Scȃnteia, iunie 1953 (Anul 22, nr. 2676-2700)

1953-06-11 / nr. 2684

Pa* 4’ Succesul forţelor democratice în alegerile din Italia ROMA 10 (Agerpres). — TASS transmite : Ministerul afacerilor interne al Italiei a dat publicităţii un comunicat cuprinzând date „incomplecte" in legătură cu alegerile pentru Camera Deputaţilor. Potrivit acestor date, din 28.386.610 buletine introduse în urne, au fost recunoscute valabile numai 27.089.184. Blocul partidului democrat-creştin şi al aliaţilor lui nu a întrunit 50% din voturi. El a obţinut 13.487.038 voturi, dintre care 10.859.554 voturi pentru partidul democrat-creştin. Partidul comunist a Întrunit 6.122.638 voturi, partidul socialist — 3.440.222 , „Uniunea populară“ — 171.177, „Uniunea naţional-democrată“ — 120.555, „partidul naţional monarhist“ — 1.856.661, „Mişcarea socială italiană" — 1.580.395, „Uniunea socialiştilor independenţi" — 225.410, celelalte liste — 60.674. Pentru Camera Deputaţilor, partidele blocului guvernamental au obţinut 302 mandate, dintre care 261 a obţinut Partidul democrat-creştin. In comunicat se arată deasemeni că Partidul Comunist a obţinut în Camera Deputaţilor 143 mandate, partidul socialist 75 mandate, partidul naţional monarhist 40 mandate şi „Mişcarea socială italiană" 29 de mandate. In comunicat se constată că partidele blocului guvernamental n’au reuşit să întrunească în alegeri numărul de voturi (peste 50 la sută) necesar pentru obţinerea aşa numitei „prime majoritare". In felul acesta, în ciuda tuturor şiretlicurilor la care au recurs partidele guvernamentale în timpul campaniei electorale, ele au fost înfrânte în alegerile pentru Camera Deputaţilor. Ziarul „Paese Sera“ scrie că vestea despre această înfrângere a provocat o mare confuzie în cercurile guvernamentale. Ziarul „Unita", care a apărut într’o ediţie specială, scrie într’un articol intitulat „Victoria poporului Italian I". „Tâlhărească lege electorală a dat greş“, că „guvernul şi-a recunoscut înfrângerea scandaloasă. Această veste s’a răspândit cu viteza fulgerului. Populaţia capitalei este plină de entuziasm"* ★ ROMA 10 (Agerpres). Agenţia France Presse anunţă că Ministerul de interne al Italiei a comunicat rezultatele definitive ale alegerilor pentru senat. Aceste rezultate arată că partidul democrat creştin a suferit pierderi simţitoare în comparaţie cu alegerile parlamentare din 1948, 40,7% (faţă de 48,1%). Social-democraţii au întrunit 4,1% din voturi faţă de 7,7 % în alegerile municipale din 1951— 1952. De asemenea, partidul liberal se află într’un regres continuu. Dacă în 1948 a întrunit 5,4% din numărul voturilor, acest procent a scăzut în alegerile municipale din 1951—1952 la 3,9% şi acum la 3%. In ce priveşte partidul republican, acesta a obţinut mai puţin de 1% din voturi faţă de 2,5% şi 2,46% în alegerile precedente. Cele două mari partide democrate, comunist şi socialist, şi-au consolidat în schimb în mod serios poziţia. Aceste două partide au obţinut 34,70% din voturi faţă de 30,8% în 1948. După cum relatează agenţia France Presse, „partidele de stânga — comuniştii şi socialiştii — şi-au îmbunătăţit poziţia, confirmând astfel existenţa în Italia a unui bloc popular pe care nimic nu pare să-l sdruncine“. Iată rezultatele definitive : democratcreştinii — 9.894.754 voturi, adică 40,7%; partidele comunist şi socialist—8.010.049 adică 34,70% ; partidele social-democrat, republican şi liberal, care fac parte din coaliţia guvernamentală, — 1.935.087 ; monarhiştii — 1.734.275 ; partidul neofascist „Mişcarea socială Italiană“ — 1.482.101 ; diverse grupări mai mici — 824.343. Postul de radio Paris subliniază că „în comparaţie cu alegerile din 18 Aprilie 1948 coaliţia guvernamentală a suferit un regres pierzând aproximativ un milion de voturi. In ceea ce priveşte partidele de stânga, nu se poate ascunde că acestea şi-au consolidat poziţia, realizând un câştig de un milion şi jumătate de voturi“. ★ ROMA 10 (Agerpres). O mulţime imensă a primit cu satisfacţie rezultatele parţiale care confirmau înfrângerea coaliţiei democrat-creştine. Populaţia italiană a manifestat cu entuziasm în faţa sediilor Partidului Comunist Italian şi a celorlalte partide democrate. ★ ROMA 10 (Agerpres). Agenţiile de presă au transmis ştirea despre marele succes repurtat de forţele democratice din Italia în alegerile parlamentare care s’au desfăşurat Duminică şi Luni. In ciuda fraudelor electorala şi a terorii, poporul italian s’a pronunţat cu hotărîre pentru o Italie paşnică şi democratică. „Un lucru rezultă clar, netui de netăgăduit — scrie Palmiro Togliatti în apelul adresat poporului italian după alegeri — şi anume că Partidul Comunist Italian a repurtat o nouă victorie, o victorie mare care întrece toate prevederile. După mai bine de cinci ani în care poporul Italian a fost condus de un partid reacţionar, iar guvernele care s’au succedat şi-au propus drept ţel principal distrugerea Partidului Comunist Italian sau măcar izolarea lui de massele largi, după cinci ani în care anticomunismul a fost doctrina oficială a tuturor guvernelor, noi ne prezentăm încăo dată pe scena politicii ca cel mai mare, cel mai puternic cel mai combativ şi solid dintre toate partidele politice italiene... Victoria noastră este o victorie repurtată în numele păcii, democraţiei şi socialismului...“ Reţin atenţia comentariile presei occidentale care subliniază că chiar şi rezultatele nesatisfăcătoare obţinute de coaliţia democrat-creştină au fost realizate prin „presiuni“. Astfel „L'Observateur" vorbea direct de presiunile exercitate de clericali în actualele alegeri din Italia. „Niciun italian nu a urmărit cu atâta atenţie campania electorală, scria „L’Observateur", ca Papa... Presiunea exercitată de biserică este foarte puternică..." Ziarul englez „Daily Telegraph“ scria încă înainte de alegeri : „Dacă grupul lui De Gasperi nu izbuteşte să obţină majoritatea în ambele Camere, va înceta de a mai fi un membru de încredere al comunităţii naţiunilor libere. Pentru actualii ei aliaţi, Italia ar deveni tot mai puţin un „capital activ“ şi tot mai mult un „pasiv“. Ziarele „New York Times" şi „Daily News“ sunt alarmate de rezultatele alegerilor. Corespondentul de la Roma al ziarului „New York Times" se plânge că „in ciuda faptului că Statele Unite au acordat Italiei după terminarea celui de al doilea război mondial un ajutor în valoare de peste 3 miliarde de dolari", rezultatele alegerilor nu au justificat speranţele Washingtonului. „Din fiecare trei italieni, scrie ziarul, unul a votat pentru partidele de extremă stângă“. Din punct de vedere politic, aceste rezultate înseamnă că comuniştii şi aliaţii lor — socialiştii de stânga — continuă să fie sprijiniţi ca şi cu şapte ani în urmă de o mare parte din muncitorii italieni şi, în afară de aceasta, ei pot conta pe sprijinul a milioane de simpatizanţi. ★ ROMA 10 (Agerpres) — La sediul Partidului Comunist Italian au sosit telegrame de felicitare din partea Partidului Comunist Francez, a Partidului Comunist al Marii Britanii, a Comitetului Central al Partidului Comunist din Austria şi din partea altorpartide comuniste şi progresiste. La Praga şi Berlin au avut loc manifestaţii pentru sărbătorirea victoriei Partidului Comunist Italian. Conducerea fostei mișcări de rezistență din Italia a trimis deasemenea o telegramă de felicitări. Lucrările Congresului Mondial al Femeilor COPENHAGA 10 (Agerpres). — TASS transmite : In şedinţa plenară din dimineaţa zilei de 9 iunie a Congresului Mondial al Femeilor au continuat dezbaterile pe marginea raportului lui Eugenie Cotton. Concomitent cu aceasta, în secţiile de lucru ale Congresului au fost examinate rapoartele asupra punctelor 1 şi 2 de pe ordinea de zi. Şedinţa plenară a fost prezidată de Li De-tiuan (China), vicepreşedinte fiind Luckock (Canada) şi Candelaria Rodriguez (Cuba). Delegatele au întâmpinat călduros pe Isabelle Blume, membră în Consiliul Mondial al Păcii, şi pe Maria Rossi, reprezentanta femeilor democrate Italiene. Delegata Uniunii Sud-Africane, Azha Dawood, a vorbit despre dorinţa de libertate a popoarelor din Africa de Sud şi despre lupta lor pentru independenţă. Ne aşteaptă o luptă dârză, a spus ea. De la Congres voi pleca cu noi speranţe într’un viitor mai bun. La tribună se urcă apoi reprezentanta Greciei, Rula Kukulu. „Poporul nostru, a spus ea, suferă cel mai mult din cauza mizeriei şi politicii războiului. Am ascultat cuvântările femeilor din alte ţări. Multe dintre ele au arătat că din cauza cheltuielilor militare se reduc raţiile de unt şi de carne pentru familiile lor. In Grecia însă, nu avem nici pâine uscată. Asupra ţării noastre s’a abătut o foamete ca pe timpul ocupaţiei hitleriste“. In continuare, Rula Kukulu a citat exemple dovedind creşterea rezistenţei poporului grec împotriva participării Greciei la blocurile agresive. Lupta, a spus vorbitoarea, capătă un caracter de massă. In numele femeilor din Grecia, vă asigurăm că vom continua să întărim unitatea noastră de luptă. Reprezentanta femeilor din Grecia a dat citire scrisorii adresate Congresului de către mamele şi soţiile patrioţilor greci deţinuţi. Reprezentanta femeilor bulgare, Tola Dragoiceva, a vorbit despre participarea femeilor bulgare la construirea socialismului în ţara lor. In numele Uniunii Internaţionale a Studenţilor, care reuneşte peste 5.000.000 de studenţi din 72 de ţări. Congresul a fost salutat de De Sotto, care a vorbit despre pregătirile studenţilor pentru cel de al III-lea Congres Mondial al Tineretului şi cel de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru pace şi prietenie. Preşedinta şedinţei a dat citire unor scrisori primite din Spania, în care femeile spaniole adresează Congresului sincere urări de succes. La Congres s-a citit deasemenea scrisoarea reprezentantei Comitetului Executiv al femeilor din Sudan. In scrisoare se arată că femeile din Sudan sprijină Congresul şi activitatea lui îndreptată spre întărirea păcii şi prieteniei între popoare. Lucienne Bouffieux a salutat Congresul în numele Asociaţiei internaţionale a juriştilor democraţi. In centrul atenţiei şedinţei din 9 iunie a fost cuvântarea reprezentantei Republicii Populare Chineze, Cian Iun. Ea a vorbit despre realizările poporului chinez obţinute în domeniul economic, politic şi cultural, despre rolul uriaş pe care îl are astăzi femeia în China liberă. Poporul chinez şi femeile chineze iubesc pacea, a spus Cian Iun. Cea mai arzătoare dorinţă a poporului nostru este de a munci in pace, de a face ţara noastră înfloritoare şi minunată şi de a aduce contribuţia noastră la ridicarea bunei stări a întregii omeniri... Nu intenţionăm să săvârşim vreo agresiune împotriva vreunei alte ţări. Dar nici nu putem permite vreunei alte ţări să săvârşească un act de agresiune împotriva patriei noastre sfinte. Declarăm cu toată hotărîrea că ţări cu sisteme sociale diferite pot şi trebue să coexiste în mod paşnic. Suntem ferm convinse că nu există probleme internaţionale care să nu poată fi rezolvate pe calea tratativelor paşnice, împreună cu femeile iubitoare de pace din lumea întreagă, cerem soluţionarea problemelor prin tratative şi nu prin forţă Acesta este principiul de bază al menţinerii păcii în lumea întreagă. Considerăm că încheierea armistiţiului In Coreea ar duce la reglementarea paşnică a întregii probleme coreene şi a altor probleme din Extremul Orient şi din întreaga lume. Cerem încetarea tuturor operaţiunilor militare în Vietnam, Pater Lao, Khmer şi Malaya şi respectarea necondiţionată a dreptului popoarelor la independenţă, împreună cu femeile iubitoare de pace din întreaga lume, noi, femeile chineze, condamnăm cu hotărîre remilitarizarea Japoniei şi a Germaniei occidentale. Cerem reglementarea paşnică a problemelor japoneză şi germană... Suntem pentru dezvoltarea relaţiilor comerciale între ţări. Ne pronunţăm împotriva politicii blocadei şi embargoului. Cerem reluarea cât mai grabnică şi întărirea legăturilor culturale şi economice între ţări în scopul asigurării înfloririi culturale şi economice a popoarelor din lumea întreagă, in vederea destinderii încordării situaţiei internaţionale şi a realizării unei păci trainice, noi, femeile chineze,, sprijinim cu căldură Mesajul Congresului popoarelor pentru apărarea păcii care cere începerea imediată de tratative între Statele Unite ale Americii, Uniunea Sovietică, China, Marea Britanie şi Franţa şi încheierea unui Pact al Păcii intre cele cinci mari puteri. Au luat deasemenea cuvântul reprezentantele Norvegiei, Luxemburgului, Uruguayului, Indoneziei şi Olandei. In şedinţa de după amiază delegatele la Congresul Mondial al Femeilor au continuat lucrările în comisii şi secţii. In şedinţa de seară a Congresului Mondial al Femeilor au continuat discuţiile la rapoarte. Pregătiri în vederea Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor PRAGA 10 (Agerpres).— Agenţia Ceteka a transmis un comunicat al secretariatului Uniunii Internaţionale a Studenţilor (U. I. S.) cu privire la pregătirile în vederea Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie, care va avea loc în August a.c. la Bucureşti. In comunicat se subliniază că milioane de studenţi din toate colţurile lumii au primit cu entuziasm hotărîrea cu privire la organizarea Festivalului. Uniunea Internaţională a Studenţilor a trimis invitaţii pentru Festival diferitelor organizaţii studenţeşti internaţionale, naţionale şi locale, afiliate sau neafiliate la U.I.S., precum şi multor cluburi şi organizaţii religioase, politice, culturale şi sportive. Un comunicat al U.LS. Pe adresa secretariatului Uniunii Internaţionale a Studenţilor şi a Comitetului internaţional de pregătire de la Bucureşti sosesc zilnic scrisori asupra pregătirilor pentru Festival. Din Anglia se pregătesc să-şi trimită reprezentanţi studenţii de la 20 de universităţi. Studenţii parizieni au organizat în cartierul latin din Paris un comitet de pregătire în vederea Festivalului. Printre cei peste 3.000 de participanţi francezi la Festival, vor fi sute de studenţi. In Ecuador a fost creat un comitet de pregătire alcătuit din reprezentanţi ai diferitelor organizaţii de tineret şi studenţeşti. La Moscova se desfăşoară concursuri studenţeşti de selecţionare de cântăreţi şi instrumentişti. Organizaţia studenţilor din Olanda a creat numai la Amsterdam peste 10 comitete locale de pregătire. La Universitatea din Teheran a fost creat un comitet de iniţiativă. In Biimanta a fost creat un comitet naţional de pregătire a Festivalului. Comitetul va organiza la începutul lunii Iulie un Festival naţional la Rangoon şi festivaluri locale in 11 oraşe ale ţării. încheierea conferinţei primilor miniştri ai Commonwealthului LONDRA 10 (Agerpres). După cum s’a mai anunţat, conferinţa primilor miniştri ai Commonwealthului şi-a încheiat lucrările la 9 iunie. In comunicatul dat publicităţii se subliniază printre altele că primii miniştri au examinat ultimele evenimente în domeniul economic şi că „s’a acordat o atenţie deosebită necesităţii de a se stimula dezvoltarea economică, de a se lărgi exportul şi, în condiţiile păstrării unor rezerve suficiente, de a se desfiinţa treptat restricţiile comerciale într’un domeniu cât mai larg cu putinţă”. Agenţiile de presă relatează că ultima şedinţă care a fost prezidată de ministrul englez de finanţe Butler, a fost consacrată problemelor economice şi în special dificultăţilor economice ale ţărilor din zona lirei sterline. Potrivit ziarelor, în cadrul şedinţei a fost discutată atitudinea Statelor Unite şi a ţărilor vesteuropene faţă de planul de măsuri economice elaborat la conferinţa precedentă a primilor miniştri ai Commonwealthului. Comentând şedinţa, din 9 iunie, agenţia Reuter arată că „primii miniştri ai Commonwealthului au fost de părere că Statele Unite ar trebui să ducă o politică de credite mai favorabile” şi să reducă tarifele vamale. REDACTIA SI ADMINISTRATIA I Bucure?« Pia)« ..Scânteii". Tel. 7.10.K) * 7.».* SCÂNTEIA" Tratativele de armistiţiu din Coreea KAISUNG 10 (Agerpres). — China Nouă transmite : La 10 Iunie delegaţia coreeano-chineză la tratativele de armistiţiu a dat publicităţii următorul comunicat: La 10 Iunie delegaţiile celor două părţi au continuat să ţină şedinţe închise şi au hotărit ca începând de la 11 iunie, în timp ce se vor desfăşura şedinţele ofiţerilor de stat major, şedinţele plenare să fie suspendate, urmând să fie reluate atunci când va fi nevoie. La 10 iunie, după şedinţa plenară a delegaţiilor celor două părţi, ofiţerii de stat major au ţinut o şedinţă Închisă. Cu privire la tratativele de armistiţiu WASHINGTON 10 (Agerpres).— Agenţia United Press transmite : La 8 iunie reprezentanţii oficiali americani au declarat că semnarea acordului privitor la schimbul de prizonieri de război a fost „primul simptom încurajator” al faptului că războiul din Coreea, care durează de trei ani, se apropie de sfârşit. După părerea lor, nu se vor ivi niciun fel de greutăţi în elaborarea „amănuntelor administrative“ care urmează să fie puse la punct înainte de semnarea efectivă a armistiţiului. NEW YORK 10 (Agerpres). — Corespondentul agenţiei „Associated Press” la O.N.U. transmite : „Diplomaţii şi reprezentanţii oficiali la O.N.U. au salutat ştirile sosite la 8 iunie, care anunţau că problema dificilă a prizonierilor de război a fost reglementată şi că realizarea definitivă a armistiţiului în Coreea se apropie... Reprezentantul Indiei a declarat că delegaţia indiană a fost extrem de fericită. Sperăm că acest lucru va netezi calea pentru destinderea încordării în Extremul Orient... Potrivit declaraţiei delegaţiei engleze, acest acord este „un eveniment extrem de încurajator după multe luni de tratative perseverente”. NEW YORK 10 (Agerpres).— Corespondentul ziarului „New York Herald Tribune”, Lippman, declară că realizarea armistiţiului va însemna recunoaşterea faptului că „nu se poate pune capăt dezmembrării Coreei prin metode militare şi prin urmare unificarea Coreei... poate fi realizată numai pe calea unui acord politic". LONDRA 10 (Agerpres).—Ziarul „Daily Express" scrie : „Anglia stăruie să fie reprezentată cu adevărat la conferinţa politică care trebue să urmeze după încheierea armistiţiului în Coreea. Tratativele de la Panmunjon cu privire la încetarea focului au fost lăsate pe seama comandantului american, dar la reglementarea politică. Anglia cere să participe și reprezentantul ei”. Ziarele „Daily Express", „News Chronicle” și alte ziare critică cu asprime atitudinea negativă adoptată de Li Sîn Man faţă de încheierea armistiţiului în Coreea. Corespondentul din Panmunjon al ziarului „Daily Herald" relatează că cererea lui Li Sîn Man de a se continua războiul întâmpină împotrivire în Coreea de Sud. LONDRA 10 (Agerpres) — Comentând acordul privitor la schimbul de prizonieri de război in Coreea, ziarul „Daily Mirror” avertizează totuşi că „reglementarea politică este o problemă grea“. Dacă vrem să evităm un impas trebue să ne dăm seama că după reglementarea definitivă in Coreea, China comunistă va fi admisă în Organizaţia Naţiunilor Unite... Nu trebue să se permită ca politicienii americani să împiedice acţiunile juste". NEW DELHI 10 (Agerpres). — Presa din India aprobă cu căldură acordul realizat cu privire la repatrierea prizonierilor de război din Coreea. Comentând acest acord, ziarul „Times of India“ scrie : „Odată cu restabilirea păcii în Coreea, trebue să se acorde prioritate problemei admiterii în O.N.U. a guvernului de la Pekin. Odată ce pacea va fi încheiată în Coreea, ar fi nelogic și nedrept să se refuze Chinei locul în O.N.U.". La rândul său, ziarul „Hindustan Times“ scrie că „armistiţiul din Coreea trebue considerat doar ca un prim pas spre noi acţiuni în vederea rezolvării problemelor din Extremul Orient“ şi subliniază că „recunoaşterea Chinei este primul pas necesar in vederea instaurării unei păci trainice în Extremul Orient“. Comentând împotrivirea lui Li Sin Man faţă de condiţiile armistiţiului din Coreea, ziarul „Hindustan Times“ scrie că „a sosit momentul ca mărginitul preşedinte Li Sîn Man să privească lucrurile logice. „Pacea, subliniază ziarul, nu poate fi ţinută la cheremul unui om a cărui sete de putere depăşeşte cu mult respectul faţă de democraţie. Lumea democrată nu poate permite în niciun caz sâ fie şantajată cu sacrificiul unor vieţi preţioase numai pentru a sprijini poziţia lui Li Sîn Man. Dispariţia acestei persoane absurd de agresive de pe arena coreeană nu va constitui o piedică mare pentru democrație, ci dimpotrivă un câştig vădit". Declaraţia lui Churchill în Camera Comunelor LONDRA 10 (Agerpres). — TASS Ziarele relatează că la 9 iunie, primul ministru Churchill, răspunzând la o serie de întrebări, a făcut în Camera Comunelor o declaraţie oficială în legătură cu situaţia din Coreea. Această declaraţie este primul comentar oficial englez pe marginea acordului cu privire la repatrierea prizonierilor de război semnat la 8 iunie la Panmunton. „Suntem convinşi, a spus Churchill, că acordul realizat constitue o garanţie că niciun prizonier de război nu va fi repatriat cu forţa”. El a subliniat că acordul a fost semnat la Panmunton la 8 Iunie, adică curând după ce comandamentul Naţiunilor Unite a prezentat propuneri revizuite care au fost sprijinite de Anglia. Propunerile fuseseră prezentate la 25 Mai. Churchill a adăugat : „Cu excepţia acordurilor administrative, care sper că pot fi încheiate curând, nimic nu mai trebue să stea acum în calea încheierii armistiţiului”. Scăderi masive la bursa din New York NEW YORK 10 (Agerpres). — TASS La 9 iunie s-a produs o scădere neobişnuită a cursului acţiunilor la bursa din NewYork. Potrivit relatărilor presei, această scădere este rezultatul „fierberii” provocate în ultimele două săptămâni de perspectiva instaurării păcii în Coreea. Presa americană anunţă că la 9 iunie, valoarea acţiunilor cotate la bursă a scăzut cu 2,4 miliarde de dolari, iar cursul mediu al acţiunilor a atins nivelul cel mai coborît înregistrat din octombrie 1952 până în prezent. Valoarea acţiunilor multor societăţi a scăzut cu peste 2-3 dolari la acţiune, iar valoarea acţiunilor societăţii petrolifere „Amerada Petroleum" cu peste 7,5 dolari. Cursul acţiunilor societăţilor de cale ferată a scăzut cu aproximativ 3,5 dolari la acţiune, ceea ce reprezintă, potrivit unei ştiri a agenţiei United Press, cea mai mare scădere înregistrată în ultimii şapte ani. Pseudo-ştiinţa în slujba monopolurilor RECLAMA SE PERFECŢIONEAZĂ Există savanţi şi „savanţi”. Dacă primii sunt adevăraţi slujitori ai ştiinţei care înţeleg să servească progresului şi civilizaţiei, ultimii folosesc titlul lor de „savant" pentru scopuri ce nu au nimic comun cu rosturile adevăratei ştiinţe. Şi in S.U.A. există aceste două categorii. Printre preocupările de seamă ale unor „savanţi” americani — „sociologi" şi „psihologi" — este demnă de remarcat aceea de a activa în calitate de consultanţi la firmele care fac reclamă băuturilor alcoolice, ţigărilor sau gumei de mestecat. Asemenea „savanţi“ lucrează fie grupaţi în aşazise „corporaţii psihologice”, fie individual. Şi într’un caz şi în altul ei realizează câştiguri grase. Una din corporaţiile amintite , „Psychological corporation” din conducerea căreia fac parte „personalităţi ştiinţifice” ca Woodworth, profesor de psihologie la universitatea din Columbia, Marquis, şeful catedrei de psihologie de la universitatea din Michigan şi alţii — a câştigat, de pildă, in 1951, la o reclamă comercială „ştiinţifică" suma de 1.50XX000 dolari. „Psihologii” — consultanţi ai unei agenţii care face reclamă băuturilor alcoolice — au alcătuit chiar un tratat despre, subiectul : „De ce consumă oamenii băuturi alcoolice". Ei au ajuns la concluzia că beţivii cei mai înrăiţi, care consumă 80% din cantitatea totală de băuturi ce se vinde în S.U.A., beau pentru că aceasta „le ameliorează starea... şi le dă impuls spre creaţie”. Preşedintele agenţiei de publicitate, ,,Weiss and Geller" din Chicago, agenţie care face reclamă gumei de mestecat fabricată de firma „Wrigley" şi-a propus să cerceteze — „din punct de vedere ştiinţific” — „de ce mestecă oamenii gumă”. Studiind intens această problemă împreună cu „psihologii’’ de la Institutul de psihanaliză din Chicago, Weiss a stabilit că „oamenii mestecă gumă” pentru ...a suporta mai uşor necazurile vieţii, atât de puternic resimţite astăzi de către mulţi americani. Pentru a demonstra valabilitatea unei asemenea concluzii Weiss, împreună cu un grup de „sociologi”, a întreprins o anchetă într-o regiune minieră din partea de răsărit a Pennsylvaniei. Cercetătorii au constatat acolo că oamenii au un nivel de trai scăzut şi necazuri multe (acest lucru puteau să-l ştie dealtfel şi fără a se deplasa) şi de aci au tras concluzia că faptul s’ar datora... lipsei de popularitate a gumei de mestecat în această regiune. Constatare cu adevărat demnă de nişte „savanţi” afacerişti, care batjocoresc ştiinţa în numele dolarilor. „REŢETE“PENTRU PRELUNGIREA VIEŢII Intr’un, număr al ziarului burghez american „Buffalo Evening News“ a apărut acum câtva timp o ştire în legătură cu o descoperire „senzaţională" făcută de un grup de „savanţi" din SUA „Savanţii” respectivi au descoperit pasămi-te că subnutriţia cronică nu numai că nu vatămă organismul ci, dimpotrivă, are o influenţă din cele mai binefăcătoare asupra sănătăţii omului, contribuind la prelungirea vieţii omeneşti. Cu alte cuvinte , „mâncaţi puţin şi veţi trăi mult”. „Descoperitorii" afirmă că astfel e posibil ca unii dintre tinerii şi tinerele zilelor noastre să-şi sărbătorească jubileul de 100 de ani menţinându-şi sănătatea şi vigoarea, putând să ajungă chiar şi până la 140 ani. „În felul acesta chiar şi sporirea preţurilor poate adăuga câţiva ani la viaţa noastră” — a scris extaziindu-se ziarul „Buffalo Evening News". Desigur, noua „descoperire" şi rostul ei pot fi lesne înţelese, dacă avem în vedere că toată punerea ei în scenă a fost făcută cu dolarii familiei miliardarului Rockefeller. Trebuie arătat de asemenea că, cu toate că mulţi dintre regii neîncoronaţi ai S.U.A. ca Morgan, Rockefeller, Dupont, Mellon etc. ar dori să trăiască 140 ani, sau măcar 100, niciunul dintre ei nu şi-a manifestat încă dorinţa de a încerca pe propria sa piele această „binefăcătoare descoperire” In schimb, oarberilor muncii şi familiilor lor, milioanelor de şomeri din Statele Unite, li se recomandă să flămânzească pentru... a-şi menţine sănătatea şi a-şi prelungi viaţa. Congresul tineretului din întreaga Chină PEKIN 10 (Agerpres). — China Nouă transmite : La 10 Iunie la Pekin s’a deschis într’un cadru festiv cel de al II-lea Congres al tineretului din Întreaga Chină. La Congres participă 550 de delegaţi din toate regiunile ţării şi numeroşi invitaţi — reprezentanţi ai Federaţiei Mondiale a Tineretului Democrat, şi tineretului din U.R.S.S., din ţările europene de democraţie populară din Coreea şi Vietnam. Congresul a fost deschis de Liao Cen-ci, preşedintele Federaţiei tineretului democrat din întreaga Chină. Cuvântarea de deschidere a fost rostită de U Han, membru al Comitetului Central al Noii Uniuni democrate a tineretului chinez, care a relevat că Congresul convocat în perioada construcţiei economice desfăşurate pe scară largă in ţară constitue o vie expresie a unirii strânse a tineretului chinez. Au salutat Congresul lao Su-şi din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, Lin Bo-ciui din partea Guvernului Central Popular, Cen Su-tun din partea Comitetului naţional chinez al Consiliului politic popular consultativ, Pierre Alii din partea Federaţiei Mondiale a Tineretului Democrat, Slavnov, vicepreşedinte al Comitetului antifascist al tineretului sovietic, din partea tineretului sovietic şi alţii. Slavnov a predat celui de al II-lea Congres al tineretului din întreaga Chină darurile trimise de tineretul sovietic. -----— Congresul Confederaţiei Generale a Muncii din Franţa PARIS 10 (Agerpres). — TASS transmite : La 9 iunie, la cel de al 29-lea Congres al Confederaţiei Generale a Muncii din Franţa, care are loc la Paris, au continuat dezbaterile pe marginea rapoartelor lui Gaston Monmousseau şi Jules Duchat. Delegaţii care au luat cuvântul la discuţii au subliniat necesitatea întăririi continue a luptei pentru unitatea de acţiune a oamenilor muncii, necesitatea îmbinării luptei pentru satisfacerea revendicărilor economice cu lupta pentru drepturi politice şi sindicale. „Săptămâna păcii“ în Austria VIENA 10 (Agerpres). — TASS transmite : In prezent, în Întreaga Austrie se desfăşoară „Săptămâna Păcii” pentru lămurirea păturilor largi ale populaţiei asupra necesităţii încheierii unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri din toate raioanele din Viena, precum şi în numeroase oraşe şi comune din Austria au loc meetinguri şi adunări consacrate luptei pentru pace, sunt prezentate filme despre mişcarea partizanilor păcii şi se organizează competiţii sportive de massă, ştafete ale păcii, etc. Consiliul partizanilor păcii din Austria Superioară a adresat populației din această regiune un apel in care subliniază că trebue să se lupte activ pentru încheierea unui Pact al Păcii intre cele cinci mari puteri. ---------* Apelul unor personalităţi din S. U. A. WASHINGTON 10 (Agerpres). Un grup de 100 de americani, oameni de ştiinţă, activişti pe tărâm social, educatori şi preoţi au convocat la Washington pentru ziua de 25 iunie — ziua izbucnirii războiului din Coreea — o adunare a păcii. Ei au publicat un apel în care se spune printre altele : in zilele noastre istoria a pus în mâinile alegătorului american probleme de viaţă şi de moarte, iată pentru ce vocea de acasă trebue să fie cea mai sigură călăuză pentru membrii Congresului nostru. Ei sunt încurajaţi să acţioneze pentru pace atunci când simt sprijinul concetăţenilor din statul lor şi din districtul lor, care le spun că pacea înseamnă viaţa şi prosperitatea copiilor lor. Printre cei care semnează apelul se numără : prof. Philip Morrison de la catedra de fizică nucleară a Universităţii Ithaca (New York); fizicianul Oliver Loud, profesor la Colegiul Antioch (Yellow Springs) ; Thomas Richardson, vicepreşedinte al Cruciadei americane pentru pace ; Leon Strauss, secretarul executiv al sindicatului muncitorilor din industria blănurilor ; Rev. Arthur Moulton, episcop protestant (Salt Lake City) statul Utah , pastorul dr. Josef Evans (biserica comunităţii metropolitane dinChicago); William Wallace, secretarul sectorului 4 al sindicatului unit al electricienilor (Newmark, New York), Alwin Christman, preşedintele secţiunii răsăritene a Uniunii fermierilor (Centerport), dr. Aiwa Taylor, educator şi alţii. Nr. 2684 Ştiri sportive Reprezentativa de fotbal a R.P.R. va susţine Duminică 14 iunie la Praga primul joc din cadrul fazei eliminatorii a campionatului mondial de fotbal, întâlnind reprezentativa R. Cehoslovace. In vederea acestui match, echipa R.P.R. a plecat Miercuri seară la Praga. Au făcut deplasarea următorii jucători : Voinescu, Toma, Băcuţ, Apolzan, Farmati, Androvici, Călinoiu Serfoza, Onisie, Paraschiva, Nicuşor, Vaczi, Petschowschi, Filoti, Iordache, Bodo. întâlnirea de fotbal dintre echipele R.P.R. şi R. Cehoslovace va fi transmisă în întregime pe posturile noastre de radio. (Agerpres) SPECTACOLELE DE AZI TEATRE : Opera de Stat : Cavaleria Rusticană şi Paiaţe ; Teatrul de Operetă ; Vânt de libertate ; Ansamblul de Estradă al R.P.R. (în parcul de cultură şi odihnă ,1 ) Stalin“ 1 Concert de muzică distractivă ; Primul spectacol (în sala Ansamblului de estradă) CINEMATOGRAFE: Republica, I. C. Frimu : Fetiţa de zăpadă ; Bucureşti, Grădina Elena Pavel : Primăvara la Moscova , Elena Pavel : Compozitorul Glinca : Lumina : Elixirul dragostei ; Timpuri Noi ; Mâine se va dansa pretutindeni ; Gh Doja: Prieteni nedespărţiţi ; Alex. Popov : Spre cer , 8 Martie : Misiunea secretă ; Cultural : Minerii Doneţului ; Constantin David. 23 August : Fata cu părul cărunt; Griviţa : Sadco ; Vasile Roaită : Ciao-m*n ; 7 Noembrie : Pavlinca : Alex. Sahia : Tsui Con* ; Flacăra : Insula mistereiul ; T. Vladimirescu : Bolnavul închipuit. Sub semnul păcii şi al tinereţii ; Arta: Noapte de Mai. Popular: Mizerabilii (ambele serii); Mioriţa. Din nou pe front. Moşilor: Maximca. Vulpea păcălită . Donca Simo : Marele concert ; Mie Pintilie : Destinul unei femei ; 8 Mai : Concertul maeştrilor artei ucrainiene Volga: Tractoriştii ; 1 Mai : Sub jug ; Libertăţii : Casa mult visată; Bălcescu: Actele secrete Solvay ; Rahova: Oaspetele neaşteptat ; Olga Bancic : Omul cu 1000 de fete. Ti jurul: Combinatul Poligrafic Câta Scânteii „I. V. STANI“.