Scînteia, martie 1973 (Anul 42, nr. 9435-9465)

1973-03-24 / nr. 9458

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XLII Nr. 9458 Sîmbătă 24 martie 1973 8 PAGINI -40 BANI IN DEZBATERE PUBLICA: • Proiectul Legii privind dezvoltarea construcţiei de locuinţe şi proiectul Legii privind administrarea fondului locativ • Proiectul Legii privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale a României (in pagina a II-a) Intr-o atmosferă de entuziasm tineresc, de ansament florente pentru patrie si partid, in prezenta tuarasului Nicolae Ceausescu, s-au deschis Intrările celei de a IX-a Conferinte a Uniunii Asociaţiilor Studenţilor Comunişti din Romania Cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu Dragi tovarăşi şi prieteni, Doresc să încep prin a vă adresa vouă, participanţilor la cea de-a IX-a Conferinţă a Uniunii Asociaţiilor Studenţilor Comunişti din România, tuturor studenţilor din patria noastră, un călduros salut din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat, a guvernului şi a mea personal. (Aplauze puternice, prelungite). Conferinţa Uniunii Asociaţiilor Studenţilor Comunişti din România — forul democratic al studenţimii — are menirea să facă bilanţul activităţii desfăşurate în perioada care a trecut de la conferinţa precedentă, să analizeze în spirit critic şi autocritic activitatea desfăşurată în vederea înfăptuirii sarcinilor puse de partid privind ridicarea nivelului de pregătire de specialitate şi politică a tinerei generaţii studenţeşti, şi, totodată, să stabilească măsurile necesare în vederea îmbunătăţirii în continuare a activităţii asociaţiilor, a creşterii rolului lor în formarea profesională şi politică a întregii studenţimi, în activitatea generală a tinerei generaţii din România. După cum se ştie, în ultimii ani, în institutele de învăţămînt din ţara noastră s-a desfăşurat o intensă activitate de perfecţionare a organizării şi de ridicare a conţinutului învăţămîntului, de legare mai strînsă a acestuia cu cercetarea şi producţia. Se poate afirma că, pe acest drum, s-au obţinut deja o serie de rezultate pozitive , deşi trebuie spus că suntem de abia la primii paşi. Trebuie să acţionăm în continuare cu toată fermitatea şi energia pentru a obţine o legare organică a întregului proces de învăţămînt cu cercetarea şi producţia, aceasta constituind una din condiţiile esenţiale pentru progresul învăţămîntului românesc, pentru dezvoltarea generală a ţării noastre pe calea socialismului şi comunismului. Se poate aprecia că în această perioadă asociaţiile studenţeşti au desfăşurat o activitate intensă, au adus o contribuţie activă la realizarea sarcinilor privind perfecţionarea procesului de învăţămînt. Rezultatele obţinute de absolvenţii, institutelor noastre de învăţămînt demonstrează cu prisosinţă aceasta. De asemenea, asociaţiilor studenţilor comunişti le-a revenit sarcină de a desfăşura o largă activitate educativă. Sub conducerea organizaţiilor de partid ele au adus o însemnată contribuţie la formarea conştiinţei socialiste, la ridicarea nivelului de cunoştinţe generale al tuturor studenţilor. In toţi aceşti ani studenţii au fost prezenţi , la toate marile acţiuni întreprinse de partid, au participat la lucrările de pe marile şantiere industriale şi agricole, aducînd o contribuţie tot mai însemnată la dezvoltarea generală a ţării noastre. Studenţimea poate, deci, spune că este participantă activă, împreună cu întregul popor, la tot ceea ce se înfăptuieşte în patria noastră şi că, prin contribuţia ei activă, alături de clasa muncitoare, sunb conducerea partidului, pune cîte ceva din entuziasmul şi elanul tineretului la temelia făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România. (Aplauze puternice, prelungite). Aş dori, la această conferinţă, să menţionez activitatea intensă, multilaterală, desfăşurată de cadrele didactice din institutele de învăţămînt superior, care acţionează activ atît în direcţia bunei pregătiri profesionale a studenţilor, cit şi pentru integrarea învăţămîntului cu cercetarea şi producţia, contribuind astfel la înfăptuirea politicii partidului nostru în acest important sector de activitate. Doresc, de aceea, ca de la această tribună, să adresez calde felicitări şi cele mai bune urări de noi succese tuturor cadrelor didactice din învăţămîntul superior din patria noastră. (Aplauze puternice, prelungite). De asemenea, adresez cele mai călduroase felicitări tuturor studenţilor din România, organizaţiilor lor comuniste , şi le doresc succese tot mai mari în întreaga lor activitate. (Aplauze puternice, îndelung repetate). Dragi tovarăşi, Apreciind rezultatele bune obţinute pînă acum, nu pot să nu menţionez că în organizarea şi desfăşurarea activităţii din institute şi universităţi, a însuşi procesului de invăţămint, mai sunt o serie de lipsuri şi neajunsuri. De aceea, pornind de la marile sarcini puse de Congresul al X-lea şi de Conferinţa Naţională ale partidului cu privire la dezvoltarea învăţămîntului, ştiinţei şi culturii în patria noastră, este necesar să se acţioneze cu hotărîre pentru lichidarea acestor lipsuri, pentru îmbunătăţirea întregii activităţi de perfecţionare a învăţămîntului românesc. In centrul acestor preocupări trebuie să stea în continuare integrarea organică a învăţămîntului cu cercetarea şi producţia. Pornind de la rolul tot mai important pe care îl are ştiinţa ca factor al dezvoltării producţiei materiale şi a întregii societăţi, este necesar să ne preocupăm permanent ca formarea noilor generaţii de intelectuali ai patriei noastre să ţină seama de cerinţele pe care le pune dezvoltarea societăţii socialiste româneşti, revoluţia tehnico-ştiinţifică contemporană. Tineretul, studenţii trebuie să-şi sporească exigenţa faţă de ei înşişi, muncind cu sîrguinţă pentru însuşirea a tot ce este mai valoros, mai înaintat în tehnica şi ştiinţa contemporană, pentru a se pregăti temeinic şi a putea astfel aduce mîine o contribuţie tot mai activă, în toate domeniile de activitate, la progresul României socialiste, la ridicarea nivelului de civilizaţie şi bunăstare al întregului nostru popor. Este necesar ca la baza întregii activităţi a învăţămîntului nostru, a asociaţiilor studenţilor comunişti să stea materialismul dialectic şi istoric, concepţia cea mai înaintată despre lume şi viaţă, care dă perspectivă, orizont şi asigură progresul general al omenirii. (Aplauze puternice, prelungite). Dispunem de o puternică forţă, atît umană cit şi materială, în acest domeniu — şi ne putem exprima convingerea că în următorii ani învăţămîntul superior din patria noastră va parcurge o etapă importantă pe calea perfecţionării sale, că la viitoarea Conferinţă a Uniunii Asociaţiilor Studenţilor Comunişti vom putea constata că s-au obţinut succese remarcabile în înfăptuirea sarcinilor puse de partid în faţa învăţămîntului în România. Cu această convingere, sper că conferinţa voastră, la care participă şi cadrele didactice, va elabora şi măsurile în această direcţie. (Aplauze puternice). E necesar să înţelegeţi, tovarăşi — şi mă adresez atît cadrelor didactice, cît şi studenţilor şi organizaţiilor lor — că înfăptuirea dezideratului pus de Congresul al X-lea şi Conferinţa Naţională, de integrare a învăţămîntului cu producţia şi ştiinţa, presupune nu o acţiune formală, nu de a lua măsuri sporadice, de a iniţia la zile mari unele acţiuni de participare la activitatea de producţie, ci de a face în aşa fel încît întregul proces de învăţămînt să fie axat pe cercetare şi producţie, pentru ca realmente tînărul de astăzi, viitorul intelectual de mîine, să poată căpăta atît cunoştinţele teoretice, cit şi cele practice care să-i permită, după terminarea anilor de studii, la intrarea sa în producţie, să se încadreze imediat şi nemijlocit în acţiunea generală a întregului popor de dezvoltare multilaterală a ţării. Numai aşa se va putea spune că acest deziderat, acest obiectiv esenţial pentru dezvoltarea învăţămîntului va fi realizat. Am convingerea că voi veţi acţiona cu toată fermitatea, veţi face totul pentru a realiza în acest fel integrarea învăţămîntului cu producţia şi ştiinţa. (Aplauze puternice ; se scandează îndelung : „Ceauşescu-P.C.R.“). Nu doresc ca la această conferinţă să adresez critici , dar nu pot să nu menţionez că în această direcţie ne mişcăm foarte încet. De aceea mă adresez studenţimii, vouă, reprezentanţilor studenţilor adunaţi aici, de a lua voi înşivă în mîini realizarea acestei sarcini puse de partid şi guvern. Aşa a acţionat întotdeauna tineretul — a fost în primele rînduri ! Eu am o mare încredere că tineretul român, studenţimea noastră va acţiona ca un sprijin de nădejde al partidului în toate domeniile, inclusiv în perfecţionarea învăţămîntului. (Aplauze puternice, prelungite. Se scandează: „Ceauşescu şi studenţii“). îmi amintesc de studenţimea de acum 40 de ani cînd eu am intrat în rindul U.T.C.-ului şi în partid, de spiritul revoluţionar al studen-ţilor comunişti de atunci. Unii sunt prezenţi aici , alţii, din păcate, ca Grigore Preoteasa, nu se mai află printre noi. Dar aş dori ca această coincidenţă să însemne un îndemn de a imprima un spirit mai revoluţionar în întreaga voastră activitate. Să înţelegeţi că a fi comunist, a fi student comunist înseamnă a fi revoluţionar, a fi întotdeauna pentru tot ceea ce este nou, a fi permanent pentru înlocuirea vechiului care nu mai corespunde necesităţilor, pentru reînnoirea, pe baza materialismului dialectic şi istoric, deci pe cale revoluţionară, a societăţii. Noi construim socialismul, sîntem revoluţionari şi permanent trebuie să rămînem revoluţionari, dacă dorim victoria comunismului în România ! Aceasta cerem noi studenţimii, intelectualităţii de mîine a patriei noastre ! Sîntem convinşi că veţi face (Continuare în pag. a IlI-a) în prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, s-a deschis, vineri dimineaţa, la Palatul Marii Adunări Naţionale, cea de-a IX-a Conferinţă a Uniunii Asociaţiilor Studenţilor Comunişti din România, eveniment cu profunde şi multiple semnificaţii în viaţa studenţimii, a întregului tineret din patria noastră. Lucrările conferinţei au loc in atmosfera de muncă însufleţită a poporului nostru pentru realizarea obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea şi Conferinţa Naţională ale partidului, sub semnul angajării depline a studenţilor ţării — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi d in înfăptuirea sarcinilor de mare răspundere so- * cială şi politică ce le revin pentru a deveni cadre de nădejde ale construcţiei societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi a comunismului în România. Timp de două zile, forumul organizaţiei tineretului studios va dezbate o sferă largă de probleme care privesc imprimarea unui profund conţinut revoluţionar întregii activităţi a uniunii, corespunzător exigenţelor zilelor noastre, în spiritul indicaţiilor secretarului general al partidului privind creşterea rolului ei in viaţa universitară a ţării şi a contribuţiei la perfecţionarea învăţămîntului superior, mai strînsa sa legare cu cercetarea şi producţia, la pregătirea profesională şi educaţia comunistă a studenţilor. Sosirea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a celorlalţi conducători de partid şi de stat — Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ştefan Voitec, Cornel Burtică, Ştefan Andrei “, este salutată cu entuziaste aplauze. Sute de studente şi studenţi, aflaţi in faţa Palatului Marii Adunări Naţionale, ovaţionează îndelung, intonează imnul „Partid, ne eşti slăvit conducător“, dau glas profundelor lor sentimente de recunoştinţă pentru grija pe care partidul o acordă tineretului studios, dezvoltării şi perfecţionării învăţămîntului universitar, pentru preţuirea şi încrederea de care se bucură tinăra generaţie, în aceeaşi atmosferă Însufleţită, conducătorii partidului şi statului sunt intîmpinaţi la intrarea in sală. Minute în şir se scandează „Ceauşescu— P.C.R.“, „Ceauşescu şi poporul“, „Ceauşescu şi studenţii“. în sală se află delegaţi ai studenţilor din întreaga ţară şi un mare număr de invitaţi — reprezentanţi ai conducerilor unor ministere, instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, secretari ai unor comitete de partid, rectori ai instituţiilor de invăţămint superior, academicieni, activişti de partid şi de stat, cadre didactice, studenţi fruntaşi la în (Continuare in pag. a VH-a) Primirea de către tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, a delegaţiei Partidului Socialist Desturian din tunisia Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, a primit, vineri după-amiază, delegaţia Partidului Socialist Desturian din Tunisia, condusă de Habib Chatti, membru al C.C. al P.S.D., directorul Cabinetului preşedintelui Republicii Tunisia, Habib Bourguiba, care, la invitaţia C.C. al P.C.R., face o vizită prietenească in ţara noastră. Au fost de faţă tovarăşii Ştefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R., Suzana Gâdea, membru supleant al C.C. al P.C.R., preşedinta Consiliului Naţional al Femeilor, Constantin Vasiliu, adjunct de şef de secţie la C.C. al P.C.R., Stelian Grindeanu, secretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R. Cu acest prilej, conducătorul delegaţiei P.S.D. a transmis tovarăşului Nicolae Ceauşescu un mesaj de prietenie din partea preşedintelui Republicii Tunisia, Habib Bourguiba, împreună cu urări de fericire personală, iar poporului român noi succese în dezvoltarea sa social-economică. Mulţumind, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a adresat, la rindul său, preşedintelui Habib Bourguiba, un salut cordial, urări de sănătate,, iar poporului tunisian, prosperitate şi progres. întrevederea a prilejuit un schimb de informaţii asupra principalelor probleme care se află în centrul activităţii şi preocupărilor Partidului Comunist Român şi ale Partidului Socialist Desturian, ale dezvoltării, relaţiilor dintre cele două partide, ţări şi popoare, precum şi un schimb de păreri în legătură cu unele probleme ale situaţiei internaţionale actuale. în acest cadru, s-a subliniat faptul că în ultimii ani raporturile de prietenie, şi colaborare dintre Republica Socialistă România şi Republica Tunisia, dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Socialist Desturian au cunoscut o evoluţie pozitivă, ascendentă. In acelaşi timp, s-a menţionat că există largi posibilităţi, de extindere şi adincire, în diverse domenii, a acestor raporturi în interesul ambelor ţări şi popoare, al cauzei păcii şi colaborării internaţionale. n legătură cu aceasta, s-a exprimat hotărirea comună de a întări raporturile dintre cele două partide, de a activiza în mod deosebit cooperarea economică, pe baza interesului reciproc, în spiritul înţelegerii şi convorbirilor dintre preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Habib Bourguiba. în cursul convorbirii s-a subliniat că în numeroase probleme internaţionale poziţiile celor două ţări sunt comune sau foarte apropiate. în deplin consens, s-a relevat necesitatea promovării în raporturile dintre state a unor relaţii de tip nou, întemeiate pe principiile egalităţii în drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, continuarea eforturilor în vederea întăririi cursului spre destindere şi colaborare, a rezolvării pe calea tratativelor a problemelor litigioase dintre state. S-a apreciat că vizita delegaţiei Partidului Socialist Desturian va contribui la impulsionarea şi lărgirea colaborării multilaterale româno-tunisiene, întrevederea s-a desfăşurat într-o atmosferă cordială, prietenească. Prinde viaţă structura nouă, funcţională a unităţilor economice SPECIALIŞTII SE ÎNDREAPTĂ SPRE MUNCA NEMIJLOCIT PROUOCTIVA Citiţi în pag. a IV-a relatările reporterilor noştri despre aplicarea Decretului privind stabilirea normelor unitare de structură pentru unităţile economice MĂSURI ENERGICE PENTRU PREVENIREA INUNDAȚIILOR ȘI BĂLTIRII APEI PE OGOARE ÎN PAGINA A VI-A I . ...... . . ■ PARTIDUL JOJK MS 180 DE ANI DE LA CREAREA PARTIDULUI SOCIALDEMOCRAT AL MUNCITORILOR DIN ROMÂNIA ANII PREMERGĂTORI CONGRESULUI PAGINA A V-A Tovarăşului LUDVIK SVOBODA Preşedintele Republicii Socialiste Cehoslovace PRAGA Stimate tovarăşe Svoboda, Cu ocazia realegerii dumneavoastră în înalta funcţie de preşedinte al Republicii Socialiste Cehoslovace, îmi este deosebit de plăcut să vă adresez, în numele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, al poporului român şi al meu personal, felicitări cordiale, împreună cu cele mai bune urări de sănătate şi succes în activitatea consacrată înfloririi Republicii Socialiste Cehoslovace. îmi exprim şi cu acest prilej convingerea că, in spiritul întîlnirii şi convorbirilor fructuoase pe care le-am avut recent la Praga, relaţiile de prietenie şi colaborare multilaterală dintre partidele şi ţările noastre vor cunoaşte şi în viitor o dezvoltare continuă, spre binele popoarelor român şi cehoslovac, al cauzei socialismului şi păcii în lume. NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Excelenţei Sale General SUHARTO Preşedintele Republicii Indonezia DJAKARTA Realegerea dumneavoastră în calitate de preşedinte al Indoneziei îmi oferă ocazia să transmit Excelenţei Voastre sincerele mele felicitări, împreună cu cele mai bune urări de succese în înalta dumneavoastră misiune, îmi exprim convingerea că bunele relaţii existente între România şi Indonezia se vor dezvolta în viitor în interesul ambelor noastre popoare, al cauzei păcii şi înţelegerii internaţionale. NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România