Scînteia, martie 1975 (Anul 44, nr. 10116-10142)

1975-03-01 / nr. 10116

Pretutindeni, entuziaste manifestări de dragoste şi preţuire faţă de secretarul general al partidului, de însufleţită adeziune la politica pentru care vom vota la apropiatele alegeri. VIZITA DE LUCRU A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUSESCU IN ÎNTREPRINDERI industriale si institute UE CERCETARE DIN CAPITALA Pentru a doua oară, in răstimpul acestei săptămâni, tovarăşul Nicolaa Ceauşescu s-a aflat, vineri 28 februarie, in mijlocul colectivelor unor mari întreprinderi industriale şi intstitute de cercetare din Capitală, dezbătind măsuri de deosebită importantă pentru perfecţionarea activităţii acestor unităţi, pentru dezvoltarea şi modernizarea continuă a economiei ''naţionale. Secretarul general al partidului a fost însoţit de tovarăşii Gheorghe Cioară şi Gheorghe Oprea. Noua vizită de lucru s-a înscris — asemenea celor precedente — ca un moment de deosebită însemnătate a actualităţii noastre politice, desfăşurindu-se in ambianţa însufleţită ce caracterizează perioada premergătoare alegerilor de la 9 martie, într-o atmosferă de avint creator, de înaltă responsabilitate civică, de angajare unanimă pentru înfăptuirea exemplară a politicii, partidului, a istoricelor obiective stabilite de Congresul al XI-lea. Secretarul general al partidului a examinat, in această zi, împreună cu membrii Biroului Comitetului municipal de partid, cu miniștrii Ioan Avram, Virgil Actarian, Gheorghe Cazan şi Octavian Groza şi alte cadre de răspundere din economie, cu muncitori, ingineri şi tehnicieni, cu cercetători şi alţi specialişti, modul cum se înfăptuiesc obiectivele prevăzute pe 1975, pentru întregul cincinal, precum şi acţiunile ce se impun a fi luate în vederea asigurării condiţiilor necesare realizării exemplare a sarcinilor pe anii viitori. Reintîlnirea cu tovarăşul Nicolaa Ceauşescu a prilejuit, pretutindeni, manifestări emoţionante: oamenii întreprinderea „Vulcan“ muncii din colectivele vizitate, locuitorii Capitalei adresînd secretarului general al partidului cuvinte de caldă dragoste, preţuire şi recunoştinţă, urîndu-i din inimă multă sănătate şi putere de muncă, spre binele şi fericirea poporului nostru. La Institutul de cercetări pentru tehnica de calcul, ca fi la „Vulcan", în centrul atenţiei au stat problemele modernizării producţiei PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Ttlul XLIV Nr. 10116 Prima ediţie Sîmbătă 1 martie 1975 11 6 PAGINI — 30 BANI În ziarul de azi? • Ce trebuie sa ştie cetăţeanul pregătindu-se pentru alegeri • Întîlnirile dintre candidaţi şi alegători : Agricultura in acestei zile • Rubricile noastre : Cronica literară ; Faptul divers ; Sport; De pretutindeni Orientări concrete pentru folosirea ca înalt randament a spaţiilor productive Primul obiectiv vizitat l-a constituit întreprinderea „Vulcan“. raportind secretarului general modiul in care metalurgiştii de aci s-au străduit să transpună in viaţă indicaţiile si recomandările primite in timpul vizitelor anterioare, directorul general al întreprinderii, inginerul Ion Constantin, a arătat că în această perioadă spaţiile de producţie au fost lărgite şi dotate in mod corespunzător realizării unei structuri noi a producţiei, impusă de programul prioritar al economiei naţionale , în domeniul energetic. Secretarul general al partidului apreciază concepţia care stă la baza realizării cazanelor de aburi, atit sub raportul posibilităţii de valorificare a combustibililor inferiori, cit şi a creşterii randamentului şi a reducerii greutăţii. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu recomandă metalurgiştilor, conducerii uzinei şi ministerului de resort să acorde in continuare o atenţie şi mai mare folosirii judicioase a spaţiilor, precum şi îmbunătăţirii tehnologiilor de lucru, pentru obţinerea de noi sporuri de producţie. Dialogul pe această temă continuă pe şantierul noii turnătorii. Secretarul general al partidului arată că se impune ca, printr-o conlucrare mai strinsă cu Institutul de cercetări pentru sectoarele calde, să se acorde o mai mare atenţie automatizării proceselor de producţie, proiectării şi realizării unor utilaje care încă se mai importă. Pornind de la ideea pe(Continuare în pag. a IlI-a) Tovarăşul Nicolae Ceauşescu » » a primit pe secretarul general al Mişcării de Eliberare » din Sao Tome şi Principe Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit, vineri după-amiază, pe Manuel Pinto da Costa, secretar general al Mişcării de Eliberare din Sao Tome şi Principe, care, în fruntea unei delegaţii, întreprinde o vizită de prietenie in ţara noastră, la invitaţia C.C. al P.C.R. Oaspetele a fost însoţit de Aida Espirito Santo, membru al Biroului Politic al Mişcării, ministrul educaţiei in guvernul de tranziţie. La întrevedere a participat tovarăşul Gheorghe Pană, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. In numele Biroului Politic al Mişcării de Eliberare, Manuel Pinto da Costa a exprimat tovarăşului Nicolae Ceauşescu profunde mulţumiri pentru invitaţia de a vizita România socialistă, invitaţie pe care o apreciază ca o mărturie a solidarităţii frăţeşti manifestate faţă de lupta poporului din Sao Tome şi Principe pentru afirmarea drepturilor sale legitime, pe calea dobindirii independenţei naţionale depline şi progresului social. Oaspetele a subliniat ca vizita i-a oferit prilejul de a cunoaşte nemijlocit interesul şi simpatia poporului român, a partidului său, faţă de lupta de eliberare naţională a popoarelor. Dînd o inaltă apreciere realizărilor obţinute de poporul nostru, sub conducerea Partidului Comunist Român, a secretarului său general, in opera de edificare a unei societăţi cu un ridicat nivel de civilizaţie materială şi spirituală, conducătorul delegaţiei a subliniat că acestea demonstrează că socialismul este calea ce permite unei naţiuni o dezvoltare rapidă economică şi socială. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a exprimat satisfacţia pentru vizita delegaţiei Mişcării de Eliberare din Sao Tome şi Principe, în frunte cu secretarul său general. România — a subliniat secretarul general al partidului nostru — care ea însăşi a cunoscut, timp îndelungat, opresiunea străină, înţelege pe deplin lupta pentru emancipare naţională şi socială a popoarelor, pentru a fi stăpîne pe destinele lor, eforturile pe care le depun pentru a-şi făuri o viaţă nouă, liberă şi independentă. In acest context, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a evocat sprijinul activ pe care România socialistă, Partidul Comunist Român, poporul român l-au acordat şi-l acordă mişcărilor de eliberare din Africa, ţărilor care au păşit pe drumul unei dezvoltări de sine stătătoare şi ale căror succese sunt salutate cu simpatie de poporul român. Secretarul general al partidului a reafirmat dorinţa României de a dezvolta in aceste noi condiţii o largă şi durabilă colaborare cu guvernele de tranziţie din ţările africane care îşi desăvirşesc procesul de eliberare naţională, cu popoarele din aceste state. In acest spirit, a relevat tovarăşul Nicolae Ceauşescu, înţelegem să stabilim, şi să dezvoltăm colaborarea dintre România şi Sao Toma şi Principe. Convorbirea, care a decurs intr-o atmosferă de caldă prietenie, de stimă şi înţelegere reciprocă, a evidenţiat hotărirea comună de a adunei relaţiile dintre partidele şi ţările noastre, de a extinde şi întări conlucrarea dintre ele, în folosul ambelor popoare, al forţelor care luptă împotriva imperialismului, colonialismului şi neocolonialismul id, pentru o lume mai dreaptă și mai bună. Timişoara va avea un mare combinat petrochimic . Nu de mult, ziarul nostru anunţa Începerea lucrărilor de construcţie a Combinatului petrochimic de la Timişoara. Amănunte despre noul obiectiv al industriei chimice am solicitat ing. Nicolae Prunache, de la Institutul de cercetări şi proiectări pentru rafinării şi petrochimie din Capitală, şef de proiect pentru partea tehnologică a combinatului, care ne-a spus : „ Amplasarea la Timişoara a noului combinat petrochimie este justificată, pe de o parte, de existenţa unor întreprinderi chimice in această zonă a ţării, care se vor aproviziona cu materii prime furnizate de noul obiectiv. Pe de altă parte, rod al adîncirii colaborării economice între România şi Iugoslavia, in ţara prietenă, la Pancevo, se află in construcţie un mare combinat chimic, multe din utilajele tehnologice complexe necesare acestuia fiind fabricate de Industria românească ; după cum prevede convenţia de colaborare economică de lungă durată încheiată între cele două ţări, combinatul din Pancevo va livra materii prime petrochimice (etilenă şi propilenă) combinatului de la Timişoara. Combinatul petrochimic de la Timişoara va asigura, prin instalaţiile chimice de bază , instalaţia de polietilenă de joasă presiune şi instalaţia de oxoalcooli ■, produse mult solicitate atit de economia naţională, cit şi la export. Tehnologiile ce vor fi utilizate in cele două Instalaţii de bază vor permite fabricarea unor produse petrochimice cu calităţi similare celor din ţară şi de pe plan mondial. Din procesele tehnologice de fabricaţie nu vor rezulta degajări nocive, care să afecteze mediul înconjurător, iar apele reziduale vor fi epurate înainte de deversare. în marea majoritate, instalaţiile principale ale noului combinat petrochimic se vor realiza în întreprinderi constructoare de maşini din ţara noastră. Sunt prevăzute pregătirea şi specializarea personalului necesar in şcolile profesionale şi liceele industriale de chimie din Timişoara, Ploieşti şi Piteşti. Dan CONSTANTIN Şi în judeţul Arad au început insămînţările ARAD (Corespondentul ,,Sinten“, Constantin Simion). Condiţiile climaterice din ultimele zile au permis mecanizatorilor şi cooperatorilor din numeroase unităţi agricole ale judeţului Arad să continue lucrările in cimp — arăturile, fertilizările etc. In multe cooperative agricole, cum sint cele din Susag, Lipova şi Beliu a început semănatul griului, la cooperativa agricolă Fintinele — insămînţatul borceagului, iar la Chisindia, Almaş, Buteni — cel al orzului. Rezultatele la zi consemnează că la cooperativa agricolă Lipova 1 semănatul griului a fost deja încheiat pe cele 60 ha planificate. la Susag din 100 ha s-au însămintat 50. In zilele următoare si In alte cooperative agricole din județ vor Începe Insămînţările. IA BRAILA A FOST LANSAT CARGOUL „TlRNAVENI B RA I L A (Corespondentul „Scînteii, Mircea Bunea). Concentrindu-şi eforturile în întrecereaSocialistă desfăşurată in cinstea zilei de 9 martie, muncitorii, inginerii şi tehnicienii de la Şantierul naval Brăila au lansat cargoul „Tirnăveni“. Este prima navă de 4 500 tdw din producția acestui an.