Scînteia, ianuarie 1975 (Anul 44, nr. 10067-10091)

1975-01-03 / nr. 10067

PROLETARI IN TO ATS ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XLIV Nr. 10 067 Prima ediţie Vineri 3 ianuarie 1975 4 PAGINI - 30 BANI CUVÂNTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU rostită la posturile de radio şi televiziune cu pr iragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1974 cu rezultate remarcabile în dezvoltarea economico-socială, în ridicarea bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor, în făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România socialistă. Oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, au întîmpinat a 30-a aniversare a eliberării patriei şi Congresul al XI-lea cu strălucite succese în realizarea planului producţiei industriale şi agricole, în toate domeniile de activitate. Rezultatele obţinute în creşterea producţiei materiale, sporirea venitului naţional au permis trecerea în acest an la majorarea retribuţiei tuturor oamenilor muncii, asigurînd pînă la sfîrşitul anului 1975 o creştere mai mare a veniturilor faţă de prevederile planului cincinal. Putem deci spune cu îndreptăţită mîndrie că anul 1974, cu toate greutăţile şi lipsurile care s-au mai manifestat, a dus la creşterea avuţiei naţionale, demonstrînd încă o dată justeţea politicii marxist-leniniste a partidului nostru. Acum, la încheierea unui an de muncă încordată, dar plină de satisfacţii, adresez, în numele conducerii de partid şi de stat, precum şi al meu personal, calde felicitări clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregului nostru popor — făuritorul conştient al viitorului nou, liber, al României. Anul acesta va rămîne înscris cu litere de aur în istoria României ca anul în care Congresul al XI-lea a adoptat primul Program al Partidului Comunist Român, precum şi Directivele noului cincinal şi prognozele de dezvoltare economico-socială pînă în 1990. Aceste documente prefigurează în mod minunat viitorul patriei noastre, înarmează întregul partid şi popor cu o orientare clară, teoretică şi practică, în munca şi lupta pentru edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintarea spre comunism a României. Planul dezvoltării economico-sociale pentru 1975, adoptat recent de Marea Adunare Naţională, prevede un ritm înalt de dezvoltare a economiei naţionale, asigură condiţiile tehnico-materiale pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Datorită situaţiei grele economice internaţionale, îndeosebi crizei energetice, se impune să luăm toate măsurile pentru ca aceste situaţii să influenţeze cît mai puţin asupra dezvoltării economiei noastre naţionale, să asigurăm înfăptuirea neabătută a sarcinilor privind dezvoltarea economico-socială a ţării, ridicarea nivelului de trai, material şi spiritual, al întregului popor. Datoria de onoare a fiecărui cetăţean al patriei noastre este de a face totul pentru a contribui la realizarea cu succes a planului pe anul 1975, şi deci a întregului cincinal, creînd astfel condiţii mai bune pentru trecerea la realizarea hotăririlor celui de-al XI-lea Congres al partidului. Alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională şi în consiliile populare, care vor avea loc în luna martie a anului viitor, vor constitui un important eveniment politic, întregul popor manifestînd, prin votul pe care îl va da candidaţilor Frontului Unităţii Socialiste, adeziunea deplină la hotărîrile Congresului al XI-lea, la politica internă şi externă a partidului şi statului nostru, hotărîrea fermă de a înfăptui neabătut Programul Partidului Comunist Român de ridicare a ţării pe noi culmi de progres şi civilizaţie. Totodată, alegerile vor constitui şi o puternică afirmare a democraţiei noastre socialiste, a participării maselor largi populare la conducerea întregii vieţi economico-sociale, la făurirea în mod conştient a propriului lor viitor. Dragi tovarăşi şi prieteni, Evenimentele internaţionale din anul 1974 au dus la accentuarea schimbării raportului de forţe pe arena mondială. Pe toate continentele se intensifică lupta forţelor progresiste şi antiimperialiste, a maselor largi populare, împotriva politicii imperialiste de dominaţie şi dictat, a colonialismului şi neocolonialismului. Se afirmă cu putere voinţa popoarelor de a fi pe deplin stăpîne pe bogăţiile naţionale şi de a le folosi în scopul dezvoltării lor economico-sociale independente, hotărîrea lor de a lupta pentru o politică de pace şi colaborare internaţională. Au fost înregistraţi noi paşi pe calea destinderii, a soluţionării problemelor complexe ale vieţii internaţionale pe calea tratativelor paşnice între state. In acelaşi timp, s-au produs evenimente grave — cum au fost cele din Cipru — care au pus în primejdie pacea. Desfăşurarea evenimentelor internaţionale din anul care a trecut demonstrează cu putere că procesul destinderii este încă fragil, că se află abia la început, că in lume mai sunt încă puternice forţe reacţionare care pot pune în pericol pacea şi colaborarea internaţională. Congresul al XI-lea a trasat o orientare clară şi în ce priveşte activitatea internaţională a ţării noastre. Succesele înregistrate pînă acum de Conferinţa general-europeană ne permit să apreciem că în anul 1975 ea se va încheia cu succes, deschizînd perspectiva unor relaţii noi, de colaborare, între toate popoarele continentului. Ca şi în trecut, România va acţiona cu toată fermitatea pentru extinderea relaţiilor de prietenie şi colaborare cu toate ţările socialiste, cu statele care luptă pentru dezvoltarea economicosocială independentă, cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Considerăm că anul 1975 trebuie să marcheze o cotitură importantă pe calea înfăptuirii noii ordini economice şi politice internaţionale, spre lichidarea subdezvoltării, spre o colaborare pe baze noi între toate statele. Mai mult ca oricînd sînt necesare măsuri hotărîte pe calea dezarmării generale şi, îndeosebi, a celei nucleare, de încetare a cursei înarmărilor şi de înfăptuire a unei politici de pace şi colaborare internaţională. Se impun întărirea rolului Organizaţiei Naţiunilor Unite în rezolvarea tuturor problemelor complexe care preocupă omenirea, participarea activă la viaţa internaţională a tuturor statelor, fără deosebire de mărime. Pornim de la faptul că problemele complexe şi făurirea noii ordini economice internaţionale nu pot fi soluţionate decît cu participarea activă a tuturor popoarelor. Evenimentele din anul care a trecut demonstrează cu putere că, prin acţiuni , unite, popoarele care se pronunţă pentru o politică nouă dispun de forţa necesară pentru a putea deschide calea unei ere noi, de pace şi colaborare internaţională, în care fiecare naţiune să se poată dezvolta liber, corespunzător voinţei sale. Ştim că în anul 1975 sunt multe probleme complicate ce trebuie soluţionate pe plan internaţional, dar privim cu optimism şi încredere desfăşurarea evenimentelor. Avem convingerea că, mai mult ca oricînd, stă în puterea forţelor progresiste şi antiimperialiste, a tuturor popoarelor să asigure triumful politicii de pace şi colaborare — şi vom acţiona cu toată hotărîrea pentru ca poporul nostru să-şi aducă contribuţia la triumful acestei politici ! Sîntem ferm hotărîţi să facem totul pentru ca anul 1975 să aducă poporului român noi şi mari succese în dezvoltarea economico-socială, în creşterea bunăstării sale materiale şi spirituale, în ridicarea ţării pe noi culmi de progres şi civilizaţie socialistă ! Nu vom precupeţi nici un efort pentru a contribui la realizarea noii ordini economice şi politice internaţionale, la soluţionarea tuturor problemelor în interesul popoarelor, al păcii şi colaborării internaţionale. In aceste clipe solemne, să ridicăm paharul pentru gloriosul nostru partid comunist , conducătorul încercat al naţiunii noastre , pentru eroicul popor român, ziditor al celei mai drepte orînduiri sociale — comunismul , pentru înflorirea şi prosperitatea Republicii Socialiste România ! La începutul noului an vă adresez din toată inima, dragi tovarăşi şi prieteni, muncitori, ţărani, intelectuali, bărbaţi şi femei, tineri şi vîrstnici, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, cele mai bune urări de noi şi mari satisfacţii în muncă şi viaţă, în împlinirea tuturor dorinţelor, multă sănătate şi fericire ! La mulţi ani ! Din primele zile de muncă SEMNE BUNE ANULARE Prezenţi în acele combinate şi Întreprinderi unde pulsul energic al muncii nu încetează nici o clipă, corespondenţii noştri au transmis ieri cele dinţii ştiri despre realizările din primele zile ale anului 1975. Sînt veşti care exprimă hotărîrea colectivelor din unităţile industriale de a munci mai bine şi mai spornic, cu întreaga lor pricepere şi iniţiativă, pentru a îndeplini cu succes prevederile planului pe acest an, penru a obţine noi şi importante rezultate în înfăptuirea cincinalului înainte de termen, în traducerea în viață a istoricelor hotărîri adoptate de Congresul al XI-lea al partidului. Vetrele metalurgiei au produs din plin • HUNEDOARA. — Mulţi dintre siderurgiştii hunedoreni şi-au dat întâlnire cu noul an la punctele-cheia de pe fluxul continuu al fabricării metalului — pe platformele furnalelor, oţelăriilor şi laminoarelor. Primele zile ale anului 1975 au însemnat pentru ei şi primele succese în muncă. Dacă media zilnică a depăşirilor de plan a fost în 1974 de peste 220 tone oţel — obţinindu-se in întregul an o producţie suplimentară de peste 80 000 tone oţel — acum, în primele două zile ale anului 1975, au fost elaborate peste plan mai mult de 620 tone oţel. La fel de rodnic este începutul noului an şi în celelalte sectoare ale combinatului. • GALAŢI. — Sarcinile de plan au fost depăşite în zilele de 1 şi 2 ianuarie şi de colectivele de pe platforma siderurgică din Galaţi, în raportul de activitate de ieri seară s-a consemnat realizarea peste plan a 150 tone cocs metalurgic, 400 tone fontă brută, 875 tone de oţel ş.a. Conştienţi de sarcinile deosebit de importante pe care le au de realizat în acest an, harnicii siderurgişti gălăţeni au făcut astfel dovada că sunt decişi să le înfăptuiască cu succes încă din primele zile. • REŞIŢA. — Hotărîţi să obţină în acest an un nou şi substanţial avans în realizarea cincinalului înainte de termen, oţelarii, jurnaliştii, cocsarii şi laminoriştii din Reşiţa — cea mai veche vatră siderurgică a ţării — au muncit cu spor, obţinind adevărate recorduri. Bunăoară, aşa cum preciza maistrul Aurel Liubimirescu, în două zile, jurnaliştii au şi dat peste prevederile planului 450 tone de fontă. Prima zi a anului a însemnat o zi record: peste 300 tone de fontă de bună calitate elaborată suplimentar. Pe platoul oţelăriei, aceleaşi bune rezultate : aproape 400 tone de oţel peste plan in primele două zile ale noului an. Din cetăţile de lumină — energie economiei naţionale • DROBETA TURNU-SEVERIN.— Cu fiecare minut, cu fiecare oră din 1975, pe tabloul de comandă de la hidrocentrala Porţile de Fier cifrele se schimbau mereu. Primul kilowat-oră energie electrică din noul an! Apoi, zeci, mii, milioane de kilowaţi-oră. La ora cînd transmitem aceste rînduri, chiar din cabina de comandă, în jurnalul de bord se consemnează cifra 45. Adică 45 milioane kWh energie electrică produsă aici în primele zile din acest an. Bineînţeles, la ora cînd apare această ştire, cifra va fi cu mult mai mare. • CRAIOVA. — Pentru harnicul colectiv al Centralei termoelectrice Işalniţa—Craiova, primele două zile ale anului 1975 au fost deosebit de rodnice. Energeticienii de aici au pulsat în sistemul energetic naţional 20 milioane kWh energie electrică. Aceasta se adaugă la cele peste 41 miliarde kWh energie electrică produsă din 1964, cînd a intrat in funcţiune termocentrala de la Işalniţa. La datorie, in aceste două zile, au fost maiştrii Ion Bădiţă, Florea Tomescu şi Ion Niţă, precum şi muncitorii Constantin Bărăitaru, Ion Cruceru, Constantin Iordache şi alţii. Ciment pentru construcţiile anului 1975 • PITEŞTI. — In zilele de 1 şi 2 ianuarie, cimentiştii din Cîmpulung Muscel au realizat peste plan 1500 tone ciment, clinchet şi alte materiale de construcţie. • PIATRA NEAMŢ. — Lucrind cu „foc continuu“, colectivul de la Combinatul de materiale de construcţii din Bicaz a produs în primele două zile din noul an 200 tona ciment pesta plan. La instalaţiile chimice, producţii superioare • BORZEŞTI. Asigurind funcţionarea ireproşabilă a instalaţiilor, colectivul marelui Combinat petrochimic din Borzeşti a obţinut succese importante. Rezultatele consemnate in primele două zile sunt edificatoare : mai mult de 600 tone cauciuc sintetic, 250 tone acetonă, 100 tone polistiren şi însemnate cantităţi de pesticide, benzinei motorine şi altele. Au muncit cu abnegaţie în aceste zile maiştrii Radu Stefan, Nicolae Mazilu, Petru Alezie, muncitorii Constantin Oprişan, Vasile Bejenaru şi mulţi alţii. • CRAIOVA. — Colectivele celor peste 20 de unităţi ale Combinatului chimic Işalniţa au înregistrat, în primele două zile ale noului an, indici de producţie cu 1,5 procente mai mari comparativ cu cei prevăzuţi în plan. Cele mai bune rezultate au fost consemnate in evidentele fabricilor de amoniac şi uree, ale căror colective au obţinut suplimentar 60 şi, respectiv, 100 tone de produse. Din prima zi a anului, chimiştii de aici au expediat beneficiarilor interni şi externi 3 200 tone Îngrăşăminte azotoase. • NĂVODARI. Primele realizări ale chimiştilor din Năvodari s-au concretizat în circa 4 000 tone îngrăşăminte fosfatice, acid sulfuric şi fosforice, florură de aluminiu. Secvenţă de muncă de la Combinatul siderurgic din Hunedoara Realizări remarcabile ale oamenilor muncii din Capitală Intr-o telegramă adresată tovarăşului Nicolae Ceauşescu, Comitetul municipal Bucureşti al P.C.R. raportează că oamenii muncii din Capitală, în frunte cu comuniştii, au îndeplinit şi depăşit planul pe anul 1974, obţinind o producţie suplimentară de peste 1,5 miliarde lei. Faţă de 1973, în anul trecut producţia a fost mai mare cu 18,6 la sută. Rezultatele obţinute, ca şi măsurile întreprinse pentru pregătirea condiţiilor în vederea realizării sarcinilor planului pe 1975 dau garanţia că planul pe acest an şi angajamentul Organizaţiei de partid a Capitalei vor fi îndeplinite. „Sintem ferm hotărîţi — se spune în telegramă — să muncim neabătut pentru a transpune în viaţă istoricele hotărîri adoptate de Congresul al XI-lea al Partidului Comunist Român, avînd convingerea fermă că aceasta este calea sigură a ridicării patriei pe trepte tot mai înalte de progres şi civilizaţie, a bunăstării şi fericirii poporului“. -----------------------------------------------------------------. Industria din Sighişoara a îndeplinit planul cincinal Industria sighişoreană şi-a îndeplinit integral, la 30 decembrie, sarcinile actualului cincinal la producţia industrială globală şi export. Rezultatele obţinute în cei 4 ani de muncă rodnică constituie garanţia înfăptuirii întocmai a marilor obiective ce le revin sighişorenilor din documentele Congresului al XI-lea al partidului în următoarea etapă 1976— 1980, prevederi care prefigurează ţării, tuturor meleagurilor patriei, perspective minunate. Cu acest prilej, Comitetul municipal Sighişoara al P.C.R. a adresat o telegramă Comitetului Central al partidului, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în care se scrie : Noi, comuniştii, toţi sighişorenii, păşim în anul 1975 cu încrederea şi optimismul robust pe care ni-l generează Împlinirile prezente şi cu hotărîrea fermă de a face din îndemnul dumneavoastră, tovarăşe secretar general, faptă comunistă, de a realiza pină la sfîrşitul ultimului an al cincinalului o producţie globală industrială suplimentară de peste 1,7 miliarde lei, iar la export — de a depăși planul de livrări cu aproape 100 milioane lei valută. în Editura politică au apărut: Directivele Congresului al XI-lea al Partidului Comunist Român cu privire la Planul cincinal 1976-1980 și liniile directoare ale dezvoltării economico-sociale a României pentru perioada 1981-1990 12 ORE LA CUMPĂNA ANILOR • In pragul lui 1975 — voinţă neclintită de a traduce în viaţă luminosul Program al partidului • Ţara a întîmpinat noul an cu optimism şi încredere • Temelia prosperităţii noastre — munca rodnică a întregului popor „La mulţi ani!" — iubite cititor, îţi oferim ultimul reportaj din anul precedent şi, în acelaşi timp, primul reportaj din anul acesta, încercăm să surprindem crimpeie de la revelionul celor douăzeci şi unu de milioane de fii ai patriei noastre. Ne-am oftat cu toţii în jurul aceleiaşi mese — a hărniciei şi satisfacţiilor. E greu de surprins bogăţia de fapte, fie şi a unui minut din viaţa ţării. Dormire a unei nopţi. Aceasta pentru că în orice zi a anului, de lucru sau de sărbătoare, existenţa naţiunii noastre socialiste îmbracă forme atit de complexe, incit sunt imposibil de cuprins în totalitatea lor. Cu atit mai mult la cumpăna acestor doi ani. S-au încheiat cele mai rodnice 12 luni din istoria îndelungată a României . 1974 a fost anul celei de-a 30-a aniversări a eliberării, anul Congresului al XI-lea al partidului, anul investirii primului președinte al Republicii Socialiste România. Un an, deci, cu adevărat istoric. Avem in faţă anul hotâritor al actualului cincinal. întrevedem viitorul cu o perspectivă de citeva decenii, înarmaţi cu măreţul Program al partidului Cite fapte, ginduri şi sentimente apar deci intr-o asemenea noapte! Cu convingerea că nu oferim decit o schiţă a lor, încercăm să prezentăm — în pagina a ll-a — un desfăşurător, din alte mii posibile, al timpului din „noaptea nopţilor". Instantanee din noaptea Revelionului Colectivul uzinelor „23 August" a întîmpinat noul an cu mîndria rezultatelor obţinute, cu hotărîrea de a munci şi mai mult, şi mai bine, şi mai economic, în slujba bunăstării generale