Scînteia, noiembrie 1962 (Anul 31, nr. 5699-5728)

1962-11-01 / nr. 5699

Pag. 4 Corespondenţă din New York Cuvintul „tratative" revine cel mai des. // Atenţia observatorilor politici de la O.N.U. cît şi a presei locale continuă să fie amintită asupra desfăşurării reglementării aşa-numitei „probleme cubane“, deşi cu intensitate scăzută. Titlurile negre, care se întindeau pînă acum pe toată pagina întîia a ziarelor, au început să se îngusteze. în schimb s-a mărit în titluri și în cuprinsul articolelor frecventa cuvîntului „tratative“. Principala preocupare o constituie convorbirile pe care le duce la Havana secretarul general provizoriu al O.N.U., U Thant cu conducătorii Cubei. Convorbirile de mărfi, care au durat peste două ore, au fost apreciate de un purtător de cuvînt al O.N.U. ca „foarte utile“. Agenţiile de presă informează că U Thant a avut o întrevedere de peste o oră cu generalul Albino da Silva, trimis special al președintelui braziliei, Joao Goulart, la Havana, după cum se afirmă aici, „în misiune de mediere“, înainte de a se întîlni cu U Thani, da Silva a avut convorbiri cu Fidel Castro. Presa consideră de asemenea că un prim contact americano-sovietic de la începutul crizei cubane a avut loc, cu prilejul unui dejun oferit de V. Zorin și la care s-au întîlnit V. V. Kuznețov, prim locțiitor al ministrului afacerilor externe al U.R.S.S., sosit duminică seara la New York, și A. Stevenson, delegat permanent al S.U.A. la O.N.U. între timp, a fost adusă o „completare“ la suspendarea blocadei şi anume o întrerupere, de încă două zile, a aşa-numitei „supravegheri aeriene“ deasupra Cubei. Măsura, după cum scrie „New York Times“, „a fost ordonată pentru a facilita negocierile de la Havana". Cu toate acestea, în cercurile O.N.U. se pune întrebarea în ce măsură s-a urmărit o „facilitare", de vreme ce pe de altă parte, concentrarea de forte americane în Marea Caraibilor a rămas intactă. Ziarul „New York Times“ caută o explicare a menţinerii concentrării de forte in aceea că „în sînul administraţiei s-au ascuţit unele controverse privind chestiunea dacă să se prelungească suspendarea blocadei şi a supravegherii aeriene sau acestea să fie reluate după încheierea vizitei lui U Thani“. Potrivit informaţiilor care circulă printre ziarişti la O.N.U., aceste aspecte au fost discutate cu precădere la întrunirea Consiliului naţional de securitate al S.U.A., convocat ieri de preşedintele Kennedy. Exprimînd părerea acelor cercuri ultrareacţionare, care nu văd cu ochi buni perspectivele lichidării crizei cubane şi deci micşorarea încordării internaţionale, comentatorul american Roscoe Drummond scrie în „New York Herald Tribune": „Nu trebuie să abandonăm blocadă". Alţi reprezentanţi ai liniei extremiste, ca Edward Rickenbacker, preşedintele „Comitetului pentru doctrina Monroe", faimosul senator ultrareacţionar Goldwater şi alţi cîţiva reproşează Washingtonului angajamentul asumat de a nu invada Cuba. După cum transmite agenţia Associated Press punctul de vedere al acestor cercuri este că „promisiunea preşedintelui Kennedy de a nu face invazia... NU exclude folosirea forţei", dacă se va aprecia că Cuba prezintă... o amenințare pentru S.U.A. După cum se vede, unii ar dori să lase deschisă porfile pentru a putea relua vechiul pretext lipsit de orice femei în vederea unor noi acțiuni îndreptate împotriva Cubei. în aprecierile cercurilor de la O.N.U. acestei orientări a anumitor cercuri ultrareacţionare din S.U.A. i se atribuie şi o anumită semnificaţie electorală. Presa anunța încă de ieri că „moratoriul electoral cu privire la criza cubană a luat sfîrşit" („New York Post"), fapt confirmat de reintroducerea „temei cubane” în campanie. Această solicitare a voturilor se apropie de termenul final, întrucît alegerile vor avea loc peste cîteva zile — la 6 noiembrie. Atunci se va vedea mai clar cît de greu au tras evenimentele recente în balanţa politicii americane. La ora cînd transmit aceste rînduri, nu este cunoscut rezultatul negocierilor de azi, miercuri, de la Havana. El însă este aşteptat cu multă nerăbdare aici, fiind considerat important pentru ulterioara desfăşurare a tratativelor. Cu interes este aşteptată şi conferinţa de presă a preşedintelui Kennedy, din care cercurile diplomatice de la O.N.U. vor încerca să desprindă răspuns la numeroasele întrebări legate de fenomenele amintite mai sus. Raţiunea — se spune în aceste cercuri — este criteriul principal în reglementarea problemelor litigioase şi ea trebuie să prevaleze, mai ales în actualele împrejurări. L. RODESCU Corespondenţă din Havana La Havana, in timpul vizitei lui U Thant Convorbirile care au început marţi între U Thant, secretarul general provizoriu al O.N.U., şi conducătorii cubani, au fost reluate azi. Din partea guvernului cuban participă Fidel Castro, Oswaldo Dorticos, Raul Roa şi alte persoane oficiale. La Havana, s-a apreciat că convorbirile au fost „cit se poate de folositoare“. Presa cubană continuă să scoată în evidenţă însemnătatea acţiunii întreprinse de Uniunea Sovietică pentru lichidarea conflictului din Marea Caraibilor. „Poporul cuban “ scrie ziarul „Noticias de Hoy" — salută propunerile înţelepte, realiste şi juste ale Uniunii Sovietice, propuneri folositoare păcii mondiale şi apărării integrităţii noastre teritoriale, independenţei noastre naţionale“. In acelaşi timp, ziarele cheamă populaţia să-şi menţină trează vigilenţa, deoarece cercurile cele mai agresive din S.U.A. continuă să se dedea la noi uneltiri împotriva Cubei. Viaţa capitalei pulsează ca în zilele normale dinaintea crizei, artiştii teatrelor dramatice, ansamblurile muzicale, corurile, formaţii de amatori dau spectacole şi concerte la cantonamentele unităţilor de luptă. In şcoli, cursurile continuă normal. Muncitorii din industria de zahăr s-au angajat să presteze munci voluntare pentru pregătirea centrelor de colectare. Astfel, membri ai colectivului de la centrul „Orlando Nodarse“ s-au oferit să lucreze cite 4 ore suplimentare. La rîndul lor, tinerii dau nenumărate dovezi de spirit patriotic. 900 de tineri muncitori, studenţi şi gradaţi ai şcolilor de instrucţie revoluţionară au plecat de la Santiago de Cuba spre zonele plantaţiilor de cafea pentru a ajuta la strîngerea recoltei. Alţi 2 500 de tineri, muncitori, membri ai centrului muncitorilor Cubei revoluţionare din provincia Las Villas, s-au prezentat voluntar la plantaţiile de cafea din regiunea munţilor Escambray. Sunt manifestări impresionante ale indestructibilei legături dintre poporul cuban și conducătorii săi, dovezi ale profundului ataşament față de cauza revoluției. ORLANDO IBANEZ Havana, 31 octombrie. ULTIMELE ȘTIRI Telegramele împăratului Etiopiei şi preşedintelui Mexicului MOSCOVA 31 (Agerpres). — TASS transmite : La Moscova a fost dată publicităţii telegrama adresată de Haile Selassie, împăratul Etiopiei, lui Nikita Hruşciov, şeful guvernului sovietic. Haile Selassie salută „înţelepciunea de om de stat şi raţiunea care au preîntîmpinat o catastrofă în Cuba". In telegramă se spune: „Este de dorit ca reglementarea problemei cubane să constituie punctul de plecare pentru rezolvarea altor probleme care periclitează menţinerea păcii". A fost dată publicităţii, de asemenea, telegrama lui Adolfo Lopez Mateos, preşedintele Mexicului, în care se exprimă satisfacţia profundă faţă de înţelegerea realizată între Hruşciov şi Kennedy, preşedintele S.U.A. Lopez Mateos îşi exprimă urarea ca în următoarele luni „să fie găsite soluţii acceptabile pentru problemele complicate care mai pun încă pacea în primejdie". Declaraţia guvernului danez COPENHAGA 31 (Agerpres). — Guvernul danez speră că reluarea contactelor între U.R.S.S. şi Statele Unite va putea deveni punctul de plecare pentru discuţii realiste în legătură cu dezarmarea şi o apropiată soluţionare a problemei încetării experienţelor nucleare, a declarat, după cum anunţă agenţia France Presse, Haekkerup, ministrul afacerilor externe al Danemarcei, într-un discurs adresat parlamentului la 31 octombrie. în paginile presei internaţionale „NOVOS RUMOS“: „Lumea a fost salvată de o primejdie gravă datorită Uniunii Sovietice, fapt recunoscut de toate popoarele". „NEUE ÖSTERREICHISCHE RUNDSCHAU“ : Iniţiativa nobilă a guvernului sovietic va ridica prestigiul Uniunii Sovietice in ochii popoarelor multor tari. „AVANTI" ziarul partidului socialist italian, în editorialul intitulat „Triumful raţiunii" scrie : „A învins simţul răspunderii. In felul acesta a fost salvată independenţa Cubei, libertatea de desfăşurare a revoluţiei sale. A fost evitată o invazie militară care ar fi violat şi rănit de moarte principiul respectării independenţei naţionale şi al libertăţii oricărui popor de a-şi croi propriul său destin pe baza propriei experienţe şi a autodeterminării". „OSSERVATORE ROMANO“ (organul Vaticanului) : „Lumea aşteaptă acum o adevărată reconsiderare a relaţiilor internaţionale care să se bazeze pe respect reciproc şi care să aibă perspectiva dezarmării generale şi a stabilirii unei încrederi reciproce". Discuţiile din Camera Comunelor LONDRA 31 (Agerpres). — Luînd cuvintul la 30 octombrie în Camera Comunelor, in cadrul discuţiilor de răspuns la mesajul tronului prezentat de regină, liderul Partidului laburist, Gaitskell, a declarat că schimbul de mesaje dintre N. S. Hruşciov şi J. Kennedy a fost întîmpinat de toţi cu un sentiment de profundă uşurare. „Nu mă îndoiesc, a spus el, că viitoarele tratative vor decurge în spiritul recentelor mesaje ale d-lui Hruşciov“. Gaitskell a exprimat în continuare nelinişte profundă în legătură cu faptul că Statele Unite nu s-au consultat cu guvernul englez înainte ca preşedintele Kennedy să ia o hotărîre (privind blocada maritimă militară a Cubei) care ar fi putut avea consecinţe foarte serioase. Primul ministru, Macmillan, şi-a consacrat în fond discursul crizei în legătură cu Cuba. Primul ministru englez a încercat, fără succes, să găsească o justificare faptului că S.U.A. nu s-au consultat cu guvernul Angliei înainte de a declara blocada Cubei. Totuși Macmillan și-a încheiat cuvintarea cerînd tratative „între Vest și Est", în scopul rezolvării problemelor litigioase. AGENŢIILE DE PRESA: Contrarevoluţionarii urzesc noi planuri de invazie NEW YORK 31 (Agerpres). — TASS : Jose Miro Cardona, căpetenia contrarevoluţionarilor cu bani, arată agenţia U.P.I., a declarat la 30 octombrie reprezentanţilor presei că „consiliul revoluţionar“ condus de el, „îşi rezervă dreptul ca, indiferent de formula reglementării actualei crize, să facă uz de forţă pentru răsturnarea premierului cuban Fidel Castro“. După cum reiese din ştirile transmise de corespondentul din Miami (Florida) al A.F.P., săptămîna trecută, în perioada acutei crize internaţionale provocate de blocada instituită asupra Cubei de Statele Unite, cîteva nave ale grupului de incursiune al emigranţilor cubani „Alfa-66“ s-au îndreptat spre ţărmurile Cubei, pentru „a ataca obiectivele militare de pe această insulă“. Expediţia a eşuat. ÎN COMITETUL NR. 3 AL O.N.U. Intervenţia reprezentantului R. P. Române NEW YORK 31 (De la trimisul Agerpres, Cornel Răducanu) . In Comitetul nr. 3 pentru problemele sociale, umanitare şi culturale a început examinarea problemei intitulată „Manifestări ale prejudecăţii rasiale şi ale intoleranţei naţionale şi religioase". In faţa comitetului se află două rezoluţii : O primă rezoluţie este propusă de Consiliul economic şi social al Naţiunilor Unite şi cere guvernelor să continue toate eforturile pentru înlăturarea prejudecăţilor rasiale şi a intoleranţei naţionale sau religioase. Un al doilea proiect de rezoluţie a fost propus în comun de 11 delegaţii şi prezentat de Mauritania şi se referă la pregătirea unei convenţii internaţionale pentru eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială. Reprezentanta delegaţiei române, Dina Cocea Brediceanu, a exprimat în şedinţa de luni seara sprijinul delegaţiei pentru ambele texte, remarcînd că ele ar trebui formulate astfel, incit să poată cuprinde condamnarea tuturor manifestărilor contrare principiului de egalitate între oameni. Delegata romină a subliniat importanţa educării tineretului în spiritul ideilor păcii şi înţelegerii între popoare, iniţiativă aparţinînd ţării noastre şi care va fi dezbătută mai tîrziu în cadrul sesiunii. Sa se asigure securitatea Cubei MOSCOVA 31 (Agerpres). — Sub acest titlu, ziarul „Pravda" publică sub semnătura lui V. Borovski, următorul articol : „Pentru prima oară în aceste zile alarmante, oamenii au respirat din plin. Ei au aflat cu mare bucurie că au fost create condiţiile pentru lichidarea focarului periculos care ameninţa să se transforme în vîlvătaia unui război atomic. Omenirea a primit cu satisfacţie şi recunoştinţă profundă măsurile înţelepte şi clarvăzătoare ale guvernului sovietic care a luat iniţiativa lichidării crizei provocate de acţiunile cercurilor agresive din S.U.A. în regiunea Mării Caraibilor. Măsurile guvernului sovietic sînt dictate exclusiv de grija pentru pacea generală. Ar fi o eroare periculoasă din partea unor politicieni miopi din Occident să considere dragostea de pace drept slăbiciune, hotărîrea de a realiza un acord drept neîncredere în forţele proprii. In Statele Unite există asemenea persoane lipsite de răspundere, cărora nu le-a fost pe plac acordul paşnic realizat între preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S. şi preşedintele S.U.A. Aceste persoane aţîţă şi în prezent la înfăptuirea unei invazii împotriva Cubei, recurg la noi provocări căutînd să nu admită slăbirea încordării pe care au provocat-o. Opinia publică din întreaga lume nu poate să nu fie circumspectă faţă de denaturarea grosolană pusă în circulaţie de surse oficiale din S.U.A. potrivit căreia Cuba ar organiza chipurile, acţiuni teroriste in ţările Americii Latine. Momentul în care este pus în circulaţie acest fals nu lasă nici un dubiu asupra intenţiei autorilor lui de a submina prin orice mijloace acordul realizat şi de a căuta vreun pretext nou pentru un atac asupra Cubei. In acelaşi scop, militariştii americani continuă să acumuleze forţe de invazie şi trimit în spaţiul aerian al Republicii Cuba avioane, fapt care nu poate să nu ducă la urmări periculoase. In aceste condiţii capătă o importanţă deosebită îndeplinirea consecventă a obligaţiei asumată de Statele Unite de a respecta integritatea teritoriului cuban. Iată de ce, in centrul atenţiei opiniei publice mondiale se află in prezent problema garantării neamestecului în afacerile interne ale Cubei, a garanţiilor împotriva unui nou atac armat pe care forţele cele mai agresive nu încetează să-l pregătească. Primul ministru al Republicii Cuba, Fidel Castro, a făcut o declaraţie în care enumera următoarele măsuri care, paralel cu altele, ar asigura aceste garanţii : In primul rînd , încetarea blocadei economice şi a tuturor măsurilor de presiune economică şi comercială înfăptuite de Statele Unite in întreaga lume împotriva Cubei. In al doilea rînd — încetarea oricărei activităţi subversive, a trimiterii şi debarcării de arme şi substanţe explozive pe calea aerului şi pe mare, a organizării de invazii ale mercenarilor, a pătrunderii spionilor şi sabotorilor, adică a tuturor acţiunilor care se înfăptuiesc de pe teritoriul Statelor Unite şi al altor ţări complice. In al treilea rînd — încetarea atacurilor piratereşti de la bazele situate în Statele Unite şi în Porto Rico. în al patrulea rînd — încetarea oricăror violări ale spaţiului aerian şi ale apelor teritoriale ale Cubei de către avioane şi nave militare nord-americane. In al cincilea rînd — evacuarea bazei maritime militare de la Guantanamo şi retrocedarea teritoriului cuban ocupat de Statele Unite. Aceste cerinţe menite să asigure suveranitatea şi securitatea Cubei sunt larg sprijinite de forţele iubitoare de pace. Nevoită să trăiască în condiţiile unei ameninţări continue cu agresiunea, Cuba are dreptul legitim de a-și asigura securitatea. Popoarele Americii Latine, întreaga omenire progresistă, exprimîndu-și solidaritatea cu eroicul popor cuban, avertizează cu hotărîre împotriva încercărilor de a se încălca acest drept sfînt. Luînd măsuri în vederea lichidării unuia dintre cele mai acute conflicte care ameninţa cu dezlănţuirea războiului mondial, Uniunea Sovietică se află ca şi pînă acum alături de poporul cuban şi nu-şi declină răspunderea pentru acordarea de ajutor acestuia. Oamenii sovietici speră că guvernul S.U.A. se va abţine de la măsuri mioape şi va şti să ţină în frîu pe aţîţătorii lipsiţi de răspundere. Prin aceasta vor fi consolidate pacea şi securitatea şi se vor crea condiţiile pentru rezolvarea celorlalte probleme internaţionale urgente. SCÎNTEIA ULTIMELE ȘTIRI ULTIMELE ȘTIRI In comitetul politic al O.N.U. icheierea discuţiei generale privind încetarea experienţelor nucleare NEW YORK 31 (Agerpres). — Comitetul politic a încheiat la 30 octombrie discuţia generală în problema încetării experienţelor cu arma nucleară. Acum comitetul va începe examinarea celor două proiecte de rezoluţie. Primul proiect a fost prezentat de delegaţiile a 33 de ţări. El cheamă Adunarea Generală a O.N.U. să condamne toate experienţele cu arma nucleară, să ceară încetarea acestor experienţe cel mai tîrziu la 1 ianuarie 1963, să sprijine memorandumul comun al celor opt state din 16 aprilie 1962. Acest proiect de rezoluţie a fost prezentat în comitet la jumătatea lunii octombrie şi reprezentanţii S.U.A. şi Marii Britanii au declarat atunci că vor vota împotriva lui. Delegaţiile acestor ţări au prezentat un proiect propriu de rezoluţie în care nu se pomeneşte nici un cuvînt despre necesitatea încetării experienţelor nucleare subterane. Referindu-se la proiectele prezentate, reprezentantul U.R.S.S., P. D. Morozov, a spus : Criza de care s-a lovit lumea în aceste zile a oferit o lecţie plină de învăţăminte, în sensul că nu trebuie să se mai întîrzie rezolvarea problemelor dezarmării şi încetării tuturor experienţelor cu arma nucleară. Aşadar capătă o importanţă şi mai mare problema stabilirii unei date precise după care nu trebuie să mai continue nici un fel de explozii experimentale cu arma nucleară. Guvernul sovietic are o atitudine pozitivă faţă de propunerea cu privire la stabilirea datei încetării tuturor experienţelor nucleare pentru ziua de 1 ianuarie 1963. Reprezentantul U.R.S.S. a subliniat că proiectul de rezoluţie al S.U.A. şi Angliei este nesatisfăcător. Un tînăr, Rudolf Kempkes, din Oberhausen, a demonstrat Împotriva Înarmării Bundeswelgului. Pentru acest fapt, el a fost arestat. Populaţia oraşului vest-german a organizat o demonstraţie, manifestindu-şi simpatia faţă de tînărul său concetăţean. Poliţia a intervenit pentru a împrăștia pe demonstranți. Nr. 5699 ULTIMELE ȘTIRI SĂRBĂTOAREA POPOR ALGERIAN Astăzi poporul algerian sărbătoreşte Ziua naţională a luptei pentru independenţă. Acum opt ani, la 1 noiembrie 1954, un grup de patrioţi a ridicat steagul răscoalei armate împotriva jugului colonial şi împotriva exploatării. Au rămas vii în amintirea popoarelor eroismul şi spiritul de sacrificiu de care a dat dovadă poporul algerian în anii luptei de eliberare, greutăţile pe care a trebuit să le biruie pentru a obţine victoria Nici trupele colonialiste, înzestrate cu armament modern şi sprijinite de N.A.T.O., nici crimele bandelor ultracolonialiste din O.A.S. n-au fost în stare să înfrîngă abnegaţia acestui popor gata să-şi jertfească viaţa pentru cauza eliberării patriei. Şi această cauză a triumfat. La 25 septembrie a fost proclamată Republica Algeriană democratică şi populară. După 132 de ani de dominaţie colonială Algeria a devenit o ţară liberă, independentă. Moştenirea grea a dominaţiei coloniale, ca şi distrugerile pricinuite de război au pus tînăra republică în faţa unor probleme grele şi complicate. Programul guvernamental preconizează importante măsuri privind dezvoltarea agriculturii, o politică de industrializare, lupta împotriva şomajului etc. Naşterea Algeriei independente a confirmat încă o dată forţa invincibilă pe care a căpătat-o în lumea contemporană mişcarea de eliberare naţională a popoarelor, faptul că sistemul colonialist este sortit pieirii definitive. După cum relatează agenţiile de presă, în prezent în oraşele algeriene atmosfera de sărbătoare se face puternic simţită. La Algerie, acoperişurile şi balcoanele clădirilor cu multe etaje flutură mii de drapele naţionale. Locuitorii şterg de pe pereţii caselor şi curţilor inscripţiile rămase ici colo, care amintesc de zilele sumbre ale dezmăţului O.A.S. iştilor. In capitala Algeriei au sosit şi sosesc multe delegaţii străine — printre care şi delegaţia R. P. Romíné — pentru a participa la sărbătoarea naţională. De ziua sărbătorii naţionale a poporului algerian, poporul român urează din toată inima tinerei Algerii independente succes deplin în lichidarea cit mai grabnică a moştenirii grele a colonialismului, în consolidarea independenţei cucerite cu preţul atîtor jertfe, în lupta pentru prosperitate și pace. întâlnirea dintre fruntaşi ai vieţii publice din S.U.A. şi U.R.S.S. NEW YORK 31 (Agerpres). — TASS. Intre 21 şi 27 octombrie, în oraşul Andover, din S.U.A., a avut loc o întilnire a unor fruntaşi ai vieţii publice din S.U.A. şi U.R.S.S. la care s-au discutat probleme importante ale relaţiilor internaţionale. La Întilnire au participat 25 de persoane. Copreşedinţii întîlnirii au fost acad. E. K. Feodorov, I. A. Iukov, deputat in Sovietul Suprem al U.R.S.S., colaborator al ziarului „Pravda“ , Norman Cousins redactor şef al revistei americane „Saturday Review“ şi Philip Mosley, directorul secţiei de cercetări a Consiliului american pentru relaţii externe. După cum se arată in declaraţia comună dată publicităţii, participanţii la întilnire au avut un larg şi sincer schimb de vederi in cele mai diferite probleme ale relaţiilor internaţionale. Ei au examinat sursele de Încordare In relaţiile dintre U.R.S.S. şi S.U.A. O mare parte a discuţiilor au fost consacrate problemei centrale : asigurarea păcii şi a securităţii internaţionale. In privinţa crizei cubane, participanţii la întilnire şi-au exprimat speranţa că acest conflict poate şi trebuie să fie reglementat pe cale paşnică. Fruntaşii vieţii publice din U.R.S.S. şi S.U.A. au discutat în amănunţime problema dezarmării generale şi totale in condiţiile unui control eficient. Ei au examinat, de asemenea, probleme in legătură cu interzicerea experienţelor nucleare şi şi-au exprimat speranţa că poate fi obţinută încetarea acestor experienţe într-un viitor apropiat. Referindu-se la utilitatea unor asemenea schimburi de opinii între fruntaşii vieţii publice din U.R.S.S. şi S.U.A., participanții la întilnirea de la Andover și-au exprimat dorința de a se continua întîlnirile. SCURTE ȘTIRI PRAGA. La 31 octombrie s-a înapoiat la Praga, după o scurtă vizită făcută la Moscova, Antonin Novotny, prim-secretar al C.C. al Partidului Comunist din Cehoslovacia, președintele R. S. Cehoslovace. Împreună cu el s-au înapoiat Jiri Hendrych, membru al Biroului Politic, secretar al C.C. al Partidului Comunist din Cehoslovacia, şi Otakar Simunek, membru al Biroului Politic al C.C. al Partidului Comunist din Cehoslovacia, vicepreşedinte al guvernului. BUDAPESTA. La 31 octombrie, Dezső Nemes şi Lajos Feher, membri ai Biroului Politic al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, au primit delegaţia Partidului Muncitoresc Român care a vizitat R. P. Ungară. MOSCOVA. Miercuri seara a avut loc în sala mare a Conservatorului din Moscova un concert festiv de muzică contemporană românească dat de orchestra simfonică a radiodifuziunii şi televiziunii sovietice. Concertul a fost transmis la radio şi pe programul central al televiziunii din capitala sovietică şi retransmis în numeroase republici din U.R.S.S. NEW YORK. In Comitetul nr. 4 al O.N.U. au continuat dezbaterile cu privire la situaţia din Rhodesia de sud. Delegaţii a 40 de ţări africane şi asiatice au prezentat un proiect de rezoluţie, în care stăruie ca Adunarea Generală să ia măsuri hotărîte împotriva guvernului rasist al Rhodesiei de sud, BELGRAD. La Belgrad s-a deschis cel de-al III-lea Festival internaţional al filmelor tehnico-ştiinţifice de popularizare. La festival participă 19 state, printre care Uniunea Sovietică, Anglia, R. D. G. Bulgaria şi alte ţări. R. P. Romină prezintă filmele tehnico-ştiinţifice : „Cocsul“, „Legume în seră“, „Siliciul — elementul 14“, şi „Prezenţe invizibile“. PARIS. La 30 octombrie, la bursa din Paris s-a înregistrat o scădere masivă a cursului acţiunilor companiilor franceze, DELHI. La 31 octombrie primul ministru Nehru a preluat şi portofoliul de ministru al apărării. Krishna Menen, fostul ministru al apărării, a fost numit ministru al industriei de apărare, CAIRO. In portul Suez a sosit un vas amenajat special pentru a desfășura cercetări seismice. El a fost construit pentru R.A.U. în Uniunea Sovietică. Vasul este înzestrat cu utilaj de cel mai nou tip, permițînd să se facă lucrări de prospectare a petrolului in fundul mării. Specialiştii sovietici vor pregăti specialiştii arabi, pentru noul vas, SANAA. După cum transmite postul de radio Cairo, referindu-se la informaţii parvenite din Sanaa, generalul de brigadă Abdallah As Sallal, primul ministru al Republicii Arabe Yemen, a fost numit preşedinte al republicii. Sallal va deţine funcţia de preşedinte în tot cursul perioadei de trecere. LONDRA. La 30 octombrie, Sindicatul naţional al cadrelor didactice din Anglia a iniţiat o vastă campanie în vederea majorării alocaţiilor bugetare pentru învăţămînt. Aproape 20 de organizaţii politice şi obşteşti din Anglia au declarat că sînt hotărîte să sprijine această revendicare. SAN JOSE. In Costa Rica se intensifică măsurile anticomuniste. După cum relatează agenţia Asociated Press, preşedintele ţării, Francisco Orlich, a interzis distribuirea ziarului „Adelante”, organ al Partidului Comunist din Costa Rica, HANOI. La 31 octombrie a sosit la Hanoi, aflîndu-se în drum din Uniunea Sovietică spre patrie, prinţul Sufanuvong, preşedintele C.C. al Partidului Neo Lao Haksat, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri în guvernul provizoriu de coaliţie al Laosului. ALGER. Abdel Hales Hassouna, secretar general al Ligii Arabe, a sosit ieri-seară, la Alger într-o vizită oficială. LEOPOLDVILLE. Purtătorul de cuvînt al misiunii O.N.U. în capitala Republicii Congo a declarat că nu există nici un fel de dovezi în sprijinul afirmaţiilor separatiştilor katanghezi că armata naţională congoleză s-ar pregăti să atace Katanga. TOKIO. Aproape 8 000 de muncitori, care deservesc bazele militare americane din Hokaido şi din prefecturile Aomori, Hiroşima, Yamaguchi, Fukuoka şi Nagasaki, au declarat la 31 octombrie o grevă de 72 de ore. Greviştii cer majorarea salariilor şi îmbunătăţirea condiţiilor de muncă. RIO DE JANEIRO. La 30 octombrie, 100 000 de muncitori de la întreprinderile metalurgice din Sao Paolo au declarat grevă generală. Muncitorii cer majorarea salariilor. PARIS. Guvernul francez a emis un decret, semnat de preşedintele de Gaulle, cu privire la mobilizarea forţată la lucru a oamenilor muncii care deservesc metroul din Paris. NEW YORK. In noaptea de 30 spre 31 octombrie, în oraşul Oxford rasiştii sprijiniţi de autorităţile statului au atacat căminul în care locuieşte unicul student negru al Universităţii din Mississippi, James Meredith. A fost atacată, de asemenea, „garnizoana“, forţelor armate americane trimisă la Oxford, special pentru a asigura studentului negru posibilitatea de a frecventa cursurile la Universitatea „albă“ şi pentru a-i apăra viaţa. LEOPOLDVILLE. Kiuiu, membru în Camera Deputaţilor a parlamentului congolez, unul din conducătorii partidului Mişcarea naţională congoleză, a remis preşedintelui republicii, procurorului general şi conducătorului operaţiunilor O.N.U. în Congo o scrisoare în care comunică că la 27 octombrie, în clădirea închisorii unde este deţinut Gbenye, a pătruns un oarecare Bondekve cu intenţia de a-l ucide pe Gbenye. Acesta a fost reţinut de pază. Kiuiu, cere în numele partidului său intervenţia imediată a autorităţilor pentru a asigura viaţa lui Gbenye şi a altor patrioţi. ___ REDACŢIA 51 ADMINISTRAŢIA : Bucureşti, Piaţa „Scinteii”. Tel. 17.60.10, 17.60.20. Abonamentele se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi institute. Tiparul: Combinatul Poligrafic Casa Scinteii