lucrării tovarăşului Stalin, „Problemele economice, ale socialismului în U.R.S.S.“, şi a documentelor Congresului al XIX-lea al P.C.U.S. Economiştii şi activiştii pe frontul ideologic din ţara noastră au datoria de a munci neobosit pentru a-şi însuşi din plin, în toată profunzimea ei, învăţătura tovarăşului Stalin cu privire la astfel de probleme de bază ale economiei politice marxist-leniniste cum sunt : caracterul legilor economice în societatea socialistă, legea economică fundamentală a socialismului, legea dezvoltării planificate, proporţionale, a economiei, legea concordanţei obligatorii a relaţiilor de producţie cu caracterul forţelor de producţie, producţia de marfă şi legea valorii în socialism, etc. Cadrele de partid şi de stat, care lucrează pe tărâmul muncii ideologice, ca şi cele ce muncesc pe tărâmul conducerii practice a economiei, au în faţa lor sarcina de a studia problemele aplicării învăţăturilor tovarăşului Stalin la condiţiile concrete ale fazei de trecere de la capitalism la socialism, în ţara noastră. Presa şi toate publicaţiile de partid sunt chemate să publice cu regularitate articole şi consultaţii în sprijinul celor ce studiază noua operă clasică stalinistă, să ridice neîncetat nivelul ideologic al materialelor, să înarmeze pe oamenii muncii cu priceperea de a aplica creator tezele staliniste pentru rezolvarea problemelor construcţiei socialiste. Cu cât vor pătrunde mai adânc în conştiinţa oamenilor muncii genialele idei staliniste, cu atât mai avântate şi mai rodnice vor fi eforturile lor în măreaţa operă de construcţie a socialismului. Studierea noii opere clasice a tovarăşului Stalin va ridica la un nivel tot mai înalt munca ideologică a partidului şi întreaga activitate practică de construire a socialismului. Să depunem toate eforturile pentru a studia sistematic, aprofundat, „Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S." geniala lucrare a marelui corifeu al ştiinţei, înţeleptul şi iubitul învăţător şi conducător al omenirii muncitoare, tovarăşul Stalin. în interiorul ziarului. Membrii Consiliului Central al Sindicatelor din R.P.R. (pag. 2-a). C. Alitea — In zilele eroice ale lul 1 și 2 Februarie 1933... (pag. 2-a). FOILETON : I. Nemethy şi P. David — Planul din sertar (pag. 2-a). încheierea lucrărilor primei consfătuiri pe tară a specialiştilor în irigaţii (pag. 2-a). General-maior C. Mănescu — Victoria istorică de la Stalingrad (pag. 3-a). Un nou şi puternic avânt al economiei de pace a ţărilor din lagărul socialist — Articol de fond apărut In „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară!” (pag. 3-a). P. Dinescu — întrecerea nu e o chestiune de campanie! (pag. 3-a). Sesiunea plenara a Academiei d Ştiinţe a U.R.S.S. (pag. 4). Mesaje de salut adresate oamenilor muncii din Stalingrad de către organizaţii sindicale din Londra (pag. 4). Pentru un front patriotic al forţelor democratice — Apelul Partidului Comunist din Germania (pag. 4-a). Turneul International de șah al R.P.R. (pag. 4-a). Geniala învăţătură stalinistă — călăuza construirii vieţii noi înainte, pentru îndeplinirea cincinalului în 4 ani! Prima brigadă de inovatori şi raţionalizatori de pe şantierele Canalului Dunăre-Marea Neagră CONSTANŢA (de la corespondentul nostru). — Luptând pentru realizarea înainte de termen a măreţei lucrări a Canalului Dunăre-Marea Neagră, muncitorii şi tehnicienii din sectorul 12 se străduesc să grăbească ritmul construcţiei. Prin numeroase inovaţii şi raţionalizări, el caută să rezolve în condiţii cât mai bune problemele tehnice legate de îndeplinirea planului. In acest scop, din iniţiativa Inovatorului Ionescu Nicolae, şef de lucrări, şi a starhanovistului inovator Negoiţă Dobre, maistru mecanic la şantierul ecluză din sectorul 12, s-a format prima brigadă de inovatori şi raţionalizatori de pe şantierele Canalului. Brigada condusă de tehnicianul Ionescu Nicolae este compusă din muncitori, ingineri şi tehnicieni ca Stoica Gheorghe, Morărescu Radu, Mândroiu Traian, Negoiţă Dobre, ing. Barbu Ion, ing. Popescu Ion, şi alţii. Această brigadă şi-a propus drept obiectiv rezolvarea problemelor dificile de producţie prin găsirea de noi metode pentru îmbunătăţirea procesului tehnologic la lucrările de la ecluză şi excavaţii. Deasemeni brigada de inovatori şi raţionalizatori îşi propune să stimuleze spiritul inovator în rândul cât mai multor constructori de pe şantier şi să-i sprijine practic inactivitatea lor. Un obiectiv principal în planul de muncă al brigăzii de inovatori şi raţionalizatori este ridicarea nivelului tehnic şi profesional al membrilor ei prin studierea în colectiv a metodelor de muncă ale stahanoviştilor sovietici. Pe şantierul tineretului din Bârlad BARLAD (de la corespondentul nostru). In perioada 10-20 ianuarie, numeroase echipe de pe şantierul tineretului din Bârlad au obţinut însemnate depăşiri de normă. Organizându-şi mai bine munca şi lucrând după metodele înaintate ale stahanoviştilor sovietici, comunistul Stoica Dumitrache a izbutit să-şi depăşească sarcinile de plan cu peste 70%. Urmându-i exemplul, muncitorii Timofte Petru, mecanic, şi Palade Mircea, lăcătuş, şi-au depăşit sarcinile de plan primul cu 65% şi al doilea cu 35%. Succese însemnate a obţinut în cadrul întrecerii socialiste şi instalatorul Căpuşneac Constantin care a izbutit în ultimul timp să realizeze aproape două norme zilnic. Se extinde iniţiativa stahanovistei Elena Chişiu La Filatura de lână Ghimbav din Oraşul Stalin, iniţiativa stahanovistei Elena Chişiu de la „Industria Bumbacului A", de a se porni întrecerea socialistă pentru cât mai multe produse de calitate superioară, a fost primită cu un deosebit entuziasm. Un mare număr de muncitori şi tehnicieni s-au angajat să lupte din toate puterile pentru ca firele produse de ei, fire din care se vor face ţesături de lână pentru oamenii muncii, să fie din ce în ce mai bune. încă din primele zile ale aplicării acestei iniţiative, munca harnică a filatoarelor a început să dea roade. Multe muncitoare au reuşit să dea fire fără niciun defect de calitate. In acelaş timp, ele au obţinut depăşiri importante ale planului de producţie. Astfel, fruntaşa în producţie Neagoie Teodora, care şi-a depăşit planul zilnic cu 110%, a dat produse de calitatea la in proporţie de 99,56%. Deasemeni, tovarăşele Mereţ Elvira şi Wolf Frieda dau zilnic peste plan circa 120% fire, reuşind să îmbunătăţească calitatea lor până la 99,80 şi 99,90%. C. LACATUŞU corespondent voluntar Material lemnos pentru BACĂU (de la redacţia ziarului local „Steagul Roşu“). Muncitorii forestieri din sectorul de exploatare a lemnuluiVaduri desfăşoară cu entuziasm întrecerea pentru a da cantităţi cât mai însemnate de lemn necesar construcţiilor cincinalului In cursul lunii ianuarie brigada lui Kossa Emeric, care lucrează în acest sector, a realizat depăşiri ale sarcinilor de plan de 100%. Cunoscute în sector sunt şi faptele celor 144 de muncitori din brigada complexă, care lucrează la banda rulantă. Această brigadă a obţinut depăşiri medii de normă de circa 50%. Rezultate deosebite la tăierea, fasonarea şi transportul lemnului au realizat şi brigăzile conduse de Bogaci Dionisie şi Ştefănescu Vasile, care şi-au depăşit cu mult sarcinile de plan ce le reveneau. Colectivul sectorului de exploatare-la construcţiile socialismului duri, muncind cu râvnă în întrecere, a reuşit ca până la data de 28 Ianuarie să-şi îndeplinească sarcinile de plan la doborît lemne pe întreaga lună ianuarie, în proporţie de 105,66%. In întrecere au crescut noi fruntaşi ca gateriştii Merlă Zamfir şi Sandu Gheorghe, ca stahanovistul Răţoi Nicolae de la ferăstrăul electric sovietic şi alţii. Prin munca lor însufleţită, muncitorii din acest sector contribue la buna aprovizionare a Combinatului Sovromlemn ,,21 Decembrie“-Vaduri, dă putinţă colectivului de aici să-şi îndeplinească şi să-şi depăşească — la rându-i — sarcinile de plan. Cheresteaua lucrată la Combinatul ,,21 Decembrie" ia drumul marilor şantiere ale socialismului, Canalul Dunăre- Marea Neagră, hidrocentrala „V. I. Lenin“ de la Bicaz, etc. Sărbătorirea centenarului marelui patriot revoluţionar democrat Nicolae Bălcescu Şedinţa ştiinţifică a Academiei R. P. R. Academia R.P.R. a ţinut Vineri după amiază o şedinţă ştiinţifică în■adrul sărbătoririi centenarului marelui luptător revoluţionar al poporului nostru, Nicolae Bălcescu. Au fost de faţă acad. prof. dr. C. I. Partion, preşedinte de onoare al Academiei R.P.R., academicieni şi membri corespondenţi ai Academiei R.P.R. şi numeroşi alţi oameni ai ştiinţei şi culturii. Şedinţa a fost prezidată de acad. prof. Traian Săvulescu, preşedintele Academiei R. P. R. Cele şase comunicări ştiinţifice făcute în şedinţă au prezentat pe larg marea personalitate a lui Nicolae Bălcescu ca luptător democrat pentru dezrobirea poporului, ca istoric şi ca literat. Acad. prof. P. Constantinescu-Iaşi, în comunicarea intitulată „Ideile democratrevoluţionare ale lui N. Bălcescu“, a subliniat patriotismul înflăcărat al lui Bălcescu, iubirea sa fierbinte pentru poporul obidit, ura sa înverşunată împotriva boierimii reacţionare. Bălcescu a luptat dârz pentru desfiinţarea iobăgiei, considerând aceasta ca problema fundamentală a întregii dezvoltări social-economice a ţării româneşti. Conf. V. Maciu a dezvoltat apoi comunicarea prof. V. Raţă, conf. V. Maciu şi asistent univ. N. Huscaru intitulată ,,N. Bălcescu ca istoric". Vorbitorul a arătat că în lupta împotriva istoriografiei idealiste şi obiectiviste burgheze, în acţiunea pentru dezvoltarea unei adevărate ştiinţe istorice, puse în slujba poporului, cercetătorii din ţara noastră găsesc un sprijin de seamă în opera istoricului N. Bălcescu. N. Bălcescu a desfăşurat în mai puţin de zece ani o bogată activitate..ce istoric. Opera sa „Istoria Românilor sub Mihai Vodă Viteazul“, este una dintre cele mai valoroase lucrări de istorie ce s'au scris în limba română. Prof. C. Ionescu-Gulian, dezvoltând comunicarea : „Concepţia filozofică, socialpolitică a lui N. Bălcescu”, a subliniat că deabia astăzi, în condiţiile regimului de democraţie populară, putem trece la valorificarea gândirii progresiste a lui Bălcescu, care a împletit lupta dârză pentru drepturile masselor largi cu dezvoltarea unor idei înaintate. Gândirea lui înaintată cuprinde teze materialiste preţioase, despre rolul masselor în istorie, despre importanţa fenomenelor economice. Prof. T. Bugnariu, în comunicarea intitulată „Nicolae Bălcescu şi problema naţională”, a arătat că, întocmai ca şi în celelalte probleme social-politice care l-au frământat şi pentru a căror rezolvare a luptat, Bălcescu a ajuns şi în problema naţională la o concepţie înaintată, opusă concepţiei mistice şi şovine despre naţiune şi mişcare naţională a burgheziei liberale. Atitudinea lui Bălcescu în problema naţională constitue o tradiţie preţioasă pentru cimentarea frăţiei între popoare şi o puternică armă în lupta împotriva şovinismului şi a cosmopolitismului. In comunicarea intitulată „Concepţia lui N. Bălcescu despre rolul masselor populare în istorie“, prof. D. Prodan şi prof. L. Banyai au subliniat că pentru Bălcescu istoria era Istoria masselor populare, Istoria poporului şi nicidecum numai istoria domnitorilor, a conducătorilor. Bălcescu vede că societatea se împarte în clase, unele exploatatoare, altele exploatate, în veşnică luptă unele cu altele. Pentru el procesul de dezvoltare istorică e un proces revoluţionar. Dezvoltând comunicarea „Contribuţia lui N. Bălcescu la dezvoltarea limbii şi literaturii române“ de prof. J. Livescu şi prof. N. Popa, prof. J. Livescu a arătat că opera literară a lui Bălcescu reprezintă o bogată contribuţie la dezvoltarea tradiţiilor culturale şi revoluţionare româneşti. Folosirea continuă de expresii simple şi puternice, cu aspect popular, îmbogăţite cu zicale şi proverbe, o regăsim continuu în activitatea literară a lui Bălcescu. Rostind cuvântul de închidere a şedinţei, acad. prof. Traian Săvulescu a arătat că bogata moştenire lăsată de Bălcescu este o comoară, scumpă poporului muncitor din ţara noastră. Preşedintele Academiei R.P.R. a relevat amploarea sărbătoririi centenarului lui N. Bălcescu, care a fost comemorat nu numai în ţara noastră, ci şi peste hotare, la Moscova şi la Budapesta, dovedind că marele patriot român este o figură strălucitoare, cunoscută şi iubită şi de alte popoare. Poporul muncitor român — a arătat vorbitorul în încheiere — nu numai că a împlinit visul marelui luptător revoluţionar, dar păşeşte acum pe drumul luminos al unei vieţi noi şi fericite, pe drumul construirii unei patrii socialiste. (Agerpres) PRIN STALINGRADUL DE ASTAZI Se împlinesc zece ani de la Istorica victorie repurtată la Stalingrad de Armata Sovietică asupra hoardelor hitleriste. Poporul sovietic, care a apărat Stalingradul cu un eroism fără seamăn în timpul războiului, a muncit cu aceeaşi abnegaţie pentru a-l ridica din ruină, în timp de pace. Tineri şi vârstnici, bărbaţi şi femei, înfruntând greutăţile, au refăcut şi au construit în oraşul lor iubit noi fabrici şi uzine, case de locuit, cluburi, spitale, şcoli. Astăzi Stalingradul se înalţă mai mândru ca oricând, simbol al eroismului poporului sovietic, simbol al dragostei sale de pace, glorie și mândrie a poporului constructor al comunismului. In clișeu , Strada Păcii din Stalingradul de astăzi. ■ " ...........*■«-“' -■ .......................... .................. I'BOT Pregătiri pentru însămânţările de primăvară d IN RAIONUL PIATRA-NEAMŢ BACĂU (de la corespondentul nostru). Pregătindu-se pentru însămânţările da primăvară, membrii gospodăriei colective „Steagul Roşu" din satul Bodeşti, raionul Piatra Neamţ, au muncit cu Gârguinţă terminând repararea plugurilor, grapelor şi căruţelor. Ei au şi selecţionat seminţele de orz, ovăz, floarea soarelui şi mazăre, încercându-se totodată şi puterea de încolţire. Până în prezent s’au cărat pe tarlalele gospodăriei peste 120 tone de gunoi de grajd. Succese însemnate au dobândit şi membrii noii gospodării colective din satul Dochia. Colectiviştii au reparat până acum 28 pluguri, 32 grape şi 2 prăşitoare. Brigada legumicolă condusă de Ion Melinte a transportat peste 80 tone gunoi de grajd pe terenul care va fi cultivat cu legume şi zarzavaturi. Deasemeni s’au făcut probele de încolţire la seminţele de legume şi zarzavaturi şi s'au amenajat 60 m. p. de răsadniţe calde. Continuând Întrecerea patriotică, ţăranii săraci şi mijlocaşi din raionul Piatra Neamţ dau zor cu pregătirile în vederea însămânţărilor de primăvară. In comuna Căciuleşti, organizaţia de bază şi comitetul executiv al sfatului popular s’au preocupat din timp de înfiinţarea a cinci centre pentru repararea uneltelor agricole. Până la 25 Ianuarie a. c. s’au reparat peste 300 pluguri, 223 grape, 2 vânturători, 2 trioare şi 3 semănători. In această comună au fost organizate şi cinci centre pentru încercarea puterii de încolţire a seminţelor. Şi ţăranii muncitori din comuna Roznov obţin succese în lupta pentru asigurarea unei recolte bogate. Până la 25 ianuarie au fost reparate în această comună 220 pluguri, 124 grape, 3 trioare, 2 vânturători şi 4 semănători. Ţăranii muncitori din satele raionului Piatra Neamţ au transportat pe câmp sute de tone de gunoi de grajd pentru obţinerea unei recolte sporite la hectar. IN GOSPODĂRIA AGRICOLA DE STAT SALONTA-ORADEA In gospodăria agricolă de stat Salonta, regiunea Oradea, lunile de iarnă sunt folosite din plin pentru pregătirea însămânţărilor de primăvară. Sub îndrumarea organizaţiei de bază şi a comitetului de întreprindere, tractoriştii şi mecanicii de la această gospodăria au reuşit să repare până în prezent 22 tractoare, 18 maşini de semănat, 80 grape, 8 cultivatoare şi 3 polidiscuri. In munca de reparaţii s-au evidenţiat în mod deosebit mecanicul Iosif Farcaş şi Francisc Sadovar. Intre 12 şi 18 ianuarie, timpul fiind favorabil pentru arături, brigăzile de tractoare ale gospodăriei au arat o suprafaţă de 70 ha. Tractoriştii Francisc Eles, Iosif Fabian, Mihai Netea şi Teodor Bredan au depăşit zilnic norma cu 40%. Anul acesta, grădina de zarzavat s-a mărit cu 20 ha. Acest teren a fost arat şi îngrăşat cu gunoi de grajd bine putrezit. În momentul de faţă muncitorii execută legarea rogojinilor, confecţionarea ramelor de răsadniţe şi alte lucrări. Colectivul gospodăriei agricole de stat Salonta, regiunea Oradea, este hotărît să obţină o producţie mai mare decât anul trecut, contribuind astfel la ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii diai, patria noastră. .