Scînteia, decembrie 1964 (Anul 33, nr. 6457-6487)

1964-12-01 / nr. 6457

PLANUL ŞI ANGAJAMENTELE ÎNDEPLINITE EXEMPLAR! Cărbune energetic şi cocsificabil Mai mult şi de bună calitate PETROŞENI (coresp. „Scînteii”). — Minerii din Valea Jiului au obţinut în acest an rezultate importante în creşterea producţiei şi productivităţii muncii în abataje.in întrecerea socialistă au apărut noi initiative — „Două cîmpuri de cărbune pe schimb și aripă în abatajele cameră” și „Două fîșii pe zi în abatajele frontale" — a căror aplicare s-a extins la toate întreprinderile miniere din acest bazin carbonifer. Totodată, brigăzile de mineri de la Uricani, Lupeni, Petrila şi Lonea aplică metode avansate de organizare a muncii, de folosire mai bună a utilajelor din abataje. Sarcina de creştere a productivităţii muncii pe întregul combinat a fost depăşită cu 3,1 la sută. Pe această cale s-a realizat cea mai mare parte din cantitatea de 95 000 tone de cărbune energetic şi cocsificabil dată peste plan de la începutul anului. Minerii sunt preocupaţi totodată de îmbunătăţirea calităţii cărbunelui cocsificabil spre a sprijini eforturile depuse de colectivul uzinei cocso-chimice pentru a livra furnaliştilor cocs cu caracteristici calitative superioare. LA HIDROCENTRALA COSTIŞA Petroliştii craioveni şi-au respectat cuvintul CRAIOVA (coresp. „Scînteii“). Petroliştii întreprinderii de extracţie Craiova şi-au depăşit cu mult angajamentele luate în întrecerea socialistă pe întregul an. Valoarea producţiei globale realizate de ei pînă acum este superioară planului cu 2 500 000 lei, iar suma beneficiilor peste plan de două ori mai mare față de angajament. Colectivul întreprinderii de foraj Craiova a pășit în luna decembrie cu 6 sonde săpate peste plan. Printre unitățile economice care și-au îndeplinit cu mult înainte de termen planul anual şi angajamentele luate în întrecerea socialistă se numără şi Fabrica de ciment Gura Văii, marele şantier al întreprinderii de prefabricate Craiova, cît și colectivele din 20 întreprinderi ale industriei locale din Calafat, Balș, Baia de Aramă. PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITI-VA Anul XXXIV Nr. 6457 11 Mărfi 1 decembrie 1964 4 PAGINI 20 BANI A INTRAT IN FUNCŢIUNE PRIMUL HIDROAGREGAT • Al doilea grup în probe • „Salba" Bistriţei numără în prezent 6 hidrocentrale BACĂU (coresp. „Scînteii“). Constructorii şi montorii de pe şantierul de amenajare hidro-energetică a riului Bistriţa au înregistrat ieri un nou succes. Ei au pus în funcţiune la uzina Costişa primul hidroagregat de 7 500 kW. Al doilea hidroagregat al acestei centrale se află în probe. După Pîngăraţi şi Zăneşti, Costişa este a treia centrală hidroelectrică ce va fi dată în exploatare în cursul acestui an. în prezent apele Bistriţei pun în mişcare turbinele de la 6 hidrocentrale, care livrează energie electrică sistemului energetic naţional. Unităţi de panificaţie în construcţie La Bucureşti, Galaţi şi Cluj se construiesc trei noi fabrici de pline, care vor avea o capacitate totală de producţie de peste 320 tone pîine pe zi. Noile unităţi de panificaţie vor fi dotate cu utilaje de înaltă tehnicitate care permit mecanizarea întregului proces de fabricaţie, iar parţial şi automatizarea acestuia. Coacerea pîinii se va face pe benzi ce traversează cuptoarele a căror temperatură se reglează automat. Fabrica de la Bucureşti, de exemplu, care va produce peste 160 de tone din toate sortimentele de pîine, precum şi produse mărunte de franzelărie, are clădirea în curs de finisare şi a început montarea maşinilor. Lucrările de montaj au început şi la fabrica de la Galaţi. La Cluj, alături de fabrică, se construieşte o moară cu o capacitate de 220 tone de făină în 24 de ore. Silozurile morii vor dispune de instalaţii moderne de condiţionare şi transportare a griului şi făinei. (Agerpres) Centenarul Şcolii medii „I. L. Caragiale“ La Ploieşti a avut loc o adunare festivă consacrată împlinirii a 100 de ani de la înfiinţarea Şcolii medii „I. L. Caragiale", la care au participat aproape o mie de cadre didactice, foşti elevi şi profesori, invitaţi din partea organelor de partid şi de stat din localitate, părinţi şi elevi. Directorul şcolii, prof. Aspasia Vasiliu, a prezentat un istoric al instituţiei. Acest prim gimnaziu ploieştean a funcţionat intr-un vechi local de şcoală medie — Şcoala Domnească — cum i se spunea în amintirea vizitării ei de către domnitorul Cuza. In matricola clasei a doua din anul înființării gimnaziului se află înscris și numele lui I. L. Caragiale, pe atunci elev al acestui gimnaziu. Mai tîrziu, cu sprijinul locuitorilor s-a construit un local nou, monumental pentru acea vreme și care a reprezentat ani de-a rîndul cea mai mare şcoală a oraşului Ploieşti. Azi şcoala are aproape 3 000 de elevi. In aceeaşi adunare festivă, Constantin Nica Nicolescu, secretar general în Ministerul Învăţămîntului, a înmînat titlurile de „Învăţător fruntaş“ şi ,,Profesor fruntaş", conferite unor cadre didactice de la această şcoală. Tot cu acest prilej a fost dezvelită o placă comemorativă şi s-a deschis o expoziţie retrospectivă. „LUNA CADOURILOR“ Decembrie - „Luna cadourilor“. Decoratorii au şi început să amenajeze vitrinele. In 60 de unităţi comerciale se vor organiza, începînd de la 1 decembrie, expoziţii cu vînzare. Se pregătesc coşuleţe şi pachete cu cadouri cuprinzînd articole de galanterie, marochinărie, parfumerie, cosmetice, produse alimentare. Ele se vor desface prin 134 unităţi comerciale. In această lună se vor găsi în centre special amenajate 180 000 de brazi şi se vor pune în vînzare articole necesare împodobirii pomilor. Moş Gerilă a şi poposit în vitrina magazinului universal „Bucureşti". (Fotó : M. Cioc) Combinatul chimic de la Borzeşti Foto : Gh. Vintilă Arături de toamnă Zilele bune de lucru din ultima vreme sunt folosite din plin de mecanizatorii din regiunea Bucureşti pentru executarea arăturilor de toamnă. Pînă în seara zilei de 29 noiembrie au fost efectuate arături pe o suprafaţă de peste 406 000 ha, ceea ce reprezintă peste 70 la sută din suprafaţa planificată. Cele mai mari suprafeţe au fost realizate în raioanele Călăraşi, Slobozia, Feteşti şi Drăgăneşti Vlaşca. Rămase în urmă cu arăturile de toamnă sunt gospodăriile colective din raioanele Roşiorii de Vede, Titu, Videle. Din situaţia operativă rezultă că în ultimele trei zile s-au executat arături pe o suprafaţă de circa 18 000 ha, ceea ce este sub posibilităţi. Este necesar ca toate unităţile agricole să ia măsuri pentru a urgenta efectuarea acestei lucrări. In grafic, la termen bine de 1 000 de apartamente la Tîrgu Mureş, Tîrnăveni, Odorhei şi alte localităţi ale regiunii. Specializarea brigăzilor de finisaj, eliminarea recepţionărilor provizorii şi alte măsuri luate de conducerea trustului au avut o influenţă hotărîtoare asupra îmbunătăţirii calităţii lucrărilor de construcţii la locuinţe. Majoritatea blocurilor de locuinţe au primit calificativul „foarte bine". Anul acesta s-a conturat noul profil al cartierului Mihai Viteazu din Tîrgu- Mureş şi, concomitent, a fost atacat frontul de lucrări de pe Aleea Carpaţi, în prezent cel mai important şantier din oraş. Aici, la patru blocuri, brigăzile de zugravi, vopsitori, mozaicari etc. conduse de Gheorghe Vaida, Eugen Honesz şi alţii, execută finisajul interior la 400 de apartamente. Pentru urgentarea lucrărilor sunt folosite mijloace mecanizate de înaltă productivitate, printre care 5 macarale turn, o staţie centrală de preparat betoane şi mortare. Execuţia construcţiilor cu ajutorul cofrajelor glisante şi metodei „în lanţ" a dat rezultate bune în cartierul Aleea Carpaţi. La Tîrgu Mureş, în oraşele Gheorgheni şi Odorhei, unde mai sunt obiective de dat în folosinţă pînă la sfîrşitul anului, lucrările se execută potrivit programului de lucru stabilit pe zile şi pe oameni. Una din preocupările actuale ale constructorilor din regiune este pregătirea frontului de iarnă pentru construcţiile de locuinţe cu termen de execuţie în trimestrul I al anului 1965. In acest scop au fost începute lucrările la peste 750 de apartamente şi urmează să intre în execuţie alte peste 100 de apartamente la Tîrgu Mureş. TÎRGU MUREŞ (coresp. „Scînteii"). Din cele peste 1 500 de apartamente care figurează în planul pe acest an al Trustului regional de construcţiimontaj au fost date în folosinţă mai Colectivul uzinei „Metalica" din Capitală şi-a îndeplinit inainte de termen planul anual la producţia globală, în fotografie (de la stingă la dreapta) ciţiva din evidenţiaţii uzinei : Ion Pascal, lăcătuş, Cristache Olaru, sudor, Ion Bratu, lăcătuş, Gheorghe Radu, lăcătuş, Mircea Marin, ing. tehnolog, Nicolae Mihalache, maistru, Nicolete Smarandache, lăcătuş, şi Tudor Tudor, lăcătuş Foto : A. Cartojan 1 Schimb de experienţă intre casele de cultură Pentru stimularea activităţii artiştilor amatori din raion, Casa de cultură 1 Mai a organizat un schimb de experienţă cu instituţiile similare din raioanele N. Bălcescu, 30 Decembrie, V. 1, Lenin, T. Vladimirescu. In cadrul acestei acţiuni au fost prezentate in raionul 1 Mai piesele „Un milion pentru un suris", „Ancheta“ — interpretate de artişti ai Casei raionale de cultură T. Vladimirescu, „Adam şi Eva“ — de cei de la Casa de cultură a raionului N. Bălcescu, „Este vinovată Corina ?“ — de cei de la Casa de cultură a raionului V. I. Lenin, precum şi un spectacol de varietăţi dat de o formafie de estradă de la Casa de cultură a raionului 30 Decembrie Colective artistice de amatori din raionul 1 Mai au prezentat la rindul lor, pe scene din aceste raioane, spectacole cu piesele „Conu Leonida fată cu reacţiunea", „Trei generaţii“ şi un program de miniaturi. Schimbul de experienţă va continua pină la primăvară, cind a fost programată o consfătuire de analiză. UN ÎNALT nivel calitativ AL PROPAGANDEI DE PARTID CORESPUNZĂTOR EXIGENŢELOR ACTUALE îmbunătăţirea continuă a calităţii muncii de propagandă, spre a răspunde înaltelor exigenţe puse de partid, nivelului mai ridicat de pregătire al membrilor de partid, constituie principalul obiectiv urmărit de Comitetul regional P. M. R. Bacău în noul an al învăţământului de partid care a început. Indicaţiile date în această privinţă de Comitetul Central al partidului sunt traduse în viaţă pe baza studierii realităţilor din regiunea noastră, a experienţei dobândite de către organele şi organizaţiile de partid. După cum este cunoscut, principala condiţie pentru asigurarea unei înalte calităţi a învăţămîntului este selecţionarea pentru fiecare cerc sau curs a unor propagandişti cu o bună pregătire politico-ideologică şi culturală. De aceea comitetul regional a indicat comitetelor raionale şi orăşeneşti să se ocupe cu cea mai mare răspundere de întărirea corpului de propagandişti prin încredinţarea acestei sarcini unor cadre, cit mai bine pregătite■ din diferite domenii, renunţindu-se la acei propagandişti care, deşi activau cu conştiinciozitate, nu puteau să facă faţă acestei activităţi. O examinare atentă a situaţiei ne-a arătat că mai există unii propagandişti, mai ales la sate, insuficient pregătiţi, în timp ce numeroşi tovarăşi cu o bună pregătire n-au fost solicitaţi să îndeplinească această sarcină. Comitetul orăşenesc de partid Oneşti, de pildă, examinînd posibilitatea selecţionării de noi propagandişti în locul celor necorespunzători, a atras în această muncă încă 30 de tovarăşi, printre care 5 activişti de partid, 18 ingineri şi tehnicieni, alte cadre, în prezent, pe întreaga regiune, din cei peste 3 500 propagandişti, 425 sunt activişti de partid, peste 800 îndeplinesc munci de răspundere în aparatul de stat şi în economie, aproape 1500 sunt cadre didactice sau alţi intelectuali etc. Din totalul propagandiştilor, peste 2100 au studii medii şi superioare de stat, iar circa 1400 au absolvit şcoli de partid de diferite grade. Celor mai multe cercuri şi cursuri li s-a asigurat o conducere calificată. Noi considerăm întărirea corpului de propagandişti ca o sarcină permanentă. Privind în perspectivă, comitetul regional acordă o atenţie deosebită pregătirii de noi propagandişti, prin cursuri de 12 ani pe lingă cabinetele de partid. Utilitatea acestor cursuri ne-a fost dovedită de succesul cu care îşi îndeplinesc sarcina de propagandişti majoritatea celor care le-au absolvit în ultimii doi ani, în prezent, la cele 3 cursuri existente în regiunea noastră pregătim 75 viitori propagandiști, care se specializează pentru bazele teoriei marxist-leniniste, economie politică și economie concretă. Una din principalele căi de ridicare a nivelului propagandei de partid o constituie dezvoltarea formelor bazate pe expuneri, aceste forme permiţînd, o dată cu lărgirea sferei de cuprindere a propagandei, reducerea numărului de propagandişti şi, implicit, mai buna lor selecţionare. Comitetulregional de partid a luat măsuri de extindere a formelor de învăţămînt bazate pe expuneri. Pină acum Universitatea serală de marxism-leninism funcţiona numai în oraşul Bacău cu trei secţii — economie, istorie, filozofie ; începînd cu noul an de învăţământ s-a creat în oraşul Piatra Neamţ încă o universitate serală cu două secţii (economie şi istorie), care va fi frecventată de circa 120 tovarăşi. în prezent se studiază posibilitatea creării a încă 2 filiale ale universităţii serale : una la Oneşti şi alta la Roman. Peste 450 tovarăşi urmează cursurile celor cinci şcoli economice serale organizate în regiunea noastră. Tematica acestor cursuri este strîns legată de problemele raionului respectiv. Astfel, la şcoala economică serală din Moineşti se pune accent pe probleme ale industriei petrolului, la cele din Oneşti şi Piatra Neamţ, pe probleme de petrochimie, la cea din Roman pe probleme ale industriei metalurgice. S-au creat noi posibilităţi de studiu pentru cadrele de conducere din economie — directori, ingineri şefi, şefi de secţie, economişti. Anul trecut au funcţionat la Bacău două cursuri speciale (cicluri de lecţii) pentru aceste cadre. în noul an există trei cursuri (două la Bacău şi unul la Roman) frecventate de peste 160 tovarăşi. în programul lor sunt înscrise, printre altele, teme de mare utilitate practică pentru participanţi, cum sunt: respectarea legilor în vigoare privind vărsămintele din beneficii, modul cum se realizează indicatorii financiari la Trustul regional construcţii Bacău ş.a.m.d. O preocupare a organelor şi a organizaţiilor de partid din regiunea noastră este înlăturarea paralelismului inutil în organizarea unor cercuri de studiu. O primă măsură luată în acest sens a fost aceea ca în unele întreprinderi, unde existau cite 2—3 cercuri mai mici de acelaşi fel, să fie comasate intr-un cerc mai mare, menţinînd pentru conducerea lui pe cel mai pregătit propagandist. Aşa s-a procedat la întreprinderea mecanică Roman unde. Aurel CALIMANDRIC secretar al Comitetului regional de partid Bacău (Continuare în pag. III-a) IM , * ............ Pe în.âub-13La oiate 9 ţări africana 7 cer convocarea Consiliului de Securitate Un grup de nouă ţări africane (Dahomey, Guineea, Algeria, Kenya, Ghana, Sudan, Somalia, Etiopia şi Tanzania) au semnat luni o scrisoare în care se cere convocarea imediată a Consiliului de Securitate pentru a examina situaţia creată în Congo în urma intervenţiei trupelor străine la Stanleyville. Şeful delegaţiei Nigeriei la Naţiunile Unite, Adebo, a declarat că se aşteaptă ca şi delegaţiile altor ţări africane să semneze această scrisoare. Sesiunea Consiliului Ministerial al C. E. E. Azi s-au reluat la Bruxelles, în cadrul unei sesiuni a Consiliului Ministerial al Comunităţii Economice Europene (C.E.E.), dezbaterile pe marginea problemelor privind organizarea Pieţei comune agricole. Actuala sesiune reţine în mod deosebit atenţia observatorilor, ştiut fiind că în legătură cu problema unificării preţurilor la cereale şi alte produse agricole poziţiile „celor şase" sunt foarte controversate, iar la 15 decembrie expiră termenul stabilit de comun acord pentru apropierea acestora. BRAZILIA SITUAŢIA SE MENŢINE ÎNCORDATĂ Agenţiile de presă anunţă că în Brazilia situaţia continuă să fie încordată. După ce trupele guvernamentale au ocupat în întregime statul Goias şi au înlăturat pe guvernatorul Borges, au început arestările într-o serie de oraşe mari din Brazilia. La Porto Alegre, capitala statului Rio Grande do Sul, au fost arestate 200 de persoane, iar la Rio de Janeiro 20 de persoane. Se cunoaşte, de asemenea, intenţia guvernului brazilian de a aresta sau destitui din posturile lor pe guvernatorii cîtorva state. Toţi aceştia sunt învinuiţi de autorităţile centrale că ar participa la acţiuni subversive împotriva guvernului central. Reuniune în cadrul cabinetului vest-german Luni au avut loc la Bonn, sub preşedinţia cancelarului Ludwig Erhard, o reuniune a şefilor departamentelor economice din cabinetul vest-german, al cărei scop a fost soluţionarea tuturor problemelor legate de egalizarea preţurilor la cereale şi discutarea pe marginea subvenţiilor cerute de agricultorii vest-germani, drept compensaţii pentru acceptarea reducerii preţurilor la cereale. După cum relatează corespondentul din Bonn al agenției France Presse, citind surse demne de încredere, se crede că în timpul reuniunii ar fi fost realizat un acord în legătură cu preţul cerealelor şi că ar fi fost date instrucţiuni delegaţiei R.F.G, care urmează să participe la Consiliul Ministerial al Pieţei comune. TURCIA MODERAŢII DIN OPOZIŢIE CÂŞTIGĂ TEREN Au luat sfîrşit lucrările Congresului naţional al Partidului dreptăţii, principalul partid de opoziţie din Turcia. Preşedinte al partidului a fost ales Suleyman Demirel, care a declarat că acest partid sprijină ataşamentul Turciei la N.A.T.O. şi C.E.N.T.O cu anumite condiţii. „Turcia, a spus el, trebuie să ducă o politică externă paşnică şi suplă“. Referindu-se la relaţiile Turciei cu ţările socialiste, Demirel a menţionat că, ţinind seama de interesele ţării, partidul său consideră utilă o îmbunătăţire a relaţiilor cu aceste ţări. în cercurile politice din Ankara se arată că, prin alegerea lui Demirel, cercurile moderate ale Partidului dreptății au repurtat o victorie.