Scȃnteia, aprilie 1953 (Anul 22, nr. 2624-2649)

1953-04-01 / nr. 2624

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VAI ANUL XXII Nr. 2624 Miercuri 1 Aprilie 1953 4 PAGINI -20 BANI Respectarea agrominimului — chezăşia recoltelor bogate Folosirea regulilor stabilite de agrominim pebaza celei mai înaintate ştiinţe agrotehnice din lume — agrotehnica sovietică — constitue chezăşia sigură a sporirii recoltelor. Fiecare kilogram de grâu, porumb, bumbac, legume, etc. smuls pământului în plus, de pe fiecare hectar cultivat după regulile ştiinţei agrotehnice, contribue la ridicarea nivelului de viaţă al populaţiei muncitoare, la întărirea patriei noastre, la întărirea capacităţii ţării noastre de a apăra pacea ameninţată de uneltirile imperialiştilor americani şi englezi. Marea majoritate a gospodăriilor de stat şi a gospodăriilor colective din patria noastră au obţinut, datorită aplicării regulilor agrotehnice indicate de agrominim, recolte nemaiîntâlnite în trecut. Muncitorii de la gospodăria de stat Ţigăneşti, regiunea Bârlad, au obţinut anul trecut o producţie de 2.600 kg. grâu la ha. Membrii gospodăriei agricole colective Sânmartinul sârbesc, regiunea Timişoara, care au grăpat, printre altele, arăturile de toamnă imediat după luarea zăpezii, au obţinut câte 2.000 kg. porumb la ha. cu toată seceta din regiune. Este semnificativ exemplul ţăranului muncitor cu gospodărie individuală Marin C. Manole din comuna Scrioaştea, raionul Roşiori de Vede, care având la adâncimea indicată de agrominim, folosind gunoiul de grajd, selecţionând şi tratând sămânţa, privind de 3 ori, a obţinut 1.500 kg. grâu la ha Acum, în campania însămânţărilor de primăvară, aplicarea regulilor agrotehnice este o obligaţie, o datorie de cinste a tuturor oamenilor muncii de la sate. Principala regulă agrotehnică în momentul de faţă este respectarea cu stricteţe a epocilor de însămânţări fixate pentru fiecare cultură. Ritmul intens al însămânţărilor este hotărîtor pentru succesul muncilor agricole în vederea asigurării unei recolte bogate. Ştiinţa agrotehnică sovietică a dovedit, prin practica recoltelor bogate ale colhozurilor şi sovhozurilor, că dacă însămânţările se fac rapid, la timpul prevăzut, recolta sporeşte. De aceea trebue folosite din plin fiecare zi, fiecare oră, maşinile agricole şi atelajele să lucreze necontenit. Nu trebue să uităm însă nici o clipă că recolta depinde nu numai de ritmul în care se fac însămânţările, ci şi de felul cum se fac însămânţările. Este profund greşită şi dăunătoare tendinţa care se manifestă în regiunile Bucureşti sau Galaţi, de pildă, unde organele de partid şi de stat sunt grăbite să termine însămânţările, dar neglijează într’un mod cu totul inadmisibil aplicarea agrominimului. Planul însămânţărilor de primăvară trebue să fie îndeplinit nu numai cantitativ ci şi calitativ, respectându-se cu stricteţe regulile agrotehnice. Orice abatere dela agrominim duce la scăderea recoltei. Trebue să fie limpede fiecărui ţăran muncitor cu gospodărie individuală, fiecărui colectivist, muncitor agricol, că de felul cum vor aplica regulile agrotehnice, depinde în bună măsură obţinerea unei recolte bogate anul acesta. Comitetele regionale şi raionale de partid au datoria să îndrumeze şi să controleze îndeaproape cum se apucă agrominimul, să combată cu tărie orice manifestare de birocratism a organelor agricole, orice delăsare în această privinţă a comitetelor executive ale sfaturilor populare. Organele de partid şi de stat, inginerii şi tehnicienii agricoli trebue să acorde o deosebită atenţie ţăranilor muncitori cu gospodării mici şi mijlocii al căror număr predomină încă în agricultura noastră. Constituţia Republicii Populare Române prevede că statul democrat-popular sprijină pe ţăranii cu gospodării mici şi mijlocii cu scopul de a-i feri de exploatarea chiaburească, de a spori producţia şi de a ridica bunăstarea lor. Minimele agrotehnice sunt o expresie vie a grijii partidului şi guvernului pentru ridicarea gospodăriilor ţărăneşti mici şi mijlocii la un nivel tehnic mai înalt, pentru înflorirea agriculturii patriei noastre. In regiunile şi raioanele unde organele de partid şi de stat s’au preocupat de activizarea inginerilor şi tehnicienilor agronomi iar aceştia la rândul lor au depus o activitate intensă pentru organizarea campaniei însămânţărilor de primăvară, s’au obţinut rezultate frumoase. In comunele Poenari-Vulpeşti, raionul Snagov, Mătăsaru şi Gura Şuţei, raionul Găeşti, de pildă, însămânţările au început la timp iar culturile prevăzute în epoca întâia au şi fost însămânţate. Regiunea Piteşti este acum una din regiunile fruntaşe pe ţară la însămânţări. Trebue spus însă că în unele regiuni, ca de pildă Craiova şi Galaţi, organele de partid şi de stat nu depun niciun interes în a urmări ca regulile agrotehnice — care sunt de fapt reguli obligatorii pentru fiecare gospodărie agricolă — să fie aplicate întocmai. Aşa se face că în comunele Ciutura, Vârvor şi Sărbătoarea din raionul Craiova, bălegarul în loc să fie transportat la câmp a fost ars în întregime la marginea satului. In raionul Călmăţui, regiunea Galaţi, unde s’a neglijat complect munca politică şi organizatorică în campania de însămânţări, s’a încălcat una din principalele reguli agrotehnice şi anume respectarea întocmai a epocii de însămânţat. In cuprinsul acestui raion s’au însămânţat numai 42% din culturile prevăzute pentru epoca întâia. Pentru curmarea grabnică a acestei stări de lucruri un rol covârşitor de important revine inginerilor şi tehnicienilor agronomi. Consfătuirea pe ţară a inginerilor şi tehnicienilor agronomi şi mecanici din agricultură a subliniat că este o datorie de cinste a inginerilor şi tehnicienilor din agricultură de a lămuri în mod practic şi concret, cu cuvinte simple şi exemple din localitatea respectivă, pe muncitorii agricoli, pe ţăranii muncitori, de ce, când şi cum, trebue făcută fiecare muncă agricolă, să arate şi să convingă pe producătorii agricoli dece pe cutare plai sau loc trebue semănat porumb sau bumbac, ovăz sau floarea soarelui , să popularizeze recoltele bogate, pe oamenii muncii care le-au obţinut şi metodele lor de muncă. Regimul de democraţie populară merge pe calea unei agriculturi înfloritoare, pe calea unei tehnici înaintate. In îndrumarea țăranilor muncitori pe această cale, inginerilor agronomi le revine datoria de a răspunde cu cinste chemării partidului, ca ei să fie portdrapelul luptei pentru recolte mari, pe baza agrotehnicii înaintate. Hotărîrea guvernului şi partidului privind executarea campaniei însămânţărilor de primăvară stabileşte măsurile agrotehnice care trebue aplicate obligatoriu în această campanie: îngrăşămintele naturale să fie transportate la câmp şi împrăştiate numai în ziua în care se face arătura; arăturile de toamnă să fie grăpate pentru reţinerea apei în pământ iar acolo unde terenurile nu au fost pregătite din toamnă, să fie arate la 18—20 cm. adâncime şi grăpate în aceeaşi zi; însămânţările de primăvară să fie executate în epocile optime prevăzute în comunicatul Ministerului Agriculturii; să se folosească numai seminţe curăţate şi tratate. Producătorii agricoli, inginerii şi tehnicienii agricoli, organele de partid şi de stat trebue să acorde o mare atenţie îngrijirii semănăturilor de toamnă ; să se tăvălugească semănăturile de toamnă desrădăcinate; semănăturile ieşite slab din iarnă să fie îngrăşate suplimentar, aşa cum cere agrominimul ; să se execute, granatul semănăturilor ieşite viguros din iarnă, pentru distrugerea scoarţei de la suprafaţa pământului. Deasemenea trebue dată o mare atenţie aplicării regulilor agrotehnice indicate pentru vii şi livezile de pomi. In livezile de pomi trebue să se facă acum stropitul împotriva bolilor şi dăunătorilor pentru asigurarea unei recolte de fructe bogate şi de bună calitate. Un rol de seamă în popularizarea şi aplicarea metodelor agrotehnice revine gospodăriilor agricole de stat. Ele trebue să fie în această privinţă exemple vii pentru ţărănimea muncitoare. In introducerea metodelor agrotehnice înaintate un rol important revine staţiunilor de maşini şi tractoare. Lucrările făcute de către S.M.T. pe ogoarele gospodăriilor colective şi ale întovărăşirilor agricole trebue să fie de cea mai bună calitate. Nu pot fi îngăduite situaţii ca aceea de la S.M.T. Inoteşti, regiunea Ploeşti, care a executat lucrări de slabă calitate la gospodăria colectivă din Conduratu. Comitetele executive ale sfaturilor populare regionale, raionale şi comunale trebue să ducă o permanentă muncă de lămurire în rândul acelor ţărani muncitori cu gospodării individuale care practică încă metodele învechite de muncă. Vor trebui demascaţi fără cruţare chiaburii sabotori care nu-şi respectă planul de cultură, sau nu execută lucrări de bună calitate. Chezăşia îndeplinirii campaniei însămânţărilor de primăvară la timp şi aplicării pe scară largă a metodelor agrotehnice înaintate constă în munca politică a organizaţiilor de partid din sate, din gospodării colective şi S.M.T. Organizaţiile de bază de la sate trebue să desfăşoare o largă muncă de agitaţie verbală şi vizuală, să convingă pe fiecare ţăran muncitor, prin exemple concrete, grăitoare, despre importanţa aplicării regulilor agrotehnice. Presa locală are un rol extrem de important în popularizarea măsurilor agrotehnice indicate regiunii şi perioadei, în extinderea experienţei pozitive a fruntaşilor în producţie, în stimularea elementelor pozitive şi în critica delăsării şi a rămânerii în urmă. Comuniştii de la sate au datoria să fie în fruntea aplicării agrotehnicii sovietice şi a regulilor agrotehnice stabilite de agrominim, spre a fi exemplu viu pentru ceilalţi ţărani muncitori Să luptăm cu forţe sporite pentru aplicarea metodelor agrotehnice înaintate; chezăşia sigură în obţinerea recoltelor bogate în vederea măririi producţiei agricole, pentru ridicarea necontenită a nivelului de trai al poporului nostru muncitor, pentru întărirea şi înflorirea patriei . Sesiunea Comitetului Internaţional de pregătire a Festivalului Mondial al Tineretului Joi, 2 Aprilie, se deschide la Bucureşti Sesiunea Comitetului Internaţional de pregătire a celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie. La sesiune participă conducători ai F.M . D . ai U.I.S., fruntaşi ai organizaţiilor de tineret şi personalităţi culturale, artistice şi sportive din numeroase ţări. ★ In Capitala ţării noastre continuă să sosească numeroşi delegaţi la sesiunea Comitetului Internaţional pentru pregătirea Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie. Luni la amiază au sosit Jacques Denis, secretar general al F.M.T.D., Bernard Bereanu, preşedintele U.I.S., Paolo Peccetti, locţiitorul secretarului general al U.I.S., Mukul Ghoshal (India) reprezentantul vicepreşedintelui U I.S., Lionel Soto (Cuba), membru în Comitetul Executiv al U.I.S., Ko Tun Shein (Birmania) şi Tadeusz Stszalkowski, secretar al Uniunii Tineretului Polon. Pe aeroportul Băneasa, oaspeţii străini au fost întâmpinaţi de tov. P. Cornea, secretar al C.C. al U.T.M., şi de alţi membri ai C.C. al U.T.M. Erau deasemeni de faţă O. Fischer, P. Iliev şi R. Rousseau, din partea F.M.T.. Tot în cursul zilei de eri au sosit în Capitală reprezentanţi ai tineretului din R. P. Bulgaria şi R. D. Germană. In cursul serii au mai sosit delegaţi ai tineretului din Cuba, Franţa, Grecia, India, Indonezia şi Spania. (Agerpres) In interiorul ziarului: I. Chişînevschî — Lenin şi Stalin despre partidul de tip nou — Articol publicat în „Pentru pace trainică, pentru democraţie populară!” (pag. 2-a). Conf. univ. A. Halanav — NOTE BIBLIOGRAFICE : Probleme de cosmogonie (pag. 2-a). REVISTA PRESEI — Mai multă atenţie întrecerii patriotice în campania de însămânţări! (pag. 2-a). Z. Brumaru, A. Almăşan — VIAŢA DE PARTID : Conferinţa de partid a Regiunii Autonome Maghiare (pag. 3-a). Pentru reglementarea paşnică a problemei coreene (pag. 3-a). V. Iliescu — Mărturii ale imensei superiorităţi a economiei socialiste asupra celei capitaliste (pag. 4-a). înrăutăţirea situaţiei economice a Angliei (pag. 4-a). Inmânarea de ordine şi medalii unor amirali, generali şi ofiţeri din Forţele Maritime Militare ale Uniunii Sovietice (pag. 4-a). Hotărîrea C.C. al P.C. Chinez cu privire la grupurile de ajutor mutual în muncă şi la cooperativele agricole de producţie (pag. 4-a). Conferinţa de presă convocată est Debi de dr. Kitchlew (pag. 4-a). De la Consiliul de Miniştri al U. R. S. S. şi al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice Noua reducere a preţurilor de stat cu amănuntul la mărfurile alimentare şi industriale MOSCOVA 31 (Agerpres), — TASS transmite : Consiliul de Miniştri al U.R.S.S. şi Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice au hotărît: 1) Să se reducă, de la 1 Aprilie 1953, preţurile de stat cu amănuntul la mărfurile alimentare şi industriale, după cum urmează : Pâine, făină şi macaroane Pâine de secară, pâine de grâu, chifle, covrigi şi alte produse de brutărie, cu 10% ; făină de secară, făină de grâu, mălai şi alte feluri de făină, cu 10% ; macaroane, fidea, tăiţei şi alte paste făinoase, cu 10%. Crupe, orez, păstăioase şi concentrate alimentare Mei, crupe de hrişcă, orez, mazăre şi alte crupe şi păstăioase, cu 10% ; concentrate alimentare, cu 10% ; chiseluri şi jeleuri uscate, cu 15%. Cereale şi furaje Secară, grâu, ovăz, orz şi alte cereale, tărâţe, turte oleaginoase, şroturi, nutreţuri mixte, fân şi paie, cu 10%. Carne şi produse de carne Carne de vacă, de berbec, de porc, păsări, salamuri, cremvurşti, cârnaţi, cotlete, conserve de carne, conserve de carne cu legume şi conserve de păstăioase în untură şi alte produse de carne, cu 15%. Peşte şi produse de peşte Peşte refrigerat, congelat, sărat, afumat, scrumbii şi conserve de peşte, în medie cu 10%. Grăsimi, ouă şi îngheţată Unt, untură, margarină şi uleiuri vegetale, cu 10%; maioneză şi alte sosuri, cu 10%; ouă, cu 10%; îngheţată, cu 10%. Cartofi, legume şi fructe Cartofi cu 50°/1; sfeclă, cu 50%; morcovi, cu 50%; varză proaspătă şi alte legume, cu 50%; varză murată, cu 50%; mere, cu 50%; pere, cu 50%; struguri, cu 50%; mandarine, cu 50%; portocale, cu 50%; lămâi, cu 50%; conserve de fructe, cu 25%;legume uscate, cu 25%; fructe uscate şi nuci, cu 20%. Zahăr, produse de cofetărie şi coloniale Zahăr tos şi rafinat, cu 10%, caramele, bomboane, şocolată, fursecuri, napolitane, cake-uri, torţe, prăjituri, turtă dulce, pesmeţi şi alte produse de cofetărie, cu 10%; dulceaţă, jam şi marmeladă, cu 10%; ceai natural, în medie cu 20%; cafea naturală şi cacao, cu 20%; vitamine, cu 10%; sare drob, cu 30%; sare măcinată vărsată, cu 20%; sare ambalată, cu 10%. Vodcă, lichioruri, vinuri şi bere Vodcă, cu 11%; lichioruri,, lichioruri de fructe, esenţe naturale, vinuri din fructe, coniacuri şi şampanie sovietică, cu 15%; bere cu 15%; vinuri, cu 5%. Ţesături Stambă, satin, pânză şi alte ţesături de bumbac, cu 15%; ţesături de mătase naturală, cu 15Vp; ţesături de lână pieptănată, stofe fine şi alte ţesături de lână pură şi cu 50% lână, cu 5°/»; ţesături de in, cu 8%. Confecţii, tricotaje şi pălării Rochii, bluze, lenjerie şi alte confecţii din ţesături de bumbac, în medie cu 14% ; rochii, bluze, lenjerie şi alte confecţii din ţesături de in, în medie cu 7% ; rochii, bluze şi alte confecţii din ţesături de mătase naturală, cu 12% ; tricotaje, în medie cu 5% ; ciorapi şi şosete, în medie cu 20% ; pălării din ţesături de bumbac, din ţesături de mătase, din ţesături cu 50% lânăşi stofe de calitate inferioară, cu 10% ; pălării, berete şi calote de fetru de lână, cu 15% ; pălării de paie, cu 10% ; confecţii de blană şi pielicele, cu 7% ; confecţii de blană de vulpe şi vulpe polară, cu 15%; încălţăminte încălţăminte de piele, cu 8% ; încălţăminte de piele cu talpă de cauciuc, cu 10% ; încălţăminte din materiale ce înlocuiesc pielea, încălţăminte de pânză şi combinată, cu talpă de piele, cu 12% ; încălţăminte din materiale ce înlocuiesc pielea, din pânză şi combinată, cu talpă de cauciuc, cu 20% ; şoşoni şi cisme de cauciuc, cu 10% ; galoşi şi altă încălţăminte de cauciuc, cu 15% ; pâslari, cu bOi, O /O. Articole de galanterie Articole de galanterie din textile, metal, piele şi materiale ce înlocuiesc pielea, în medie cu 10% ; dantelărie şi perdele de turie, cu 10% ; ace de cusut, ace de maşină, andrele şi altele, cu 20% ; aţă şi articole de mercerie, cu 10% ; articole din materii plastice, cu 10% ; perii de dinţi, perii de haine şi alte periidin păr de porc, în medie cu 15%. Săpun, articole de parfumerie şi de cosmetică şi articole de tutungerie Săpun de rufe, cu 15% ; săpun de toaletă, cu 20%; parfum, apă de colonie şi alte articole de parfumerie şi cosmetică, cu, 10% ; ţigări de calitate superioară, cu 10% ; ţigări de alte calităţi, cu şi fără carton, tutun, cu 5% ; mahorcă, cu 10%. Articole destinate activităţii culturale şi jucării Instrumente muzicale, în medie cu 10%; hârtie de scris, caiete şi alte articole de hârtie şi carton, cu 10%; creioane, peniţe, tocuri şi alte articole de scris şi desen, cu 15%; stilouri şi creioane automate, în medie cu 20% ; jucării din cauciuc, din celuloid, din metal şi altele şi jucării pentru Pomul de iarnă, cu 10% Articole de porţelan, faianţă şi sticlă Articole de porţelan şi faianţă, în medie cu 15% ; articole de sticlă pentru lămpi şi veselă presată, de calitate, cu 20%; veselă de sticlă suflată, de calitate, veselă de menaj şi oglinzi, cu 10%; Articole de uz casnic Lămpi electrice, cu 25% ; aparate electrice de uz casnic, armătură electrică şi alte articole electrotehnice, cu 15% aspiratoare de praf, cu 25% ; frigidere ,,ZISMoscova“ şi maşini de spălat rufe, cu 20% topoare, fierăstraie, burghiuri, unelte de fierărie, lăcătuşerie, tâmplărie şi alte unelte, cu 20% furci, coase, seceri şi alt inventar agricol mărunt, cu 20% ; căruţe, roţi şi alte articole de rotărie, cu 10% ; piese turnate pentru sobe, cu 10%; veselă de aluminiu din aliaje primare, din fier emailat, din fier zincat, din fontă emailată, din alamă, din oţel inoxidabil şi cromat, cu 10% ; veselă de fier cositorită, cu 30% ; articole de cuţitărie, cu 10% ; articole de marchitărie, maşini de tocat carne, lămpi de gătit cu petrol, lămpi, felinare şi alte articole de uz casnic din metal, cu 10% ; maşini de cusut, cu 10% ; mobilă, cu 5% ; covoare şi articole de tapiţerie, cu 5% ; articole de puf şi fulgi, cu 10% ; muşamale, pânză lăcuită, pânză tare, cu 10% ; vată şi vatelină cu 8% ; coloranţi pentru vopsirea ţesăturilor în casă, cu 20%. Materiale de construcţie Ardezie şi carton gudronat, cu 20% ; sticlă de geam, cu 10% ; fier profilat şi tablă pentru acoperişuri, cu 10% ; cuie de construcţie, cu 25% ; caiele, cuie de cişmărie şi altele, cu 20% ; buloane, nituri, şuruburi de tâmplărie, plăci de ceramică, plase de sârmă, sârmă şi ţevi metalice, cu 20% ; ciment, cu 25%; lacuri, vopsele şi articole chimice de uz casnic, cu 10% ; utilaj tehnico-sanitar, cu 10% ; linoleum, cu 15% ; tapete, cu 20%. Medicamente şi articole sanitare şi de higienă Articole sanitare şi de higienă din cauciuc, cu 20% ; medicamente şi alte articole sanitare şi de higienă, în medie cu 15%. Chibrituri, petrol şi benzină Chibrituri, cu 17% ; petrol lampant, cu 25% ; benzină şi lubrefianţi, cu 25%. Biciclete, ceasornice şi alte mărfuri industriale Biciclete şi piese de schimb pentru biciclete, cu 10% ; anvelope şi camere pentru autoturisme şi motociclete, cu 10% ; anvelope şi camere pentru biciclete şi mingi de sport, cu 20% ; patine, cu 10% ; schiuri, cu 15% ; arme de vânătoare, accesorii şi muniţii, cu 15% ; articole de vânătoare şi pescuit, cu 10% ; ceasornice de mână, cu 5% ; ceasornice de buzunar, pendule şi alte ceasornice, cu 10%. 2. — Să se reducă în mod corespunzător preţurile la restaurante, cantine şi alte întreprinderi de alimentație publică. Niciun petec de pământ neinsâmânţat, nicio zi pierdută in bătălia însămânţărilor! ★ ★ Roadele întrecerii patriotice Muncind în întrecere patriotică, 120 ţărani muncitori din sectorul I, îndrumaţi de comunistul Gh. Mureşanu, au terminat însămânţatul, tuturor culturilor din epoca I-a, precum şi arăturile pentru însămânţatul porumbului. Seara, numeroşi ţărani muncitori din comuna Moftinul Mic, regiunea Baia Mare, urmăresc cu deosebit interes, pe graficul zilnic de la sfatul popular, rezultatele întrecerii patriotice pornite între uliţe şi între cele 7 sectoare ale comunei. Comuniştii au pornit o largă muncă de lămurire în rândul ţăranilor muncitori pentru ca toate cele 414 atelaje din comună să fie folosite. In fiecare seară, deputaţii analizează împreună cu ţăranii muncitori din sectoarele lor rezultatele muncii Ţăranii muncitori s'au ajutat între ei cu atelaje. 80 ţărani muncitori au împrumutat cu sămânţă pe cei care din cauza secetei au obţinut recolte slabe anul trecut. (Agerpres) (Dela corespondentul nostru). In dimineaţa zilei de 29 Martie în comunele şi satele regiunii Bucureşti au ieşit în acţiunea de mobilizare a ţăranilor muncitori la lupta pentru realizarea planului de însămânţări peste 10.000 de agitatori, membri şi nemembri de partid. Printre aceştia erau colectivişti, tractorişti din S.M.T., muncitori din gospodăriile agricole de stat şi ţărani muncitori fruntaşi la însămânţările de primăvară. Instruiţi în şedinţe speciale şi îndrumaţi direct de birourile organizaţiilor de bază, agitatorii au, mers din casă în casă, lămurind şi îndemnând pe ţăranii muncitori să pornească cu toate puterile la muncă pentru ca însămânţările să fie efectuate la timp şi în bune condiţii agrotehnice. Agitatorii au citit în grupuri de ţărani muncitori din diferite broşuri şi articolul de fond din ziarul ,,Scânteia" din ziua de 27 Martie,— despre necesitatea grăbirii însămânţărilor — punând accentul pe obligaţia de a se respecta întocmai regulile prevăzute de agrominim. In comunele raionului Giurgiu, în urma muncii de lămurire duse de către agitatori, sute de ţărani muncitori au ieşit Duminică dimineaţa la însămânţat. Zeci de mii de ţărani muncitori adunaţi la căminele culturale şi-au luat angajamentul să muncească cu toate forţele pentru a fi primit pe regiune la Îndeplinirea planului de însămânţări. ★ ★ Agitatorii mobilizează pe ţăranii muncitori Mecanizatorii dela S. M. T. - Sântana şi-au îndeplinit planul campaniei de primăvara Datorită muncii însufleţite în întrecerea socialistă dintre brigăzi şi tractorişti pentru executarea la timp şi în bune condiţiuni a lucrărilor de arat şi însămânţat, tractoriştii dela S.M.T.-Sântana, regiunea Arad, au reuşit să-şi îndeplinească planul de lucrări agricole de primăvară în după amiaza zilei de 30 Martie. Lucrând după metoda sovietică a graficului orar, tractoristul Benedek Iosif şi-a îndeplinit în proporţie de 200% sarcina de plan pe întreaga campanie de primăvară. Fruntaşă pe staţiune este brigada 3 a utemistă condusă de tractoristul Haraş Iosif care, lucrând pe tarlalele gospodăriei colective din comuna Cici, a îndeplinit planul de producţie prevăzut pe campania de primăvară în proporţie de 150%, executând lucrări de bună calitate. Puternicul sprijin dat de tractoriştii de la S.M.T. a făcut ca cele 12 gospodării colective şi 5 întovărăşiri agricole din raza de activitate a S.M.T .-Sântana să termine însămânţările din epoca I-a şi pregătirea terenului pentru însămânţările din epoca II-a. Organizaţia de bază, secţia politică şi comitetul de întreprindere au sprijinit in mod temeinic pe tractorişti în vederea îndeplinirii sarcinilor ce le revin in campania de primăvară. Pilda mecanizatorilor de la S.M.T.-Sântana trebue să fie urmată de mecanizatorii din toate staţiunile pentru a contribui din plin la lupta pentru o recoltă bogată. După exemplul colectiviştilor din Laslea Răspunzând chemării la întrecere socialistă în cinstea Congresului fruntaşilor din gospodăriile agricole colective adresate de colectiviştii din Laslea, raionul Sighişoara, colectiviştii din comuna Cuza Vodă, raionul Călăraşi, întruniţi în adunarea generală, şi-au luat următoarele angajamente : să obţină o producţie medie de 1800 kg. grâu la hectar faţă de 1300 kg. cât prevede planul, 1500 kg. orz la hectar faţă de 1360 kg. planificate, 1800 kg. porumb la hectar, 1200 kg. floarea soarelui la hectar, 850 kg. bumbac la hectar, 4000 kg. orez la hectar faţă de 3300 kg. planificate. Pentru a obţine aceste recolte, colectiviştii vor aplica prăşitul de 3 ori, iar la bumbac 5 praşile, precum şi ciupitul şi cârnitul. Pentru întărirea economică a gospodăriei, colectiviştii din Cuza Vodă se angajează să dezvolte fermele zootehnice mărind numărul vacilor dela 55 la 75 de capete, al oilor dela 800 la 1100 capete, al porcilor dela 54 la 84 capete. Deasemeni să mărească numărul păsărilor dela 300 la 1000 bucăţi. Brigadierul Gheorghe Puişor şi-a luat angajamentul că va antrena în întrecere pe toţi membrii brigăzii ce o conduce, pentru a asigura îndeplinirea şi depăşirea angajamentelor luate. De asemenea, în numele celor 88 membri ai brigăzii, brigadierul Ion Nachea şi-a luat angajamentul să muncească în aşa fel ca pe anul 1953 să obţină recolte cu 15% mai mari decât prevede planul. Colectiviştii s-au angajat să îndeplinească toate obligaţiile faţă de stat înainte de termen. In comuna Lunguleţu trebue grăbit ritmul însămânţărilor (De la corespondentul nostru). — Antrenat în întrecerea patriotică, ţăranii muncitori din comunele Atârnaţi, Poroschia, Brânceni, Ţigăneşti, Storobăneasa şi Nanov din raionul Alexandria, şi din comunele Ciuperceni, Cârligaţi, Liţa Nicolae Bălcescu şi Râioasa, din raionul Turnu Măgurele, au terminat însămănţările din epoca sa de câteva zile. Realizările, din aceste comune se datoresc faptului că toate atelajele, tractoarele şi maşinile agricole au fost folosite din plin. Dar mai sunt încă multe comune codaşe la însămânţări. Intre acestea se numără şi comuna Lunguleţu din raionul Răcari Deşi au trecut 13 zile de când în acest raion timpul a permis desfăşurarea lucrărilor la câmp, în comuna Lunguleţu nu se însămânţase până la 29 Martie decât 35 hectare din Cele 256 hectare planificate cu culturi din epoca la Această stare de lucruri se datoreşte faptului că comitetul executiv al sfatului popular comunal şi organizaţia de bază neglijează în mod nepermis munca de lămurire şi mobilizare a ţăranilor muncitori la însămânţat şi au o atitudine îngăduitoare faţă de chiaburii care sabotează muncile agricole. Deşi în comună sunt 245 atelaje, la lucru ies zilnic foarte puţine Din cei 15 chiaburi, niciunul nu şi-a îndeplinit planul de însămânţări din epoca sa. In loc să-şi îndeplinească sarcinile puse de Hotărîrea guvernului şi partidului, membrii comitetului executiv şi agentul agricol dau crezare văicărelilor chiaburilor Toate acestea sunt cunoscute foarte bine de tov. Tichie, prim secretar al comitetului raional de partid Răcari şi de Iov Ene Nicolae, preşedinte al comitetului executiv al sfatului popular raional. Ei nu au analizat însă cauzele adevărate ale rămânerii în urmă şi au tolerat tărăgănarea însămânţărilor. In comuna Lunguleţu există toate posibilităţile pentru ca planul însămânţărilor să fie îndeplinit în câteva zile. Trebue numai ca comitetul executiv al sfatului popular, îndrumat de organizaţia de bază, să mobilizeze pe toţi ţăranii muncitori în lupta pentru realizarea planului de însămânţări la vreme şi în bune condiţii agrotehnice.