Scînteia, februarie 1971 (Anul 40, nr. 8684-8711)

1971-02-01 / nr. 8684

viaţa internaţionala Proiectul amendamentelor constituţionale menite să permită naţionalizarea minelor de cupru a fost adoptat în unanimitate de comisia pentru probleme juridice a Senatului din Chile. Actuala constituţie nu prevede decit exproprierea ca modalitate de preluare de către stat a unor bunuri particulare. Amendamentele introduc, intre altele, in constituţie şi noţiunea de naţionalizare, ceea ce va facilita adoptarea unor măsuri In vederea limitării intereselor monopolurilor străine şi in alte sectoare importante ale economiei chiliene. In fotografie : aspect de la un miting desfăşurat la Santiago de Chile în sprijinul măsurilor de naţionalizare In apărarea drepturilor legitime de valorificare a bogăţiilor naţionale" BAGDAD 31 (Agerpres) — Consiliul Comandamentului revoluţiei din Irak s-a întrunit simbătă intr-o şedinţă extraordinară, pentru a examina rapoartele primite de la Teheran asupra desfăşurării negocierilor dintre O.P.E.C. şi companiile petroliere. Postul de radio Bagdad a anunţat că Irakul este hotărît să obţină respectarea drepturilor sale legitime in domeniul petrolier şi îşi exprimă solidaritatea cu reprezentanţii O.P.E.C. TRIPOLI 31 (Agerpres) — Intr-o declaraţie făcută la Tripoli, ministrul libian al petrolului, Ezzedin Mabrouk, a reafirmat hotărirea guvernului său de a valorifica bogatele resurse petrolifere ale ţării. El a subliniat că toate companiile petroliere occidentale care operează in Libia trebuie să plătească statului redevenţe conforme cu veniturile ridicate pe care Ie obţin din exploatarea ţiţeiului libian. In acelaşi timp, el a precizat că guvernul de la Tripoli este gata să negocieze cu fiecare dintre aceste companii în pacte, dar nu va accepta convorbiri cu un cartel al societăţilor petroliere. LUSAKA 31 (Agerpres) — Intr-o declaraţie făcută în faţa parlamentului, ministrul de finanţe zambian, John Mwanakatwe, a precizat că, în anul 1970, cuprul a reprezentat 96 la sută din totalul exporturilor Zambiei şi 60 la sută din venitul naţional. El a menţionat că, in raport cu alţi ani, producţia cuprului a fost afectată de închiderea minei „Mufulira“, care a cauzat o scădere de circa 20 la sută a extracţiei de cupru zambian. Pe de altă parte, ministrul zambian s-a referit la consecinţele negative pe care le are asupra economiei ţării sale fluctuaţia preţului cuprului pe piaţa occidentală. El a subliniat că atit Zambia, cit şi alte ţări producătoare de cupru (Congo-Kinshasa şi Chile) au hotărît să adopte măsuri în vederea unei sporiri a preţului cuprului exportat. France Presse. In urma acţiunilor ofensive declanşate de forţele patriotice ADMINISTRAŢIA DE IA PNOM PENH SE AFLĂ ÎNTR-O SITUAŢIE DIFICILĂ PNOM PENH 31 (Agerpres) — Ultimele ştiri transmise din Cambodgia anunţă că forţele patriotice au preluat controlul asupra oraşului Pailin, din regiunea de vest a ţării. Intr-un amplu comentariu consacrat situaţiei din Cambodgia, agenţia France Presse scrie că acţiunile ofensive declanşate recent de către forţele de rezistenţă populară asupra poziţiilor deţinute de trupele inamice in capitala khmeră au demonstrat că regimul Lon Noi nu se află la adăpost nici chiar la Pnom Penh şi că „el nu poate supravieţui fără un sprijin masiv din partea Statelor Unite şi a Administraţiei de la Saigon“. In momentul de faţă, menţionează agenţia, „aviaţia regimului de la Pnom Penh este practic inexistentă şi ea trebuie să fie înlocuită de escadrile americane şi saigoneze, intensificîndu-se astfel intervenţia directă a S.U.A. şi a Administraţiei saigoneze în Cambodgia“. Ca urmare a presiunii crescînde exercitate de patrioţi asupra Pnom Penh-ului, comandamentul militar al regimului Lon Noi a fost nevoit să aducă în capitală importante efective, care participau la operaţiunea de deblocare a şoselei nr. 4, ce face legătura cu portul Kompong Som, unde se află principala rafinărie cambodgiana. De altfel, relatează France Presse, în pofida acţiunilor de amploare declanşate de-a lungul şoselei de trupele generalului Lon Noi, sprijinite de unităţi militare saigoneze, aceasta nu poate fi utilizată decât parţial de convoaielemilitare, transportul petrolului din oraşul Kompong Som spre Pnom Penh fiind în continuare blocat, în vreme ce în capitala khmeră se resimte o penurie acută de carburanţi. Situaţia militară dificilă în care se află Administraţia de la Pnom Penh — scrie aceeaşi agenţie — a avut ca urmare o escaladare a intervenţiei americane in Cambodgia. După ce forţe aeriene americane au sprijinit operaţiunea declanşată de trupele regimului Lon Noi şi de cele saigoneze de-a lungul şoselei nr. 4, ajutorul militar in aviaţie şi echipament de război acordat de Statele Unite Administraţiei de la Pnom Penh a devenit din ce în ce mai evident, mai ales după atacul lansat de forţele de rezistenţă populară asupra aeroportului Pochentong, care deserveşte capitala khmeră. Avioane americane care transportă armament şi muniţii, aterizează şi decolează în văzul tuturor de la Pochentong. Pe pista aceluiaşi aeroport pot fi văzute zilnic avioane saigoneze, în timp ce pe fluviul Mekong, vedete aparţinînd forţelor regimului de la Saigon escortează ambarcaţiunile ce transpoortă armamentul estipat Administraţiei Lop Noi. MADRID Un grup de avocaţi denunţa abuzurile poliţiei MADRID 31 (Agerpres) — Autorităţile franchiste continuă represiunile împotriva patrioţilor din Spania. La Madrid s-a anunţat că opt basci au fost condamnaţi de un tribunal special la pedepse între un an şi doi ani închisoare sub acuzaţia de „asociere ilegală“ şi de a fi făcut „propagandă interzisă“. In acelaşi timp, după cum informează agenţia France Presse, un grup de avocaţi spanioli au adresat o scrisoare preşedintelui Tribunalului suprem în care denunţă abuzurile comise de poliţie. In scrisoare se subliniază că poliţia franchistă operează, de peste o lună, arestări masive în rândurile muncitorilor şi studenţilor, îndeosebi în Ţara Bascilor, la Madrid, Andaluzia şi Catalonia. Semnatarii scrisorii au indicat că poliţia se face vinovată de numeroase abuzuri de putere şi încălcări ale legii, menţinind sub stare de arest persoane puse în libertate de către autoritatea judiciară. La sediile poliţiilor din Sevilla, Granada, San Sebastian, Madrid şi Carthagena, se arată în scrisoare, deţinuţii sunt supuşi torturilor. Avocaţii au cerut ca cei vinovaţi de aceste ilegalităţi să fie pedepsiţi. France Presse informează, totodată, că corespondentul din Sevilla al ziarului „Madrid“, care a relatat despre scrisoarea avocaţilor, a fost arestat Puternice mişcări revendicative în Anglia LONDRA 31 (Agerpres) — Duminică, in a 12-a zi de la începerea grevei celor 230 000 de salariaţi de la P.T.T.-ul britanic, reprezentanţii greviştilor şi ai administraţiei poştelor au căzut de acord să reia tratativele în vederea soluţionării acestui conflict de muncă. Negocierile se vor desfăşura prin intermediul Ministerului Forţei de Muncă şi Productivităţii. La Londra se consideră că ele vor permite găsirea unei soluţii de compromis asupra cererilor greviştilor de mărire a salariilor, ceea ce va facilita reluarea lucrului. Dar greva poştaşilor britanici nu constituie singura acţiune cu caracter revendicativ din această ţară. Intr-adevăr, 15 000 de muncitori de la diferite uzine ale companiei Ford, a doua societate constructoare de automobile din Marea Britanie, au încetat simbătă lucrul în sprijinul cererilor de mărire a salariilor. Incepînd de luni, se consideră că numărul greviştilor acestei companii va ajunge la 45 000, urmind să fie afectate 22 de uzine ale societăţii. Miercuri se va afla şi dacă va începe o grevă a celor 275 000 de feroviari britanici, întrucît în această zi urmează să fie remis răspunsul Consiliului companiilor căilor ferate naţionalizate la cererile formulate privind încheierea unui nou contract colectiv de muncă. agenţiile de presă transmit: Aziz Sidki, vicepremier al Republicii Arabe Unite, şi-a încheiat vizita în R. P. Polonă. în cursul şederii sale la Varşovia, Aziz Sidki a fost primit de Edward Gierek, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P., şi de Jozef Cyrankiewicz, preşedintele Consiliului de Stat al R. P. Polone. Agenţia precizează că această vizită s-a înscris în ampla campanie diplomatică desfăşurată de guvernul R.A.U. în scopul explicării poziţiei sale în problema conflictului din Orientul Apropiat. Un reprezentant al guvernului peruvian a anunţat recunoaşterea oficială a Confederaţiei generale a muncitorilor peruvieni (C.G.M.P.), cea mai mare centrală sindicală din această ţară. Singura centrală sindicală recunoscută pină acum a fost Confederaţia muncitorilor peruvieni, care este sprijinită de partidul A.P.R.A. Hotărirea guvernului de la Lima a fost salutată de participanţii la plenara C.G.M.P. care examinează programul de acţiuni pe anul 1971. Intr-o declaraţie oficială, Confederaţia generală a muncitorilor peruvieni a subliniat că această măsură constituie ,,un pas important îndreptat spre îmbunătăţirea relaţiilor de colaborare dintre muncitori şi guvernul ţării“. O delegaţie guvernamentala a R.P. Mongole, condusă de O. Dorjem, ministru adjunct al comerţului exterior, a sosit la Hanoi. Delegaţia urmează să poarte tratative cu privire la schimburile de mărfuri şi plăţile intre R. D. Vietnam şi Mongolia pe 1971. Prima conferinţă la nivel ministerial a Comisiei economice O.N.U. pentru Africii, care fac parte 41 de state africane, va avea loc între 8 şi 13 februarie, la Tunis. In cadrul conferinţei vor fi examinate diverse aspecte ale situaţiei economice a ţărilor africane, precum şi modalităţile de sporire a eficienţei ajutorului acordat acestor state de către O.N.U. Ministrul de externe egiptean, Mahmud Riad, a sosit in Kuweit pentru a remite emirului Sabah Al Salem Al Sabah un mesaj din partea preşedintelui R.A.U., Anwar el Sadat. Potrivit postului de radio Kuweit, ministrul a declarat că R.A.U. este dispusă să ia parte la Conferinţa arabă la nivel înalt „oriunde ar avea loc“. Guvernul irakian elideră că la ora actuală nu există condiţii favorabile pentru organizarea unei conferinţe arabe la nivel înalt , a declarat un purtător de cuvînt al Ministerului Afacerilor Externe al Irakului. Această declaraţie a fost făcută Agenţiei irakiene de informaţii cu prilejul plecării în Kuweit a ministrului de stat pentru problemele preşedinţiei Republicii Irak, Al Jawari. El urmează să înmineze un mesaj personal al preşedintelui Irakului, emirului Kuweitului în legătură cu problema convocării conferinţei arabe la nivel înalt. Populaţia Argentinei se ridică, potrivit datelor ultimului recensămint, care a avut loc în septembrie 1970, la 23 364 431 locuitori. Ritmul de creştere a populației a cunoscut o uşoară scădere, fiind de 1,5 la sută în 1970 faţă de 1,7 la sută în 1960, cînd a avut loc recensămintul precedent. %/WWWWWA^W\A/\/^/VNArt/W/WV/\/N/WWWWWV/WW\A/WWWW\/VN/ IMPAS LA REUNIUNEA O.S.A. In somptuosul „salon al Americilor“ din Washington, miniştrii de externe din 17 ţări membre ale Organizaţiei Statelor Americane (O.S.A.) şi reprezentanţi speciali ai altor şase dezbat de o săptămînă delicata problemă a „terorismului“ pe continent. încă de anul trecut, comitetul juridic interamerican elaborase, la Rio de Janeiro, un proiect de convenţie care indica mijloacele juridice de reprimare a sechestrărilor de diplomaţi şi funcţionari străini, ca şi alte forme catalogate drept terorism şi practicate in ultimul timp pe continentul latino-american. Dar, chiar de la început se vădise lipsa de consens in sinul O.S.A., unde s-au schiţat trei tendinţe : una de a se abţine de la semnarea şi ratificarea proiectului de convenţie (la a cărui elaborare participaseră numai ţările reprezentate în comitetul juridic interamerican), o a doua de a limita proiectul la problema sechestrării de diplomaţi şi a treia de a-l extinde pentru prevenirea şi reprimarea efectivă a tuturor formelor încadrate, după criterii eterogene sau chiar fără nici un fel de criterii, în noţiunea de terorism politic. In mod special reţinerile şi disensiunile derivă din aceea că miniştrii de externe sunt chemaţi să se pronunţe asupra unui proiect care ar altera, fără îndoială, conceptul de azil politic, ar permite să se codifice din afară tratamentul aplicat acuzaţilor de acte de violenţă politică, nesocotind astfel unul din principiile tradiţionale înscrise în Carta O.S.A., conform căruia orice stat are dreptul de a emite legi în probleme care ţin exclusiv de interesele sale. Dacă în zbuciumata practică a relaţiilor interamericane acest principiu a fost deseori încălcat, juridiceşte el a rămas totuşi, necontestat pină în prezent. Aşa cum era de aşteptat, reuniunea U.S.A. de la Washington a intrat în impas la scurt timp după iniţierea dezbaterilor. In timp ce Brazilia şi Argentina — ţări afectate direct de problema înscrisă pe agendă — apărau insistent „linia dură“, pronunţîndu-se în favoarea „rezolvării globale“, adică a reprimării tuturor actelor de violenţă politică, pe baza unor decizii obligatorii ale C.S.A., Venezuela, prin intermediul ministrului său de externe, a prezentat imediat un amendament la proiectul discutat, în sensul că oricare ar fi măsurile stipulate in convenţie, statul sub a cărui jurisdicţie sau protecţie se află persoanele implicate apreciază singur dacă normele conpreciza mai întii termenii discuţiei, de a se stabili ce se înţelege prin „terorism politic“ şi au propus ca problema sechestrării de diplomaţi să fie discutată în cadrul O.N.U. In intervenţia sa, reprezentantul chilian a avertizat că reuniunea încearcă un van să combată un fenomen fără a se preocupa de remedierea cauzelor sale. „Vrem să vedem depăşită violenţa pe acest venţier sunt aplicabile. (Textul original al proiectului afirmă caracterul obligatoriu al aplicării a tuturor punctelor sale). Disensiunile s-au accentuat ca urmare a intervenţiilor reprezentanţilor mexican şi chilian. Aceştia au insistat asupra necesităţii de a se continent — a declarat el — dar cum să facem ? După părerea noastră, nu ajunge ceea ce se propune aici şi nu e nici potrivit, fiindcă e vorba de măsuri pseudo-preventive, fie de ordin poliţienesc, din categoria celor ce atentează la suveranitatea ţărilor, fie de represiune internă, care sunt ineficace şi aberante. Şi toate acestea ni se propun fără să se fi pus măcar problema examinării cauzelor de ordin economic, social, cultural şi politic ce stau la rădăcina terorismului“. Pe deasupra detaliilor oferite de actuala reuniune de la Washington, se desprinde şi cu acest prilej constatarea că acest organism interamerican nu mai e în stare să frineze curentul de opinie care aspiră spre relaţii echitabile între ţările continentului, spre recunoaşterea în fapt a dreptului fiecărei ţări de a decide suveran in problemele care o privesc. WASHINGTON 31 (Agerpres) — Reuniunea miniştrilor de externe ai O.S.A., convocată de urgenţă sîmbătă in legătură cu acuzaţiile Ecuadorului la adresa S.U.A. de a fi violat prevederile cartei acestei organizaţii prin suspendarea creditelor de ajutor ca măsură de represalii faţă de sechestrarea navelor lor de pescuit, a adoptat o rezoluţie care cheamă părţile să rezolve diferendul prin convorbiri bilaterale sau să apeleze la Curtea Internaţională de Justiţie de la Haga. Rezoluţia a fost adoptată cu 19 voturi şi 4 abţineri — Chile, Peru, Barbados şi Bolivia. După cum s-a mai anunţat, autorităţile navale ecuadoriene au sechestrat şi amendat 17 nave americane, care pescuiau în zona celor 200 mile marine stabilite ca limite ale apelor teritoriale ale Ecuadorului. DE LA CORESPONDENTUL NOSTRU PENTRU AMERICA LATINA V. OROS Declaraţii contradictorii in legătură cu situaţia din Uganda KAMAPALA 31 (Agerpres) — Generalul Idi Amin, care şi-a asumat funcţia de „conducător militar al statului ugandez“, a declarat la postul de radio Kampala că trupe sudaneze au pătruns pe teritoriul Ugandei, pină în apropierea oraşului Kitgum — informează agenţia France Presse..^s.SBSSaw«MiliSi». Această ştire a fost dezminţită în mod categoric de ministrul sudanez al informaţiilor, Omar Haj Moussa, purtătorul de cuvînt oficial al guvernului Sudanului, într-o declaraţie difuzată de postul de radio Omdurman.. . GENEVA 31 (Agerpres) — Un om-gazelă, in virstă de aproximativ 20 de ani, care se hrăneşte cu rădăcini şi frunze şi se deplasează prin sărituri, trăieşte în apropiere de Rio de Oro (Sahara spaniolă). Această ştire a fost dezvăluită de un explorator francez, Jean-Claude Armen, care a afirmat că a făcut „o experienţă extraordinară şi unică trăind aproximativ trei săptămini in apropierea acestei fiinţe“. Cu părul lung, complet gol, tinărul se deplasează in patru labe, dar nu şi-a pierdut in totalitate ereditatea umană : mîinile sale pot să apuce şi el poate să stea in picioare. După cum a afirmat, dr. Paul Rouget, director al „Institutului vieţii“ de la Geneva, care a analizat observaţiile exploratorului, copilul a căzut probabil de pe o cămilă aflată intr-o caravană cînd nu avea decit două sau trei luni, fiind îngrijit de o gazelă. Agenţia France Presse reaminteşte că o descoperirire similară a fost făcută cu cîţiva ani in urmă in India, iar in prezent se numără aproximativ 50 de cazuri de copii sălbatici care au fost crescuţi de lupi, tigri, gazele etc. Ravagiile ciclonului „Felicia" BEIRA 31 (Agerpres) — Ciclonul „Felicia“, care a devastat importante suprafeţe in Mozambic (teritoriu african aflat sub dominaţia colonială portugheză), a provocat numeroase victime in rindul populaţiei. Această catastrofă naturală este apreciată drept cea mai teribilă din cite s-au abătut vreodată asupra Mozambicului. Intre oraşul Laurenţe-Marques şi aeroportul localităţii Quelimane contactele radio au fost restabilite, dar oraşul şi împrejurimile sale nu pot fi aprovizionate pentru moment cu alimente şi medicamente. Plantaţiile de ceai, copra şi trestie de zahăr din regiune au fost complet distruse. Piloţii care au survolat oraşul Quelimane şi împrejurimile sale au declarat că, in aceste localităţi, foarte puţine persoane au mai rămas în viaţă. Regiunea sinistrată oferă un spectacol dezolant — o vastă întindere de apă presărată din loc in loc cu palmierii smulși de furia vîntului. Aproape întreaga parte centrală a Mozambicului și regiunea de frontieră cu Malawi este acoperită de apă, al cărei nivel depășește in unele locuri 8 metri. „APOLLO-14"ultimele momente înainte de lansare După îndelungate pregătiri, după numeroase aminări determinate de semi-eşecul misiunii „Apollo-13", duminică seară la ora 15,23 (ora Americii), 22,23 ora Bucureştiului, nava spaţială „Apollo-14“, avind la bord pe cosmonauţii Alan Shepard, Edgar Mitchell şi Stuart Roosa, urmează să ia startul în direcţia Selenei. (încheierea la ora 19:00 a primei ediţii a ziarului nu ne permite să oferim cititorilor noştri amănunte de la momentul lansării). Informaţiile transmise, pină la această oră, de agenţiile de presă anunţă de la Houston că numărătoarea inversă in vederea lansării navei spaţiale se desfăşoară normal. De asemenea, starea vremii (temperatura 24 grade şi viteza vîntului de 24 de kilometri pe oră) este şi ea favorabilă lansării. Aproximativ 500 000 de spectatori, printre care se află vicepreşedintele S.U.A., Spiro Agnew, membri ai guvernului american, invitaţi de peste hotare, precum şi 2100 de ziarişti din 23 de ţări, aşteaptă cu emoţie începutul celui de al şaselea zbor uman spre lună. Echipajul navei cosmice „Apollo-14’ , Alan B. Shepard Jr. — comandantul navei (centru), Edgar D. Mitchell (stingă) și Stuart A. Roosa (dreapta) Reactualizarea afacerii •’ ■•' »say ’Vi. • > •* S '#i<>:»'íAiiItCjiüb ' -ii £ jT Munoz — Trujillo "; Euforia sărbătorilor ie sfirșit de an cu serpentine, confetti, șampanie (Cordon Rouge, Cordon Bleu? Chestie ie gust) și neapărat caviar, l-a indispus de astă dată pe marele financiar spaniol. De vină este un judecător de instrucţie din Geneva care, cu citeva zile înainte de Anul Nou, a emis un mandat de arestare internaţional împotriva lui Julio Munoz. Ce idee să scormoneşti afaceri vechi de acum aproape zece ani ! 1962. La Santo Domingo, un grup de patrioţi organizează un complot împotriva odiosului dictator Rafael Leonidas Trujillo, care moare asasinat. Aproape imediat, fiii săi, Ramfis şi Rhadames Trujillo, s-au îmbarcat in mare grabă la bordul unui yacht, fără să omită insă să ia cu ei şi tezaurul singerosului dictator, evaluat intre 400 şi 800 milioane franci elveţieni. Cam in aceeaşi perioadă (citeva luni mai tirziu), ziarul elveţian „National Zeitung“ dezvăluia dedesubturile linei afaceri nu tocmaicurate: cumpărarea unor pachete de acţiuni de către financiarul spaniol Julio Munoz, care ii asigurau controlul asupra a două bănci elveţiene. După toate informaţiile, capitalul folosit la această tranzacţie reprezenta tezaurul dominican furat de fiii dictatorului şi plasat, cu ajutorul lui Julio Munoz şi al unor oameni de afaceri elveţieni din Elveţia, Luxemburg şi Lichtenstein. Cercetările ulterioare au dovedit că informaţiile publicate de presa elveţiană corespundeau realităţii. Afacerea a fost insă repede muşamalizată. De ce atita discreţie şi pudoare in jurul unei afaceri scandaloase de mari proporţii ? Pe de o parte, prea multă vilvă ar fi prejudiciat „onorabilitatea“ citorva personalităţi elveţiene, printre care deputatul radical Georges Perréard, consilierul naţional-radical A. Guimard şi cunoscutul industriaş elveţian Doria, care s-au ocupat de înfiinţarea a diferite societăţi in spatele cărora se afla clanul Munoz — Trujillo. Pe de altă parte, băncile elveţiene au făcut totul pentru a minimaliza cut mai mult „cazul“ : reputaţia „industriei“ bancare helvetice trebuia salvată cu orice preţ ! Şi din nou lucrurile păreau să meargă foarte bine şi afacerile puse pe picioare cu fondurile furate de fraţii Trujillo, să prospere. Dar iată că... ulciorul s-a spart. In mai 1965, cele două bănci, controlate de Munoz (din Geneva şi din Saint-Gall) îşi inchid ghişeele. La începutul lui iunie, poliţia elveţiană il arestează pe financiar în clipa cind se pregătea să părăsească Elveţia de pe aeroportul Cointrin. Motivul ? Una dintre „afacerile periferice“ girate de el, Societatea de construcţii Balencu S.A., care trebuia să construiască 400 locuinţe la Onex, dăduse pe neaşteptate faliment. Complicatul mecanism al influenţelor şi intereselor este insă pus din nou In mişcare. „Angrenajele“ funcţionează perfect şi Munoz este repede eliberat. Totul se desfăşoară cu o discreţie absolută. Şi totuşi... Dosarul se îngroaşă cu fiecare zi: noi societăţi care dau faliment, încălcări ale legilor bancare, credite fără acoperire şi multe altele. Băncile elveţiene se grăbesc să-l scoată din încurcătură, acoperind falimentele societăţilor lui Munoz, dar de astă dată „reputaţia“ nu mai poate fi salvată ! Mandatul internaţional de arestare a fost emis. Acum rămîne să asistăm la bătălia decisivă. Va reuși Munoz-Trujillo et Cie să iasă și de această dată basma curată ? D. M. Sfirşitul unui mercenar... ...Coreea, Indochina, Algeria, Congo, Biafra, Sudan. Etape din cariera de tristă faimă a mercenarului Rolf Steiner. Crescut in organizaţia nazistă de tineret Hitlerjugend în spiritul urii şi dispreţului faţă de viaţa omenească, deprins cu cultul pistolului şi crimei in armata hitleristă, Steiner, călăuzindu-se după deviza „banii nu au miros“, şi-a făcut din război o meserie. „Oriunde m-am dus — a arătat el, intr-un interviu apărut nu de mult in ziarul „Die Welt“ — am făcut-o numai pentru propriul meu interes“. Şi interesul era mare. În afară de soldă, care se ridica la mii de dolari pe lună, putea, potrivit condiţiilor contractelor de angajare, să-şi păstreze toate bunurile pe care avea ocazia să le jefuiască. Or, tocmai acesta era lucrul care il atrăgea cel mai mult. A „luptat“, după cum arăta el însuşi, un an încheiat in Coreea, cinci ani in Indochina, apoi, in cadrul Legiunii străine, şapte ani in Algeria. Eşecurile succesive suferite de trupele agresoare in aceste ţări, ca şi experienţa amară a mercenarilor din Congo (Kinshasa) nu l-au învăţat minte. In 1967, după ce s-a autoavansat la gradul de colonel, a constituit din „foşti camarazi şi prieteni“ o unitate de comando şi a plecat in Nigeria pentru a lupta de partea trupelor scizioniste. La timpul său, revista „Der Spiegel“ scria : „Dacă oamenii lui Steiner n-au devenit cunoscuţi datorită actelor de vitejie, in schimb, au devenit temuţi datorită crimelor şi jafurilor la care s-au dedat“. După eşecul secesiunii biafreze, Steiner a căutat şi a găsit un nou cîmp de activitate: Sudanul. Avind acum „gradul“ de generallocotenent, a preluat comanda unităţilor militare ale unei grupări scizioniste, după cum se vede, o adevărată predilecţie in această direcţie. De data aceasta însă totul s-a terminat repede. După invingerea rebeliunii, Steiner s-a refugiat in Uganda în speranţa că aici va putea trăi liniştit din banii „agonisiţi“ cu atita trudă — mai bine-zis cu atit singe — pină cînd se va ivi... un nou cîmp de activitate. S-a înșelat insă amarnic. Arestat după scurt timp, a fost predat autorităților sudaneze în fata cărora va trebui să răspundă pentru fărădelegile sale. De data aceasta, se pare, cariera sa s-a încheiat definitiv. G. D. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA I Bucureşti, Piaţa „Scintei". Tel. 17 801% 17 80 20. Abonamentele se fac la clicile poştale (1 ) iluzorii din întreprinderi ) Instituţii. Tiparul Combinatul Poligrafic Casa Scinteii. 80 380