Scînteia, septembrie 1974 (Anul 43, nr. 9961-9986)

1974-09-01 / nr. 9961

PROIECT PROGRAMUL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN ,, V' 7 *•’ ' • * - • • L I ■ ■ rfi 1 ■■ M r' ' • /. de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism Epoca actuală de dezvoltare a societăţii omeneşti se caracterizează prin transformări revoluţionare sociale şi naţionale structurale. Aceasta este epoca revoluţiei socialiste, a trecerii de la societatea capitalistă împărţită în clase antagoniste, bazată pe exploatare şi asuprire socială şi naţională — societate care nu mai corespunde istoriceşte noilor forţe de producţie — la societatea comunistă în care se lichidează exploatarea şi asuprirea de orice fel şi nu mai există clase antagoniste. Aceasta este epoca lichidării dominaţiei imperialiste, colonialiste şi neocolonialiste, a aşezării relaţiilor dintre state şi naţiuni pe principii noi, de egalitate şi respect al independenţei şi suveranităţii naţionale. Totodată, această epocă se caracterizează prin impetuoasa revoluţie tehnico-ştiinţifică mondială care creează condiţii optime pentru dezvoltarea rapidă a forţelor de producţie, pentru creşterea producţiei de bunuri materiale în vederea satisfacerii, pe această bază, a necesităţilor de viaţă ale tuturor popoarelor. De la apariţia, cu peste 125 de ani în urmă, a „Manifestului Comunist“ al lui Marx şi Engels, de la chemarea înflăcărată „Proletari din toate ţările, uniţi-vă !“ Ideile socialismului şi comunismului au pătruns tot mai larg în conştiinţa popoarelor, au devenit o uriaşă forţă ideologică internaţională, o puternică forţă materială transformatoare, asigurînd înfăptuirea aspiraţiilor omenirii spre o societate mai echitabilă şi mai raţională, spre progres şi civilizaţie. Edificarea socialismului şi comunismului reprezintă o necesitate obiectivă în dezvoltarea societăţii omeneşti pe trepte noi, superioare. Aşa cum arată Karl Marx în „Capitalul“, „monopolul capitalului devine o cătuşă pentru modul de producţie care a înflorit odată cu el şi prin el. Centralizarea mijloacelor de producţie şi socializarea muncii ajung la un punct la care devin incompatibile cu învelişul lor capitalist. Acesta este sfărîmat. Proprietăţii private capitaliste i-a sunat ceasul. Expropriatorii sunt expropriaţi... producţia capitalistă generează cu necesitatea unui proces natural propria ei negare“*). Noua orînduire, comunismul, deschide calea dezvoltării nestingherite a forţelor de producţie, asigură concordanţa între forţele de producţie şi caracterul relaţiilor de producţie, permite deplina înfăptuire a năzuinţelor omenirii spre o lume a dreptăţii sociale şi naţionale, realizarea idealului repartiţiei corespunzător nevoilor materiale şi spirituale ale omului, edificarea unei lumi a colaborării şi păcii. Pe calea deschisă de Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie — care cu aproape şase decenii în urmă a inaugurat o epocă nouă în istoria omenirii — au păşit noi şi noi popoare. Socialismul s-a consolidat continuu, triumfînd în 14 state ale lumii. Victoriile obţinute de ţările socialiste în edificarea noii orînduiri, în dezvoltarea economico-socială şi ridicarea nivelului de trai al popoarelor, creşterea rolului lor în viaţa internaţională, în lupta pentru destindere, colaborare şi pace au demonstrat superioritatea socialismului ca mod de organizare a societăţii şi a relaţiilor dintre naţiuni, au sporit neîncetat forţa, prestigiul şi influenţa noii orînduiri pe plan mondial. Spre acest ţel se îndreaptă un număr tot mai mare de popoare. Viaţa arată că socialismul este orinduirea cea mai avansată pe care a cunoscut-o omenirea, capabilă să asigure fiecărui popor deplina eliberare socială şi naţională, făurirea unui viitor liber, corespunzător năzuinţelor proprii. Măreţele realizări obţinute de poporul nostru, sub conducerea Partidului Comunist Român, în edificarea noii orînduiri, in dezvoltarea în ritm înalt a industriei şi agriculturii, în înflorirea ştiinţei şi culturii, în creşterea bunăstării materiale şi spirituale sînt mărturia grăitoare a superiorităţii socialismului, a forţei creatoare a unui popor deplin stăpîn pri destinele sale, care îşi făureşte în mod conștient viitorul. * Marx, Engels : Opere, vol 23, Ed. politică, București, 1966, pag. 765—766. PROLETAM DIN TOATE URILE, ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XLIV Nr. 9961 Duminică 1 septembrie 1974 16 PAGINI - 40 BANI Comitetul Central al P. C. R. a hotărât, la Plenara sa din iulie a. c., să supună celei mai largi dezbateri publice proiectul primului Program al partidului — sinteză a experienţei luptelor revoluţionare şi a muncii de construcţie socialistă în România, a mişcării revoluţionare mondiale, tablou cuprinzător al direcţiilor activităţii partidului în epoca viitoare „Programul— arăta tovarăşul Nicolae Ceauşescudă o orientare generală ştiinţifică, marxist-leninistă, pentru întreaga activitate pe plan naţional şi internaţional a partidului şi poporului nostru. El stabileşte linia generală de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi de înaintare pe calea comunismului în România, de participare activă a ţării noastre la viaţa internaţională, la lupta pentru transformarea pe baze noi a omenirii, pentru făurirea unei lumi mai drepte şi mai bune, a unei lumi a păcii şi colaborării între toate popoarele". Partidul, organizaţiile sale, toţi comuniştii, organizaţiile de masă şi obşteşti, cetăţenii din întreaga ţară sunt chemaţi să participe la această dezbatere de primă însemnătate ideologică şi politică, teoretica şi practică, acţiune civică de o amploare unică, menită să dea expresie cuvîntului naţiunii asupra problemelor fundamentale ale vieţii, propăşirii şi perspectivei sale istorice, asupra unui document care, înmănunchind experienţa trecutului cu gîndirea şi acţiunea prezentului socialist, proiectează o lumină puternică, însufleţitoare spre idealul călăuzitor al întregii opere constructive a poporului român —COMUNISMUL După publicarea — în „Scînteia" din 3 august a proiectului de Directive cu privire la planul cincinal 1976—1980 şi liniile directoare ale dezvoltării economico-sociale a României pentru perioada 1981 — 1990, în ziarul de astăzi publicăm proiectul Programului Partidului Comunist Român. „Scînteia" pune paginile sale la dispoziţia membrilor partidului, a tuturor oamenilor muncii, spre a-şi exprima părerile, a face propuneri şi sugestii cu privire la conţinutul importantelor documente supuse dezbaterii şi la căile înfăptuirii prevederilor lor. Pe baza propunerilor exprimate în adunările de partid, în adunările oamenilor muncii, ca şi în presă, proiectul Programului P.C.R., ca şi cel al Directivelor urmează să fie definitivate şi prezentate spre dezbatere şi aprobare Congresului al XI-lea al partidului. Necesitatea elaborării programului unitar al partidului pentru întreaga perioadă a făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintării spre comunism Pornind de la complexitatea problemelor interne şi externe ce trebuie soluţionate în actuala şi viitoarea etapă istorică de dezvoltare, este necesar ca partidul să aibă un program de perspectivă care să dea o orientare clară luptei pentru transformarea revoluţionară a societăţii, să cristalizeze linia strategică generală a partidului şi orientările tactice pentru întreaga perioadă a făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi a înaintării spre comunism. Programul Partidului Comunist Român constituie Carta fundamentală ideologică, teoretică şi politică a partidului. Elaborat pe baza concepţiei materialismului dialectic şi istoric, a legilor obiective ale dezvoltării sociale, el înarmează partidul cu principiile ştiinţifice ale comunismului. Programul arată fiecărui membru al partidului, fiecărui cetăţean al patriei noastre direcţiile principale de acţiune în vederea edificării cu succes a celei mai drepte orînduiri sociale — orînduirea comunistă. Programul se bazează pe legităţile obiective ale dezvoltării sociale, universal valabile, pe experienţa luptelor de clasă şi a construcţiei socialismului pe plan mondial, precum şi pe experienţa luptelor de clasă purtate de masele populare din ţara noastră pentru eliberarea socială şi naţională, pentru transformarea revoluţionară a societăţii, pentru edificarea cu succes a noii orînduiri sociale. In înfăptuirea misiunii sale istorice de conducător al poporului român pe calea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi a comunismului în România, Partidul Comunist Român se călăuzeşte neabătut după concepţia revoluţionară a proletariatului, după principiile socialismului ştiinţific. Politica Partidului Comunist Român a avut şi are ca punct de plecare faptul că întreaga istorie a omenirii este istoria luptelor de clasă, a luptelor pentru eliberare naţională şi socială, pentru edificarea unei orînduiri mai bune şi mai drepte. Pornind de la caracterul universal al teoriei revoluţiei proletare, fundamentată, pentru prima oară, în mod genial de Marx şi Engels, de la experienţa generală şi practica construcţiei socialiste şi de la generalizarea propriei experienţe. Programul Partidului Comunist Român trasează căile aplicării creatoare a acestor legităţi la condiţiile istorice, sociale şi naţionale concrete ale României. • Viaţa demonstrează continuu că răsturnarea vechii orînduiri, înfăptuirea revoluţiei proletare şi edificarea socialismului au loc în condiţii istorice, naţionale şi sociale deosebite de la o ţară la alta, de la o etapă la alta a dezvoltării sociale. De aceea, pentru a-şi înfăptui cu succes rolul istoric de organizator şi conducător al proletariatului, al maselor populare în lupta revoluţionară, partidul comunist trebuie să studieze temeinic realităţile naţionale şi internaţionale, să elaboreze linia generală strategică şi tactică justă, aplicînd creator adevărurile general-valabile la condiţiile concrete date. Partidul trebuie să pornească permanent de la principiul că revoluţia, construirea noii orînduiri sociale nu pot fi decît rodul activităţii conştiente a maselor muncitoare, creaţia fiecărui popor care îşi făureşte liber noua sa istorie. încă de la începuturile mişcării revoluţionare, muncitoreşti, în România au existat preocupări pentru formularea unui program revoluţionar. In 1886 a fost elaborat un program revoluţionar al mişcării marxiste din ţara noastră, salutat şi de Friedrich Engels. In decursul vremii, primul partid al clasei muncitoare, iar apoi Partidul Comunist Român au elaborat o serie de orientări programatice care au asigurat desfăşurarea cu succes a luptelor revoluţionare, înfăptuirea revoluţiei şi construcţia socialismului. Este pentru întîia oară însă cînd partidul elaborează un program unitar, de perspectivă, menit să asigure unirea eforturilor comuniştilor, ale întregului popor pentru înfăptuirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintarea Rtomâniei spre comunism. Acest program trasează direcţiile fundamentale ale activităţii partidului pe o perioadă de 20—25 de ani. El porneşte de la interesele întregului nostru popor, ale dezvoltării societăţii româneşti, înfloririi ţării, a naţiunii noastre socialiste, asigurînd făurirea în România a celei mai înaintate şi mai drepte societăţi, societatea comunistă. (Continuare în pag. au1-a)