Scînteia, mai 1975 (Anul 44, nr. 10169-10194)

1975-05-01 / nr. 10169

ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XLIV Nr. 10169 Prima ediţie Joi 1 mai 1975 6 PAGINI -30 BANI Trăiască 1 MAI Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc! PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE. UNIŢI-VAITovarăşul Nicolae Ceauşescu s-a întîlnit cu tovarăşul Santiago Carrillo Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-a întîlnit, miercuri, 30 aprilie, cu tovarăşul Santiago Carrillo, secretar general al Partidului Comunist din Spania, care, la invitaţia C.C. al P.C.R., întreprinde o vizită de prietenie in tara noastră, in fruntea unei delegaţii de partid. La Întrevedere au participat tovarăşii Lina Ciobanu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Ştefan Andrei, membru supleant al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. Au luat parte membrii delegaţiei Partidului Comunist din Spania — tovarăşii Juan Gomez şi Ramon Mendezona, membri ai Comitetului Executiv al P.C. din Spania, şi Maria Casas, reprezentanta Organizaţiei Madrid a P.C. din Spania. Cu acest prilej au început convorbirile dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Santiago Carrillo. Tovarăşul Santiago Carrillo a transmis un salut cordial Partidului Comunist Român, conducerii partidului şi tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist din Spania şi al său personal. Mulţumind, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a adresat un salut cordial, de solidaritate, în numele său, al conducerii şi întregului nostru partid, comuniştilor spanioli, conducerii Partidului Comunist din Spania şi tovarăşului Santiago Carrillo. În cursul convorbirilor s-a exprimat deplina satisfacţie pentru relaţiile tradiţionale, rodnice, de prietenie internaţionalistă şi conlucrare frăţească, existente între Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Spania, şi, în deplin consens, a fost subliniată hotărîrea de a se acţiona pentru extinderea şi mai puternică în viitor a acestor raporturi de solidaritate, în folosul celor două partide şi popoare, in interesul realizării unităţii partidelor comuniste şi muncitoreşti, a tuturor forţelor progresiste, democratice, antiimperialiste, spre binele cauzei păcii, democraţiei şi socialismului. Convorbirile se desfăşoară într-o atmosferă de caldă prietenie, înţelegere reciprocă şi cordialitate, în spiritul relaţiilor statornicite între cele două partide, intre conducerile lor. ★ Ieri, după-amiază, la sosire, pe aeroportul Otopeni, delegaţia a fost intimpinată de tovarăşii Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Ştefan Andrei, membru supleant al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Constantin Vasiliu, adjunct de şef de secţie la C.C. al P.C.R. (Agerpres) Şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. în ziua de 30 aprilie 1975 a avut loc, sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Comitetul Politic Executiv a analizat unele probleme actuale ale situaţiei internaţionale. Comitetul Politic Executiv constată cu satisfacţie că evenimentele internaţionale au demonstrat şi demonstrează justeţea politicii externe a partidului şi statului nostru, confirmă intru totul orientările stabilite de Congresul al XI-lea al partidului în domeniul relaţiilor internaţionale. Desfăşurarea evenimentelor, schimbările care au loc pe plan internaţional sunt în interesul popoarelor, deschid noi perspective de transformare revoluţionară a societăţii, duc la intensificarea acţiunilor maselor populare pentru apărarea intereselor lor economice, sociale şi naţionale, amplifică lupta împotriva politicii imperialiste de forţă şi dictat, a colonialismului şi neocolonialismului. Comitetul Politic Executiv , în numele Partidului Comunist Român, al guvernului, al întregului popor român — salută cu profundă satisfacţie istorica victorie a poporului din Vietnamul de sud şi a forţelor sale de eliberare naţională, obţinută sub conducerea Frontului Naţional de Eliberare şi a Guvernului Revoluţionar Provizoriu împotriva forţelor reacţionare interne şi intervenţiei imperialismului american, victorie care încununează în mod strălucit lupta sa eroică pentru dezvoltare liberă şi independentă. Aceasta constituie un mare succes al întregii omeniri progresiste, are o mare importanţă internaţională şi demonstrează încă o dată că, atunci cînd un popor este hotărît să-şi apere, cu orice sacrificii, independenţa şi suveranitatea, demnitatea şi fiinţa naţională, nu există forţă în lume în stare să-l oprească din drumul său, pînă la victoria deplină a cauzei sale drepte. Comitetul Politic Executiv apreciază cu satisfacţie că victoriile populaţiei sud-vietnameze, izbînda poporului cambodgian, succesele celorlalte popoare din Asia de sud-est confirmă pe deplin justeţea poziţiilor Partidului Comunist Român, care se pronunţă cu neabătută consecvenţă şi militează cu hotărîre pentru lichidarea definitivă din viaţa internaţională a vechii politici, imperialiste, colonialiste, de forţă şi amestec în treburile interne ale popoarelor, pentru recunoaşterea şi respectarea strictă a dreptului tuturor popoarelor de a-şi hotărî singure, de sine stătător, propriile destine — ca o cerinţă fundamentală a înlăturării focarelor de conflict şi tensiune, a statornicirii unor raporturi de încredere, pace şi conlucrare internaţională. Comitetul Politic Executiv apreciază că victoria poporului vietnamez creează condiţii pentru ca poporul din Vietnamul de sud să treacă la activitatea de reconstrucţie a ţării, de dezvoltare democratică a societăţii, de înfăptuire a aspiraţiilor de progres economic şi social, în deplină libertate, fără nici un amestec în treburile sale interne. Partidul Comunist Român, Republica Socialistă România, întregul popor român au acordat poporului vietnamez un sprijin activ — material, politic, diplomatic — au susţinut în toate împrejurările lupta sa dreaptă, au militat consecvent pentru a pune capăt intervenţiei străine în afacerile interne ale poporului vietnamez. Comitetul Politic Executiv îşi exprimă convingerea că în noile condiţii create, odată cu obţinerea victoriei de către poporul din Vietnamul de sud, relaţiile de prietenie şi solidaritate statornicite între ţările şi popoarele noastre vor cunoaşte o dezvoltare şi mai puternică, corespunzător intereselor reciproce, ale cauzei progresului şi păcii în lume. Comitetul Politic Executiv urează Frontului Naţional de Eliberare, Guvernului Revoluţionar Provizoriu, poporului din Vietnamul de sud noi şi însemnate succese în lupta pentru dezvoltarea liberă şi independentă a patriei şi exprimă, totodată, hotărîrea României socialiste de a dezvolta larg, pe multiple planuri, relaţiile de prietenie şi colaborare statornicite între cele două popoare şi ţări, în cadrul şedinţei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a prezentat o informare cu privire la vizitele de prietenie în Republica Arabă Siriană, la invitaţia preşedintelui Hafez El-Assad, şi în Republica Arabă Egipt, la invitaţia preşedintelui Anwar El Sadat. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a informat, de asemenea, despre întîlnirea cu Yasser Arafat, preşedintele Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei, însuşindu-şi în întregime concluziile prezentate de secretarul general al partidului, Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere poziţiei principiale exprimate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în cadrul convorbirilor avute cu preşedinţii Hafez El- Assad şi Anwar El Sadat, în zilele de 24 şi 25 aprilie, la Damasc şi Cairo, contribuţiei sale personale la rezolvarea pe cale politică a problemelor litigioase din viaţa internaţională, la adîncirea şi amplificarea relaţiilor României cu Republica Arabă Siriană şi Republica Arabă Egipt, energiei şi fermităţii cu care acţionează pentru aplicarea orientărilor fundamentale stabilite de Congresul al XI-lea al partidului în domeniul politicii externe , de întărire a raporturilor de prietenie frăţească şi adîncire continuă a solidarităţii şi colaborării cu ţările arabe, cu toate statele ce militează pentru o dezvoltare de sine stătătoare. Convorbirile tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu conducătorii de partid şi de stat ai Republicii Arabe Siriene şi Republicii Arabe Egipt au scos în evidenţă, în mod pregnant, hotărîrea comună de a ridica pe un plan superior relaţiile bilaterale pe tărâm politic, economic, tehnico-ştiinţific, cultural, de a identifica noi sfere şi modalităţi concrete de cooperare reciproc avantajoasă, în folosul şi spre binele ţărilor şi popoarelor noastre, al colaborării şi înţelegerii internaţionale. Comitetul Politic Executiv consideră că rezultatele rodnice ale vizitei înscriu momente de deosebită însemnătate şi deschid ample perspective extinderii şi consolidării legăturilor tradiţionale de prietenie şi conlucrare activă dintre ţările, partidele şi popoarele noastre, constituind, totodată, un aport de seamă la lupta popoarelor pentru progres economic şi social, pentru edificarea unei lumi mai drepte şi mai bune. în acelaşi timp a fost relevată voinţa comună de a adunei conlucrarea în domeniul vieţii internaţionale în vederea sporirii contribuţiei României, Republicii Arabe Siriene şi Republicii Arabe Egipt la instaurarea unor relaţii noi între state, a unei noi ordini politice şi economice în lume, la rezolvarea problemelor majore cu care este confruntată omenirea, cu participarea tuturor popoarelor. Comitetul Politic Executiv a exprimat deplina sa aprobare faţă de rezultatele convorbirilor dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi Yasser Arafat, apreciindu-le ca o nouă şi importantă contribuţie la întărirea relaţiilor de prietenie şi solidaritate dintre cele două popoare, la soluţionarea justă şi durabilă a problemei poporului palestinean, corespunzător aspiraţiilor sale naţionale. Comitetul Politic Executiv reafirmă solidaritatea deplină a Partidului Comunist Român, a întregului nostru popor cu năzuinţele poporului palestinean de a-şi organiza în mod independent propria sa viaţă, în conformitate cu drepturile sale legitime, inclusiv crearea unui stat naţional palestinean. Comitetul Politic Executiv apreciază cu deplină satisfacţie că schimburile de vederi dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi preşedinţii Hafez El-Assad şi Anwar El Sadat, convorbirile purtate cu Yasser Arafat, preşedintele O.E.P., au adus o nouă şi strălucită confirmare a justeţei poziţiei consecvente a României în problema Orientului Mijlociu. Exprimîndu-şi îngrijorarea faţă de agravarea situaţiei din zonă, Comitetul Politic Executiv apreciază că este necesar să se acţioneze şi mai hotărîtă în disecţia unei soluţionări politice, care să ducă la o pace dreaptă şi durabilă prin retragerea trupelor israeliene din toate teritoriile arabe ocupate în urma războiului din 1967, rezolvarea problemelor poporului palestinean în conformitate cu interesele sale naţionale, toate acestea trebuind să conducă la asigurarea integrităţii teritoriale şi a suveranităţii naţionale a tuturor statelor din regiunea Orientului Mijlociu. Reafirmînd hotărîrea ţării noastre de a-şi aduce în continuare contribuţia, pe această bază, la reglementarea situaţiei din Orientul Mijlociu. Comitetul Politic Executiv consideră că un rol pozitiv l-ar putea avea convocarea cît mai grabnică a Conferinţei de la Geneva, la care să participe toate părţile interesate, cît şi alte state, impunîndu-se, totodată, creşterea şi mai mult a rolului O.N.U., intensificarea activităţii politico-diplomatice, folosirea tuturor căilor de natură să ducă la realizarea unei păci drepte şi durabile conforme cu aspiraţiile legitime ale popoarelor din Orientul Mijlociu, cu normele de legalitate internaţională, cu interesele păcii în această regiune şi în lume. Cu prilejul zilei de 1 Mai, Comitetul Politic Executiv, secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, adresează organizaţiilor de partid, comitetelor judeţene, orăşeneşti şi comunale ale partidului, tuturor comuniştilor, oamenilor muncii, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, bărbaţi şi femei, tineri şi vîrstnici, întregului popor cele mai calde felicitări pentru rezultatele obţinute în dezvoltarea economică şi socială a patriei, în toate domeniile construcţiei socialiste, în întrecerea socialistă pe primele patru luni ale acestui an şi Ie urează noi şi importante succese în îndeplinirea cincinalului înainte de termen, în realizarea istoricelor hotărîri ale Congresului al XI-lea al P.C.R., în înfăptuirea măreţului Program al partidului, spre binele şi fericirea naţiunii noastre socialiste, a tuturor cetăţenilor patriei. PRIMIRI IA TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU ! -- J Delegaţia Partidului Comunist din Australia Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, a primit, miercuri dimineaţa, delegaţia Partidului Comunist din Australia, condusă de Dave Davies, membru al Comitetului Executiv Naţional al partidului, care, ia invitaţia C.C. al P.C.R., Întreprinde o vizită de prietenie în ţara noastră. Din delegaţie fac parte Joyce Stevens, membru al Comitetului Executiv National, şi Richard Walsham, membru al Comitetului Naţional al P.C. din Australia. La primire au participat tovarăşii Ştefan Andrei, membru supleant al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Petre Dănică, membru al C.C. al P.C.R. Cu prilejul întrevederii, conducătorul delegaţiei a transmis tovarăşului Nicolae Ceauşescu, Comitetului Central al partidului un călduros salut din partea secretarului naţional al Partidului Comunist din Australia, Laurie Aarons, a C.C. al P.C. din Australia, iar comuniştilor, întregului popor român, urarea de a obţine, sub conducerea P.C.R. şi a secretarului său general, noi şi importante realizări în opera de edificare a noii orînduiri. Mulţumind, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rugat pe oaspeţi să adreseze, în numele C.C. al P.C.R. şi al său personal, tovarăşului Laurie Aarons, celorlalţi tovarăşi din conducerea partidului, tuturor comuniştilor australieni salutări cordiale şi cele mai sincere urări de succes în activitatea consacrată bunăstării şi fericirii poporului australian, împărtăşind întreaga lor gratitudine pentru invitarea delegaţiei, pentru ospitalitatea şi prietenia cu care au fost înconjuraţi pretutindeni în ţara noastră, oaspeţii au dat o înaltă apreciere succeselor obţinute de oamenii muncii din România, sub conducerea P.C.R., în propăşirea economică şi socială a ţării, in construcţia societăţii socialiste multilateral dezvoltate. In cadrul schimbului de vederi s-a relevat dezvoltarea continuă a relaţiilor frăţeşti, de solidaritate şi colaborare dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Australia şi a fost exprimată hotărîrea comună de a le extinde în viitor, în interesul celor două partide şi popoare, al unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, a tuturor forţelor angajate în lupta împotriva imperialismului, pentru pace, democraţie, independenţă naţională şi socialism. Totodată, a fost manifestată satisfacţia faţă de modul pozitiv în care evoluează raporturile româno-australiene, subliniindu-se, de ambele părţi, dorinţa de a amplifica aceste legături, în folosul ţărilor şi popoarelor noastre, al cauzei cooperării şi înţelegerii între naţiuni. S-au abordat, de asemenea, aspecte principale ale actualităţii politice internaţionale, apreciindu-se că mutaţiile pozitive care au loc in lume creează condiţii tot mai favorabile luptei pentru pace, democraţie şi socialism, afirmării tot mai puternice a forţelor revoluţionare, progresiste, a mişcărilor de eliberare naţională, întregului front antiimperialist, a voinţei popoarelor de a fi stăpine pe propriile bogăţii şi destine, de a aboli politica imperialistă, colonialistă şi neocolonialistă. In acest cadru al convorbirii s-a evidenţiat însemnătatea intensificării acţiunilor unite ale partidelor comuniste, ale forţelor progresiste de pretutindeni, ale maselor populare, pentru adîncirea şi consolidarea cursului pozitiv spre destindere, securitate şi cooperare, stingerea focarelor de conflict şi tensiune din lume, democratizarea relaţiilor dintre state, pentru lichidarea subdezvoltării, instaurarea unei noi ordini politice şi economice in viaţa internaţională, edificarea unei lumi mai drepte şi mai bune, înfăptuirea aspiraţiilor fundamentale ale popoarelor. Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Australia şi-au reafirmat hotărîrea de a-şi aduce întreaga contribuţie la realizarea unităţii, colaborării şi solidarităţii internaţionaliste ale mişcării comuniste şi muncitoreşti pe o bază nouă, cu respectarea independenţei fiecărui partid, a dreptului de a-şi elabora politica în concordanță cu condițiile concrete din fiecare țară, întrevederea s-a desfășurat într-o ambiantă de caldă prietenie, tovărășească. Corespondentul permanent al Radioteleviziunii sovietice la Bucureşti Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit, in cursul zilei de miercuri, pe V. V. Novikov, corespondentul permanent al Radioteleviziunii sovietice la Bucureşti. La primire a participat tovarăşul , Cornel Burtică, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. Cu acest prilej, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a acordat un interviu pentru Radioteleviziunea sovietică. _ \ n Oii i I i \JxCl5 * fix C henarul de aur al Întîiului de Mai — sărbătoarea muncii şi muncitorimii de pretutindeni, a solidarităţii internaţionale, sărbătoarea eternei tinereţi a omenirii — înmănunchează în acest an, sub steagurile roşii şi tricolore, citeva momente de semnificaţie politică fundamentală. Ridicăm pentru a treizeci şi una oară, spre cerul liber al patriei, miinile noastre cu ramurile in floare si drapele. Cu trei decenii în urmă ţara se pregătea prin jertfa de singe — in lupta pentru înfrângerea definitivă a fascismului — pentru adevărata ei primăvară. Poporul român afirma astfel, în coaliţia forţelor antihitleriste, tradiţia de vibrantă solidaritate internaţională, de militant consecvent pentru progresul şi pacea popoarelor — de data aceasta, în condiţiile dramatice hotăritoare, in care se punea problema a însăşi existenţei civilizaţiei pe planetă — naratînd acest crez înalt prin contribuţia sa valoroasă la grăbirea Zilei Victoriei. Jertfa de atunci răsună în acest Mai, al aniversării a 30 de ani de la Victoria intrată in istorie, ca o chemare solemnă la unirea eforturilor de colaborare a tuturor statelor in numele telului suprem : făurirea unei lumi in care războiul si agresiunea să fie excluse, o lume mai dreaptă si mai bună, a păcii si progresului. Ridicăm ramurile înflorite si drapelele de purpură spre cerul liber al patriei, in acest Intii de Mai — primul pe care-l cinsteşte ţara după Congresul al XI-lea al partidului. La această zi, in care percepem mai mult ca oricind dimensiunea acceleraţiilor sociale, a proceselor revoluţionare ireversibile din lumea contemporană, naţiunea noastră aduce cu sine marile energii descătuşate de hotăririle cu adevărat istorice luate în forul suprem al comuniştilor români, perspectiva unui drum clar, de edificare a socialismului şi comunismului, ideal sfint al întregii omeniri muncitoare. Ridicăm braţele, ramurile înflorite într-un suprem gest de bucurie în această primăvară a culesului, în care s-a aşezat trainic pecetea unor evenimente politice esenţiale : tara a votat pe aleşii ei, izbinzile de pină acum, visul ei îndrăzneţ, comunist, de viitor , tara a reales pe cel mai vrednic fiu al ei in cea mai Înaltă şi de răspundere funcţie în stat: Preşedinte al Republicii Socialiste România. Ridicăm în mîini în acest tinăr anotimp al ultimului an dintr-un şir de cinci, cununa de fapte deosebite — convertire pregnantă, în toate domeniile vieţii materiale şi spirituale, a cumulului de energii angajate în îndeplinirea cincinalului înainte de termen. Este, desigur, cel mai frumos buchet de flori — împlinirile de prestigiu pe frontul Muncii — închinat vreodată pe pămintul românesc Zilei Muncii pe care o cinstim azi cu toții. Sint tot atitea motive de mîndrie pe care le încercăm, cei peste douăzeci şi unu de milioane de fii ai patriei din această sărbătorească zi de primăvară, marcată de realizări fără precedent, de exigente superioare, de însufletitoare perspective. Tot atitea motive de angajare cu trup si suflet într-o unitate indestructibilă, pentru exemplara înfăptuire a politicii interne şi externe a Partidului Comunist Român, spre binele şi gloria patriei socialiste. Ne însufleţesc pe acest drum de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism, treptele cucerite pină acum prin muncă devotată, harnică. Ne însufleţeşte şi ne cheamă spre noi şi noi izbinzi, consacrate înfloririi României, Programul istoric al partidului. Ne sporeşte şi ne stimulează energiile exemplul şi energia secretarului general al partidului. Preşedintele Republicii Socialiste România, care nu cunoaşte alt ţel mai înalt decit slujirea cu devotament a poporului român, nu cunoaşte altă cauză mai înaltă decit dezvoltarea continuă a relaţiilor de prietenie, colaborare şi solidaritate cu popoarele ţărilor socialiste, cu forţele revoluţionare, antiimperialiste de pretutindeni, cu toate popoarele, pentru înseminarea climatului politic internaţional şi afirmarea principiilor de justiţie şi legalitate în arena internaţională, pentru edificarea unei noi ordini economice şi politice mondiale. Sub faldurile sărbătoreşti, da floare si purpură, in acest al XXXI-lea Mai liber. România îşi ridică si mai mindru chipul în soare, decisă în marşul devenirii ei socialiste, solidară cu eforturile si aspiraţiile tuturor popoarelor, pentru o lume mai bună şi mai dreaptă, o lume a păcii si progresului. 1« făurirea căreia poporul român îşi aduce, fără preget, contribuţia sa fermă. ,y« \\* Vu1 vOv’ Sub conducerea partidului uniţi, Încrezători, puternici v i tk 1m »*, hrr ill