Scînteia, ianuarie 1972 (Anul 41, nr. 9016-9044)

1972-01-03 / nr. 9016

viaţa internaţionala_____ MESAJE MOSCOVA (Agerpres). — N. V. Podgornîi, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., transmiţind, intr-o cuvintare radiotelevizată, mesajul de Anul Nou adresat poporului sovietic de C.C. al P.C.U.S., Prezidiul Sovietului Suprem şi Consiliul de Miniştri, a subliniat că 1971 a fost anul Congresului al XXIV-lea al P.C.U.S., primul an al celui de-al 9-lea cincinal sovietic, un an de avint politic şi de entuziasm în muncă al maselor in lupta pentru îndeplinirea planurilor trasate de partid. El a arătat că toate ramurile economiei naţionale s-au dezvoltat in mod sigur, s-au obţinut succese noi în ştiinţă şi tehnică, au crescut potenţialul economic şi capacitatea de apărare a statului sovietic, viaţa poporului a devenit şi mai multilaterală şi pulsează mai din plin. Anul 1971, a arătat N. V. Podgornii, a fost un an de activitate intensă a statului sovietic pe planul politicii externe. Referindu-se la evoluţia situaţiei internaţionale in anul ce s-a încheiat, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. a evidenţiat, printre altele, că in 1971 s-au obţinut noi succese în destinderea atmosferei in Europa. HANOI 1 (Agerpres). — Anul 1971 s-a caracterizat prin victorii de importanţă strategică ale poporului vietnamez şi ale tuturor popoarelor Indochinei, se arată în mesajul de Anul Nou al preşedintelui R. D. Vietnam, Ton Duc Tuang. Pe frontul diplomatic, reliefează mesajul, propunerile în şapte puncte ale Guvernului Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud s-au bucurat de o puternică aprobare şi sprijin, atît in ţară, cit şi in străinătate. In domeniul construcţiei socialiste, se subliniază în mesaj, în R. D. Vietnam s-au depus mari eforturi in mişcarea de întrecere patriotică pentru îndeplinirea planului de stat. în anul care a trecut, asupra ţării s-au abătut mari inundaţii, dar poporul unindu-şi forţele, cu ajutorul guvernului, a învins dificultăţile şi a intensificat producţia şi lupta. Ton Duc Thang a exprimat mulţumiri sincere ţărilor socialiste, partidelor comuniste şi muncitoreşti, guvernelor şi popoarelor iubitoare de pace şi dreptate pentru sprijinul şi ajutorul acordat poporului vietnamez. BELGRAD (Agerpres). — Intr-o declaraţie făcută posturilor de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou,, preşedintele R.S.F. Iugoslavia, Iosip Broz Tito, a caracterizat anul ce a trecut drept deosebit de dinamic şi fructuos atit pe planul dezvoltării interne, cit şi al activităţii de politică externă a Iugoslaviei, în 1971, a spus el, s-au făcut paşi importanţi pe calea dezvoltării continue a relaţiilor socialiste, ceea ce reprezintă o mare importanţă pentru viitorul ţării. Datorită muncii pline de abnegaţie a oamenilor, a adăugat preşedintele Tito, s-a continuat cu succes procesul de dezvoltare a Iugoslaviei; în 1971, producţia industrială a crescut cu 10 la sută, iar productivitatea muncii cu aproximativ 5 la sută. Referindu-se la activitatea pe plan extern a ţării, Iosip Broz Tito a arătat că succesele importante obţinute în acest domeniu sunt reflectate nu numai în promovarea unei colaborări multilaterale cu multe ţări din lume, ci şi, în primul rind, in faptul că s-a consolidat mult poziţia Iugoslaviei ca ţară socialistă. Menţionind că, în anul care a trecut, a avut întâlniri şi convorbiri cu şefii a peste 20 de state, preşedintele Tito a arătat : M-am convins că predomină tot mai mult ideea şi conştiinţa cu privire la necesitatea asigurării păcii şi securităţii in lume, hotărirea de a se acţiona in această direcţie, de a se DE ANUL NOUPuternică dezaprobare faţă de acţiunile agresive americane împotriva R. D. Vietnam soluţiona pe cale paşnică problemele internaţionale actuale. VARŞOVIA (Agerpres). — Edward Gierek, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P., incuvintarea radiotelevizată de Anul Nou, a caracterizat anul care a trecut drept un an greu dar şi de muncă rodnică şi creatoare. S-au obţinut rezultate bune în industrie şi agricultură, s-a întărit legătura partidului cu clasa muncitoare şi cu întregul popor. Cea mai valoroasă realizare a anului 1971 o constituie munca perseverentă, iniţiativa creatoare şi abnegaţia de care a dat dovadă clasa muncitoare, a spus Gierek, menţionind apoi sarcinile puse în faţa ţării de Congresul al VI-lea al P.M.U.P. Referindu-se la anul internaţional 1971, primul-secretar al C.C. al P.M.U.P. a reliefat, printre altele, că pe continentul european cauza păcii a progresat şi s-a referit la activitatea Poloniei in această direcţie. PHENIAN 2 (Agerpres). — Anul 1971 — primul an al îndeplinirii programului trasat de Congresul al V-lea al Partidului Muncii din Coreea — a fost marcat de succese strălucite în lupta pentru construirea socialismului in partea de nord a republicii, în acordarea unui sprijin activ poporului sud-coreean în lupta sa revoluţionară şi pentru întărirea solidarităţii internaţionale a R.P.D. Coreene cu popoarele revoluţionare din lumea întreagă, a arătat Kim Ir Sen, preşedintele Cabinetului de Miniştri al R.P.D. Coreene în mesajul cu ocazia Anului Nou. El a amintit, totodată, că în 1971, după 26 de ani, reprezentanţi ai societăţilor de Cruce Roşie din R.P.D. Coreeană şi Coreea de sud s-au întilnit pentru prima dată, întregul popor coreean, a relevat Kim Ir Sen, este foarte bucuros că aceste contacte s-au materializat şi îşi exprimă speranţa că convorbirile respective vor trasa o cale justă pentru înlăturarea barierelor dintre nord şi sud şi pentru înfăptuirea reunificării paşnice a ţării. Guvernul R.P.D. Coreene, a adăugat el, va continua să lupta pentru reunificarea paşnică independentă a ţării şi va depune toate eforturile in acest scop. SOFIA 1 (Agerpres). — In cuvîntul de salut rostit la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou, preşedintele Consiliului de Stat al R. P. Bulgaria, Todor Jivkov, a reliefat că pentru popoarele ţărilor socialiste, in rindul cărora păşeşte cu încredere şi Bulgaria, 1971 a fost un an rodnic in toate domeniile. Abordînd aspecte ale situaţiei internaţionale, Todor Jivkov a reliefat că pe continentul european climatul politic s-a îmbunătăţit simţitor şi s-au deschis perspective reale pentru convocarea Conferinţei în problemele securităţii şi colaborării în Europa. El a arătat apoi că lupta de eliberare a popoarelor şi-a continuat marşul istoric impetuos spre un final victorios, iar rezultatele anului 1971 sunt pozitive şi optimiste. BUDAPESTA (Agerpres). — Preşedintele Consiliului Prezidenţial al R. P. Ungare, Pal Losonczi, în cuvîntarea radiotelevizată rostită cu ocazia Anului Nou, a trecut în revistă principalele evenimente interne din 1971, determinate de traducerea in viaţă a hotăririlor Congresului al X-lea al P.M.S.U. şi a făcut, totodată, bilanţul rezultatelor activităţii pa linia îndeplinirii planului economiei naţionale pe 1971. Referindu-se la probleme de politică externă, Pal Losonczi a subliniat că, anul 1971 a fost caracterizat prin extinderea metodei tratativelor în relaţiile internaţionale şi că, în urma eforturilor depuse de ţările socialiste, s-a făcut un pas înainte pe calea spre instaurarea unei păci trainice şi a securităţii pe continentul european. El a exprimat solidaritatea Ungariei cu cei care luptă pentru libertate şi independenţă. PRAGA 1 (Agerpres). — Preşedintele Republicii Socialiste Cehoslovace, Ludvik Svoboda, în cuvintarea rostită de Anul Nou, a reliefat activitatea bună depusă în 1971, declarind că se va face totul pentru ca anul care începe să fie şi mai bun. Ludvik Svoboda a subliniat apoi importanţa Congresului al XIV-lea al P.C. din Cehoslovacia pentru dezvoltarea viitoare a ţării. Referindu-se la situaţia internaţională, preşedintele R. S. Cehoslovace a arătat că, în anul care a trecut, s-a desfăşurat o amplă activitate pentru asigurarea păcii generale, deşi situaţia continuă să rămînă complexă. Forţele păcii şi ale socialismului, a adăugat el, au acum în lume poziţii mai trainice ca oricînd. Aceasta creează condiţii favorabile pentru lupta continuă împotriva forţelor imperialismului, pentru pace şi progres în lume. Anul acesta obiectivul nostru nemijlocit este de a realiza un progres evident în consolidarea păcii, securităţii şi colaborării de bună vecinătate in Europa, a spus L. Svoboda. BERLIN 2 (Agerpres). — In mesajul său cu prilejul Anului Nou, preşedintele Consiliului de Stat al R. D. Germane, Walter Ulbricht, a apreciat că în anul 1971 viaţa oamenilor din republică a devenit mai bogată şi mai frumoasă. Progresele înregistrate au la bază munca plină de abnegaţie, capacităţile şi hărnicia clasei muncitoare, a ţăranilor cooperatori, a intelectualilor şi a tuturor oamenilor muncii şi au adus o mare contribuţie la construcţia socialismului. De aceea simt nevoia de a le mulţumi. „Anul 1971 — a spus el — se încheie cu bune rezultate economice, astfel incit există premise favorabile pentru startul anului 1972“. Referindu-se la unele probleme internaţionale, vorbitorul a apreciat progresele înregistrate in coexistenţa paşnică in Europa. „Paşi importanţi pe această cale — a spus el — sunt tratatele Uniunii Sovietice şi R. P. Polone cu R. F. a Germaniei, acordul cvadripartit asupra Berlinului occidental şi convenţiile semnate între guvernul R.D.G. şi guvernul R.F.G., precum şi între guvernul R.D.G. şi Senatul Berlinului occidental“. SLMAN:16 ani de la proclamarea independenţei La 1 ianuarie 1972, Sudanul a sărbătorit împlinirea a 16 ani de la proclamarea independenţei. In perioada care a trecut de la această dată memorabilă in istoria ţării, poporul sudanez a depus eforturi însemnate pentru dezvoltare economică şi progres social. Se ştie că în timpul dominaţiei coloniale, economia Sudanului se baza pe o singură cultură — bumbacul. în anii independenţei, poporul sudanez a depus eforturi însemnate pentru valorificarea superioară a materiilor prime de care dispune ; pe harta ţării au apărut o serie de întreprinderi industriale, în scopul exercitării suveranităţii asupra bogăţiilor ţării, statul sudanez a preluat controlul asupra numeroaselor companii străine, băncilor şi întreprinderilor comerciale. Paralel se desfăşoară un proces de formare şi promovare a cadrelor proprii in economie şi administraţia de stat. Pe plan extern, tinărul stat se pronunţă pentru eliminarea definitivă a colonialismului şi apartheidului de pe continentul african, dezvoltă relaţii de prietenie şi colaborare cu toate ţările lumii. Recent, guvernele Republicii Socialiste România şi Republicii Democratice Sudan au hotărit, după cum se ştie, restabilirea relaţiilor reciproce. Cele două guverne au convenit să facă schimb de ambasadori rezidenţi la Khartum şi, respectiv, Bucureşti. Cu prilejul sărbătorii naţionale a Sudanului, poporul român adresează poporului sudanez urări de propăşire, de noi succese pe calea consolidării independenţei politice şi economice. A. B. Poporul camerunez a sărbătorit la 1 ianuarie împlinirea a 12 ani de la proclamarea independenţei ţării sale, în fotografie: Vedere din oraşul Douala, centru economic principal al Camerunului la VIETNAMUL DE SUD 2 (Agerpres). — Ministerul Afacerilor Externe al Guvernului Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud a condamnat sever, într-o declaraţie difuzată de agenţia de presă „Eliberarea“, raidurile aeriene ale S.U.A. împotriva Republicii Democrate Vietnam. Declaraţia relevă sprijinul deplin al G.R.P. pentru poziţia justă expusă în declaraţia din 29 decembrie 1971 a Ministerului Afacerilor Externe al R. D. Vietnam şi reafirmă hotărirea populaţiei sudvietnameze de a lupta alături de compatrioţii din nord pînă la victoria finală, pentru eliberarea sudului, apărarea nordului şi trecerea la reunificarea paşnică a patriei, pentru alungarea în strînsă alianţă cu popoarele frăţeşti ale Cambodgiei şi Laosului a agresorilor americani din Indochina. Comitetul Central al Frontului Naţional de Eliberare din Vietnamul de Sud a dat publicităţii, de asemenea, o declaraţie în care condamnă noile acţiuni militare ale imperialiştilor S.U.A. împotriva R. D. Vietnam. ★ PEKIN 2 (Agerpres). — Guvernul Regal de Uniune Naţională al Cambodgiei condamnă vehement noile acte de război comise de imperialiştii S.U.A. împotriva Republicii Democrate Vietnam, se arată într-o declaraţie difuzată de un purtător de cuvint G.R.U.N.K. El îşi reafirmă sprijinul pentru declaraţia Ministerului Afacerilor Externe al R.D. Vietnam din 23 decembrie şi relevă că poporul cambodgian, strîns unit sub drapelul Frontului Unit Naţional al Cambodgiei, este mai hotărit ca oricînd să lupte, umăr la umăr alături de popoarele frăţeşti vietnamez şi laoţian, pentru a-i alunga pe imperialiştii S.U.A. din Indochina. . ★ XIENG KUANG 2 (Agerpres). — Un purtător de cuvint al C.C. al Frontului Patriotic Laoţian a dat publicităţii o declaraţie care condamnă noile atacuri aeriene ale S.U.A. asupra R.D. Vietnam, informează agenţia S.N.A. Aceste acţiuni, arată declaraţia, contravin angajamentului asumat de guvernul Statelor Unite ele a înceta bombardamentele asupra teritoriului R.D. Vietnam, lezează suveranitatea, independenţa şi integritatea teritorială a acestei ţări şi blochează conferinţa cvadripartită de la Paris in problema vietnameză. Frontul Patriotic Laoţian, se subliniază în declaraţie, sprijină fără rezerve declaraţiile din 23 şi 27 decembrie ale M.A.E. al R.D. Vietnam şi avertizează pe imperialiştii S.U.A. că ei trebuie să poarte întreaga răspundere pentru consecinţele actelor lor de război. ★ HAVANA 1 (Agerpres). — La Havana a fost dată publicităţii declaraţia Ministerului Afacerilor Externe al Cubei în legătură cu bombardarea masivă a teritoriului R.D. Vietnam de către aviaţia americană. Aceste bombardamente, se spune în declaraţie, constituie o violare a suveranităţii şi securităţii Republicii Democrate Vietnam şi a angajamentului asumat de guvernul S.U.A. cu privire la încetarea totală şi necondiţionată a unor asemenea atacuri. Guvernul Revoluţionar al Cubei condamnă în mod sever bombardamentele imperialismului nord-american asupra R.D. Vietnam şi cere încetarea totală şi imediată a acestor atacuri, se subliniază în declaraţie. Guvernul Revoluţionar al Cubei exprimă sprijinul său deplin faţă de declaraţiile Ministerului Afacerilor Externe al R.D. Vietnam din 18 şi 26 decembrie 1971 şi, in acelaşi timp, îşi exprimă solidaritatea sa fermă cu poporul vietnamez. 41 WASHINGTON 2 (Agerpres). Organizaţia antimilitaristă americană „Coaliţia naţională a luptătorilor pentru pace“ a organizat, în prima zi a anului 1972, în faţa Casei Albe, o demonstraţie de protest împotriva continuării acţiunilor militare ale S.U.A. în Asia de sud-est şi a recentelor bombardamente ale aviaţiei efectuate împotriva teritoriului R.D. Vietnam. Participanţii purtau pancarte pe care se putea citi : „S.U.A. trebuie să acorde poporului Vietnamului dreptul de a-şi hotărî singur soarta“, „Să înceteze bombardamentele“, „Cerem retragerea neîntîrziată a tuturor trupelor americane din Asia de sud-est“. ★ STOCKHOLM (Agerpres). — Intr-o declaraţie dată publicităţii, conducerea partidului de stingă — comuniştii — din Suedia, condamnă noile bombardamente ale aviaţiei americane asupra Republicii Democrate Vietnam şi a altor ţări din Indochina şi cere ca S.U.A. să se retragă din Vietnam. ★ HANOI 1 (Agerpres). — La o conferinţă de presă, organizată la Hanoi de Ministerul Afacerilor Externe al R.D. Vietnam, s-a anunţat că, în cursul raidurilor efectuate de aviaţia Statelor Unite asupra teritoriului R.D.V. în perioada 18—30 decembrie, au fost doborîte 24 de avioane americane şi au fost capturaţi şapte piloţi. PREZENTAREA SCRISORILOR DE ACREDITARE DE CĂTRE AMBASADORII ROMÂNIEI în R. D. Vietnam HANOI (Agerpres). — Ambasadorul Republicii Socialiste România în Republica Democrată Vietnam, Tudor Zamfira, şi-a prezentat, la 30 decembrie, scrisorile de acreditare preşedintelui Ton Duc Thang. La ceremonie au luat parte Nguyen Duy Trinh, vice-prim-ministru şi ministru al afacerilor externe al R.D. Vietnam, şi alte oficialităţi vietnameze, precum şi membri ai ambasadei române. După prezentarea scrisorilor de acreditare, intre preşedintele Ton Duc Thang şi ambasadorul Tudor Zamfira a avut loc o convorbire, desfăşurată intr-o atmosferă caldă, tovărăşească, în Algeria ALGER. — Corespondentul Agerpres, C. Benga, transmite : Ambasadorul Republicii Socialiste România în Republica Algeriană Democratică şi Populară, Ştefan Mihai, a prezentat vineri scrisorile de acreditare preşedintelui Consiliului Revoluţiei, Houari Boumediene. Au asistat: Abdelaziz Bouteflika, membru al Consiliului Revoluţiei, ministrul afacerilor externe, funcţionari superiori, precum şi membri ai ambasadei române. Intre președintele Boumediene și ambasadorul român a avut loc o convorbire cordială. ■ ■■■■■RORiaaBiiaBaia agenţiile de presă transmit: La Moscova a fost semnat un acord privind furnizarea de către Uniunea Sovietică a unui ajutor nerambursabil suplimentar pentru întărirea in continuare a capacităţii de apărare a R. D. Vietnam, anunţă agenţia T.A.S.S. Poporul chinez a obţinut succese constante în industrie, agricultură, comerţ, ştiinţă şi tehnologie, cultură şi invăţămînt şi în activitatea din alte domenii, scrie ziarul „Jenminjibao“ intr-un editorial publicat cu ocazia Anului Nou. In 1971, au fost îndeplinite cu succes sarcinile primului an al celui de-al patrulea plan cincinal pentru dezvoltarea economiei naţionale. Valoarea globală a producţiei industriale şi agricole a sporit cu aproximativ 10 la sută faţă de 1970. Economia R.P. Bulgaria în anul 1971. Potrivit d3t€elor preliminare, planul economiei naţionale a R. P. Bulgaria pe anul 1971 a fost îndeplinit şi depăşit in unele sectoare, anunţă agenţia B.T.A. Venitul naţional a crescut in acest an cu 9,4 la sută, 95 la sută din acest venit obţinindu-se pe seama creşterii productivităţii muncii. Producţia industrială globală a Bulgariei a crescut anul trecut cu aproximativ 19 la sută. Guvernul ungar a dezbătut şi aprobat planul de dezvoltare a economiei naţionale pe anul 1972 şi a făcut bilanţul dezvoltării economice a ţârii in anul 1971 — relatează agenţia M.T.I. Cu acest prilej, guvernul a constatat că în anul 1971 produsul social global a crescut cu 7—8 la sută, producţia industrială cu 5,5—6 la sută, iar producţia agricolă cu 9—10 la sută, in comparaţie cu anul 1970. Mauro Scoccimarro a încetat din viaţă. ^ Roma a încetat din viaţă in cursul nopţii trecute senatorul Mauro Scoccimarro, membru al Direcţiunii Partidului Comunist Italian, in vîrstă de 73 de ani. In 1921, el a fost unul dintre fondatorii partidului comunist. Arestat şi condamnat în timpul regimului fascist, şi-a petrecut în închisoare 16 ani din viaţă. După ce a fost eliberat din închisoare, Mauro Scoccimarro a continuat să activeze in cadrul conducerii P.C.I. Alegerile din Finlanda. Duminică, în Finlanda au început alegeri parlamentare anticipate. Confruntarea electorală survine la 17 luni de la desemnarea, în 1970, a parlamentului ales pentru o perioadă de patru ani. Alegerile anticipate au fost determinate de o serie de dificultăţi de ordin economic cu care a fost confruntat guvernul Ahti Kahalainen. Cei 3 180 000 de alegători înscrişi pe listele electorale vor alege 200 de deputaţi dintre candidaţii propuşi de cele nouă formaţiuni politice. Uniunea Democratică a Poporului Finlandez, din care face parte şi partidul comunist, a prezentat în alegeri 187 de candidaţi, partidul de centru 170, partidul social-democrat 199. La Lima a avut loc o seară culturală, organizată de Fundaţia culturală peruano-română, cu prilejul celei de-a 24-a aniversări a proclamării republicii in România. Preşedintele fundaţiei, prof. Julio Castro Franco, şi ambasadorul Mircea Nicolaescu, au rostit cuvintări, după care au fost prezentate filme documentare româneşti. Principalul post de radio din Uruguay — „Radio Monte Carlo“ — a difuzat o emisiune dedicată României cu prilejul zilei de 20 Decembrie. Emisiunea a constituit un prilej de informare a ascultătorilor uruguayeni despre realizările obţinute in construcţia României socialiste. Parlamentul iordanian a acordat, cu 39 de voturi pentru, unul contra şi două abţineri, votul de încredere cabinetului condus de premierul Ahmed Lawzi. U Thant a părăsit joi seara biroul său, de la al 38-lea etaj al clădirii sediului O.N.U. din New York, după ce timp de 10 ani a deţinut mandatul de secretar general al Organizaţiei Naţiunilor Unite. La plecare, el a făcut cunoscut că intenţionează să scrie o carte privind experienţa acumulată şi observaţiile pe care le-a făcut în timpul mandatului său. Noul secretar general al O.N.U., Kurt Waldheim, urmează să-şi preia funcţia în cursul zilei de luni. Preşedintele Pakistanului, Zulfikar An Bhutto, a anunţat naţionalizarea unei serii de întreprinderi din industriile metalurgică, a electricităţii, construcţiei de vehicule motorizate, chimică şi petrochimică, precum şi a unor întreprinderi de utilitate publică, printre care companii pentru producţia şi distribuţia electricităţii, transmit agenţiile France Presse şi Associated Press. El a relevat că aceste măsuri se înscriu în programul guvernamental de refacere a economiei pakistaneze, subliniind totodată că „de bogăţiile ţării trebuie să profite întregul popor şi nu trebuie să se permită ca ele să fie concentrate în miinile cîtorva persoane“. La invitaţia guvernului B.P. Chineze,13 Pekin a sosit într-o vizită de prietenie, o delegaţie guvernamentală din Burundi, condusă de Arthemon Simbananiye, ministrul afacerilor externe, cooperării şi planificării al acestei ţări. Cunoscutul şansonetist francez Maurice Chevalier, in virsta de 84 de ani, a decedat simbătă la spitalul Necker din Paris, unde se afla de la 13 decembrie pentru tratarea unei afecţiuni renale. Născut la Paris, Chevalier a debutat la vîrsta de 13 ani într-o mică cafenea, reușind ulterior, cu deosebire după 1921, să-și creeze o durabilă popularitate ce nu l-a părăsit pînă în 1968, cînd s-a retras din activitatea artistică. Sărbătoarea naţională a Republicii Cuba In prima zi a fiecărui an poporul cubanez aniversează un eveniment de cea mai mare însemnătate in istoria sa — Ziua eliberării — sărbătoarea naţională a Republicii Cuba. Cu 13 ani in urmă, la 1 ianuarie 1999, detaşamentele armatei revoluţionare de eliberare, sprijinite de întregul popor, au răsturnat regimul antipopular al dictatorului Batista. Triumful revoluţiei a constituit încununarea luptei eroice dusa ani îndelungaţi de poporul cubanez pentru eliberare naţionala şi socială, a deschis Cubei calea spre profunde transformări înnoitoare, spre făurirea vieţii noi, socialiste, constituind, totodată, un exemplu însuflețitor, de nădejde, pentru popoarele continentului latino-american, în lupta lor pentru idealurile libertăţii şi progresului. In anii care s-au scurs de la această data memorabila, oamenii muncii din Cuba, mobilizindu-şi capacităţile creatoare, sub conducerea partidului comunist si a guvernului revoluţionar, in frunte cu tovarăşul Fidel Castro, au dobîndit importante realizări in lichidarea urmărilor trecutului, în dezvoltarea economico-sociala a ţarii, pentru zădărnicirea uneltirilor imperialiste, pentru apararea şi consolidarea suveranităţii naţionale. Nutrind calde sentimente de simpatie şi solidaritate internaţionalistă faţă de poporul Cubei frăţeşti, poporul român se bucură din inimă de remarcabilele realizări dobîndite de oamenii muncii cubanezi în toate domeniile vieţii sociale. Intre România şi Cuba, între partidele şi popoarele celor două ţări s-au statornicit relaţii de prietenie, colaborare, respect şi preţuire reciprocă, care cunosc o continuă extindere şi adîncire, în avantajul ambelor popoare, spre binele cauzei generale a socialismului şi păcii. Cu prilejul marii sărbători a Republicii Cuba, poporul român adresează poporului cubanez un călduros salut, unindu-i noi şi însemnate succese în edificarea societății socialiste, in lupta dedicată înfloririi şi prosperității patriei sale. Trepte spre viitor De fiecare dată, momentul sărbătoresc al aniversării revoluţiei a prilejuit poporului frăţesc din Antife satisfacţii mereu mai mari, pentru că fiecare an încheiat şi fiecare aniversare a zilei naţionale au marcat noi izbînzi în lupta pentru consolidarea noii orînduiri, pentru făurirea societăţii socialiste. In ultimii ani am fost martor al entuziasmului şi abnegaţiei cu care poporul cuban îşi ridică ţara pe noi trepte de progres. Dintre toţi aceşti ani — fiecare purtînd în Cuba o denumire cu valoare de simbol — 1971 ocupă un loc aparte. După cum se ştie, acesta a fost denumit în Cuba „anul productivităţii“. Denumirea respectivă înseamnă nu numai afirmarea unui obiectiv fundamental, a unei condiţii obligatorii şi constante pentru sporirea intensivă a producţiei, ci s-a tradus, mai ales prin descoperirea unor importante rezerve interne, găsirea unor forme şi soluţii specifice realităţilor şi particularităţilor Cubei, în măsură să asigure ategerea acestui obiectiv. Iar una din trăsăturile caracteristice ale anului care s-a încheiat a fost dezbaterealargă, aprofundată a problemelor producţiei şi productivităţii muncii, acţiune iniţiată de conducerea de partid şi de stat şi desfăşurată la scara întregii ţări. Această amplă confruntare de păreri a generat propuneri, soluţii şi măsuri practice privind folosirea raţională şi eficientă a resurselor umane, materiale şi tehnice, a timpului de lucru, introducerea normării muncii şi a unor metode înaintate de muncă, întărirea disciplinei în centrele de producţie etc. Acest cadru politic şi organizatoric al „anului productivităţii“ a creat condiţii ca în 1971 să se obţină importante realizări în economie, fapt la care ne vom referi in rândurile ce urmează. Să începem cu „Zafra“, campania de recoltare şi de prelucrare a trestiei de zahăr, ramură de bază a economiei cubaneze, principală sursă de valută a ţării. Campania anului 1971, cînd s-au produs aproape 6 000 000 de tone de zahăr, s-a desfăşurat cu numai jumătate din efectivul de „macheteros“ folosit anul precedent. Au apărut brigăzile „de los millionarios“, care au dat un mare impuls tăiatului trestiei. Flota de pescuit a Cubei a realizat în 1971 aproximativ 130 000 de tone de peşte şi crustacee, cu 30 la sută mai mult decit în 1970, folosind acelaşi număr de nave şi oameni. Pescuitul devine pentru prima oară in Cuba o importantă ramură a economiei naţionale. CORESPONDENŢA DIN HAVANA Producţia de nichel, a doua bogăţie a Cubei, a depăşit in ultimii ani cifra de 35 000 de tone. Tot pentru prima oară, printr-o utilizare superioară a capacităţilor existente, s-a realizat o producţie de ciment de 1 100 000 de tone. La Cienfuegos s-au încheiat cu succes, inainte de termen, lucrările de construcţie a unui mare şi modern combinat de îngrăşăminte chimice, cu o producţie anuală de 460 000 de tone. Secretul ? Aici a lucrat „Brigada comunista de construccion y montaje“, detaşament exemplar, format din muncitori şi tehnicieni — membri ai partidului comunist şi ai Uniunii Tinerilor Comunişti din toate provinciile Cubei, care şi-a cîştigat un înalt prestigiu prin nivelul superior de organizare şi disciplină, de conştiinţă şi responsabilitate, prin capacitatea de a forma oameni noi. Brigada comunistă lucrează acum la construirea a două cuptoare „Siemens“ cu o capacitate de 140 de tone fiecare, în cadrul uzinelor „Antillana de Acero“ şi care vor spori producţia de oţel cu încă 150 000 de tone anual. In anul ce s-a încheiat, s-a trecut la realizarea unui plan amplu, la scară naţională, de construcţii de locuinţe muncitoreşti. La Alamar, în apropiere de Havana, a şi răsărit un nou oraş. Dar cine sunt constructorii ? Nu sunt salariaţi ai ministerului construcţiilor, ci oameni ai muncii din fabricile capitalei, organizaţi in microbrigăzi care muncesc voluntar pe şantiere, in afara orelor de program. Metoda aceasta, expresie a atitudinii patriotice a maselor de oameni ai muncii, a- căpătat o largă răspîndire, ea fiind preluată şi aplicată cu succes de organizaţiile de masă şi, în primul rind, de Comitetele de Apărare a Revoluţiei (C.D.R.). Marele stadion „Latinoamericano“ din Havana, în forma sa extinsă şi modernizată, este o creaţie a muncii voluntare şi a contribuţiei obşteşti a membrilor acestor comitete. C.D.R.-iştii sunt, de asemenea, prezenţi, prestînd muncă voluntară, pe şantierele de construcţie a unor centrale electrice, a unor şcoli moderne, a unor aşezăminte de sănătate şi cultură. Tot ei au preluat o serie de sarcini ale administraţiei locale — repararea străzilor şi trotuarelor, controlul obştesc asupra reţelei comerciale şi de distribuţie a serviciilor publice etc. La rîndul ei, Federaţia femeilor cubaneze a iniţiat în 1971 o importantă acţiune de încadrare a femeilor în producţie, reuşind să aducă în întreprinderi, ferme agricole, servicii publice un număr de aproximativ 200 000 de femei. Uniunea Tinerilor Comunişti, pornind de la experienţa pozitivă realizată cu primul mare detaşament de voluntari în agricultură. „Columna juvenil del Centenario“ — a trecut în 1971 la organizarea unui alt detaşament — „Columna juvenil del Mar“ — de pregătire şi educare a unei noi promoţii de lucrători pentru flota cubaneză de pescuit. Succesele dobîndite de poporul cubanez în al treisprezecelea an al revoluţiei în toate domeniile de activitate creatoare reprezintă o temelie solidă pentru noi realizări şi victorii pe drumul socialismului. Victor STAMATE HAVANA Ziua de 1 ianuarie sărbătorită prin muncă HAVANA 2 (Agerpres). — Poporul cubanez a sărbătorit prin muncă ziua de 1 ianuarie, cea de-a 13-a aniversare a insurecţiei armate. Ziua eliberării Cubei de sub jugul dictaturii lui Batista. Ziarul „Granma“, organul central al Partidului Comunist din Cuba, a subliniat că cei 13 ani care s-au scurs de la victoria insurecţiei au constituit pentru Cuba ani de lupte şi realizări importante. In decursul acestei perioade poporul cubanez a depus eforturi susţinute in acţiunea sa de construire a unei noi societăţi. Anul 1971, scrie ziarul, s-a încheiat cu un bilanţ pozitiv pe toate fronturile de muncă revoluţionară. REDACŢIA $1 ADMINISTRAŢIA Bucureşti, Plai» „ScinteU". Tel. 17 60 10, 1 60 20.Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzori din Întreprinderi (1 instituţii. Tiparul Combinatul Poligrafic Casa Scinteu. ^ ® ***