Scînteia, martie 1954 (Anul 23, nr. 2909-2934)

1954-03-02 / nr. 2909

tag. 4 Poporul ucrainean îşi exprimă recunoştinţa faţă de poporul frate rus în legătură cu trecerea Crimeei în componenţa R. S. S. Ucrainene KIEV (Agerpres). — TASS : Poporul ucrainean a întîmpinat cu un sentiment de recunoştinţă decretul Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. cu privire la trecerea regiunii Crimeea din componenţa R.S.F.S.R. în componenţa R.S.S. Ucrainene. Această ştire îmbucurătoare s-a răspândit cu iuţeala fulgerului în toate întreprinderile, colhozurile, şantierele şi instituţiile Ucrainei. La vitrinele cu ziare şi în jurul difuzoarelor din Kiev s-au adunat cetăţeni numeroşi. Un mare avînt politic a produs această ştire şi în rîndurile muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor de la uzina constructoare de maşini „Leninskaia Kuzniţa“ din Kiev. Trecerea regiunii Crimeea în componenţa Ucrainei Sovietice, a declarat mecanicul Serghei Kiselev, este un eveniment remarcabil în viaţa Patriei noastre, dovedind Încrederea frăţească şi dragostea marelui popor rus faţă de poporul ucrainean. Acest act de prietenie a fost înfăptuit în zilele marii sărbători a tuturor popoarelor U.R.S.S. — 300 de ani de la reunirea Ucrainei cu Rusia. Ivan Misko, şeful unei brigăzi de cazangii, a mulţumit în mod călduros poporului rus ,pentru actul prietenesc şi a chemat la unire şi mai strînsă în jurul Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, care a unit popoarele U.R.S.S. într-o familie frăţească. Ţăranii din Ucraina discută cu înflăcărare evenimentul istoric. Colhoznica Olga Horod, din artelul „Hruşciov" a spus : In afara importanţei economice şi culturale, alipirea Crimeei la Ucraina are o uriaşă importanţă politică. Ţările capitaliste tind totdeauna să smulgă cu orice preţ de la altă ţară o parte a teritoriului. Numai în Ţara Sovietică este posibil un asemenea act mărinimos de prietenie frăţească ca trecerea, bogatei regiuni Crimeea în componenţa Ucrainei. Aceasta va întări şi mai mult marea frăţie dintre popoarele ucrainean și rus. Lucrările celui de al Vl-lea Congres al P. C. Bulgar SOFIA 28 (Agerpres). — Agenţia Telegrafică Bulgară transmite: La şedinţa din seara de 26 februarie a Congresului al Vl-lea al Partidului Comunist Bulgar, Tao Siam-jen a salutat Congresul din partea Partidului Comunist Chinez. Delegaţii la Congres au ovaţionat îndelung pe reprezentantul Partidului Comunist Chinez. La şedinţa din dimineaţa de 27 februarie a Congresului au continuat dezbaterile pe marginea rapoartelor de activitate ale Comitetului Central al Partidului şi Comisiei Centrale de Revizie. Delegaţii la Congres, care au luat cuvintul în cadrul discuţiilor, au aprobat călduros politica externă şi internă a partidului comunist, şi a guvernului popular, au scos în evidenţă victoria liniei generale a partidului — linia construirii bazelor socialismului în ţară cu ajutorul Uniunii Sovietice şi în colaborare cu statele de democraţie populară. Delegaţii au citat exemple cere dovedesc uriaşele transformări ,petrecute in viaţa ţării în perioada dintre Congresele al V-lea şi alVl-lea ale partidului. Cei care au luat cuvîntul au arătat totodată lipsurile existente în activitatea organelor de partid şi de stat, in activitatea diferitelor ramuri ale economiei naţionale. Vorbitorii au acordat o mare atenţie problemelor dezvoltării continuie a agriculturii. Gheorghi Tankov, membru al Biroului Politic al C.C. al Partidului Comunist Bulgar, a rostit o cuvîntare în care a arătat că succesele obţinute de partid au întărit şi mai mult alianţa clasei muncitoare cu ţărănimea muncitoare, au consolidat unitatea politico-morală a poporului muncitor bulgar. Această unitate se întăreşte în lupta pentru construirea socialismului, în lupta împotriva elementelor duşmănoase. Partidul a demascat periculoasa agentură a Imperialismului internaţional la banda lui Traicio Rostov, care a încercat să acapareze conducerea partidului şi a ţării şi să transforme Bulgaria într-un stat capitalist. Gheorghi Tankov a arătat că lichidarea bandei lui Traicip Rostov şi a altor bande contrarevoluţionare nu constituie sfîrşitul luptei de clasă. Gheorghi Tankov a chemat totodată la ascuţirea permanentă a vigilenţei. Congresul al Vl-lea al Partidului Comunist Bulgar a fost salutat de : Karel Bacilek din partea Partidului Comunist Cehoslovac, de Antal Apro din partea Partidului Celor ce Muncesc din Ungaria, de Constantin Pîrvulescu din partea Partidului Muncitoresc Român, de Gogo Nuşi din partea Partidului Muncii din Albania, reprezentanţi ai partidelor frăţeşti. Delegaţii la Congres au întîmpinat călduros cuvîntările rostite de reprezentanţii partidelor comuniste şi muncitoreşti frăţeşti. ★ SOFIA 28 (Agerpres). — Agenţia Telegrafică Bulgară transmite: In şedinţa din seara zilei de 27 februarie a Congresului al Vl-lea al Partidului Comunist Bulgar au luat cuvîntul la discuţiile pe marginea rapoartelor de activitate ale C.C. al Partidului şi Comisiei Centrale de Revizie, Todor Prahov, preşedintele Consiliului Central al sindicatelor, Hristo Radevski, secretar al Uniunii scriitorilor bulgari, Raiko Damiacov, membru al Biroului Politic al C.C. al Partidului Comunist Bulgar. ★ SOFIA 28 (Agerpres). — Agenţia Telegrafică Bulgară transmite : In şedinţa din seara zilei de 27 februarie, după ce in cadrul dezbaterilor pe marginea rapoartelor de activitate ale C.C. al Partidului şi Comisiei Centrale de Revizie au luat cuvîntul 38 de delegaţi, Congresul a hotărît să încheie dezbaterile în legătură cu aceste rapoarte. Deoarece delegaţii au arătat că sînt întru totul de acord cu cele arătate în rapoarte, raportorii V. Cervenkov şi I. Katrandjiev au renunţat la cuvîntul de încheiere. Congresul a ascultat raportul lui Boris Tascov, preşedintele Comisiei de validare, care a anunţat că la Congres participă 908 delegaţi. Congresul al Vl-lea al Partidului Comunist Bulgar a aprobat în unanimitate linia politică şi activitatea practică a Comitetului Central al Partidului şi a trasat organizaţiilor de partid sarcina să 66 călăuzească de prevederile raportului de activitate al Comitetului Central al Partidului. A fost aprobat de asemenea raportul de activitate al Comisiei Centrale de Revizie. Nota poloneză adresată ambasadei S. U. A la Varşovia VARŞOVIA 28 (Agerpres). — P. A. P. transmite: La 27 februarie Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Populare Polone a adresat o notă ambasadei Statelor Unite ale Americii la Varșovia. In notă se arată că la 25 februarie departamentul de stat al S.U.A. a cerut ambasadei Republicii Populare Polone la Washington să închidă trei consulate generale poloneze de pe teritoriul Statelor Unite. Guvernul Republicii Populare Polone, se arată in notă, consideră hotărîrea sus menţionată a guvernului Statelor Unite ca o măsură cu caracter neprietenos, îndreptată înspre înrăutăţirea relaţiilor dintre Statele Unite şi Republica Populară Polonă. Această hotărâre constituie o verigă în lanţul total al discriminărilor şi atacurilor sistematice îndreptate împotriva relaţiilor prieteneşti între popoarele noastre. Guvernul Republicii Populare Polone protestează cu hotărîre împotriva măsurii neprieteneşti a autorităţilor Statelor Unite ale Americii şi constată că răspunderea pentru urmările acestei măsuri revine exclusiv guvernului S.U.A. Totodată în urma hotărîrii guvernului S.U.A. guvernul Republicii Populare Polone comunică că consideră imposibilă continuarea de acum înaintea activităţii instituţiilor consulare ale Statelor Unite ale Americii pe teritoriul Poloniei. In legătură cu aceasta guvernul Republicii Populare Polone ,cere guvernului Statelor Unite ale Americii să închidă consulatul său de la Gdansk. Scrisoarea unor personalităţi din S.U.A. către Eisenhower NEW YORK (Agerpres). Numeroase personalităţi ale vieţii publice din S.U.A. au adresat preşedintelui Eisenhower, în numele Cruciadei Americane pentru Pace, o scrisoare deschisă în care cer, ca tratativele începute la Berlin între cele patru mari puteri să fie continuate pînă la realizarea unui acord asupra problemelor divergente. In scrisoare se arată că marile puteri trebuie să folosească toate mijloacele pentru realizarea unui asemenea acord. Scrisoarea este semnată printre alţii de fostul congresman John T. Bernard ; John Goreck, preşedintele consiliului districtual nr. 9 al Sindicatului unit al muncitorilor din industria electrică şi de radio; Arnaud D’Usseau, dramaturg; dr. Henry Pratt Fairchild, profesor emerit al Universităţii din New York; prof. Philip Morrison, fizician atomist etc. Un deputat englez supus unui interogatoriu umilitor în S. U. A. LONDRA 28 (Agerpres). —■ După cum relatează ziarele, deputatul laburist englez F. Yates a fost supus de autoritățile americane unui umilitor interogatoriu de trei ore, după care i-au fost luate amprentele digitale. Intr-o scrisoare adresată ministrului de afaceri externe, deputatul laburist arată că în ajunul plecării sale în S.U.A., el a fost invitat la ambasada americană unde i s-a comunicat că nu i se va acorda viza de intrare, dacă nu i se vor lua amprentele digitale. In cursul vizitei sale în S.U.A., el a plecat pentru cîteva zile în Canada, dar înainte de a trece peste frontieră la înapoiere in Statele Unite el a fost supus unui nou interogatoriu la consulatul american unde i s-au luat din nou amprentele digitale. Mai mulţi deputaţi laburişti au propus ca în Anglia să se adopte măsuri asemănătoare faţă de parlamentarii şi turiştii americani care intenţionează să viziteze Anglia, dacă guvernul american nu va renunţa la asemenea măsuri. Ministerul Afacerilor Externe a anunţat că Eden va răspunde ,,la timpul cuvenit" scrisorii deputatului Yates. Se amintește că în urmă cu cîteva luni, Eden a trebuit să intervină personal pentru a se acorda viza de intrare in S.U.A. deputatului laburist Sydney Silverman, căruia i se refuzase Intrarea în S.U.A. fără a se preciza motivele. Cu privire la aniversarea reunirii Ucrainei cu Rusia Formarea unui comitet guvernamental al R.S.F.S.R. MOSCOVA 28 (Agerpres), — TASS Prezidiul Sovietului Suprem al R.S.F.S.R. și Consiliul de Miniștri al R.S.F.S.R. au adoptat o hotărîre cu privire la formarea unui comitet guvernamental al R.S.F.S.R., pentru pregătirea şi desfăşurarea festivităţilor cu prilejul împlinirii a 300 de ani de la reunirea Ucrainei cu Rusia. Comitetul a fost confirmat in următoarea componenţă : A. M. Puzanov (preşedinte), N. A. Mihailov şi L. N. Soloviev (vicepreşedinţi). Comitetul numără în total 57 de persoane printre care se află activişti pe ţărim obştesc, fruntaşi în industrie şi agricultură, oameni ai ştiinţei, culturii şi artei. Adunarea Naţionala Franceză va dezbate propunerile lui Nehru pentru încetarea războiului din Indochina PARIS (Agerpres). In urma cererii deputatului socialist Daniel Mayer, preşedintele comisiei pentru afacerile externe, şi a altor 50 de deputaţi comunişti, socialişti, radicali şi gaullişti, Adunarea Naţională Franceză a hotărît să înceapă vineri, 5 martie, dezbaterile pe marginea recentei declaraţii a premierului indian Nehru în legătură cu încetarea războiului din Indochina. împotriva creării „comunităţii politice europene“ PARIS 1 (Agerpres). După cum relatează presa, comisia pentru problemele externe a Adunării Uniunii franceze a examinat la 25 februarie problema „comunităţii defensive europene". Potrivit Constituţiei, Adunarea Uniunii franceze are un rol consultativ, totuşi concluziile sale au o puternică influenţă asupra politicii Franţei. In problema proiectului de creare a „comunităţii politice europene" comisia a adoptat cu majoritate de voturi o rezoluţie în care se arată că această „comunitate politică" ameninţă unitatea internă a Republicii Franceze. Intr-o altă rezoluţie se spune că raportul de voturi în aşa-numitul „parlament european" pune Uniunea franceză în general şi Republica Franceză în special, într-o situaţie inegală în comparaţie cu ceilalţi semnatari ai acordului. Succes al P.C. Francez în alegerile din departamentul Seine-et-Oise (Franţa) PARIS 1 (Agerpres). — Duminică au avut loc alegeri legislative parţiale în departamentul Seine-et-Oise unde locul de deputat a rămas vacant prin decesul deputatului gaullist Diethelm. .Candidatul Partidului Comunist Francez, André Stil, membru al C.C. al P.C. Francez şi redactor şef al ziarului „L’Humanité", a obţinut 97.873 de voturi. Ceilalţi candidaţi au întrunit: Peyrolles, (M.R.P.) — 29.010 voturi ; Reibel — (Uniunea republicană) 27.669 ; Mazurier (Sfio) — 25.587 ; Brimo — (R.G.R.) — 21.731 ; Jollivet (U.R.A.S., fost gaullist) — 14.946; Sárrét (Uniunea independenților) — 10.226. Restul voturilor a fost obținut de 11 candidați ai diferitelor partide. Greva membrilor corpului didactic din Franţa PARIS 28 (Agerpres). — TASS transmite : La 26 februarie a avut loc în Franţa o grevă generală a membrilor corpului didactic de la universităţi, licee, colegii şi şcoli tehnice. Studenţii şi elevii au sprijinit cererea greviştilor cu privire la mărirea creditelor pentru învăţămint. Ziarul „L’Humanité" relatează că greva din Paris s-a desfăşurat în mod organizat. Astfel, la Facultatea de Litere a Universităţii din Paris a venit la cursuri numai un singur student, iar la Facultatea de Drept s-a ţinut numai un singur curs în prezenţa cîtorva persoane. La numeroase alte facultăţi la grevă au participat pînă la 100% dintre profesori şi studenţi. Docherii francezi refuză să descarce armament pentru Indochina PARIS 1 (Agerpres). — Ziarul „L’Humanité" relatează că docherii din portul Le Havre au refuzat să descarce de pe vasul ,,Rhonda" armament american destinat trupelor colonialiste din Indochina. Autorităţile franceze au îndreptat atunci vasul spre portul Rouen, încercînd să camufleze materialul militar în lăzi purtând eticheta „produse agricole". Dar şi docherii din Rouen, descoperind această manevră, au refuzat să descarce armamentul, obligînd administraţia portului să reîncarce pe puntea vasului toate lăzile debarcate. redacția $1 ADMINISTRAȚIA I București Piata „Scrntefl“, TaL 1.00.10, T10.10, 7.80.48, 7.81.88, 7.81.38, 1MM. —o—■ Comuniştii au obţinut cele mai multe mandate in alegerile din Travancore-Cocin (India) PARIS 28 (Agerpres). — Corespondentul din Delhi al agenţiei France Presse comunică primele rezultate ale alegerilor din 15 februarie pentru Adunarea legislativă a statului Travancore-Cocin. Comuniştii au obţinut 9 mandate, partidul Congresul Naţional Indian— 3, independenţii — 2, iar partidul socialist 1 mandat. Rezultatele definitive ale alegerilor vor fi anunţate la începutul lunii martie. SCANTEIA Primul ministru al Indiei a respins ajutorul militar propus de S.U.A. NEW DELHI (Agerpres). — La 24 februarie, preşedintele S.U.A., Eisenhower, a adresat primului ministru al Indiei, Nemru o scrisoare în care îl încunoştiinţează că S.U.A. se oferă să acorde ajutor militar Indiei. Primul ministru al Indiei, Nehru, a respins propunerea. In scrisoarea de răspuns adresată preşedintelui Eisenhower, primul ministru al Indiei declară : „Apreciez asigurările pe care le daţi, dar dvs. cunoaşteţi punctul nostru de vedere în legătură cu principiul ajutorului militar. Punctul de vedere al guvernului nostru se bazează pe dorinţa, de a asigura pacea şi securitatea în lume. Vom continua această politică". In cadrul şedinţei din 28 februarie a parlamentului indian, Nehru a declarat: „Dacă am accepta acest ajutor, am putea fi consideraţi drept ipocriţi şi oportunişti". In aplauzele deputaţilor, Nehru a adăugat: „India n-are cîtuşi de puţin intenţia de a-şi vinde libertatea sau de a se lipsi de ea în urma vreunei presiuni, oricare ar fi ea. Aceasta nu este o problemă de partid, ci o problemă naţională, asupra căreia nu pot exista opinii diferite". „Prezenţa observatorilor americani în cadrul Comisiei Naţiunilor Unite în Kaşmir — a subliniat Nehru referindu-se la problema Kaşmirului, nu mai poate fi considerată de India drept o atitudine de neutralitate". „Prezenţa acestor observatori — a declarat Nehru — este inoportună". Mitinguri de protest în Pakistan împotriva alianţelor cu S. U. A. şi Turcia NEW DELHI (Agerpres). — China Nouă transmite : La Caraci şi la Dacca au avut loc mitinguri de masă în semn de protest împotriva alianţelor Pakistanului cu Statele Unite şi cu Turcia. In cadrul mitingului de la Ciraci, vorbitorii au condamnat pactul Turcia-Pakistan arătind că această alianţă „nu corespunde nici intereselor Pakistanului şi nici celor ale ţărilor arabe". La miting, printre alţii a luat cuvîntul şi Nubarak Sagbar, secretarul partidului socialist din Pakistan. In cadrul mitingului ,care a avut loc la Dacca, Abdul Hamid Bashani, lider al Ligii Populare din Pakistan, a declarat că această alianță poate fi zădărnicită prin lupta unită a poporului pakistanez. La acest miting au participat 50.000 de persoane. Declaraţia ministrului de externe al Indoneziei DJAKARTA 1 (Agerpres). — TASS La 27 februarie, ziarele indoneziene au publicat la loc de frunte declaraţia ministrului afacerilor externe Sunarjo, care declară că ajutorul militar american acordat Pakistanului nu are drept scop slăbirea încordării internaţionale, ci, dimpotrivă, duce la agravarea sa. Faptul că Pakistanul a acceptat acest ajutor, subliniază Sunarro, este în contradicţie cu independenţa ţărilor asiatice şi nu contribuie cîtuşi de puţin la cauza păcii. Un articol de Palmiro Togliatti despre rezultatele conferinţei de la Berlin ROMA 1 (Agerpres). — Revista ,,Rinascita" a publicat sub semnătura lui Palmiro Togliatti un editorial consacrat rezultatelor conferinţei de la Berlin a miniştrilor afacerilor externe al celor patru puteri. In articol se spune printre altele : „Conferinţa de la Berlin a miniştrilor afacerilor externe ai celor patru puteri a înregistrat un succes în următoarele două privinţe : în primul rînd, rezultatul conferinţei este concret şi evident pentru toată lumea. El constă în convocarea în viitorul apropiat a unei noi conferinţe internaţional© care va avea drept scop reglementarea problemelor vital© ale Extremului orient; la această conferinţă va fi reprezentată în condiţii de egalitate marea Republică Populară Chineză". Un alt succes al conferinţei, scrie Togliatti în continuare, constă în aceea că după conferinţă „situaţia s-a limpezit, poziţiile reciproce sunt înţelese mai bine. Alegerea liniei a devenit mai uşoară. Numai acei care n-au observat importanţa crescîndă pe care opinia publică o acordă tratativelor şi rezolvării paşnice a problemelor internaţionale, nu pot înţelege însemnătatea acestui succes. Şi aceasta se referă nu numai la mişcarea partizanilor păcii care a devenit o adevărată forţă internaţională. Vedem că guvernanţii şi reprezentanţii claselor burgheze din ţări ca Anglia, Franţa şi altele, au fost nevoiţi să-şi schimbe poziţia pentru a satisface cererile opiniei publice dornice de linişte şi pace, indignată de faptul că interesele naţionale nu sunt apărate, de subordonarea docilă faţă de politica militaristă a imperialismului american. Este semnificativ că pînă în prezent imperialiştii americani n-au reuşit să silească Europa să adopte planul lor de reînviere completă a militarismului german sub firma „armatei europene". Se poate prevedea că după conferinţa de la Berlin, imperialiştii americani vor exercita presiuni şi mai puternice pentru a obţine rezultate în această privinţă. In acelaşi timp, trebuie subliniat că împotrivirea opiniei publice va fi şi mai dîrză decît înainte..." In încheiere, Togliatti arată că planul sovietic de asigurare a securităţii în Europa „este o ideie care îşi va croi drum cu repeziciune în rîndul popoarelor europene". Evenimentele din Siria DAMASC (Agerpres). — Situaţia din Siria continuă să rămînă încordată. Potrivit relatărilor agenţiilor de presă, unităţile răsculate în nordul Siriei sub comanda colonelului Faissal Atasi, nepotul actualului preşedinte al Siriei, cîştigă tot mai mulţi adepţi în rîndul armatei siriene. In prezent, unităţile răsculate organizează un marş spre capitala ţării Damasc, pentru a lichida împotrivirea ofiţerilor partizani ai fostului preşedinte al Siriei, generalul Şişakli. Generalul Sukeiri, şeful statului major, care s-a alăturat şi el mişcării ofiţerilor răsculaţi din nordul ţării, a fost arestat de către comandantul unităţilor de tancuri. Mai tîrziu, el a fost pus în libertate şi în prezent deţine controlul asupra garnizoanei din Damasc. Agenţia France Presse anunţă că la Damasc au avut loc tulburări, mulţimea rupînd cordoanele poliţieneşti din jurul parlamentului sirian. Au fost ucise două ■persoane şi au fost rănite peste 50. La Damasc se aşteaptă sosirea noului preşedinte al Siriei, Hasem El Atavi şi a partizanilor săi, adepţi ai creării uniunii „Semilunei fertile" din care urmează să facă parte Irakul, Siria şi Transiordania. După cum se ştie, această uniune trebuie să se afle sub Influenţa Angliei. Atasi a dat publicităţii o listă, a noului guvern, în care majoritatea posturilor sunt deţinute de membri ai partidului populist, cunoscut pentru sentimentele sale pro-britanice. Presa arabă comentează recentele evenimente din Siria, subliniind faptul că ele trebuie puse în legătură cu lupta din ce în ce mai puternică dintre S.U.A. şi Anglia în Orientul apropiat şi mijlociu. Ziarele iraniene „Fanman" şi „Dad" scriu că răsturnarea lui Sişaklr este „rezultatul luptei pentru influenţă dintre S.U.A. şi Mărea Britanie în tot Orientul apropiat. Aceeaşi părere o împărtăşesc în comentariile lor şi ziarele occidentale. Ziarul „Le Monde" scrie că oamenii care revin astăzi la putere în Siria, sînt, spre deosebire de Sişakli, „partizanii binecunoscuţi ai uniunii „Semilunii fertile", cu alte cuvinte, ai unirii Siriei, Irakului şi Transiordaniei sub sceptrul dinastiei Haşemite, şi cu binecuvîntarea Londrei". Ziarul ,,L’Aurore" publică o corespondenţă din Damasc, subliniind faptul că deşi se pare că s-ar fi realizat un acord de principiu între conducătoriimişcărilor opuse din Siria, se pune întrebarea dacă „dificultăţile în vederea formării unui nou cabinet, nu vor deveni cauza unor noi tulburări sîngeroase". v' * BEIRAT 1 (Agerpres). După cum anunţă presa şi poetul de radio din Beirut, la 28 februarie au continuat la Damasc demonstraţiile populare. Demonstranţii au atacat clădirea postului de radio, încercînd s-o ocupe. Autorităţile militare au trimis tancuri pentru înăbuşirea demonstraţiei. Polţia a atacat pe demonstranţi cu grenade cu gaze lacrimogene. S-au înregistrat răniţi. După cum relatează ziarul „As-Sarha", în oraşele Arep şi Homs au avut loc de asemenea demonstraţii ale populaţiei. Demonstranţii au cerut restabilirea regimului constituţional şi a rînduielilor democratice, crearea unui guvern democratic. Manifestanții au scandat lozinci împotriva planurilor imperialiste de creare a Federaţiei statelor arabe. SITUAŢIA CAIRO 28 (Agerpres). — TASS transmite : Presa publică comunicatul oficial al „consiliului revoluţionar" din Egipt în care se arată că consiliul „a invitat pe generalul Mohammed Naghib să reia postul de preşedinte al Republicii parlamentare egiptene" şi că Naghib a primit această propunere. Lt.-colonelul Gamal Abdel Naser rămîne preşedinte al „consiliului revoluţionar" şi prim -ministru al Egiptului. In comunicat se arată că „consiliul revoluţionar" a primit în dimineaţa de 27 februarie o scrisoare din partea generalului Naghib în care acesta îşi exprimă dorinţa de a explica poporului că el „a renunţat la ,postul pe care îl ocupa potrivit propriei dorinţe". Naghib a adresat poporului apelul de a se uni în jurul „membrilor consiliului revoluţionar şi de a lupta pentru obţinerea independenţei ţării în cel mai scurt timp". La primirea acestei scrisori „consiliul revoluţionar a trimis lui Naghib ,invitaţia de a relua postul de preşedinte al Egiptului după ce „a primit de la acesta documentul cu privire la acordul său". Comunicatul se încheie cu apelul „consiliului revoluţionar" în care acesta cere poporului să contribuie la menţinerea ordinei pentru ca momentul critic prin care a trecut ţara să fie definitiv uitat. DIN EGIPT LONDRA 28 (Agerpres). — Corespondentul din Cairo al agenţiei Reuter transmite că la 27 februarie pe întregul teritoriu al Egiptului a fost declarată stare excepţională. Incidente grave în capitala Sudanului CAIRO (Agerpres). — In legătură cu recentele evenimente din Egipt, şi în urma sosirii generalului Naghib, preşedintele Egiptului, la Kartum pentru a participa la deschiderea primului parlament sudanez, în capitala Sudanului s-au produs incidente grave. Corespondentul din Kartum al agenţiei France Presse precizează că secretarul de stat englez, Selwyn Lloyd, invitat la deschiderea parlamentului, şi Naghib, au fost încunoştiinţaţi că este de dorit să nu-şi părăsească camerele. In cursul ciocnirilor care au avut loc s-au înregistrat 20 de morţi, dintre care şapte poliţişti, şi cîteva sute de răniţi. France Presse precizează că printre morţi se numără însuşi şeful britanic al poliţiei din Kartum, Mac Gregor, şi generalul de brigadă El Mahdi. In urma acestor incidente la Kartum a fost decretată starea de asediu. Nr. 2909 Turneul internaţional de şah al R. P. R. După o zi de repaos, participanţii la turneul internaţional de şah al R.P.R. au sus-ţinut ieri partidele cuprinse în runda treia a acestei mari competiţii. Deosebit de dinamică a fost partida dintre tinerii jucători Koncinci şi Ciocîltea. După o seria de atacuri întreprinse de ambii jucători, în final maestrul sovietic şi-a creat avantaj material. Partida a fost întreruptă cu şanse de partea lui Koncvnci. Maeştrii Pachman (R. Cehoslovacă) şi Wade (Noua Zeelandă) au desfăşurat un joc calm, echilibrat, iar la mutarea 22 au căzut de acord asupra remizei. In prima parte a partidei, Voiculescu avea dezavantaj material în fața maestrului belgian O’Kelly. Treptat, şahistul român a echilibrat jocul, iar la mutarea 30 partida a căpătat o poziţie clară de remiză convenită de parteneri. Maestrul italian Paoli s-a apărat cu precizie împotriva repetatelor atacuri ale campionului maghiar Sándor. La mutarea 40, poziţia partidei devenind egală, s-a încheiat remiză. Partida Traianescu.Stahlberg a decurs tot timpul într-o notă de egalitate, fără complicaţii, iar la capătul celor 5 ore de joc întrecerea s-a întrerupt avind o poziţie aproximativ egală. După numeroase schimburi de piese, partida Nejmetdinov-Filip a intrat în faza unor lungi manevre poziţionale. Maestrul sovietic a reuşit să-şi creeze un avantaj pe care l-a păstrat pînă la întreruperea partidei. De asemeni, în partida cu maestrul maghiar Kluger, şahistul sovietic Furman şi-a creat un avantaj poziţional şi la în- trerupere păstrează şanse de cîştig. O des-făşurare interesantă a avut partida dintre campionul polonez Sliwa şi şahistul sovietic Holmov. La încheierea celor 5 ore de joc partida a fost întreruptă într-o poziţie complicată. Bălănel n-a reuşit să anihileze atacurile date de Szabó, care, la întreruperea partidei, păstrează avantaj material şi şanse de victorie. . Astăzi după amiază se vor desfăşura lri sala Teatrului C.C.S. partidele cuprinse în runda IV-a. TOMA POPA antrenor de șah Acord comercial intre R.D. Germană şi R. P. Bulgaria BERLIN (Agerpres).— Ministerul Comerţului Exterior şi intergerman al R.D. Germane a dat publicităţii un comunicat în care se arată că la 26 februarie între R.D. Germană şi R.P. Bulgaria a fost semnat acordul comercial pe anul 1954. Acordul prevede o mărire considerabilă a schimbului de mărfuri între aceste două ţări. Conform acordului, R. D. Germană va livra R. P. Bulgaria produse ale industriei constructoare de maşini, ale industriei electrotehnice, chimicale, produse de sticlă și ceramică, etc. R.P. Bulgaria va livra R. D. Germano tutun, vin, fructe, legume și alte produse ale agriculturii. __ PE SCURT • La 1 martie s-a deschis la Caracas (Venezuela) cea de a 10-a conferinţă pan-americană. La lucrările ei iau parte S.U.A. şi 19 ţări latinoamericane, cu excepţia statului Costa Rica, care a refuzat să participe la conferinţă în semn de protest împotriva convocării ei în Venezuela, unde există un regim care a suprimat libertăţile democratice. • La 1 martie a avut loc în capitala Japoniei un mare miting urmat de o demonstraţie care s-au desfăşurat sub lozinca: „Jos guvernul Iosida!" Mitingul şi demonstraţia au fost organizate de Consiliul general al sindicatelor, de partidul muncitoresc ţărănesc şi de partidele socialiste ,de stingă şi de dreapta. • In urma unui accident feroviar oara s-a produs în munţii Pirineii francezi, nouă persoane au murit iar trei sunt grav rănite. Accidentul a avut loc pe cînd două vagoane ale trenului cu cablu, transported schiori, au sărit de pe linie şi s-au prăbuşit la 500 metri intr-o prăpastie. • Celebrul violonist sovietic şi laureat al premiului Stalin, David Oistrah, şi-a încheit turneul său de concerte în R. D. Germană şi Germania occidentală. In Germania preidentică, în ciuda măsurilor de teroare ale poliţiei lui Adenauer, populaţia i-a făcut lui D. Oistrah o primire entuziastă. La concertul care a avut loc în sala de concerte din Hamburg au participat peste 2.000 persoane. Publicul a aplaudat îndelung. La 21 februarie, Johannes Becher, ministrul culturii din R. D. Germană a dat o recepţie în cinstea violonistului sovietic la care au asistat numeroase personalităţi din viaţa publică şi culturală. • Ziarul „Le Monde" anunţă că pentru a doua oară în decurs de trei ani Departamentul de stat american a refuzat să acorde viza de intrare în Statele Unite cunoscutului cîntăreţ francez Maurice Chevalier. Un purtător de cuvînt al guvernului american a motivat aceasta prin faptul că Chevalier a semnat în 1951 apalul Consiliului Mondial al Păcii. • Un comitet de cetăţeni din Los Angeles (S.U.A.) a anunțat că va organiza la 13 martie un miting de protest spre a salva de la moarte prin gazare pe negrul Wesley Robert Wells, acuzat că ar fi lovit un gardian. Executarea lui Wells a fost fixată pentru 9 aprilie. SPECTACOLELE DE AZI TEATRE: Teatrul de Stat de Operetă: Aculina; Naţional ,,I. L. Caragiale“ (Studio): Ultima oră; Naţional „I. L. Caragiale“ (Comedia): Mielul turbat; Municipal: Vassa Jeleznova; Tineretului: Insirte mărgărite; Studioul Actorului de Film „C. Nottara“: Micii burghezi; Armatei (B-dul G-ral Magheru): Avarul; Muncitoresc C.F.R. (Ciuleşti): Titanic vals; Teatrul Evreesc de Stat: Bolnavul închipuit; Ansamblul de Estradă al R.P.R.: Fără mînuşi. CINEMATOGRAFE: Patria: Balada Siberiei; Republica, Bucureşti, I C. Frimu, Înfrăţirea intre popoare: O scrisoare pierdută: Maxim Gorki: Căsuţa noastră, Protecţia muncii, Cîntecul preeriei; Elena Pavel: Comoara: Lumina: Sub jug: Victoria: Avantgarda de sacrificiu; Constantin David: Revizorul; Gh. Doja: Apărătorii patriei; Alex. Popov: Dincolo de Dunăre; T. Vladimirescu: Balaurul; 8 Martie: Campionatele mondiale de tenis de masă; Centenarul Teatrului naţional „I. L. Caragiale“; Arta: Actele secrete Solvay; Popular: China primeşte ansamblul R.P.R.; M. Eminescu: Colţ alb; Mioriţa: Ruy Bias; Moşilor: Luptătorii poporului; Cultural: Elixirul dragostei; Vasile Roaită: Corăbiile atacă fortăreţele (Amiral Uşakov seria II-a); Volga: Corina Schmidt; Alex. Sahia: Romanul unei tinere căsnicii; Flacăra: Zorile deasupra Niemenului; Timpuri Noi: In împrejurimile Moscovei Cîntăreţul Uralului. Oraşul de cristal. Doi iepuraşi. Jurnal Soviec nr. 57 ; 23 August: Comoara din insula păsărelelor; Ilie Pintilie : Micul partizan ; Donca Siro : Aventură la castel; 8 Mai: Cuceritorii aerului; 8 Mai: Pumnal de fier; Libertăţii. Sub vechea monarhie: N. Bălcescu: Aventurile lui Alioşa Ptiţîn: Rahova: Omul cu 1000 de fete. Olga Bancic: Tricoul galben. Tiparul I Combinatul Poligrafic Caia Scinteil „L V. STALIN"