Scînteia, mai 1957 (Anul 26, nr. 3896-3920)

1957-05-03 / nr. 3896

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, (UNIȚI-VA! Sub steagul marxism-leninismului, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, înainte spre victoria socialismului în scumpa noastră patrie! Un aspect al tribunei centrale In timpul demonstraţiei (Foto M. CIOC) La prima vedere, toate demonstraţiile se aseamănă între ele — şi totuşi, în afara numărului de manifestanţi şi de care alegorice, în afara amănuntelor organizatorice, lesne de exprimat în cifre şi date concrete, există un factor sufletesc, o căldură a inimilor, un iureş al sentimentelor, care domină fiecare manifestaţie şi-i dă un caracter aparte. 1 Mai de anul acesta a fost o manifestare deosebit de puternică, vibrantă, a unităţii celor ce muncesc în jurul partidului şi guvernului, in marea familie a lagărului socialist şi a mişcării muncitoreşti revoluţionare. Lozinca izbucnită din coloanele manifestanţilor „Leninismu-nvingător — steagul nostru al tuturor44 a fost lozinca zilei, cea care exprima poate cel mai bine caracterul acestei sărbători a solidarităţii de luptă a celor ce muncesc. Un uriaş văl albastru, cerul cel limpede, acoperea Capitala, în vreme ce lumina care inunda toate străzile dădea o strălucire puternică panourilor ţi steagurilor roşii ţi tricolore ce împînzeau sărbătoreşte întregul oraş. Investmîntate în roşu ţi intr-un albastru de culoarea cerului senin, tribunele din marea piaţă „I. V. Stalin" sînt dominate de o uriaşă machetă a globului pămîntesc, purtînd nemuritoarea chemare : „Proletari din toate ţările, uniţi-vă!“ In faţa tribunelor se înalţă portretele imense ale genialilor conducători şi învăţători ai clasei muncitoare, — Marx, Engels, Lenin. Ele sunt fixate pe un fel de turnuri îmbrăcate în roşu, asemenea unor bastioane, simbolizînd parcă forţa de neclintit a măreţei învăţături marxist-leniniste. încă de la opt dimineaţa, In piaţă au început să se adune participanţii la marele miting. Domneşte o vie însufleţire; se scandează lozinci care stirnesc ropote de aplauze, se aud aclamaţii, urale. In această atmosferă timpul trece repede, şi nici nu ştii cînd s-a făcut ora nouă. Lucrul acesta te-l vesteşte însă un puternic val de aplauze şi ovaţii care face să răsune întreaga piaţă : au venit conducătorii partidului şi guvernului. La tribuna centrală iau loc tovarăşii : Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, dr. Petru Groza, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Iosif Chişinevschi, Miron Constantinescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Janos Fazăkaş, Vladimir Gheorghiu, Alexandru Bîrlădeanu, acad. prof. dr. C. I. Parhon, acad. prof. Traian Săvulescu, Florian Dănălache. In celelalte tribune au luat loc membri ai C. C. al P.M.R., membri ai guvernului, conducători ai organizaţiilor obşteşti, conducători ai instituţiilor centrale, academicieni, oameni de ştiinţă şi artă, scriitori, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti, muncitori, ingineri, tehnicieni şi funcţionari fruntaşi din întreprindere şi instituţiileCapitalei, evidenţiaţi în întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai. Un mare număr de fruntaşi în producţie din restul ţării aufost invitaţi să participe împreună cu soţiile la demonstraţia oamenilor muncii din Capitală. Se aflau în tribune, de pildă, Constantin Iosif, de la minele Apusenilor, invitat cu soţia, minerul Gheorghe Pataki, din Herja, tot cu soţia; din Şorocani venise, cu copiii şi nevasta, şeful de brigadă Ernst Ioan. Era prezent, ca invitat, şi maistrul topitor reşiţean Matei Stubnea, să amintim şi o serie de învăţători din provincie, invitaţi la tribună, cum ar fi Ion Savu din Piscu (raionul Galaţi), Gheorghe Cristian Dragi tovarăşi şi tovarăşe. Din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a guvernului R. P. Române şi a Consiliului Central al Sindicatelor, vă salut şi vă felicit călduros cu prilejul zilei de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor din toate ţările, împreună cu noi vor sărbători Intîiul Mai un număr însemnat de prieteni dragi, delegaţi ai oamenilor muncii din 19 ţări. Adresăm scumpilor noştri oaspeţi un cald salut frăţesc. Tovarăşi, Sărbătorim ziua de 1 Mai ca oameni liberi într-o ţară liberă şi, stăpâni pe munca noastră, mergem înainte pe drumul luminos al socialismului învingător. Poporul român, constructor al vieţii noi socialiste, trece astăzi în revistă cu îndreptăţită mindrie patriotică succesele dobîndite. Intr-un timp scurt, prin munca avîntată a oamenilor muncii, ţara noastră a fost transformată dintr-o ţară înapoiată într-o ţară cu o puternică industrie socialistă în continuă dezvoltare, cu o agricultură în plin progres, cu o ştiinţă şi cultură înfloritoare. Se cimentează tot mai mult frăţia dintre poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare, dovada justeţei politicii naţionale a partidului şi statului nostru democrat-popular. Muncind cu însufleţire pentru realizarea hotărârilor celui de-al II-lea Congres al P.M.R. şi a măsurilor stabilite de plenara C.C. al P.M.R. din decembrie 1956, clasa muncitoare a obţinut succese importante. Planul producţiei globale a industriei socialiste pe primul trimestru al anului a fost îndeplinit in proporţie din Oneşti (raionul Tg. Ocna), Ion Hopirteanu din Tureni (raionul Turda) şi Iosif Torro din Cristud (Regiunea Autonomă Maghiară). In tribuna rezervată corpului diplomatic au luat loc şefii misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti şi alţi membri ai corpului diplomatic. Sunt prezenţi de asemenea reprezentanţi ai Federaţiei Sindicale Mondiale şi ai oamenilor muncii din 19 ţări, invitaţi la sărbătorirea zilei de 1 Mai în ţara noastră. Fanfara intonează Imnul Republicii Populare Roipîne. Mitingul este deschis de tov. Florian Dănălache, din partea Comitetului orăşenesc PM.R.-Bucureşti. Ia apoi cuvîntul tovarăşul Gheorghe Apostol, de 107%. In numeroase întreprinderi s-au obţinut indici mai înalţi de utilizare a maşinilor şi agregatelor şi însemnate reduceri ale cheltuielilor de producţie. Cu realizări importante Intîmpină ziua de 1 Mai şi harnica noastră ţărănime muncitoare, aliata de nădejde a clasei muncitoare în făurirea noii orînduiri socialiste. Se dezvoltă şi se întăreşte sectorul socialist al agriculturii. Peste 860.000 de familii de ţărani muncitori s-au unit în circa 12.000 gospodării colective şi întovărăşiri agricole. Ţărănimea muncitoare din sectorul socialist şi individual, muncitorii şi mecanizatorii din G.A.S. şi S.M.T. trebuie acum să desfăşoare o muncă intensă pentru a termina la timp muncile agricole de primăvară, întreţinerea culturilor, punînd bazele unei recolte bogate, în vederea îmbunătăţirii continue a aprovizionării industriei cu materii prime şi a populaţiei cu produse agroalimentare. Oamenii muncii din patria noastră preţuiesc aportul oamenilor de ştiinţă şi de cultură, al intelectualităţii la construirea socialismului. Suntem încredinţaţi că oamenii de ştiinţă, cultură şi artă vor lupta cu perseverenţă pentru ca ştiinţa şi tehnica, literatura şi arta să slujească tot mai bine cauza poporului, cauza socialismului şi păcii. Tovarăşi, Astăzi, la sărbătorirea zilei de 1 Mai, gîndurile noastre se îndreaptă cu dragoste frăţească spre ţara în care pentru întîia oară s-a construit societatea socialistă, spre marea noastră prietenă şi aliată, Uniunea Sovietică. Anul acesta oamenii sovietici şi, împreună cu el, oamenii muncii din lumea întreagă, conduşi de partidele comuniste şi muncitoreşti, se pregătesc să intîmpine cea de a 40-a aniversare a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie, care a deschis omenirii calea spre comunism, cu noi victorii în lupta lor pentru pace, democraţie şi socialism. Socialismul — idealul către care îşi îndreaptă speranţele întreaga omenire muncitoare — a triumfat în U.R.S.S., înaintează victorios în R. P. Chineză şi în ţările democrat-populare din Europa şi Asia. Socialismul s-a transformat într-un puternic sistem mondial, care exercită o înrîurire uriaşă asupra întregii dezvoltări istorice a omenirii. In ţările lagărului socialist acest 1 Mai se sărbătoreşte sub semnul unui continuu avînt al economiei şi culturii, al creşterii bunei stări a celor ce muncesc. Cu fiecare nou succes al popoarelor din ţările socialiste se întăreşte şi creşte credinţa oamenilor muncii din lumea întreagă in cauza păcii şi socialismului. Trimitem salutul nostru fierbinte eroicului popor sovietic, constructor al comunismului, apărător neclintit al păcii, salutul nostru frăţesc marelui popor chinez şi tuturor popoarelor care construiesc cu succes socialismul. In ţările capitaliste, oamenii muncii sărbătoresc anul acesta ziua de 1 Mai sub semnul luptei împotriva exploatării crîncene, împotriva scăderii nivelului lor de trai, pentru pace, libertate şi socialism. Clasa muncitoare din ţările capitaliste îşi dă tot mai bine seama că numai prin forţa sa unită, prin concentrarea în jurul său a tuturor forţelor democratice şi progresiste ale societăţii, se poate asigura o politică naţională corespunzătoare intereselor poporului, se poate pune stavilă planurilor înrobitoare ale imperialismului. In toate ţările, partidele comuniste şi muncitoreşti, acţionează cu fermitate pentru întărirea unităţii mişcării muncitoreşti mondiale marxist-leniniste, bunul cel mai de preţ al clasei muncitoare internaţionale, chezăşia victoriei în lupta popoarelor pentru pace, democraţie şi socialism. Tuturor muncitorilor, ţăranilor şi intelectualilor care în ţările capitaliste, coloniale şi dependente luptă împotriva exploatării şi asupririi, pentru cucerirea şi apărarea independenţei, pentru pace şi progres social, poporul nostru liber le trimite salutul său frăţesc şi le urează victorie deplină în lupta lor dreaptă. Tovarăşi, Pe întreg globul pămîntesc, 1 Mai este sărbătorit anul acesta ca zi de unire a oamenilor muncii şi a tuturor forţelor progresiste şi democratice din toată lumea, in lupta pentru preîntîmpinarea unui nou război mondial, pentru apărarea şi consolidarea păcii. Solidaritatea oamenilor muncii de pretutindeni cu popoarele lagărului socialist, în frunte cu Uniunea Sovietică, constituie un obstacol de neînvins în calea planurilor agresive imperialiste. Este în afară de orice îndoială că dacă popoarele lumii interesate în menţinerea şi consolidarea păcii vor fi vigilente şi vor acţiona unite şi cu perseverenţă, vor putea să împiedice realizarea planurilor şi uneltirilor războinice ale cercurilor imperialiste şi să readucă relaţiile internaţionale pe calea destinderii, pe calea colaborării paşnice între popoare. Cînd întregul său sprijin oricărei propuneri menite să ducă la destinderea internaţională, poporul nostru — conştient de marea sa forţă în cadrul puternicului lagăr socialist, care se conduce după principiul: toţi pentru unul şi unul pentru toţi, va respinge cu hotărire şi pe viitor orice încercare de amestec în treburile sale interne. Să ştie toţi cei ce încearcă să exporte capitalismul că pe pămîntul scump al patriei noastre nu mai au ce căuta în vecii vecilor nici moşierii, nici fabricanţii, nici trusturile străine. Poporul nostru consideră drept sarcina sa supremă să contribuie cu toate forţele la consolidarea continuă a marelui lagăr socialist, în frunte cu marea Uniune Sovietică, aliata şi prietena de nădejde a poporului romín. Tovarăşi, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romín, guvernul Republicii Populare Romíne şi Consiliul Central al Sindicatelor Işi exprimă convingerea nestrămutată că oamenii muncii, în frunte cu eroica şi talentata noastră clasă muncitoare, vor dezvolta iniţiativa şi puterea lor creatoare pentru realizarea sarcinilor celui de-al 11-lea plan cincinal, creînd noi condiţii pentru continua îmbunătăţire a nivelului de trai material şi cultural al poporului. Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii Internaţionale a celor ce muncesc ! Trăiască Partidul Muncitoresc Ro★ Cuvîntarea a fost subliniată de ovaţiile furtunoase ale miilor de oameni ai muncii care umpluseră piaţa. In momentul cînd sute şi sute de mii de cetăţeni ai Bucureştiului ascultă pe străzi cuvîntarea, cînd milioane de oameni în toată ţara sărbătoresc Intîi Mai, în acelaşi timp la Moscova, la Pekin, în îndepărtatele ţări ale Orientului demonstraţia a şi început de mult, iar peste o oră sau două, odată cu înaintarea soarelui, acelaşi mnic steag roşu al omenirii muncitoare se va înălţa dincolo de Praga şi de Berlinul democrat, în Franţa şi Italia, în toate ţările apusului capitalist. Iată de ce a fost primit cu atîta emoţie pasajul din cuvîntare în care se spunea : mîn, forţa conducătoare şi organizatoare a poporului muncitor, inspiratorul tuturor victoriilor noastre ! Trăiască bastionul de neclintit al păcii şi socialismului, lagărul ţărilor socialiste, în frunte cu Uniunea Sovietică ! Sub steagul marxism-leninismului, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, înainte spre victoria deplină a socialismului în scumpa noastră patrie, REPUBLICA POPULARA ROMINAI ★ V „Socialismul — Idealul către care îşi îndreaptă speranţele întreaga omenire muncitoare — a triumfat în U.R.S.S., înaintează victorios în R. P. Chineză şi în ţările democrat-populare din Europa şi Asia. Socialismul s-a transformat într-un puternic sistem mondial, care exercită o înrîurire uriaşă asupra întregii dezvoltări istorice a omenirii“. Acum 71 de ani, la ordinul capitaliştilor americani, într-o piaţă din Chicago, curgea sîngele muncitorilor, iar poliţia aresta fruntaşi ai muncitorimii, care după cîteva zile aveau să fie condamnaţi la moarte şi spînzuraţi, numai pentru că ceruseră ziua de lucru de 8 (Continuare In pag. 2-a) CU PARTICIPAREA A SUTE DE MII DE OAMENI AI MUNCII DIN CAPITALĂ ENTUZIASTA DEMONSTRAŢIE DE 1 MAI Cuvîntarea tovarăşului Gheorghe Apostol Aşi s-a desfăşurat, ore Întregi, Însufleţită manifestaţie.