Scînteia, iulie 1966 (Anul 35, nr. 7027-7057)

1966-07-01 / nr. 7027

PROLETAR / DέN TOATE TARILE. UNITIVA 19 9 Anul XXXV Nr. 7027 Vineri 1 iulie 1966 8 PAGINI - 30 BANI LUCRĂRILE SESIUNII MARII ADUNĂRI NAȚIONALE Cea de-a doua zi a lucrărilor joi au contiuat lucrările celei de-a V-a sesiui a Marii Adunări I Naţionale a Rpublicii Socialiste I România. La lucrări prticipă tovarăşii I Nicolae Ceauştcu, Chivu Stoica, I Ion Gheorghe Laurer, Gheorghe I Apostol, Alexadru Bîrlădeanu, I Emil Bodnaraş Alexandru Dră- Ighici, Paul Nţulescu-Mizil, Ilie I Verdeţ, Maxim Berghianu, Petre I Borilă, Conantin Drăgan, I Gheorghe Răulescu, Leonte I Răutu, Leontin Sălăjan, membri I supleanţi ai Comitetului Execu- I tiv şi secretarii C.C. al P.C.R., I vicepreşedinţii Consiliului de I Miniştri. Sunt pr.zenţi vicepre- I şedinţii, secretul şi membrii I Consiliului de Sit. I In tribune se află şefi ai mi- I siunilor diplomate acreditaţi la I Bucureşti, numerşi invitaţi, zia- I rişti români şi săiii. Şedinţa a fost deschisă de to- I varăşul Ştefan Vitec, preşedin- I tele Marii Adună Naţionale. In continuarea scufiei gene- I rale la punctul doal ordinii de I zi — proiectul de lege pentru I adoptarea planulu de stat de ■ dezvoltare a economei naţionale I pe anii 1966—1970 -au luat cu- I vîntul tovarăşii: Catantin Dră- I gan, Gheorghe Ru, Neculai I Agachi, Remus Rădeţ, Clement I Rusu, Nicolae Dorndorf, Du- Imitru Ţambric, Emi Drăgănescu, Ioan Bordaş, Vasil Vîlcu, Ion I Nasta, Zaharia Staru, Teodor I Haş, Iosif Uglar. Deputatul acad. Bria Hulubei I a cerut cuvîntul pertu a adresa I o întrebare preşeditelui Consi- I liului de Miniştri în legătură cu I bombardarea de dre aviaţia I S.U.A. a suburbiilor landului şi I a oraşului Haifong d Republica I Democrată Vietnam. „Aţi aflat, ca şi mie, din pre- I sa noastră — a sps el — că I aviaţia americană, diform ordi- I nului guvernului S.UA., a bom- I bardat în mod slbatec su■ burbiile Hanoiului, capitala Re- Ipublicii Democrate Vietnam, şi I Haifongul, cel mai mare port I al ţării. Gestul iprezintă o nouă crimă gravă contra poporului vietnamez.X ne-a umplut de indignare , noi, deputaţii Marii Adunări Naţionale, şi, desigur, pe toţi ceţenii ţării noastre. El reprezită un pericol major la pacea lumii. De aceea , adresez tovarăşului preşedinte al Consiliului de Minştri întrebarea : ce atitudine iţelege să ia guvernul ţării noasre în legătură cu această gravă extindere a războiului în Vietnaul de nord prin noua decizie a guvernului Statelor Unite ale Americai“ Tovarăşul Ion Gheorghe Maurer a declarat că va da răspuns la întrebarea şedinţa de după amiază. La reluarea lucurilor sesiunii Marii Adunări Naţionale, preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Mauer, a răspuns întrebării deputatuui Horia Hulubei. Poziţia guvernului român în legătură cu bombardarea de că______A tre aviaţia americană a oraşelor Hanoi şi Haifong a fost primită de deputaţi şi invitaţi cu aplauze puternice, îndelungi şi a fost aprobată prin vot, în unanimitate, de Marea Adunare Naţională. A continuat apoi discuţia generală la punctul doi al ordinii de zi. Au luat cuvîntul tovarăşii: Nicolae Petre, Bucur Şchiopu, Veronica Ardeleanu, Mihail Levente, Nicolae Bădescu, Cristofor Simionescu, Voinea Marinescu, Alexandru Sencovici, Mihai Suder, Maxim Berghianu. Dezbaterea la acest punct de pe ordinea de zi s-a încheiat. Marea Adunare Naţională a votat în unanimitate, prin vot secret, Legea pentru adoptarea planului de stat de dezvoltare a economiei naţionale pe anii 1966— 1970, după ce proiectul a fost discutat pe articole. Anunţarea rezultatului votului, prin care Marea Adunare Naţională dă putere de lege planului cincinal — etapă nouă de Progres şi prosperitate în viaţa poporului român, insnflorura României socialiste — este primită într-o atmosferă de puternică însufleţire. Întreaga asistență, în picioare, aplaudă îndelung. Lucrările sesiunii continuă. (Agerpres). IN EDITURA POLITICA A APARUT: ION GHEORGHE MAURER Expunerea cu privire la planul de stat de dezvoltare a economiei naţionale pe anii 1966 -1970 Răspunsul tovarăşului Ion Gheorghe Maurer cu privire la poziţia guvernului român faţă de bombardarea oraşelor Hanoi şi Haifong de către aviaţia americană Tovarăşi deputaţi, Răspunzînd întrebării tovarăşului deputat Horia Hulubei, declar, în numele guvernului Republicii Socialiste România, următoarele: Atacurile aviaţiei americane asupra suburbiilor oraşului Hanoi, capitala Republicii Democrate Vietnam, şi asupra oraşului Haifong, cele mai importante centre populate din Vietnamul de nord, care au provocat victime omeneşti şi pierderi materiale, reprezintă o nouă fază a războiului în Vietnam, accentuarea politicii de încălcare flagrantă a celor mai elementare norme ale dreptului internaţional, constituind în acelaşi timp o gravă ameninţare pentru pacea lumii. Nereuşind să înfrîngă lupta dîrză a poporului vietnamez, Statele Unite ale Americii au recurs, în mod deliberat, la aceste noi acte de război, care pun în adevărata lor lumină declaraţiile de aşa-zise intenţii paşnice ale s forurilor conducătoare americane, arată ce credit se poate acorda acestor declaraţii. Extinderea agresiunii împotriva Republicii Democrate Vietnam a stîrnit mînia legitimă a poporului român, ca şi a opiniei publice din întreaga lume, aduce autorilor ei izolare tot mai mare, dezaprobarea şi condamnarea generală. Credem că forţele cărora le este scumpă cauza păcii vor acţiona cu hotărîre pentru a determina încetarea agresiunii Statelor Unite ale Americii în Vietnam. Guvernul Republicii Socialiste România, exprimînd sentimentele poporului român, condamnă cu toată fermitatea noile acţiuni agresive împotriva R. D. Vietnam şi atrage în acelaşi timp, în mod hotărît, atenţia guvernului Statelor Unite ale Americii asupra grelei răspunderi pe care şi-o asumă prin continuarea şi intensificarea acestui Susţinînd pe deplin poziţia guvernului Republicii Democrate Vietnam şi a Frontului Naţional de Eliberare din Vietnamul de sud, guvernul Republicii Socialiste România cere să se pună capăt imediat şi necondiţionat bombardamentelor împotriva R. D. Vietnam, să înceteze războiul de agresiune în Vietnam. Este necesar să fie retrase toate forţele militare americane şi celelalte trupe străine intervenţioniste din Vietnamul de sud. Să se respecte dreptul sacru al poporului vietnamez de a-şi hotărî singur soarta, fără nici un amestec din afară, să fie aplicate acordurile de la Geneva cu privire la Vietnam ! In numele poporului român, al guvernului Republicii Socialiste România, doresc să adresez poporului vietnamez, de la această înaltă tribună, mesajul cald de solidaritate frăţească şi să exprim admiraţia noastră faţă de curajul şi bărbăţia cu care el ripostează agresorilor. Sîntem hotărîţi să acordăm în continuare poporului vietnamez întregul sprijin material şi exnortopolitic în lupta sa eroică pentru apărarea independenţei şi suveranităţii naţionale, a integrităţii patriei sale. Ne exprimăm, tovarăşi deputaţi, încrederea noastră nestrămutată în triumful cauzei drepte a poporului vietnamez, al cauzei păcii și libertății popoarelor. TELEGRAME Cu ocazia zilei naţionale a Republicii Italia, preşedintele Consiliului de Stat, Chivu Stoica, a adresat preşedintelui Giuseppe Saragat cele mai bune urări pentru progresul şi prosperitatea Italiei. în răspunsul său, preşedintele Republicii Italia, Giuseppe Saragat, a transmis Consiliului de Stat şi poporului român cele mai vii mulţumiri pentru mesajul adresat. (Agerpres) ÎN PAGINA 7-A Legea pentru adoptarea planului de stat de dezvoltare a economiei naţionale pe anii 1966-1970 U NOUL OBIECTIV SIDERURGIC BUCUREŞTEAN CUPTORUL ELECTRIC DE 50 DE TONE PRODUCE Ne aflam ieri noapte în hala noii uzine metalurgice „Bucureşti*, al cărei gigant cuptor (clişeul din stingă) a produs — aşa după cum s-a anunţat — prima şarjă de oţel electric. E ora unu şi jumătate. „Atenţiune !* — se auzi comanda şefului de echipă Mîndru Giura. Colosul se înclină lin şi pe jgheabul de scurgere ţîşneşte în oala de turnare, ca dintr-o fîntînâ arteziană, metalul. S-a născut prima şarjă. Ropote de aplauze, strîngeri calde de mîini, felicitări. Care sînt principalele caracteristici ale cuptorului 7 — l-am întrebat pe Nicolae Iordache, inginerul din schimb. „Cuptorul electric de 50 tone — cel mai mare de acest fel din ţară — are un grad înalt de mecanizare şi automatizare. Este prevăzut cu comenzi hidraulice, cu instalaţii de vid şi de agitare a băii de oţel prin procedeul electromagnetic. Proiectul cuptorului a fost elaborat de către specialiştii Institutului de Cercetări Metalurgice din Bucureşti; instalaţiile agregatului sunt în mare parte realizate de către întreprinderi din ţara noastră, precum şi de uzine constructoare de maşini grele din Uniunea Sovietică*. Pe aceeaşi platformă a oţelăriei se conturează fundaţiile unui „frate geamăn* care va elabora prima şarjă la sfîrşitul acestui an. Ambele agregate vor produce anual 120 000 tone oţeluri aliate şi înalt aliate, necesare construcţiei de maşini. Sunt avansate lucrările la sectorul forjă grea — al doilea obiectiv de bază al uzinei. La turnătoria de oţel şi fontă electrică s-a executat fundaţia şi în curînd se va trece la montajul celor peste 7 000 de tone de construcţii metalice. La această turnătorie, ca şi la forja grea se vor fabrica piese din oţel şi fontă, adevăraţi coloşi de metal, în greutate de pînă la 160 tone fiecare, necesari producerii utilajelor şi agregatelor grele ale industriei româneşti constructoare de maşini. Primul beneficiar 7 Laminorul de tablă groasă de la Combinatul siderurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej“ din Galaţi. V. s. Foto : Gh. Vinţilă CU PRILEJUL ZILEI ÎNVĂŢĂTORULUI Solemnitatea inminării unor titluri şi ordine 3 Cu prilejul Zilei învăţătorului, la Consiliul de Stat a avut loc joi la amiază solemnitatea înmînării unor titluri şi ordine. Au participat un mare număr de învăţători şi profesori, care de-a lungul anilor s-au evidenţiat în mod deosebit in nobila şi frumoasa muncă de instruire şi educare a tinerei generaţii, cadre didactice care prin bogata lor activitate şi-au adus contribuţia la dezvoltarea învăţămîntului în ţara noastră. Cei prezenţi au salutat cu vii aplauze pe tovarăşii Chivu Stoica, Emil Bodnaraş, Leonte Răutu. Erau de faţă tovarăşii Constanţa Crăciun şi Ilie Murgulescu, vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, Ştefan Bălan, ministrul învăţămîntului, Ion Teoreanu, şeful secţiei de învăţămînt şi sănătate a C.C. al P.C.R. S-a dat citire decretelor privind conferirea titlului de „învăţător emerit al Republicii Socialiste România“, „Profesor emerit al Republicii Socialiste România“, Ordinul Muncii clasa a III-a unor învăţători şi profesori din învăţămîntul de cultură generală şi din învăţămîntul profesional şi tehnic. Preşedintele Consiliului de Stat a înmînat înaltele distincţii acordate. Luînd apoi cuvîntul, tovarăşul Chivu Stoica, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat şi al Consiliului de Miniştri a transmis învăţătorilor şi profesorilor un salut călduros cu prilejul tradiţionalei sărbători a „Zilei învăţătorului“, felicitîndu-i pentru înaltele distincţii primite. Partidul şi guvernul, întregul nostru popor — a spus vorbitorul — dau o preţuire deosebită rodnicei activităţi a învăţătorilor şi profesorilor în îndeplinirea nobilei lor misiuni de formare a omului nou, a omului societăţii socialiste, prin îndrumarea şi educarea tineretului nostru în spiritul profundului ataşament faţă de muncă, al dragostei neţărmurite faţă de patrie, faţă de popor şi faţă de Partidul Comunist Român. Planul cincinal, care se află chiar azi supus dezbaterilor Marii Adunări Naţionale, cuprinde o serie de prevederi importante a căror împlinire va traduce în viaţă sarcinile trasate de Congresul al IX-lea al partidului în ceea ce priveşte dezvoltarea şi perfecţiona(Continuare în pag. a VI-a) Aspect de la solemnitate Să Înceteze agresiunea americana împotriva poporului vietnamez! MITINGUL OAMENILOR MUNCII DIN CAPITALĂ Ieri, după-amiază, în Piaţa Universităţii din Bucureşti a avut loc o puternică manifestare de protest împotriva agresiunii americane în Vietnam. Dînd glas mîniei şi indignării profunde stîrnite de atacul tîlhăresc al aviaţiei S.U.A. asupra periferiilor Hanoiului şi a oraşului Haifong, mii de oameni ai muncii s-au adunat cu mult înainte de începerea mitingului, organizat de Liga română de prietenie cu popoarele din Asia şi Africa. Pe zecile de pancarte purtate de manifestanţi erau înscrise lozinci prin care se înfiera crima odioasă împotriva poporului vietnamez : „Cerem cu hotărîre să se pună capăt agresiunii S.U.A. din Vietnam !“, „Moarte agresorilor din Vietnam !“, „Jos mîinile de pe Vietnam!“ Piaţa vuia de glasul mînios al mulţimii care scanda necontenit: „Agresori americani, afară din Vietnam !“ şi de uralele de solidaritate cu poporul vietnamez : „Trăiască eroicul popor vietnamez !“, „Sîntem alături de voi, bravi luptători din Vietnam !“ Mitingul a fost deschis de prof. univ. STANCIU STOIAN, secretar general al Ligii române de prietenie cu popoarele din Asia şi Africa. Exprimînd indignarea opiniei publice din ţara noastră faţă de noua crimă sălbatecă a agresorilor americani împotriva poporului vietnamez, vorbitorul a spus, printre altele : „Grava fărădelege comisă împotriva eroicului popor vietnamez a avut un ecou puternic pe tot globul. Noul pas făcut de imperialismul american în escaladarea războiului din Vietnam nu poate lăsa rece pe nimeni, căci pacea lumii însăşi este greu ameninţată prin asemenea acţiuni barbare. Iată de ce ne-am adunat aici, şi alături de noi este întregul popor român. Ridicăm glasul de protest — a spus vorbitorul — contra criminalei agresiuni americane, cerem S.U.A. să înceteze bombardamentele şi toate actele de încălcare a independenţei R. D. Vietnam, stat socialist liber şi suveran, să-şi retragă trupele şi armamentul din Vietnamul de sud, să lase poporul vietnamez să-şi hotărască singur destinul său, conform voinţei sale. „Am luat cunoştinţă, cu profundă indignare, de noile acte de război ale imperialiştilor americani în Vietnam — bombardarea sălbatecă de către aviaţia S.U.A. a împrejurimilor oraşului Hanoi, capitala Republicii Democrate Vietnam, şi a oraşului Haifong, cel mai important port al ţării — a spus în cuvîntul său prof. univ. TUDOR POPESCU. Piraţii americani ai aerului au semănat din nou moartea în rîndurile populaţiei civile şi au provocat pagube materiale. Sfidînd voinţa omenirii iubitoare de pace, încâlcind cu brutalitate cele mai elementare norme ale dreptului internaţional, militariştii americani au ordonat săvîrşirea acestei monstruoase fărădelegi, în numele oamenilor muncii din oraşul Bucureşti, al întregului nostru popor, cerem în modul cel mai categoric ca imperialiştii americani să înceteze imediat şi necondiţionat Vasile BARAM Eugen IONESCU (Continuare în pag. a Vil-a) în timpul mitingului din Piaţa Universităţii