Scînteia, ianuarie 1955 (Anul 24, nr. 3171-3194)

1955-01-03 / nr. 3171

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE M UNITI-VA! ANUL XXIV Nr. 3171 || Luni 3 ianuarie 1955 || 4 PAGINI — 20 BANI Unirea eforturilor In apărarea păcii — cea mai importantă sarcină a popoarelor Urarea cea mai fierbinte pe care oamenii cinstiţi de pretutindeni au făcut-o în noaptea Anului Nou a fost aceea ca 1955 să fie un an de întărire a păcii şi securităţii în lume ! Din partea guvernului Uniunii Sovietice, popoarele au primit un mesaj corespunzător dorinţelor exprimate de ele, prin răspunsurile date de preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., G. M. Malenkov, la întrebările puse de dl. Charles Edward Shutt, conducătorul biroului din Washington al societăţii de televiziune şi jurnale de actualităţi „Telenews”. Declaraţiile şefului guvernului sovietic au o însemnătate excepţională. Ele aruncă o lumină puternică asupra celor mai acute probleme internaţionale, indicînd căile de rezolvare a lor, în interesul păcii. Ele sînt de aceea o importantă contribuţie la întărirea păcii. Declaraţiile tovarăşului G. M. Malenkov ajută popoarele să nu se lase înşelate de manevrele diplomaţiei războinice, să-şi ascută vigilenţa şi să se avînte în noul an cu sporită energie în lupta pentru apărarea păcii. Problema relaţiilor dintre U.R.S.S. şi S.U.A. este o problemă-cheie a situaţiei internaţionale. Coexistenţa paşnică între cele două mari puteri este de o însemnătate contritgare pentru menţinerea păcii. Ideea că această coexistenţă paşnică este posibilă şi necesară şi-a cîştigat o asemenea popularitate şi influenţă, încît pînă şi exponenţii cercurilor reacţionare sînt nevoiţi să ţină seama de ea. In presa americană, în ultimele luni au fost nu puţine declaraţiile oficiale şi discuţiile pe tema înţelesului şi necesităţii „coexistenţei paşnice“, între cele două sisteme. Care poate fi însă valoarea lor, dacă în timp ce au loc asemenea declaraţii, diplomaţia americană acţionează făţiş în direcţia încordării relaţiilor dintre Apus şi Răsărit ? In răspunsurile sale, tovarăşul Malenkov arata limpede cum trebuie înţeleasă chestiunea coexistenţei paşnice, pentru ca ea să corespundă într-adevăr năzuinţelor popoarelor. „Menţinerea păcii între U.R.S.S. şi S.U.A. cere în primul rînd ca ambele părţi să dorească sincer pacea şi să năzuiască spre ea , ca ele să pornească în relaţiile lor de la posibilitatea şi necesitatea coexistenţei paşnice între ele şi ţinînd seama de interesele legitime reciproce“. Uniunea Sovietică a acţionat întotdeauna de pe această poziţie. Popoarele salută cuvintele tovarăşului Malenkov, care proclamă că Uniunea Sovietică este gata să facă şi pe viitor tot ce depinde de ea pentru a asigura relaţii paşnice, trainice şi constante între U.R.S.S. şi S.U.A., pentru a reglementa divergenţele existente, avîndu-se în vedere ca aceeaşi dorinţă să fie manifestată şi de S.U.A. Tovarăşul G. M. Malenkov indică totodată cu claritate cauza principală a încordării dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite. Cauza o constituie „linia urmată de anumite cercuri americane de a reface armata revanşardă vest-germană, cursa înarmărilor şi crearea unei reţele de baze militare americane în jurul Uniunii Sovietice și al altor state iubitoare de pace“. Nici un fel de vorbărie despre caracterul „defensiv“ al uneltirilor unor anumite cercuri americane nu poate ascunde caracterul lor agresiv, de pregătire a unui nou război mondial. Iată de ce toate popoarele sînt de acord că în scopul înlăturării încordării internaţionale, al menţinerii şi întăririi păcii este necesar să se pună capăt liniei de refacere a militarismului german, să se înceteze cursa înarmărilor, să se pună capăt politicii de încercuire cu baze militare a statelor iubitoare de pace, înfăptuirea acestui program de apărare a păcii va fi şi de acum înainte obiectivul luptei popoarelor . Reglementarea divergenţelor existente în Extremul Orient este o condiţie principală pentru consolidarea păcii. Numeroase fapte arată că S.U.A. perseverează pe drumul întreţinerii unor focare de război în Extremul Orient. Faţă de această situaţie, toţi iubitorii de pace din Asia şi din lumea întreagă întîmpină cu bucurie declaraţia lui G. M. Malenkov că ducerea de tratative cu privire la reglementarea unei serii de probleme ale Extremului Orient trebuie salutată. Astăzi, mai mult ca oricînd, problema armelor atomice se află în centrul atenţiei popoarelor. Tovarăşul Malenkov a reafirmat din nou şi cu toată puterea poziţia Uniunii Sovietice în problema armei atomice. Poziţia Uniunii Sovietice constă — după cum se ştie — în interzicerea necondiţionată a armei atomice, înlăturarea complectă a acesteia din armamentul statelor şi stabilirea unui strict control internaţional asupra îndeplinirii unui acord corespunzător. Este bine cunoscut că Uniunea Sovietică stă pe această poziţie profund umană cu toate că ea posedă arma atomică şi cu hidrogen. Chiar şi unele ziare occidentale subliniază că progresele ştiinţei şi tehnicii sovietice sunt de natură să determine în Apus o schimbare de atitudine în legătură cu arma atomică, dat fiind îndeosebi primejdia pe care această armă o reprezintă pentru statele cu teritorii mici şi populaţie densă. Este deci pe deplin îndreptăţită declaraţia tovarăşului Malenkov că „celelalte state trebuie să fie nu mai puţin interesate decît Uniunea Sovietică în interzicerea armei atomice şi în înlăturarea ameninţării unui război atomic“. In ţara noastră, ca şi în lumea întreagă, are un deosebit ecou răspunsul lui G. M. Malenkov cu privire la tratative diplomatice, care să ducă la o conferinţă între şefii guvernelor Franţei, Marii Britanii, Uniunii Sovietice şi S.U.A. Sub presiunea popoarelor, guvernele din Apus se declară, îin vorbe, pentru tratative, dar în fapt fac, în ultimul timp, totul pentru a se exclude posibilitatea unei conferinţe între marile puteri. Astfel, şeful guvernului francez, Mendes-France, pentru a smulge deputaţilor francezi votul contrar intereselor Franţei, a pretins că ratificarea acordurilor de la Paris ar favoriza tratativele cu Uniunea Sovietică, deşi este lesne de înţeles că tratativele asupra unei probleme vitale cum este problema unificării Germaniei ar rămîne fără obiect dacă se decide în prealabil remilitarizarea Germaniei occidentale. Popoarele cer tratative şi nu vorbărie despre tratative. Este limpede că nu poate fi dusă o asemenea politică cum este refacerea militarismului german agresiv şi totodată să fie cultivate în rîndurile popoarelor iluzii cu privire la o conferinţă a celor patru puteri. In lumea întreagă răsună cu o mare forţă chemarea adresată popoarelor de a fi în prezent deosebit de vigilente faţă de uneltirile de tot felul ale cercurilor agresive. „Nu există în prezent o sarcină mai importantă decît unirea eforturilor popoarelor din toate ţările în interesul asigurării păcii şi securităţii internaţionale“. Aceste cuvinte, pornite din Ţara Păcii, fac înconjurul lumii şi însufleţesc popoarele să-şi intensifice lupta pentru a demasca şi izola pe ajîţătorii la un nou măcel, a zdrobi planurile lor criminale, a salva şi a întări pacea lumii. Poporul român salută şi sprijină cu căldură chemarea la luptă pentru pace pe care Uniunea Sovietică, prin glasul şefului guvernului său, o adresează popoarelor lumii. Gîndurile şi năzuinţele oamenilor muncii din ţara noastră, ca şi poziţia guvernului R.F.R. în legătură cu problemele situaţiei internaţionale, au fost exprimate cu toată claritatea în răspunsurile tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej, la întrebările puse de agenţia iugoslavă „Iugopress“. In legătură cu actuala situaţie internaţională, preşedintele Consiliului de Miniştri al R.P.R. a arătat că cercurile agresive din ţările occidentale şi îndeosebi din S.U.A., văzînd în destinderea internaţională o piedică în calea planurilor lor agresive, depun toate eforturile pentru a agrava situaţia internaţională. Refacerea militarismului german revanşard" reprezintă o mare primejdie pentru toate popoarele Europei. „Poporul român — a declarat tovarăşul Gheorghiu-Dej — este neclintit în voinţa sa de a se împotrivi, alături de toate popoarele iubitoare de pace, politicii de refacere a militarismului german. Poporul român, ca şi celelalte popoare europene, este profund interesat în rezolvarea problemei germane prin unificarea Germaniei pe baze paşnice şi democratice şi în crearea unui sistem de securitate colectivă a tuturor statelor europene, aşa cum se propune în Declaraţia comună a statelor participante la conferinţa de la Moscova“. Guvernul R.P.R., ca şi guvernul Uniunii Sovietice şi cele ale tuturor ţărilor iubitoare de pace, stă pe poziţia posibilităţii coexistenţei paşnice între ţări cu sisteme sociale diferite. Posibilitatea tratativelor dintre Apus şi Răsărit este subminată dacă puterile occidentale acţionează împotriva perspectivelor coexistenţei paşnice, în baza aşa-zisei politici „de pe poziţii de forţă". Nimic nu e mai absurd ca afirmaţia acestor cercuri că remilitarizarea Germaniei occidentale „va îmbunătăţi şansele tratativelor cu Răsăritul“. Definind încă odată în mod limpede politica statului nostru, preşedintele Consiliului de Miniştri al R. P. R. a spus: „Guvernul Republicii Populare Române este călăuzit în politica sa externă de dorinţa de a-şi da contribuţia activă la cauza apărării păcii, de a dezvolta şi întări relaţiile de colaborare şi prietenie cu toate popoarele şi ţările iubitoare de pace". Poporul român este pe deplin convins că forţele uriaşe care se ridică împotriva uneltirilor de război vor face să eşueze în cele din urmă planurile cercurilor agresive. Sub conducerea partidului şi guvernului el îşi va intensifica în anul 1955 eforturile în munca de construire a vieţii noi, de întărire a puterii patriei, de apărare a păcii. In frunte cu Uniunea Sovietică, forţele păcii ridică tot mai sus steagul biruitor al luptei pentru o pace trainică . TELEGRAMA Tovarăşului GH. GHEORGHIU-DEJ, preşedintele Consiliului de Miniştri al R. P. R. Bucureşti Vă mulţumesc, tovarăşe preşedinte, pentru călduroasele felicitări de Anul Nou şi doresc din toată inima poporului român prieten şi Dvs. personal noi succese în construirea socialismului și in lupta pentru întărirea păcii în Europa. G. MALENKOV In interior il ziarului: Din viaţa nouă a popoarelor libere ! Eusebiu Camilar -1- Crescuţi de Partidul Comunist Chinez; Dan Deşliu — La Bratislava, de vorbă cu Anton Şagat; Sütő András — Către prietenii mei bulgari; dr. M. Saragea — Dezvoltarea ştiinţelor medicale in R. P. Ungară; I. Motronea — Crește un tineret nou in R. D. Germană; Cicerone Theodorescu — Un mic sat din Polonia; N. Cioroiu — Se înaltă noua Albanie; R. Okulov — într-o uzină refăcută din R.P.D. Coreeană; M. Frunză — Exemplul poporului mongol; Nguen Van — Soarele răsare deasupra Vietnamului .(pag. 2-a). C. Dănilă — Să apărăm Interesele consumatorilor (pag. 3-a). Pensii personale lunare pentru îndelungată activitate în domeniul ştiinţei şi artei (pag. 3-a). Sărbătorirea Anului Nou (pag. 3-a)* D. Zaslavski — In întîmpinarea unui an vechi — Fantezie de Anul Nou — (Din ziarul „Pravda ) (pag. 4-a). O hotărîre care nu reprezintă voinţa Franţei — Revista presei occidentale (pag. 4-a), încheierea lucrărilor Congresului Partidului Comunist din Germania (pag. 4-a). Răspunsurile lui G. M. Malenkov, preşedintele Consiliului de Miniştri al U. R. S. S., la întrebările d-lui Charles Edward Shutt MOSCOVA 1 (Agerpres). Agenţia TASS transmite răspunsurile date de preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., G. M. Malenkov, la Întrebările puse de dl. Charles Edward Shutt. Charles Edward Shutt, conducătorul biroului din Washington al societăţii de televiziune şi jurnale de actualităţi „Telenews“, s-a adresat lui G. M. Malenkov cu cererea de a răspunde la unele Întrebări. Iată întrebările d-lui Charles Edward Shutt şi răspunsurile lui G. M. Malenkov. ÎNTREBARE : Cum poate fi menţinută cel mai bine pacea între cele două ţări ale noastre? RĂSPUNS : Menţinerea păcii între U.R.S.S. şi SU.A. cere în primul rînd ca ambele părţi să dorească sincer pacea şi să năzuiască spre ea, ca ele săpornească în relaţiile lor de la posibilitatea şi necesitatea coexistenţei paşnice între ele şi ţinînd seama de interesele legitime reciproce. In ceea ce o priveşte, Uniunea Sovietică, călăuzindu-se după principiile menţionate, este gata să facă şi pe viitor tot ce depinde de ea, pentru a asigura relaţii paşnice, trainice şi constante între U.R.S.S. şi S.U.A., pentru a reglementa divergenţele existente, avîndu-se în vedere ca aceeaşi dorinţă să fie manifestată şi de Statele Unite ale Americii. ÎNTREBARE : Care este după părerea dvs. cauza principală a încordării dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite ? RĂSPUNS : Cauza principală a încordării în relaţiile dintre U.R.S.S. şi S.U.A. o constituie linia urmată de anumite cercuri americane de a reface armata revanşardă vest-germană, cursa înarmărilor şi crearea unei reţele de baze militare americane în jurul Uniunii Sovietice şi al altor state iubitoare de pace, fapte ce nu pot fi considerate altfel decît ca pregătiri în vederea unui nou război. Este îndeobşte cunoscut că în prezent, din vina puterilor occidentale care au încheiat acordurile de la Londra şi Paris, se intensifică ameninţarea împotriva păcii şi creşte primejdia de război. Pentru a înlătura încordarea in relaţiile dintre U.R.S.S. şi S.U.A., pentru a crea o bază trainică în vederea dezvoltării cu succes a colaborării paşnice dintre ţările noastre, este necesar să se pună capăt liniei de refacere a militarismului german care a adus omenirii dezastre nenumărate, să se înceteze cursa înarmărilor şi să se pună capăt politicii de încercuire cu baze militare a statelor iubitoare de pace. ÎNTREBARE: Aţi saluta dvs. tratative diplomatice cu privire la reglementarea divergenţelor existente în Extremul Orient? « RĂSPUNS: Da, ducerea de tratative între statele interesate cu privire la reglementarea unei serii de probleme ale Extremului Orient trebuie salutată. Experienţa conferinţei de la Geneva, la care a participat, împreună cu alte state, Republica Populară Chineză, arată că asemenea tratative dau rezultate fructuoase. ÎNTREBARE : Care este punctul dvs. de vedere în problema controlului Internaţional asupra armei atomice şi consideraţi oare că poate fi elaborat un plan cu sorţi de reuşită acceptabil pentru toate părţile interesate? RĂSPUNS: Poziţia Uniunii Sovietice în problema armei atomice este bine cunoscută. U.R.S.S. se pronunţă pentru interzicerea necondiţionată a armei atomice, pentru înlăturarea ei complectă din armamentul statelor şi pentru stabilirea unui strict control internaţional asupra îndeplinirii unui acord corespunzător. Celelalte state trebuie să fie nu mai puţin interesate decît Uniunea Sovietică în interzicerea armei atomice şi în înlăturarea ameninţării unui război atomic. ÎNTREBARE: Aţi saluta dvs. tratative diplomatice care să ducă la o conferinţă între şefii guvernelor Franţei, Marii Britanii, Uniunii Sovietice şi Statelor Unite? RĂSPUNS: In această privinţă trebuie spus în primul rînd că din partea S.U.A., Angliei şi Franţei se face în ultimul timp totul pentru a se exclude posibilitatea unei soluţionări pozitive a chestiunii unei conferinţe a şefilor guvernelor celor patru puteri. După cum se ştie, cele trei puteri occidentale caută să rezolve în mod separat problemele internaţionale cele mai importante şi în primul rind problemele privind Germania. Oare nu este limpede că nu poate fi dusă o asemenea politică şi totodată cultivate In rîndurile popoarelor iluzii cu privire la o conferinţă a celor patru puteri ? In consecinţă, chestiunea constă în aceea ca o conferinţă a şefilor guvernelor Franţei, Marii Britanii, U.R.S.S. şi S.U.A. să nu fie pusă în faţa faptului împlinit a unor sau altor hotărâri separate asupra problemelor care trebuie să fie examinate la o conferinţă a celor patru puteri. ÎNTREBARE: Aveţi ceva de transmis poporului american ? RĂSPUNS: Transmit poporului american un salut cordial şi cele mai bune urări de Anul Nou. Există toate temeiurile ca prietenia între popoarele Statelor Unite ale Americii şi Uniunea Sovietică să se dezvolte şi să se întărească. îmi exprim credinţa că poporul american va aduce contribuţia sa demnă la marea şi nobila cauză a întăririi păcii între popoare. Toate popoarele trebuie să fie în prezent deosebit de vigilente faţă de uneltirile de tot felul ale cercurilor agresive. Nu există în prezent o sarcină mai importantă decît unirea eforturilor popoarelor din toate ţările în interesul asigurării păcii şi securităţii internaţionale. Discursul de Anul Nou al lui K. E. Voroşilov, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U. R. S. S. MOSCOVA (Agerpres). — TASS transmite discursul de Anul Nou rostit la rad'' de preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., K. E. Voroşilov. Scumpi tovarăşi! Scumpi cetăţeni ai iubitei noastre patrii — Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste! Vă felicit din inimă cu prilejul Anului Nou. Cu un sentiment de profundă bucurie constatăm că în anul care a trecut, datorită eforturilor oamenilor sovietici, patria noastră a devenit şi mai bogată, şi mai puternică. Anul care a trecut a fost un an de dezvoltare continuă a industriei socialiste, de avînt al agriculturii şi de înflorire a ştiinţei şi culturii patriei noastre multinaţionale. Aceste realizări sunt un rezultat al muncii constructive a eroicului popor sovietic , a muncitorilor, colhoznicilor şi intelectualilor. Ei, constructori neobosiţi ai societăţii comuniste şi luptători activi pentru pace şi fericirea oamenilor, sunt aceia care, conduşi de partidul lor comunist, merg cu încredere înainte, spre noi victorii. In anul ce vine, poporul sovietic, asumat de măreţele idei ale lui Marx-Engels- Lenin-Stalin, va munci cu mai multă "energie pentru a face patria noastră mai puternică. Intrînd In anul cel nou — 1955 — mîndri de succesele noastre, noi remarcăm de asemenea cu satisfacţie că în urma eforturilor perseverente ale Uniunii Sovietice, Republicii Populare Chineze şi ale tuturor popoarelor iubitoare de pace, în anul care s-a scurs s-a produs o oarecare destindere a încordării internaţionale. Lupta pentru o pace trainică şi îndelungată şi-a dat roadele ei. Dar aceasta nu convine duşmanilor păcii. Neţinînd seama de voinţa popoarelor lor şi uitînd învăţămintele istoriei, cercurile guvernante din unele ţări occidentale continuă să ducă o politică agresivă, plină de consecinţe primejdioase. Popoarele iubitoare de pace nu pot trece cu vederea faptul că puterile occidentale, reînviind în centrul Europei militarismul german, complică situaţia şi măresc primejdia unui nou război. Stimaţi cetăţeni, bărbaţi şi femei, tineri şi tinere din ţările de dincolo de hotare ! Spre fericirea întregii omeniri, anul care s-a scurs a fost un an al păcii. Sînt convins că oamenii simpli cinstiţi din toate ţările nu vor război. Ei vor să trăiască în pace şi în înţelegere frăţească. Duşmanii păcii nu vor reuşi să-şi înfăptuiască planurile dacă popoarele vor lua cauza păcii în propriile lor mîini şi o vor apăra pînă la capăt. Poporul sovietic, în unitate frăţească cu marele popor chinez şi cu toate popoarele din ţările democrate, este convins că şi noul an ce vine va fi un an de consolidare continuă a păcii în lumea întreagă. La recenta conferinţă de la Moscova, statele iubitoare de pace din Europa au demonstrat unitatea, coeziunea şi voinţa lor de nezdruncinat de a lupta pentru marea cauză a păcii şi securităţii popoarelor europene. Oamenii sovietici, ca şi toţi oamenii simpli de dincolo de hotare, au salutat Declaraţia conferinţei de la Moscova, care cheamă la crearea unui sistem de securitate colectivă în Europa. Poporul sovietic, stăpîn al marii sale ţări, luptător înaintat pentru pace, libertate şi fericirea întregii omeniri — păşeşte în anul cel nou plin de forţe creatoare şi de energie nesecată, gata să muncească cu şi mai mult eroism pentru binele patriei sale iubite în numele Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice şi al guvernului sovietic vă felicit călduros cu prilejul Anului Nou, scumpi compatrioţi! Felicit cu prilejul Anului Nou pe oamenii simpli cinstiţi din toate ţările ! Fie ca Anul Nou să fie un an de şi mai mari succese în lupta omenirii pentru o pace trainică între popoare, pentru fericirea tuturor oamenilor! Anul Nou cu bine! Colective fruntaşe în îndeplinirea planului pe 1954 . Pînă la 28 decembrie 1954, un număr de 40 de întreprinderi din regiunea Bacău şi-au îndeplinit în întregime planul anual. Unele din ele și-au îndeplinit planul cu mult înainte de termen. Astfel, fabrica de cherestea „I. C. Frimu“ lucrează de la 29 octombrie peste plan, iar fabrica „Horia, Cloşca şi Crişan“ dă, de la 3 noiembrie, produse în contul anului 1955. Ca încă de la data de 22 decembrie 1954, colectivul fabricii de produse textile „Dorobanţul“ din Ploeşti şi-a realizat sarcinile planului anual. Muncitorii şi tehnicienii acestei întreprinderi au obţinut în ultimul semestru al anului trecut succese de seamă şi pe linia reducerii preţului de cost. ■ Oamenii muncii din zeci de întreprinderi din regiunea Hunedoara au obţinut realizări de seamă în lupta pentru îndeplinirea integrală a planului pe 1954. Muncitorii, tehnicienii şi inginerii întreprinderilor „1 Mai“ din Petreşti, „Teba“ din Sebeş, „11 Iunie“ din Orăştie şi altele şi-au îndeplinit înainte de termen prevederile planului anual de producţie. ■ Printre colectivele întreprinderilor din Oraşul Stalin care şi-au îndeplinit planul anual de producţie pe 1954 înainte de termen se numără şi colectivul uzinelor „Brainer-Bela“. Muncitorii acestor uzine au reuşit să-şi realizeze planul anual la producţia valorică încă de la data de 22 decembrie. Pînă la aceeaşi dată ei au produs, pentru comerţul de întîmpinare, aproape 1.900.000 bucăţi şuruburi mecanice, pesta 12.000.000 bucăţi şuruburi pentru lemn, circa 900 tone cuie de construcţii, ţinte şi cuie speciale şi alte produse. ■ Zeci de întreprinderi din oraşul şi regiunea Constanţa şi-au îndeplinit înainte de termen planul pe 1954. Printre colectivele fruntaşe în îndeplinirea planului se numără Centrul mecanic Constanţa, Şantierul naval maritim, întreprinderea piscicolă Jurilovca, fabrica de ulei „Argus“, Marile Unite Dobrogene şi altele. Mesajul de Anul Nou, rostit la radio de dr. Petru Groza, preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale a R. P. R. în noaptea de 31 decembrie, tovarăşul dr. Petru Groza, preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale, a rostit la posturile noastre de radio mesajul de Anul Nou . Dragi prieteni şi tovarăşi, Peste cîteva minute acele ceasornicului vor arăta sfîrşitul anului 1954 şi începutul unui an nou. In aceste clipe sărbătoreşti, poporul nostru priveşte cu legitimă satisfacţie la drumul parcurs in anul care se încheie acum. Datorită muncii pline de elan a minunatei noastre clase muncitoare, a harnicei noastre ţărănimi muncitoare, a cărturarilor noştri, a tuturor oamenilor muncii se înfăptuieşte planul de măsuri adoptat de partid şi guvern in vederea dezvoltării continua a economiei naţionale şi ridicării nivelului de trai al populaţiei, în 1954 a sporit într-o proporţie însemnată producţia agricolă, s-a lărgit simţitor producţia bunurilor de larg consum, s-au ridicat numeroase construcţii social-culturale şi locuinţe pentru populaţia muncitoare. Pe baza succeselor obţinute a devenit posibilă, recent, desfiinţarea sistemului de aprovizionare pe bază de cartele şi raţii şi trecerea la comerţul desfăşurat al produselor alimentare şi industriale, ceea ce va contribui la sporirea volumului de produse necesare populaţiei şi va crea pe viitor putinţa unei treptate scăderi a preţurilor pe baza creşterii productivităţii muncii, reducerii preţului de cost şi creşterii cantităţilor de mărfuri pe piaţă. Succesele obţinute au întărit şi mai mult convingerea întregului nostru popor că politica Partidului Muncitoresc Român şi a guvernului democrat-popular trasează singura cale justă pentru înfrîngerea tuturor greutăţilor şi pentru asigurarea bunei stări a poporului. în anul care se încheie acum, ţara noastră a dus mai departe, cu consecvenţă, politica sa de pace şi colaborare internaţională. Statul nostru şi-a dezvoltat într-o măsură importantă relaţiile sale de afaceri cu un mare număr de ţări pe baza principiului egalităţii depline şi a avantajelor reciproce. în acelaşi timp, poporul nostru îşi sporeşte vigilenţa faţă de uneltirile periculoase ale acelor cercuri agresive din Occident, care n-au învăţat nimic din lecţiile istoriei şi care vor să reînvie militarismul german, pentru a-l arunca din nou împotriva popoarelor paşnice. Tot poporul nostru, toţi oamenii cinstiţi şi patrioţi, aparţinînd celor mai felurite pături şi categorii sociale, şi-au manifestat cu tărie adeziunea lor la hotărîrile conferinţei de la Moscova, hotărîri menite să contribuie la întărirea păcii şi securităţii colective în Europa. In strinsă unire cu marea noastră prietenă, Uniunea Sovietică, cu China Populară şi cu celelalte ţări de democraţie populară vom apăra pînă la capăt cauza păcii şi în acelaşi timp sîntem hotărîţi să dăm riposta cuvenită oricui ar îndrăzni să ameninţe pămîntul sfînt al patriei noastre şi cuceririle noastre democratice. Amatorii de aventuri războinice n-ar trebui să uite că niciodată lagărul păcii şi al socialismului n-a fost mai puternic şi mai unit ca astăzi, că niciodată n-a existat în lume o forţă mai uriaşă decît frontul de 900 milioane al popoarelor libere. Dragi prieteni şi tovarăşi, Păşim în noul an 1955 încrezători în forţele noastre, hotărîţi să muncim în aşa fel încît să facem scumpa noastră patrie mereu mai puternică, iar viaţa noastră tot mai îmbelşugată şi mai fericită, întărind alianţa frăţească între clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, consolidind prietenia strînsă între poporul român şi toate naţionalităţile din ţara noastră, vom munci neobosit pentru a dezvolta mai departe industria noastră, pentru a spori rodul ogoarelor noastre, pentru a produce cît mai multe bunuri de larg consum, pentru a dezvolta învăţămîntul, ştiinţa, arta. Un viitor minunat stă în faţa poporului nostru. Pentru înfăptuirea lui vă adresez în această noapte a Anului Nou, tradiţionala urare: La mulţi ani ! Pentru o recoltă bogată în anul 1955 ■ In cadrul pregătirilor pentru campania agricolă de primăvară, muncitorii gospodăriei agricole de stat Secueni-Roman au reparat peste 50% din întregul parc de maşini şi tractoare şi au revizuit şi ascuţit pînă acum 2000 unelte mici ca sape, săpăligi. De asemenea, folosind 4 selectoare cuplate la un singur motor, au condiţionat cîteva sute de tone de diferite seminţe de legume şi zarzavaturi, de ierburi perene etc. ■ Pînă la 26 decembrie 1954, în Regiunea Autonomă Maghiară planul de arături adînci a fost realizat în proporţie de 99,57%, iar planul de desţeleniri în proporţie de 100,38%. In raionul Odorhei au fost desţelenite 1611 ha. faţă de 1300 ha. planificate. In raionul Sîngeorgiu de Pădure planul de desţelenire a fost realizat în proporţie de 117,1% ; Re-Ighin : 115,2%; Sfîntu Gheorghe : 110,8%. ■ In unităţile socialiste ale agriculturii, precum şi în cadrul căminelor culturale din satele şi comunele regiunii Ploeşti, au fost organizate iarna aceasta peste 400 de cursuri agro-zootehnice, în 16 gospodării agricole de stat şi în 9 gospodării agricole colective vor funcţiona cursuri agrozootehnice cu o durată de 3 ani. In alte 67 de gospodării agricole colective vor funcţiona cursuri agro-zootehnice cu o durată de 3 luni. ■ Colectivistul Emeric Elyns de la gospodăria agricolă colectivă „Drapelul Roşu1“ din comuna Valea lui Mihai, regiunea Oradea, a primit pentru 736 zilemuncă, efectuate în gospodărie împreună cu doi membri ai familiei sale, peste 13.000 kg. produse agricole, 270 litri de vin şi ţuică şi 2208 lei.