Scînteia, mai 1960 (Anul 29, nr. 4823-4847)

1960-05-03 / nr. 4823

Nr. 4828 Ilustraţiile din pagină de Al. Cioc, R. Costin şi Gh. Vintilă & GINTESA Pa* 3 Marea demonstraţie a oamenilor muncii din Capitală Cărţile şi ciocanele, echerele, eprubetele, ori snopii de griu cu care defilau pionierii n-au constituit doar un decor pitoresc s ele au dat o imagine a năzuinţelor de viitor ale tinerei generaţii pe care o înconjoară cu dragoste şi căldură grija de zi cu zi a partidului. Cînd stegarii au ajuns in faţa tribunei centrale, din coloane s-a desprins un grup de copii cu braţele încărcate cu flori. Cîteva clipe mai tîrziu, conducătorii partidului şi statului i-au sărutat emoţionaţi pe pionierii care, prin gestul lor plin de gingăşie, exprimau dragostea neţărmurită şi recunoştinţa tuturor copiilor ţării pentru părintele lor iubit - partidul.primăvara a Intrat In piaţă, In trilurile limpezi ale trompetelor, In răpăitul cadenţat al tobelor. Un nufăr imens s-a oprit ! In faţa tribunelor şi şi-a deschis încet petalele albe ca sub mingtierea luminii din zori. r» Cum te cheamă, nufărul« f §■ Mariana. r- Şi cfţi ani ai ? “ Nouă ani. Mariana e şcolăriţă şl pionieră (de cîteva luni) in «lesa a lll-a a şcolii medii nr. 27, şcoală nouă In noul cartier Ferentari. Cum de-ai ajuns tu nufăr, Mariana ! - Fiindcă am numai zece In catalog. Stancu Nicolae, elev In clasa a V-a a şcolii medii nr. 36, poartă steagul roşu cu profilurile clasici - lor marxismului. » Ce note ai, Nicolae ? »* Zece şi nouă. - Ce note ai, Niculescu Angela? Dar tu, Petruţa ? - Zece, nouă, zece. Prin faţa tribunelor, prin faţa conducătorilor partidului şi guver- nului, primăvara ţării noastre demonstrează că e frumoasă, sănătoasă, şi că ţine să aibă nota zece in catalog, luptă pentru zece, în- I votă I t ~U \ de zi cite-un succes f+W Pentru al treilea Congres I* scandează cu însufleţire marile mulţimi de oameni al muncii ce se perindă fără încetare, cu sutele de mii, ore şi ore in şir, prin faţa tribunelor. După cum se poate vedea in panoul pe care II poartă muncitorii din fotografia alăturată, (fotografia din dreapta ; panoul se află in stingă fotografiei) „Colectivul de muncă al uzinelor „23 August“ va da in 1960 economii peste plan in valoare de 7.000.000 lei“. Din acest angajament luat in cinstea celui de al lll-lea Congres, metalurgiştii uzinelor au şi realizat pînă la 1 Mai 1.161.000 lei economii peste plan la preţul de cost, iar cei de la „Republica“, din 4 milioane, ci s-au angajat să economisească pe întregul an, au reuşit, datorită iniţiativelor luate în întrecerea socialistă, să economisească peste plan, pînă în prezent, 1,1 milioane lei. In aceiaşi fotografie din dreapta (înconjurat cu un cerc alb) un panou cu angajamentele textilistelor de la uzinele „7 Noiembrie“. Realizările și angajamentele sunt vestite de panouri, de portretele fruntașilor întrecerii socialiste, de mari care alegorice : iată carul raionului „23 August“, purtînd miniaturi ale automotoarelor şi vagoanelor, sau obiecte de consum popular din mase plastice, iată o... expoziţie pe roţi — e vorba de ţesăturile, confecţiile, încălţămintea, produsele alimentare fabricate de întreprinderile din raionul „Nicolae Bălcescu* alt care înfăţişează un tramvai in miniatură, pe altul vedem produse ale Industriei electrotehnice, pe altul machete ale noilor case — şi pe toate, dispuse Ingenios, cifre şi grafice vădind seriozitatea, simţul de răspundere, entuziasmul cu care colectivele tuturor Întreprinderilor se avintă in întrecerea socialistă pentru economii, pentru reducerea preţului de cost, pentru produse de înaltă calitate. E, intr-un fel, o paradă a Iniţiativelor populare, a muncii creatoare. iar spiritul întrecerii socialiste se simte pînă şi în ingeniozitatea şi gustul cu care fiecare colectiv s-a străduit să facă din carul alegoric o oglindă a muncii desfăşurate, a angajamentelor luate în cinstea celui de-alil-lea Congres al partidului. E rindul tinereţii sportive ! Au anunţat-o trompeţii in liniştea de o clipă ce s-a coborit peste piaţă. Braţe încărcate cu drapele, portrete şi flori... Trupuri oţelite de mişcare. Voinţe dîrze. Tineri hotărîţi să închine toate puterile lor trupeşti şi sufleteşti înălţării patriei socialiste. Din spatele tribunelor, în urale puternice, sute de sportivi dau iureş In piaţă şi înscriu cu trupurile lor un imens 1 MAI. Fiecare coloană de sportivi care trece prin faţa tribunelor execută, rînd pe rind, cu tricourile lor viu colorate, exerciţii şi teme : R.P.R., P.M.R. , U.R.S.S., PACE I - iar un ansamblu mixtexecută din mers exerciţii dinamice şi expresive în ritm de dans, după acordurile cunoscutei rapsodii a lui Enescu. Iată - In fotografia alăturată - o piramidă de gimnaşti pe motociclete. rn Trăiască pacea ! simbolizează carul alegoric din a cărui cupă uriaşă un băiat şi o fată ridică In miini un buchet de flori roşii. „Să ne intrecem in sport, In muncă paşnică constructivă, tineret al lumii ! Să cucerim cu mai multe cupe I*. lată şi bogăţiile Deltei : visul oricărui pescar amator tînăr sau vîrstnic e să-şi arunce undiţa în apele bogate ale Dunării, să simtă cum se zbate în cîrlig un crap viu asemenea celui prins de bătrinul pescar pe... carul alegoric ce trece prin faţa tribunelor. Profund recunoscători partidului nostru pentru dragostea şi grija cu care le asigură o dezvoltare armonioasă, o viaţă liberă şi fericită, sportivii noştri defilează cu un car alegoric plin de capele cucerite din 1944 pînă în 1960 el îşi exprimă hotărîrea de a se pregăti In aşa fel, incit să obţină altele noi, să reprezinte cu cinste ţara noastră la Olimpiadă. Slavă partidului I* Studenţii Institutului de Teatru defilează pe un mere car alegoric, recitind In cor vorbit versuri revoluţionare. Alături de intelectualitatea noastră - care a participat cu însufleţire atit in rîndurile demonstranţilor cit şi la tribune - au manifestat şiruri compacte de viitori intelectualistudenţi. Pe unii insă nu-i puteaţi găsi in coloanele facultăţilor: sint muncitori care urmează cursuri serale şi care în anii viitori vor îngraşă rîndurile Intelectualilor proveniţi ,■ din clasa muncitoare. Iar alţii, absolvenţi, defilează in mijlocul colectivelor muncitoreşti unde fac practică, unde îşi fac proiectele de diplomă sau unde lucrează ca noi şi tinere cadre inginereşti ale producţiei socialiste, legind strins ii cunoştinţele teoretice cu practica. ------------- Trec gărzile muncitoreşti. Publicul de pe traseu şi din tribune aplaudă cu entuziasm defilarea devenită tradiţională. Păşesc in cadenţă, îmbrăcaţi In salopetele de culoare albastru-inchis, oameni ai muncii care lucrează cu eroism, zi de zi, pentru progresul construcţiei socialiste, pentru ridicarea nivelului de trai al poporului, şi care acum defilează cu priviri ferme, cu miinile strinse pe arme, perfect aliniaţi, intr-o ordine impecabilă. Este un simbol al ataşamentului pe care clasa muncitoare şi poporul întreg II poartă cuceririlor sale. Constructorii noilor locuinţe defilează, iar una dintre noii locatari - familiile rămase acasă - ii salută de la balcoane. Poate că recunoaşteţi pe carul alegoric cîteva din noile clădiri ale Bucureştiului. Panourile cu care demonstrează constructorii amintesc că in primăvara asta, pînă în ultimele zile înainte de 1 Mai, ei au dat în folosinţă 1.500 apartamente , alte cîteva sute sunt in finisaj. Anul acesta Capitala se va îmbogăţi cu 10.500 apartamente noi 4.100 în plus faţă de anul trecut. Spre sfirşitul lunii vor începe lucrările pentru ridicarea a 10.000 apartamente pe şoseaua Mihai Bravu şi B-dul Dimitrov , a început construcţia cartierului Griviţa Roşie (3.000 apartamente), in timp ce in faţa Gării de Nord se conturează noul şir de blocuri. Imaginea acestor realizări însufleţeşte pe demonstranţi , mai multe economii şi vom avea mai multe apartamente I — iar constructorii demonstrează hotărîrea lor de a construi repede locuinţe ieftine, trainice In mulţimile nesfîrşite ale demonstranţilor n-au lipsit nici de astădată ciitul, jocul şi multicolorele porturi ale poporului român şi naţionalităţilor conlocuitoare. conducerea par- tidului pentru a-şi aduce contribu- Frăţia Internaţională a celor ce ţin, alături de toate popoarele Iu- muncesc, lagărul socialist, toate lboare de pace, la înfrînarea şi popoarele dornice de pace, opinia Izolarea forţelor agresive, la preîn- publică mondială - iată bariere timpinarea războiului, la făurirea trainice şi de nădejde in calea unei păci trainice, uneltirilor agresive. Un porumbel lansat de manifestanţi, după ce s-a rotit deasupra pieţii, s-a aşezat foarte liniştit In faţa tribunei principale. Altul a poposit pe corul alegoric a! Academiei R.P.R., care ilustrează folosirea paşnică a energiei atomice in ţara noastră. Porumbeii păcii se simt bine la noi. Deasupra coloanelor, lugindu-şi zborul cu sutele, au fîlfîivit nădejdile oamenilor că pacea va fi asigurată; demonstranţii şi-au exprimat hotărârea de a munci și lupta sub