Scînteia, ianuarie 1967 (Anul 36, nr. 7210-7238)

1967-01-03 / nr. 7210

Cuvintarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al C.C. al P.C.R., rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţene şi cetăţeni, Peste cîteva minute, anul 1966 — an încununat de mari realizări ale poporului român în întreaga viaţă socială, de afirmare activă a ţării noastre pe arena internaţională — se va adăuga la cronica glorioasă a Republicii Socialiste România, îmbogăţind cu o nouă pagină istoria milenară a patriei. Cea mai de seamă realizare obţinută de poporul nostru în 1966 este încheierea cu succes a primului an al planului cincinal. Forţele de producţie ale ţării au continuat să se dezvolte, avuţia naţională a sporit, s-a ridicat nivelul de trai al maselor, s-au petrecut noi schimbări calitative în direcţia dezvoltării democraţiei, înfloririi naţiunii noastre socialiste. Rezultatele de seamă dobîndite în toate domeniile de activitate reprezintă un izvor de îndreptăţită mîndrie patriotică pentru întregul popor. Doresc să evidenţiez cu deosebire hărnicia, talentul şi capacitatea muncitorilor, ţăranilor şi intelectualilor, entuziasmul şi obziogaţiei dovedită îie toţi cei ce muncesc, fără deosebire de naţionalitate în înfăptuirea politicii marxist-leniniste a partidului nostru, în vasta activitate închinată propăşirii patriei. în acest prag de an nou, conducerea partidului şi statului adresează tuturor locuitorilor ţării cele mai calde felicitări pentru succesele obţinute în măreaţa operă de construcţie a României socialiste. Dragi tovarăşi, Întîmpinăm anul 1967 cu încredere şi optimism, cu hotărîrea nestrămutată de a adăuga noi înfăptuiri edificiului înălţat de poporul român în anii socialismului, de a face noi paşi înainte spre măreţele ţeluri stabilite de Congresul al IX-lea al partidului. Analizînd sarcinile anului viitor recenta plenară a Comitetului Central al partidului a subliniat, într-un spirit de înaltă exigenţă comunistă, necesitatea ridicării pe un plan superior a întregii activităţi economice, marile îndatoriri ce revin în acest sens organelor de partid şi de stat, tuturor oamenilor muncii. Plenara a relevat importanţa deosebită a perfecţionării muncii în toate direcţiile, în toate sectoarele vieţii sociale, aceasta fiind o cerinţă imperioasă pe care ne-o impune legea dialectică a dezvoltării societăţii, pe care ne-o dictează răspunderea faţă de viitorul ţării. Dezbaterile Marii Adunări Naţionale — înaltul sfat al ţării — au evidenţiat adeziunea deplină a tuturor categoriilor sociale ale ţării faţă de măsurile elaborate de conducerea partidului şi statului, hotărîrea fermă a celor ce muncesc de a înfăptui neabătut politica internă şi externă a Partidului Comunişti Român — expresie fidelă a intereselor vitale ale întregului popor. Ne exprimăm încrederea că anul care vine va aduce succese tot mai mari în construcţia socialismului, în viaţa minunatului nostru popor, în făurirea viitorului strălucit al scumpei noastre patrii. Anul care a trecut a fost un an de activitate intensă a partidului şi guvernului ţării pe planul politicii internaţionale, pentru dezvoltarea şi întărirea relaţiilor de prietenie şi colaborare multilaterală cu toate ţările socialiste, pentru lărgirea cooperării cu toate statele, indiferent de orînduirea lor socială, pentru securitate internaţională şi pace între popoare. Opinia publică din ţara noastră, ca şi din întreaga lume, a condamnat ferm continuarea şi intensificarea războiului agresiv al Statelor Unite împotriva Vietnamului. Partidul şi statul nostru, întregul popor cer cu hotărîre să se pună capăt acestei agresiuni, își manifestă activ solidaritatea cu lupta eroică a poporului vietnamez, cu lupta popoarelor împotriva colonialismului, a imperialismului, pentru dreptul lor sacru de a-și hotărî singure destinul. Fie ca anul ce vine să înregistreze noi progrese pe calea afirmării principiilor independenţei şi suveranităţii naţionale în relaţiile dintre state, pe calea luptei pentru democraţie şi socialism, să aducă noi împliniri aspiraţiilor poporului român, ca şi ale tuturor popoarelor, spre pace şi colaborare internaţională, înainte de a suna prima bătaie de ceas a noului an, să ridicăm paharul pentru toţi acei care prin carnea iot eroică .• entuzia,Vă dau viaţă politicii partidului: clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea, întregul nostru popor; pentru Partidul Comunist Român — conducătorul încercat al celor ce muncesc , pentru prosperitatea patriei noastre, Republica Socialistă România; pentru pace şi colaborare între popoare. Vă urez, dragi tovarăşi, succese şi mai mari în muncă, sănătate, fericire în viaţa personală, împlinirea tuturor dorinţelor dumneavoastră de mai bine. La mulţi ani! Primirea la Consiliulde Stat a şefilor misiunilor diplomatice Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer, preşedintele Marii Adunări Naţionale, Ştefan Voitec, secretarul Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, şi ministrul afacerilor externe, Corneliu Mănescu, au primit în ziua de 31 decembrie, la Palatul Consiliului de Stat, pe şefii misiunilor diplomatice acreditaţi în Republica Socialistă România, care au prezentat felicitări cu prilejul Anului Nou. Au prezentat felicitări ambasadorii : Cubei — Manuel Yepe Menéndez, Turciei — Semsettin Arif Mardin R. P. Polone — Wieslaw Sobierajski, Indiei — R. R. F. Khimani, R. P. Mongole — Togoodin Ghenden, R. P. Bulgaria — Gheorghi Bogdanov, Belgiei — Honoré Gambier, R. D. Vietnam — Hoang Tu, Franţei — Jean Louis Pons, Suediei — Olof Gustav Bjurström, Italiei — Niccolo Moscato, Austriei — Johann Manz, R. P. Ungare — József Vince, Indoneziei — Sambas Armadinata, R. D. Germane — Ewald Moldt, Marii Britanii — Leslie Charles Glass, Japoniei — Akira Shigemitsu, R. S. F. Iugoslavia — Iaksa Petrici, R. S. Cehoslovace — Cesimir Cisar, Uniunii Sovietice — A. V. Basov, Finlandei — Björn Olof Alholm, R. P. Albania — Iosif Pogace, Olandei — Joost B. Haverkorn van Rijsewijk, Iranului — Sultan Hossein Vakili Sanandaji, Republicii Islamice Pakistan — Ahsan-ul-Haque, însărcinaţii cu afaceri ad-interimar, Chile — Jaime Coutts, Argentinei — Heman Sixto Fernandez, Izraelului — Mordechai Avgar, Greciei — Spyros A. Adamopoulos, R. P. Chineze — Van Tun, Republicii Arabe Unite — Mahmoud Badawi, Braziliei — M. C. de Maraes Pitao, Statelor Unite ale Americii — Joseph W. Neubert, Elveţiei — Wilhelm Doppler, R. P. D. Coreene — Riăm Gion Riăn. Mulţumind şefilor misiunilor diplomatice pentru felicitările şi urările exprimate, preşedintele Consiliului de Stat, Chivu Stoica, in numele Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniştri şi al Marii Adunări Naţionale a transmis diplomaţilor acreditaţi în ţara noastră cele mai bune urări de sănătate, de prosperitate popoarelor din ţările pe care le reprezintă, toastînd pentru pace, prietenie şi colaborare internaţională. Decanul corpului diplomatic, Manuel Yepe Menéndez, ambasadorul Republicii Cuba, a toastat în sănătatea conducătorilor de stat români, pentru prosperitatea poporului român, pentru pace şi prietenie între popoare. (Agerpres) Noaptea bucuriei şi a năzuinţelor de mai bine Cum v-aţi petrecut revelionul ? Iată prima întrebare cu care sîntem întîmpinaţi şi-i întîmpinăm pe cei care, odată cu reluarea în ’67 a preocupărilor cotidiene, îi reîntîlnim după... un an. Revelionul este o unitate de timp aparte, o noapte-zi, cea mai lungă noapte a anului. Este şi o ambianţă, cadru feeric al unei străvechi datini sosite de fiece dată în sania de argint a iernii, pe sub brazii ninşi cu lumini, în clinchet de cupe şi în „aho-aho"-ul Pluguşorului. In acelaşi timp, revelionul este o stare de spirit, robustă, încrezătoare şi frenetică primire făcută noului an. Primire făcută cu alaiul cuvenit, de întregul popor. Avem în faţă, adunate pe masa redacţiei, imagini din amplul film al revelionului 1967. Oameni surprinşi in clipa întîlnirii cu viitorul, cînd puştiul preia curajos ştafeta timpului. Oameni celebrînd cele 12 bătăi ale lui Cronos — ecouri parcă ale unei mari şi unice inimi omeneşti care pulsează generozitate şi optimism. Iată-i dansind sau urîndu-şi solemn ani mulţi şi fericiţi, rîzînd la o glumă sau savurînd o specialitate culinară. Gesturi cu o semnificaţie festivă, încărcate de emoţie, altele simple, toate omeneşti. Vă recunoaşteţi in instantaneele acestei nopţi ? Dincolo de varietatea de chipuri şi expresii, cu infinitele lor nuanţe, de la voioşia din jurul unei mese de familie pînă la explozia de voie bună a celor cuprinşi în vîrtejul carnavalului, se simte o intensă poftă de viaţă, o revărsare de optimism. Un an bun s-a încheiat, intrăm mai încrezători, mai plini de energie în noul an, închinînd pentru succesele de mîine ale tuturor şi ale fiecăruia ! Dintotdeauna, în această noapte oamenii şi-au făurit vise şi speranţe; în climatul nostru social, nădejdile de viitor se ţes din firul trainic al certitudinilor creatoare, al unor izbînzi generatoare de optimism la scara a 19 milioane de oameni. Asociem revelionul cu primul „La mulţi ani!“ rostit la miezul nopţii, cu urările celor dragi, cu orele scînteietoare ca jocurile de artificii. Sărbătoarea începe însă mai înainte, pentru unii chiar cu mult mai înainte de cumpăna anilor. Căci din farmecul revelionului face parte şi plăcuta febră a pregătirilor, şi desfăşurarea talentelor culinar-gospodăreşti, şi forfota mai vioaie a străzii, şi goana prin magazinele care împrăştie miros de caltaboşi, de portocale, de brad şi cafea... Dar să nu anticipăm secvenţele filmului pe care-l puteţi urmări in pagina a 111-a. Victor VANTU in timpul primirii la Consiliul de Stat Foto I Gh.y tal (III PROLETARI DIN TOATE TÂRÎLE. UNITIVÁ! Anul XXXVI Nr. 7210 Mărfi 3 ianuarie 1967 6 PAGINI —30 BANI Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRET pentru stabilirea datei alegerilor de deputaţi în sfaturile populare comunale Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: ART. UNIC. — Alegerile de deputaţi pentru sfaturile populare comunale vor avea loc la data de 5 martie 1967. Constituirea sfaturilor populare comunale noi alese se va face după data de 7 martie 1967. „ „ Preşedintele Consiliului de Stat, CHIVU STOICA „Semne bune anulare“ Mihai NEGULESCU Urările pentru Anul Nou 1967, de care telegraful, telefonul şi pilcurile poştale au vibrat Îndelung în zilele din urmă, au fost străbătute de căldură şi optimism. Expresie a ceea ce ne propunem să realizăm, întîile glnduri ale anului ne aduc o încredere nouă în puterea noastră unită, de realizare umană şi socială, de perfecţionare şi autodepăşire necontenită. An rodnic şi bun, an de pace şi creaţie, aşa cum ni-l dorim, aşa cum sîntem hotărîţi a-l împlini pină în ultima secundă a trecerii sale, anul 1967 îşi are în noi, de pe acum — ca într-o mirifică matrice spirituală — şi izvoarele şi îndrituirile. Intrat în ţară deodată prin vechi porţi Înflorate, ale satelor de la munte, ca şi pe sub arcadele suple ale edificiilor contemporane, timpul acesta nou, măsurat în planuri şi în vise umane, ne solicită şi ne domină, tulburător, încă din primele sale momente, cu dovezi de cutezanţă şi faptă, de tenacitate, prin care 19 milioane de oameni, într-o mare familie a socialismului, îşi măsoară vadul său propriu la istoria timpului nostru. „Semne bune anulare* — ne-au cîntat colindătorii, la pervazurile aburite, lingă muşcatele catifelate, lingă ochii mari, smălţuiţi cu fire de rouă, ai copiilor. „Semne bune anulare" se rotesc încă, în aer, ecourile glasurilor noastre de demult, glasurile copiilor care am fost odată, într-o vreme, cînd ceea ce numim acum cu mîndrie anii noştri abia îşi prefigurau rosturile lor înnoitoare. Din semnele bune ale anului cara incepeau deprins se facem, in tot acest timp, nu numai cuvintul nostru de urare şi năzuinţă, ci borna de recunoaştere şi de certitudine a calităţii noastre de constructori, de creatori ai noii societăţi. Semnele bune aie Anului Nou au astfel o puternică legătură de rudenie cu tot ce am izbîndit anterior, cu (Continuare In pag. a V-a) Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRET pentru numirea tovarăşului llie Verdeţ în funcţia de prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează : ART. UNIC. — Tovarăşul llie Verdeţ se eliberează din funcţia de vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri şi se numeşte în funcţia de prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri. Preşedintele Consiliului de Stat, CHIVU STOICA BUZĂU Uzina de sîrmă a intrat parţial în producţie Uzina de sîrmă şi produse din sîrmă de la Buzău a intrat parţial In producţie. Procesul tehnologic al fabricii are un nivel ridicat de automatizare. In anul 1967 aici vor fi realizate 30 000 tone de sîrmă cu diametre cuprinse intre 1,5—5 milimetri. Constructorii continuă să ridice obiectivele prevăzute pentru celelalte etape de dezvoltare a uzinei, a cărei capacitate de producţie va avea în final 140 000 tone de sârmă. Totodată, se fac pregătiri pentru începerea construcţiei fabricii de electrozi pentru sudură din cadrul uzinei, care va livra anual — începînd din 1968 — 24 000 tone de asemenea produse. (Agerpres) Telegrame Tovarăşului FIDEL CASTRO RUZ prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Cuban, prim-ministru al Guvernului Revoluţionar al Republicii Cuba Tovarăşului dr. OSVALDO DORTICOS TORRADO preşedintele Republicii Cuba Havana Cu prilejul celei de-a VIII-a aniversări a Zilei eliberării, ziua naţională a Cubei, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat, Consiliului de Miniştri ale Republicii Socialiste România, al poporului român şi al nostru personal vă adresăm dv. şi prin dv. tuturor oamenilor muncii din Cuba felicitări cordiale şi urări de noi succese în opera de construire a socialismului, în lupta pentru apărarea independenţei şi suveranităţii patriei, împotriva imperialismului. Ne exprimăm convingerea că prietenia şi colaborarea frăţească româno-cubană se vor dezvolta continuu, spre binele popoarelor noastre, în interesul unităţii ţărilor socialiste, al cauzei păcii in lume. NICOLAE CEAUŞESCU CHIVU STOICA secretar general preşedintele Consiliului de Stat al Comitetului Central al Republicii Socialiste România al Partidului Comunist Român ION GHEORGHE MAURER preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România Comitetului Central al Partidului Comunist din Chile Santiago — Chile Cu prilejul celei de-a 45-a aniversări a creării Partidului Comunist din Chile, Comitetul Central al Partidului Comunist Român vă transmite dv., întregului partid şi tuturor oamenilor muncii chilieni un cald salut frăţesc şi urează Partidului Comunist din Chile noi succese în lupta pe care o desfăşoară pentru interesele clasei muncitoare şi ale poporului chilian, pentru pace, democraţie şi progres social. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN