Scînteia, martie 1969 (Anul 38, nr. 7991-8021)

1969-03-01 / nr. 7991

PROLETAR! DIN TOATE ȚĂRILE. MÎȚI-VA! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XXXVIII Nr. 7991 Sîmbătă 1 martie 1969 6 PAGINI - 30 BANI Sub conducerea Partidului Comunist Român, I uniţi în Frontul Unt înainte spre noi victorii , în făurirea deplină a socialismului! . ÎNTR-O ATMOSFERĂ DE PUTERNIC ENTUZIASM PATRIOTIC, ZECI DE MII DE ALEGĂTORI AU PARTICIPAT IERI LA MAREA ADUNARE ELECTORALA DIN CAPITALĂ Cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu Piaţa Palatului, inima Capitalei, a pulsat din nou, cu căldură, cu intensitate şi entuziasm, vineri, 28 februarie a.c., cînd marea consultare electorală de pe întreg cuprinsul ţării a fost încununată printr-o mare adunare populară, la care au luat parte tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi ceilalţi conducători ai partidului şi statului. Asemenea întîlniri reprezintă cea mai directă legătură, de la suflet la suflet, între cei ce mînuiesc, pretutindeni în ţara noastră, misiucile construcţiei socialiste, şi între cei care, reprezentîndu-ne în înaltele foruri de partid şi de stat, dau expresia cea mai deplină a voinţei poporului român. Piaţa Palatului, orele 16. Zeci şi zeci de mii de oameni, din toate cartierele Bucureştiului, reprezentînd tot freamătul de viaţă, creaţie, muncă al capitalei României, s-au revărsat ca nişte ritm, pe principalele artere, transformind piaţa într-o mare de capete, într-o mare de glasuri vibrînd la unison: „Trăiască Partidul Comunist Român, forţa politică-conducătoare a societăţii noastre", „Trăiască Frontul Unităţii Socialiste", „Trăiască patria noastră scumpă, România socialistă“,. Glasurile zecilor de mii de oameni scandează■ numele partidului şi numele patriei, numele tovarăşului Ceauşescu, secretarul general al C.C. al P.C.R., conducătorul statului. Este clipa cind în piaţă apar conducătorii partidului şi statului nostru. Prin culoarul viu care se deschide, conducătorii de partid şi de stat se îndreaptă spre Sala Palatului, unde are loc întîlnirea alegătorilor din circumscripţia electorală I Bucureşti şi din celelalte circumscripţii ale Capitalei, cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, candidat pentru Marea Adunare Naţională. Aceeaşi însufleţire domneşte şi în Sala Palatului. Răsună puternic chemarea „Trăiască victoria în alegeri a Frontului Unităţii Socialiste". Pe fundalul scenei pavoazat cu drapelele partidului şi statului, domină stema ţării şi urarea: „Trăiască Frontul Unităţii Socialiste". Cu puternice aplauze şi urate sunt întîmpinaţi, la sosirea în sală, tovarăşii : Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Emil Bodnaraş, Chivu Stoica, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Constantin Drăgan, Janos Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, Petre Blajovici, Dumitru Coliu, Emil Drăgunescu, Mihai Gere, Dumitru Popa, Dumitru Popescu, Vasile Patilinei. La adunare iau parte membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, ai Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, conducători ai organizaţiilor de masă, economice şi obşteşti, reprezentanţi ai consiliilor naţionalităţilor conlocuitoare, ziarişti români şi străini. (Continuare în pag. a III-a) Stimaţi tovarăşi, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Doresc, în primul rînd, să exprim cele mai vii mulţumiri cetăţenilor din Circumscripţia I Bucureşti care mi-au acordat încrederea lor, propunîndu-mă candidat în alegerile de deputaţi pentru Marea Adunare Naţională, (aplauze puternice, urale). Totodată, folosesc acest prilej pentru a adresa calde mulţumiri oamenilor muncii din întreaga ţară pentru încrederea manifestată faţă de toţi candidaţii Frontului Unităţii Socialiste. In aceste manifestări noi vedem o expresie a încrederii întregului popor în Partidul Comunist Român, în politica sa marxistleninistă, politică pe deplin corespunzătoare intereselor vitale ale naţiunii noastre socialiste, (aplauze îndelung repetate). In cursul depunerii candidaturilor pentru Marea Adunare Naţională şi pentru consiliile, populare, în cadrul campaniei electorale, au avut loc nenumărate întîlniri, adunări şi mitinguri la care au participat milioane de cetăţeni. Caracteristica principală a acestor manifestări este dezbaterea deschisă şi multilaterală a problemelor dezvoltării patriei noastre, a căilor pentru ridicarea continuă a nivelului de trai material şi cultural al întregului popor. (aplauze puternice). Se poate spune că întreaga campanie electorală s-a transformat într-o uriaşă manifestare a unităţii poporului nostru în jurul partidului şi guvernului, a voinţei nestrămutate a tuturor celor ce muncesc de a înfăptui neabătut politica internă şi externă a partidului şi guvernului, (aplauze puternice). Criticile aduse muncii unor consilii populare şi altor instituţii de stat şi obşteşti, propunerile făcute cu acest prilej sînt tot atîtea dovezi ale preocupării maselor largi populare de a asigura înfăptuirea fermă a politicii partidului. Marea Adunare Naţională, consiliile populare ce vor fi alese, toate organele de partid şi de stat au datoria de a studia cu toată atenţia problemele ridicate în dezbaterile publice din cadrul campaniei electorale şi de a lua măsurile ce se impun pentru soluţionarea lor corespunzătoare. Acum, la încheierea campaniei electorale, putem constata cu satisfacţie că ea a prilejuit o largă confruntare de păreri asupra tuturor problemelor economico-sociale actuale ale ţării, asupra activităţii desfăşurate pentru traducerea în viaţă a programului de dezvoltare multilaterală a patriei. Campania electorală s-a desfăşurat sub semnul profundului democratism al noii noastre orînduiri, creat pe fundamentul cuceririlor revoluţionare ale oamenilor muncii, al măsurilor adoptate de partid şi de stat pentru asigurarea condiţiilor necesare participării plenare a maselor populare la conducerea ţării. (aplauze). Democratismul nostru socialist îşi găseşte în aceste zile o puternică expresie în faptul că oamenii muncii dezbat principalele aspecte ale politicii noastre interne şi externe care privesc prezentul şi viitorul patriei, se consfătuiesc cu candidaţii Frontului Unităţii Socialiste, cei cărora la 2 Martie urmează să le dea mandatul de reprezentanţi în organele puterii — Marea Adunare Naţională şi consiliile populare asupra problemelor gospodăririi ţării, a oraşelor şi comunelor, îşi exprimă liber opinia, voinţa şi aspiraţiile. Climatul de intensă activitate socială şi politică existent în întreaga ţară demonstrează că poporul nostru este cu adevărat liber şi stăpîn în patria sa, suveran în exercitarea puterii, că el îşi hotărăşte singur soarta, corespunzător intereselor sale supreme, (aplauze îndelung repetate). Aceasta insuflă fiecărui cetăţean, indiferent de categoria socială, profesiune sau naţionalitate, convingerea că se poate afirma neîngrădit pe tărîmul vieţii sociale, că îşi poate manifesta nestingherit energia, capacitatea şi talentul în slujba patriei, a progresului României pe drumul socialismului şi comunismului. (aplauze puternice, urale). Stimaţi tovarăşi, Anul acesta se împlinesc 25 de ani de la eliberarea patriei noastre de sub jugul fascist; această împrejurare conferă alegerilor de la 2 Martie 1969 o însemnătate şi o semnificaţie deosebită. Aceste alegeri prilejuiesc un bogat bilanţ de realizări, de succese remarcabile obţinute de poporul român, sub conducerea partidului comunist, pe drumul făuririi socialismului, al înfloririi patriei, al bunăstării şi fericirii. Cei mai în vîrstă îşi reamintesc în ce situaţie se găsea ţara noastră acum 25 de ani. Subordonarea faţă de Germania nazistă, participarea, alături de forţele hitleriste, la războiul împotriva Uniunii Sovietice, jefuirea bogăţiilor ţării de către armatele germane aduseseră România la marginea catastrofei naţionale. In acele condiţii, dovedindu-se la înălţimea răspunderii sale revoluţionare, naţionale, Partidul Comunist Român a acţionat cu fermitate în unitate cu forţele muncitoreşti, democratice, naţionale, pentru răsturnarea dictaturii fasciste, ieşirea din războiul antisovietic şi alăturarea ţării noastre la coaliţia antihitleristă in lupta pentru eliberarea deplină a patriei şi zdrobirea definitivă a Germaniei fasciste. (vii aplauze). Desfăşurarea evenimentelor este cunoscută şi nu doresc acum să mă opresc asupra lor. Vreau însă să subliniez că fără înfăptuirea actului istoric de la 23 August 1944 România s-ar fi găsit într-o situaţie greu de imaginat. Consider că îndeplinesc o îndatoriresfintă exprimind, şi cu acest prilej, recunoştinţa întregului nostru popor faţă de cei care au luptat pentru eliberarea ţării şi care nu se mai află astăzi printre noi. (aplauze puternice). Doresc, de asemenea, să subliniez şi acum că poporul nostru dă o înaltă preţuire contribuţiei hotărîtoare aduse de Uniunea Sovietică, de Armata Roşie, la înfrîngerea fascismului şi la eliberarea totală a României, (aplauze puternice). Lupta purtată în comun de ostaşii români şi sovietici a pus bazele prieteniei de tip nou între popoarele noastre. Consider, de asemenea, de datoria mea să amintesc şi de contribuţia ostaşilor celorlalte ţări aliate, la zdrobirea fascismului. Vreau să subliniez totodată importanţa luptei eroice duse de toate popoarele cotropite, în frunte cu partidele comuniste, împotriva hitlerismului. Lupta forţelor patriotice împotriva ocupanţilor fascişti a avut un rol deosebit în cucerirea victoriei, demonstrînd încă o dată că nici o forţă din lume nu poate îngenunchea popoarele hotărîte să-şi apere, cu preţul celor mai mari jertfe, libertatea şi independenţa, (aplauze îndelung repetate). Am făcut această evocare pentru a pune mai clar în lumină profundele schimbări săvîrşite în cei 25 de ani care au trecut de la eliberarea ţării. Atît înfăptuirea actului istoric de la 23 August, cît şi toate marile transformări de pînă acumi în structura societăţii noastre, în modul de viaţă al poporului se datoresc Partidului Comunist Român, care s-a dovedit la înălţimea măreţei sale misiuni istorice, la înălţimea răspunderii faţă de naţiunea noastră, faţă de cauza socialismului şi comunismului, (aplauze puternice, urale şi ovaţii). Dragi tovarăşi, In cei patru ani care au trecut de la alegerile precedente, întreaga energie creatoare a poporului nostru a fost îndreptată spre îndeplinirea programului adoptat de Congresul al IX-lea al partidului. Rezultatele obţinute în primii trei ani ai cincinalului şi prevederile pe 1969 sunt superioare planului; ele dovedesc realismul Directivelor Congresului, dîndu-ne convingerea că cincinalul va fi nu numai realizat, ci şi depăşit. Ritmul anual de creştere a producţiei industriale a fost în aceşti trei ani de peste 12 la sută , în chimie ritmul a fost de 21 la sută, în construcţiile de maşini de 16 la sută, în energia electrică de 20 la sută, în industria uşoară de 12 la sută. Un accent deosebit s-a pus pe producţia de maşini-unelte, pe electronică şi electrotehnică, ramuri pentru care s-au întocmit programe speciale conţinînd prevederi de dezvoltare cu mult superioare celor cuprinse în planul cincinal. In ultimii ani au fost adoptate o serie de măsuri în direcţia organizării mai bune a muncii, folosirii mai raţionale a capacităţilor de producţie, reducerii cheltuielilor materiale de producţie, creşterii eficacităţii economiei. Rezultatele pozitive obţinute în aceste direcţii într-un mare număr de întreprinderi evidenţiază rezervele deosebite existente în industria noastră. In domeniul agriculturii, cu toate condiţiile climaterice nefavorabile din 1968, în ultimii trei ani producţia a crescut cu circa 12 la sută, asigurîndu-se în condiţii bune aprovizionarea populaţiei cu produse agroalimentare. Merită subliniate rezultatele pozitive obţinute de întreprinderile agricole de stat ca urmare a măsurilor de îmbunătăţire a organizării activităţii lor. Recenta plenară a conducerii uniunilor cooperatiste a reliefat, de asemenea, progresele obţinute în consolidarea economică a unui număr tot mai mare de cooperative agricole de producţie. Agricultura noastră socialistă — cooperatistă şi de stat — şi-a dovedit din plin trăinicia, superioritatea. In aceşti ani, statul a alocat peste 160 de miliarde lei pentru investiţii, cea mai mare parte a mijloacelor materiale şi financiare fiind îndreptată spre dezvoltarea bazei tehnico-materiale a industriei şi agriculturii. In ultimii trei ani au intrat în producţie circa 700 mari capacităţi industriale. însemnate sume au fost alocate pentru dezvoltarea învăţămîntului şi cercetării ştiinţifice. In acelaşi timp, statul a acordat o atenţie sporită construcţiilor de locuinţe, spitale, creşe şi alte edificii social-culturale. In perioada la care mă refer, venitul naţional a crescut cu circa 8 la sută anual, ceea ce a permis atît alocarea unor sume sporite pentru acumulări — circa 30 la sută din venitul naţional — cît şi creşterea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc. După cum se ştie, încă in 1967, cu un an mai devreme decît se prevăzuse, au fost mărite sala(Continuare în pag. a II-a) Zeci de mii de oameni ai muncii din Capitală s-au adunat în Piaţa Palatului, unde, într-o atmosferă de entuziasm, au urmărit cuvîntarea rostită de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la marea adunare popularii Foto : M. Andreescu