Scînteia, mai 1961 (Anul 30, nr. 5151-5181)

1961-05-01 / nr. 5151

IMA!, ZIUA SOLIDARITATII INTERNATIONALE A CELOR CE MUNCESC! 1 MAI In calendarul lumii muncitoare ziua de 1 Mai se înscrie ca una din cele mai mari sărbători — ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, a frăţiei muncitorilor de pretutindeni. A devenit o tradiţie ca de 1 Mai omenirea muncitoare să treacă în revistă forţele sale, succesele ei în lupta pentru o viaţă liberă, pace şi progres social. Niciodată forţele care luptă pentru pace, democraţie şi socialism n-au fost atît de puternice ca acum, niciodată n-a apărut mai clar că lor le aparţine viitorul. Au trecut mai bine de şapte decenii de la primul 1 Mai muncitoresc, legat de evenimentele singeroase din Chicago, cînd muncitorilor americani, care revendicau condiţii omeneşti de viaţă, capitaliştii le-au răspuns cu gloanţe. Pe atunci masele muncitoare, spre orice colţ al pămîntului îşi îndreptau privirile, nu vedeau’ decit exploatare şi asuprire. ţAstăzi socialismul, care întrupează visurile cele mai înaripate a generaţii de oameni ai muncii, a devenit realitate pe mai mult de o pătrime a globului pămîntesc, cuprinzînd peste o treime din omenire. Sistemul mondial socialist, viguros şi ascendent, devine factorul hotărîtor al dezvoltării societăţii omeneşti. Se dezvoltă continuu mişcarea comunistă şi muncitorească internaţionala, a cărei unitate şi coeziune indestructibilă şi-a găsit o puternică expresie la Consfătuirea de la Moscova din noiembrie 1960 a reprezentanţilor partidelor comuniste şi muncitoreşti. Ţările socialiste au obţinut mari succese în dezvoltarea lor economică şi culturală. Este semnificativ că în anul 1960 producţia industrială a lagărului socialist a depăşit de aproape 7 ori nivelul antebelic, în timp ce producţia ţărilor capitaliste a crescut în aceeaşi perioadă de mai puţin de 2,5 ori. Cu deosebită admiraţie urmăresc popoarele dezvoltarea gigantică a industriei U.R.S.S. — care în anii puterii sovietice a crescut de 45 de ori! — realizările epocale ale U.R.S.S. în toate domeniile. U.R.S.S. — prima ţară a socialismului victorios — se îndreaptă cu paşi mari şi siguri spre obiectivul istoric stabilit de P.C.U.S., construirea bazei tehnice-materiale a comunismului, cucerirea primului loc în lume în ceea ce priveşte volumul producţiei globale şi al producţiei pe cap de locuitor. In preajma marii sărbători a proletariatului mondial, omenirea a asistat la cel mai măreţ eveniment ştiinţific din istorie. Pentru prima oară un om — un om sovietic, mesager al socialismului — a întreprins un zbor cosmic, deschizind în faţa lumii porţile Universului. Această nouă victorie demonstrează încă odată că socialismul şi comunismul deschid omenirii cele mai luminoase perspective, asigurînd progresul nelimitat al ştiinţei şi tehnicii. Realizările materiale ale ţărilor socialiste exercită o imensă forţă de atracţie asupra oamenilor muncii de pretutindeni. Orice ar face ideologii burgheziei, ei nu pot opri popoarele din ţările capitaliste să reflecteze asupra traiului lor amar, să năzuiască şi să lupte pentru a se elibera de exploatare şi a-şi făuri o viaţă mai bună, demnă de trăit, împotriva exploatării capitaliste, a jugului insuportabil al marilor monopoluri, se ridică mase tot mai largi de oameni ai muncii. Anul care a trecut a fost anul unor mari bătălii de clasă. Asemenea acţiuni muncitoreşti ca marea grevă din Belgia, „ofensiva de primăvară“ din Japonia, lupta împotriva „planului verde“ în Italia reflectă creşterea impetuoasă a combativităţii oamenilor muncii din ţările capitaliste. Sărbătorim acest 1 Mai într-un moment de creştere, fără precedent a valului luptei de eliberare naţională a popoarelor, care se desfăşoară cu succes în condiţiile existenţei şi sprijinului lagărului socialist. Pe întinderi vaste ale lumii au triumfat revoluţiile de eliberare naţională; faţa Asiei s-a schimbat radical, iar anul 1960, în care numeroase popoare africane şi-au cucerit independenţa, a fost denumit pe bună dreptate „anul Africii“. Exemplul eroicei Cube, care a scuturat jugul imperialist şi care îşi apără cu fermitate cuceririle revoluţionare, a dat un puternic avînt luptei popoarelor din America Latină pentru deplina lor eliberare naţională. Crahul total al colonialismului este inevitabil, cu toate încercările disperate ale duşmanilor libertăţii popoarelor de a stăvili acest proces istoric. Niciodată forţele sociale care se opun uneltirilor şi provocărilor imperialiste, care luptă pentru apararea păcii n-au fost atît de mari şi de puternice ca acum ! Oamenii muncii din ţara noastră sărbătoresc anul acesta ziua de 1 Mai sub semnul avîntului în muncă şi al entuziastelor pregătiri pentru aniversarea a 40 de ani de la înfiinţarea Partidului Comunist din Romînia — eveniment de importanţă istorică pentru destinele poporului român. De-a lungul celor patru decenii de glorioasă existenţă, partidul revoluţionar al clasei muncitoare a ţinut mereu sus steagul atotbiruitoarei învăţături marxist-leniniste, luptînd cu abnegaţie pentru cauza dreaptă a eliberării clasei muncitoare de sub jugul exploatării, pentru independenţa patriei, pentru socialism ,— cucerindu-şi prin devotamentul său neclintit faţă de interesele celor ce muncesc dragostea şi încrederea nemărginită a întregului popor. Oamenii muncii întîmpină marea aniversare a partidului printr-o însufleţită întrecere socialistă, cu dorinţa fermă de a obţine noi şi noi izbînzi în înfăptuirea politicii sale. Directivele C.C. al P.M.R. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste în întîmpinarea aniversării a 40 de ani de la înfiinţarea partidului au stimulat puternic iniţiativa creatoare şi eforturile oamenilor muncii. Ini marea întrecere socialistă, punîndu-şi la inimă cuvîntul partidului, muncitorii, tehnicienii şi inginerii din fabricile şi uzinele ţării au deschis larg frontul luptei pentru produse de calitate superioară, la nivelul celor mai reuşite produse de pe piaţa mondială. In această bătălie s-au născut iniţiative şi acţiuni îndrăzneţe, s-au afirmat şi continuă să se afirme numeroşi maeştri ai calităţii — oameni cu care ţara întreagă se mîndreşte (Continuare In pag. IlI-a, col. 1—3) In cinstea aniversarii partidului si a zilei de 1 Mai Expoziţia economică a regiunii Maramureş BAIA MARE 29 (Agerpres). Simbata după-amiază s-a deschis în oraşul Baia Mare expoziţia economică a regiunii Maramureş, organizată în cinstea zilei de 1 Mai şi a celei de-a 40-a aniversări a partidului. în cele 6 pavilioane, expoziţia prezintă produse a peste 40 de întreprinderi şi unităţi economice din regiune. In pavilionul central sunt expuse, între altele, maşini şi utilaje miniere, diferite agregate şi instalaţii construite la uzinele metalurgice „Unio“ şi „Hatira Dezideriu“. Expoziţia înfăţişează rezultatele obţinute de colectivele întreprinderilor din regiune în îmbunătăţirea calităţii produselor. Realizările colectiviştilor PECHEA (coresp. „Scînteii“). — Colectiviştii din Pechea, raionul Galaţi, obţin rezultate bune. Semănatul culturilor s-a făcut la timp şi de bună calitate. Floarea-soarelui de pe cele 350 ha. a şi răsărit. Ogoarele şi semănăturile de toamnă au fost grăpate şi tăvălugite. Brigada de tractoare, condusă de comunistul Iancu Vătămanu, a terminat de mai bine de zece zile însămînţatul întregii suprafeţe cu porumb pentru boabe şi siloz. Succese se obţin şi în sectorul zootehnic. Numărul vacilor cu lapte a crescut luna aceasta de la 385 la 420. Sporeşte şi producţia de lapte. Mulgătorul Petrache Tîru obţine de la fiecare din cele 10 vaci pe care le îngrijeşte cîte 12 kg. lapte pe zi. Unităţi sanitare date în folosinţă GALAŢI (coresp. „Scînteii“). Pentru ocrotirea sănătăţii oamenilor muncii, în regiunea Galaţi sunt date în folosinţă noi unităţi sanitare. Astfel, la Bujor, reşedinţa raionului cu acelaşi nume, a fost dată în folosinţă o policlinică raională , cele 9 servicii din cadrul policlinicii acordă asistenţă medicală ţăranilor din satele şi comunele raionului. în oraşul Brăila se amenajează în prezent un nou spital cu o capacitate de 400 paturi. Zilele trecute a fost dată în folosinţă secţia de boli interne. Noi magazine PLOIEŞTI (coresp. „Scînteii“). Recent, la parterul noilor blocuri din centrul oraşului Ploieşti s-au deschis alte 7 magazine noi. De la începutul anului, în centrul oraşului au fost date în folosinţă 12 noi magazine cu produse industriale şi 3 unităţi cu produse alimentare, înzestrate cu mobilier nou. Indici înalţi la noile furnale HUNEDOARA (coresp. „Scînteii“). Furnaliştii hunedoreni desfăşoară în cinstea aniversării partidului o entuziastă întrecere socialistă. Pentru sporirea producţiei de fontă au fost luate măsuri tehnico-organizatorice : s-au îmbunătăţit sistemele de încărcare a furnalelor, s-au adus modificări şi s-au îmbunătăţit sistemele de încălzire a aerului insuflat. Ca rezultat al întrecerii şi al măsurilor tehnico-organizatorice luate, muncitorii, tehnicienii şi inginerii care deservesc furnalele noi de la Hunedoara au realizat în aceste zile un remarcabil succes. Ei au reuşit să sporească indicele de utilizare a furnalelor cu peste 40 la sută faţă de anul 1959. Cu 25 zile înainte de termen Duminică, constructorii de la Şantierele navale din Olteniţa, întreprindere distinsă recent cu steagul de fruntaşă pe ramură, au lansat la apă o motonavă de 2.000 de tone. Antrenaţi în întrecerea socialistă în cinstea celei de-a 40-a aniversări a partidului, constructorii navali au lansat această motonavă cu 25 de zile înainte de termenul prevăzut. (Agerpres) Spirit de răspundere Schimbul I s-a terminat la orele 15. Utemiştii din cadrul serviciului energetic al uzinei „Carbochim“Cluj s-au îndreptat spre sala unde urmează să aibă loc o adunare a organizaţiei U.T.M. In toiul discuţiilor intră în sală inginerul Gh. Pardi, îi şopteşte ceva secretarului organizaţiei de bază U.T.M., tovarăşul Ioan Bota. Secretarul se ridică şi spune : — Tovarăşi, s-a defectat un agregat care alimentează cu energie cuptorul electric pentru grafitarea electrozilor siderurgici. Şarja, planul, angajamentele colectivului sunt periclitate. Este nevoie deocamdată de 5 oameni. Tinerii ridică cu toţii mîinile. Adunarea hotărăşte să plece Vasile Pop, Tasnadi Zoltán, Gavrilă Pop, Ioan Crişan şi Gheorghe Cioban. După terminarea dezbaterilor, toţi s-au dus să ajute celor 5 tineri. Timp de 10 ore, prin eforturi deosebite, tinerii au reuşit să facă legăturile electrice la un alt agregat energetic. La orele 3 noaptea, conducerea uzinei şi biroul organizaţiei de bază P.M.R. au felicitat pe tinerii utemişti pentru abnegaţia lor. Şarja de electrozi fusese salvată. Laminoriştii depăşesc angajamentele ROMAN (coresp. „Scînteii"). Laminoriştii de la fabrica de ţevi din Roman au obţinut realizări însemnate în întrecerea socialistă în cinstea celei de-a 40-a aniversări a partidului. De la începutul anului şi pînă acum, ei au produs peste plan mai bine de 1.100 tone ţevi. Peste ceea ce s-a planificat, ei au produs aproape 500 tone ţevi de calitatea la, reducînd producţia ţevilor de calitate inferioară. In felul acesta, ei şi-au depăşit cu 1,8 la sută angajamentul cu privire la îmbunătăţirea calităţii ţevilor laminate, în întrecerea socialistă s-au evidenţiat la minoriştii Ioan Zaharia, Mihai Burlacu, Nicolae Neacşu, Vasile Ţibichi şi alţii. Fotografiile lor sunt la loc de cinste la panoul de onoapă. Comitetul sindicatului a trimis unui număr de 80 fruntaşi în producţie telegrame de felicitare pentru succesele obținute în muncă în cinstea zilelor de 1 și 8 Mai. «♦♦♦ Delegaţia de partid şi guvernamentală a R. P. Romíné s-a înapoiat în Capitală Duminică dimineaţa s-a înapoiat în Capitală, venind de la Varşovia, delegaţia Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín şi a guvernului Republicii Populare Romíne care, la invitaţia Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez şi a guvernului Republicii Populare Polone, a făcut o vizită de prietenie în Polonia. # Din delegaţie au făcut parte tovarăşii Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim-secretar al C.C. al P.M.R., preşedintele Consiliului de Stat al R. P. Române, conducătorul delegaţiei, Ion Gheorghe Maurer, preşedintele Consiliului de Miniştri, Alexandru Bîrlădeanu, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Gh. Gaston Marin, preşedintele Comitetului de Stat al Planificării, Aurel Mălnăşan, adjunct al ministrului Afacerilor Externe, împreună cu delegata a sosit şi ambasadorul R. P. Polone la Bucureşti, Janusz Zambrowicz. La sosire, pe peronul Gării Băneasa membrii delegaţiei au fost întîmpinaţi de tovarăşii Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Avram Bunaciu, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe, membri ai C. C. al P.M.R. ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai organizaţiilor obşteşti, activişti de partid şi de stat. Au fost de faţă şefi ai unor misiuni diplomatice acreditaţi la Bucureşti şi alţi membri ai corpului diplomatic In aplauzele celor prezenţi, un grup de pionieri a oferit buchete de flori membrilor delegaţiei. (Agerpres). Pe peronul Gării Băneasa MANIFESTĂRI CULTURALE ★ Concursul tineretului Sîmbătă după-amiază, în sala Casei de cultură a tineretului „Griviţa Roşie“ a avut loc festivitatea de încheiere a fazei finale a concursului pe ţară pentru tineret cu tema „40 de ani de luptă a partidului pentru fericirea şi bunăstarea poporului", organizat de C.C. al U.T.M. în colaborare cu Comitetul de radiodifuziune şi televiziune, în cinstea celei de-a 40-a aniversări a partidului. La concurs au participat mii de tineri — muncitori, colectivişti, intelectuali, studenţi din toată ţara care au fost selecţionaţi în cadrul fazei regionale. In urma lucrărilor scrise, cei mai buni concurenţi s-au întrecut sîmbătă seara în cadrul concursului oral, care a desemnat pe cîştigători. Acestora li s-au decernat premii. în vizită la muzee şi locuri istorice CLUJ (coresp. „Scînteii“). Din Cluj pleacă aproape zilnic autocare cu excursionişti care vizitează Muzeul de istorie a partidului din Bucureşti şi muzeul Doftana. Pînă în prezent au vizitat aceste muzee peste 4000 de oameni ai muncii din regiunea Cluj. Numeroase excursii se organizează la locurile istorice din regiune legate de activitatea și lupta partidului. Seri literare BACĂU (coresp. „Scînteii“). Bibliotecile din regiunea Bacău organizează în aceste zile numeroase manifestări culturale închinate apropiatei aniversări a partidului. La Tg. Neamț s-au organizat două seri literare consacrate figurii comunistului în literatura noastră, la care au luat parte numeroşi oameni ai muncii. La Piatra-Neamţ, biblioteca raională a prezentat recenzia cărţii „Setea“ de Titus Popovici. Din cauza condiţiilor atmosferice nefavorabile, demonstraţia oamenilor muncii din Capitală a fost contramandată. Cu prilejul zilei de 1 Mai, astăzi, la orele 10 dimineaţa, va vorbi la posturile noastre de radio şi televiziune tovarăşul Chivu Stoica, membru al Biroului Politic şi secretar al C.C. al P.M.R.