Scînteia, aprilie 1974 (Anul 43, nr. 9827-9856)

1974-04-01 / nr. 9827

viaţa internaţională în Irlanda de Nord continuă Incidentele între elementele extremiste şi forţele de ordine britanice dislocate în această provincie. în noaptea de vineri spre simbătă, persoane necunoscute au aruncat bombe artizanale în două restaurante din Belfast, provocînd moartea a două persoane şi rănirea altor 20, precum şi mari pagube clădirilor din vecinătate. Potrivit relatărilor presei britanice, numărul persoanelor care şi-au pierdut viaţa în cei patru ani şi jumătate de tulburări din Irlanda de Nord se ridică, în prezent, la 987. Autorităţile provinciale au luat măsuri severe pentru prevenirea incidentelor declanşate de forţele extremiste, a căror frecvenţă a sporit în ultimele săptămîni. Ca urmare a unei razii într-un cartier din Belfast, a fost descoperit un important depozit de arme şi explozibil, aparţinînd grupurilor teroriste. Potrivit declaraţiei unui purtător de cuvînt al armatei, aceasta este cea mai importantă captură de arme de la începutul tulburărilor din Irlanda de Nord, în fotografie. Aspect de la locul unei explozii în oraşul Belfast, soldată cu rănirea a 24 de persoane. ORIENTUL APROPIAT AMMAN 31 (Agerpres). — Reîntors la Amman, după un turneu de vizite in Statele Unite şi Marea Britanie, în care l-a însotit pe suveranul hasemit, primul ministru al Iordaniei, Zeid Rifai, a declarat că, in cadrul dialogului de la Washington cu oficialităţile guvernamentale ale S.U.A., partea iordaniană şi-a expus poziţia în ce priveşte conflictul israeliano-arab şi actuala situaţie din zonă. El a relevat că autorităţile iordaniene se pronunţă pentru „retragerea Israelului din toate teritoriile arabe ocupate şi restabilirea drepturilor legitime ale poporului palestinean", pentru o reglementare a situaţiei din Orientul Apropiat pe baza rezoluţiilor 242 şi, respectiv, 338 ale Consiliului de Securitate. DAMASC 31 (Agerpres). Noi incidente au opus, în noaptea de sîmbătă spre duminică, forţele armate siriene şi israeliene de pe frontul din Golan — informează un purtător de cuvînt sirian, menţionind că două patrule de infanterie ale forţelor siriene au făcut faţă unor ambuscade declanşate de inamic. TEL AVIV 31 (Agerpres). — Trupele israeliene şi siriene din sectorul septentrional al înălţimilor Golan au susţinut un schimb de focuri in noaptea de simbătă spre duminică — au anunţat, duminică, la Tel Aviv, corespondenţii militari ai ziarelor israeliene. Potrivit afirmaţiilor acestora, focul a fost deschis de artileria şi carele blindate siriene. » Analfabetismul In lume UN DOCUMENT PUBLICAT DE UNESCO NAŢIUNILE UNITE 31 (Agerpres). — într-un document publicat de Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură (UNESCO) se arată că, în perioada 1960—1970, numărul analfabeţilor a crescut cu aproximativ 50 milioane persoane, cifră inferioară însă nivelului creşterii mondiale a populaţiei. In 1970 erau circa 783 milioane analfabeţi, adică 34,2 la sută din populaţia globului, iar in 1960, această cifră reprezenta 39,3 la sută din totalul populaţiei globului. în ce priveşte repartizarea pe continente, cel mai ridicat procentaj de analfabeţi 11 deţin Asia — 46,8 la sută — şi Africa — 73,7 la sută. Pe de altă parte, documentul relevă că în lume există circa 240 000 de cinematografe comerciale capabile să găzduiască 78 milioane persoane. Această cifră reprezintă o repartiţie de 27 de locuri pentru 1 000 de persoane, în lume există, de asemenea, 720 milioane aparate de radio de toate tipurile, revenind un număr de 200 de aparate la 1 000 persoane, în timp ce repartiţia televizoarelor este de 70 bucăţi pentru 1 000 persoane, adică un total de 261 milioane de aparate. în ce priveşte producţia de carte, se relevă că in 1971 cifrele erau duble faţă de 1955, ajungînd de la 285 000 noi titluri, la 548 000. Aceasta reprezintă 143 de titluri la un milion de locuitori. In rîndul ţărilor care editează cele mai multe cărţi, Uniunea Sovietică deține primul loc, cu 85 487 noi titluri, fiind urmată de Statele Unite cu 80 569 și R.F. Germania cu 40 354. ... - VENEZUELA Spre recuperarea mai grabnică a resurselor naţionale petroliere ITALIA Breşă In reţeaua mafiotă a drogurilor Actualitatea politică venezueleană este dominată în prezent de problema naţionalizării petrolului înainte de 1983 (termenul stabilit prin „legea reversiunii“), existind în această privinţă un consens între principalele forţe politice. Fie că este vorba de punctul de vedere guvernamental, fie de proiectele prezentate în parlament de partidele politice, de acţiunile unor organizaţii sindicale ori profesionale, toate aceste luări de poziţii au ca numitor comun ideea necesităţii naţionalizării anticipate, deosebirile de păreri referindu-se doar la perioada de timp în care ar urma să fie concretizată o asemenea măsură. Poziţia guvernului a fost definită astfel de preşedintele Carlos Andres Perez : „Vom realiza vechea aspiraţie a poporului nostru ca petrolul să devină venezuelean. Există dispozitive legale care garantează recuperarea principalei noastre bogăţii, dar azi a devenit clar că procesul trebuie grăbit“. Tocmai în acest scop, recent a fost creată o comisie guvernamentală, care, în termen de şase luni, va prezenta guvernului un raport cuprinzînd şi recomandări, urmînd ca ultimul cuvînt să-l aibă Congresul Naţional. Preşedintele Andres Perez a atras atenţia că actul naţionalizării nu este suficient prin el însuşi, că o veritabilă recuperare presupune formarea de personal calificat pentru viitoarele acţiuni ce decurg din această decizie, că redobîndirea şi utilizarea adecvată a petrolului este „parte dintr-o politică mai amplă de valorificare a resurselor naţionale“. Pentru Venezuela, petrolul (3,3 milioane barili extraşi zilnic) reprezintă peste 90 la sută din încasările provenite din exporturi şi înseamnă ca valoare două treimi din buget. Datorită creşterii preţului pe piaţa internaţională, Venezuela va incasa, in 1974, din vinzarea petrolului, aproximativ opt miliarde de dolari, calculind după nivelul actual al preţurilor. Această creştere extraordinară a atras implicit atenţia asupra sporirii profiturilor — şi aşa imense — ale companiilor străine. Aceste venituri sunt transferate în prezent în afara graniţelor ţării, fapt care, după cum spunea ministrul economiei, Hector Hurtado, a dus la „conştientizarea“ tuturor forţelor politice asupra necesităţii grăbirii procesului de naţionalizare a petrolului. Este cunoscut că, de mai mulţi ani, Venezuela face eforturi pentru a anula „monoexportul“, dependenta de petrol, prin dezvoltarea altor ramuri ale economiei. Or, roadele proiectelor de dezvoltare multilaterală nu vor putea fi culese, afirmă forurile conducătoare, dacă, în prealabil, nu va fi utilizat petrolul ca suport financiar. V. PAUNESCU „Toate drumurile duc la Roma, chiar şi acela al drogurilor“. Parafrazind celebrul dicton, presa italiană prezintă pe spaţii largi vasta „operaţiune anti-drog" — declanşată in aceste zile simultan la Roma, Palermo şi New York — care a dus la capturarea celei mai puternice reţele internaţionale de traficanţi de droguri. După cinci ani de cercetări, în care au colaborat carabinierii şi poliţia financiară italiană, Interpolul şi F.R.I., s-a ajuns la depistarea unei organizaţii dominate de Mafia şi avind printre liderii ei pe celebrul Gaetano Badalamente (despre care se spune că este preşedinte al „Tribunalului Mafiei“) şi Gerlando Alberti, „boss“ renumit in rîndul traficanţilor de droguri şi presupus şef al „Noii Mafii“. Primele investigaţii au început către sfirşitul anului 1969, cînd F.B.I.-ul a descoperit că o mare cantitate de droguri trecea prin Roma, urmind apoi calea aeriană sau cea maritimă (porturile Genova sau Napoli). Imediat după aceasta, principalele porturi italiene au fost puse sub o atentă observaţie Procuratura din Roma a dispus o serie de anchete şi controale, în primele luni ale anului 1970, la aeroportul Fiumicino au fost arestate trei stewardese care, transportau droguri. Un episod decisiv pentru descoperirea bandei s-a petrecut în iulie 1972. De la New York a sosit în Italia o tinără pereche pentru a-și petrece „luna de miere“. Trei luni mai tîrziu, la întoarcerea la New York, poliţia americană a sechestrat chiar la coborîrea tinerei perechi de pe transatlanticul „Raffaello“ automobilul acestora, în caroseria căruia se aflau ascunse 82 kg de heroină pură (in valoare de peste 25 de miliarde de lire italiene). Cercetările au dus apoi la descoperirea cartierului general al organizaţiei, aflat la Roma, în localul unei... spălătorii chimice, din cartierul Tuscolan. Aici aveau loc „reuniunile“ capilor mafioţi şi se luau principalele hotăriri. După relatările investigatorilor, traficul de droguri avea ca prim punct de tranzit Italia. De aici, „marfa“ era îndreptată spre Marsilia pentru rafinare, după care se întorcea din nou în Italia pentru a fi expediată în S.U.A. Pînă la această oră, procuratura din Roma a emis ordine de arestare împotriva a 24 de persoane. Principalii conducători ai organizaţiei se află deja în închisoare, fiind acuzaţi pentru alte infracţiuni. Presa italiană remarcă faptul că operaţiunea anti-drog, aflată în curs de desfăşurare, va constitui, fără îndoială, o grea lovitură pentru „traficanţii de otravă“. Radu BOGDAN DE LA CORESPONDENȚII NOȘTRI. Intilnire pitică organizată de partide comuniste şi muncitoreşti din Europa occidentală PARIS 31 (Corespondenţă de la P. Diaconescu) — Simbătă dupăamiază s-a desfăşurat la Lyon o intilnire publică organizată de partide comuniste şi muncitoreşti din Europa occidentală, avind ca temă : comuniştii în faţa situaţiei economice, politice şi sociale din tarile vesteuropene. Intilnirea a avut loc sub semnul unei largi unităţi de acţiune a forţelor populare din Europa occidentală şi a reunit peste zece mii de oameni ai muncii din numeroase regiuni ale Franţei, precum şi delegaţii din alte ţări vest-europene. Cu acest prilej au luat cuvîntul Georges Marchais, secretar general al Partidului Comunist Francez, Gian-Carlo Paretta, membru al Biroului Politic al Partidului Comunist Italian, Herbert Mies, preşedinte al Partidului Comunist German, Louis Van Geyt, preşedinte al Partidului Comunist din Belgia, John Gollăn, secretar general al Partidului Comunist din Marea Britanie, şi Jean Vincent, secretar al Partidului Elveţian al Muncii. Analizînd situaţia economică, politică şi socială din ţările lor, vorbitorii au exprimat îngrijorarea unor largi pături ale populaţiei faţă de procesul inflaţionist, faţă de agravarea şomajului, faţă de politica antisocială dusă de unele guverne şi cercuri patronale, subliniind faptul că lupta revendicativă a clasei muncitoare din Europa occidentală are o serie de obiective comune. Au fost, de asemenea, analizate rolul şi importanţa pe care le are în Franţa şi in alte ţări ale Europei occidentale colaborarea dintre comunişti, socialişti şi alte forţe democratice, în lupta pentru progres social, democraţie, pace și independență. Mesajul adresat Conferinţei internaţionale de la Stockholm DE PREŞEDINTELE G.R.P. AL REPUBLICII VIETNAMULUI DE SUD VIETNAMUL DE SUD 31 (Agerpres). — Huynh Tan Phat, preşedintele Guvernului Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud, a adresat Conferinţei internaţionale pentru aplicarea Acordului de la Paris asupra Vietnamului un mesaj în care exprimă sentimentele de gratitudine ale G.R.P. şi ale populaţiei sud-vietnameze pentru sprijinul acordat pe plan internaţional cauzei drepte a poporului vietnamez. Mesajul exprimă, totodată, convingerea că lucrările conferinţei vor contribui la dejucarea manevrelor şi acţiunilor contrare drepturilor legitime ale populaţiei sud-vietnameze. Ministrul român al afacerilor externe a sosit la Praga Ministrul afacerilor externe al Republicii Socialiste România, George Macovescu, a plecat duminică dimineaţa în Republica Socialistă Cehoslovacă, într-o vizită oficială, la invitaţia ministrului afacerilor externe, Bohuslav Chnoupek. La plecare, pe aeroportul Otopeni, George Macovescu a fost salutat de Vasile Gliga şi Cornel Pacoste, adjuncţi ai ministrului afacerilor externe. A fost, de asemenea, prezent Jiri Benda, însărcinat cu afaceri a. I. al R. S. Cehoslovace la Bucureşti. ★ în aceeaşi zi, ministrul afacerilor externe al Republicii Socialiste România a sosit la Praga. Pe aeroportul internaţional Ruzyne a fost întîmpinat de ministrul afacerilor externe al R.S. Cehoslovace, Bohuslav Chnoupek. Au fost prezenţi ambasadorul României la Praga, Teodor Haş, membri ai ambasadei. (Agerpres) agenţiile de presă transmit: Noul guvern al Italiei, condus de Mariano Rumor, s-a întrunit pentru a examina raportul general asupra situaţiei economice a ţării, document ce urmează să fie prezentat parlamentului. Anul 1973, afirmă raportul, a fost un an dificil pentru Italia. El a debutat cu intrarea în vigoare a taxei pe valoare adăugată (taxă instituită în ţările membre ale Pieţei comune), care a perturbat grav sistemul italian al impozitelor indirecte. In aceeaşi perioadă, Italia a simţit efectele instituirii unui curs flotant al lirei, precum şi ale crizei energetice internaţionale. Argentina susţine reintegrarea Cubei în sistemul interamerican. . Argentina va susţine la viitoarele reuniuni ministeriale ale Organizaţiei Statelor Americane (O.S.A.) reintegrarea Cubei in sistemul interamerican“, a declarat ministrul argentinean al relaţiilor externe, Alberto Vignes. Pe de altă parte, într-un comunicat oficial remis reprezentanţilor presei de către Ministerul Relaţiilor Externe se subliniază că delegaţia argentineană îşi va exprima, in cursul acestor reuniuni, „preocuparea faţă de politica de izolare a Cubei în regiune“. Sancţiunile impuse faţă de Cuba — se precizează în document — constituie un anacronism care perturbează relaţiile interamericane. Comunicatul relevă apoi că Argentina doreşte ca prin poziţia sa faţă de această problemă să contribuie la destinderea internaţională. Participanţii la lucrările conferinţei pentru combaterea poluării Mediteranei,ce se desfăşoară la Roma, au subliniat în luările de cuvînt necesitatea unei cooperări internaţionale între toate ţările mediteraneene şi adoptarea de măsuri preventive şi de control pentru evitarea, poluării în continuare a acestei mări. In scopul apărării bogăţiilor naturale ale ţării, guvernul congolez a hotărît să denunţe acordurile cu firmele occidentale, interzicîndu-le să desfacă în continuare pe pieţele străine lemnul tropical din această ţară, în proporţie de 58 la sută, teritoriul R.P. Congo este acoperit de păduri, anual fiind realizaţi aici aproximativ un milion metri cubi de produse forestiere, care, în principal, sunt destinate exportului. Inundaţii în Algeria. Ploile torenţiale care s-au abătut in ultimele zile asupra Algeriei au provocat, în regiunea muntoasă a Kabyliei, moartea a 9 persoane, dispariţia altor două, în vreme ce cîteva zeci au fost rănite — se arată în primul bilanţ provizoriu al autorităţilor algeriene. Totodată, s-au înregistrat alunecări de teren şi sute de locuinţe distruse. Autorităţile algeriene au pus în aplicare un plan de urgenţă pentru ajutorarea populaţiei sinistrate. Naţionalizări în Libia. Sucursala societăţii anglo-olandeze „Shell Oil Co“, care opera pe teritoriul Libiei, a fost naţionalizată simbătă , anunţă Agenţia libiană de presă. Consiliul Comandamentului Revoluţiei a promulgat un decret de naţionalizare care prevede că toate fondurile, concesiunile, acţiunile, bunurile mobile şi imobile ce aparţin filialei „Shell“ din Libia devin proprietate a statului libian. La Roma s-au încheiat lucrările reuniunii Comitetului de conducere al Conferinţei mondiale a energiei. Timp de două zile, comitetul a dezbătut o serie de probleme administrative şi a analizat stadiul lucrărilor de pregătire a celei de-a 9-a Conferinţe mondiale a energiei, care urmează să aibă loc la Detroit (S.U.A.), în luna septembrie a.c. Din România, la lucrările comitetului a luat parte Octavian Groza, ministru secretar de stat, prim-vicepreşedinte al Consiliului Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie, preşedintele Conferinței mondiale a energiei. MARGINALII Dilemă între „pagubă sau... dezastru“ Soarta programului „Concorde“ a fost repusă în discuţie. De data aceasta la Londra, în raportul prezentat in Camera Comunelor, noul ministru al industriei, Wedgwood Benn, a ţinut să precizeze că guvernul este călăuzit in aprecierile sale de „dorinţa de a informa cit mai corect parlarmentul asupra acestui subiect". în rezumat, elementele înfăţişate conturează o situaţie extrem de complicată pentru factorii de decizie . „Concorde" este, intr-adevăr, singurul avion supersonic comercial construit în Occident, cu o reuşită tehnică recunoscută ; primele două prototipuri au zburat cu succes. A fost autorizată producţia a 16 supersonice, 9 fiind comandate de British Airways şi Air France. Totuşi, preocuparea principală rămîne amploarea efortului financiar pentru bugetele celor două ţări, confruntate cu suficiente dificultăţi economice. „Cheltuielile de dezvoltare a actualei versiuni a aparatului „Concorde“ — constată raportul — se ridică, potrivit ultimei estimări globale, la 1 070 000 000 lire sterline (12 144 000 000 franci francezi). Din această sumă, nimic nu va putea fi recuperat. Preţul de vinzare posibil nu ar fi în măsură să acopere cheltuielile de producţie“. In acelaşi timp, întîlnindu-se la Bristol cu salariaţii firmelor „British Aircraft Corporation (BAC)“ şi „Rolls Royce“, care construiesc în cooperare supersonicul, W. Benn a dat asigurări că guvernul nu a luat nici o decizie. „A renunţa la supersonic ar fi un dezastru“ — a precizat el. De unde, o dilemă insolubilă : vînzarea s-ar face în pagubă, continuarea producţiei ar însemna pagubă, iar sistarea ei, după atîtea fonduri cheltuite, o şi mai mare pagubă. Dincolo de Canalul Mînecii, oficialităţile menţin propunerea făcută Londrei, luna trecută, de a suplimenta cu încă trei aparate programul asuma căruia s-a convenit pînă acum, îngrijorate de soarta şi perspectivele supersonicului, sindicatele britanice de ramură au propus organizarea, cit mai curînd posibil, a unei întîlniri cu muncitorii francezi care participă la construirea aparatului pentru a susţine în comun o campanie de apărare a programului „Concorde". Dificila întrebare „Cum poate fi evitat marele dezastru al abandonării proiectului?“ rămîne în continuare fără răspuns. P. STANCESCU PREMIERĂ ABSOLUTĂ: O.Z.N. pe pelicula cinematografică La 23 martie, un obiect zburător neidentificat a fost filmat de Michel Bonne, operator al celei de-a doua reţele de televiziune franceze. La aceeaşi dată a fost organizată o „noapte de observaţie“, de grupul de cercetări „Lumini in noapte“ şi de „Grupul de studiere a obiectelor spaţiale". Această secvenţă a trecerii unui O.Z.N. pe cerul localităţii Thillot ţestul Franţei) este prima înregistrată vreodată pe o peliculă cinematografică. Pentru prima oară, telespectatorii francezi au, putut urmări in culori, vineri seară, pe micile lor ecrane, aparaţia, evoluţia şi dispariţia unui punct luminos de formă rotundă, apoi eliptică, deasupra unui peisaj din munţii Vosgi. A fost, oare, acesta „un obiect zburător neidentificat“, aşa■ cum afirmă Pierre Guerin, astrofizician francez şi partizan înflăcărat al teoriei existenţei farfuriilor zburătoare ? Vor permite imaginile filmate de operatorul francez relansarea, in Franţa, a studiilor ştiinţifice aprofundate, finanţate de organisme oficiale, aşa cum se cere cu tot mai mare insistenţă ? — se întreabă agenția France Presse. O nouă etapă de dezvoltare a statului birman Prima decadă a lunii martie a consfinţit in Birmania, odată cu deschiderea celei dinţii sesiuni a noii Adunări Populare, revenirea la un regim constituţional civil de guvernare, după 12 ani de conducere militară. Cu acest prilej a fost dizolvat Consiliul Revoluţionar, instituit in 1962, puterea de stat fiind transferată Adunării Populare. Aceasta a ales apoi un consiliu de stat — organ executiv suprem — în fruntea căruia a fost desemnat fostul preşedinte al Consiliului Revoluţionar, Ne Win, devenit astfel preşedintele recent proclamatei Republici Socialiste a Uniunii Birmane (1 ianuarie 1974). Ulterior a fost alcătuit noul guvern, în funcţia de prim-ministru fiind numit Sein Win. . Concomitent, au fost constituite organele locale ale puterii de stat. Prin toate aceste acţiuni , se arată la Rangoon — Birmania marchează trecerea într-o nouă etapă a dezvoltării sale. După cum este ştiut, ofiţerii care au preluat puterea cu 12 ani în urmă şi-au manifestat dorinţa ca Birmania să urmeze o cale de dezvoltare necapitalistă, în conformitate cu interesele maselor populare. Liderii de la Rangoon au apreciat că transformările de ordin social-economic intervenite în această perioadă au făcut necesară stabilirea unei forme de guvernămînt constituţionale, cu organisme civile corespunzătoare, în această evoluţie, un rol important a revenit Partidului „Calea birmană spre socialism“ — unicul din ţară — care a evoluat de la o „organizaţie de cadre“ — mai restrinsă — la o „organizaţie de mase“, consolidindu-şi astfel rolul în viaţa ţării, mai ales după cel de-al doilea Congres al partidului, desfăşurat in octombrie 1973. Pe fundalul acesta s-au succedat diversele faze ale procesului constituţional, a cărui principală verigă l-a constituit adoptarea de către populaţie a noii constituţii, în cadrul referendumului din decembrie anul trecut, în baza prevederilor constituţionale au fost organizate alegerile generale de acum două luni, ducînd la constituirea Adunării Populare — organism unicameral cu 451 deputaţi, din rîndul cărora au fost desemnaţi cei 28 membri ai Consiliului de Stat. Noul cadru constituţional şi orientarea generală a politicii ţării se apreciază că vor facilita depăşirea mai rapidă a greutăţilor datorate persistenţei unora dintre caracteristicile economice moştenite din trecutul colonial : masiva dependenţă a economiei de agricultură, nivelul încă nesatisfăcător al industrializării, în raport cu potenţialul natural, baza tehnico-materială insuficient dezvoltată, o reţea de căi de transporturi deficitară. De altfel, in constituţie se enunţă suveranitatea naţională asupra tuturor resurselor solului şi subsolului. Sectorul de stat, avind deja o pondere însemnată in economie, urmează să se extindă şi mai mult, prevăzîndu-se continuarea naţionalizării principalelor mijloace de producţie, precum şi crearea unui sector cooperatist. Trebuie consemnat, pe de altă parte, că, paralel cu noile evoluţii pe plan intern se înregistrează şi preocuparea statului birman de a depăşi un anume „stadiu de izolare“, pe plan extern. Se circumscriu acestei preocupări stabilirea unor contacte cu ţări vecine — normalizarea relaţiilor cu R. P. Chineză, vizitele oficiale întreprinse de şeful statului, Ne Win, la Bangkok, Kuala Lumpur şi Djakarta, precum şi recentul popas la Rangoon al premierului australian Whitlam, aflat într-un itinerar în Asia de sud-est. în acţiunile sale pe plan extern, Birmania înţelege să rămînă in continuare fidelă principiilor neutralităţii. Păşind într-o etapă nouă a dezvoltării sale, Birmania se arată decisă să meargă pe calea aleasă, in direcţia perfecţionării relaţiilor sociale, a modernizării şi dezvoltării economice, corespunzător năzuinţelor şi intereselor poporului. Dan OPREANU DE PRETUTINDENI • DINŢI NATURALI IN SERIA A TREIA. o remarcabilă descoperire a cercetării I ştiinţifice. Prin implantarea de germeni dentari în maxila- I rul copiilor se poate obţine regenerarea danturii afectate de vreun accident. Germe- I nul — prima treaptă de dezvoltare a dintelui în interiorul maxilarului — este extras din maxilarul propriu sau cel al unui donator și plantat în locul dintelui lipsă, după un proce- I deu pus la punct de specialiști englezi. La început se formează o coroană, care se transfor- ’ I mă apoi in rădăcină. în cîteva luni, dintele iese din gingie şi creşte în mod normal. • MONEDE DE PIATRĂ. Etnograful cehoslovac Miroslav Stingi a găsit în insula Yap din Oceanul Pacific , monede de piatră cu un diametru de pînă la 5 metri. Cu aceste monede neverosimil de mari se efectuează şi în prezent plăţile pe insulă. • BARUL CELEI DE-A TREIA VIRSTE. 1* Prima vedere nu pare să se deosebească de celelalte baruri. Şi, totuşi, acest bar, deschis de curind la Hamburg, are un caracter aparte : aici e interzisă :intrarea celor care au mai puţin de 60 de ani ! Aşa se face că muzica nu urmează ritmurile la modă, perechile cu păr alb dansînd nestingherite pe melodii din vremea tinereţii — valsuri, tangouri. Barul celei de-a treia vîrste a fixat şi un orar pe potriva clientelei , între orele 5 după-amiază şi 10 seara ! • DESCOPERIRI ARHEOLOGICE LA BUDAPESTA. Ultimele săpături întreprinse în perimetrul fostei cetăţi a regilor maghiari care străjuieşte unul din malurile Dunării la Budapesta, au scos la iveală obiecte de o inestimabilă valoare arheologică. Printre acestea se află o serie de sculpturi despre care se presupune că ar fi împodobit edinioară palatul regilor de Anjou. Ele reprezintă chipuri de cavaleri în armură și, probabil, ale regilor dinastiei arpadiene. •„COPILUL" SI „CRANIUL" LUNAR. Luna a suferit de-a lungul mileniilor numeroase schimbări de natură geologică. Astfel, în partea de vest a Mării Ploilor se află un grup de culmi care aparţin perioadei premarine a istoriei lunare. Două din ele reprezintă adevărate curiozităţi morfologice. Forma primei aminteşte de un copil în poziţie culcată, iar cealaltă are conturul unui craniu ; de aici şi denumirile : Copilul şi Craniul. Dimensiunile acestor curiozități lunare : Copilul — aproximativ 35 km. lungime, Craniul — aproximativ 50 km. • PROFILAXIA „CANCERULUI POLUĂRII". La congresul ziariștilor care se ocupă de problemele de sănătate, organizat în statul, Florida din S.U.A., a fost scoasă în evidentă necesitatea luării unor măsuri imediate pentru înlăturarea cauzelor care provoacă aşa-numitul „cancer al mediului înconjurător“ , produsele chimice de tot felul care au schimbat in ultimii 40 de ani compoziţia mediului ambiant. Bazîndu-se pe datele furnizate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii — care arată că 85 la sută din cazurile actuale de cancer din S.U.A. îşi au originea cu 15—35 de ani în urmă în mediul înconjurător poluat — specialiştii consideră că profilaxia cancerului anului 2000 trebuie să înceapă încă din acest an. • BACHUS IN PIAŢA COMUNĂ. Comisia executivă a Pieţei comune a constatat că francezii şi-au redus în ultimul timp consumul de vin, in timp ce o tendinţă contrară s-a manifestat la locuitorii celorlalte ţări membre ale C.E.E. Potrivit statisticilor, consumul de vin în Franţa a scăzut de la 57 623 000 hectolitri in 1965 la 54 821 000 hectolitri în 1971. Acum cei mai mari consumatori de vin ■ sînt italienii — cu cifra record de 59 625 000 hectolitri In 1971 — față de 56 690 000 în 1965. • AVIONUL SI SCHIORII. Sa petrecut în zona Deux-Alpes din Franța, în timp ce un avion „Jodel-S“ atingea pămîntul cu rotile, două persoane pe schiuri au traversat pista de aterizare. Vrînd să evite pe cei doi imprudenţi, aparatul a virat, traversînd, la rîndul său, pista de schi pe care circa 200 de persoane practicau sportul lor preferat. Printr-un adevărat miracol, avionul n-a lovit decit o schioară, rănind-o, înainte de a se răsturna în chiar centrul staţiunii sportive. Şi aici s-a petrecut un alt miracol : în timp ce avionul a devenit inutilizabil, cei trei pasageri şi pilotul au scăpat fără o zghrietură. Bucureştim REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA I Bucureşti Plata Scinteii Tel 17 60 10. 17 60 20. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzorii din întreprinderi şi Instituţii Din străinătate, abonamentele se fac prin „ROMPRESFILATELIA* Calea Griviţei nr. 64—66 P.O.B. — 2001. Tiparul Combinatul Poligrafic CASA SCINTEU 40 36.