Scînteia, aprilie 1974 (Anul 43, nr. 9827-9856)

1974-04-29 / nr. 9855

viaţa internaţională Sosirea la Bucureşti a vicepremierului ptru probleme economice in guvernul sirian, MMA Battar Duminică a sosit in Capitală Mohamed Haydar, vicepremier pentru probleme economice în guvernul sirian, care face o vizită in ţara noastră. Pe aeroportul Otopeni, oaspetele a fost salutat de Ion Păţan, viceprimministru al guvernului, ministrul comerţului exterior şi cooperării economice internaţionale, Bujor Almăşan, ministrul minelor, petrolului şi geologiei, Nicolae Ghenea, adjunct al ministrului afacerilor externe, de alte persoane oficiale. Au fost prezenţi Emilian Manciur, ambasadorul României la Damasc, şi Muhsen Sayadi, însărcinat cu afaceri ad-interim al Republicii Arabe Siriene la Bucureşti. Air Mohamed Haydar, vicepremier pentru problemele economice în guvernul sirian, s-a născut în anul 1931, în guvernoratul Lattakia. După terminarea cursurilor primare şi secundare urmează studiile universitare din Damasc, luîndu-şi licenţa în drept. A desfăşurat, timp de 10 ani, o amplă activitate în învăţămînt, fiind numit apoi în Ministerul Reformei Agrare. A fost ales, după aceea, guvernator al guvernoratului Hassake. In continuare, a avut funcţii de răspundere în organizaţia din Damasc a Partidului Baas Arab Socialist. In anul 1971 devine ministru al agriculturii şi reformei agrare, iar din 1972 este şi vicepremier al guvernului sirian. In anul 1973 este numit vicepremier pentru probleme 1* economice in guvernul Republicii Arabe Siriene, funcţie pe care o deţine în prezent. Mohamed Haydar este, incepînd din anul 1970 — după Mişcarea de Redresare din noiembrie — membru al Comandamentului Regional al Partidului Baas Arab Socialist, iar în 1971 este ales şi membru al Comandamentului Naţional al Partidului. Mohamed Haydar este, de asememea, membru al conducerii centrale a Frontului Naţional Progresist din Republica Arabă Siriană. (Agerpres) Evenimentele din Portugalia , întrevederea generalului Spinola cu reprezentanţii presei • Un comunicat al Partidului Comunist Portughez O.U.A. cere recunoaşterea dreptului la independenţă al popoarelor din Angola şi Mozambic şi retragerea trupelor portugheze din regiunile ocupate ale Guineei-Bissau LISABONA 28 (Agerpres). Şeful juntei militare portugheze, generalul Antonio de Spinola, a avut o întrevedere la sediul Ministerului Forţelor Armate cu reprezentanţi ai presei, relatează agenţiile United Press International şi France Presse. Spinola a informat că a început consultările in vederea formării, într-un interval de maximum trei săptămini, a„unui guvern provizoriu care va fi condus de un preşedinte interimar. El a declarat că ,,forţele armate portugheze trebuie să fie distincte de guvern, pentru ca să nu se creeze impresia unui regim autoritar“. ROMA 28 (Corespondenţă de la R. Bogdan). După cum relatează ziarul „l’Unità“, Partidul Comunist Portughez a dat publicităţii un comunicat în care aduce un omagiu „soldaţilor şi marinarilor, sergenţilor şi ofiţerilor forţelor armate, care, prin insurecţia de la 25 aprilie, au răsturnat dictatura fascistă“. „Triumful mişcării forţelor armate — se arată în comunicat — nu poate fi disociat de lupta poporului portughez şi de lupta popoarelor din Mozambic, Guineea-Bissau şi Angola. Partidul comunist — arată documentul — cere amnistia generală pentru toţi deţinuţii politici, restaurarea libertăţilor democratice, încheierea războiului şi iniţierea de negocieri cu reprezentanţii legitimi ai popoarelor din colonii în scopul de a se ajunge la independenţa acestora, dizolvarea poliţiei politice şi pedepsirea agenţilor vinovaţi de delicte". Documentul P.C. Portughez cere, in acelaşi timp, adoptarea de măsuri pentru ameliorarea nivelului de viaţă al poporului portughez. ':"4‘' " ADDIS ABEBA 28 (Agerpres). — Intr-un comunicat difuzat la Addis Abeba, Organizaţia Unităţii Africane (O.U.A.) a cerut noului guvern portughez să recunoască drepturile popoarelor din Angola şi Mozambic la autodeterminare şi independenţă şi să-şi retragă trupele din regiunile ocupate din Guineea-Bissau, informează agenţia M.E.N. O.U.A., sa spune în comunicat, cere încetarea imediată a războiului colonialist in Africa. Mişcările de eliberare naţională din Africa, se spune în comunicat, sunt hotărite să-şi continue lupta pentru obţinerea independenţei. ORIENTUL APROPIAT DAMASC 28 (Agerpres). Un comunicat militar difuzat duminică dimineaţa la Damasc şi reluat de agenţiile United Press International şi France Presse informează că, in noaptea de simbătă spre duminică, in zona muntelui Hermon au continuat duelurile de artilerie şi schimburile de focuri între forţele militare siriene şi israeliene. Tirul artileriei siriene a provocat inamicului pierderi grele, precizează comunicatul. Un purtător de cuvint sirian a declarat că, duminică dimineaţa, avioane israeliene au atacat poziţiile siriene , apărarea antiaeriană a intervenit, doborînd unul din aparate, care s-a prăbușit în flăcări in teritoriul ocupat de Israel. Purtătorul de cuvint a precizat că un nou atac, purtat de două avioane israeliene, a fost respins de apărarea antiaeriană siriană. BUDAPESTA: • Convorbirile ungaro-iugoslave BUDAPESTA 28 (Agerpres). — » Preşedintele R.S.F.I. şi al Uniunii Comuniştilor din Iugoslavia, Iosip Broz Tito, aflat într-o vizită oficială la Budapesta, a început convorbirile cu primul secretar al C.C. al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, János Kádár. După cum relatează agenţia Tanjug, in cadrul convorbirilor s-a apreciat că în lumea contemporană sporeşte influenţa forţelor păcii şi progresului. Părţile şi-au exprimat sprijinul lor faţă de eforturile pentru încheierea cu succes a lucrărilor celei de-a doua faze a Conferinţei pentru securitate şi cooperare în Europa, care se desfăşoară la Geneva. In cadrul discuţiilor s-a relevat, de asemenea, rolul important pe care îl au ţările nealiniate, şi cele în curs de dezvoltare pentru promovarea tendinţelor pozitive în relaţiile interstatale şi în soluţionarea problemelor internaţionale actuale. O unitate a forţelor patriotice din Namibia salută drapelul CORESPONDENŢII NOŞTRI TRANSMIT DIN TARILE ARABE: egipt ■ „Operaţiunea Philae" Egiptul trăieşte zile de intensă activitate. Dezangajarea militară, faptul că de-a lungul Canalului Suez a încetat canonada tunurilor permit poporului egiptean să-şi concentreze eforturile în vederea reconstrucţiei ţării. Concomitent cu lucrările de deblocare a canalului, cu începerea acţiunii de refacere a oraşelor şi căilor de comunicaţie afectate in cursul războiului, importante resurse materiale şi umane sunt dedicate înfăptuirii programului de dezvoltare economică a ţării. In acest context de preocupări au fost reluate şi lucrările de salvare a unor celebre vestigii ale civilizaţiei antice. Philae, mica insulă din apropiere de Assuan, este mai mult ca oricînd în centrul atenţiei cercurilor de specialişti. După îndelungi eforturi de stăvilire a asaltului apelor Nilului, prima fază a lucrărilor de salvare a templelor sale milenare s-a încheiat cu succes. In jurul acestora a fost ridicat un dig circular, înalt de 17 m, lat de 12 m şi lung de 860 m, care constituie un element esenţial pentru trecerea la operaţiunile propriuzise de transmutare a monumentelor. Imensul scut protector, realizat prin utilizarea a mii de tone de fier şi sute de mii de metri cubi de nisip, va permite scoaterea la suprafaţă a monumentelor prin eliminarea apei prinse in încleştarea sa. In prezenţa autorităţilor egiptene, a reprezentanţilor UNESCO şi a unor delegaţii sosite de peste hotare, zilele acestea a avut loc inaugurarea celei de-a doua faze a lucrărilor de salvare. După evacuarea apei rămase in interiorul inelului de fier şi nisip, se va proceda la fragmentarea templelor pentru a fi mutate, bucată cu bucată, pe insula Agilicia, aflată la 300 m de Philae. Aici, pe locurile unde, intre timp, au avut loc intense lucrări de nivelare şi amenajare, templul lui Isis, pavilionul lui Traian, poarta lui Hadrian şi alte monumente vestite vor fi reclădite aşa cum se aflau pe insula Philae. Cea de-a doua fază a „operaţiunii Philae“ va costa 2 500 000 lire egiptene şi va dura doi ani. Tăierea în bucăţi a monumentelor va fi precedată de fotografierea şi filmarea lor de către o echipă de specialişti de la muzeul Luvru din Paris, pentru a lăsa posterităţii imaginea originală a insulei şi a vestigiilor ei, înainte ca aceasta să dispară în apele Nilului. Această perspectivă a făcut, de altfel, ca in ultimul timp interesul pentru Philae să crească considerabil. Numai în cursul anului trecut, insula a fost vizitată de 700 000 turişti din toate colţurile lumii. „Operaţiunea Philae“, în realizarea căreia sunt angajate importante resurse materiale şi umane, constituie încă o dovadă a grijii manifestate de autorităţile R.A.E. pentru protejarea şi păstrarea monumentelor străvechii civilizaţii egiptene, înfăptuirea ei va marca Încheierea cu succes a acţiunii de salvare a templelor nubiene, începută in urmă cu mai mulţi ani. Nicolae N. LUPU mică între România şi statele arabe din Orientul Apropiat sunt în curs de perfectare în diverse domenii, în interes reciproc, contribuind la lărgirea relaţiilor dintre ţările noastre, la întărirea prieteniei româno-arabe. Crăciun IONESCU Beirut. liban : Prospectori români ai „aurului negru“ Guvernul libanez a luat in discuţie şi a aprobat zilele trecute protocolul încheiat intre Ministerul Industriei şi Petrolului al acestei ţări şi întreprinderea de stat română — „Geomin“ — privind efectuarea unui studiu geologic pentru determinarea posibilităţii existenţei petrolului în Bekaa, câmpie ce se întinde între cele două lanţuri paralele ale munţilor Liban şi Antiliban. Libanul este singura ţară din zona Orientului Apropiat în care n-a fost depistată încă existenţa „aurului negru“, cu toate că, dat fiind uriaşele zăcăminte petrolifere ale Peninsulei arabică, din vecinătate, este de presupus prezenţa lui, şi iu subsolul libanez. Studiul ce urmează să-l înceapă in curînd specialiştii români este cu atît mai important cu cit determinarea precisă a posibilităţii existenţei petrolului ar putea favoriza dezvoltarea unei noi şi bogate ramuri a economiei libaneze. Protocolul româno-libanez in acest domeniu se adaugă altor acţiuni recente de cooperare economică între România şi ţările arabe. După cum s-a mai anunţat, tot in această lună, la Damasc, a fost semnat un contract de cooperare intre întreprinderea română „Rompetrol“ şi compania „Sirian Petroleum“ în vederea executării de foraje petroliere la mare adincime pe teritoriul Siriei, ţară ce dispune de însemnate zăcăminte petroliere şi care, în ultimii ani, şi-a extins mult activitatea de punere in valoare a acestei importante bogăţii naturale. Alte acţiuni de cooperare româno-siriene sunt în prezent în curs de desfăşurare pe valea fluviului Eufrat, in vederea valorificării complexe a unor importante suprafeţe destinate agriculturii şi în portul Tartous, unde specialişti români conduc lucrările, intrate in faza finala, ale construcţiei unui mare siloz pentru fosfaţi, cu o capacitate de 50 000 tone şi a unei instalaţii de încărcare în nave, cu un debit de 1 000 tone minereu pe oră. In cursul verii, silozul şi instalaţia complexă de încărcare a fosfaţilor vor fi date în funcţiune, contribuind la dezvoltarea ramurii respective a economiei siriene, a cărei producţie este prevăzută să crească considerabil in cursul anului 1974. Noi acţiuni de cooperare econo agenţiile de presă transmit: Lucrările primei intîlniri a economiştilor din ţările balcanice s-au încheiat la Atena. In cadrul intîlnirii s-a efectuat un schimb de păreri pe tema „Planificarea dezvoltării in ţările balcanice“. Participanţii au relevat utilitatea dezvoltării colaborării intre economiştii din ţările balcanice şi au convenit asupra organizării periodice a unor astfel de întîlniri, pentru a dezbate problemele de interes comun. Din ţara noastră a participat o delegaţie de economişti condusă de prof. dr. Constantin Bărbulescu, prorector al Academiei de ştiinţe economice. Primul ministru al Iranului, Amir Abbas Hoveyda, a procedat, simbătă, la o remaniere guvernamentală. Din componenţa actualului cabinet fac parte 10 noi miniştri şi 3 membri ai fostei echipe guvernamentale. Un purtător de cuvint guvernamental a declarat că politica Iranului nu se va modifica sub noul cabinet. Această măsură — a precizat el — vizează realizarea cu mai multă energie a planificării şi executării reformelor şi dezvoltării ţării. Greva metalurgiştilor britanici declanşată la 15 aprilie, a luat sfîrşit cu victoria muncitorilor. După cum a declarat preşedintele sindicatului metalurgiştilor britanici, Hugh Scanlon, în urma negocierilor purtate cu federaţia patronilor din această ramură, cererile greviştilor au fost satisfăcute şi, în consecinţă, lucrul va fi reluat. Prelungirea stării de asediu în Bolivia cu incă trei luni a fost decretată de preşedintele Hugo Banzer. Hotărîrea a fost adoptată în urma informării prezentate de către ministrul de interne, Juan Pereda Asban, care a apreciat că „există posibilitatea declanşării unui complot antiguvernamental“. Acest motiv a fost invocat de mai multe ori de către actualul guvern, pentru a menţine in vigoare starea de asediu. Miniştrii agriculturii din ţările Pieţei comune se întilnesc, azi şi mîine, la Luxemburg, pentru a discuta o serie de probleme rămase în suspensie după reuniuneaprecedentă din martie. După cum se ştie, cei nouă miniştri stabiliseră preţurile la produsele agroalimentare pentru campania agricolă 1974—1975, dar fără să satisfacă integral cererile producătorilor. Miniştrii agriculturii, relevă agenţiile France Presse şi Reuter, vor avea de ales între o majorare a preţurilor, aşa cum cer producătorii, şi temerile că aceasta va crea o nouă presiune inflaţionistă. Colaborarea sovieto-japoneză. La Tokio a fost semnat memorandumul referitor la convorbirile sovieto-nipone privind încheierea acordului de colaborare bilaterală în explorarea şi amenajarea zăcămintelor de petrol şi gaze pe platoul continental al Insulei Sahalin şi privind livrarea de petrol şi gaze în Japonia. De asemenea, a fost semnat un memorandum referitor la tratativele sovieto-nipone privind încheierea unui acord referitor la prospecţiuni geologice in Iakuţia şi livrarea de către Japonia de maşini, instalaţii şi materiale, în condiţiile creditului bancar, pentru realizarea lucrărilor respective. La Mogadiscio s-au încheiat lucrările unei conferinţe organizate sub auspiciile Federaţiei Mondiale a Tineretului şi ale Mişcării Panafricane a Tineretului. Reprezentanţii a 42 de organizaţii de tineret din Africa, Asia, America Latină şi Europa şi ai mişcărilor de eliberare naţională de pe continentul african au purtat discuţii şi au avut schimburi de opinii în legătură cu probleme actuale ale mişcării de tineret. A fost adoptat un document politic, făcând apel la tineretul progresist din lumea în- treagă să-şi întărească unitatea şi să acorde ajutor moral şi material mişcărilor de eliberare naţională din Africa, Asia şi America Latină. Preşedintele Băncii Naţionale a Elveţiei, Edwin Stopper, a declarat că, în viitorii 5—10 ani, ţările exportatoare de petrol ar putea acumula venituri suplimentare de circa 50 miliarde de dolari anual. In viitorii ani, a apreciat el, numai un număr mic de ţări, intre care şi Confederaţia Helvetică, vor fi in măsură să-şi acopere, din rezervele lor valutare, deficitul balanţei de plăţi provocat de majorarea preţului petrolului. Stopper a făcut apel la lărgirea cooperării internaţionale, îndeosebi cu ţările producătoare de petrol. Ministrul economiei al R.F. Germania, Mns Friederichs, a sosit la Teheran, in fruntea unei delegaţii care va participa la o reuniune de două zile iraniano—vestgermană, in probleme economice. Pe agenda convorbirilor figurează examinarea proiectului unei mari rafinării ce urmează a fi construită în Iran cu credite acordate de firme vestgermane. La reuniune participă aproximativ 120 de reprezentanţi ai cercurilor de afaceri din R.F. Germania. Sub lozinca „Vrem de lucru", în oraşul francez Lens a avut loc o manifestaţie a şomerilor Primul ministru al Indiei, Indira Gandhi, a sosit duminică la Teheran, unde va efectua o vizită oficială de patru zile, la invitaţia guvernului iranian. Participanţii la reuniunea Organizaţiei Statelor Americane (OSA-))ale cărei lucrări se desfăşoară la Atlanta (statul Georgia), au hotărit să amine pină în anul 1975 examinarea cererii de admitere a Angliei ca observator permanent pe lingă U.S.A. Marea Britanie a prezentat cererea de obţinere a statutului de observator permanent in anul 1973, dar unele ţări latino-americane, între care Argentina, s-au opus aprobării ei, invocind diferendele teritoriale cu Anglia. Statutul de observator permanent pe lingă C.S.A. este acordat statelor nemembre care participă la proiectele de asistenţă tehnică ale organizaţiei. Aceste state au dreptul să participe la sesiunile plenare ale O.S.A. şi să aibă acces la documentele organizaţiei. Industria japoneză 8 ,ievestit în anul 1972 în domeniul cercetărilor ştiinţifice suma de 3,77 miliarde dolari, cu 16,7 la sută mai mult decit în anul 1971 — a anunţat Ministerul nipon al Comerţului Internaţional şi Industriei (M.I.T.I.). Ministerul a făcut cunoscut că sumele alocate in scopul de cercetare au reprezentat 1,4 la sută din totalul vânzărilor firmelor japoneze. Exporturile de tehnologie nipone, in aceeaşi perioadă, s-au cifrat la 152 milioane dolari, iar importurile la 628 milioane dolari. Cargoul turc „Kaptanogţi", cu un deplasament de 12 000 tone, care transporta o importantă cantitate de sare, s-a scufundat în apropierea Insulelor Lesbos din Marea Egee — s-a anunţat oficial la Atena. Zece din cei 12 membri ai echipajului au fost salvaţi şi transportaţi la spitalul Mytilini, centrul administrativ al insulelor. Inundaţiile din nordestul BrazilieiGuvernul brazilian desfăşoară ample operaţiuni de salvare a celor 5 000 de persoane sinistrate din statul Ceara, dintre care o treime sunt copii, ce se află izolate pe înălţimi, după inundaţiile catastrofale care au lovit regiunea din sud-estul ţării. O zonă camping a fost stabilită în apropierea oraşului Aracati, pentru a oferi adăpost celor 10 000 de persoane rămase fără locuinţe din acest centru urban şi Împrejurimi. Situația se prezintă deosebit de gravă in oraşele Limoeiro do Norte, Russas, Sao Joao do Jaguaribe şi Italiaba, ameninţate de apele revărsate ale rîului Jaguaribe, unde evacuările populaţiei continuă. algeria Lucrări de fertilizare a deşertului Paralel cu începerea exploatării imenselor bogăţii naturale de care dispune subsolul Saharei algeriene, guvernul de la Alger acordă o deosebită atenţie dezvoltării agriculturii in această întinsă zonă ce cuprinde circa 1 300 000 km pătraţi, adică mai mult de jumătate din suprafaţa ţării. Preocupările pentru fertilizarea deşertului au ca scop asigurarea necesarului în alimentaţie pentru cei aproape 600 000 de locuitori care îşi duc traiul in această zonă. Trei obiective sunt urmărite in actualul plan cvadrienal de dezvoltare a agriculturii sahariene. Este vorba, în primul rînd, de îmbunătăţirea randamentelor obţinute de pe terenurile cultivate. Unităţile agricole sunt dotate, în acest scop, cu utilaje pentru mecanizarea lucrărilor in plantaţii, cu seminţe şi specii de plante selecţionate, cu îngrăşăminte chimice. Al doilea obiectiv priveşte diversificarea producţiei, astfel incit curmalul să nu mai deţină „monopolul“ culturilor din această zonă. De citva timp se extinde, cu bune rezultate, cultura tomatelor, a meiului, iar de anul acesta a cantalupului. In sfîrşit se urmăreşte extinderea suprafeţelor cultivable, prin punerea în valoare a unor noi terenuri, mai ales acolo unde condiţiile de irigare permit. In strînsă coordonare cu serviciile hidrologice naţionale, la nivelul fiecărui daliat (zonă administrativă) au fost întocmite programe speciale pentru captarea unor izvoare de apă pierdute, cu timpul din nisipurile hamadelor — un fel de „deserturi în deşert". Se studiază şi captarea apei din pînzele freatice ale solului roşcat din zonă, denumit „sahara“, care a dat, de altfel, şi numele acestei regiuni geografice. Se scontează că prin măsurile întreprinse se vor asigura agriculturii sahariene in actualul plan cvadrienal încă circa 10 000 hectare de terenuri. Pentru a se mări gradul de umiditate din zonă şi a influenţa cit de cit clima aridă a Saharei, a început plantarea unei mari perdele forestiere ce va acoperi în final, de-a latul ţării, o suprafaţă de circa trei milioane de hectare. Sectorul zootehnic, reprezentat până acum numai de cămile, capre şi mufloni, este completat treptat cu ovine şi bovine. S-a trecut la amenajarea unor mari suprafeţe de terenuri pentru producerea de furaje naturale. Se are în vedere şi construcţia unor unităţi speciale pentru fabricaţia de furaje concentrate. Alt sector care se extinde este avicultura, creîndu-se mari complexe agroalimentare pentru creşterea şi îngrăşarea păsărilor. Importante sunt înnoirile prin care trece agricultura sahariană din Algeria şi prin prisma structurilor sociale. Mii de felahi şi foşti nomazi care au primit în folosinţă terenuri productive in cadrul revoluţiei agrare s-au unit în 18 cooperative agricole de producţie şi in alte forme de întrajutorare. Alte 22 de cooperative polivalente de servicii sunt pe punctul de a se crea in Sahara algeriană. Foştii nomazi se stabilesc treptat in localităţile existente din această zonă. Se înfăptuieşte astfel şi un deziderat politic al statului algerian — acela de sedentarizare a populaţiei nomade. Mircea S. IONESCU LA RELUAREA LUCRĂRILOR PARLAMENTULUI BRITANIC LONDRA 28 (Corespondenţă de la N. Plopeanu). — Parlamentul britanic îşi reia astăzi lucrările după vacanţa de primăvară, avînd înscrisă pe ordinea de zi o serie de probleme deosebit de importante. Principala atenţie va fi acordată, ca şi in prima parte a dezbaterilor parlamentare, situaţiei economice. Guvernul laburist a adoptat o serie de măsuri în vederea redresării economiei, stăvilirii creşterii preţurilor şi reducerii deficitului balanţei de plăţi. In unele domenii, rezultatele au fost pozitive, în altele însă nu s-a izbutit să se realizeze progrese vizibile. De aceea, în cursul actualei sesiuni parlamentare este de aşteptat ca guvernul să continue eforturile în direcţia combaterii inflaţiei, stabilizării preţurilor şi reducerii deficitului balanţei de plăţi. Chiar din primele zile după reluarea sesiunii parlamentare, guvernul urmează să introducă două proiecte in vederea anulării unor legi instituite de fostul cabinet conservator, împotriva cărora au luat atitudine milioane de oameni ai muncii. Este vorba, în primul rînd, de legea relaţiilor in industrie, prin care, după cum scrie săptămînalul „Tribune“, „se urmărea încătuşarea sindicatelor“. In domeniul extern, principala atenţie a noii sesiuni va fi reţinută de formularea propunerilor guvernului pentru renegocierea termenilor aderării Angliei la Piaţa comună. In legătură cu aceasta, după cum relatează presa britanică, se aşteaptă dezbateri furtunoase. Sesiunea parlamentului britanic urmează să se încheie pe la mijlocul lunii iulie, in cazul în care, între timp, nu vor fi convocate noi alegeri generale. DE PRimiINDENI •O GRĂDINĂ BOTANICĂ DE MARI PROPORŢII va fi amenlaiată pe malul Vistulei, lingă Varşovia. I Varietatea solurilor şi a microclimatelor, precum şi configu- I raţia terenului, insumind 200 ha, I vor permite cultivarea plante- ; lor caracteristice pentru toate I zonele climaterice. Alături de flora tipică de tundră vor pu- I tea fi intilnite plante exotice I proprii regiunii mediteraneene, in timp ce exemplare botanice din ţări tropicale vor fi cultivate în sere. Grădina va deveni un centru de cercetări ştiinţifi- Ice în slujba dezvoltării agricul- I turii. Se prevede amenajarea unei expoziţii de plante cerea- I liere, a unui muzeu botanic, precum şi a unei „bănci“ speciale, sub auspiciile F.A.O. (Organizaţia Mondială pentru Agricultură şi Alimentaţie), care va conserva toate plantele pe cale de dispariţie, ca urmare a degradării mediului • CARNE VEGETALĂ. După 8 ani de cercetări, o echipă de chimişti din Taşkent, condusă de Sabir Yunusov, membru corespondent al Academiei de Ştiinţe a U.R.S.S., a reuşit să extragă o proteină alimentară din seminţele de bumbac. In amestec cu făină de griu, noul produs permite prepararea unei pîini al cărui gust nu este deloc diferit de cel al piinii obişnuite, dar ale cărei proprietăţi nutritive sunt echivalente cu cele ale... cărnii. •„MONSTRUL ŞOSELELOR". Cea mai impor- I tantă firmă americană de transporturi cu autobuze, „Greyhound“, şi-a făcut apariţia in Europa occidentală printr-un autocar gigant, propulsat de motor cu turbină. Lung de 12 metri, „monstrul şoselelor“, cum este denumit în presa vesteuropeană, poate transporta 85 de pasageri în condiţii dense- 1 bite de confort. Izolat fonic, autobuzul este dotat cu bucătărie, toalete, sistem reglabil de I aer condiţionat, instalaţie ste- I reofonică. Dar trăsătura sa cea mai caracteristică se referă la modul de propulsie : un turbomotor fără vibraţii, a cărui I forţă este evalută la 350 CP. Va găsi acest gigant loc pe şoselele şi aşa supra-aglomerate ale Europei occidentale ? — se întreabă presa. Şi dacă da, nu va reprezenta un serios concurent pentru reţeaua de căi ferate I vest-europene, care de pe acum I este insuficient solicitată în RECORDURI SPEOLOGICE. In Austria se lucrează în prezent la întocmirea unei documentaţii privind cele mai mari peşteri din lume. Ea urmează să fie folosită pentru studii comparative privind legile formării acestor cavităţi subterane. Se prevede ca în lucrare să fie incluse toate peşterile ale căror galerii însumează peste 20 km. Cea mai lungă peşteră din lume — potrivit experţilor — s-ar afla in statul Kentucky din S.U.A. Ea poartă numele „Mamoth-Cave“, , galeriile sale insumind nu mai puţin de 252 km. • PROTEJAJI VIAJA COPIILOR! Alarmată de sporirea continuă a numărului de copii — victime ale acciden- telor de circulaţie, autorităţile britanice au lansat o amplă campanie vizînd creşterea responsabilităţii în ce priveşte protejarea vieţii celor mici. * Conform datelor prezentate, numai în 1972, 12 000 de copii sub 5 ani au fost ucişi sau ră- niţi pe străzi. In cadrul campaniei, ce va dura pină in luna august, au fost difuzate în întreaga ţară afişe sugestive, atrăgind atenţia faţă de cazurile cele mai frecvente de accidente : traversările în fugă, joaca nesupravegheată, neglijenţă din partea părinţilor. • 5000 DE MILE ÎN CĂLĂTORIE TRANSOCEANICĂ. Soţii Iulia şi Doncio Papazov, din Bulgaria, au plecat spre Gibraltar, de ■ unde, la 26 aprilie, vor începe o călătorie inedită pe apă la bordul unei bărci din material plastic, in lungime de aproape opt metri şi lată de 2,68 m, prevăzută cu pinze. Ruta : Gibraltar — Insulele Canare — Cuba, însumează 5 000 de mile. Soţii Papazov vor petrece in largul oceanului aproximativ 100 de zile. , • DE LA CĂRBUNE LA GAZ NATURAL, specialişti vest-germani susţin că, printr-un anumit proces tehnologic, se poate face sinteza gazului natural pornind de la cărbune. La o temperatură foarte ridicată, hidrogenul pur din prezenţa cărbunelui, asigură obţinerea metanului, care, prin disociere, eliberează cantităţi de hidrogen de două ori mai mari decit cele utilizate iniţial. Odată declanşat, procesul funcţionează prin autoreacţie. El ar permite să se transforme totalitatea producţiei de cărbune şi lignit din R.F.G. un gaz sintetic, mai uşor de transportat prin conducte şi care, din punct de vedere caloric, este aproape echivalent cu gazul natural REDACŢIA şi ADMINISTRAŢIA î Bucureşti, Piaţa Scinteii. Tel. 17 60 10. 17 60 20. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzore din Întreprinderi şi Instituţii. Din străinătate, abonamentele se fac prin I.ROMPRESFILATELLA- Bucureşti — Calea Griviţei nr. 64—66 P.O.B. — 2001. Tiparul Combinatul Poligrafic CASA SCINTEU 40 360