Scȃnteia, ianuarie 1954 (Anul 23, nr. 2860-2884)

1954-01-03 / nr. 2860

Pag. 2 SCÂNTEIA Dezbaterile sesiunii Marii Adunări Naţionale Legea pentru modificarea articolelor 43 şi 50 din Constituţia Republicii Populare Române Marea Adunare Naţională a Republicii Populare Române hotărăşte: Articol unic. — Articolele 43 şi 50 din Constituţia Republicii Populare Române se modifică după cum urmează : 1. Articolul 43 va avea următorul cuprins: „Art. 43. - Consiliul de Miniştri este constituit de către Marea Adunare Naţională a Republicii Populare Române şi este format din : Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române ; Vicepreşedinţii Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române ; Preşedintele Comitetului de Stat al Planificării; Preşedintele Comisiei Controlului de Stat; Miniştrii Republicii Populare Române ; Preşedintele Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole ; Preşedintele Comitetului de Stat pentru Arhitectură şi Construcţii“. 2. Articolul 50 va avea următorul cuprins : „Art. 50. — Ministerele Republicii Populare Române sunt următoarele: Ministerul Afacerilor Externe; Ministerul Afacerilor Interne ; Ministerul Agriculturii şi Silviculturii; Ministerul Căilor Ferate ; Ministerul Comerţului Exterior; Ministerul Comerţului Interior; Ministerul Construcţiilor şi al Industriei Materialelor de Construcţii; Ministerul Cultelor; Ministerul Culturii ; Ministerul Energiei Electrice şi Industriei Electrotehnice ; Ministerul Finanţelor; Ministerul Forţelor Armate; Ministerul Gospodăriei Comunale şi Industriei Locale ; Ministerul Industriei Alimentare; Ministerul Industriei Cărbunelui; Ministerul Industriei Chimice ; Ministerul Industriei Metalurgice şi Construcţiilor de Maşini; Ministerul Industriei Petrolului; Ministerul Industriei Lemnului, Hârtiei şi Celulozei; Ministerul Industriei Uşoare ; Ministerul învăţământului; Ministerul Justiţiei ; Ministerul Poştelor şi Telecomunicaţiilor ; Ministerul Prevederilor Sociale ; Ministerul Sănătăţii; Ministerul Transporturilor Navale şi Aeriene”. Preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale Dr. P.GROZA Secretarul Prezidiului Marii Adunări Naţionale GH. MARUSSI Discuţiile la proiectul de lege pentru ratificarea decretelor emise de Prezidiul Marii Adunări Naţionale între cele două sesiuni Cuvântul deputatului Gh. Vidraşcu din circumscripţia electorală Poiana Câmpina, regiunea Ploeşti După ce a subliniat că decretul cu privire la alegerea deputaţilor în sfaturile populare constitue o dovadă grăitoare a democratismului consecvent al regimului intrn rtftinocrat-popular, deputatul Gheorişcu a vorbit despre o serie de obţinute de sfaturile populare, ai dezvoltării industriei locale, au fost create 6.782 unităţi. ..950, producţia globală a industriei locale s’a ridicat anul acesta până la 221 la sută. In regiunile Stalin, Suceava, Baia Mare, Ploeşti, Bucureşti şi altele, în ultimii trei ani producţia Industriei locale a crescut între 252—575 la sută, aducând o contribuţie de seamă la o mai bună aprovizionare a oamenilor ■muncii cu bunuri de larg consum. O contribuţie însemnată au adus sfaturile populare la ridicarea nivelului gospodăresc, sanitar şi cultural al oraşelor. Au fost construite prin autoimpunere, valorificându-se posibilităţile locale, peste 800 de şcoli, 400 de cămine culturale, 860 de poduri şi podeţe, s’au electrificat 57 de comune. In domeniul sanitar au fost construite peste 2.000 de dispensare, s'au înfiinţat 1.300 case de naştere, 3.700 de puncte farmaceutice. Numărul căminelor culturale, al bibliotecilor, al echipelor artistice a crescut deasemenea considerabil. In continuare, vorbitorul a arătat totodată lipsurile care se mai manifestă in activitatea sfaturilor populare, în ceea ce priveşte punerea în valoare a bogăţiilor locale. Datorită atitudinii birocratice, unele sfaturi populare nu s’au interesat în măsură suficientă de dezvoltarea industriei locale, n’au stimulat îndeajuns contractările şi n’au organizat mai atent transporturile în vederea aprovizionării în mai mare măsură a pieţelor de desfacere. Antrenarea a sute de mii de oameni ai muncii în actuala campanie electorală a creat condiţii pentru ca sfaturile populare să-şi lărgească activul format şi să-şi pregătească un activ mai puternic pe care să-şi sprijine acţiunile viitoare, învăţând din experienţa înaintată a sovietelor, din propria noastră experienţă căpătată în cei trei ani de activitate, noile sfaturi populare — a spus în încheiere tov. Gheorghe Vidraşcu — au datoria să desfăşoare o muncă neobosită pentru traducerea in viaţă a programului de măsuri elaborat de către plenara lărgită a C.C. al P.M.R. din 19-20 August 1953. Cuvântul deputatului Csupor Ludovic din circumscripţia electorală Tg. A Mureş-Sud, Regiunea Autonomă Maghiară Campania alegerii deputaţilor în sfaturile populare — a arătat deputatul Csupor Ludovic — a însemnat pentru oamenii muncii din Regiunea Autonomă Maghiară un eveniment deosebit de important. Ca o dovadă a patriotismului fierbinte manifestat de oamenii muncii din regiunea noastră, la alegeri au participat peste 97 la sută din cetăţenii cu drept de vot. Au fost aleşi în regiune 6.215 deputaţi, dintre care 4.915 sunt maghiari, 1 238 români şi 62 de alte naţionalităţi. Oamenii muncii care au participat la întâlnirile dintre candidaţi şi alegători au făcut nenumărate propuneri şi au scos la iveală o serie de lipsuri în activitatea sfaturilor populare. După ce a scos în evidenţă unele lipsuri din activitatea sfaturilor populare, vorbitorul a subliniat o serie de lipsuri ale organelor Ministerului Comerţului Interior în domeniul repartiţiei diferitelor produse. Propunem ca în chestiunea aprovizionării cu lemne — a spus vorbitorul — să se facă planul de perspectivă cu cel puţin un an înainte, pentru ca lipsurile existente să poată fi înlăturate. Printre altele, vorbitorul a mai propus ca minele Borsec să fie reutilate de către Ministerul Industriei Cărbunelui. O mare sarcină revine deputaţilor sfaturilor populare, cărora alegătorii le cer să răspundă, prin fapte, încrederii ce le-a fost acordată. Ei trebuie să lupte pentru înfăptuirea măsurilor adoptate de plenara lărgită a C.C. al P.M.R. din 19—20 August în vederea ridicării continue a nivelului de trai al poporului muncitor. Cuvântul deputatului Ion Dobre din circumscripţia electorală Păuleşti, regiunea Ploeşti Una din preocupările importante ale regimului nostru de democraţie populară — a spus vorbitorul — o constituie problema protecţiei muncii. Prin Decretul Prezidiului Marii Adunări Naţionale Nr. 185 — a spus vorbitorul — s’a stabilit un sistem organizatoric unitar, care asigură aplicarea tuturor măsurilor de protecţie a muncii şi de tehnică a securităţii şi le-au fixat atribuţii precise organelor administrative şi inspectorilor tehnici de stat pentru protecţia muncii. Aplicarea prevederilor Decretului privind organizarea protecţiei muncii a contribuit la îmbunătăţirea simţitoare a condiţiilor de muncă, acestea reflectându-se în scăderea continuă a numărului accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale. Vorbitorul a scos apoi in evidenţă o serie de lipsuri ale unor organe sindicale şi administrative în domeniul aplicării măsurilor de protecţia muncii. Dispoziţiunile Decretului — a spus în încheiere tov. Ion Dobre — dovedesc încă odată grija deosebită apartidului şi guvernului nostru pentru Îmbunătăţirea continuă a condiţiilor în care-şi desfăşoară activitatea oamenii muncii. Cuvântul deputatului Petre Furdul din circumscripţia electorală Haţeg, regiunea Hunedoara Numeroasele realizări înfăptuite în regiunea Hunedoara în toate domeniile de activitate vorbesc cu prisosinţă despre grija regimului democrat-popular pentru înflorirea patriei noastre, pentru bunăstarea celor ce muncesc. In minele din Valea Jiului, principalele procese de muncă au fost mecanizate în proporţie de 80 la sută. Viaţa oamenilor muncii din regiunea noastră a început să fie mai frumoasă, mai îmbelşugată. Numai în anul 1953, pentru oamenii muncii din regiunea noastră au fost date in folosinţă peste 2.500 apartamente confortabile, dintre care 1 338 apartamente pentru minerii din Valea Jiului. Trebuie dată o atenţie mai mare construirii de locuinţe pentru muncitori şi tehnicieni. In lupta pentru aplicarea măsurilor trasate de plenara lărgită a C.C. al P.M.R. din 19-20 August 1953, oamenii muncii din regiunea noastră au şi obţinut unele succese. Zeci de colective de întreprindere din regiune, printre care şi colectivul mine „Vulcan”, şi-au îrplinit înainte de termen sarcinile anuale de plan. După ce a subliniat o serie de lipsuri existente în întreprinderile şi localităţile regiunii, vorbitorul a încheiat. Sfaturile populare şi deputaţii Marii Adunări Naţionale trebuie să treacă de îndată la o muncă mai concretă, să studieze şi să organizeze temeinic aplicarea hotărîrilor partidului şi guvernului, să ţină o strânsă legătură cu oamenii muncii, să-şi însuşească cerinţele juste ale lor şi să lupte pentru rezolvarea acestora. Sarcina creşterii animalelor — a spus tov. Gh. Apostol, vicepreşedinte al Consiiliului de Miniştri şi Ministrul Agriculturii şi Silviculturii — este una din sarcinile centrale pe care le are de rezolvat puterea populară. Vorbitorul a arătat că în ultimii ani ţăranii muncitori cu gospodării individuale, gospodăriile agricole colective şi gospodăriile de stat au obţinut succese însemnate privind sarcina de dezvoltare a creşterii animalelor. A crescut efectivul de bovine, porcine şi cabaline. In multe gospodării agricole colective s’au organizat ferme cu efective însemnate de animale de calitate superioară. Gospodăriile agricole de stat au realizat o creştere simţitoare a efectivelor de animale şi păsări. Succese însemnate s-au obţinut la ce priveşte extinderea reţelei de staţiuni comunale de montă, organizarea şi extinderea înmulţirii păsărilor prin incubaţie artificială, organizarea asistenţei sanitar-veterinare etc. O serie de rezultate bune s-au obţinut şi în domeniul cercetărilor ştiinţifice ,pentru ameliorarea şi perfecţionarea raselor de animale existente în ţara noastră, formarea de noi rase, în domeniul pregătirii cadrelor de specialişti etc. Vorbitorul a arătat apoi că în domeniul creşterii animalelor mai avem încă multe de făcut. Faţă de creşterea puternică a consumului propriu în gospodăriile ţărăneşti, precum şi de creşterea consumului orăşenesc de produse almontare de origină animală, urmare a măririi considerabile a populaţiei urbane din ţara noastră — şeptelul, producţia de carne pe cap de animal şi calitatea au crescut în proporţie necorespunzătoare, ceea ce a dus la o neconcordanţă între nevoile consumuluipopulaţiei şi rezervele existente de carne, grăsimi, lapte, ouă, lână etc. Sporirea efectivelor de animale şi ridicarea productivităţii lor nu satisfac necesităţile mereu crescânde ale populaţiei , în produse de origină animală şi ale industriei uşoare în materii prime. O piedică serioasă pentru sporireaefectivelor şi pentru mărirea producţiei global© de lapte o constitue procentul redus de vaci faţă de efectivul total de bovine. Lipsurile la creşterea animalelor se datoresc în primul rând producţiei şi aprovizionării nesatisfăcătoare cu furaje. Vorbitorul a arătat apoi unele lipsuri privind asigurarea fondului de furaje ne casare creşterii animalelor proprietate obştească în gospodăriile colective, sprijinirea colectiviştilor spre a-şi cumpăra vite pentru gospodăriile lor personale, munca di muncitori de creşte traducere ştiinţei , unui creşteni chimierciv icoolguioi/a cumstrucţiilor pentru adăpostirea animalelor, pregătirea de noi cadre de specialişti etc. Tov. Gheorghe Apostol a arătat că avem deplina posibilitate de a obţine în anii apropiaţi un mare avânt în domeniul creşterii animalelor şi sporirii productivităţii lor. După aceea, vorbitorul a expus pe larg principalele prevederi ale proiectului. Proiectul de lege prevede măsuri pentru creşterea continuă a efectivelor de animale şi păsări şi îmbunătăţirea raselor şi calităţii lor, ţinând seama de condiţiile specifice ale regiunilor ţării noastre. Sporirea productivităţii animalelor şi a păsărilor in ceea ce priveşte randamentul de carne şi grăsime, producţia de lapte, lână, ouă şi de alte produse animale constitue unul din obiectivele principale cuprinse în proiect. O deosebită însemnătate au deasemeni şi măsurile privind lărgirea suprafeţelor însămânţate şi sporirea productivităţii la hectar a plantelor furajere, precum şi îmbunătăţirea păşunilor şi fâneţelor naturale ; introducerea mecanizării în domeniul creşterii animalelor în producerea nutreţurilor şi a muncilor care cer un mare volum de muncă la fermele agrozootehnice ; asigurarea întregului efectiv de animale şi păsări cu adăposturi pentru îngrijirea, păstrarea şi creşterea lor raţională. Proiectul mai prevede măsuri pentru îmbunătăţirea temeinică a îngrijirii zootehnice şi veterinare a animalelor şi păsărilor şi mobilizarea maselor în vederea combaterii bolilor infectocontagioase a animalelor şi păsărilor, dezvoltarea cercetărilor ştiinţifice zoo-veterinare în scopul rezolvării problemelor legate de creşterea numerică şi calitativă a animalelor şi a păsărilor şi crearea raselor noi de animale şi păsări, îmbunătăţirea sistemului de pregătire a cadrelor zootehnice şi veterinare precum şi îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi de trai ale lucrătorilor şi specialiştilor în domeniul creşterii animalelor. Vorbitorul a arătat că proiectul prevede măsuri multilaterale pentru stimularea şi sprijinirea creşterii animalelor în gospodăriile individuale ale ţăranilor muncitori, cât şi la gospodăriile colective, în întovărăşirile agricole şi zootehnice şi în întreprinderile agricole zootehnice ale statului. Astfel, s-a prevăzut ca gospodăriilor agricole colective să li se acorde credite pentru procurarea de animale şi materiale de construcţie, ajutor din partea S.M.T. la crearea bazei furajere şi la mecanizarea muncilor la ferme. De asemenea, gospodăriile colective care-şi creează ferme de animale şi îşi îndeplinesc obligaţiile faţă de stat se vor bucura de reduceri de cote de carne, lapte şi lână. Gospodăriile colective fruntaşe în creşterea animalelor vor fi premiate. Totodată, se prevede stimularea creşterii animalelor în gospodăriile personale ale colectiviştilor — între altele, prin acordarea de credite pentru cumpărarea de vaci de lapte, în aşa fel încât treptat gospodăria personală a fiecărui colectivist să aibă riiumaneior in gospodarie iiumuu«.^ ţăranilor muncitori. Ei vor primi credite pentru procurarea de animale şi materiale pentru construirea de adăposturi ; se va îmbunătăţi deservirea animalelor ţăranilor muncitori de către staţiunile de montă ale statului, asistenţa zootehnică şi veterinară. Ministerul Agriculturii şi Silviculturii şi comitetele executive ale sfaturilor populare sunt obligate să asigure terenuri suficiente pentru păşunatul vitelor şi oilor din gospodăriile individuale ale ţăranilor muncitori, construirea de adăpători pe islazuri şi în sate. In refacerea păşunilor şi fâneţelor ţăranii muncitori vor fi ajutaţi de către S.M.T. De un mare interes pentru ţăranii muncitori sunt măsurile privind extinderea sistemului de contractare de vite, porci şi oi. Astfel, pentru fiecare pereche de vite contractate se vor scădea din cota de cereale 250 kg. porumb sau alte furaje concentrate în echivalenţă şi se vor acorda reduceri de cote obligatorii de carne in raport cu cantitatea şi calitatea livrărilor contractate. De asemenea, se dă posibilitate ţăranilor muncitori care contractează de a cumpăra produs© industriale cu preţuri reduse prevăzute în cadrul comerţului de întâmpinare şi alte avantaje. Mărirea continuă a efectivului de animale şi păsări odată cu sporirea productivităţii lor, mărirea producţiei globale şi a producţiei marfă de carne, grăsime, lapte, lână, ouă şi alte produse animale — a arătat tov. Gh. Apostol — este una din cele mai importante probleme ale dezvoltării agriculturii în Republica Populară Română şi o sarcină permanentă a Ministerului Agriculturii şi Silviculturii, a sfaturilor populare, a colectiviştilor, a muncitorilor din gospodăriile agricole şi fermele de stat, a cemenilor de ştiinţă şi a specialiştilor din agricultură. Sarcini importante revin sfaturilor populare în ce priveşte îndrumarea creşterii vitelor la gospodăriile colective, întovărăşirile agricole, gospodăriile individuale ţărăneşti mici şi mijlocii. Sfaturile populare şi organele agricole locale au sarcina să contribue la sporirea vigilenţei politice a ţăranilor muncitori, a colectiviştilor, a muncitorilor din gospodăriile agricole, herghelii şi ferme de stat, împotriva chiaburilor şi a altor elemente duşmănoase care încearcă să frâneze şi să submineze îndeplinirea măsurilor pentru dezvoltarea creşterii animalelor. Comitetele executive ale sfaturilor populare din oraş© şi centrele industriale pot şi trebue să organizeze zone de aprovizionare a muncitorilor şi funcţionarilor cu carne, grăsimi, lapte, ouă şi alte produse animale Fiecare oraş şi centru industrial să aibă propria zonă de aprovizionare in cantităţi suficiente cu produse animale. In acest scop trebue organizată o muncă susţinută de lămurire şi convingere a ţăranilor muncitori, a întovărăşiţilor şi colectiviştilor să folosească toate posibilităţile şi mijloacele de a creşte animale şi păsări. îndeplinirea cu''succes a tutulor ce decurg din proiect este se lichideze lipsurile si defterenente In munca de creştere a anisă asigure o astfel de creştere ■1’ de animale, o astfel de mărire a productivăţii lor încât în următorii 2-3 ani să se asigure o simţitoare îmbunătăţire a aprovizionării populaţiei muncitoare de la oraşe şi sate cu produse alimentare şi a industriei uşoare cu materii prime, pentru ridicarea nivelului de trai al poporului nostru muncitor. Cuvântul deputatului Ignaţiu Gali , din circumscripţia electorală Ciuc, Regiunea Autonomă Maghiară Deputatul Ignaţiu Gali a subliniat importanţa măsurilor pentru dezvoltarea bazei furajere în Regiunea Autonomă Maghiară. El apropus înfiinţarea unui spital veterinar în oraşul Tg. Mureş, crearea unui centru de experimentare a culturilor furajere în cadrul subsecţiei gospodăriei agricole de stat din Gheorghieni, înfiinţarea unei herghelii de stat cu iepe lipiţene la comuna Olteni, din raionul Sf Gheorghe. Vorbitorul a cerut ca întrprinderile producătoare de maşini agrico să dea o mare atenţie maşinilor pentu prelucrarea furajelor şi pentru buna întrţinere şi îngrijire a animalelor. Cuvântul deputatului Vasile Lixandru din circumscripţia electorală Stalin-Est, regiunea Stalin Proiectul de lege cu privire la măsuri pentru dezvoltarea creşterii animalelor anii 1954-1956 prezentat în actuala siune a Marii Adunări Naţionale — a ap vorbitorul — aduce o nouă contribuţie îmbunătăţirea continuă a nivelului de trai oamenilor muncii, la întărirea alianţei dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare. Deputatul Vasile Lixandru a propus printre altele încurajarea creşterii animalelor tinere, apte pentru reproducţie, prin cointeresarea directă a ţăranilor muncitori, profilarea gospodăriilor agricole colective şi de stat încă din iarna aceasta pentru buna dezvoltare a creşterii animalelor, crearea de centre producătoare de material de reproducţie pe lângă gospodăriile agricole colective şi de stat din regiunea Stalin în vederea satisfacerii necesarului pentru dezvoltarea rasei de porcine Bazna. Raportul asupra proiectului de lege privitor la măsurile pentru dezvoltarea creșterii animalelor în anii 1954-1956, prezentat de tov. Gh. Apostol Discuţii asupra proiectului de lege privitor la măsurile pentru dezvoltarea creşterii animalelor în anii 1954 —1956 Cuvântul deputatului Gheorghe Stan din circumscripţia electorală Pătârlageie, regiunea Ploeşti Deputatul Gheorghe Stan a arătat că în urma ajutorului dat de guvern şi a măsurilor luate pe plan local, în regiunea Ploeşti şeptelul a sporit simţitor şi s’au obţinut unele succes© în refacerea păşunilor. Vorbind despre rolul hotărîtor pe care-l au sfaturile populare în realizarea sarcinilor de dezvoltare a creşterii animalelor, tov. Gheorghe Stan a scos în relief o serie de lipsuri în munca acestora. Nu s’a depus destul interes pentru cultivarea în bune condiţii a loturilor zootehnice şi din această cauză producţia lor este destul de mică. Deasemenea, n’au fost folosite în întregime resursele locale pentru ridicarea construcţiilor necesare animalelor, iar dispensarele veterinare au funcţionat defectuos în raioanele Urziceni, Pogoanele şi Buzău. In încheiere, tov. Gheorghe Stan a făcut o serie de propuneri privind măsurile ce trebuiesc luate pentru asigurarea păşunatului animalelor, pentru aplicarea zootehminim-ului, precum şi pentru crearea pe baza hărţii zootehnice a unor unităţi zootehnice de elită, pentru producerea materialului de reproducţie. Cuvântul deputatei Maria Bran din circumscripţia electorală Ceica, regiunea Oradea Deputata Maria Bran a arătat că vacile Siementica-1 au asigurate condiţii de creştere în raioanele Salonta, Săcueni şi în bună parte în raioanele Oradea şi Marghita Această rasă predomină în gospodă riil© de stat şi cele colective şi într’o mai mică măsură în gospodăriile individuale In timp scurt, regiunea Oradea va putea să dea şi pentru alte regiuni reproducători şi tineret selecţionat. Şi oile de rasă Merinos au condiţiuni prielnice de dezvoltare în regiunea Oradea. In viitor vom da şi mai multă atenţie răspândirii acestei rase — a spus vorbitoarea. Creşterea cailor în regiunea noastră a constituit şi constituie o îndeletnicire de seamă a ţăranilor muncitori, înfiinţarea unei herghelii de stat ar contribui în mod direct la dezvoltarea creşterii cailor in regiunea Oradea. Odată cu realizarea obiectivelor legii pe care o dezbatem, venitul ţărănimii muncitoare va creşte mult. Vom avea mai multă carne, lapte, lână. Se va îmbunătăţi totodată aprovizionarea oraşelor, iar fabricile vor putea să producă mai multă încălţăminte, mai multe ţesături de lână. Această lege va fi primită cu mare bucurie de popor şi ea va întări şimai mult alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare. Eu, tovarăşi deputaţi, promit că voi munci din toate puterile mele ca sarcinile prevăzute de această lege să fie realizate şi depăşite — a încheiat tov. Mafia Bran. Cuvântul deputatului Nicolae Ciocan din circumscripţia electorală Ivăneşti, regiunea Iaşi Deputatul Nicolae Ciocan a arătat că în regiunea Iaşi rezultatele nesatisfăcătoare la creşterea animalelor se datoresc la primul rând insuficientei organizări a bazei furajere. Cultura plantelor furajere, atât la sectorul de stat, cât şi în cel colectiv şi particular este nesatisfăcătoare din cauza neaplicării măsurilor agrotehnice de întreţinere a păşunilor. In continuare, vorbitorul a subliniat sprijinul pe care filiala Iaşi a Academiei R.P.R. trebuie să-l acorde pentru dezvoltarea sectorului agricol şi animal. In vederea asigurării bazei furajere necesare continuei măriri a şeptelului trebuie să fie desţelenite păşunile neproductive, să fie cultivate cu nutreţuri valoroase terenurile lăsate înparagină, să fie create plantaţii pentru fixarea pământurilor împotriva acţiunilor distrugătoare ale apei. In dezvoltarea creşterii animalelor să folosim mai larg experienţa sovietică şi a crescătorilor fruntaşi din ţara noastră. Cuvântul deputatului Toader Tomoioagă din circumscripţia electorală Vişeu, regiunea Baia Mare Deputatul Toader Tomoioagă a arătat că în raionul Vişeu, regiunea Baia Mare, numărul taurinelor a crescut faţă de perioada dinaintea războiului cu peste 30%, iar al ovinelor cu 50%. Unităţile socialiste din acest raion au livrat unor gospodării agricole colective şi de stat din ţară un însemnat număr de vaci şi tăuraşi de rasă pentru reproducţie. In continuare, tov. Toader Tomoioagă a arătat că insuficienţa păşunilor, cât şi nelivrarea la timp a materialelor de construcţie, nau dat posibilitatea colectivişlor să asigure o bună îngrijire a animalelor. Nu s’a dus destul munca de popularizare a noilor metode folosite şi nu s’au dat îndrumări tehnice în ceea ce priveşte creşterea vitelor. Realizarea prevederilor legii va da avânt creşterii animalelor în raionul Vişeu. Cuvântul deputatului Romulus Zăroni din circumscripţia electorală Ilia, regiunea Hunedoara Subliniind importanţa proiectului de lege privitor la măsurile pentru dezvoltarea creşterii animalelor în anii 1954- 1956, deputatul Romulus Zăroni a arătat că pentru mărirea şeptelului sunt necesare sporirea producţiei de furaje pe unitate de suprafaţă, aplicarea zootehminimului, selecţionarea animalelor, asistenţa zootehnică şi veterinară şi mecanizarea muncii la sectorul zootehnic. Deasemeni, est© necesară pregătirea temeinică a cadrelor. El a propus să se extindă sistemul de cointeresare în producţie a muncitorilor şi tehnicienilor, precum şi a gospodăriilor individuale ale ţăranilor muncitori. Vorbitorul a arătat unele rezultate ale creşterii animalelor la G.A.S. Roşia, care a dat peste plan 80.000 litri lapte. Cuvântul deputatului Gheorghe Pruteanu din circumscripţia electorală Răcoasa, regiunea Bârlad După ce a arătat realizările şi lipsurile existente în regiunea Bârlad, în domeniul creşterii şi îmbunătăţirii raselor de animale, vorbitorul a spus că aplicarea prevederilor proiectului de lege supus votului Marii Adunări Naţionale va constitui o cotitură în dezvoltarea creşterii animalelor. Deputatul a făcut apoi propuneripentru organizarea şi ameliorarea tuturor suprafeţelor păşunabile în raioanele Vrancea şi Panciu şi pentru alocarea cantităţilor de materiale necesare terminării construcţiilor începute, cât şi pentru construirea de noi adăposturipentru animale în regiune. Cuvântul deputatului Petre Drăgoescu din circumscripţia electorală Bârzava, regiunea Arad Deputatul Petre Drăgoescu, după ce a înfăţişat dezvoltarea sectorului zootehnic la gospodăria agricolă colectivă „Timpuri Noi” din comuna Chelmac-Arad, a subliniat veniturile mari obţinute în acest fel de gospodărie. Numai din valorificarea purceilor s-au obţinut 100.000 lei. Jumătate dintre colectivişti şi-au procurat scrofiţe de rasă dela gospodărie. Dela fiecare din cele 250 de oi fătătoare sau obţinut câte 11 kg. brânză, un miel şi 2 kg. lână. Cu zerul dela facerea brânzei au fost îngrăşaţi 20 de purcei, care au ajuns fiecare în jurul a 100 de kg. După ce a arătat cum s’au asigurat furajele, necesare animalelor, deputatul a exprimat hotărîrea colectiviştilor din Chelmac de a dezvolta continuu creşterea animalelor. Cuvântul deputatului Nicolae Popescu din circumscripţia electorală Balş, regiunea Craiova Vorbitorul a subliniat că în regiunea Craiova sunt largi posibilităţi pentru a mări numărul de animale şi producţia lor. In acest scop este necesar să se ia măsuri pentru asanarea unor terenuri întinse din lunca Dunării care ar putea da cantităţi sporite de furaje. Deasemeni, vorbitorul a propus să se iamăsuri organizatorice pentru dezvoltarea creşterii porcilor în turme în lunca Dunării, precum şi pentru folosirea florei melifere din lunca Dunării, în vederea organizării cooperativelor apicole şi încurajării stupăritului pastoral. Cuvântul deputatului Onofrei Buliga din circumscripţia electorală Vereşti, regiunea Suceava Deputatul Onofrei Buliga a scos in evidenţă succesele obţinute în creşterea vitelor şi marile posibilităţi pe care le are regiunea Suceava pentru dezvoltarea continuă a şeptelului. Pentru a obţine rezultate şi mai bune, a arătat la continuare vorbitorul, trebuie să ne îngrijim de asigurarea bazei furajere, aşa cum prevede şi proiectul de lege, prin aplicarea metodelor agrotehnice sovietice. El a criticat practica greşită, întâlnită în regiunea Suceava, de a îngloba în planul de împădurire însemnate suprafeţe de terenuri care în trecut au fost folosite ca păşuni în loc să se împădurească terenurile degradate existente. Deputatul Onofrei Buliga a făcut propuneri privitoare la studierea posibilităţilor de organizare a întovărăşirilor şi gospodăriilor zootehnice. Cuvântul deputatei Elena Vodă din circumscripţia electorală Buziaş, regiunea Timişoara Vorbitoarea a arătat că, în regiunea Timişoara, 6©ctorul producţiei animale, cu toate realizările obţinute, a rămas în urmă. După ce a subliniat importanţa măsurilor luate în ultimul timp de guvern pentru încurajarea creşterii animalelor, a menţionat că în regiunea Timişoara, colectiviştii şi ţăranii muncitori, dându-şi seama de avantagiile pe care le au, au încheiat într-un timp, scurt contracte pentru livrarea a 1455 vite îngrăşate. Pentru dezvoltarea creşterii animalelor, deputata Elena Vodă a propus — între altele — ca la secţia Ghilad a staţiunii experimentale Pădureni, unde sunt create condiţii pentru hrănirea şi adăpostirea a 1000 vaci prin existenţa unor construcţii noi şi a unor suprafeţe însemnate însămânţate cu plante furajere, să se înfiinţeze o unitate de creştere intensivă a vacilor cu lapte, în vederea aprovizionării centrelor muncitoreşti din regiune. Ea a propus de asemenea să se înfiinţeze o şcoală medie zootehnică la Buziaş. Cuvântul deputatului Gavrilă Popa din circumscripţia electorală Adam Clisi, regiunea Constanţa Deputatul Gavrilă Popa a vorbit despre posibilităţii© de dezvoltare a şeptelului, în regiunea Constanţa. El a arătat că datorită condiţiilor favorabile cultivării cerealelor, cât şi întinderilor mari de păşune, această regiune poate fi transformată într-o adevărată pepinieră care să furnizeze animale d© prăsilă şi celorlalte regiuni ale ţării. Pentru a putea obţine realizările dorite în sectorul creşterii animalelor, deputatul Gavrilă Popa a propus, printre altele, să se aplice integral agrominimul pe toate islazurile, cu folosirea la maximum a însămânţărilor cu ierburi perene, şi în parte cu ierburi din flora spontană, să se repartizeze şi să se asigure livrarea la timp a materialului de construcţie necesar gospodăriilor colective. In încheiere, deputatul Gavrilă Popa a propus ca în proiectul de lege, la art. 18, să se prevadă că se va acorda o atenţie deosebită şi pentru rasa dobrogeană de cai. Cuvântul deputatului Vasile Birta din circumscripţia electorală Cămăraşu, regiunea Cluj Menţionând câteva din înfăptuirile în domeniul creşterii vitelor în regiunea Cluj, deputatul Vasile Birta a arătat veniturile mari la care îl obţin colectiviştii de la fermele de animale. El a spus în încheiere că în regiunea sa sunt toate condiţiile pentru a se realiza prevederile noii legi. Cuvântul deputatului Vasile Mateescu din circumscripţia electorală N. Bălcescu, regiunea Bucureşti Deputatul Vasile Mateescu, subliniind importanţa proiectului de lege privind dezvoltarea creşterii, animalelor în anii 1954— 1956 a arătat sprijinul permanent dat de partid şi guvern ţărănimii muncitoare, în vederea redresării acestei importante ramuri de producţie a economiei noastre. In continuare a citat din realizările şi lipsurile in domeniul creşterii vitelor în regiunea Bucureşti, cerând să se studieze posibilităţile de organizare a unui bazin lactifer în jurul Capitalei şi introducerea unui asolament furajer, legumicol, precum şi crearea unui bazin propriu pentru epix, vizionarea Capitalei cu produse alimentare. (Agerpres) Nr. 28601