Scînteia, octombrie 1971 (Anul 40, nr. 8924-8954)

1971-10-26 / nr. 8949

LEGEA PRIVIND ÎNCADRAREA ŞI PROMOVAREA IN MUNCĂ A PERSONALULUI DIN UNITĂŢILE SOCIALISTE DE STAT O reglementare cuprinzătoare, principială şi echitabilă a încadrării in muncă şi a promovării in funcţii de conducere După cura se ştie, printre actele normative adoptate în cursul actualei sesiuni a Marii Adunări Naţionale se află şi legea privind încadrarea şi promovarea în muncă a personalului din unităţile socialiste de stat, publicată în ziarele de duminică. Prin concepţia ce o călăuzeşte, ca şi prin toate prevederile ei, noua lege oglindeşte exigenţele calitativ superioare pe care conducerea partidului le pune in domeniul politicii de cadre, urmărind ca întregul proces de încadrare şi promovare a cadrelor să contribuie la îndeplinirea obiectivelor mari şi complexe ale programului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. „Activitatea de recrutare, promovare şi calificare a cadrelor pentru toate sectoarele vieţii sociale — sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu — este una din îndatoririle de prim ordin ale întregii noastre societăţi. In stadiul de dezvoltare in care ne găsim, mersul înainte depinde in mod hotăritor şi nemijlocit, de calitatea şi competenţa oamenilor, de capacitatea lor de a stăpini mijloacele de producţie mereu mai perfecţionate, de priceperea de a administra bogăţiile ţării, avuţia naţională, de receptivitatea lor la tot ce e nou şi înaintat, de puterea de a ţine pasul cu progresul mondial". Elaborarea noii legi constituie o dovadă grăitoare a preocupării consecvente a partidului şi statului nostru pentru perfecţionarea tuturor domeniilor vieţii economice şi sociale, corespunzător cerinţelor obiective aie dezvoltării societăţii noastre socialiste. De la primul pînă la ultimul articol, legea reflectă concepţia partidului nostru privind necesitatea aşezării pe baze strict ştiinţifice a întregii activităţi de încadrare şi promovare a cadrelor. Imperativul imprimării acestui caracter ştiinţific politicii de cadre este determinat de faptul că înfăptuirea sarcinilor de dezvoltare în ritm susţinut a economiei naţionale, introducerea celor mai noi realizări ale ştiinţei şi tehnicii in toate domeniile de activitate sunt indisolubil legate de utilizarea judicioasă a cadrelor in concordanţă cu pregătirea, aptitudinile şi experienţa fiecăruia, cu competenţa lor reală în organizarea şi conducerea procesului de producţie. Acestor cerinţe, impuse de stadiul actual de dezvoltare a societăţii noastre, legea le răspunde prin abordarea pe baze principiale noi şi reglementarea în mod unitar, pentru prima oară în ţara noastră, a sistemului de încadrare şi promovare a tuturor categoriilor de personal din unităţile socialiste de stat, a organizării şi desfăşurării examenelor sau concursurilor, a modului de apreciere a activităţii personalului, precum şi a condiţiilor de studii şi vechime. Spiritul în care este concepută noua lege, prevederile ei concrete ilustrează, o dată mai mult, atenţia şi grija stăruitoare cu care tovarăşul Nicolae Ceauşescu veghează ca principiile partidului privind încadrarea şi promovarea în muncă a personalului din unităţile socialiste de stat să se reflecte în legislaţia noastră prin criterii obiective şi metode ştiinţifice, astfel incit să asigure şi în acest domeniu Înfăptuirea echităţii socialiste, să promoveze o înaltă exigenţă faţă de pregătirea profesională şi rezultatele muncii fiecăruia, să înlesnească aprecierea realistă a capacităţii, aptitudinilor şi comportării cadrelor, îndeosebi a celor care îndeplinesc funcţii de conducere. Se detaşează, ca una din trăsăturile definitorii ale noii legi profundul democratism al prevederilor ei, reprezentind astfel un instrument util de adincire a aplicării principiilor democratismului socialist in întreaga sferă a vieţii economice şi sociale. Este semnificativ in această privinţă că legea prevede dreptul colectivului de a-şi spune părerea în legătură cu activitatea cadrelor propuse pentru promovare, persoanele care nu obţin recomandări favorabile din partea colectivului neputind fi promovate. Aceste prevederi, ca şi acelea privind dreptul colectivului de a cere aplicarea unor sancţiuni administrative celor care desfăşoară o activitate profesională necorespunzătoare sau nu respectă ordinea şi disciplina la locul de muncă, reprezintă o lărgire importantă a atribuţiilor conferite colectivelor de oameni ai muncii, atestind astfel un nou pas pe calea dezvoltării democraţiei noastre socialiste. Decurgînd din dubla calitate pe care o au astăzi oamenii muncii — de proprietari ai mijloacelor de producţie şi de producători — legiferarea dreptului lor de a-şi spune părerea în privinţa promovării in unitatea respectivă a celor mai bune cadre in funcţii de conducere este, totodată, determinată de considerente de eficienţă, datorită faptului că, în mod evident, colectivul în mijlocul căruia lucrează cunoaşte cel mai bine şi poate să aprecieze in mod obiectiv calităţile şi rezultatele în muncă ale cadrelor ce urmează a fi promovate. N. RADULESCU (Continuare In pag. a IV-a) CINCINALUL 1971-1975 INVESTIŢIILE temelia dezvoltării rapide şi armonioase a economiei noastre naţionale Corespunzător cerinţelor şi ţelurilor fundamentale ale noii etape istorice de dezvoltare a ţării — făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate — Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român a prevăzut un amplu program de investiţii, de natură să asigure progresul economic susţinut al ţării, in condiţiile revoluţiei tehnico-ştiinţifice contemporane, dezvoltarea unei economii puternice, cu o structură modernă, capabilă să satisfacă cerinţele mereu sporite ale societăţii. Experienţa noastră şi a altor ţări demonstrează cu pregnanţă că numai afectind importante resurse materiale şi financiare din avuţia naţională în vederea dezvoltării şi modernizării forţelor de producţie, creşterii în ritm susţinut a producţiei materiale, se poate asigura mersul hotărît înainte al economiei, ştiinţei şi culturii, ridicarea continuă a nivelului de trai al poporului. Noul plan cincinal reflectă cu fidelitate această constantă a politicii partidului nostru. In lumina sarcinilor stabilite de Congresul al X-lea al P.C.R., planul de dezvoltare economico-socială a ţării pe perioada 1971—1975 prevede realizarea unui volum de investiţii centralizate din fondurile statului de 470 miliarde lei, faţă de 420—435 miliarde lei cit se stabilise iniţial. Dacă la acestea adăugăm fondurile proprii ce vor fi cheltuite de organizaţiile de stat şi cooperatiste, precum şi de populaţie , volumul investiţiilor in actualul cincinal va depăşi 540 miliarde lei, ceea ce reprezintă mai mult decit investiţiile realizate în ultimii zece ani. Este un efort de investiţii de o amploare fără precedent in istoria construcţiei socialiste din România ! Acest grandios program de investiţii reflectă politica de acumulare promovată cu consecvenţă de partidul nostru, politică în care îşi găsesc o îmbinare armonioasă ţelurile imediate şi de perspectivă ale societăţii noastre socialiste. „Pentru ţara noastră, care are de recuperat un important decalaj faţă de alte state — sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu — înfăptuirea consecventă a unui amplu program de investiţii, menţinerea unei rate înalte a acumulării constituie un imperativ vital, de prim ordin. Aceasta este condiţia hotărâtoare de care depinde posibilitatea de a ţine pasul cu competiţia ce se desfăşoară pe plan mondial in domeniul dezvoltării economice şi sociale, de a asigura ridicarea gradului de civilizaţie a societăţii, satisfacerea in tot mai bune condiţii a nevoilor materiale şi spirituale ale maselor, construirea socialismului şi comunismului". Opţiunea pentru alocarea unei părţi însemnate din venitul naţional, în scopul asigurării unei reproducţii lărgite de mare amploare este, în ultimă instanţă, decisivă pentru dezvoltarea susţinută, economică şi socială, a ţării. In acest sens, potrivit hotărîrilor Congresului al X-lea, actualul plan cincinal menţine o proporţie justă intre fondul de acumulare şi fondul de consum, prevăzind o rată a acumulării de 30—32 la sută. Desigur, menţinerea unei asemenea rate înalte a acumulării constituie un efort considerabil pentru statul nostru, pentru întregul popor. Dar oamenii muncii s-au convins din însăşi experienţa proprie a ţării noastre că politica de alocare a unei părţi însemnate din venitul naţional la fondul de acumulare este o politică de înaltă răspundere pentru destinele naţiunii noastre ; ei au înţeles că stabilirea justă a proporţiilor intre fondul de acumulare şi fondul de consum constituie o problemă cardinală, esenţială, pentru Înfăptuirea consecventă a politicii de dezvoltare şi modernizare a forţelor de producţie, de propăşire economică a ţării şi de prosperitate a maselor largi ale poporului. Iată de ce, pornind de la interesele reale, fundamentale ale poporului, Congresul al X-lea al partidului nostru a respins concepţiile consumatoriste care, vădind neînţelegerea legilor esenţiale ale reproducţiei socialiste lărgite, a căilor menite să asigure progresul susţinut, economic şi social, al societăţii noastre, ar fi dus la diminuarea acumulărilor şi, ca atare, la îngustarea bazei de creştere a producţiei de bunuri materiale. Calculele făcute arată că dacă s-ar fi acceptat asemenea concepţii, inevitabil s-ar fi ajuns după un anumit interval de timp la o încetinire a dinamicii venitului naţional, la micşorarea bazei pentru ridicarea nivelului de trai al poporului. O pondere a acumulării mai mică cu 3—5 procente decit cea prevăzută in actualul plan cincinal ar fi dus, indiscutabil, la o creștere a fondului de consum in primii ani ai perioadei, dar, intr-o perspectivă relativ apropiată — pînă la sfirșitul acestui deceniu , fondul de consum ar fi scăzut cu 35—50 miliarde lei față de varianta adoptată. Mircea ANGELESCU Viorel SALAJAN (Continuare în pag. a III-a) DATE DESPRE REPARTIZAREA INVESTITIILOR ® 281,2 miliarde lei IN INDUSTRIE ® 81,4 miliarde lei IN AGRICULTURA PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XLI Nr. 8949 Marți 26 octombrie 1971 6 PAGINI - 30 BANI IN ZIARUL DE AZI: ■ Creşterea combativităţii revoluţionareobiectiv primordial al muncii politice de masă ■ Fiecare absolvent la postul încredinţat de societate! ■ Toate furajele să fie puse la adăpost de intemperii ■ Contraste ■ Faptul divers ■ Sport DESCHIDEREA CURSURILOR ACADEMIEI „ŞTEFAN GHEORGHIU“ Luni dimineaţa a avut loc deschiderea cursurilor Academiei „Ştefan Gheorghiu“ pentru pregătirea cadrelor de conducere a activităţii de partid, social-politice, economice şi administraţiei de stat. Au participat tovarăşii Gheorghe Pană, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., Miron Constantinescu şi Miu Dobrescu, membri supleanţi ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., cadre cu munci de conducere in aparatul central de partid şi de stat, membri ai Consiliului de conducere al Academiei, reprezentanţi ai Ministerului învăţămintului, oameni de ştiinţă şi cultură, cadre didactice, studenţi. Declarind deschise cursurile, tovarăşul Miron Constantinescu, preşedintele consiliului, rector al Academiei, a subliniat în cuvintul său că stadiul actual de dezvoltare a economiei, ştiinţei şi culturii, a întregii vieţi sociale, problemele tot mai complexe pe care le ridică in faţa organelor de partid şi de stat procesul de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate au determinat necesitatea îmbunătăţirii muncii de formare a cadrelor de conducere, creşterea nivelului lor de pregătire corespunzător sarcinilor sporite ce le revin in toate domeniile de activitate. Vorbitorul a relevat faptul că, la propunerile făcute de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a hotărit ca întreaga activitate de pregătire şi (Continuare in pag. a 11-a) Comitetului Central al P.C.R., tovarăşului Nicolae Ceauşescu Intr-o atmosferă de puternic entuziasm, participanţii la adunarea consacrată deschiderii cursurilor au adresat o telegramă Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, in care se spune : Păşind intr-un nou an de învăţămint, comuniştii de la Academia „Ştefan Gheorghiu“, studenţi şi cadre didactice, întregul nostru colectiv ne îndreptăm cu fierbinte recunoştinţă gîndurile spre conducerea partidului, spre dumneavoastră, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, pentru întreaga dumneavoastră activitate pe care o desfăşuraţi în slujba partidului şi patriei, pentru înalta contribuţie pe care o aduceţi la îmbogăţirea gîndirii teoretice marxist-leniniste, la rezolvarea creatoare a problemelor practice ce le impune dezvoltarea multilaterală a societăţii socialiste în ţara noastră. Măsurile stabilite de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., ampla dumneavoastră expunere, stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, la şedinţa de lucru cu activul din domeniul ideologiei reprezintă o nouă şi strălucită expresie a grijii pe care o manifestaţi pentru destinele naţiunii noastre socialiste, a neobositei activităţi pe care o dedicaţi soluţionării marilor probleme ca stau în faţa partidului şi poporului. Grandiosul program privind îmbunătăţirea muncii politico-ideologice şi cultural-educative, elaborat în lumina istoricelor hotărîri ale Congresului al X-lea, care poartă pecetea înaltei responsabilităţi faţă de interesele majore ale poporului şi ale socialismului, reprezintă pentru toţi comuniştii din Academie un îndreptar de mare preţ în ridicarea la un nivel Înalt a întregii noastre activităţi. Recenta hotărire a Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. cu privire la organizarea Academiei pune in faţa noastră sarcini de înaltă răspundere politică. Ea porneşte de la principiul care guvernează întreaga activitate din ţara noastră, că forţa politică conducătoare a societăţii româneşti este Partidul Comunist Român şi pentru exercitarea acestui rol este necesar să se asigure pregătirea superioară unitară a cadrelor de conducere, cadre care să aplice în viaţă cu fermitate revoluţionară linia politică a partidului, să contribuie la dezvoltarea creatoare a teoriei şi practicii construirii societăţii socialiste în România. In lumina acestor sarcini vom asigura ca planurile şi programul de învăţămînt, toate formele de activitate didactică, ştiinţifică şi educativă să corespundă pe deplin obiectivelor puse în faţa Academiei „Ştefan Gheorghiu“, cu toate sectoarele sale, de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. La baza întregii noastre activităţi va sta studierea documentelor şi hotărârilor Partidului Comunist Român, a problemelor făuririi unei Românii moderne şi prospere, a proceselor revoluţionare din lumea contemporană, în spiritul concepţiei materialist dialectice despre lume şi viaţă. In munca noastră vom lega strîns procesul de învăţămînt cu activitatea de cercetare ştiinţifică, cu practica. Vom participa activ la studierea formelor şi metodelor concrete de activitate ale organelor şi organizaţiilor de partid, de masă, de stat şi economice, la generalizarea experienţei înaintate, însufleţiţi de dorinţa şi de hotărîrea fermă, revoluţionară de a ridica Întreaga noastră muncă pa trepte tot mai Înalte, de remarcabilul exemplu pe care ni-l daţi in permanenţă, de activitatea neobosită pe care o desfăşuraţi în slujba cauzei socialismului, vă asigurăm, iubite tovarăşe secretar general, că ne vom spori eforturile şi contribuţia la activitatea ştiinţifică, ideologică şi de educare, în spiritul ideologiei marxist-leniniste, a omului noii orînduiri devotat cu trup şi suflet societăţii noastre socialiste. Ne exprimăm hotărîrea să aducem o contribuţie sporită în propagarea ideologiei marxist-leniniste, in combaterea cu intransigenţă revoluţionară a mentalităţilor înapoiate, a influenţelor ideologiei burgheze sub orice formă s-ar manifesta gig. Studenţii, cursanţii, cadrele didactice, toţi comuniştii din Academie ne considerăm angajaţi total in munca de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, de promovare a liniei politice înţelepte interne şi externe a partidului şi statului nostru, de dezvoltare a relaţiilor de strinsă prietenie şi colaborare cu toate ţările socialiste, de asigurare a unităţii mişcării comuniste internaţionale, de întărire a forţelor largului front antiimperialist. Vom milita neabătut, prin toate formele muncii noastre, pentru înfăptuirea politicii realiste, clarvăzătoare a partidului, care corespunde in gradul cel mai înalt intereselor clasei noastre muncitoare, ale întregului popor, ridicării patriei noastre pe noi culmi ale progresului şi civilizaţiei. INVESTIŢIILE CENTRALIZATE DIN FONDURILE STATULUI Plecarea tovarăşilor Manea Mănescu şi Paul Niculescu-Mizil la Budapesta Budapesta Luni dimineaţă au plecat la Budapesta tovarăşii Manea Mănescu şi Paul Niculescu-Mizil, membri ai Comitetului Executiv, ai Prezidiului Permanent, secretari ai C.C. al P.C.R., care, la invitaţia C.C. al P.M.S.U., vor face o vizită de prietenie in R.P. Ungară. La plecare, pe aeroportul Otopeni, erau prezenţi tovarăşii Emil Bodnaraş, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Perma In aceeaşi zi, tovarăşii Manea Mănescu şi Paul Niculescu-Mizil au sosit la Budapesta. Pe aeroportul Ferihegyi, oaspeţii au fost întîmpinaţi de Aczel György şi Komócsin Zoltán, membri ai Birouent al C.C. al P.C.R., Gheorghe Pană, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., Vasile Vlad, şef de secţie la C.C. al P.C.R, Ion St. Ion, vicepreşedinte al Consiliului Economic, activişti de partid. Au fost de faţă Ferenc Martin, ambasadorul R.P. Ungare la Bucureşti, şi membri ai ambasadei lui Politic, secretari ai C.C. al P.M.S.U. Au fost prezenţi, de asemenea, Ioan Cotoţ, ambasadorul României la Budapesta, şi membri ai ambasadei. (Agerpres) Maiestăţii Sale Imperiale MOHAMMAD REZA PAHLAVI ARYAMEHR Şahinşahul Iranului Cu prilejul aniversării zilei de naştere a Maiestăţii Voastre Imperiale — sărbătoarea naţională a Iranului — vă adresez cele mai calde felicitări, împreună cu cele mai bune urări de sănătate şi fericire personală, de progres şi pace poporului iranian. Amintindu-mi cu plăcere de recenta vizită in Iran şi de convorbirile pe care le-am avut cu această ocazie, îmi exprim convingerea că relaţiile prieteneşti, de colaborare dintre popoarele şi ţările noastre se vor dezvolta in continuare, în interesul lor reciproc, al cauzei păcii şi înţelegerii internaţionale. NICOLAE CEAUŞESCU Excelenţei Sale Domnului AMIR ABBAS HOVEYDA Primul ministru al Iranului Folosesc plăcutul prilej pe care mi-l oferă Ziua naţională a Iranului pentru a vă adresa cele mai sincere felicitări, o dată cu cele mai bune urări de sănătate şi fericire Excelenţei Voastre, de pace şi progres pentru poporul iranian prieten. ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România Excelenţei Sale Domnul Dr. H. C. FRANZ JONAS Preşedintele federal al Republicii Austria Cu prilejul celei de-a 16-a aniversări a Zilei naţionale a Republicii Austria, îmi este deosebit de plăcut să vă adresez Excelenţă, în numele Consiliului de Stat, al poporului român şi al meu personal, calde felicitări, cele mai bune urări de sănătate şi fericire personală, iar poporului austriac prieten — pace şi prosperitate. NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Excelenţei Sale Domnul NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Mulţumesc călduros Excelenţei Voastre pentru felicitările cordiale şi urările adresate poporului nostru şi mie personal cu ocazia Zilei naţionale a Republicii Democratice Populare a Yemenului. SALEM ROBAYA ALI Preşedintele Consiliului Prezidenţial al Republicii Democratice Populare a Yemenului