Scȃnteia, mai 1953 (Anul 22, nr. 2651-2675)

1953-05-03 / nr. 2651

Pag. 2 SCÂNTEIA Nr. 2651 Măreaţa demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii Capitală (Urmare din pag. l-a oamenilor muncii faţă de partid şi de Comitetul său Central, începe marea demonstraţie de 1 Mai In pieţă intră întâmpinare cu puternice aplauze şi într’o aliniere perfectă gărzile muncitoreşti înarmate, in coloane se află mulţi muncitori care, în neuitatele zile ale lui August 1944, au făcut parte din gărzile patriotice ce au participat cu arma în mână la lupta pentru doborîrea dictaturii fisciste, pentru apărarea Capitalei împotriva cotropitorilor hitlerişti. Coloanele gărzilor muncitoreşti dovedesc încăodată tăria de neclintit a regimului de democraţie populară care se bizue pe sprijinul neprecupeţit al masselor, unitatea sa indisolubilă cu poporul, exprimând voinţa neclintită a poporului român iubitor de pace, de a apăra cu devotament pământul scump al patriei şi măreţele sale cuceriri. Sunetul trompetelor anunţă începerea demonstraţiei pionierilor. Purtând buchete de flori, batiste şi steguleţe colorate, coloana pionierilor — întruchipare a copilăriei fericite — pare o revărsare a tinereţii şi prospeţimii, a încrederii luminoase în viitor. Din rândurile lor se desprinde un grup, cu braţele încărcate de flori ; copiii aleargă spre tribuna centrală şi, îmbujoraţi de emoţie, oferă buchete de flori tovarăşului Gheorghiu-Dej, conducătorilor partidului şi guvernului. De 1 Mai pionierii raportează despre succesele dobândite la învăţătură şi în munca obştească pentru înflorirea patriei. Un grup poartă macheta uriaşă a unei cărţi, expresie a principalei preocupări şi îndatoriri a pionierilor — aceea de a-şi închina toate forţele luptei pentru cucerirea cetăţii ştiinţei. Cu aplauze sunt întâmpinaţi pionierii cu unelte de mineri, de oţelari şi electricieni , viitori stahanovişti şi fruntaşi în producţie. Cei mai tineri miciurinişti din ţară duc pe umeri hârleţe, târnăcoape, stropitori. Pionierii din cercul ceferiştilor conduc un car alegoric reprezentând o locomotivă. Minute în şir sunt ovaţionaţi micuţii mecanici, fochişti de locomotivă şi impiegaţi de mişcare. In faţa tribunelor pionierii dau drumul unor stoluri de porumbei albi şi de baloane colorate — simbol al păcii şi copilăriei fericite. In piaţă intră acum elevii şi elevele şcolilor Rezervelor de Muncă. Primele rânduri sunt dominate de un imens medalion cu chipurile lui Lenin şi Stalin. Cât de depărtat apare trecutul întunecat, cu viaţa de batjocură şi chin, de foamete şi umilinţe — când priveşti, cu Inima plină de mândrie, pe aceşti reprezentanţi ai schimbului de mâine al industriei noastre socialiste, îmbrăcaţi în frumoase uniforme albastre, cu feţele strălucind de voioşie şi sănătate, trecând prin faţa tribunelor în pas tineresc. Zeci şi zeci de mii de tineri se pregătesc în şcolile Rezervelor de Muncă pentru a deveni stahanovişti, inovatori şi raţionalizatori în producţie, muncitori bine pregătiţi capabili să stăpânească tehnica şi s-o folosească în slujba fericirii poporului. Din rândurile acestor tineri se vor ridica viitoarele cadre de metalurgişti, mineri, petrolişti, constructori de maşini, ceferişti. Azi, primele promoţii ale absolvenţilor şcolilor Rezervelor de Muncă au şi intrat în producţie iar mulţi dintre foştii elevi au devenit de acum stahanovişti cunoscuţi. Iată trecând coloana de eleve a şcolilor Rezervelor de Muncă. Pare o adevărată revărsare de tinereţe şi forţă, o întruchipare a faptului că in patria noastră liberă tineretul îşi poate permite cele mai înaripate visuri cu siguranţa că ele vor fi împlinite. Sub semnul marii prietenii întâmpinate cu puternice urale şi ovaţii, coloanele oamenilor muncii pătrund in piaţa Stalin, desfăşurând în bătaia vântului o adevărată pădure de steaguri roşii şi tricolore Oamenii muncii scandează lozinci prin care exprimă dragostea şi recunoştinţa fierbinte a poporului nostru faţă de marea Ţară a Socialismului victorios , poporul nostru este în veci alături de U.R.S.S. — alături de marea noastră eliberatoare şi sprijinitoare, văzând în alianţa de nezdruncinat cu glorioasa Uniune Sovietică chezăşia independenţei şi suveranităţii patriei noastre, a libertăţii şi fericirii poporului român. Demonstraţia oamenilor muncii este deschisă de un mare grup de personalităţi de vază ale Capitalei patriei noastre, fruntaşi în toate domeniile de activitate — stahanovişti, ingineri şi tehnicieni, oameni de artă şi cultură, laureaţi ai Premiului de Stat. Ca semn al cinstirii şi dragostei de care sunt înconjuraţi în statul nostru democrat-popular toţi acei care prin activitatea lor în producţie dau un exemplu vrednic de urmat, în fruntea fiecărei coloane defilează oamenii cei mai buni, mândria întreprinderilor şi instituţiilor ştiinţifice şi culturale ale Capitalei. Participanţii la demonstraţie poartă cu ei panouri pe care sunt înscrise cuvintele : „Slavă marelui Partid Comunist al Uniunii Sovietice !“. Ei au împodobit cu cetină şi buchete de flori multicolore portretele tovarăşilor G. M. Malencov, L. P. Beria, V. M. Molotov şi ale celorlalţi conducători ai Partidului Comunist şi ai Statului Sovietic. Participanţii poartă numeroase portrete ale conducătorilor partidului nostru in frunte cu tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej. Deasemeni, demonstranţii poartă portretul preşedintelui Prezidiului Marii Adunări Naţionale, dr. Petru Groza. Exprimându-şi hotărîrea de a întări necontenit legăturile de prietenie, unitate şi solidaritate frăţească cu popoarele ţărilor din lagărul democratic, demonstranţii defilează cu portretele conducătorilor noilor, „brigăzi de şoc" — ţările de democraţie populară. Ei duc deasemenea portretele conducătorilor partidelor comuniste şi muncitoreşti din ţările capitaliste şi coloniale. Mulţimea tuturor acestor portrete, dragostea cu care au fost împodobite prin ghirlande de flori, aclamaţiile ce le stârnesc dealungul întregului traseu — toate sunt o expresie a faptului că măreaţa ideie a internaţionalismului proletar este adânc sădită în inima poporului nostru. Roadele industrializării socialiste defilează coloanele oamenilor muncii din raioanele „23 August“, „I. V. Stalin", „V. I. Lenin“ şi „Griviţa Roşie". Ei poartă o pancartă pe care este înscris angajamentul întregii noastre clase muncitoare : „Cincinalul în 4 ani !“ In fruntea coloanelor sunt muncitorii întreprinderilor fruntaşe, care au fost de curând distinse pentru succesele realizate. Muncitorii uzinelor „23 August“ păşesc cu îndreptăţită mândrie ; în faţa coloanelor se zăreşte un panou pe care scrie : „In cinstea zilei de 1 Mai am dat primele cinci autocamioane grele româneşti“. După puţin timp, un duduit de motoare domină piaţa. Trec, în aplauzele entuziaste ale tuturor celor prezenţi, cele dintâi autocamioane care poartă inscripţia „Fabricat în R.P.R.“ — maşini uriaşe, de mare tonaj, mândrie a industriei noastre socialiste. In atelierele uzinei „23 August" — distinsă de curând cu Drapelul de producţie al Consiliului de Miniştri pe anul 1952 — au fost construite, în ultimii ani, o serie de noi maşini şi utilaje care altădată se importau din Apus — de pildă uriaşul tractor de 120 C. P., excavatorul, screperul, cuptorul de ciment şi numeroase alte maşini unelte, care se produc astăzi în serie în ţara noastră. După autocamioanele „23 August“ se perindă prin faţa tribunelor excavatorul, macaraua grea, transformatorul puternic, montate pe autocamionul greu, screperul şi buldozerultrase de tractorul de 120 C.P. Alături de coloana muncitorilor de la „23 August“ păşesc oamenii muncii din raionul „Stalin“. In frunte se află colectivul combinatului poligrafic Casa Scânteii „I. V. Stalin“, care a primit, de curând, distincţia „Menţiune scrisă“, pentru merite deosebite în muncă. Colectivul măreţului edificiu al culturii şi luminii — care se înalţă cu ajutorul de nepreţuit al Uniunii Sovietice — a izbutit să-şi depăşească sarcinile de plan pe anul trecut cu aproape 40%, sprijinind din plin avântul revoluţiei culturale ce se desfăşoară în patria noastră. In coloana a treia trec muncitorii uzinelor „Vulcan“ care, pentru prima oară în ţara noastră, au realizat fabricarea In serie a liniilor tehnologice de ciment. In rândurile lor se află zeci de stahanovişti şi patru laureaţi ai Premiului de Stat. In rândurile metalurgiştilor defilează sudorul stahanovist Ion Popa, strungarii stahanovişti Tudoreche Duţu şi Stoian Crişan, turnătorul Ştefan Ciuciuleică. Coloana oamenilor muncii din raionul „Griviţa Roşie“ este deschisă de muncitorii şi tehnicienii complexului C.F.R. — „Griviţa Roşie“, veche şi eroică cetate de luptă a clasei muncitoare. Chiar in ajunul zilei de 1 Mai, colectivul complexului a sărbătorit o nouă victorie în muncă : începând din ziua de 30 Aprilie, complexul lucrează în contul ultimei decade a lunii Mai. Ceferiștii se mândresc cu stahanovistul Bişu Florea care, aplicând metoda strungarului sovietic V. Colesov, realizează zilnic 4—5 norme. Muncitorii de la „Steaua Roşie" au adus cu ei macheta primei betoniere fabricate în ţară ; în coloana uzinelor „Mátyás Rákosi" — uzină unde lucrează Eroul Muncii Socialiste Nicolae Vasu — se zăreşte un panou pe care sunt desenate ultimele tipuri de motoare fabricate , uzinele „Semănătoarea“ prezintă noul tip de secerătoare-legătoare. Cu aplauze puternice primesc oamenii muncii defilarea primelor motociclete fabricate în ţară, produs al uzinelor I.M.S.Câmpulung. Delegaţia de muncitori de la aceste uzine prezintă un prim lot de 5 motociclete construite după modelul motocicletelor sovietice „Mosovici“. După ei pedalează un grup de 10 biciclişti — muncitori de la fabrica „Metalurgica" din Sibiu, care au venit la demonstraţie cu primele biciclete româneşti construite de ei în cinstea zilei de 1 Mai. Numeroasele maşini şi produse noi, prezentate de oamenii muncii în cadrul demonstraţiei de 1 Mai, vorbesc cu putere despre marea dezvoltare luată de industria noastră constructoare de maşini — creaţie a regimului de democraţie populară — industrie care numai in cursul anului trecut a realizat 68 noi tipuri de produse. Privind cu mândrie nesfârşitele coloane care raportează partidului şi guvernului noile succese ale industriei noastre, te gândeşti la puternicul adevăr cuprins în cuvintele tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej : „Datorită ajutorului acordat de Uniunea Sovietică, de Partidul Comunistbolşevic al Uniunii Sovietice şi personal de tovarăşul Stalin, poporul român a putut ajunge la acea fază a construirii socialismului când el începe să culeagă roadele industrializării socialiste a ţarii şi când, simţind bucuria muncii libere, el îşi închină toate forţele întăririi şi înfloririi Patriei, creşterii treptate a bunei stări a poporului“. In grupuri compacte pătrund în piaţă constructorii de maşini electrice de la fabrica „Dinamo“. Ei raportează cu mândrie că dau produse în contul lunii Martie 1954. In primele rânduri păşesc peste 480 stahanovişti şi fruntaşi în producţie ai fabricii. Muncitorii şi tehnicienii poartă portretele stahanoviştilor Ion Pătraşcu, deputat în Marea Adunare Naţională. Vasile David, I. Negreanu, N. Pelihron şi alţii, care, prin exemplul lor în muncă, se bucură de dragostea întregului colectiv. In cinstea zilei de 1 Mai, un număr de 29 strungari din fabrică au început să aplice metoda V. Colesov, de tăiere intensivă a metalelor. Trec colectivele întreprinderilor „Electro-Aparataj“, „Electro-Magnetica“, „Radio Popular", „Electro-Cablul", etc. Muncitorii şi tehnicienii din ramura electrotehnică — creaţie a regimului nostru de democraţie populară — au adus la măreaţa demonstraţie de 1. Mai macheta locomotivei electrice pentru industria minieră. In cursul anului trecut muncitorii şi tehnicienii din industria electrotehnică au dat pentru realizarea planului de electrificare a ţării aproape 130 produse fabricate pentru întâia oară în ţara noastră. In numele unei vieţi tot mai îmbelşugate Miile de oameni ai muncii din industria uşoară trec prin faţa tribunelor raportând despre succesele obţinute în lupta pentru a da celor ce muncesc tot mai multe bunuri de larg consum, pentru ridicarea necontenită a nivelului de trai. Iată-i pe harnicii muncitori de la Fabrica de Confecţii „Gh. Gheorghiu-Dej“, care pentru merite deosebite în producţie au primit distincţia „Menţiune scrisă“, pe anul 1952. Colectivul fabricii „Industria Bumbacului A" a dat peste plan 3500 kg. fire de bumbac şi 3700 kg. fire de vigoane. Textilistele din această fabrică poartă portretul stahanovistei Elena Chişiu, iniţiatoarea acţiunii pentru îmbunătăţirea calităţii produselor. Ca urmare a eforturilor lor entuziaste şi a celorlalte colective, ca urmare a creşterii neîntrerupte a producţiei socialiste pe baza tehnicii înaintate, se ridică mereu nivelul de trai al poporului muncitor. Cu toate greutăţile trecătoare, deosebirile faţă de demonstraţiile din primii ani de după eliberarea ţării şi dinainte de naţionalizare — când exploatarea capitalistă înlănţuia in sărăcie şi lipsuri pe oamenii muncii — sunt puternic vizibile in înfăţişarea oamenilor muncii, în îmbrăcămintea lor — oglindind progresele continue şi însemnate pe calea făuririi bunei stări a poporului nostru muncitor. Muncitorii, inginerii, tehnicienii, funcţionarii de la întreprinderile F.R.R. „Flacăra Roşie" „7 Noembrie“, „Metaloglobus“, ,,Pionierul“, ,,C. David“, etc. demonstrează reînoindu-şi angajamentul de a da oamenilor muncii tot mai multe produse de larg consum, de bună calitate. Pentru Capitala patriei noastre socialiste de mâine In piaţa Stalin îşi fac apariţia sute şi sute de tineri îmbrăcaţi în salopete albastre , sunt brigadieri de pe şantierul uneia din construcţiile cu care se va mândri Capitala patriei noastre — „Parcul de Cultură şi Sport 23 August". Ei poartă o machetă uriaşă a viitorului parc şi un grafic ce oglindeşte succesele obţinute în cinstea zilei de 1 Mai. Mândria de a lucra la una din construcţiile măreţului Festival al păcii şi prieteniei tineretului din lumea Întreagă a înzecit puterile brigadierilor care, biruind nenumărate greutăţi au depăşit considerabil sarcinile de plan. In coloanele oamenilor muncii defilează şi tinerii constructori ai Teatrului Muzical, ai cinematografului şi teatrului in aer liber din raionul Griviţa Roşie şi ai altor aşezăminte de cultură şi sport, care in luna August vor găzdui minunatele manifestări ale reprezentanţilor tineretului lumii. In rânduri strânse păşesc constructorii Casei Scânteii „I. V. Stalin“. Roadele muncii lor pot fi văzute din piaţa unde se desfăşoară grandioasa demonstraţie; pe fondul cenuşiu al norilor se profilează silueta zveită a corpului central al măreţului edificiu de cultură şi lumină. Constructorii lucrează în prezent la turnarea planşeului celui de al cincilea etaj al corpului central. Constructorii poartă cu mândrie portretele unor zidari şi dulgheri vestiţi ca Hampischer Mihai, Dumitru Manea, Petre Marianciuc şi alţii. Construcţiile care se înalţă în Bucureşti şi pe întreg cuprinsul ţării vorbesc lumii întregi despre înflăcărată dorinţă de pace a poporului nostru. La temelia planurilor noastre de viitor stă politica de pace a statului democrat-popular, convingerea nestrămutată a oamenilor muncii că prin lupta popoarelor pacea poate fi menţinută şi apărată. Primiţi cu aclamaţii puternice trec prin faţa tribunelor constructorii metroului din Bucureşti. Panoul pe care îl poartă cu mândrie sondorul fruntaş Victor Briceag, geotehnicianul Toma Şorlei şi sondorii Mihai Stănescu şi Marin Gândac reprezintă macheta unei staţii de metrou cu bolţile din marmoră luminate puternic de lustre şi candelabre. In rândurile demonstranţilor defilează şi coloana Institutului „Proiect-Bucureşti" Partidul a încredinţat acestui colectiv sarcina de onoare a întocmirii planului general de sistematizare a Capitalei şi a proiectării clădirilor de locuit, publice şi comunale din oraş. După proiectele Institutului, în anii ce vor urma, se vor realiza dealungul magistralelor şi în pieţele oraşului ansambluri şi clădiri monumentale care vor exprima măreţia, frumuseţea şi bogatul conţinut de idei al epocii noastre de construire a socialismului, folosindu-se cele mai bune exemple ale arhitecturii clasice, sovietice şi naţionale. Minunat va arăta Capitala patriei noastre socialiste... In faţa coloanei se află colectivul atelierului de proiectare al „Parcului de Cultură şi Sport 23 August“. Urmează colectivele de proiectanţi ai complexului cinematografic de la Buftea, ai Teatrului şi Cinematografului din raionul „Griviţa Roşie“, ai locuinţelor muncitoreşti pentru salariaţii metroului etc. etc. In cadrul coloanelor de oameni ai muncii defilează colectivele institutelor ştiinţifice, ale instituţiilor de artă şi cultură — oameni de ştiinţă, artişti, scriitori, printre care numeroşi laureaţi ai premiului de stat. Ei trec prin faţa tribunelor, fluturând buchete de flori, aclamând partidul clasei muncitoare care îi îndrumă cu grijă părintească şi le asigură condiţiuni de creaţie rodnică nemaiîntâlnite în trecutul ţării. Studenţii Universităţii ,,C. I. Parhon“ defilează ridicând deasupra capului volume din nemuritoarea operă a lui Marx- Engels-Lenin-Stalin, călăuză nepreţuită în lupta pentru făurirea vieţii noi, şi lucrări ale tovarăşului Gh Gheorghiu-Dej. Studenţii Facultăţii de Geografie poartă două hărţi , una înfăţişând măreţele construcţii ale comunismului în U.R.S.S., cealaltă construcţiile păcii şi socialismului care se înalţă cu ajutorul frăţesc al poporului sovietic in patria noastră. După coloana Uniunii Scriitorilor, trec elevii Şcolii de Literatură şi Critică Literară „Mihail Eminescu". Membrii Uniunii Artiştilor Plastici poartă pancarte cu reproduceri ale celor mai valoroase lucrări pe care le-au dăruit poporului. Trec membri ai Uniunii Compozitorilor, trec solişti şi membri ai corului şi orchestrei Operei de Stat din Bucureşti, actori, regizori şi tehnicieni ai teatrelor, ai Studioului de filme din Bucureşti. .In coloana Academiei R.P.R. defilează membri ai secţiilor şi institutelor Academiei, academicieni, savanţi, tehnicieni şi laboranţi ai Institutului de neurologie „I. P. Pavlov", endocrinologi şi biochimişti, istorici şi filozofi. Salariaţii Ministerului învăţământului Public au in fruntea coloanei o machetă uriaşă, înfăţişând volumul „Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S.“ — minunata operă a tovarăşului Stalin, studiată cu nesaţ de milioane şi milioane de oameni ai muncii din patria noastră, armă de nepreţuit in lupta pentru victoria socialismului. „Trăiască alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare“ Cu Inimile pline de bucurie, cot la cot cu muncitorii din fabrici şi uzine, trec tractorişti şi muncitori din S.M.T.-uri şi din gospodăriile agricole de stat, membri ai gospodăriilor colective şi ai întovărăşirilor agricole, ţărani cu gospodării individuale mici şi mijlocii din satele regiunii Bucureşti. In această zi a frăţiei şi solidarităţii celor ce muncesc, ei îşi exprimă devotamentul lor faţă de regimul de democraţie populară, prin al cărui ajutor viaţa ţărănimii muncitoare s’a îmbunătăţit considerabil şi se îmbunătăţeşte mereu, — faţă de partid care le-a deschis larg calea eliberării de exploatare şi sărăcie, calea belşugului şi fericirii — calea gospodăriei colective. „Trăiască alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, temelia regimului nostru de democraţie populară" — aceasta este lozinca Înscrisă pe multe din pancartele purtate de ţăranii muncitori şi de colectivişti. Coloana oamenilor muncii de pe ogoare este deschisă de un grup de călăreţi, urmat de un grup compact de fete şi băeţi, îmbrăcaţi în frumoase costume naţionale, după care urmează fruntaşii în bătălia însămânţărilor. Tractoriştii de la S.M.T.Săruleşti, care au îndeplinit planul de producţie al staţiunii In campania de primăvară in proporţie de 132%, păşesc în primele rânduri. Dintre realizările cu care pe drept cuvânt se mândresc muncitorii din gospodăriile agricole de stat, atrage atenţia în mod deosebit macheta agregatului pentru producerea ploii artificiale construit după documentaţia sovietică, pentru prima oară în ţara noastră, de un colectiv de muncitori şi tehnicieni din Gospodăria de Stat ,,N. Bălcescu“ din Periş. Muncitorii de la gospodăriile agricole de stat Periş, Roşia, Vităneşti, Domneşti, Popeşti-Leordeni şi altele poartă grafice înfăţişând succesele obţinute in realizarea planului de însămânţări, in dezvoltarea creşterii vitelor, în legumicultura, etc. Cu aplauze puternice e întâmpinată coloana colectiviştilor din Mihăileşti, Corbeanca, Curcani şi alte sate precum şi coloanele ţăranilor muncitori întovărăşiţi. Muncind cu însufleţire în întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai şi a Congresului fruntaşilor din gospodăriile colective, ei au realizat planul de însămânţări înainte de termen. Colectiviştii din Mihăileşti poartă cu mândrie portretul colectivistei Floarea M. Alexandru, fruntaşă în muncă, aleasă delegată la Congres. Recoltele bogate obţinute anul trecut de colectiviştii din Vidra au convins încă 50 familii de ţărani muncitori din sat să ceară să fie primiţi în gospodăria colectivă. Colectiviştii şi ţăranii muncitori întovărăşiţi îşi manifestă bucuria pentru faptul că, urmând cu încredere îndemnul partidului au pornit pe drumul agriculturii socialiste. Ei poartă lozinci şi caricaturi care cheamă la vigilenţă împotriva uneltirilor chiabureşti, pancarte care îndeamnă la folosirea regulilor agrotehnice, la apărarea proprietăţii socialiste şi sporirea avuţiei obşteşti a gospodăriilor colective — temelia bunei stări a colectiviştilor. Colectiviştii şi ţăranii muncitori cu gospodării individuale şi-au manifestat in faţa conducătorilor partidului şi guvernului hotărirea de a lupta cu forţe sporite pentru recolte bogate, de a-şi îndeplini întocmai obligaţiile faţă de stat şi de a lărgi mereu schimbul de mărfuri între sat şi oraş, de a lupta necontenit pentru întărirea alianţei dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, pentru construirea socialismului şi apărarea păcii. Parada sportivilor ...In piaţă răsună puternic acordurile minunatului marş sportiv de Dunaevschi; cu nesfârşite aplauze suntîntâmpinaţi sportivii care, purtând drapelele multicolore ale asociaţiilor sportive, defilează într’o aliniere perfectă, în coloane masive, radiind tinereţe, bucurie de viaţă, forţă, şi optimism. Plini de sănătate şi vigoare, trec prin faţa tribunelor tineri şi tinere purtând echipamente simbolizând toate ramurile de sport pe care le practică acum sute şi sute de mii de oameni ai muncii din patria noastră. Stârneşte o vie admiraţie dansul cu eşarfele roşii, executat cu măestrie de studentele Institutului pentru Cultură Fizică. Apoi, în aclamaţiile mulţimii, sute de sportivi ai asociaţiei „Locomotiva“ formează cu trupurile lor o imensă stea în cinci colţuri, având în mijloc secera şi ciocanul. Din piepturile sportivilor ceferişti răsună puternic chemarea : „Trăiască Partidul Muncitoresc Român I“. Apoi din mijlocul sportivilor se înalţă în văzduh un mare balon roşu cu o pancartă purtând inscripţia: „Trăiască 1 Mai“. Coloana sportivilor de la Casa Centrală a Armatei are în primele rânduri pe maestrul emerit al sportului, campionul olimpic Iosif Sârbu, alături de alţi fruntaşi ai mişcării noastre sportive. Sportivii militari execută o măiastră piramidă. Exprimând hotărîrea muncitorilor metalurgişti de a îndeplini primul nostru cincinal in 4 ani, sportivii asociaţiei „Metalul“ înscriu pe caldarâmul pieţii pentru câteva clipe cifra 5, pentru ca apoi, cu mişcări sprintene, să formeze cifra 4... Trec apoi mii de sportivi şi sportive din asociaţiile „Minerul“, „Avântul“, „Recolta“, îndelung este aplaudată coloana asociaţiei „Aviaţia sportivă“. Tinerii piloţi şi paraşutişti îşi îndreaptă privirile pline de recunoştinţă ■ spre conducătorii partidului şi guvernului, care le-au creat posibilitatea de a-şi înfăptui visul drag, de a deveni cuceritori ai văzduhului patriei. Minute în şir au trecut sportivii asociaţiei „Rezervele de Muncă“. In răpăitul tobelor, un grup de tineri îşi schimbă rapid formaţia, înscriind apoi în faţa tribunelor cuvintele „1 Mai" şi „Pace". Din depărtare se zăresc steagurile asociaţiilor „Spartac“, „Flacăra“, „Ştiinţa“, „Progresul“ , urmează apoi sportivi din asociaţiile „Voinţa“, „Şantierul“, „Constructorul“. Prin faţa tribunelor trec sute de ciclişti. Minunata defilare a sportivilor este încheiată de carele alegorice ale asociaţiei „Dinamo“. Cu o înaltă măestrie, gimnaştica gimnaste execută din mersul carelor îndrăzneţe şi spectaculoase exerciţii de gimnastică la aparate. Marea demonstraţie de 1 Mai se încheie prin intonarea, de către fanfara militară şi de către toţi cei prezenţi, a „Internaţionalei“ — imnul de luptă al clasei muncitoare din lumea întreagă. ★ După amiază şi în cursul serii, familia frăţească a sutelor de mii de oameni ai muncii din Capitală s’a strâns la spectacolele date — pe scenele şi estradele amenajate în parcuri şi pieţe — de solişti ai Operei de Stat şi ai Comitetului de Radio, de artişti ai teatrelor şi de formaţiuni artistice ale sindicatelor. Ziua de 1 Mai a fost o caldă revărsare a bucuriei şi entuziasmului masselor celor ce muncesc pentru viaţa lor liberă şi mereu mai bună, pentru viitorul fericit ce şi-l făuresc, în patria noastră în care stăpânul şi scopul întregii activități este omul muncitor. Intr-o revărsare de voioşie şi entuziasm, ore în şir au defilat prin piaţa „I. V. Stalin“ sute de mii de oameni ai muncii exprimându-şi dragostea fierbinte faţă de conducătorii partidului şi guvernului, hotărîrea de a-şi înzeci eforturile în lupta pentru apărarea păcii, pentru victoria socialismului în patria noastră.