Scînteia, aprilie 1976 (Anul 45, nr. 10454-10479)

1976-04-01 / nr. 10454

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XLV Nr. 10 454 Prima ediţie Joi 1 aprilie 1976 6 PAGINI - 30 BANI Deschizînd noi orizonturi colaborării reciproc avantajoase pe plan economic şi în alte domenii, cooperării prieteneşti VIZITA PREŞEDINTELUI NICOLAE CEAUŞESCU ÎN KUWEIT S-A ÎNCHEIAT Atmosferă de profundă cordialitate, la plecarea din capitala kuweitiană Miercuri după-amiază s-a încheiat vizita oficială de prietenie pe care au efectuat-o în Kuweit preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi tovarăşa Elena Ceauşescu, la invitaţia emirului statului Kuweit, şefe Sabah Al-Salem Al-Sabah, şi a doamnei Norryyah Al-Sabah. La ora 16.00, la Palatul Daşman, reşedinţa oficială a înalţilor oaspeţi români, soseşte emirul Kuweitului, însoţit de prinţul moştenitor şi primministru al guvernului, de alte înalte oficialităţi ale ţării-gazdă. După ce s-au întreţinut cordial, cei doi şefi de stat au luat loc în maşinile oficiale, escortate de motociclişti. Coloana oficială se îndreaptă spre aeroportul internaţional al oraşului Kuweit, traversînd marile artere ale capitalei, împodobite sărbătoreşte, pe sub arcuri de triumf ornate cu portretele celor doi şefi de stat, cu urări de prietenie. Locuitori ai capitalei aplaudă cu căldură în momentul trecerii maşinilor oficiale. La sosirea pe aeroport, împodobit cu drapelele celor două state, are loc ceremonia plecării. Preşedintele Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu, însoţiţi de emirul Kuweitului, işi iau rămas bun de la membrii guvernului kuweitian, de la şefii misiunilor diplomatice, precum şi de la membrii ambasadei române. Copii ai personalului ambasadei române, îmbrăcaţi în costume naţionale, oferă preşedintelui Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu buchete de flori, îi îmbrăţişează. Cei doi şefi de stat se îndreaptă spre podiumul de onoare. Garda militară aliniată pe aeroport prezintă onorul. Sunt intonate imnurile de stat ale României şi Kuweitului. Preşedintele Nicolae Ceauşescu şi emirul Sabah Al-Salem Al-Sabah trec in revistă garda de onoare. Preşedintele Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu işi iau apoi rămas bun de la înaltele oficialităţi kuweitiene : şeic Jaber Al-Ahmed Al-Jaber Al-Sabah, prinţul moştenitor şi primul ministru al guvernului, Khalid Saleh Al-Ghunaim, preşedintele Adunării Naţionale, Jaber Al- Abdula, consilierul special al emirului, şeic Jaber Al-Ali Al-Salim Al- Sabah, viceprim-ministru şi ministru al informaţiilor, şeic Sabah Al-Ahmed Al-Jaber, ministrul afacerilor externe, şeic Saad Al-Abdullah Al- Salem Al-Sabah, ministrul de interne şi al apărării, Abdullah Youssef Al-Ghanem, ministrul electricităţii şi apelor, şeful misiunii de onoare constituite cu prilejul vizitei înalţilor soli ai poporului român. Preşedintele Nicolae Ceauşescu şi emirul Kuweitului îşi iau apoi un călduros rămas bun, îşi string mîinile cu prietenie, se îmbrăţişează. La rîndul său, tovarăşa Elena Ceauşescu îşi ia un cordial rămas bun de la emirul Kuweitului. Şeful statului kuweitian mulţumeşte preşedintelui Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu pentru faptul că au răspuns invitaţiei sale şi au vizitat Kuweitul. El şi-a exprimat apoi convingerea că această vizită constituie un moment deosebit de important, care va contribui la dezvoltarea relaţiilor dintre Kuweit şi România. Mulţumind pentru ospitalitatea ce. mi-a fost rezervată în Kuweit, preşedintele României a apreciat, la rindul său, că vizita întreprinsă în această ţară va duce la extinderea şi aprofundarea conlucrării românokuweitiene. înalţii oaspeţi urcă scara avionului, în timp ce sunt trase 21 salve de salut. La ora 16.30, ora locală, aeronava prezidenţială decolează, îndreptîndu-se spre patrie. Vizita preşedintelui Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu în Kuweit a luat, astfel, sfirşit, înscriindu-se ca o pagină de referinţă în cronica relaţiilor româno-kuweitiene. In urma înţelegerilor convenite în cadrul convorbirilor fructuoase dintre cei doi şefi de stat, a dialogului la nivel inai românokuweitian, desfăşurate intr-un climat de stimă şi consideraţie reciprocă, legăturile de prietenie şi colaborare dintre cele două state vor cunoaşte o nouă dezvoltare, în benefi (Continuare in pag. a IlI-a) înainte de plecare, la Palatul Daşman, reşedinţa oficială a înalţilor oaspeţi Întoarcerea în țară A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU Mii de cetăţeni ai Capitalei au salutat cu căldură pe preşedintele Republicii şi pe tovarăşa Elena Ceauşescu, exprimînd astfel satisfacţia întregului popor pentru rezultatele rodnice ale vizitei în Grecia şi Kuweit Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi tovarăşa Elena Ceauşescu s-au întors, miercuri seara, în Capitală, din vizitele oficiale întreprinse in Grecia, la invitaţia preşedintelui Republicii Elene, Constantin Tsatsos, şi in Kuwsit, la invitaţia emirului statului, şeicul Sabah Al-Salem Al-Sabah, şi a doamnei Norryyah Al-Sabah. în aceste vizite, şeful statului român a fost însoţit de George Macovescu, ministrul afacerilor externe, Nicolae Doicaru, consilier al preşedintelui republicii, Nicolae Ionescu, ministru secretar de stat la Ministerul Comerţului Exterior şi Cooperării Economice Internaţionale, Constantin Mitea, consilier al preşedintelui republicii, de alte persoane oficiale. La aeroportul Otopeni, unde a avut loc ceremonia sosirii, domnea o atmosferă sărbătorească. Pe frontispiciul aerogării se afla portretul tovarăşului Nicolae Ceauşescu, încadrat de drapelele partidului şi statului. La ora 19:20, aeronava prezidenţială a aterizat. La coborirea din avion, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu sunt întimpinaţi de tovarăşii Manea Mănescu, Ştefan Voitec, Emil Bobu, Cornel Burtică, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Paul Niculescu, Gheorghe Oprea, Gheorghe Pană, Ion Păţan, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Iosif Uglar, Ştefan Andrei, Mihai Dalea, Mihai Gere, Nicolae Giosan, Ion Ioniţă, Vasile Patilineţ, Ion Ursu. Tovarăşii din conducerea de partid şi de stat au venit împreună cu soţiile. Erau prezenţi membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Statşi ai guvernului, conducători de instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, personalităţi ale vieţii culturale, generali. A fost de faţă Athanase A. Canutes, însărcinat cu afaceri ad-interim al Republicii Elene la Bucureşti. Se aflau, de asemenea, şefi de misiuni diplomatice acreditaţi in ţara noastră. Mii de locuitori ai Capitalei au venit la aeroport pentru a saluta cu însufleţire pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi pe tovarăşa Elena Ceauşescu. Ei au scandat îndelung „Ceauşescu-P.C.R.“, reafirmîndu-şi sentimentele de profundă dragoste, stimă şi recunoştinţă faţă de secretarul general al partidului, pentru activitatea neobosită pe care o consacră prosperităţii patriei, creşterii prestigiului şi rolului României socialiste în viaţa internaţională, edificării unei lumi mai drepte şi mai bune. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au răspuns cu căldură manifestărilor pline de simpatie ale populaţiei Capitalei. In primirea entuziastă făcută de bucureşteni şi-au găsit o grăitoare expresie deplina aprobare şi satisfacţie cu care întreaga noastră naţiune a luat cunoştinţă de rezultatele remarcabile ale vizitelor efectuate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu în Grecia şi Kuweit, vizite ce se înscriu ca momente de mare importanţă şi semnificaţie în dezvoltarea relaţiilor de prietenie şi colaborare multilaterală dintre România şi aceste ţări, dintre popoarele noastre, ca o contribuţie de seamă la cauza păcii, înţelegerii şi cooperării internaţionale. - LA ZI ÎNAgricultură Calitatea însâmînţărilor '] INVESTIŢIIa MJrfi* A Aw Construirea halelor, montarea utilajelor — în acelaşi ritm întărirea disciplinei la fiecare loc de muncă ÎN PAGINA A IV-A COMUNICAT COMUN cu privire la vizita tovarăşului Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România d in statul Kuweit Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a efectuat, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, o vizită oficială de prietenie în Kuweit, în perioada 29—31 martie 1976, la invitaţia emirului statului Kuweit, şeicul Sabah Al-Salem Al-Sabah. Cu ocazia vizitei, preşedintele Republicii Socialiste România şi emirul statului Kuweit au avut convorbiri oficiale, care s-au desfăşurat intr-o atmosferă de prietenie şi înţelegere reciprocă. La aceste discuţii au luat parte membrii suitei oficiale care l-a însoţit pe preşedintele României, precum şi înalte personalităţi kuweitiene. In cursul discuţiilor, cei doi şefi de stat au trecut in revistă stadiul dezvoltării relaţiilor bilaterale dintre România şi Kuweit şi au luat notă cu profundă satisfacţie de progresele realizate în raporturile de prietenie şi colaborare dintre cele două ţări şi popoare. Ei au subliniat importanţa Acordului comercial şi a Acordului de cooperare economică şi tehnică încheiate între cele două ţări. Cei doi şefi de stat au analizat în profunzime aspectele concrete referitoare la consolidarea raporturilor bilaterale şi au scos in evidenţă posibilităţile existente privind dezvoltarea şi diversificarea acestora în viitor. Pornind de la dorinţa de lărgire a "cadrului juridic pentru dezvoltarea continuă a raporturilor lor bilaterale, cele două părţi au procedat la semnarea unor acorduri de cooperare în următoarele domenii : cultural, ştiinţific, turismului, informaţiilor, transporturilor aeriene civile, poştelor şi telecomunicaţiilor. Cele două părţi şi-au exprimat dorinţa fermă de a, intensifica, negocierile dintre ele pentru a se ajunge cît mai curind posibil la Încheierea de noi acorduri de cooperare în domeniile : financiar, al transporturilor internaţionale rutiere de mărfuri şi pasageri şi asistenţei juridice. Cele două părţi au convenit să elaboreze, cît mai curind posibil, un studiu detaliat de fezabilitate cu privire la proiectul unui complex petrochimic în România, cu scopul de a coopera pentru realizarea acestui proiect, pe baza studiului menţionat. Părţile au convenit, de asemenea, să coopereze la pregătirea de personal kuweitian în domeniile petrolului, chimiei şi petrochimiei. Cele două părţi, conştiente de importanţa acordată creşterii rapide a relaţiilor româno-kuweitiene, au exprimat dorinţa de a promova şi încuraja contactele la toate nivelurile intre cele două ţări şi popoare. Cei doi şefi de stat au procedat la un amplu şi util schimb de păreri cu privire la problemele internaţionale de interes comun. Ei şi-au exprimat convingerea că relaţiile între naţiuni trebuie să fie bazate pe respectarea independenţei şi suveranităţii naţionale, deplina egalitate în drepturi, respectul reciproc şi cooperare activă, care să conducă la garantarea şi consolidarea păcii şi securităţii în lume. Părţile au subliniat necesitatea respectării stricte de către toate statele a principiilor unanim recunoscute ale relaţiilor internaţionale. Cele două părţi au subliniat importanţa rolului pe care trebuie să-l joace Organizaţia Naţiunilor Unite în promovarea păcii, securităţii şi cooperării internaţionale şi au reiterat sprijinul lor ferm pentru toate eforturile care tind spre întărirea rolului acestei organizaţii internaţionale. Cei doi şefi de stat au scos în evidenţă rolul important pe care îl au ţările în curs de dezvoltare, ţările nealiniate la discutarea şi reglementarea problemelor internaţionale care confruntă în prezent omenirea. Cele două părţi au reafirmat hotărîrea lor de a continua să depună toate eforturile în vederea instaurării unei noi ordini economice internaţionale, mai echitabilă, menită să asigure o reală dezvoltare tuturor naţiunilor şi să conducă la reducerea decalajelor care separă în prezent ţările în curs de dezvoltare de ţările dezvoltate. Părţile au subliniat importanţa dreptului tuturor naţiunilor de a-şi exercita suveranitatea naţională asupra resurselor lor naturale. Cei doi şefi de stat au reafirmat necesitatea punerii în practică a principiilor înscrise în Carta drepturilor şi obligaţiilor economice ale statelor. In cursul acestor discuţii, o importanţă deosebită a fost acordată situaţiei din Orientul Mijlociu, care continuă să se deterioreze şi să pună in pericol pacea şi securitatea mondială. După ce au expus poziţia ţărilor lor în acest domeniu, cele două părţi au condamnat politica şi acţiunile represive ale autorităţilor israeliene împotriva poporului palestinean şi au reafirmat ferma lor convingere că retragerea Israelului din toate teritoriile arabe ocupate, precum şi restabilirea drepturilor naţionale legitime ale poporului arab palestinean constituie premisele realizării unei păci juste şi durabile în Orientul Mijlociu. Cele două părţi au exprimat, în continuare, deplinul lor sprijin pentru lupta poporului palestinean şi au reafirmat dreptul Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei, ca singur reprezentant legitim al acesteia, de a participa la toate eforturile care se fac în scopul realizării unei păci juste şi durabile în Orientul Mijlociu. Preşedintele Republicii Socialiste România a prezentat emirului Kuweitului situaţia actuală din Europa, după încheierea Conferinţei pentru securitate şi cooperare, precum şi modul in care sunt transpuse in viaţă prevederile Actului final al acestei conferinţe. Cei doi şefi de stat, pornind de la considerentul că pacea mondială este indivizibilă, au exprimat ideea că realizarea unui sistem real de securitate şi cooperare în Europa va avea o influenţă pozitivă asupra păcii şi securităţii in întreaga lume. Cei doi şefi de stat au scos în evidenţă faptul că, pentru a se asigura pacea şi securitatea mondială, trebuie întreprinse măsuri concrete şi eficace care să conducă la realizarea dezarmării generale. Ei au salutat eforturile făcute in vederea creării de zone de pace şi libere de arme nucleare în diferite părţi ale lumii şi au exprimat sprijinul ţărilor lor faţă de aceste eforturi. Cele două părţi au scos în evidenţă cu multă satisfacţie semnificaţia vizitei preşedintelui Republicii Socialiste România în statul Kuweit, considerînd-o drept o contribuţie deosebit de importantă la consolidarea relaţiilor de prietenie şi cooperare dintre cele două ţări şi popoare. Preşedintele Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, şi tovarăşa Elena Ceauşescu au exprimat profunda lor mulţumire pentru primirea caldă şi ospitalitatea care le-au fost rezervate în timpul vizitei în Kuweit de către emir, guvernul şi poporul acestei ţări. Preşedintele Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, a transmis o invitaţie cordial Eirului statului Kuweit, şeic Ippliefeah Al-Salem Al-Sabah, de a lua o vizită oficială, de prietenie Republica Socialistă România. Invitația a fost acceptată cu plăcere, data vizitei urmînd a fi stabilită ulterior, pe canale diplomatice. Orașul Kuweit, 31 martie 1976.