Scînteia, iunie 1971 (Anul 40, nr. 8803-8832)

1971-06-11 / nr. 8813

SClNTEIA — vineri 11 iunie 1971 VIZITA IN R. P. D. COREEANĂ A DELEGAŢIEI DE PARTID ŞI GUVERNAMENTALE ROMÂNE Vizită protocolară la tovarăşul Nicolae Ceauşescu Tovarăşul Kim Ir Sen, secretar general al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, preşedintele Cabinetului de Miniştri, împreună cu soţia sa, Kim Song E, a făcut joi o vizită protocolară tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, şi soţiei sale, Elena Ceauşescu. La întrevedere, care s-a desfăşurat într-o atmosferă cordială, au luat parte tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, Manea Mănescu, Dumitru Popa, Ion Iliescu, George Macovescu, prim-adjunct al ministrului afacerilor externe, şi Aurel Mălnăşan, ambasadorul român la Phenian. Din partea coreeană au fost prezenţi tovarăşii Toi En Ghen, Kim Ir, Pak Sen Cer, O Jin U, membri ai Comitetului Politic al Comitetului Central al Partidului Muncii din Coreea, Zong Zun Thek, Yang Hyong Sop, membri supleanţi ai Comitetului Politic, Hă Dam, ministrul afacerilor externe, Kang Jăng Sop, ambasadorul R.P.D. Coreene la Bucureşti, şi alte persoane oficiale. SPECTACOL DE GALĂ In onoarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi a soţiei sale, Elena Ceauşescu, a membrilor delegaţiei de partid şi guvernamentale române, la Teatrul Mare din Phenian a avut loc, joi seara, un spectacol de gală. Apariţia în loja oficială a tovarăşilor Nicolae Ceauşescu şi Kim Ir Sen şi a soţiilor lor, a membrilor conducerii de partid şi de stat a celor două ţări a fost întîmpinată cu vii şi îndelungi aplauze. Se intonează imnurile de stat ale Republicii Socialiste România şi Republicii Populare Democrate Coreene. 3 000 de artişti profesionişti şi amatori au prezentat apoi, timp de două ore, epopeea muzicală şi coregrafică „Patria noastră glorioasă“, înmănunchind cîntece populare şi revoluţionare interpretate de coruri şi orchestre reunite, dansuri tradiţionale cu evantaie şi eşarfe, mari montări coregrafice. Spectacolul a redat într-o interpretare impresionantă, de o înaltă ţinută artistică, imagini din lupta pentru eliberarea socială şi naţională a poporului coreean, pentru instaurarea puterii populare şi construirea socialismului în patria sa. Imense scene de ansamblu întruchipează aspecte din lupta detaşamentelor de partizani împotriva ocupaţiei japoneze, a regimului colonial, pentru libertatea şi independenţa ţării, în focul acestor bătălii revoluţionare fiind creat partidul comuniştilor în frunte cu tovarăşul Kim Ir Sen. Sunt evocate atmosfera sărbătorească a zilei victoriei de la 15 august 1945, bucuria cu care au fost întîmpinate reformele democratice, momente istorice pe drumul parcurs de oamenii muncii, sub conducerea partidului, spre instaurarea și întărirea regimului puterii populare. Peste imaginile muncii creatoare, entuziaste a poporului, stăpîn pe soarta sa, se aşterne însă umbra războiului de agresiune al intervenţiei imperialiste americane. Unitatea de monolit a poporului, coreean — care s-a ridicat ca un singur om, la chemarea partidului, apărînd cu bărbăţie, abnegaţie şi eroism pămîntul patriei, viaţa nouă de sub orînduirea socialistă, cuceririle sale — şi-a găsit o expresie emoţionantă într-un tablou coregrafic care se încheie cu momentul sărbătoririi victoriei. Lupta patrioţilor sud-coreeni împotriva ocupaţiei străine şi a autorităţilor reacţionare de la Seul, pentru unificarea patriei, este redată plastic în tabloul „Fiii şi fiicele din sud care luptă“. Intr-o succesiune sugestivă sunt prezentate, apoi, creaţii artistice care slăvesc munca şi realizările de astăzi ale Coreei socialiste, ale Partidului Muncii din Coreea. La sfîrşitul spectacolului, artiştilor li s-a oferit un coş cu flori din partea tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi a soţiei sale, Elena Ceauşescu. Conducătorii de partid şi de stat ai celor două ţări vin pe scenă în mijlocul artiştilor, felicitîndu-i cu căldură, întreaga asistenţă aplaudă minute în şir, ovaţionează pentru prietenia dintre partidele, popoarele şi ţările noastre. Vizite ale tovarăşei Elena Ceauşescu Tovarăşa Elena Ceauşescu, însoţită de tovarăşa Kim Song E, soţia tovarăşului Kim Ir Sen, a vizitat joi dimineaţa Fabrica de ţesături de mătase din Phenian. La vizită a participat şi tovarăşa Maria Mălnăşan, soţia ambasadorului României în R.P.D. Coreeană. La intrarea în fabrică, tovarăşele Elena Ceauşescu şi Kim Song E au fost întîmpinate de tovarăşa Ten Bok Sîn, ministrul industriei textile, precum şi de reprezentanţi ai comitetului orăşenesc de partid şi ai consiliului popular al municipiului. Un mare număr de muncitoare aflate pe platoul de la intrare au aclamat pentru prietenia românocoreeană. Sunt vizitate diferite secţii ale fabricii, precum şi o expoziţie a celor trei sute de sortimente de ţesături realizate aici şi ale căror desene şi culori vădesc un gust ales şi un deosebit meşteşug. In continuare, sunt vizitate creşa şi grădiniţa de copii ale raionului nr. 1 din capitală. Grupuri de mici artişti, purtînd banderole cu tricolorul românesc, interpretează în cinstea oaspetelor cîntece şi dansuri. Tovarăşele Elena Ceauşescu şi Kim Săngu se fotografiază în mijlocul lor. In cursul după-amiezii, tovarăşa Elena Ceauşescu a făcut o vizită la sediul Uniunii Democratice a Femeilor Coreene, unde s-a întîlnit cu tovarăşa Kim Song E, cu tovarăşe din conducerea acestei organizaţii de masă. A avut loc o discuţie despre contribuţia femeilor din cele două ţări la construcţia socialistă. Gazdele au mulţumit în mod deosebit pentru grija părintească manifestată de poporul român, de femeile din România faţă de copiii orfani coreeni care au găsit o adevărată familie la mii de kilometri depărtare de patria lor, în perioada de după încheierea războiului declanşat de imperialiştii americani în anii 1950—1953. Vizita delegaţiei de partid şi guvernamentale a Republicii Socialiste România, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, se află în centrul atenţiei presei coreene, care relevă atmosfera sărbătorească a primirii oaspeţilor români, ca expresie a legăturilor de strînsă prietenie dintre partidele, popoarele şi ţările noastre. Toate ziarele coreene de joi publică ample relatări despre sosirea la Phenian a delegaţiei române, primirea entuziastă făcută de locuitorii capitalei Coreei socialiste, precum şi despre manifestările din prima zi a vizitei. Descriind întimpinarea plină de căldură a oaspeţilor români, „Nodon Sinmun“ arată că „aceasta constituie o expresie a dorinţei nobile a poporului coreean de a întări solidaritatea frăţească cu poporul român, o reflectare vie a sentimentelor pline de căldură cu care întregul popor coreean înconjoară pe oaspeţii dragi din România prietenă. A fost, scrie ziarul, o adevărată revărsare de sentimente ale prieteniei şi solidarităţii frăţeşti“. Materialele consacrate vizitei sunt reliefate prin titluri ca : „Capitala Coreei socialiste exprimă sentimentele prieteniei frăţeşti, ale solidarităţii“, „Vizita va aduce o contribuţie importantă la întărirea şi dezvoltarea relaţiilor de prietenie şi colaborare dintre partidele şi ţările noastre“, „Prietenia şi colaborarea între popoarele coreean şi român se vor adînci şi extinde şi în viitor, în lupta comună pentru victoria cauzei socialismului, împotriva imperialismului“. Ziarele publică în prima pagină mari fotografii in care este surprins momentul cind tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Kim Ir Sen îşi string cu cordialitate miinile. In tot cursul zilei, posturile de radio au transmis ample relatări despre primirea făcută delegaţiei, despre manifestările primei zile a vizitei, precum şi programe de muzică populară românească. Televiziunea din Phenian a prezentat, de asemenea, principalele aspecte din prima zi a vizitei, precum şi filme cu realizări în opera de construire a socialismului în ţara noastră. Evidenţiind semnificaţia vizitei delegaţiei române, „Nodon Sinmun“ arată că ea va contribui la întărirea şi dezvoltarea relaţiilor de prietenie şi cooperare între popoarele coreean şi român. Poporul coreean, scrie ziarul, dă o înaltă apreciere prieteniei cu poporul frate român ; transmitem poporului român urările noastre sincere de noi succese în activitatea sa impetuoasă pentru îndeplinirea sarcinilor noului plan cincinal, trasate la Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român. La rîndul său, „Phenian Sinmun“ arătînd că raporturile de prietenie între popoarele coreean şi român au o îndelungată tradiţie, scrie că vizita delegaţiei române reprezintă un sprijin în lupta poporului coreean pentru edificarea socialismului în partea de nord a ţării, pentru reunificarea paşnică a patriei. Poporul coreean, evidenţiază „Mindiu Cioson“, nutreşte convingerea fermă că relaţiile de prietenie statornicite între cele două partide, ţări şi popoare se vor dezvolta în continuare pe baza marxism-leninismului şi internaţionalismului proletar, în interesul cauzei antiimperialiste, al luptei pentru pace şi socialism. Ca o reflectare a interesului stîrnit în rîndul opiniei publice de vizita delegaţiei, presa centrală inserează, de asemenea, articole despre realizările poporului român în toate domeniile de activitate. Astfel, „Phenian Sinmun“ publică un grupaj de trei articole intitulat „Opera de construcţie a noii economii in plin proces de desfăşurare“, „Agricultura României se dezvoltă într-un ritm rapid“, „Succese in dezvoltarea învăţămîntului şi a ocrotirii sănătăţii“. Toate aceste înfăptuiri ale poporului român, se arată in încheierea grupajului, sunt rezultatul luptei energice pentru edificarea noii orînduiri, sub conducerea Partidului Comunist Român, în frunte cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Ele demonstrează energia inepuizabilă a poporului român, devenit stăpinul propriei sale ţări. PRESA COREEANĂ DESPRE VIZITA DELEGAŢIEI ROMÂNE Tovarăşa Elena Ceauşescu, însoţită de tovarăşa Kim Song E, în vizită la Fabrica de ţesături de mătase din Phenian Solemnitatea unor decorări Joi dimineaţa, a avut loc solemnitatea acordării unor înalte distincţii române şi coreene. Tovarăşul Kim Ir Sen a înmînat tovarăşului Nicolae Ceauşescu, soţiei sale, Elena Ceauşescu, şi tovarăşului Ion Gheorghe Maurer ordinul „Drapelul Republicii“ clasa I. Prezidiul Adunării Populare Supreme a conferit ordinul „Drapelul Republicii“ clasa a II-a membrilor delegaţiei de partid şi guvernamentale române. în cadrul aceleiaşi solemnităţi, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a înmînat tovarăşului Kim Ir Sen, soţiei sale, Kim Săng E, tovarăşului Toi En Ghen, membru al Comitetului Politic, secretar al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, preşedintele Prezidiului Adunării Populare Supreme, şi tovarăşului Kim Ir, membru al Comitetului Politic al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, prim-vicepreşedinte al Cabinetului de Miniştri, ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I. Prin decret al Consiliului de Stat s-au conferit, de asemenea, ordinele „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa a II-a şi „23 August“ clasa a II-a unor tovarăşi din conducerea de partid şi de stat a R.P.D. Coreene. Conferirea acestor înalte distincţii române şi coreene, cu prilejul vizitei oficiale în R.P.D. Coreeană a delegaţiei de partid şi guvernamentale a ţării noastre, reprezintă o expresie grăitoare a legăturilor trainice de prietenie şi colaborare statornicite între cele două partide şi ţări, a sentimentelor de stimă şi solidaritate internaţionalistă pe care le nutresc reciproc popoarele român şi coreean. REPORTAJUL VIZITEI A FOST REALIZAT DE TRIMIŞII SPECIALI Fotografii : Anghel PASAT PAGINA 3 î " V t RĂSPUNZlND CHEMĂRII CONSILIULUI NAȚIONAL AL FRONTULUI UNITĂJIISOCIALISTE \ \—---------------------------------------------------------------------j . Colective de muncă | | | i din întreaga țară j i își sporesc angajamentele j în întrecerea socialistă i | __.......................... Unităţii Socialiste, sporindu-şi an- gajamentele asumate în Întrecerea socialistă pe acest an. „Dimensio- nînd angajamentele suplimentare , spunea ing. Marin Ionescu, di-rectorul Uzinei pentru prelucrarea maselor plastice din Buzău, am ţinut seama de marile rezerve pe care le avem în exploatarea , spaţiilor de producţie şi în perfec- ţionarea tehnologiei“. Sporirea an- gajamentului iniţial la producţia globală (de 8 milioane lei) cu încă 1 1 milion a fost subliniată de parti- , cipanţii la adunare prin propuneri care vizează îmbunătăţirea calităţii produselor. Nici un refuz în acest an la producţia pentru export şi pentru consumul intern, este angajamentul secţiilor uzinei. Reducerea lucrărilor de investiţii cu un milion de lei şi realizarea unor utilaje şi instalaţii prin autoutilaje în valoare de 3 milioane lei, sunt alte angajamente ale colectivului uzinei. La Fabrica de confecţii din Rîmnicu-Sărat, colectivul de muncă întrunit în adunări pe sectoare şi-a exprimat hotărirea de a îndeplini exemplar obligaţiile contractuale. Participanţii la discuţii, printre care muncitorul Ion Stanislav şi maistrul Georgeta Huzureanu, au făcut propuneri concrete privind economisirea materialelor, îmbunătăţirea calităţii confecţiilor şi a circulaţiei semifabricatelor. Rezultatul final al dezbaterilor : suplimentarea angajamentului pe 1971 la producţia globală şi marfă cu încă 1 milion lei, care se va adăuga celor 7 milioane asumate iniţial. Aflat într-un proces continuu de îmbunătăţire a tehnologiilor şi asimilarea unor importante sortimente, colectivul Uzinei mecanice din Buzău şi-a luat angajamentul de a reduce cu 5 zile termenul de introducere în producţia de serie a vagonului de marfă pe 4 osii. Acest angajament, împreună cu valorificarea propunerilor venite de la sectoare şi secţii, va da posibilitatea uzinei să execute suplimentar in acest an 20 de vagoane de marfă şi 1 000 tone de aparate de cale ferată, au subliniat participanţii la discuţii. Ing. Constantin Sandu sublinia in cuvîntul său necesitatea organizării judicioase a proceselor tehnologice, pentru ca sporul de producţie să se efectueze pe baza creşterii productivităţii muncii, în unele secţii şi sectoare, creşterea va fi de 10 la sută. Trebuie amintită, de asemenea, preocuparea constructorilor noilor obiective industriale ale judeţului Buzău pentru a reduce durata de execuţie. Constructorii Uzinei de utilaj terasier s-au angajat ca pină la sfîrşitul anului să realizeze o producţie suplimentară de 25 milioane lei. In cuvîntul său, maistrul Ion Vasile a relevat importanţa policalificării muncitorilor constructori cit şi introducerea mecanizării la toate lucrările. „Numai prin aceste două căi vom obţine o producţie suplimentară de 1 milion de lei". Până în acest moment, colectivele din unităţile economice buzoiene şi-au luat angajamentul de a da o producţie globală suplimentară de aproape 10 milioane lei. JUDEJUL HUNEDOARA In adunările salariaţilor care au avut loc în întreprinderile hunedorene, oamenii muncii din sectoarele miniere, siderurgice, construcţii şi din celelalte domenii, economice au răspuns cu un impresionant entuziasm patriotic chemării Frontului Unităţii Socialiste de a-şi amplifica eforturile în scopul sporirii producţiei materiale in acest prim an al noului cincinal. Aşa, de pildă, siderurgiştii hunedoreni pornind de la realizările remarcabile pe care le-au obţinut în cinstea semicentenarului partidului, supunând unei minuţioase analize posibilităţile reale de care dispun, au ajuns la concluzia că angajamentele luate în întrecere pot fi simţitor îmbunătăţite , producţia marfă suplimentară va ajunge la 75 milioane Iei, faţă de 50 milioane Iei cit prevedea angajamentul iniţial. La principalele produse, angajamentele au fost majorate după cum urmează : cu 200 tone cocs metalurgic, 20 000 tone minereu aglomerat, 3 000 tone oţel şi 5 000 tone laminate. La rîndul său, colectivul de la întreprinderea de construcţii siderurgice Hunedoara a dat cu acest prilej noi dimensiuni contribuţiei pe care este hotărit să şi-o aducă la dezvoltarea economiei naţionale. Reducînd timpul de execuţie a lucrărilor de construcţii-montaj cu 10—90 de zile la principalele obiective industriale, el s-a angajat să îndeplinească planul anual pină la 22 decembrie a. c. Pe această cale, constructorii hunedoreni vor realiza in acest an o producţie suplimentară în valoare de 12 milioane lei, cu 9 milioane lei mai mult decit stabiliseră in angajamentul initial. In aceeaşi notă de entuziasm s-a desfăşurat si adunarea salariaţilor de la întreprinderea minieră Hunedoara, in cadrul căreia minerii, evaluîndu-şi cu realism potenţialul productiv, s-au angajat ca in acest an să pună în plus la dispoziţia economiei o producţie marfă în valoare de 5 100 000 lei, în loc de 2 milioane cit se angajaseră la început. Semnificativ este faptul că, în urma reevaluării posibilităţilor de care dispun, oamenii muncii din municipiul Hunedoara şi-au suplimentat angajamentele la producţia marfă cu peste 36 milioane lei, angajamentul actual la acest indicator ridicîndu-se astfel la peste 93 milioane lei. Aceasta însemna obţinerea în plus a 2 000 tone fier în minereu marfă, 2 200 tone cocs metalurgic, 45 000 tone minereu de fier aglomerat, 12 000 tone fontă, 25 000 tone oţel, 15 000 tone laminate şi multe alte produse. Sabin IONESCU JUDEŢUL BUZĂU In aceste zile, colectivele de muncă din industria şi agricultura judeţului Buzău răspund chemării Consiliului Național al Frontului G. RADU COMUNICAT COMUN cu privire la convorbirile oficiale româno-cambodgiene (Urmare din pag. I) traşi consilierii şi personalul american, precum şi trupele saigoneze. Cele două părţi condamnă extinderea intervenţiei imperialismului S.U.A. în Cambodgia, Vietnam şi Laos, care reprezintă o încălcare a normelor şi principiilor dreptului internaţional şi constituie un pericol pentru pacea în Asia şi în întreaga lume. Ele cer să se pună capăt acţiunilor agresive ale S.U.A. în Indochina, să fie retrase toate trupele americane şi ale aliaţilor lor, să se asigure respectarea dreptului popoarelor cambodgian, vietnamez şi laoţian de a-şi rezolva singure problemele interne, fără nici un amestec din afară, potrivit aspiraţiilor şi voinţei lor. Ele sprijină propunerile prezentate în acest sens de R. D. Vietnam, Frontul Naţional de Eliberare şi Guvernul Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud şi Frontul Patriotic din Laos. In cursul convorbirilor, s-a evidenţiat necesitatea ca, paralel cu intensificarea luptei armate a poporului cambodgian şi a celorlalte popoare din Indochina, să se desfăşoare o activitate politică şi diplomatică mai susţinută, să fie mobilizate eforturile tuturor forţelor antiimperialiste, pentru a determina cercurile imperialiste americane să înceteze agresiunea lor împotriva popoarelor indochineze şi să accepte cit mai curînd o soluţionare politică a problemelor din această regiune. Cele două părţi şi-au reafirmat încrederea că popoarele cambodgian, vietnamez şi laoţian, acţionînd unite, pe baza declaraţiei comune adoptate la conferinţa la nivel înalt a popoarelor din Indochina, şi bucurîndu-se de sprijinul tuturor forţelor democratice, progresiste, de pretutindeni, vor obţine cu siguranţă victoria în lupta împotriva intervenţiei străine, pentru dezvoltarea ţărilor lor în condiţii de pace, libertate şi progres social. Părţile işi exprimă convingerea fermă că relaţiile dintre Republica Socialistă România şi Regatul Cambodgia se vor dezvolta continuu, spre binele popoarelor român şi cambodgian, al luptei împotriva imperialismului, al cauzei progresului şi păcii în lume. In numele poporului român şi al guvernului Republicii Socialiste România, excelenţa sa domnul Nicolae Ceauşescu a invitat pe Samdech Norodom Sianuk să efectueze o vizită oficială în Republica Socialistă România. Samdech Norodom Sianuk a acceptat cu căldură această invitaţie. Data vizitei va fi stabilită ulterior de comun acord între guvernul Republicii Socialiste România și Guvernul Regal de Unitate Națională al Cambodgiei. Convorbirile s-au desfășurat intr-o atmosferă de cordialitate și prietenie reciprocă.