Scȃnteia, septembrie 1953 (Anul 22, nr. 2755-2780)

1953-09-01 / nr. 2755

ANUL XXII Nr. 2755 Marți 1 Septembrie 1953 4 PAGINI - 20 BANI Pentru o temeinică pregătire politico-ideologică a cadrelor Astăzi începe învăţământul de partid pentru activiştii şi cadrele de partid, de stat şi din economie. înarmarea politică şi ideologică a cadrelor este o condiţie hotărîtoare pentru ridicarea la nivelul noilor sarcini a muncii organizaţiilor de partid, a organelor de stat şi economice. Forţa teoriei marxist-leniniste constă în aceea că ea dă posibilitatea de a cunoaşte legile obiective de dezvoltare a societăţii, de a înţelege evenimentele şi de a prevedea direcţia desfăşurării lor. Cadrele care îşi însuşesc esenţa învăţăturii marxist-leniniste, cunosc mai bine politica partidului, se orientează just, se achită cu mai mult succes de sarcinile încredinţate. Şi dimpotrivă, un activist, un conducător care subapreciază şi neglijează studiul marxist-leninismului se transformă într’un practician îngust, se rupe de masse, alunecă pe panta înlocuirii metodelor politice cu cele administrative, rămâne în urma vieţii şi face inevitabil greşeli serioase. In anul şcolar trecut multe organizaţii de partid au acordat atenţie cuprinderii cadrelor în şcoli serale şi universităţi de partid, în diferite cercuri de studiu. Un mare număr de cadre de partid, de stat şi din economie au studiat marxismleninismul, documentele partidului nostru, ceea ce a avut ca urmare creşterea pregătirii lor, a capacităţii lor de a conduce şi de a rezolva just problemele. In general s’a ridicat nivelul propagandei, ceea ce constitue un succes al partidului în domeniul muncii ideologice. Cu toate acestea mai sunt activişti de partid, de stat şi din economie, printre care şi unii cu munci de o deosebită răspundere, care au dat dovadă de o atitudine formală faţă de studiul politic şi ideologic, invocând diferite pretexte, ca „lipsă de timp“, „sarcini curente“, etc. Unii s-au mulţumit cu „încadrarea“ lor în învăţământ, abandonând în fapt studiul individual. In sistemul de învăţământ al cadrelor au existat anul trecut o serie de lipsuri în privinţa conţinutului lecţiilor şi seminariilor. In unele lecţii şi seminarii — care n’au fost serios controlate de către comitetele de partid — s’au strecurat greşeli, confuzii ideologice şi chiar denaturări. Unele lecţii s’au caracterizat printr’o expunere abstractă şi dogmatică a problemelor teoretice, ruptă de munca practică **,le ot'nstrtrve a.socialismului în ţara noastră, învăţământul n’a reuşit să înarmeze cadrele cu cunoaşterea problemelor economice. Mai sunt propagandişti care ţin lecţii lipsite de combativitate împotriva teoriilor reacţionare, antiştiinţifice. Organizaţiile şi organele de partid au datoria să pornească la muncă în noul an şcolar cu hotărîrea fermă de a nu permite repetarea lipsurilor din anul trecut şi de a ridica la un nivel mai înalt învăţământul-Hotărîrea C C. al P M.R. cu privire la pregătirea noului an şcolar (1953-1954) în învăţământul de partid prevede condiţii mai favorabile de studiu pentru cadre şi pentru toţi membrii de partid. Orice activist are posibilitatea să studieze potrivit dorinţei şi pregătirii sale In afară de şcolile serale de partid (orăşeneşti şi raionale săteşti) şi universităţile serale de marxismleninism, vor funcţiona anul acesta, pe lângă comitetele raionale cercuri de tip superior pentru studierea Istoriei P.C.U.S., a filosofiei marxiste, a economiei politice. Cadrele superioare de partid şi de stat cu o mai bună pregătire ideologică, intelectualii şi activiştii care au absolvit cu bune rezultate şcoli superioare de partid vor putea continua învăţământul în cadrul unor seminarii de studiere a operelor clasicilor marxist-leninismului. O serie de cadre vor putea studia individual teoria marxist-leninistă sub controlul şi cu sprijinul organizaţiilor de partid. Punând în aplicare prevederile Hotărîrii C.C. al P.M.R., numeroase comitete regionale, raionale şi orăşeneşti de partid au obţinut succese în pregătirea noului an şcolar. Comitetul regional de partid Arad, de pildă, a selecţionat din timp studenţii pentru universitatea serală de marxism-leninism, ţinând seama de dorinţa şi pregătirea fiecăruia, a confirmat tovarăşi bine pregătiţi pentru colectivele de catedră, etc. Comitetul orăşenesc de partid Bucureşti a luat din timp măsurile necesare pentru organizarea seminariilor de studiere a operelor clasicilor marxismleninismului, pentru organizarea cercurilor de tip superior, a asigurat cadre de lectori, conducători de seminarii pentru universitatea serală de marxism-leninism. Unele comitete regionale, raionale şi orăşeneşti de partid, ca de pildă Comitetul regional de partid Cluj, subapreciind însă importanţa învăţământului pentru cadre, au neglijat şi tărăgănat în mod nepermis pregătirea noului an şcolar. Deasemeni, Comitetul regional de partid Timişoara s-a ocupat nesatisfăcător de selecţionarea studenţilor pentru universitatea serală de marxism-leninism. In ziua de 27 August nu erau încă pregătite primele lecţii. Principala preocupare a organizaţiilor de partid, precum şi a lectorilor şi conducătorilor de seminarii trebue să fie asigurarea conţinutului şi purităţii ideologice a propagandei marxist-leniniste. Trebue combătute cu toată hotărîrea, încă de la începutul anului, lipsa de exigenţă faţă de conţinutul şi calitatea învăţământului, liberalismul şi nepăsarea faţă de orice denaturări sau confuzii ideologice, învăţământul trebue desfăşurat în aşa fel încât cadrele de partid, de stat şi economice, să-şi însuşească temeinic tezele de bază ale teoriei marxist-leniniste, să înţeleagă adânc rolul partidului ca forţă conducătoare şi călăuzitoare a poporului în opera de construire a socialismului, izvoarele tăriei partidului , unitatea şi coeziunea sa de monolit, legătura sa indisolubilă cu poporul. De cea mai mare importanţă este înarmarea cadrelor cu cunoaşterea politicii partidului nostru, politică ce corespunde intereselor vitale ale poporului muncitor şi este elaborată pe baza ştiinţei marxist-leniniste. Propaganda de partid trebue să ajute cadrele în studierea şi cunoaşterea profundă a sarcinilor trasate de Hotărîrile Plenarei C.C. al P.M.R. din 19-20 August a.c. cu privire la „Sarcinile partidului în domeniul dezvoltării economiei nationale şi ridicării continue a nivelului de trai material şi cultural al oamenilor muncii“. Hotărîrea Plenarei C.C. al P.M.R. subliniază importanţa deosebită pe care o are ridicarea nivelului de cunoştinţe economice al cadrelor de partid. Este necesar să avem, în muncile de răspundere din aparatul de partid, economic şi de stat, cadre competente care să posede cunoştinţe în domeniul economiei marxist-leniniste, să fie capabile să se orienteze în problemele economice ale construcţiei socialiste în ţara noastră, să studieze aprofundat experienţa P.C.U.S. şi a Statului Sovietic în domeniul construcţiei economice şi să ştie să o aplice în mod creator. Este necesar ca învăţământul să lămurească problemele vieţii internaţionale. Sporirea eficacităţii propagandei de partid este o sarcină din cele mai însemnate. Ea poate fi obţinută numai dacă studiul marxism-leninismului se face cu strânsă legătură cu problemele pe cele mai actuale ale construirii socialismului şi ale luptei pentru satisfacerea într-o măsură tot mai mare a nevoilor materiale şi culturale crescânde ale poporului. Plenara C.C. al P.M.R. a pus ca sarcină realizarea unei serioase ridicări a nivelului muncii ideologice şi îndeosebi a muncii de pregătire politico-ideologică a cadrelor de partid, combaterea tendinţelor de rupere a teoriei de practică, a bacherismului şi citatomaniei, a tratării mecanice, dogmatice a ideilor marxismleninismului. Răspunderea principală pentru conţinutul, calitatea şi puritatea ideologică a învăţământului o au comitetele regionale, raionale şi orăşeneşti de partid. Ele au datoria să exercite nemijlocit un control permanent, atent şi competent asupra lecţiilor şi seminariilor. In această privinţă un rol hotărîtor are dezbaterea lecţiilor în colectivele de catedră, citirea lor de către membrii birourilor comitetelor de partid. Pentru a întări conducerea efectivă a muncii de propagandă de către comitetele regionale, secretarii, membrii birourilor şi alţi activişti cu munci de răspundere trebue să elaboreze şi să expună lecţii. De o mare atenţie trebue să se bucure din partea comitetelor de partid, colectivele de catedră, lectorii, propagandiştii. Acolo unde nu vor funcţiona colective de catedră bine închegate, capabile să discute şi să elaboreze lecţii la un înalt nivel, îşi vor face loc inevitabil superficialitatea, confuziile, denaturările ideologice. Este necesar ca şefii de catedră să lucreze efectiv la catedră cel puţin câte 4 ore zilnic, ca în colectivele de catedră să se desfăşoare o muncă disciplinată, planificată. Elaborarea în pripă a lecţiilor împiedică analizarea şi îmbunătăţirea lor. Organizaţiile de partid au datoria să analizeze periodic situaţia învăţământului cadrelor din întreprinderea şi instituţia respectivă, să critice şi să tragă la răspundere fără menajamente pe acei activişti care au o atitudine înapoiată faţă de studiu, să ia măsuri ca toţi activiştii să fie cuprinşi în învăţământul de partid. Partidul cere tuturor activiştilor, tuturor cadrelor, să acorde cea mai mare atenţie muncii individuale de ridicare a nivelului lor politic-ideologic, să facă eforturi pentru a-şi organiza timpul în aşa fel încât să poată studia temeinic. Să pornim cu avânt în noul an şcolar pentru însuşirea adâncă a învăţăturii lui Marx, Engels, Lenin, Stalin, care transformă lumea ! Distinsă pentru a 5-a oară cu Steagul Roşu de producţie Sâmbătă după amiază, colectivul de muncitori şi tehnicieni de la fabrica de postav din Buhuşi a primit pentru a 5-a oară Steagul Roşu de producţie al Ministerului Industriei Uşoare şi al C.C. al Sindicatului muncitorilor din industria uşoară pentru rezultate deosebite obţinute în întrecerea socialistă desfăşurată în primul semestru al anului. In această perioadă colectivul acestei întreprinderi a reuşit să-şi îndeplinească planul de producţie în proporţie de 102,6%, să îmbunătăţească cu 7,3% calitatea produselor, să ridice productivitatea muncii cu 1,6% faţă de plan şi să reducă preţul de cost al produselor cu 1,54%. Valoarea economiilor realizate de muncitorii acestei întreprinderi întrece suma de 19.500 lei. întrecerea socialistă a cuprins 84% din numărul muncitorilor. Din rândul lor s’au ridicat 134 de stahanovişti şi circa 1000 de fruntaşi în producţie. La înmânarea Steagului Roşu de producţie, întregul colectiv s’a angajat să lupte cu toate forţele pentru traducerea în viaţă a programului de măsuri economice adoptat de partid şi guvern, în vederea ridicării nivelului de trai material şi cultural al oamenilor muncii. (Agerpres) In interiorul ziarului: Dr. Palamaru Eftimie — Asigurarea bazei furajere — sarcină de frunte în dezvoltarea creşterii vitelor (pag. 2-a). DIN EXPERIENŢA GOSPODĂRIILOR AGRICOLE COLECTIVE FRUNTAŞE : I. Gherman — Să dez-voltăm cât mai multe ramuri de producţie în gospodăriile colective (pag. 2-a). S. Fărcășan — însemnări pe marginea unei schițe (pag. 3-a). I. Voinea — Spre reglementarea pașnică a problemei Caşmirului (pag. 3-a). Cuvântarea rostită de Kim Ir Sen la plenara C.C. al Partidului Munciidin Coreea (pag. 4-a). „O înfrângere morală pentru S.U.A“ (pag. 4-a). Nota adresată de Guvernul Sovietîci Guvernelor Franţei, S.U.A. şi Angliei în legătură cu Tratatul de Stat cu Austria (pag. 4-a). De la Ministerul afacerilor externe al U.R.S.S. (pag. 4-a). Pentru tratative între germanii din Răsărit şi Apus — Otto Grotewohl a primit pe dr. Wirth si W. Elfes '(pag. 4-a) Pe întinsul pat în raionul Turda Pentru dezvoltarea industriei alimentare TURDA (de la redacţia ziarului „Turda Nouă“). Numeroasele înfăptuiri cu caracter gospodăresc-edilitar, sanitar şi cultural arată limpede că îmbunătăţirea condiţiilor de trai ale masselor constitue o preocupare centrală a partidului şi guvernului nostru. In anii puterii populare au fost ridicate în raionul Turda 20 de şcoli, 10 cămine culturale, 12 case de naştere, etc., construite prin autoimpunere. In numeroase comune au fost amenajate dispensare medicale şi staţionare pentru bolnavi. In urma muncii de lămurire desfăşurate de organizaţiile de bază, ţăranii muncitori din comunele Poiana, Sănduleşti, Iara, Mihai Viteazu şi satul Copăceni au muncit cu multă însufleţire la electrificarea şi înfrumuseţarea comunelor lor. In comuna Iara s-a amenajat anul acesta un spital cu 70 de locuri. In comunele Petreşti şi Filea sa terminat de curând construirea unor cămine culturale, iar în satele Rediu şi Mărtineşti s’au construit şcoli. Numeroase construcţii şcolare au fost ridicate în oraşul Turda. Clădirea Şcolii Medii Zootehnice, terminată anul trecut, cuprinde 12 săli de clasă şi două laboratoare de anatomie şi chimie. Printre construcţiile cu care se mândresc cetăţenii oraşului se află policlinica, internatul şcolii profesionale nr. 1 precum şi noul restaurant-hotel. In ultimul timp s-a introdus lumină electrică în caisele a paste 250 de familii din cartierul Lucemişte, au fost instalate 800 de difuzoare, iar în locuinţele a 60 de familii de muncitori din cartierul Frăgănişte s’a introdus instalaţie de gaz metan. In scopul lichidării rămânerii în urmă a producţiei industriei alimentare, se vor învesti mijloace şi fonduri care să asigure dezvoltarea rapidă a acestui sector important al economiei noastre naţionale. In clişeul de mai sus, graficul reprezintă creşterea investiţiilor în industria alimentară. Numai în anii 1953—1955 se vor face investiţii de cca. 1,8 miliarde lei faţă de 980 milioane lei, prevăzute în planul cincinal. Un muzeu într’o comună de munte In comuna Lupşa, aşezată în creerul munţilor Apuseni, a fost amenajat un muzeu istorico-etnograific. Prima secţie a muzeului este formată dintr’un Interior de casă ţărănească veche cu specific moţesc. E o singură încăpere. Aici găsim mobilier, îmbrăcăminte, obiecte casnice dintre cele mai caracteristice pentru această regiune. Vatra de piatră, vasele de lemn, războiul primitiv de ţesut, ferestrele scunde, opaiţul cu seu, masa dintr’o bucată groasă de lemn cioplit, toate ilustrează mizeria în care erau ţinuţi locuitorii acestei regiuni de către boieri şi capitalişti. Trecând prin secţia de unelte agricole a muzeului, vizitatorul poate urmări evoluţia uneltelor agricole, începând de acum aproape 2000 de ani, aci se găsesc sapa de lemn ori de piatră, plugul şi grapa de lemn, râşniţa sau moara de măcinat sare şi alte unelte vechi. Intr’altă secţie sunt expuse diferite lămpi şi obiecte de luminat şi aprins focul de la piatră şi amnar până la becurile electrice. Aici, în Ţara Moţilor, până în anii puterii populare casele ţărăneşti erau luminate de opaiţ. In alte secţii ,se pot vedea furca de tors cu minunate sculpturi şi înflorituri săpate în lemn, sau buciumul şi cornul. In curând muzeul din Lupşa va fi mărit şi îmbogăţit. Construirea unui pod prin muncă voluntară CRAIOVA (dela corespondentul nostru). De mai mult timp, podul de peste pârâul Teslul din comuna Robăneşti, raionul Balş, care leagă satele Robăneştii de Sus şi Robăneştii de Jos, era stricat. In cadrul unei adunări obşteşti, s’a luat hotărîrea ca podul să fie refăcut prin muncă voluntară. La munca voluntară pentru construirea podului au participat numeroşi ţărani muncitori. Acum când podul a fost dat în folosinţă, ţăranii muncitori îşi pot transporta mult mai uşor acasă recolta de pe câmp. Hotărîrea Consiliului de Miniştri al U. R. S. S. în legătură cu inaugurarea Universităţii de Stat „M. V. Lomonosov“ MOSCOVA 31 (Agerpres). — TASS transmite: Consiliul de Miniştri al U.R.S.S., examinând raportul constructorilor noilor clădiri ale Universităţii de stat din Moscova „M. V. Lomonosov”, concluziile Comisiei guvernamentale şi raportul Ministerului culturii al U R.S.S., a constatat că sarcina trasată de guvern în legătură cu construirea şi punerea în funcţiune a principalelor clădiri şi instalaţii ale Universităţii de pe Colinele Lenin a fost adusă la îndeplinire. In anii 1949—1953, pe Colinele Lenin din Moscova au fost construite . Corpul principal al clădirii Universităţii din Moscova având 32 de etaje şi un volum total de 1.370.000 metri cubi, în care se află instalate facultăţile de geologie şi geografie, sălile de curs ale facultăţii de mecanico-matematică, catedrele universitare generale, biblioteca ştiinţifică, sala de festivităţi cu o capacitate de 1.500 de locuri şi alte instituţii didactice şi ştiinţifice ale Universităţii ; clădirea facultăţii de fizică cu un volum de 274.600 metri cubi ; clădirea facultăţii de chimie cu un volum de 267.700 metri cubi ; locuinţe pentru studenţi şi aspiranţi — în total 5.754 de camere şi 184 de apartamente pentru profesori şi docenţi; o grădină botanică cu instalaţiile aferente în suprafaţă totală de 42 hectare ; un complex de instalaţii cultural-sociale şi sportive. In total, pe teritoriul Universităţii au fost ridicate 27 de clădiri principale şi 10 auxiliare, cu un volum total de 2.611.000 m.c. Noua Universitate are 148 de săli de cursuri, peste 1.000 de laboratoare ştiinţifico-didactice, precum şi o clădire pentru bibliotecă, care va putea cuprinde 1.200.000 de volume. Laboratoarele şi cabinetele Universităţii sunt înzestrate cu cel mai nou utilaj ştiinţifico-didactic, utilaj electronic, aparate optice speciale şi aparate Röntgen, camere pentru studierea reflexelor condiţionate, a proceselor metabolismului şi alt utilaj variat, răspunzând noilor cerinţe ale ştiinţei, pentru munca didactică şi de cercetări ştiinţifice în domeniul mecanicii, fizicii, chimiei, biologiei, geologiei, astronomiei, etc. Au fost amenajate terenurile din jurul clădirilor Universităţii din Moscova. Pe aceste terenuri au fost create zone verzi. Spre Universitate duc şosele asfaltate şi au fost construite poduri noi. Uzinele, institutele de proiectare, instituţiile de cercetări ştiinţifice şi organizaţiile de montare ale ministerelor au desfăşurat o intensă muncă de proiectare şi construire a unor noi tipuri speciale de utilaje pentru învăţământ şi pentru munca de cercetări ştiinţifice în cadrul Universităţii, de construire şi montare a construcţiilor din metal, a mecanismelor şi utilajelor, precum şi de aprovizionare a şantierului de construcţie al Universităţii cu materialele de construcţie necesare. Consiliul de Miniştri al U.R.S.S. a subliniat că prin darea în folosinţă a noilor clădiri ale Universităţii de Stat din Moscova se creează largi posibilităţi pentru dezvoltarea continuă a ştiinţei şi pentru pregătirea de specialişti calificaţi pentru economia naţională a Uniunii Sovietice. Consiliul de Miniştri al U.R.S.S. a hotărît: 1. Noile clădiri ale Universităţii de Stat ,,M. V. Lomonosov“ din Moscova se vor inaugura la 1 Septembrie 1953. 2. — Ministerul culturii al U.R.S.S. şi rectoratul Universităţii de Stat ,,M. V. Lomonosov" din Moscova sunt obligate a asigura, începând de la 1 Septembrie 1953, activitatea didactică şi ştiinţifică a facultăţilor de fizică, chimie, mecanico-matematică, geologie și geografie, în noile clădiri ale Universității. Corpul central al noii clădiri a Universității de Stat din Moscova „M. V. Lomonosov", . Din ţările de democraţie populară * CONSTRUIREA UNOR NOI FABRICI TEXTILE IN R. P. CHINEZĂ In scopul aprovizionării populaţiei cu cât mai multe mărfuri industriale de larg consum, în R.P. Chineză se vor construi anul acesta 4 noi fabrici textile de stat cu o mare producţie de ţesături de bumbac şi 2 fabrici pentru prelucrarea materiei prime necesare producţiei de ţesături de in. Fabricile vor fi înzestrate cu utilaj modern. CĂLĂTORII CONFORTABILE Industria ungară a construit un nou tip de autobuz Ikarus 55, care contribue la o mai bună deservire a călătorilor în ce priveşte circulaţia pe distanţe mari. Autobuzul care se vede mai 606 este astfel amenajat încât să ofere o călătorie confortabilă. Fotoliile sunt căptuşite cu piele, ferestrele laterale sunt mari, iar motorul este izolat şi montat în spatele maşinii. Fiecare autobuz este prevăzut cu un aparat de radio. Emisiunile pot fi ascultate din orice colţ al maşinii. EXTINDEREA REŢELEI COMERCIALE A VARŞOVIEI In anul 1952 reţeaua comercială a Varşoviei număra peste 3.300 de magazine, aproximativ de trei ori mai multe ca în 1950. In acelaş timp a crescut aproape de patru ori cantitatea de mărfuri vândute populaţiei. Anul acesta se vor deschide peste 300 noi magazine alimentare, 180 magazine pentru mărfuri industriale şi 600 chioşcuri diferite. In noile cartiere de locuit se vor deschide 184 magazine şi 36 Întreprinderi de alimentaţie publică, din care cea mai mare parte au şi început să deservească consumatorii. NOI INSTITUTII SANITARE IN CEHOSLOVACIA In R. Cehoslovacă se acordă o grijă permanentă extinderii reţelei serviciului sanitar unificat. La topitoria „Clement Gottwald" din Kuncice (regiunea Ostrava din Nordul Moraviei) a fost deschis recent un nou centru sanitar. Acest centru sanitar are secţii pentru boli interne, nas, gât şi urechi şi de ginecologie. Un nou centru sanitar se va deschide în curând la Gottwaldow (Moravia). Acest centru, situat într-o clădire cu 4 etaje, va avea secţii pentru boli de plămâni, pentru tratament cu raze, raze X, pentru copil, etc. Va exista deasemenea o secţie specială pentru controlarea sănătăţii populaţiei din district. La etajul al 3-lea va fi instalat laboratorul central. La acest centru sanitar vor lucra specialişti în boli interne, boli de inimă, nas, gât şi urechi, ochi şi neurologie. La etajul al patrulea se vor afla instalaţiile de ventilaţie, care vor împrospăta încontinuu aerul din întreaga clădire. Acest centru sanitar va cuprinde şi o sală de lectură, etc. SPORESC MĂRFURILE DE LARG CONSUM IN BULGARIA Partidul Comunist şi Guvernul R. P. Bulgaria acordă o mare importanţă sporirii producţiei mărfurilor de larg consum. Au fost construite numeroase fabrici noi, printre care filatura de bumbac „Ernst Thaelman“ la Sofia, filatura „Balcan“ în oraşul Gabrovo şi altele. La Plovdiv e în curs de construcţie marele combinat textil „Mariţa". Pentru satisfacerea cerinţelor mereu crescânde ale oamenilor muncii, în 1952 s-au produs de 23 ori mai multe produse textile decât în 1948. Anul acesta, textiliştii bulgari au dat peste 420 modele şi culori de ţesături de bumbac, 128 — ţesături de lână, 554 — ţesături de mătase. Industria pielăriei şi cauciucului se dezvoltă, deasemeni, cu succes. Numai fabrica de încălţăminte „9 Septembrie" din Sofia produce cca. 170 modele de încălţăminte bărbătească, de damă și pentru copii.