Scînteia, ianuarie 1969 (Anul 38, nr. 7934-7962)

1969-01-03 / nr. 7934

PROLETAR DIN TOATE ȚĂRILE, MÎȚI-VA! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN Anul XXXVIII Nr. 7934 Vineri 3 ianuarie 1969 4 PAGINI 30 BANI __________________________________________11_________________________________________________________11________________________________________ Cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşi şi prieteni. Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Vom încheia, peste cîteva minute, încă an an de muncă, de rodnice eforturi creatoare, de succese şi victorii pe drumul socialismului. Acum, înainte ca orologiul să sune sfîrşitul anului, privirile ni se îndreaptă spre 1969 cu încredere şi optimism, cu hotârîrea de a face să înflorească şi mai puternic scumpa noastră patrie. In cursul anului 1968 s-a amplificat şi s-a perfecţionat activitatea în sfera producţiei de bunuri materiale, au continuat, dinamic,, industrializarea socialistă a ţării, modernizarea agriculturii, dezvoltarea ştiinţei, artei şi culturii, a sporit bogăţia naţională a poporului român. Ca rezultat al creşterii venitului naţional, s-a îmbunătăţit nivelul de trai material şi spiritual al populaţiei de la oraşe şi sate; statul socialist a investit noi şi importante fonduri pentru ridicarea economico-socială a judeţelor, oraşelor şi comunelor, pentru construcţia de locuinţe, pentru nevoile social-culturale ale oamenilor muncii, în anul 1968, din iniţiativa Comitetului Central al partidului, în ţara noastră s-a desfăşurat o intensă activitate social-politică pentru perfecţionarea relaţiilor socialiste de producţie, a întregii organizări a societăţii, pentru adîncirea democraţiei, întărirea legalităţii, promovarea fermă a principiilor de echitate şi justiţie socială. In procesul desăvtrşirii socialismului s-a cimentat şi mai puternic alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănime, unitatea de nezdruncinat dintre muncitori, ţărani şi intelectuali, prietenia frăţească dintre poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare, s-a întărit coeziunea naţiunii noastre socialiste care păşeşte neabătut — sub conducerea Partidului Comunist Român — pe drumul larg al progresului şi civilizaţiei. Dragi tovarăşi, în faţa tuturor stă sarcina îndeplinirii exemplare a planului celui de-al 4-lea an al cincinalului, însufleţite de un fierbinte patriotism, de hotârîrea fermă de a da viaţă politicii partidului, de a spori şi mai mult puterea economică a patriei, organizaţiile judeţene de partid, institutele de cercetare şi proiectare, colectivele de oameni ai muncii s-au angajat, în cadrul unei ample întreceri pe ţară, să depăşească prevederile planului, să realizeze înainte de termen obiectivele programului de investiţii, să sporească eficienţa activităţii economice şi contribuţia cercetării ştiinţifice la dezvoltarea patriei. îngăduiţi-mi, dragi tovarăşi şi prieteni, ca acum, în pragul Anului Nou, să vă felicit din toată inima şi să vă urez tuturor — muncitori, ţărani, intelectuali, oameni ai muncii fără deosebire de naţionalitate, bărbaţi, femei, tineri şi vîrstnici, fii ai marii familii a României — succese strălucite în activitatea entuziastă consacrată înfloririi naţiunii noastre socialiste, întărind continuu orînduirea nouă, punindu-i tot mai deplin în valoare superioritatea, uriaşele ei resurse de progres, ne îndeplinim nu numai o sacră îndatorire naţională, ci şi o înaltă obligaţie internaţională, contribuind la întărirea sistemului mondial al socialismului, la creşterea influenţei ideologiei marxist-leniniste în lume, la sporirea forţei marelui front antiimperialist. Anul care a trecut a intrat în istoria zăv.tciumată a umanităţii, atît prin noi succese ale forţelor păcii, cit şi prin evenimente care au întunecat orizontul vieţii internaţionale. în acest an a continuat războiul din Vietnam, au rămas deschise focare de încordare care periclitează pacea, toate acestea sporind sentimentul de teamă și neîncredere în rîndul popoarelor. Am salutat încetarea bombardamentelor Statelor Unite ale Americii în Republica Democrată Vietnam, dar trebuie mers mai departe pentru a se pune definitiv capăt războiului împotriva poporului vietnamez , trebuie depuse noi eforturi pentru lichidarea conflictului din Orientul Mijlociu. In anul ce vine, interesele majore ale popoarelor impun noi şi energice eforturi pentru soluţionarea conflictelor, pentru evitarea reeditării războiului rece, pentru destindere, pentru întărirea securităţii pe continentul european şi în întreaga lume, pentru a face să triumfe în viaţa internaţională respectul dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta, respectul principiilor independenţei şi suveranităţii naţionale, ale egalităţii în drepturi între toate statele. Militînd activ în rîndul forţelor înaintate ale contemporaneităţii , România îşi va consacra şi în viitor eforturile întăririi unităţii ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti, creării unei lumi mai bune, mai drepte, instaurării unui climat de încredere şi înţelegere între popoare, dezvoltării colaborării între naţiuni pe terenul construcţiei paşnice, excluderii definitive a războiului din viaţa planetei noastre. Ne exprimăm convingerea că forţele progresului vor reuşi să zădărnicească planurile agresive ale reacţiunii, ale imperialismului, îşi vor afirma superioritatea, vor impune voinţa de pace a întregii omeniri. Fie ca Anul Nou să aducă poporului român satisfacţii tot mai mari în împlinirea aspiraţiilor sale de fericire şi prosperitate, să marcheze victorii noi în lupta popoarelor pentru pace şi progres. Inaint de a răsuna prima bătaie de ceas ainimiei'/Ou, vatufe., z, tuCurfif, iit.gi compatrioţi, tradiţionala urare strămoşească : „La mulţi ani“. Doresc fiecăruia ani mulţi şi fericiţi, împlinirea dorinţelor şi aspiraţiilor de mai bine ! Să ridicăm paharul pentru clasa muncitoare, ţărănimea cooperatistă, intelectualitatea patriei noastre, pentru întregul popor — eroic constructor al societăţii socialiste , pentru Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al naţiunii noastre; pentru propăşirea materială şi spirituală a României ; pentru socialism, pentru pace şi colaborare între popoare ! Fluxul puternic al energiei electrice pe arterele vitale ale economiei naţionale Partidul nostru a acordat dintotdeauna dezvoltării ramurii energiei electrice şi electrificării ţării un loc primordial in programul său general de construire a socialismului, de ridicare a României în rîndul ţărilor avansate din punct de vedere economic. Fondurile îndreptate de statul nostru spre acest sector de importantă vitală pentru avîntul întregii economii nationale au asigurat, de-a lungul anilor construcţiei socialiste, sporirea producţiei de energie electrică intr-un ritm superior celui realizat pe ansamblul industriei. Dezvoltarea accelerată a ramurii energiei electrice a constituit o premisă esenţială pentru creşterea producţiei tuturor ramurilor economiei, pentru promovarea progresului tehnic în întreprinderile industriale, în special pe calea extinderii mecanizării şi automatizării, a procedeelor tehnologice moderne, pentru satisfacerea variatelor nevoi social-culturale şi casnice ale populaţiei, pentru îmbunătăţirea condiţii- Ing. Octavian GROZA ministrul energiei electrice lor de trai ale oamenilor muncii de la oraşe şi sate. Creşterea in ritm intens a producţiei de energie electrică, asigurarea avansului energetic necesar industrializării susţinute a ţării, dezvoltării impetuoase a economiei naţionale au impus desfăşurarea unui amplu program de construcţie. De la prima centrală prevăzută în planul de electrificare a ţării pe perioada 1951— 1960, centrală intrată în funcţiune în 1952, unul după altul noi izvoare de energie s-au înscris pe harta economică a ţării. Puterea instalată în centrale electrice a crescut de la 740 MW cit era în 1950, la 3 258 MW in 1965. In răstimpul acestor 15 ani, producţia de energie electrică a sporit de la 2,1 miliarde kWh la 17,2 miliarde kWh, într-un ritm mediu anual de 15 la sută, faţă de 13,3 la sută cit a fost ritmul mediu de creştere a producţiei industriale globale. Din primii ani ai construcţiei socialiste, partidul şi statul au orientat dezvoltarea energeticii pe baza unui plan de mai lungă durată, care asigură perspectiva şi continuitatea in progresul acestei ramuri, întemeindu-se pe experienţa acumulată în îndeplinirea planului de electrificare pe perioada 1951—1960, Congresul al IX-lea al partidului a aprobat un nou și amplu program de perspectivă, pe o durată de 10 ani, de valorificare a surselor energetice și de electrificare ale țării. Orientarea politicii energetice a țării pe perioada 1966—1975 continuă linia generala a partidului de mobilizare a tuturor resurselor şi posibilităţilor proprii pentru satisfacerea necesităţilor crescinde de energie electrică ale economiei. Acum, după Încheierea primilor trei ani din această nouă și importantă etapă în dezvoltarea bazei energetice şi electrificării ţării, putem spune că sarcinile directoare ale noului plan decenal de dezvoltare a ramurii energiei electrice se înfăptuiesc cu succes. Pină la sfîrşitul anului 1968, s-a dat în funcţiune mai bine de două treimi din puterea de 4 000 MW prevăzută a fi instalată in centrale electrice in cincinalul actual. Ca urmare, In 1968, puterea instalată in centrale a atins aproape 5 700 de MW, iar producţia de energie electrică s-a ridicat la aproape 28 miliarde kWh. De unde pină in anul 1950 mai bine de jumătate din puterea instalată era fărîmitată în centrale cu intere sub 10 MW, in prezent ponderea centralelor din această categorie este sub 11 la sută, peste două treimi din puterea totală existentă fiind instalată in centrale mai mari de 100 MW. Este de menționat, că: In anul 1968, (Continuare în pag. a II-a) Telegramă Tovarăşului OLORCERNIK Preşedintele guvernului Republicii Socialiste Cehoslovace In numele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, al poporului român şi al meu personal, vă adresez cele mai calde felicitări cu prilejul numirii dumneavoastră în funcţia de preşedinte al guvernului Republicii Socialiste Cehoslovace, îmi exprim convingerea că relaţiile tradiţionale de prietenie şi colaborare frăţească dintre România şi Cehoslovacia vor cunoaşte o dezvoltare continuă şi multilaterală, în interesul popoarelor noastre, al întăririi unităţii sistemului mondial socialist, al cauzei socialismului şi păcii în lume. Vă urez mult succes în activitatea dv., consacrată dezvoltării continue a R.S. Cehoslovace. ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România In pagina a IlI-a 1969—AN HOTÂRÎTOR AL CINCINALULUI Angajamente pentru sporirea aportului ştiinţei la dezvoltarea economiei naţionale MAJOR/ SALARIUL o expresie a grii şi statului pentru slujitorii şcolii! TELEGRAME ADRESATE C.C. AL P.I. ... TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU 1969 - PANORAMIC LA ORA ZERO A trecut un an, a început un an... E undeva o clipă de hotar, un popas in curgerea eternă a timpului, aşteptat, dorit, îndrăgit, un hotar de reînnoire a ciclului anotimpurilor. E o clipă pe care o aşteptăm Înfriguraţi, secunda de aur rasunind solemnă in marşul vremii, timp de bilanţ şi de hotărire, secundă-oglindă ce concentrează in ea amintirile şi speranţele. Ne bucurăm pentru succese şi le vrem reînnoite. Ne dorim tot mai mari, avem conştiinţa că am mai urcat o treaptă a rodniciei şi a împlinirii. La ora zero, in secunda mirifică ce desparte două cicluri, România petrece după datina străbună. Din munţii Bucovinei şi pină la Porţile de Fier, din Ţara Oaşului şi pină la Tomis, o ţară Întreagă işi cintăreşte roadele şi ocrutează viitorul. In preajma meselor îmbelşugate sau la gura furnalelor, in oţelării şi in săli de bal, ora zero răsună solemnă şi fiecare intră in noul an încărcat de urări de pace, sănătate şi belşug. Va fi un an bun, un an de muncă şi de bucurii, un an care va fi încă un pas Înainte pe drumul bunăstării tuturor.■ ...Să Începem cu... începutul. Noaptea Anului Nou a fost, într-un fel, noaptea de început a Anului pentru siderurgiştii gălăţeni. în cel de-al treilea an al cincinalului, meşterii fontei şi oţelului de pe malurile Dunării, constructorii gigantului metalurgiei româneşti au încheiat victorioşi ciclul siderurgic minereufontă-oţel-laminate ; în 1968 au intrat in funcţiune furnalul de 1700 metri cubi, două convertizoare cu insuflare de oxigen, laminorul Sie-Mng. Minereu-laminate, cercul a fost închis. în marea de oţel a patriei se varsă apele viguroase ale unui nou fluviu : Galaţi. Flacăra nestinsă a oţelului se află aici, la primul ei revelion ! Incandescentele iluminează fetele celor aproape 500 de jurnalişti, oţelari şi laminatori ce se află la posturi. Tovarăşii lor de muncă se află, ca milioane şi milioane de oameni, la mesele îmbelşugate ale revelionului. Printre cîntece şi pahare golite cu veselie, se gîndesc şi la cei care sînt „de serviciu“. Simbolic, la ora zero, maistrul Con-stantin Zamfir dă semnalul descărcării primei şarje de oţel a anului. Gestul său este, poate, concentrarea tuturor gesturilor ţării, a tuturor miinilor ce vor munci de-a lungul anului, sporind zestrea ţării. Şarja orei zero de la Galaţi s-a suprapus salvelor celei mai paşnice artilerii din lume : zecile, sutele de mii de sticle de şampanie, care în acelaşi minut răsunau în întreaga ţară. O nesfîrşită urare de belşug se auzea peste tot; la oţelărie, ea era, în acelaşi minut, faptă. Trecem la un alt „foc nestins“, la Brazi. Aici, 1969 Începuse, începuse de aproape două săptămîni. La ora zero, Combinatul petrochimic de la Brazi aducea darurile sale pentru noul an : depăşiri în valoare de 31 milioane de lei la producţia globală, 21 milioane de lei la planul de export, 30 milioane de lei la beneficii. A fost un an bun 1968. A intrat in producţie fabrica de fenolacetonă, s-a optimizat matematic fabricaţia oxidului de acetilenă, a crescut şi s-a îmbunătăţit sub raport economic producţia de etilenă. 1969 va fi şi el un an bun — spun chimiştii. Certitudinea lor are raţiuni temeinice: anul care a trecut a fost nu numai un drum parcurs, ci şi o pregătire a drumurilor ce le stau în faţă , valoarea producţiei globale se va dubla (pe seama capacităţilor nou intrate în producţie), se vor aplica in producţie rezultatele cercetărilor din ultima vreme, produsele reziduale vor avea o valorificare superioară. La ora zero, atunci cînd în toate oraşele şi satele ţării răsunau urări şi cîntece, cînd petrecerea era în toi, la Brazi, inginerul Gh. Branişte, predînd schimbul, i» ’irjţţ *«* Ciţrcă : „la mulţi ani!“ , calendarul producţiei de fenol... nu arăta 1 ianuarie. Dar nu s-a mirat nimeni: se producea in contul zilei de 23 ianuarie 1969. Anul nou începuse în decembrie. La Brazi, oamenii îşi urau un an bun, pe măsura succeselor obţinute in cel care a trecut. „A fost un an bun în uzina noastră...“ έişi împărtăşesc mulţumirea şi constructorii primelor autoturisme româneşti şi cei al autocamionului „Steagul roşu“. La Braşov, clubul uzinei este împodobit de sărbătoare. Marea familie a constructorilor petrece împreună, aşa după cum întregul an a muncit împreună. Fac excepţie cei care în clipa aceasta sunt la revelionul tineretului de la „Cerbul Carpatin", pasionaţii drumurilor de munte, care au impinzit cabanele din jurul Braşovului, cei care respectă tradiţia „strîngerii familiei". Dar toţi închină un pahar pentru rodul minţii şi mîinii lor, pentru autocamionul a cărui marcă este astăzi o marcă de prestigiu. Sunt mîndri — şi au de ce. Ora zero i-a găsit cu mai bine de 300 de autocamioane predate peste plan, fără a mai socoti şi producţia suplimentară de piese da schimb in valoare de aproape 25 milioane de lei. în anul care s-a scurs, colectivul uzinei a făcut noi paşi pe calea diversificării fabricaţiei, a îmbunătăţirii parametrilor tehnico-eco(Continuare in pag. a n-a) Măsuri operative pentru deszăpezire şi asigurarea unei circulaţii normale în zilele de 1 şi 2 ianuarie in Bucureşti şi în mai multe judeţe ale ţării a căzut o zăpadă abundentă, care a provocat unele greutăţi in buna desfăşurare a circulaţiei pe şosele şi pe calea ferată. Organele de specialitate ale Ministerului Căilor Ferate, Ministerului Transporturilor Auto, Navale şi Aeriene, Consiliul popular al municipiului Bucureşti şi Consiliile populare din judeţele Ilfov, Teleorman, Ialomiţa, Argeş, Olt, Dolj, Galaţi, Brăila, Buzău, Vrancea, Bacău, Braşov etc. — au luat măsuri pentru intrarea in acţiune a mijloacelor de deszăpezire. Deşi în prezent se lucrează intens la deszăpezire, trebuie menţionat totuşi că unele organe de specialitate, printre care acelea a părtinind de Consiliul popular al municipiului Bucureşti şi de Consiliu popular judeţean Prahova, au fost surprinse mai puţin pregătite, ceea ce a determinat începerea cu întîrziere a acţiunii de deszăpezire. Ca un fapt pozitiv se remarcă acţiunea a numeroşi locuitori din Capitală şi din alte localităţi ale ţării, care, din proprie iniţiativă sau la îndemnul deputaţilor şi activiştilor obşteşti, au început curăţirea zăpezii de pe străzile pe care locuiesc. Se recomandă tuturor cetăţenilor, tineretului, de la oraşe şi sate, să dezvolte cut mai larg asemenea iniţiative, să răspundă chemării consiliilor populare şi organizaţiilor obşteşti, astfel ca lucrările de deszăpezire să se desfăşoare tot timpul, să nu se aştepte Încetarea ninsorii, cu atît mai mult cu cît previziunile meteorologice indică ninsoare în continuare. (Continuare In pag. a IlI-a) Acţiuni de deszăpezire in Capitală (Foto: 8. Cristian) Telegramă Tovarăşului FIDEL CASTRO RUZ Prim secretar al C.C. al P.C. din Cuba Prim ministru al Guvernului Revoluţionar al Republicii Cuba Tovarăşului OSVALDO DORTICOS TORRADO Preşedintele Republicii Cuba HAVANA Cu prilejul celei de-a X-a aniversări a „Zilei Eliberării“ — Ziua naţională a Republicii Cuba, din numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat şi al Consiliului de Miniştri, al poporului român şi al nostru personal, vă adresăm dumneavoastră, Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba, guvernului revoluţionar şi poporului frate cubanez cele mai cordiale felicitări şiun cald salut tovărăşesc. Poporul român îşi exprimă solidaritatea sa internaţionalistă cu lupta plină de abnegaţie a poporului cubanez împotriva imperialismului, pentru apărarea cuceririlor revoluţionare şi se bucură din toată inima de succesele de seamă obţinute, sub conducerea Partidului Comunist din Cuba, în opera de construire a socialismului. Sîntem încredinţaţi că relaţiile de prietenie şi colaborare tovărăşească dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Cuba, dintre Republica Socialistă România şi Republica Cuba se vor dezvolta continuu, spre binele popoarelor român şi cubanez, în interesul unităţii sistemului mondial socialist şi al mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, al cauzei socialismului şi păcii. Cu ocazia acestei aniversări jubiliare, vă urăm, dragi tovarăşi, dumneavoastră şi întregului popor cubanez, noi şi importante succese în edificarea societăţii socialiste în Republica Cuba. NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România