Scînteia, aprilie 1973 (Anul 42, nr. 9466-9494)

1973-04-02 / nr. 9467

viaţa internaţională HANOI Reuniunea Consiliului de Miniştri al R. D. Vietnam • INTENSIFICAREA ACTIVITĂŢII DE REFACERE ŞI DEZVOLTARE A ECONOMIEI HANOI (Agerpres). — La Hanoi a fost dat publicităţii, duminică, un comunicat cu privire la reuniunea Consiliului de Miniştri al R. D. Vietnam, reuniune prezidată de primul ministru, Fam Van Dong. Consiliul de Miniştri, relevă comunicatul, difuzat de agenţia C.N.A., a trecut in revistă situaţia actuală în activitatea de refacere şi dezvoltare a economiei şi culturii după semnarea Acordului cu privire la încetarea războiului şi restabilirea păcii in Vietnam şi a examinat măsurile ce urmează să fie luate pentru a da un nou impuls îndeplinirii sarcinilor importante şi urgente care stau în faţa populaţiei la ora actuală. La reuniune au fost evidenţiate succesele obţinute de muncitori, ţărani cooperatori, militari, in ultimele două luni, in opera de lichidare a urmărilor războiului, de refacere şi intensificare a activităţii economice şi culturale in R. D. Vietnam. Totodată, s-a subliniat că, in prezent, cele mai urgente sarcini sunt : lichidarea promptă a consecinţelor războiului, stabilizarea şi intensificarea producţiei intr-un termen cit mai scurt, readucerea vieţii oamenilor muncii la un curs normal, îndeplinirea în bune condiţii a planului de stat pe 1973 pentru a asigura o dezvoltare impetuoasă în anii următori. ★ Ştirile sosite în ultimele zile din R. D. Vietnam relatează despre participarea masivă a populaţiei din toate regiunile ţării la munca de reconstrucţie a digurilor, stăvilarelor şi canalelor de irigaţie, distruse sau avariate în timpul bombardamentelor. Numai în oraşul Haifong au luat parte, zilnic, la construirea de diguri aproape 40 000 de cetăţeni. In provincia Quang Ninh, planul de îndiguiri şi săpare de canale pe primul trimestru al acestui an a fost realizat cu 20 de zile mai devreme, iar in provincia Nam Ha au fost dislocaţi, în acelaşi scop, pînă la jumătatea lunii martie, peste 700 000 metri cubi de pămint. * HANOI 1 (Agerpres). — Un purtător de cuvînt a! Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Democrate Vietnam a declarat că, in zilele de 29 si 31 martie, avioane americane au efectuat misiuni de recunoaştere deasupra provinciilor Quang Binh şi Ha Tinh, din R. D. Vietnam, M.A.E. din R. D. Vietnam apreciază că aceste raiduri constituie o încălcare a suveranităţii R.D.V. şi a Acordului de la Paris asupra Vietnamului, a declarat purtătorul de cuvint. paris Georges Marchais despre rolul deputaţilor comunişti în noul parlament francez PARIS 1 (Corespondenţă de la P. Diaconescu). In prima reuniune a grupului de deputaţi comunişti in Adunarea Naţională franceză, Georges Marchais, secretar general al Partidului Comunist Francez, a subliniat faptul că, în noul parlament, numărul deputaţilor comunişti a crescut simţitor, datorită celor 5 milioane de alegători care şi-au manifestat, astfel, aprobarea faţă de politica P.C.F. Referindu-se la unele revendicări sociale actuale, Georges Marchais a afirmat că P.C.F. se află alături de salariaţi, atit in acţiunile lor de zi cu zi, cit şi în Adunarea Naţională, unde va apăra cu consecvenţă inte-resele clasei muncitoare. Activitatea grupului comunist, a arătat in continuare vorbitorul, va fi orientată in sensul luptei pentru aplicarea propunerilor conținute in programul comun de guvernămînt. LONDRA Inovaţie fiscală care va scumpi preţurile LONDRA (Agerpres). Incepînd de la 1 aprilie, ora 24:00, în Marea Britanie va intra în vigoare legea privind introducerea taxei asupra valorii adăugate (T.V.A.), care, după părerea specialiştilor, reprezintă cea mai importantă măsură fiscală britanică in ultimul secol. „Impozit european“ prin excelenţă, apreciază agenţia France Presse, taxa asupra valorii adăugate îi va apropia şi mai mult pe britanici de partenerii lor din Piaţa comună în ce priveşte sistemul fiscal. In aşteptarea introducerii acestei măsuri, magazinele au fost asaltate, în ultimele zile, de cumpărători, care şi-au făcut adevărate stocuri din produsele care vor fi scumpite, prin introducerea T.V.A. Cei aproximativ 1 200 000 de salariaţi din comerţ au lucrat febril, duminică, pentru schimbarea etichetelor aplicate pe mărfurile ale căror preţuri sunt afectate de introducerea noului sistem fiscal. Se apreciază că taxa asupra valorii adăugate va provoca o scumpire medie de 1 la sută a costului vieţii. Columbia îşi cumpără... propriul petrol „In timp ce Columbia duce lipsa de petrol pentru necesităţile economiei, aproape toate zăcămintele petroliere din ţară se află in mîinile monopolurilor străine, în special nordamericane. Suntem obligaţi să ne cumpărăm propriul nostru petrol de la companiile străine, care activează In propria noastră ţară“. In acest mod, folosind logica necruţătoare a faptelor argumenta, recent, un cunoscut economist columbian necesitatea unor măsuri energice in direcţia naţionalizării terenurilor petrolifere din această ţară. Situată in nordul continentului latino-american, Columbia reprezintă, intr-un fel, o adevărată sinteză a Americii de Sud. Ţară in care ramura de bază a economiei naţionale o constituie agricultura şi in cadrul căreia producţia de cafea formează 70 la sută din totalul exporturilor, Columbia se numără, totodată, printre cele mai bogate ţări latino-americane în resurse naturale — zăcăminte de petrol, fier, cupru, lignit, aur etc. Descoperirea acestor bogăţii a atras, ca un magnet, o sumedenie de întreprinzători străini, care au realizat profituri uriaşe. Numai in patru decenii, Columbia a pierdut aproape două miliarde de dolari de pe urma exploatării terenurilor petrolifere de către monopolurile străine. Cu toate că, de cîţiva ani, Columbia realizează un ritm mediu de creştere economică de şase la sută, situîndu-se, din acest punct de vedere, printre primele ţări ale continentului, dependenţa faţă de capitalul străin menţine încă ţara într-o stare de criză economică şi socială. In urmă cu un an, in faţa parlamentului, preşedintele Misael Pastrana Borrero arăta că „ţara se află într-o stare de necesitate economică, care reclamă acţiuni energice“. In răstimpul care s-a scurs de atunci, procesul de recuperare a avuţiilor naţionale s-a cristalizat intr-un şir de acţiuni concrete. Astfel, a fost limitată participarea societăţilor străine la extracţia şi prelucrarea petrolului, au fost naţionalizate o serie de terenuri petrolifere. Totodată, guvernul columbian a adoptat unele hotărîri privind condiţiile de concesionare a terenurilor petrolifere către companiile străine şi a stabilit unele prevederi financiare referitoare la comercializarea internă şi exportul petrolului şi al produselor petroliere. Concomitent, au fost luate măsuri pentru extinderea activităţii practice a întreprinderii de stat Ecopetrol şi pentru dezvoltarea unei industrii proprii de rafinare a ţiţeiului. Procesul de punere în valoare a bogăţiilor ţării vizează şi alte sectoare ale economiei naţionale. In acest sens, guvernului i-au fost acordate împuterniciri extraordinare pentru reglementarea, printr-un statut special, a activităţii capitalurilor străine in economia Columbiei. S-a anunţat, de asemenea, intenţia de a se institui controlul statului asupra extracţiei de minereuri de cupru şi fier din unele zone ale ţării. Chiar zilele trecute, preşedintele Borrero a declarat că guvernul său îşi va asigura, intr-un viitor apropiat, o participare majoritară în cadrul întreprinderilor străine angajate în exploatarea zăcămintelor de aur şi platină din ţară. Mutaţiile ce au loc în prezent în Columbia in direcţia reevaluării raporturilor faţă de monopolurile străine constituie, fără îndoială, o expresie elocventă a cerinţelor tot mai insistente ale opiniei publice din această ţară vizînd valorificarea propriilor avuţii naţionale in interesul propriului popor, înlăturarea deplină a oricărei dependenţe economice faţă de capitalul străin. In acelaşi timp, ele se circumscriu amplului proces de transformări înnoitoare care se afirmă, pe zi ce trece, cu tot mai multă vigoare în viaţa politică, economică şi socială a ţărilor de la sud de Rio Grande. Eugen IONESCU HAVANA Semnarea unei înţelegeri privind colaborarea între Frontul Unităţii Socialiste din România şi Comitetele pentru Apărarea Revoluţiei din Cuba HAVANA (Corespondentă de la M. Fabian). — In cadrul colaborării intre Frontul Unităţii Socialiste din Republica Socialistă România şi Comitetele pentru Apărarea Revoluţiei din Cuba (C.D.R.), o delegaţie a F.U.S., condusă de Nicolae Vereş, membru al C.C. al P.C.R., membru al Consiliului Naţional al F.U.S., preşedintele Consiliului judeţean Mureş al F.U.S., a efectuat o vizită de schimb de experienţă în Republica Cuba, in Intervalul 22 martie— 1 aprilie. Delegaţia română a fost primită la C.C. al P.C. din Cuba. La întrevedere au participat Secundino Guerra, membru al C.C. al P.C. din Cuba, şef de departament, activişti ai C.C. al P.C. din Cuba, cadre de conducere ale Comitetelor pentru Apărarea Revoluţiei. A fost prezent, de asemenea, ambasadorul României la Havana, Petre Ionescu. Cu prilejul vizitei a fost semnată o înţelegere privind colaborarea între Consiliul Naţional al F.U.S. şi Direcţia Naţională a C.D.R. La semnare a asistat Luis Gonzales Marturelos, coordonator național al C.D.R. agenţiile de presă transmit: Apropiate convorbiri ungaro—japoneze. Ministrul de externe al Ungariei, Janos Peter, va vizita Japonia între 6—11 aprilie, la invitaţia guvernului japonez — s-a anunţat oficial la Tokio. Janos Peter va face un schimb de vederi în probleme bilaterale cu primul ministru Kakuei Tanaka şi cu ministrul de externe Masayoshi Ohira. Ministrul afacerilor externe al Republicii Democrate Germane, Otto Winzerva pleca, la 10 aprilie, în Austria, unde, la invitaţia Societăţii austriece de politică externă, va conferi despre contribuţia R.D.G. la securitatea şi colaborarea in Europa — informează agenţia A.D.N. In timpul vizitei sale în Austria, Otto Winzer va fi primit de preşedintele Franz Jonas şi va avea convorbiri cu cancelarul federal Bruno Kreisky şi ministrul de externe Rudolf Kirchschlaeger. Guvernul iordanian * •amendat, sîmbătă, legislaţia electorală, acordind femeilor dreptul de vot şi de a fi alese în Camera Reprezentanţilor a parlamentului iordanian. Hotărîrea, informează agenţia Reuter, a fost luată din iniţiativa şefului statului, regele Hussein. Dispută în C.E.E. Problema localizării sediului Fondului monetar al C.E.E. — care a declanşat, in ultima perioadă, dispute foarte ascuţite intre Marea Britanie şi Luxemburg — va constitui principalul subiect ce va fi abordat în cadrul unei reuniuni a miniştrilor afacerilor externe ai celor nouă țări membre ale Pieței comune, convocată la începutul săptăminii viitoare. Inaugurarea „Festivalului românesc" la Amsterdam HAGA 1 (Corespondenţă de la N. Popescu-Bogdăneşti). — La Amsterdam, sub egida Ministerului Turismului, s-a inaugurat „Festivalul românesc“ — manifestare complexă de prezentare a specificului ţării noastre sub aspect folcloric. La festivitatea de deschidere au fost de faţă George Elian, ambasadorul ţării noastre in Olanda, şi Ilie Voicu, prim-adjunct al ministrului turismului, reprezentanţi ai organizaţiilor olandeze de turism, ziarişti. Festivalul va dura piftii la 15 aprilie, după care va fi prezentat şi in alte oraşe din Olanda. Franţa- Demonstraţia muncitorilor de la uzinele Renault din Boulogne- Billancourt pentru îmbunătăţirea sistemului de salarizare şi a condiţiilor de muncă Preşedintele ales al Argentinei, Hector Campora, şi-a încheiat, simbătă seara, turneul european de şase zile, pierind spre Buenos Aires. În capitala Italiei, Campora a avut întrevederi cu oficialităţile italiene, a fost primit de papa Paul al VI-lea şi a conferit cu fostul preşedinte al Argentinei, Juan Peron. Sîmbătă, Hector Campora a făcut o scurtă vizită la Madrid, unde a avut o întrevedere cu generalul Franco. Ministrul de externe al R. F. Germania, Walter Scheel va, efectua incepînd de la 18 mai, o vizită oficială de două zile in Egipt — a anunţat ambasadorul vest-german la Cairo, Hans Steltzer. „PIONEER-11“—A DOUA MISIUNE DE STUDIERE A PLANETEI JUPITER Sonda spaţială „Pioneer- 11“ va fi gata joi, 5 aprilie, la Cape Kennedy, pentru lansarea, programată o zi mai tîrziu, in direcţia planetei Jupiter. In cursul misiunii sale, care va dura 22 de luni, nava va parcurge un traseu de aproximativ un miliard de kilometri, străbătut deja de „Pioneer- 10“, lansat cu peste un an in urmă și care a devenit, in cursul lunii februarie a.c., primul obiect planetar realizat de om care a trecut cu succes prin centura de asteroizi aflată in drumul său spre Jupiter. „Pioneer-11“ va trece prin apropierea planetei Jupiter La începutul anului 1975. Ambele nave spaţiale americane işi vor continua zborul, după îndeplinirea misiunii, pătrunzînd în spaţiul interplanetar. Ele vor fi, astfel, primele obiecte terestre care vor părăsi sistemul nostru solar. Programul ştiinţific al lui „Pioneer-11“ include studierea intensă, timp de patru-cinci zile, cind nava se ta afla la cea mai mică distanţă de Jupiter, prin realizarea de măsurători ale gradului de radiaţie, a temperaturii atmosferei şi solului, a intensităţii cîmpului magnetic şi compoziţiei chimice a celei mai mari planete a sistemului nostru solar. Savanţii americani speră să stabilească, in felul acesta, dacă condiţiile de pe Jupiter permit existenţa unor forme primitive de viaţă. ÎNCHEIEREA LUCRĂRILOR PLENAREI C.C. AL P.C. DIN CHILE SANTIAGO DE CHILE (Agerpres). — La Santiago de Chile au luat sfîrşit lucrările plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist din ChileParticipanţii au dezbătut raportul prezentat de Luis Corvalan, secretar general al partidului, cu privire la situaţia politică internă din ţară şi la sarcinile actuale ale P.C. din Chile. Majoritatea participanţilor la discuţii s-au referit pe larg la activitatea comuniştilor de soluţionare a problemelor economice stringente ale ţării. Printre altele, a fost abordată problema organizării aprovizionării populaţiei cu bunuri de primă necesitate. Participanţii la discuţii au formulat critici severe la adresa activităţii provocatoare a elementelor de dreapta. Cuvîntul de închidere a lucrărilor plenarei a fost rostit de Luis Corvalan. ADVERSITĂŢILE VREMII Ploile torenţiale, care au căzut în ultima săptămînă în sudul Italiei, au provocat inundaţii şi alunecări de terenuri. A fost întreruptă circulaţia trenurilor pe liniile Napoli-Taranto şi Foggia-Potenza. Pe mai multe sute de hectare semănăturile au fost distruse. Un val de ploi torenţiale s-a abătut de sîmbătă dimineaţă asupra nordului Siriei şi, in special, asupra regiunii Alep, relatează agenţia France Presse. Deşi, pentru moment, precipitaţiile nu prezintă un pericol prea mare, ele ar putea avea consecinţe importante asupra viitoarei recolte, se arată într-un raport întocmit de Direcţia agriculturii siriene. ★ Oficialităţile algeriene au hotărît să procedeze la efectuarea unui recensământ al populaţiei din localităţile afectate de gravele inundaţii care au devastat estul ţării şi, îndeosebi, regiunea Annaba, pentru a putea stabili numărul persoanelor dispărute in urma calamităţii. Intre timp, operaţiunile de salvare continuă, locuitorii a numeroase localităţi complet acoperite de apă fiind evacuaţi cu ajutorul elicopterelor sau al ambarcaţiunilor. * Bilanţul provizoriu al victimelor provocate de tornadele care s-au abătut, sîmbătă noaptea, asupra regiunilor din nordul statului Georgia (S.U.A.) se ridică la 4 morţi şi peste 270 de răniţi. Printre victime se numără locuitorii unor caravane de camping care au fost pur şi simplu măturate de forţa vîntului. Poliţia a anunţat că în localităţile Atlanta (capitala statului), Athens, Monroe şi Conyers, pe unde au trecut vîrtejuri de aer de o putere cu totul ieşită din comun, au fost distruse numeroase case, răsturnate numeroase maşini şi dezrădăcinaţi pomi. * PEKIN Convorbiri chino-neozeelandeze PEKIN 1 (Agerpres). — Agenţia China Nouă anunţă că premierul Consiliului de Stat al R.P. Chineze, Ciu En-lai, ministrul afacerilor externe, Ci Pin-fei, şi ministrul comerţului exterior, Pai Sian-kuo, au primit pe Joseph Walding, adjunct al ministrului afacerilor externe și ministru al comerțului exterior al Noii Zeelande, care se află la Pekin in fruntea unei misiuni a guvernului neozeelandez. ATENA Sesiunea Comisiei interministeriale mixte greco-iugoslave BELGRAD (Corespondenţă de la S. Morcovescu). — Agenţia Tanjug informează că, În Atena, a luat sfîrşit sesiunea Comisiei interministeriale mixte greco-iugoslave de colaborare economică, tehnico-ştiinţifică şi culturală. Comunicatul dat publicităţii înregistrează un progres vizibil in domeniul schimbului comercial dintre cele două ţări. Unele rezultate au fost obţinute şi in colaborarea Industrială, şi comisia consideră că există posibilităţi pentru dezvoltarea continuă a acestei forme de conlucrare. Partea iugoslavă a subliniat, din nou, interesul pentru construcţia unei conducte de petrol de la Salonic la Skoplje, considerînd că aceasta este o problemă de interes reciproc. Comisia a constatat, de asemenea, că nu s-a înregistrat un progres in domeniul colaborării culturale şi că noul program de schimburi in acest domeniu nu a putut fi încheiat, avind în vedere faptul că poziţiile celor două ţări se deosebesc esenţial. S-a exprimat insă dorinţa ca, in interesul reciproc şi printr-o mai mare elasticitate, să fie depăşită situația actuală in acest domeniu. ORIENTUL APROPIAT SESIUNEA CONSILIULUI LIGII ARABE CAIRO (Agerpres). Sub preşedinţia lui Mahmud Riad, secretar general al Ligii Arabe, la Cairo au început lucrările celei de-a 59-a sesiuni ordinare a Consiliului Ligii Arabe, informează agenţiile M.E.N. şi France Presse. In discursul său inaugural, Mahmud Riad a insistat asupra necesităţii convocării, in viitorul cel mai apropiat, a unei conferinţe arabe la nivel înalt, lansînd, totodată, un apel în favoarea întăririi unităţii arabe, pentru deplina soluţionare a actualei situaţii din Orientul Apropiat. AUZ SEDKI ŞI SAYED MAREI NUMIŢI ASISTENŢI AI PREŞEDINTELUI R. A. EGIPT CAIRO (Agerpres). — Prin decret prezidenţial, Aziz Sedki şi Sayed Marei au fost numiţi asistenţi ai preşedintelui Republicii Arabe Egipt, anunţă agenţiile France Presse şi Reuter, citind postul de radio Cairo, înainte de formarea noului guvern egiptean, care acum este condus de preşedintele Sadat, Aziz Sedki deţinuse funcţia de preşedinte al Consiliului de Miniştri, iar Sayed Mare funcţia de prim-secretar al C.C. al Uniunii Socialiste Arabe. EVOLUŢIA CONFLICTULUI IRAKIANO-KUWEITIAN KUWEIT (Agerpres). — „Poziţia noastră privind conflictul este foarte clară şi noi am comunicat-o mediatorilor arabi. Armata irakiană trebuie să se retragă de pe teritoriul kuweitian, pentru a fi creată astfel atmosfera necesară unor negocieri constructive în vederea soluţionării crizei“, a declarat ministrul kuweitian al apărării, Saad Abdullah Al-Sabah, intr-un interviu acordat ziarului libanez „An Nahar“. Agenţia U.P.I., care transmite ştirea, reaminteşte că relaţiile dintre Irak şi Kuweit s-au înrăutăţit în urma incidentului de frontieră care a avut loc la 20 martie a.c. După cum s-a mai anunţat, mai mulţi mediatori arabi, între care ministrul de externe egiptean, Mohamed Hassan El Zayyat, au vizitat Kuweitul şi Bagdadul, in încercarea de soluţionare a crizei intervenite in relaţiile dintre cele două ţări. pu KM ,nu numit co piui mini în calitate de preşedinte al Organizaţiei comune a ţărilor africane şi malgaşe (O.C.A.M.), preşedintele Senegalului, Senghor, a avut, zilele trecute, la Bruxelles, convorbiri pregătitoare cu reprezentanţi ai Comunităţii Economice Europene, pentru încheierea unei noi convenţii de asociere la Piaţa comună a celor 18 state africane. Actuala convenţie, semnată la Yaoundé, devine renegociabilă incepînd de la 1 august 1973, urmind ca cea nouă să intre in vigoare la 1 februarie 1975. In contextul acestor preocupări, experţii a 38 de ţări africane, reuniţi la Addis Abeba, au adoptat simbătă o Cartă economică, pe baza principiilor căreia se recomandă „încheierea unui acord general asupra comerţului şi cooperării în domeniile tehnic şi economic intre C.E.E. şi Africa“. După cum se ştie, iniţial ţările africane „de expresie franceză“ au devenit asociate la C.E.E., în perioada cind se mai aflau incă sub dominaţia colonială. In concepţia iniţiatorilor Tratatului de la Roma, care a pus bazele Pieţei comune, asocierea urmărea „îmbinarea“ resurselor de materii prime ale acestor ţări, cu industria C.E.E. Evoluţia situaţiei din Piaţa comună, precum şi cucerirea independenţei de către ţările amintite au determinat ulterior renegocierea convenţiilor de asociere, modificîndu-se unele din prevederile iniţiale, în sensul satisfacerii unor revendicări formulate de noile state. Intre altele, s-au prevăzut facilităţi pentru desfacerea în ţările Pieţei comune a produselor tropicale, precum şi o anumită sumă drept ajutor pentru dezvoltarea economică a asociaţilor, ca o compensare a pierderilor suferite de aceştia In urma scăderii continue a preţurilor la materiile prime şi produsele tropicale. Relaţiile dintre C.E.E. şi asociaţi n-au evoluat totuşi pe făgaşul stabilit. După cum s-a subliniat intr-un raport de activitate al Consiliului de asociere a celor 18 state africane, ajutorul financiar al Pieţei comune nu compensează decât parţial pierderile acestor state în comerţul cu C.E.E. Totodată, deşi textul convenţiei de la Yaoundé prevede eliminarea barierelor vamale, ca modalitate care să favorizeze pătrunderea produselor africane în C.E.E., 25 la sută din aceste produse continuă să fie supuse unor taxe ridicate. Pe de altă parte, deşi unele proiecte, realizate in Africa prin aportul C.E.E., au o certă valoare economică, ţările asociate subliniază că majoritatea investiţiilor respective au fost făcute in domeniul infrastructurii şi nu in industria prelucrătoare — singura capabilă să sporească valoarea mărfurilor vîndute de africani. Definind poziţia ţărilor O.C.A.M. în relaţiile cu C.E.E., preşedintele Senghor declara că aceste ţări doresc să se ajungă la „un sistem care să le consacre independenţa economică“. In plus, după cum subliniază presa de pe continentul african, reprezentanţii acestor ţări se pronunţă pentru un comerţ echitabil, fără discriminări, in cadrul căruia, ca parteneri cu drepturi egale să-şi mărească nu numai importurile din C.E.E., dar şi vinzările în ţările Pieţei comune. Numeroşi lideri africani militează, în acelaşi timp, pentru extinderea relaţiilor comerciale cu toate ţările lumii, pentru o cooperare economică cit mai largă, fără bariere şi restricţii. A. BUMBAC • DE PRETUTINDENI • DE PRETUTINDENI • DE PRETUTINDENI • DE PRETUTINDENI • INSTALATIE RADIOLOGICA CU TELECOMANDA Recent s-a inaugurat la Londra un nou spital a cărui secţie de radioscopie este complet automatizată. Radiologii vor putea manevra aparatura respectivă şi realiza radiografiile de la distanţă, după ce a fost controlată zona de „explorat“ pe un ecran de televiziune. Medicii şi infirmierii vor fi ajutaţi în munca lor de un şir de creiere electronice puse în legătură cu paturile pacienţilor, cu laboratoarele de analiză şi cu centrul dietetic al spitalului. CENTRU SEISMOLOGIC SUBTERAN La Schiltach, în regiunea Pădurea Neagră (R.F.G.), a fost construit la 170 m adîncime sub pămînt un institut de cercetare a mișcărilor seismice și a magnetismului terestru. Observatorul subteran este amplasat intr-o regiune foarte interesantă pentru specialişti : numai in ultimii doi ani au fost semnalate in această parte a republicii federale circa 140 de mişcări seismice. PEŞTERA DUPLICAT Celebrele picturi rupestre de la Lascaux* (Franţa) au avut de suferit de pe urma miilor de turişti care vizitează anual peştera. Pentru a împiedica totala deteriorare a preţioaselor picturi, peştera a fost închisă şi se lucrează la amenajarea unei copii a ei, la o distanţă de aproximativ 200 m. Lucrările de foraj se vor face cu cea mai mare atenţie, sub directa supraveghere a Ministerului Culturii, pentru a exclude eventualele stricăciuni la peştera învecinată, cea adevărată. Pentru reproducerea, cit mai fidelă a picturilor s-a apelat la plasticieni de vază. Culorile, cu excepţia albului, vor fi procurate din imediata apropiere — oxizi de metal şi argile — pentru a fi rit mai asemănătoare celor folosite de artiştii din paleolitic. LÄSATI-VÄ DE FUMAT MESTEC1ND GUMA Experienţele întreprinse de profesorul Wertung de la Universitatea din Lund (Suedia) au demonstrat că guma de mestecat în care s-a introdus o cantitate foarte redusă de nicotină este cel mai sigur mijloc de a dezvăţa pe fumători de patima lor. Tratamentul cunoaşte două faze : renunţarea la ţigară, fără a se renunţa totuşi la nicotină, prin folosirea gumei de mestecat speciale ; in faza a doua gesturile automate ale fumătorilor fiind uitate, nu se mai simte nici nevoia de nicotină prin renunţarea treptată la mestecatul gumei. Primele cure de dezintoxicare pe scară largă au fost încununate de un succes deplin. PLIVIT ELECTRIC Inginerul norvegian V. Seines a pus la punct o maşină electrică de distrugere a buruienilor. Prin introducerea in sol a unor rezistenţe electrice se obţine arderea rădăcinilor plantelor dăunătoare. Căldura degajată în timpul operaţiunii este controlată de unreostat. ARTA IN SLUJBA SALVARII ARTEI După cum se ştie, în vederea salvării Veneţiei de pericolul scufundării treptate, a fost creat un fond special, sub egida UNESCO. Artiştii plastici italieni s-au gindit să contribuie intr-un mod cit se poate de original la acest fond : ei işi vor pune arta în slujba salvării artei. 123 de artişti plastici au răspuns apelului lansat de galeria de artă La Bilancia din Varese, care şi-a propus să realizeze o colecţie de stampe originale pe tema „Veneţia 1973 — ieri şi astăzi“. Beneficiile provenite din vînzarea acestor stampe vor fi donate fondului UNESCO. După ce Tizian, Tintoretto, Veronese, Giorgione, Caravaggio, Bassano, Canaletto, Bellini, Guardi au transpus pe pînzele lor farmecul unic al oraşului dogilor, după ce atîtea generaţii de artişti s-au hrănit din atmosfera spirituală a Veneţiei — plasticienii italieni socotesc că intr-un fel a venit timpul să-şi manifeste recunoştinţa pentru ceea ce Veneţia a făcut în folosul artei. MUZEUL SIDEFULUI GALBEN în oraşul lituanez Palanga se află un muzeu unic in felul său, al sidefului galben. In afară de cele aproximativ 16 000 eşantioane de roci fosiliere care conţin amprente de insecte, frunze, flori şi reptile, aici mai este expus un ansamblu de figurine sculptate în fildeș datind din era neolitică. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA , Bucureşti, Piaţa Scînteii, Tel. 17 60 10, 17 60 20. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzorii din întreprinderi şi instituţii. Pentru străinătate, abonamente prin „ROMPRESFILATELIA“, Bucureşti — Calea Griviţei nr. 64—66, P.O.B. — Box 2001. Tiparul : Combinatul Poligrafic CASA SCINTEU 10 360