Scînteia, aprilie 1976 (Anul 45, nr. 10454-10479)

1976-04-01 / nr. 10454

SCÍNTEIA - joi 1 aprilie 1976 Vizita preşedintelui Nicolae Ceauşescu în Kuweit Primirea unor personalităţi kuweitiene Ministrul petrolului Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit, miercuri dimineaţa, la Palatul Daşman pe Abdel Mouttaleb Al-Kazimi, ministrul petrolului. La întrevedere, care s-a desfăşurat într-o atmosferă cordială, au participat tovarăşii Nicolae Doicaru, consilier al preşedintelui republicii, Nicolae Ionescu, ministru secretar de stat la Ministerul Comerţului Exterior şi Cooperării Economice Internaţionale, Ion M. Nicolae, adjunct al ministrului industriei chimice, Constantin Căruntu, ambasadorul României in Kuweit. Au fost abordate probleme privind conlucrarea între industria kuweitiană şi industria română în domeniul construcţiilor de rafinării şi combinate petrochimice, precum şi modalităţi de cooperare pe terţe pieţe între cele două ţări. Ministrul comerţului şi industriei In aceeaşi zi, preşedintele Nicolae Ceauşescu a primit pe Abdul Wahab Al-Nafisi, ministrul comerţului şi industriei. Au participat tovarăşii Nicolae Ionescu, ministru secretar de stat la Ministerul Comerţului Exterior şi Cooperării Economice Internaţionale, Marin Trăistaru, adjunct al ministrului, Constantin Căruntu, ambasadorul ţării noastre in Kuweit. Exprimîndu-se satisfacţia pentru rezultatele obţinute în dezvoltarea raporturilor economice şi comerciale intre România şi Kuweit, s-a subliniat, în deplin consens, că există largi posibilităţi pentru extinderea în continuare a acestor raporturi. Schimbul de opinii a,evidenţiat dorinţa ambelor părţi de a acţiona în vederea valorificării unor noi domenii, inclusiv în ce priveşte crearea de societăţi mixte comerciale, pentru creşterea şi diversificarea relaţiilor economice şi comerciale între România şi Kuweit. Intilnirea s-a desfăşurat intr-o atmosferă de înţelegere reciprocă. Plecarea din capitala kuweitiană (Urmare din pag. I) cul ambelor popoare, al păcii şi colaborării internaţionale. Vizita preşedintelui Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu în Kuweit, precum şi rezultatele ei deosebit de pozitive, reprezintă, fără îndoială, o contribuţie importantă la adîncirea conlucrării reciproc avantajoase între România şi Kuweit, în toate domeniile. Acest fapt a fost subliniat, de altfel, de numeroase personalităţi ale vieţii politice, economice şi culturale kuweitiene în cursul vizitei înalţilor soli ai poporului român, care au manifestat un viu interes faţă de realizările României şi au ţinut să-şi exprime consideraţia faţă de personalitatea preşedintelui Nicolae Ceauşescu, faţă de activitatea sa neobosită în slujba păcii şi cooperării internaţionale. Primul dialog româno-kuweitian la nivel înalt constituie un eveniment cu amplă rezonanţă nu numai în planul relaţiilor bilaterale ; el vine să demonstreze faptul că în lumea de astăzi conlucrarea dintre toate naţiunile, indiferent de mărime sau orînduire socială, este nu numai posibilă, ci şi necesară, servind la consolidarea climatului de pace și securitate, la făurirea unei lumi mai bune și mai drepte. „Rezultate rodnice, in interesul ambelor popoare" Comentarii şi relatări ale presei kuweitiene Ziarele apărute miercuri dimineaţa in Kuweit au acordat in continuare atenţie deosebită vizitei preşedintelui Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, şi a tovarăşei Elena Ceauşescu. Sub genericul „Rodnice convorbiri româno-kuweitiene“, ziarele de limbă arabă „AL SIYASSAH", „AL WATAN“ şi „AL ANBAR" relevă ambianţa de cordialitate şi înţelegere reciprocă ce a caracterizat întilnirile şi convorbirile dintre cei doi şefi de stat. Referindu-se, în acest cadru, la amplele posibilităţi de cooperare existente între România şi Kuweit, ziarele subliniază că cei doi şefi de stat au trecut în revistă stadiul actual al raporturilor româno-kuweitiene, examinînd, totodată, căile şi mijloacele de întărire a acestor relaţii,in avantajul ambelor state. în acelaşi context, ziarul „KUWAITIAN TIMES“ evidenţiază sferele de cooperare economică între România şi Kuweit, subliniind : „Dialogul româno-kuweitian a fost marcat de sinceritate şi deplină cordialitate. El este apreciat ca fiind deosebit de folositor şi plin de succes“... Ziarele „DAILY NEWS" şi „AL SIYASSAH“ scot în evidenţă sprijinul ferm şi consecvent al României in vederea stabilirii unei păci trai- nice şi juste în Orientul Mijlociu, importanţa acordată de ţara noastră rezolvării problemei poporului palestinean. Cotidianul „AL ANBAR“ publică, sub titlul „întîlnirea Kuweitului Cu România“, un articol în care, după ce evidenţiază însemnătatea vizitei şefului statului român în Kuweit pentru întărirea relaţiilor României cu statele din zona Golfului, se referă la politica externă a ţării noastre, la amplificarea relaţiilor sale cu statele arabe, cu O.E.P., eforturile stăruitoare depuse pentru statornicirea unei reglementări durabile in Orientul Mijlociu. Intilnire cu reprezentanţi ai vieţii economice şi comerciale In cadrul vizitei oficiale de prietenie în Kuweit, preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, s-a întilnit, la Palatul Daşman, cu reprezentanţi de seamă ai vieţii, economice şi comerciale kuweitiene. Luind cuvîntul, preşedintele Nicolae Ceauşescu şi-a exprimat satisfacţia pentru această intilnire, pentru prilejul de a avea un schimb de opinii cu privire la promovarea şi adincirea relaţiilor economice, a cooperării româno-kuweitiene în diferite domenii. Doresc să vă informez — a spus tovarăşul Nicolae Ceauşescu — că, împreună cu emirul, cu prinţul moştenitor, cu o serie de miniştri şi specialişti cu care s-a discutat in aceste zile, am ajuns la înţelegeri bune. Am constatat că s-au obţinut unele rezultate in schimburile noastre economice. Am ajuns insă la concluzia că nu trebuie să fim mulţumiţi cu ceea ce s-a realizat, că se impune să acţionăm, în continuare, pentru a extinde şi mai larg relaţiile economice. In afară de schimburile economice propriu-zise am convenit să mergem la forme noi, inclusiv de cooperare în producţie, să realizăm unele societăţi mixte, în România şi Kuweit, sau în alte ţări, cooperînd împreună. Acest cadru va oferi posibilitatea unei conlucrări largi între organizaţiile româneşti şi diferitele companii din Kuweit. Avem o experienţă bună de conlucrare intre organizaţiile economice româneşti şi diferite companii străine, inclusiv prin societăţi mixte. Avem un şir de societăţi, atît in Romania cit şi in alte ţâri, inclusiv cu companii din ţările capitaliste dezvoltate. Avem, de asemenea, multe societăţi mixte in ţările în curs de dezvoltare — şi experienţa de pînă acum s-a dovedit destul de pozitivă. In acest cadru, am dori ca şi cu dumneavoastră să găsim forme de colaborare cit mai largi, cit mai active. România are experienţă intr-un şir de domenii de activitate, ea întreţine relaţii economice cu peste 130 de ţări. Ţinînd seama de progresele realizate in dezvoltarea României, avem in vedere o extindere puternică a relaţiilor noastre economice internaţionale. In cadrul înţelegerilor la care am ajuns cu emirul şi cu prinţul moştenitor, cu guvernul ţării dumneavoastră, dorim să realizăm, în următorii ani, o extindere cit mai mare a relaţiilor noastre economice. Este de înţeles, a arătat tovarăşul Nicolae Ceauşescu, că toate aceste activităţi trebuie să fie avantajoase pentru ambele părţi şi cu eficienţă economică cit mai bună. Aşa că, pe această bază, cred că putem găsi posibilităţi să extindem foarte mult colaborarea. Adresînd mulţumiri preşedintelui Nicolae Ceauşescu pentru această întîlnire, reprezentanţii vieţii economice kuweitiene au exprimat profunda lor satisfacţie pentru vizita şefului statului român în Kuweit, pentru înţelegerile la care s-a ajuns între cele două ţări pe linia dezvoltării şi adincirii raporturilor economice. In această ordine de idei, s-a subliniat că vizita şefului statului nostru, dialogul la nivel înalt româno-kuweitian deschid căile unei cooperări rodnice în viitor, constituie un moment deosebit de important în dezvoltarea raporturilor bilaterale pe multiple planuri în interesul ambelor ţări. O serie de personalităţi ale vieţii economice şi comercialedin Kuweit au evocat cu deosebită plăcere întrlnirile cu preşedintele Nicolae Ceauşescu cu prilejul vizitării ţării noastre, impresiile deosebit de pozitive despre dezvoltarea înregistrată de România, realizări care oferă o bună bază unei conlucrări fructuoase româno-kuweitiene in diferite domenii. Schimbul de vederi, care a avut loc in cadrul întilnirii, a evidenţiat interesul comun pentru o largă colaborare, sub diferite forme, reciproc avantajoasă, în interesul ambelor ţări. In încheierea întrevederii, care a decurs într-o atmosferă cordială şi de înţelegere reciprocă, preşedintele Nicolae Ceauşescu şi-a reafirmat satisfacţia pentru prilejul de a se fi întâlnit cu reprezentanţi de seamă ai vieţii economice şi comerciale, speranţa că se va realiza, printr-o conlucrare reciproc avantajoasă, o bună colaborare. . Intilniri cu reprezentanţi ai poporului palestinean Delegaţia unor organizaţii de masă şi obşteşti, in frunte cu şeful Reprezentanţei C. E. P. Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit miercuri dimineaţa vizita de prietenie a reprezentanţilor unor organizaţii de masă şi obşteşti palestinene, în frunte cu An Yassim, şeful Reprezentanţei Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei în Kuweit. La întrevedere au participat tovarăşii Nicolae Doicaru, consilier al preşedintelui, şi Constantin Căruntu, ambasadorul României în Kuweit." Cu acest prilej, delegaţia a transmis preşedintelui Nicolae Ceauşescu recunoştinţa organizaţiilor pe care le reprezintă, a Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei, pentru activitatea susţinută a României în slujba cauzei poporului palestinean, pentru eforturile personale pe care şeful statului român le consacră neobosit soluţionării problemei palestinene, a conflictului din Orientul Mijlociu in general. Mulţumind, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a reafirmat poziţia ţării noastre cu privire la necesitatea retragerii trupelor israeliene din teritoriile arabe ocupate după războiul din 1967, a soluţionării drepturilor legitime ale poporului palestinean, inclusiv crearea unui stat palestinean independent, subliniind hotărirea ţării noastre de a acţiona şi pe mai departe în direcţia realizării unei păci juste şi trainice în această regiune a lumii. Intre preşedintele Nicolae Ceauşescu şi delegaţia palestineană a avut loc apoi o convorbire, care s-a desfăşurat intr-o atmosferă prietenească, de caldă cordialitate. PAGINA 3 Reprezentantul Organizaţiei Al Fatah Miercuri la amiază, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit pe Khaled El-Hasan, membru al Comitetului Central al Organizaţiei Al Fatah, împreună cu Ali Yassim, şeful Reprezentanţei Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei în Kuweit. La întrevedere au participat tovarăşii Nicolae Doicaru, consilier al preşedintelui republicii, şi Constantin Căruntu, ambasadorul României în Kuweit. In cadrul convorbirii s-a exprimat satisfacţia deosebită pentru bunele raporturi stabilite între Organizaţia pentru Eliberarea Palestinei şi Partidul Comunist Român, între poporul român şi poporul palestinean, personal între preşedintele Nicolae Ceauşescu şi preşedintele Yasser Arafat. Reprezentantul Al Fatah a dat o Înaltă apreciere şi consideraţie activităţii neobosite a preşedintelui Nicolae Ceauşescu, a conducerii de partid şi de stat, pe linia soluţionării problemei poporului palestinean pe calea realizării aspiraţiilor sale legitime de viaţă liberă, a creării unui stat palestinean independent. In acest context, s-a exprimat dorinţa comună de a extinde raporturile între Partidul Comunist Român şi Organizaţia pentru Eliberarea Palestinei, între poporul român şi poporul palestinean. La încheierea întrevederii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rugat să se transmită preşedintelui Yasser Arafat un mesaj de stimă şi prietenie, împreună cu cele mai bune urări de noi succese în activitatea poporului palestinean, în înfăptuirea aspiraţiilor sale legitime. Convorbirea s-a desfăşurat sub semnul stimei şi preţuirii, într-o ambianţă de caldă cordialitate. Semnarea unor documente româno-kuweitiene Miercuri, 31 martie, a avut loc la Ministerul Afacerilor Externe al Kuweitului ceremonia semnării documentelor oficiale româno-kuweitiene care materializează, intr-o serie de domenii de activitate, rezultatele fructuosului dialog la nivel înalt desfăşurat între şefii celor două state. Cu acest prilej, ministrul afacerilor externe al României, George Macovescu, şi ministrul afacerilor externe al Kuweitului, şeic Sabah Al- Ahmed Al-Jaber, au semnat Acordul cultural, ştiinţific, turistic şi în domeniul informaţiilor între guvernele Republicii Socialiste România şi statului Kuweit, Acordul între guvernele Republicii Socialiste România şi statului Kuweit privind transporturile aeriene civile, precum şi Acordul între guvernele Republicii Socialiste România şi statului Kuweit privind colaborarea în domeniul poştei şi telecomunicaţiilor. De asemenea, a mai fost semnată înţelegerea între Ministerul Trafnsporturilor şi Telecomunicaţiilor din Republica Socialistă România şiMinisterul Comunicaţiilor din statul Kuweit privind cooperarea în cercetare, proiectare, acordarea de asistenţă tehnică şi executare de lucrări în domeniul poştelor şi telecomunicaţiilor. Excelenţei Sale Şeicului SABAH AL-SALEM AL-SABAH Emirul statului Kuweit , Părăsind teritoriul Kuweitului doresc, încă o dată, ca, în numele meu şi al soţiei, să vă transmit cele mai calde mulţumiri pentru primirea cordială şi ospitalitatea de care ne-am bucurat în tot timpul vizitei noastre în ţara dumneavoastră. Exprimindu-mi satisfacţia pentru rezultatele vizitei, nutresc convingerea că ea se va înscrie ca un moment important în întărirea şi dezvoltarea, pe multiple planuri, a relaţiilor de prietenie şi colaborare dintre România şi Kuweit, în interesul celor două popoare, al cauzei păcii şi înţelegerii în lume. Folosesc acest prilej pentru a vă adresa dumneavoastră şi doamnei Norryyah Al-Sabah, precum şi întregului popor kuweitian prieten urările noastre de sănătate şi fericire, de prosperitate şi progres. NICOLAE CEAUŞESCU , Preşedintele Republicii Socialiste România Excelenţei Sale Domnului NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Republicii Socialiste România Mulţumesc călduros Excelenţei Voastre pentru mesajul cordial primit cu ocazia plecării dumneavoastră din Kuweit, precum şi pentru sentimentele deosebite exprimate în acest mesaj. Pentru noi a fost intr-adevăr o mare plăcere şi bucurie să vă primim pe dumneavoastră şi pe stimata dumneavoastră soţie, doamna Elena Ceauşescu, ca distinşii noştri oaspeţi. Sunt convins că această vizită va contribui lnn mod semnificativ la consolidarea relaţiilor noastre de prietenie şi va pune bazele dezvoltării viitoare a raporturilor fructuoase dintre România şi Kuweit. Urăm Excelenţei Voastre şi distinsei delegaţii care vă însoţeşte o foarte plăcută călătorie. SABAH AL-SALEM AL-SABAH Emirul statului Kuweit