Scînteia, februarie 1960 (Anul 29, nr. 4746-4769)

1960-02-02 / nr. 4746

Pal. 4 ULTIMELE ŞTIRI * ULTIMELE ŞTIRI * ULTIMELE ŞTIRI * ULTIMELE ŞTIRI Trebuie să se pună capăt rămăşiţelor ^giiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiift celui de-al doilea război mondial niriiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiuiiii!iiiiHiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiti!iiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifi!iii!'iiiiiiiimiiiiiiiiiiiuiiiiii;iiiiiiiiiiiiir Mesajul adresat de IV. S. Hruşciov lui IC Adenauer MOSCOVA (Agerpres).Ziarele din Moscova au publicat mesajul adesat de preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., N. S. Hruşciov, lui Konrad Adenauer, ca răspuns la mesajul din 8 ianuarie al cancelarului R. F. Germane. Ziarele publică, de asemenea, textul acestui mesaj al lui Adenauer. Considerăm problema dezarmării generale, scrie N. S. Hruşciov, ca fiind prima dintre problemele care stau astăzi în faţa întregii omeniri. Uniunea Sovietică nu numai că recunoaşte importanţa excepţională a acestei probleme, d ar întreprinde şi acţiuni concrete pentru rezolvarea ei. U.R.S.S. nu se situează pe o poziţie de expectativă, subliniază şeful guvernului sovietic, amintind hotăriea Uniunii Sovietice de a reduce in mod unilateral forţele sale armate cu o treime. N. S. Hruşcov a declarat in legătură cu aceasta că o ţară care se pregăteşte de agresiune nu ar proceda niciodată la reducerea forţelor sale armate. Orice militar poate confirma că atunci ciril se pregăteşte o ofensivă, aici o companie nu este de prisos. Guvernul sovietic, scrie in continuare N. S. Hruşciov, consideră că în legătură cu acordul cu privire la dezarmarea generală şi totală trebuie instituit un riguros control internaţional asupra desfăşurării dezarmării, nu un „control" în sine, desprins de dezarmare. Un astfel de „control", a arătat N. S. Hruşciov, nu ar putea in actualele condiţii decit să se transforme intr-o culegere reciprocă de informaţii de spionaj, fără să ducă propriu-zis la dezarmare . S. Hruşciov declară că intrucît măsurile de dezarmare vor deveni, pe măsura îndeplinirii tratatului, tot mai largi şi mai cuprinzătoare cu fiecare nouă etapă, fireşte că şi controlul va fi din ce în ce mai larg. Referindu-se la problema germanină, N. S. Hruşciov arată că în com- reparaţie cu problema dezarmării gealnerale şi totale, în a cărei rezolvare nu sunt vital interesate literalmente la toate statele de pe planeta noastră, lui problema germană este o problemă de particulară privind îndeosebi poalporul german. In actuala situaţie, o expresie consrlcretă a recunoaşterii dreptului germamanilor de a hotări ei inşişi calea ire dezvoltării lor naţionale este proripunerea guvernului sovietic cu privervire la încheierea Tratatului de pace a cu Germania. Tratatul de pace cu Germania trebuie semnat pornind de la prin,ecipiul autodeterminării, scrie N. S. Hruşciov. Dar fiindcă nu există un guvern german unic, trebuie să se r se pună capăt rămăşiţelor celui de-al doilea război mondial, trebuie semnat un tratat de pace cu ambele state germane. In- Referindu-se la problema creării ce unui stat german unic, N. S. Hruşciiov arată că ar fi firesc ca guver-ionul R.F.G. să stabilească contacte cu guvernul R.D.G. şi să găsească şiprintr-un acord soluţii comune pro- căblemelor care interesează cele două la state germane. „Dacă guvernul de R.F.G. nu face aceasta, nu vrea să nu se întîlnească cu guvernul R.D. Gerlemane şi nici chiar să-l recunoască, ier — scrie N. S. Hruşciov - eu, de pitiei dă în momentul de faţă nu prea îmi işi dau seama cum veţi putea realiza n.reunificarea“. -o Preşedintele Consiliului de Minideştri al U.R.S.S. subliniază că, în la ceea ce priveşte problema reunificăcării celor două state germane, el ne este o persoană particulară, aşa cum nu este Adenauer în ceea ce priveşte- rezolvarea problemei Berlinului. Că, Reunificarea nu este sarcina unor ce terţe state, ci o sarcină a celor două state germane, a întregului popor 0*0--------------- ----german — o sarcină R.F.G. N. S Hruşciov subliniază că frontierele statornicite în urma războiului şi consfinţite în acordurile corespunzătoare dintre aliaţi nu pot fi revizuite la semnarea Tratatului de pace cu Germania. „Am impresia, se spune in scrisoarea lui N. S. Hruşciov, că obiecţiile guvernului federal împotriva tratatului de pace sunt dictate in mare măsură de teama că va pierde baza pentru o politică revanşardă“. „Cine respinge tratatul de pace şi pune problema modificării frontierelor speră că i se va ivi prilejul de a rezolva această problemă prin forţă“. S. Hruşciov arată că nu se poate explica altfel faptul că guvernul R. G. întîrzie să recunoască actualele frontiere şi să semneze tratatul de pace, că stăruie în refuzul său de a stabili relaţii normale cu ţările socialiste. Referindu-se la recentele discursuri rostite de Adenauer în Italia, unde a încercat din noi să facă uz de faimosul mit al „Primejdiei comuniste“. N S. Hruşciov arată că petenţia Gernaniei occidentale că ar avea ,,o misiune deosebită în lupta împotriva comunismului nu poate să nu readucă in memorie cele mai sumbre aspecte ale trecutului apropiat al Germaniei“. In condţiile create în Germania occidentală elementele fasciste, hitleriste au început să se activizeze şi să se manifese într-o măsură tot mai mare. Ele răspîndesc veninul urii şi al antisemitismului. N. S. Hruscov subliniază că aceste manifestări au putut apare numai în condiţiile stimulării elementelor fasciste. El arată că Uniunea Sovietică nu vede altă cale care să pernită să se obţină in situaţia actuală o însănătoşire radicală a situaţiei din Berlinul occidental decit transformarea lui într un oraş liber. Dacă U R.S.S. nu va găsi înţelegere, se spune in scrisoarea lui N.S. Hruşciov, ea nu va avea altă ieşire decit să semneze un tratat de pace cu Republica Democrată Germană cu toate urmările decurgînd de aici, inclusiv pentru Berlinul occidental. Acest tratat ar reglementa problemele de frontieră dintre Germania şi R . Polonă şi R. Cehoslovacă. Prin Încheierea tratatului de pace va deveni clar pentru întreaga lume că a dori modificarea actualelor frontiere înseamnă a împinge lucrurile spre război, conchide N. S. Hruşciov. (Sublinierile aparţin redacţiei) a R.D.G. şi A. I. Mikoian va vizita Cuba MOSCOVA 31 (Agerpres). TASS : Anastas Mikoian va pleca la Havana unde in primele zile ale lunii februarie se va deschide Expoziţia sovietică. A. I. Mikoian, prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., a acceptat invitaţia guvernului Cubei de a vizita republica pentru a inaugura Expoziţia realizărilor U.R.S.S. în dome- I niul ştiinţei, tehnicii şi culturii care se va deschide in capitala Cubei. .00-------------- Vizita în S. U. A. a delegaţiei de oameni de stat sovietici NEW YORK (Agerpres). — TASS: La 30 ianuarie «Iu legația de oameni de stat din Uniunea Sovietică, condusă de D. S. Polcanski, preşedintele Consiliului de Miniştri al ICS.E.S.IC, care se afla în Statele Unite, a vizitat universitatea din New York. în după-amiaza aceleiaşi zile, membrii delegaţiei sovietice au vizitat Organizaţia Naţiunilor Unite. în seara aceleiaşi zile, cunoscutul reprezentant al cercurilor de afaceri din S.U.A., K. Dowling, a oferit un dineu in cinstea oamenilor de stat sovietici. In timpul dineului, care s-a desfăşurat intr-o atmosferă de prietenie, N. Dowling a salutat cu căldură pe oamenii de stat sovietici şi le-a urat succes in călătoria In Statele Unite. A luat apoi cuvintul conducătorul delegaţiei sovietice, D. S. Poleanski. Am venit în minunata dv. Iară, a spus el, cu o misiune de bunăvoinţa. înainte de a pleca, N. S. Hruşciov a stat de vorbă cu noi. El a vorbit cu multă căldură despre vizita sa in Statele Unite şi ne-a rugat să transmitem poporului american respectul său şi cele mai bune urări. „Erem cu ţările noastre, care reprezintă sisteme sociale diferite, a spus în Încheiere D. S. Poleanski, să arate Întregii lumi avantajele lor în procesul de întrecere paşnică. La întrecere în domeniul reducerii armelor şi armamentelor, la întrecere în producţia de bunuri materiale şi spirituale pentru popor! — la aceasta vă cheamă oamenii sovietici. Acesta este mesajul de bunăvoinţă cu care am venit în tura dv. oto- Grevă in transportul din Londra LONDRA (Agerpres).— Agenţia France Presse anunţă că în urma grevei declarate la 1 februarie de muncitorii şi funcţionarii care deservesc liniile de metrou şi autobuze din Londra, transportul în capitala Angliei este în cea mai mare parte paralizat. Greviștii cer mărirea salariilor. =*•«= ÎNTOARCEREA DIN COLONII... REDACŢIA SI ADMINISTRAŢIA Bucureşti. Priaba ..Sctnteil“. Tel. 17,60.10, 17,60.40 17.61.00. Abonamentele se fac de oficiile costale, factorii postali si difuzorii voluntari din întreprinderi si institutii. Tiparul : Combinatul Polierafic Casa Sctnteil ..I. V. Stalin*. „.a bunicului fiului său ...a nepotului desene de N. CLAUDIU SCÎNTEIA TUNIS (Agerpres) — Cea de-a doua conferinţă a popoarelor Africii de la Tunis şi-a încheiat lucrările. Conferinţa a adoptat mai multe rezoluţii printre care cea privitoare la politica generală pentru independenţa Africii, cea privitoare la problemele economice şi sociale ale Africii şicea privitoare la unitatea Africii Au fost de asemenea adoptate rezoluţii cu privire la Algeria, Nyassaland, Congo, Camerun, Uniunea Sudafricană, coloniile portugheze din Africa, Kenya, Tanganica, Zanzibar etc. S-a hotărît ca viitoarea conferinţă a popoarelor Africii să aibă loc la Cairo în luna ianuarie 1961 A fost ales noul Comitet Executiv permanent al conferinţei, stabilindu se ca el să se întrunească în luna martie la Accra A Diallo, reprezentantul Guineei, a fost ales secretar general al Secretariatului permanent al conferinţei, în cuvîntarea de închidere. Talii, preşedintele conferinţei, reprezentantul Tunisiei, şi-a exprimat convingerea că această conferinţă va constitui un pas înainte în mişcarea pentru independenţă naţională pe continentul african. fsl Conferinţa popoarelor Africii şi-a încheiat lucrările Scăderea puterii de cumpărare a lirei sterine LONDRA 31 (Agerpres). In răspunsul scris dat la o interpelare in Camera Comunelor, secretarul economc din Ministerul Finanţelor, Barber a comunicat că puterea de cumpărare a lirei sterline engleze a scăzut în decembrie 1959 cu 23,75 la sud în comparație cu 1951. -0*0- Ciocniri între poliţie şi demonstrant în Portugalia LISABONA (Agerpres). — După cum anunţă agenţia France Presse, la 31 ianuarie, la Porto (al doilea oraş ca mărime din Portugalia) au avut loc ciocniri între poliţie şi demonstranţi. Demonstraţia a fost iniţiată de o serie de organizații de opoziție care au chemat poporul să sărbătorească aniversarea răscoalei republicane din anul 1891 în pofida interzicerii acestui lucru de către autoritățile lui Salazar. 0 *0- CUBA: Declaraţiile lui Fidel Castro la un miting al ţăranilor HAVANA 31 (Agerpres). Luînd cuvîntul la un miting organizat in localitatea Baracea, din provincia Oriente, cu prilejul luminării a peste 300 de acte de împroprietărire ţăranilor din localitate, primul ministru al Cubei, Fidel Castro, s-a adresat celor peste 6.000 ţărani prezenţi chemîndu-i să organizeze brigăzi ţărăneşti de miliţie. Fidel Castro a declarat că sarcina apărării şi consolidării revoluţiei apasă pe umerii poporului cuban. El şi-a exprimat profunda convingere că poporul cuban invincibil va apăra vitoria revoluţiei. Revoluţia nu va fi niciodată în pericol, a precizat Fidel Castro, arătnd in continus’e că poporul cuban va ieşi învingă-----p»o------ ----tor din orice luptă oricît de istovitoare ar fi aceasta şi oricît de multe sacrificii ar cere. Arătînd că duşmanii poporului devin din ce în ce mai îndrăzneţi în speranţa că vor înfricoşa poporul, Fidel Castro a subliniat că poporul cuban îşi va manifesta hotărîrea, devenind si mai vigilent şi mai încrezător in forţele sale. HAVANA 31 (Agerpres). TASS : După cum anunţă ziarul „Noticias de Hoy“, Raul Roa, ministrul Afacerilor Externe al Cubei, răspunzînd la întrebarea dacă Ministerul Afacerilor Externe al Cubei intenţionează să stabilească relaţii diplomatice şi comerciale cu Uniunea Sovietică, a declarat că numeroase ţări, inclusiv Statele Unite, intreţin relaţii diplomatice şi comerciale cu UR.S.S şi că Ministerul Afacerilor Externe al Cubei a prevăzut în planurile sale stabilirea de relaţii cu toate ţările, inclusiv cu Uniunea Sovietică. * MOSCOVA. La 30 ianuarie a avut loc la Moscova la Casa prieteniei cu Sosirea la Moscova a unor delegaţii ale partidelor comuniste şi muncitoreşti din ţările socialiste MOSCOVA 31 (Agerpres),TASS. La 31 ianuarie au sosit la Moscova, pentru a participa la Consfătuirea reprezentanţilor partidelor comuniste şi muncitoreşti din ţările socialiste ale Europei cu privire la schimbul de experienţă in domeniul agriculturii, delegaţia Partidului Comunist Bulgar, in frunte cu Todor Jivkov, prim-secretar al C.C. al P.C. Bulgar, şi delegaţia Partidului Socialist Unit din Germania, in frunte cu Walter Ulbricht, prim secretar al C.C. al P.S.U.G. La Moscova a sosit de asemenea delegaţia Partidului Muncii din Albania în frunte cu Enver Hodja, prim secretar al C.C al P. A. MOSCOVA (Agerpres). TASS La 1 februarie au sosit la Mscova, la consfătuirea reprezentanţilor partidelor comuniste şi muncitoreşti din ţările socialiste ale Europei cu privire la schimbul de experienţă la dezvoltarea agriculturii, delegaţia Partidului Muncitoresc Socialist Ungar în frunte cu tov. János Kádár, prim-secretar al C.C al P M S U , delegaţia Partidului Comunist din Cehoslovacia, condusă de tov Amoniu Novotny, prim secretar al CC. al Partidului Comunist din Cehoslovacia, şi delegaţia Partidului Muncitoresc Unit Polonez in frunte cu tov. Wladyslaw Gomulka, prim-secretar al C.C. al P.U.P. In calitate de invitaţi, la consfătuire au sosit membrii delegaţiei Partidului Muncii din Coreea in frunte cu Kim ir membru al Prezidiului CC al Partidului Muncii din Coreea, prim vicepreşedinte al Cab'ne'ulu' de Mun'ş'ri al RPD Coreene, şi delegaţia Partidului Popular Revoluţionar Mongol in frunte cu Jedebsl prim sece'ar al C.C al P . R.M . peşedinte al Consiliului de Miniștri al R.P. Mongole. * Rebeliunea fascistă din Algeria a eşuat PARIS (Agerpres). — Poporul francez a protestat cu hotărîre împotriva rebeliunii colonialiştilor din Algeria, expumindu-şi cu o largă unanimitate voinţa de a sprijini dreptul poporului algerien la autodeterminare. La chemarea marilor centrale sindicale — Confederaţia Generală a Muncii, Confederaţia franceză a muncitorilor creştini Federaţia naţională a lucrătorilor din invăţămint şi Uniunea naţională a studenţilor, luni între orele 11 şi 12 (ora Europei centrale). În întreaga Franţă s-a desfăşurat o grevă generală de protest împotriva rebeliunii colonialiştilor din Algeria. Chemarea la grevă a fost sprijinită de organizaţia sindicală „Force Ouvrière". Toţi corespondenţii de presă relevă marea amploare şi unitatea de acţiune care au caracterizat această manifestare. Ia grevă a participat imensa majoritate a oamenilor muncii din Franţa. Greva a fost aproape generală in toate marile regiuni industriale - Paris, Lille, Lyon, Bordeaux, Toulouse, Marsilia, Metz - precum şi in toate marile ramuri ale industriei şi in transporturi. Toate trenurile au respectat o oprire de zece minute. In regiunea pariziană transporturile urbane s-au oprit timp de o oră. In uzine şi in ateliere au avut loc mitinguri in cursul cărora au fost amintite obiectivele grevei. In unele regiuni cursurile şcolare au fost suspendate. Mulţi comercianţi au închis magazinele iar oficiile poştale nu au lucrat. PARIS 31 (Agerpres). La 31 ianuarie a avut loc, sub preşedinţia lui Maurice Thorez, o şedinţă a grupurilor parlamentare ale Partidului Comunist Francez, in cadrul căreia Jacques Duclos a dat citire unui raport. Grupurile parlamentare, se spune in ALGER 31 (Agerpres). — Duminică la orele 10,30, postul de radio Alger a transmis declaraţiile lui Paul Delouvrier, delegatul general al guvernului francez în Algeria, care a arătat că împreună cu generalul Challe, comandantul şef al armatei franceze din Algeria, i-au acordat depline puteri generalului Crepin, în vederea restabilirii ordinei în Alger. La o jumătate de oră după terminarea cuvîntării lui Delouvrier, o bombă a explodat nu departe de sediul Delegaţiei Generale — omorînd cinci persoane şi rănind numeroase altele. PARIS I (Agerpres). — Postul de radio Alger a anunţat luni că grupurile rebele din cele două centre întărite din Alger s-au predat unităţilor de paraşutişti care le incercuiseră. Simbăta, conducătorii acestor grupuri, ultracolonialiştii Lagaillarde şi Ortiz mai făceau declaraţii violente afirmînd ca nu se vor preda niciodată. In ultimele zile insă au fost aduse la Alger noi unităţi militare care au izolat cele două grupuri de rebeli. In acelaşi timp, deplina izolare politică în care s-au aflat grupurile rebele s-a dovedit prin extraordinara demonstraţie de unitate cu care poporul francez şi-a exprimat hotărirea de a se opune presiunii exercitate de ultracolonialişti pentru a impune să se renunţe la recunoaşterea dreptului poporului algerian la autodeterminare. După ce autorităţile militare au ordonat simbătă reluarea activităţii noideclaraţie dată publicităţii după încheierea şedinţei, iau act de faptul că in cuvîntarea preşedintelui republicii este confirmat dreptul poporului algerian la autodeterminare şi se exprimă, de asemenea, dorinţa de a lichida rebeliunea fascistă din Algeria. Această politică corespunde intereselor păcii şi ale ţării. Urmează să se asigure înfăptuirea ei cu hotărîre. In acest scop, se subliniază în declaraţie, este necesar să se pună capăt neîntîrziat rebeliunii din Algeria şi să se ducă tratative cu reprezentanţii patrioţilor din Algeria privitoare la condiţiile armistiţiului şi la garanţiile autodeterminării. PARIS 31 (Agerpres). — „Să fie lichidată cit mai curând rebeliunea din Algeria“ — aceasta a fost dorinţa unanimă exprimată în numeroasele mesaje care au sosit pe adresa preşedintelui republicii După cum anunţă ziarul „Journal du Dimanche“, numai în prima jumătate a zilei de 30 ianuarie, pe adresa Palatului Elysée au sosit 15.000 de scrisori şi 2.500 telegrame, mare la Alger, luni dimineaţa, după o săptămină de inactivitate forţată, oraşul, cu excepţia străzilor din permnetrul baricadelor, şi-a recăpătat aproape aspectul obişnuit. In cursul aceleiaşi dimineţi, rebelii din cele două centre întărite s-au predat unităţilor de paraşutişti din regiunea străină după ce in timpul nopţii în cele două tabere ale rebelilor a domnit dezordinea şi haosul şi se produseseră dezertări în masă. Pina la prînz cei citeva sute de rebeli au fost încărcaţi în camioane şi îndreptaţi spre tabăra militară de la Zeralda, la 25 km de Alger. Unul din conducătorii rebeliunii, ultracolomalistul Lagaillarde, s-a predat împreună cu grupul său, in timp ce celălalt, Ortiz, a fugit. Agenţia France Presse anunţa luni seara ca Lagaillarde se află sub escortă în drum spre Paris unde va fi încarcerat la închisoarea Sante sub acuzaţia de atentat la securitatea statului. A fost lansat de asemenea un mandat de arestare împotriva lui Ortiz. In tot cursul zilei unităţile militare au denunţat baricadele din centrul Algerului şi au evacuat armele şi muniţiile părăsite acolo de rebeli. PARIS (Agerpres) Luni a avut loc la Paris o şedinţă a Consiliului de Miniştri după care s-a anunţat convocarea parlamentului pentru marţi 2 februarie Agenţia France Presse anunţă că guvernul va cere parlamentului să-i acorde puteri extraordinare în virtutea articolului 38 al constituţiei. SCUNTE SI NI IHI II MOSCOVA. La 1 februarie Alexander A. Maramis ambasadorul Republicii Indonezia în U.R.S.S.. a făcut o vizită de rămas bun lui N S. Hruşciov, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., cu prdeiul apropiatei sale plecări din U R.S.S. N. S. Hruşciov si A. Maramis au avut o convorbire prietenească, la care a asistat G. M Puşkin locţiitor al ministrului Afacerilor Externe al U.R.S.S. MOSCOVA La 1 februarie N. S. Hruşciov, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., a primit pe Manu Amathavakul, ambasadorul Tailandei în U.R.S S. la cererea acestuia. Cu acest prilej a avut loc o convorbire la care a asistat G. M Puşkin, locţiitor al ministrului Afacerilor Externe al U.R S.S. BAKU. La 1 februarie au sosit la Baku, Henry Cabot Lodge, reprezentOFIA I (Agerpres). — Intre 28 şi 31 ianuarie a.c., din iniţiativa Comitetului regional al Frontului Falciei din Flndiv, au to fl organizate in comunele llsur, Iazovgrud, (tiInter. seri închinate literaturii romine fi prieteniei romino-bulgare. Au fost prezentate filmele rominești: „Falea lalomitei“ fi „l ucal Hosu" care s-au bucurat du mult succes, lantul permanent al S.U.A. la O.N U. Si soţia sa, Dl Lodge se află in Uniunea Sovietică ca invitat al ambasadorului S U.A. In U.R.S.S., Llewellyn Thompson, la 1 februarie vor fi aleşi 126 deputaţi. Şi-au depus candidatura 312 candidaţi din partea diferitelor partide politice, printre care Congresul naţional indian şi Partidul comunist BAGDAD După cum transmite postul de radio Bagdad, Abdel Kerim Kassem primul ministru al Republicii Irak a primit din partea primului ministru al Indiei J. Nehru, invitaţia de a face o vizită oficială in India. Acceptând această invitatie Abdel Kerim Kassem a relevat că se va folosi de primul puiet pentru a face această vizită in India în scopul întăririi relaţiilor de prietenie dintre ceie două târî HAVANA După cum anunţi agenţia United Press International, la 31 ianuarie un avion „neidentificat“ a lansat asupra plantaţiilor de trestie de zahăr din vestul Cubei o serie de bombe incendiare Acest atac, al treilea din ultima vreme, a cauzat mari incendii. Oficialivă popoarele ţărilor străine , reuniunenţile cubane au declarat că cele două internaţională a studenţilor din R. P. Bulgaria. R Cehoslovacă. R. P Chineză. R.P.D. Coreeană R D. Germană. R. P. Polonă. R P Română. R. P. Ungară R. D. Vietnam. SOFIA. La 1 februarie, la Sofia s-a deschis cea de-a î-a sesiune a Adunării Populare a R. P Bulgaria. Pe ordinea de zi a sesiunii figurează aprobarea decretelor Prezidiului Adunării Populare, discutarea şi adoptarea legii cu privire la organizarea procuraturii R.P. Bulgaria şi alte probleme. PARIS. Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Educaţie Ştiinţă Şi Cultură (U.N.E.S C.O.) sărbătoreşte pe scară largă împlinirea a 100 de ani de la naşterea lui A P Cehov Revista ..Le Courrier de L'U.N.E.S.C.O “ şi-a consacrat numărul său din ianuarie acestui mare scriitor. U N E.S.C.O va produce un diafilm despre viaţa şi opera lui A. P Cehov, destinat şcolilor. BUDAPESTA. La 30 ianuarie Adunarea de Stat a R. P Ungare, a adoptat în unanimitate o hotărâre în care se spune că Adunarea de Stat şi guvernul Revoluţionar Muncitoresc-Ţărănesc Ungar împreună cu întregul popor ungar salută cu bucurie, iniţiativa Uniunii Sovietice şi se alătură cu entuziasm Apelului Sovietului Subrem al U.R.S.S adresat parlamentelor și guvernelor tuturor statelor lumii. DELHI. La 1 februarie in statul Kerala au început alegerile înainte de termen pentru Adunarea legislativă. După cum se srie in iulie 1959 in statul Kerala a fost dizolvat parlamentul, conducerea fiind preluată de guvernul central. La alegerile care au început atacuri au fost executate de avioanele Statelor Unite. PRAGA Secretariate General al Organizaţiei Internaţionale a Ziariştilor (O.I.Z.) a trimis un mesaj către generalul De Gaulle preşedintele Franţei, în care exprimă teama tuturor ziariştilor democraţi pentru viaţa ziaristului algerian Henri Aleg, care este ameninţată de către extremiştii de dreapta O.Z cere ca Henri Aleg să fe transferat în Franţa şi să fie eliberat. NEW YORK. După cum anunţă corespondentul agenţiei Associated Press, la 30 ianuarie, comisia americană pentru energia atomică a subliniat in raportul său anual prezentat Congresului SUA că ea poate începe experienţele cu arma nucleară îrredi.at, dacă Statele Unite vor hotărî să se rediceapă aceste experienţe. 000- un eident armat la graniţa dintre Izrael şi R. A. U. LONDRA (Agerpres). — Agenţia Reuter anunţă că la 31 ianuarie unităţi ale forţelor armate izraeliene au pătruns în zona demilitarizată dintre Izrael şi Regiunea Siriană a R.A.U. Ele au ocupat şi au distrus satul arab At-Tevek. In urma intervenţiei forţelor armate ale R.A.U. unităţile izraeliene au părăsit zona demilitarizată. Se semnalează morţi şi răniţi de ambele părţi. oro H. Watkinson despre problema dezarmării LONDRA 31 (Agerpres). TASS : Luînd cuvîntul la Universitatea din Oxford Harold Watkinson, ministru de Război al Angliei, a declarat că guvernul englez vede în crearea Comitetului pentru dezarmare al celor 10 ţări ,,o nouă speranţă“ în înfăptuirea cu succes a „dezarmării controlate în mod echitabil şi atotcuprinzătoare“, ceea ce, după părerea lui, ar fi cea mai mari realizare din a doua jumătate a secolului XX. Totodată ministrul de Război al Angliei a spus că atît timp cit vor dura tratativele, Anglia va urma vechea sa politică a „factorului de reţinere“ cu alte cuvinte va continua cursa înarmărilor pentru care se cheltuieşte suma uriaşă de 1,5 miliarde lire sterline Watkinson a asigurat ..că acesta nu este un preţ prea mare pentru menţinerea păcii“. o«o-O cuvîntare a premierului Nehru DELHI 31 (Agerpres). — Luînd cuvîntul la 30 ianuarie la un miting care a avut loc cu prilejul împlinirii a 12 ani de la moartea lui Gandhi și în memoria luptătorilor care au căzut pentru libertatea Indieî, primul ministru Nehru a sublinat că India promovează o politică de prietenie cu toate statele După cum anunţă postul de radio Delhi el a spus că această politică este determinată nu de teamă, ci de convingerea Indiei că ea îi este avantajoasă. Aderînd la pacte, India ar provoca vrajbă faţă de ea din partea unui anumit grup de ţări Dacă India va avea nevoie de arme, a spus Nehru în continuare, mai curînd le va cumpăra decit va adera la pacte militare, deoarece nu vrea să se lege prin nici un fel de obligaţii de ape ţări. Nehru a declarat în continuare că India se află pe calea înfăptuirii unei revoluţii industriale Ea construiește o bază industrială trainică, ceea ce va fi, de asemenea, de folos agriculturii. -0*0- QSI-P. Miting de protest împotriva manifestaţiilor neofasciste din R. F. C. OSLO 31 (Agerpres). — TASS. In centrul capitalei Norvegiei s a desfăşurat la 30 ianuarie un miting da protest împotriva manifestaţiilor antisemite şi neofasciste care au avut loc in Germania occidentală. Mitingul a fost organizat din iniţiativa Uniunii naţionale a studenţilor din Norvegia şi a fost sprijinit de alte organizaţii de masă. Participanţii la miting au purtat pancarte pe care era scris. ..Afară ci naziştii !“. „Naziştii ne ameninţă pt toţi „Răspunderea o poartă guvernul Germaniei occidentale“. Nr. 4740