Scînteia, octombrie 1971 (Anul 40, nr. 8924-8954)

1971-10-14 / nr. 8937

viaţa internaţională Dezbaterile din Adunarea Generală a O. N. U. NEW YORK 13. — Corespondentul nostru, C. Alexandroaie, transmite : In continuarea dezbaterilor generale de la Organizaţia Naţiunilor Unite a luat cuvintul ministrul atacurilor externe al Bulgariei, Ivan Başev, care a declarat ca ţara sa nu va precupeţi nici un efort pentru a menţine şi întări încrederea şi înţelegerea reciprocă dintrestatele din Balcani — condiţie indispensabilă a transformării acestei regiuni intr-o ■zonă demuclearizată, a stabilităţii şi unei păci trainice. Referindu-se la problemele europene, vorbitorul a arătat, că a sosit momentul să se treacă, fără condiţii sau rezerve, la pregătirea practică a conferinţei general-europene, care va reprezenta un important pas înainte spre eliminarea divizării , Europei şi spre edificarea unui sistem de securitate colectivă. Reprezentantul Cubei, Ricardo Quesada, a condamnat războiul de agresiune dus de Statele Unite împotriva popoarelor vietnamez, cambodgian şi laoţian. El a sprijinit propunerile prezentate la Conferinţa de la Paris de Guvernul Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud. Vorbitorul a evidenţiat, în continuare, tendinţele spre emancipare naţională şi socială din America Latină. Ţările latino-americane — a spus el — sunt hotărâte să elimine influenţa străină şi să realizeze decolonizarea economică, prin tăierea firelor care leagă economiile lor de trusturile şi monopolurile nord-americane. Reprezentantul Etiopiei, Yohannes 'l’seghe, a subliniat necesitatea înfăptuirii universalităţii O.N.U. şi restabilirii drepturilor legitime ale R.P. Chineze la Naţiunile Unite. Convingerea fermă a ţării mele, a arătat vorbitorul, este că problemele majore care confruntă astăzi omenirea nu pot fi rezolvate fără participarea activă a reprezentanţilor marelui popor chinez. Sirimavo Bandaranaike. primul ministru şi ministrul de externe al Ceylonului, a reafirmat propunerea ţării sale privind transformarea Oceanului Indian într-o zonă a păcii, interzisă armelor şi instalaţiilor militare, precum şi navelor de război. Reprezentantul Indoneziei, R. D.Jajariiningrat, a arătat că ţara sa consideră că „China este una şi indivizibilă şi că ea trebuie, în consecinţă, să-şi recapete drepturile legitime la Naţiunile Unite“. Referindu-se apoi la situaţia din Indochina, vorbitorul a declarat că pacea în această parte a lumii nu poate fi obţinută decât prin respectarea aspiraţiilor legitime ale popoarelor indochineze. întrevederi ale ministrului de externe al României Miercuri, ministrul afacerilor externe al României, Corneliu Mănescu, a avut la New York o întrevedere cu secretarul de stat al S.U.A., Wintamp Rogers. Cei doi miniştri au făcut un schimb de vederi asupra unor probleme importante aflate pe agenda sesiunii Adunării Generale şi care concentrează atenţia majorităţii covirşitoare a statelor asupra securităţii europene şi pregătirilor pentru convocarea unei conferinţe privind securitatea, şi cooperarea europeana, precum şi asupra unor aspecte ale relaţiilor bilaterale. In după-amiaza aceleiaşi zile, Corneliu Mânescu a avut o întrevedere cu ministrul afacerilor externe al Republicii Populare Albania, Nesti Nase. Cu acest prilej, miniştrii român şi albanez au discutat diverse probleme internaţionale aflate în atenţia O.N.U. şi care îşi aşteaptă rezolvări juste potrivit principiilor Cartei şi normelor dreptului internaţional, precum şi probleme ale relaţiilor bilaterale în continuă dezvoltare dintre cele două ţări socialiste. Totodată, ministrul de externe al României a avut o întrevedere de lucru cu ministrul afacerilor externe al Israelului, Abba Eban. Au fost abordate probleme aflate pe agenda sesiunii, între care problema soluţionării conflictului din Orientul Apropiat pe baza rezoluţiei Consiliului de Securitate din noiembrie 1961, precum și aspecte ale securității europene. ★ ★ Congres internaţional de iranologie la Shiraz TEHERAN 13 (Agerpres). In cadrul manifestărilor prilejuite de aniversarea a 2 500 de ani de la întemeierea statului persan, în localitatea Shiraz s-a deschis, miercuri, un Congres internaţional de iranologie, cu tema „Continuitatea civilizaţiei şi culturii iraniene". Aproximativ 310 de personalităţi ale vieţii ştiinţifice şi culturale din 34 de ţări participă la lucrările congresului, cate vor dura trei zile. Lucrările Congresului au fost deschise de către ministrul Curţii imperiale, Assadollah Alam, care a dat citire mesajului de salut adresat participanților de către suveranul Iranului. Ambasadorul României in Turcia şi-a prezentat scrisorile de acreditare ANKARA 13 (Agerpres). — Ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Socialiste România in Republica Turcia, George Marin, şi-a prezentat scrisorile de acreditare preşedintelui Republicii Turcia, Cevdet Sunay. La ceremonie a asistat Osman Altay, ministrul afacerilor externe. După prezentarea scrisorilor de acreditare, între preşedintele Republicii Turcia şi ambasadorul român a avut loc o convorbire cordială. In aceeaşi zi, ambasadorul român, însoţit de membrii ambasadei, a depus o coroană de flori la Mausoleul lui Kemal Ataturk. Politica S.U.A. de „vietnamizare“ a războiului este sortită eşecului UN INTERVIU Al VICEPREŞEDINTELUI CONSILIULUI DE MINIŞTRI AL R. D. VIETNAM HANOI 13 (Agerpres). — După cum informează agenţia V.N.A., Nguyen Duy Trinh, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri şi ministru al afacerilor externe al R.D. Vietnam, a acordat un interviu unui corespondent al postului de televiziune japonez „Nihon Denpa“, in care a arătat, printre altele, că „politica americană de «vietnamizare» a războiului din Vietnamul de sud“ urmăreşte consolidarea administraţiei marionetă şi mărirea armatei acesteia, prin ajutor american in arme, consilieri şi personal militar, precum şi cu sprijinul logistic şi aerian al S.U.A., în vederea înlocuirii trupelor americane cu armata marionetă saigoneză, pentru continuarea războiului. Faptele din ultimii ani au dovedit că politica de vietnamizare a războiului a suferit eşecuri umilitoare, a continuat Nguyen Duy Trinh. Administraţia lui Nguyen Van Thieu este sfîşiată de ascuţite contradicţii interne, trecînd printr-o gravă criză, iar armata marionetă saigoneză nu poate nici să înlocuiască trupele S.U.A., nici să se apere pe ea însăşi. Poporul vietnamez — a continuat el — este pe deplin conştient că, aşa cum arăta preşedintele Ho Şi Min, „nimic nu este mai preţios decit independenţa şi libertatea“. Vietnamul este o ţară cu un teritoriu nu prea mare, cu o populaţie nu prea numeroasă şi cu un potenţial militar şi economic mai mic faţă de cel al Statelor Unite. Dar poporul vietnamez este susţinut de forţa invincibilă a cauzei sale drepte şi dehotărîrea sa de a-şi alege singur destinul ; lupta sa va fi încununată de victorie. NEW YORK 13 (Agerpres). — Miercuri s-a desfăşurat, in Statele Unite, Ziua naţională de protest împotriva agresiunii S.U.A. in Asia de sud-est. Din iniţiativa unui mare număr de organizaţii antirăzboinice, in oraşe, universităţi şi baze militare au avut loc mitinguri şi demonstraţii, la care participanții au cerut încetarea imediată a războiului și retragerea tuturor trupelor americane din Indochina. ★ Preşedintele Anwar Sadat şi-a încheiat vizita în U.R.S.S. MOSCOVA 13 (Agerpres). Miercuri, preşedintele Republicii Arabe a Egiptului, Anwar Sadat, şi-a încheiat vizita oficială în U.R.S.S., efectuată la invitaţia C.C. al P.C.U.S., a Prezidiului Sovietului Suprem şi a guvernului sovietic. In legătură cu această vizită, informează agenţia T.A.S.S., urmează să fie dat publicităţii un comunicat comun. BRIGHTON Deschiderea Conferinţei anuale a Partidului conservator din Marea Britanie LONDRA 13 — Corespondentul nostru, N. Plopeanu, transmite : Miercuri dimineaţa au început la Brighton lucrările celei de-a 89-a conferinţe anuale a Partidului conservator din Marea Britanie. In prima zi a reuniunii au fost dezbătute problemele aderării Angliei la Piaţa comună. Deşi majoritatea delegaţilor au votat pentru aderarea la C.E.E. în condiţiile negociate de guvern, dezbaterile au evidenţiat prezenţa chiar in Partidul conservator a unor membri care fie se opun categoric aderării, fie manifestă rezerve serioase faţă de efectele nefavorabile ale unei asemenea acţiuni asupra economiei britanice. „Poporul britanic este in marea lui majoritate împotriva aderării“ , a spus deputatul Roger Moore. Un alt deputat, Erek Walker Smith, a menţionat că „intrarea în Piaţa comună va fi plătită nu numai în bani, dar şi prin pierderea unei părţi a suveranităţii britanice“. Principalul negociator britanic cu Piaţa comună, Geoffrey Ripon, a recunoscut el însuşi că aderarea implică pentru Anglia reale dificultăţi, între care creşterea preţurilor şi a costului vieţii. de presă transmit: agenţiile Grupul de ofiţeri români, condus de generalul de armată Ion Tutoveanu, comandantul Academiei Militare, care se află la odihnă în R. P. Chineză, s-a întîlnit cu Li Că-şin, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P. C. Chinez, şeful Direcţiei generale politice a Armatei Populare Chineze de Eliberare, şi Pin Sao-hui, membru al C.C. al P. C. Chinez, locţiitor al şefului Marelui Stat Major al Armatei Populare Chineze, de Eliberare. Cu acest prilej, a avut loc o convorbire cordială, prietenească. Directorul general al UNESCO, René Maheu, l-a primit în audienţă pe ambasadorul Valentin Lipatti, delegat permanent al României pe lingă UNESCO, cu ocazia plecării sale definitive din post Cu acest prilej, au fost discutate aspecte privind cooperarea dintre ţara noastră şi UNESCO. Colaborarea greco-bulgaro s-a soldat cu rezultate pozitive in urma recentei vizite a ministrului economiei, Gh. Pezopoulos, în Bulgaria — se arată într-un comunicat al Ministerului Economiei Naţionale al Greciei. In cadrul convorbirilor pe care Pezopoulos le-a avut la Sofia cu ministrul comerţului exterior, Ivan Nedev, şi alte personalitări „au fost examinate într-un spirit de înţelegere reciprocă, posibilităţile şi mijloacele de lărgire a colaborării in numeroase domenii“. Acordul încheiat cu acest prilej pentru crearea comisiei interguvernamentale mixte greco-bulgare — se arată în comunicat — este un pas pozitiv pe linia dezvoltării pe mai departe a relaţiilor economice, comerciale, turistice intre cele două ţări. Miercuri seara, Ministerul Culturii al R.S. Cehe a oferit, în saloanele hotelului „Internaţional“ din Praga, un cocteil in onoarea colectivului Teatrului de Operă si Balet din Bucureşti, care se află în turneu in R. S. Cehoslovacă. Au participat Miloslav Bruzek, ministrul culturii, reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe, ai instituţiilor artistice din capitala cehoslovacă, precum şi ambasadorul României la Praga, Teodor Haş. (Coresp. C. Prisăcaru) ■k La Mistelbach, in imediata vecinătate a Vienei, are loc o „Săptămină românească“, grupind o serie de manifestări cultural-artistice. Marţi, in prezenţa ambasadorului României la Vierea, Dumitru Aninoiu, a avut loc deschiderea oficială a expoziţiei „Imagini din România“ In cuvintarea rostită la deschiderea expoziţiei, primarul oraşului, Franz Bayer, a subliniat „interesul locuitorilor din Mistelbach de a cunoaşte realizările poporului român prieten“. (Coresp. P. Stăncescu). ★ Marţi a avut loc la Paris o seară culturală românească organizată de Asociaţia de prietenie Franţa—România, in colaborare cu ambasada ţăriinoastre. Cu acest prilej, scriitorul francez Georges Pillement şi-a împărtăşit impresiile dintr-o recentă călătorie in România. A urmat un recital de muzică populară susţinut de naistul Gheorghe Zamfir şi orchestra sa, care întreprinde un turneu de concerte in Franţa. Secretarul general al Partidului Progresist al Oamenilor Muncii din Cipru (AKEL), Ezekias Papaioanou, a subliniat, cu ocazia unei adunări a activului de partid care a avut loc la Limasol, necesitatea continuării tratativelor intre comunităţile greacă şi turcă în scopul rezolvării problemei cipriote. „Pentru rezolvarea cu succes a acestei probleme, a spus el, este necesar să se creeze o atmosferă de înţelegere reciprocă şi pace“. Preşedintele Republicii Mexic, Luis Echeverria, a inaugu rat lucrările celei de-a 31-a sesiuni a Consiliului guvernatorilor Ligii societăţilor naţionale de Cruce Roşie, la care participă reprezentanţi ai societăţilor naţionale afiliate la acest organism. Din România participă o delegaţie a Consiliului naţional al societăţilor de Cruce Roşie, condusă de Ion Geoană, membru al Comitetului executiv al consiliului. In baza unui decret al preşedintelui Gaafar El Nubieiry, în funcţia de prim-vicepreşedinte al Sudanului a fost numit Abubakr Awadallah, iar ca vicepreşedinţi, Khaled Abbas şi Abel Aller — anunţă agenţia M.E.N. De asemenea, preşedintele Numeiry a promulgat mai multe decrete privind instituirea unui portofoliu pentru un ministru de stat însărcinat cu afacerile prezidenţiale, a unui oficiu pentru problemele securităţii de stat,crearea unor consilii consultative. La Moscova a avut loc şedinţa Consiliului Băncii Internaţionale de Colaborare Economică. Consiliul a aprobat planul de credite al băncii şi planul de activitate pe anul 1972. Şedinţa s-a desfăşurat într-o atmosferă de prietenie şi deplină înţelegere reciprocă. Ministrul de externe vestgerman Walter Scheel, a sosit miercuri într-o vizită oficială la Lagos, prima etapă a turneului pe care il întreprinde in cîteva state africane (Camerunul, Congo (Kinshasa), Coasta de Fildeş şi Mauritania). Reuniunea Comisiei mixte sovieto-americane vi pr°blemele biologiei şi medicinei spaţiale, creată în urma acordului realizat între Academia de Ştiinţe a U.R.S.S. şi Administraţia naţională pentru aeronautică şi cercetarea spaţiului cosmic (N.A.S A.) din Statele Unite, a avut loc la Moscova. Participanţii au făcut un schimb de informaţii şi au analizat în detaliu rezultatele medico-biologice ale zborurilor navelor cosmice pilotate „Soiuz“ şi „Apollo“, stabilind, de asemenea, recomandări pentru colaborarea în domeniul biologiei şi medicinei cosmice. „Naţionalizarea proprietăţilor deţinute de firma International Petroleum Co. a constituit doar începutul procesului de transformări revoluţionare în Peru" , a declarat preşedintele ţării, Juan Velasco Alvarado, în cadrul unui miting ce a marcat împlinirea a trei ani de la adoptarea, acestei hotărîri. Guvernul peruan, a subliniat preşedintele Alvarado, şi-a stabilit ca obiective primordiale lichidarea sărăciei, analfabetismului, stagnării economice şi consolidarea independenţei ţării. Rezultatele definitive ale alegerilor din Austria. Ministerul de Interne al Austriei a dat publicităţii rezultatele definitive ale alegerilor parlamentare, după numărarea ultimelor 105 000 voturi trimise prin corespondenţă. Partidului socialist i-au revenit 93 mandate, Partidului populist — 80, iar liberalilor — 10. Potrivit acestor rezultate, Partidul socialist a obţinut 50,04 la sută din voturi, Partidul populist — 43,11 la sută şi Partidul liberal — 5,45 la sută. Reprezentanţii industriei chimice sovietice şi franceze consideră utilă încheierea unor contracte de colaborare pe termen lung — au declarat presei conducătorii delegaţiilor U.R.S.S. şi Franţei participante la cea de-a şasea sesiune a grupului mixt pentru industria chimică şi construcţiile de maşini pen- tru chimie. La Havana au luat sfîrşit lucrările consfătuirii Centralei sindicale a oamenilor muncii din Cuba. In rezoluţiile adoptate de consfătuire se evidenţiază importanţa întăririi continue a mişcării sindicale, a atragerii active a oamenilor muncii la rezolvarea sarcinilor de dezvoltare a economiei naţionale a ţării. La Panmunjon 3 3VUt loc-la 13 octombrie, cea de-a patra întîlnire din cadrul convorbirilor preliminare între societăţile de‘Cruce Roşie din R.P.D. Coreeană şi din Coreea de Sud — anunţă agenţia A.C.T.C. Conducătorul părţii nord-coreene a propus, cu acest prilej, încheierea, pină la sfirşitul acestei luni, a convorbirilor preliminare şi începerea convorbirilor propriu-zise la data de 10 decembrie a c. S-a convenit ca a 5-a întîlnire din cadrul convorbirilor preliminare să aibă loc la 20 octombrie. Muncitorii de la şantierele navale „Upper Clyde" din Glasgow au ieşit învingători în confruntarea de peste zece săptămîni cu autorităţile britanice. Ministrul comerţului şi industriei, John Davies, s-a angajat să iniţieze de urgenţă negocieri cu proprietarii de nave în vederea obţinerii unor comenzi ferme pentru şantierele „Upper Clyde“. Haile Selassie, împăratul Etiopiei, şi-a încheiat vizita oficială în R. P. Chineză, anunţă agenţia China Nouă. Comunicatul geriano-libian comun dat publicităţii în Urma întîlnirii de la Hassi Messaoud între preşedintele Algeriei, Houari Boumediene, şi preşedintele Consiliului Comandamentului Revoluţiei din Libia, Moamer El Gedafi, informează că, in cursul întrevederii, care s-a desfăşurat „într-o atmosferă de sinceritate şi înţelegere“, au fost examinate acordurile de cooperare dintre ţările lor. Deputatul în Bundestagul vest-german din partea Uniunii Creştin-Democrate, E. Pirot, s-a aflat in vizită în R.P. Polonă, între 6 şi 12 octombrie, anunţă agenţia P.A.P. Deputatul vest-german a fost primit de Adam Willmann, adjunct al ministrului afacerilor externe al R. P. Polone, şi a avut o serie de întrevederi cu personalităţi ale vieţii politice şi economice din Polonia. Dean Acheson,fost secretar de stat în timpul Administraţiei Truman, a încetat din viaţă, marţi, în virstă de 78 de ani. PARIS Nouă zile fără metro Greva conductorilor de vietre, declanşată mărfi 5 octombrie la Paris, a intrat, ieri, in cea de-a noua zi. Amploarea şi durata, dirzenia cu care cei peste 2 000 grevişti işi manifestă hotărirea de a continua acţiunea lor revendicativă, consecinţele pe plan economic şi social au stirnit reacţii favorabile greviştilor din partea unor largi pături ale opiniei publice, din partea unor personalităţi şi grupări politice din Franţa. In declaraţii făcute presei, în interpelări adresate parlamentului se aduc critici atitudinii adoptate de direcţia reţelei de transporturi pariziene, se cere guvernului să acţioneze pentru rezolvarea în spirit echitabil a revendicărilor greviştilor. Unele ziare amintesc faptul că într-o singură zi de grevă administraţia metroului pierde o sumă echivalentă cu suma necesară pentru satisfacerea cererilor greviştilor pe un an de zile. Intre timp, activitatea economică si comerciala, viaţa publică şi culturală a Parisului cunosc dificultăţi din ce in ce mai mari. Zilnic patru Milioane de pasageri obişnuiţi ai metroului sunt obligaţi să găsească alte mijloace de transport. O sută de autocamioane militare care circulă acum in Paris nu reuşesc să facă faţă afluxului de pasageri, în fiecare dimineaţă mase de pietoni invadează pieţele din faţa principalelor gări. Pentru prima oară in cursul ultimelor decenii s-a recurs la folosirea Senei ca mijloc de transport pentru pasageri. Numeroase vedete destinate plimbărilor turistice sunt puse acum la dispoziţia pietonilor, dar capacitatea lor redusă nu poate rezolva nici pe departe nevoile de transport ale oraşului. Datorită acestor motive, numărul automobilelor ce se înghesuie pe străzile Parisului a depăşit cu 30% cota de saturaţie, ceea ce duce la blocarea totală a circulaţiei in punctele nevralgice ale capitalei franceze. In consecinţă, marile magazine din centrul oraşului au înregistrat o scădere de aproape 50°jo a vinzărilor. Sunt afectate de asemenea şcolile şi cinematografele, precum şi o serie de servicii publice, ambulanţele salvării şi maşinile pompierilor sunt nevoite să folosească un timp de trei ori mai mare pentru deplasarea la locul accidentelor. Negocierile care au avut loc intre reprezentanţii greviştilor şi ai administraţiei metroului nu au dat, pină acum, nici un rezultat. Fermitatea şi hotărirea conductorilor de metro reflectă existenţa unoradinei nemulţumiri. După cum declara un grevist ziarului „l’Aurore", acţiunea celor peste 2 000 conductori vizează satisfacerea unor nevoi materiale indispensabile. Decalajul dintre salariu şi creşterea preţurilor constituie unul dintre motivele principale ale nemulţumirii greviştilor. Conform unor statistici şi previziuni ale C.G.T., scumpirea vieţii în Franţa va atinge pină la sfirşitul acestui an o cotă de aproximativ 8 la sută, fapt care îngrijorează profund largi categorii de salariaţi, contribuind la accentuarea tensiunii sociale şi a luptelor revendicative. Paul DIACONESCU Paris, 13 VI CU PRILEJUL CELEI DE-A 26-A ANIVERSĂRI A PROCLAMĂRII INDEPENDENŢEI LAOSULUI • APEL ADRESAT DE PREŞEDINTELE C.C. AL PARTIDULUI NEO LAO HARSAT POPORULUI ŞI FORŢELOR PATRIOTICE LAOŢIENE XIENG KUANG 13 (Agerpres). — Cu prilejul zilei de 12 octombrie, cea de-a 26-a aniversare a proclamării independenţei Laosului, prinţul Sufanuvong, preşedintele C.C., al Partidului Neo Lao Haksat, a lansat un apel către poporul şi forţele patriotice din ţară. Documentul arată ca în prezent în regiunile eliberate de către forţele patriotice, care reprezintă două treimi din teritoriul ţării, se înregistrează numeroase realizări în domeniile economic, cultural-educativ, sanitar etc., îmbunătăţindu-se nivelul de trai material şi spiritual al populaţiei. în cursul celor 26 de ani de la dobîndirea independenţei, forţele patriotice au scos din luptă peste 222 000 militari inamici, au doborit sau au distrus la sol peste 2 240 avioane, au capturat sau distrus însemnate cantităţi de arme şi muniţii. Apelul exprimă recunoştinţa poporului laoţian faţă de ajutorul şi sprijinul preţios acordat de ţările socialiste cauzei drepte a popoarelor din Indochina. In continuare, apelul adresează întregii populaţii chemarea la întărirea unităţii dintre diferitele naţionalităţi din Laos, dintre Frontul patriotic şi forţele patriotice neutraliste, în lupta pentru aplicarea soluţiei F.P.L. privind reglementarea paşnică a problemei laoţiene, la o şi mai strînsă coordonare a eforturilor poporului laoţian cu cele ale popoarelor vietnamez şi cambodgian, pentru a pune capăt războiului de agresiune purtat de imperialismul S.U.A. în Indochina. In încheierea apelului se exprimă încrederea fermă în victoria luptei drepte a poporului laoțian. Convorbirile dintre reprezentanţii celor două state germane BERLIN 13. — Corespondentul nostru, St. Deju, transmite : Miercuri au fost reluate la Berlin tratativele dintre Michael Kohl, secretar de stat la Consiliul de Miniştri al R. D. Germane, şi Egon Bahr, secretar de stat la Cancelaria federală a R. F. a Germaniei. Părţile au convenit să continue convorbirile şi în cursul zilei de joi. ★ In acelaşi timp, la Berlin s-a anunţat că tratativele dintre Günter Kohrt, secretar de stat în Ministerul de Externe al R.D.G., şi Ulrich Müller, director senatorial din Berlinul occidental, vor fi continuate la 20 octombrie în capitala R. D. Germane. „ZIUA ROMÂNIEI“ la Tîrgul internaţional de la Bagdad BAGDAD 13 (Agerpres). In cadrul Tîrgului internaţional de la Bagdad, a fost organizată o „Zi a României“. Cu acest prilej, consilierul economic de pe lingă Ambasada României nn , Irak, Constantin Roşea, şi directorul pavilionului României, Nicolae Vrabie, au oferit o recepţie, la care au participat directorul general al Tîrgului, consilieri economici ai ţărilor participante, directori de pavilioane, numeroşi oameni de afaceri, ziarişti. Totodată, televiziunea irakiană a transmis imagini de la pavilionul românesc, postul de radio Bagdad a difuzat un interviu acordat de directorul pavilionului ţării noastre, iar ziarele care apar în capitala Irakului au inserat în paginile lor articole despre comerţul exterior al Republicii Socialiste România. R. P. D. COREEANĂ Vizita delegaţiei guvernamentale române PHENIAN 13 (Agerpres). — Agenţia A.C.T.C. relatează că guvernul R.P.D. Coreene a organizat un banchet în onoarea delegaţiei guvernamentale române conduse de Ioan Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini din Republica Socialistă România, care efectuează o vizită în R.P.D. Coreeană. La banchet au participat Zong Zun Tek, vicepreşedinte al Cabinetului de Miniştri, Ke In Thia, ministru al comerţului exterior, Kye Hyon Sun, ministru al primului Minister al Industriei Construcţiilor de Maşini, miniştri adjuncţi şi alte persoane oficiale. A fost prezent Aurel Mălnăşan, ambasadorul României la Phenian. Kye Hyon Sun şi Joan Avram au toastat pentru prietenia şi solidaritatea frăţească dintre popoarele român şi coreean, pentru dezvoltarea relaţiilor economice şi comerciale dintre cele două ţări, menţionează A.C.T.C. Sărbătoarea naţională a Republicii Malgaşe Poporul malgaş sărbătoreşte azi ziua sa naţională — proclamarea Republicii, eveniment care, alături de cucerirea independenţei, a încununat îndelungata luptă pentru dezvoltarea sa de sine stătătoare. Ţară cu o economie precumpănitor agrară. Republica Malgaşe a depus în răstimpul care s-a scurs de atunci eforturi susţinute pentru progres economic, social şi cultural. Pe harta ţării au apărut o serie de obiective industriale în vederea prelucrării marilor bogăţii ale ţării. Din 90 de întreprinderi industriale existente în Republica Malgaşe, 80 au fost construite în ultimii 13 ani. Au fost obţinute rezultate pozitive în agricultură, unde lucrează două treimi din populaţia activă. Eforturi însemnate se depun în ceea ce priveşte formarea de cadre naţionale şi dezvoltarea reţelei de asistenţă socială. O serie de proiecte îndrăzneţe îşi aşteaptă realizarea. Intre acestea se numără importante amenajări portuare, construcţii industriale şi turistice, precum şi lucrări de anvergură pentru extinderea producţiei de orez, principala cultură agricolă, concomitent cu dezvoltarea sectorului zootehniei. Se urmăreşte crearea de noi posturi în diferite sectoare ale activităţii economice şi administrative, care să permită folosirea cit mai raţională a resurselor umane ale ţării. Pe plan extern, Republica Malgaşe se preocupă de dezvoltarea relaţiilor sale cu toate ţările lumii, indiferent de orînduirea lor socială şi politică, militînd cu fermitate pentru lichidarea colonialismului pe pămintul african. Intre România şi Republica Malgaşe s-au stabilit relaţii de prietenie şi colaborare pe planuri diverse. Vizitele reciproce ale unor delegaţii de partid şi de stat — din care menţionăm participarea recentă a unei delegaţii a P.C.R. la Congresul Partidului pentru independenţa Madagascarului — au dus la stabilirea unor legături care cunosc o curbă ascendentă. Poporul român urmăreşte cu sentimente de simpatie şi solidaritate eforturile poporului malgaş pentru consolidarea independenţei economice şi politice, pentru valorificarea in interesul propriu a bogăţiilor naţionale, pentru progres. Cu prilejul sărbătorii naţionale a Republicii Malgaşe, poporul român urează poporului malgaş noi succese pe calea făuririi unei vieţi prospere şi paşnice. Se elaborează proiectul noii constituţii — a anunţat preşedintele Yahya Khan RAWALPINDI 13 (Agerpres). — Intr-un discurs radiodifuzat, preşedintele Pakistanului, Yahya Khan, a declarat că este hotărît să ducă la îndeplinire planurile privind transferarea puterii „reprezentanţilor aleşi ai poporului“. In context, el a anunţat că proiectul noii constituţii a ţârii va fi publicat la 20 decembrie, iar Adunarea Naţională se va reuni cu o săptămină mai tîrziu pentru a forma un nou guvern central. Preşedintele a menţionat, totodată, că va continua să-şi exercite prerogativele de şef al statului cel puţin 90 de zile după întrunirea Adunării Naţionale, pentru a participa la procesul de transferare a puterii. Proiectul de constituţie se află în curs de elaborare de către un „Comitet de experţi“ numiţi de preşedinte. Adunarea Naţională va fi completată, înainte de a se întruni la 20 decembrie, prin organizarea unor alegeri parţiale, pentru ocuparea locurilor deţinute de membri ai Ligii Awami, care au fost descalificaţi, fiind acuzaţi de acţiuni secesioniste. redacţia SI ADMINISTRAŢIA 1 Bucureşti, Piaţa „Scinteil”, TeL 17 60 1o, 17 60 20. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzori din întreprinderi ş I Instituţii. Tiparul Combinatul Poligrafie Casa Scinteli, ÎNTREVEDERI AIE MINISTRULUI ROMÂN AL MINELOR, PETROLULUI SI GEOLOGIEI IN MALTA LA VALLETTA 13. — Trimisul special al Agerpres, N. Puicea, transmite : La invitaţia guvernului Maltei, în capitala malteză a sosit o delegaţie română, condusă de Bujor Almăşan, ministrul minelor, petrolului şi geologiei. Delegaţia, însoţită de Alexandru Dragomirescu, însărcinatul cu afaceri a.i. al României la Roma, a fost primită de către Sir Anthony Mamo, guvernatorul general al Maltei, iar apoi de primul ministru, Dom Mintoff. Cu acest prilej, primul ministru maltez a relevat că rezultatele obţinute de România în dezvoltarea sa multilaterală, precum şi politica sa externă sunt cunoscute şi apreciate în Malta. Delegaţia română a avut, de asemenea, discuţii cu J. Micallef, ministrul industriei, agriculturii şi comerţului, Abert Hyzler, ministrul dezvoltării, şi J. Abela, ministrul finanţelor. Au fost trecute în revistă domeniile în care poate fi dezvoltată cooperarea economică şi tehnico-ştiinţifică româno-malteză. In cadrul celor două întîlniri, s-a făcut un schimb de păreri privind posibilităţile de dezvoltare a relaţiilor dintre Malta şi România, exprimîndu-se dorința intensificării legăturilor bilaterale în diferite domenii. 2006«