Scînteia, iulie 1976 (Anul 45, nr. 10532-10558)

1976-07-01 / nr. 10532

PAGINA 4 CONFERINŢA PARTIDELOR COMUNISTE ŞI MUNCITOREŞTI DIN EUROPA Cuvintarea tovarăşului Aarne Saarinen preşedintele Partidului Comunist Finlandei Aducînd salutul P.C. Finlandez şi mulţumind pentru condiţiile asigurate desfăşurării conferinţei, A. Saarinen a arătat : Faptul că ne-am reunit In conferinţa noastră comună subliniază legăturile dintre partidele frăţeşti marxist-leniniste şi dorinţa partidelor noastre de a întări in continuare lupta comună pentru pace, democraţie şi socialism. Aş vrea să subliniez că partidul nostru consideră Conferinţa partidelor comuniste şi muncitoreşti din Europa ca deosebit de importantă şi valoroasă. Ca rezultat al muncii temeinice de pregătire, conferinţei noastre i s-a prezentat proiectul unui document care conţine aprecierea situaţiei actuale şi deschide popoarelor de pe continentul nostru o perspectivă ce corespunde pe deplin intereselor clasei mun- citoare şi ale tuturor popoarelor acestui continent, o perspectivă ce poate fi realizată unind forţele largi ale păcii şi progresului pe continentul nostru. In această luptă partidelor comuniste continuă să le revină un aport important. Istoria demonstrează că partidele comuniste, care îşi bazează activitatea pe teoria ştiinţifică creată de Marx, Engels şi Lenin despre societate, pot fi un factor care să unească masele largi populare, forţele de stingă şi celelalte forţe democratice în lupta pentru pace şi securitatea popoarelor, pentru lărgirea democraţiei şi pentru socialism, ele aplicind creator această teorie ştiinţifică despre societate la condiţiile concrete ale fiecărei ţări şi ale fiecărei situaţii istorice. Conferinţa noastră comună reprezintă o dovadă convingătoare a faptului că partidele comuniste de pe continentul nostru sunt gata să se ridice la înălţimea responsabilităţilor lor. In această luptă este important să respingem încercările imperialismului şi reacţiunii de a împiedica adâncirea procesului destinderii. Acest proces al destinderii trebuie să devină ireversibil şi trebuie să continuăm să progresăm pe drumul zădărnicirii cursei înarmărilor şi pe calea dezarmării. Istoria recentă a continentului nostru — a spus el în continuare — dovedeşte că orice progres in asigurarea păcii şi securităţii necesită lupta consecventă şi neabătută a maselor populare. O cucerire importantă a constituit-o încheierea cu succes a lucrărilor Conferinţei pentru securitate şi cooperare în Europa, cu un an în urmă, la Helsinki. Vorbitorul a arătat că P.C. Finlandez a acordat acestei conferin■ţe o importantă istorică, subliniind necesitatea luptei consecvente şi ferme duse de partidele comuniste ani de-a rîndul pentru a se pune capăt evoluţiei primejdioase a războiului rece şi pentru realizarea unei cotituri in direcţia înfăptuirii securităţii pe continentul nostru. Un aport decisiv la această luptă — a subliniat el — l-au adus statele socialiste ; cuceririle lor în dezvoltarea socială şi politica lor consecventă de pace sunt apreciate din ce în ce mai mult şi influenţa lor se extinde. In continuare, A. Saarinen a prezentat poziţia P.C. Finlandez faţă de evoluţia situaţiei politice şi economice din Finlanda, precum şi relaţiile cu celelalte partide politice ale ţării. In perioada de după cel de-al doilea război mondial — a arătat el — în Finlanda a avut loc o puternică luptă ideologică şi politică in legătură cu orientarea fundamentală din politica externă a ţării noastre şi cu contribuţia Finlandei la lupta comună a popoarelor pentru consolidarea păcii. Partidul nostru comunist a fost practic unica forţă politică a ţării care — deşi persecutat şi trecut în ilegalitate — a fost capabil (chiar şi în perioada fascismului) să indice Singura cale ce corespundea atit intereselor poporului nostru, cit şi intereselor internaţionalismului. Subliniind că P.C. Finlandez a militat pentru relaţii bazate pe prietenie şi colaborare cu Uniunea Sovietică şi cu celelalte ţări socialiste, vorbitorul a arătat : Astăzi, în rîndurile poporului nostru s-a răspîndit într-o măsură foarte largă convingerea că Finlanda duce o politică activă de pace şi că ea trebuie să tindă să influenţeze activ adîncirea continuă a destinderii. Toţi aceşti factori au făcut ca Finlanda să poată să-şi aducă o contribuţie extrem de pozitivă la pregătirea şi înfăptuirea Conferinţei pentru securitate şi cooperare în Europa. Trebuie să subliniem însă că această situaţie a luat naştere ca rezultat al luptei partidului nostru şi a celorlalte forţe progresiste din ţara noastră, ca şi a maselor largi populare. După ce s-a referit la fenomenele de criză economică şi de depresiune şi la influenţele lor asupra vieţii economice, politice şi sociale din Finlanda, A. Saarinen a evidenţiat eforturile comuniştilor finlandezi pentru constituirea unui front democratic eficient îndreptat împotriva politicii monopolurilor și în favoarea unor profunde reforme sociale. In acest sens, el a vorbit despre însemnătatea colaborării cu Partidul Social Democrat, care continuă să fie cel mai mare partid al tării și este sprijinit mai ales de către oamenii muncii de la oraşe şi din centrele industriale, ca şi de micii funcţionari. Şi partidul nostru comunist — a spus el — este sprijinit mai ales de către muncitorii din construcţii şi industrie şi, într-o măsură însemnată, de către mica ţărănime. Cele două partide muncitorești sînt atît de puternice incît ar putea influenta politica tării în mod mai eficient decît pină în prezent, pe baza unei colaborări durabile și planificate de comun acord. De aceea, partidul nostru privește permanent dezvoltarea colaborării cu Partidul Social-Democrat ca pe una dintre sarcinile cele mai importante. Aceste eforturi au găsit in ultimii zece ani un sprijin din ce în ce mai puternic în rîndul membrilor şi simpatizanţilor Partidului Social-Democrat, in special al membrilor şi simpatizanţilor săi din rîndurile clasei muncitoare. Abordînd în continuare aspecte ale vieţii internaţionale, A. Saarinen a arătat : Dezvoltarea unei largi colaborări, avantajoasă pentru toţi participanţii, constituie astăzi o cheie pentru adîncirea procesului destinderii şi este o problemă centrală, care se leagă şi de progresul social. Adîncirea acestei colaborări intre state presupune în mod necesar egalitatea in drepturi, respectarea intereselor reciproce şi neamestecul în treburile interne. cu alte cuvinte respectarea strictă a tuturor principiilor conţinute în Actul final de la Helsinki. Timpul care s-a scurs de la Conferinţa pentru securitate şi cooperare de la Helsinki confirmă pe de o parte justeţea rezultatelor acestei conferinţe si, pe de altă parte, faptul că imperialismul reprezintă cea mai mare piedică in calea adîncirii destinderii. Pronunţîndu-se împotriva oricăror încercări de amestec străin în evoluţia internă din ţările Europei occidentale şi referindu-se la progresele luptei forţelor înaintate din aceste ţări, el a spus : De asemenea, toate cererile de intensificare a înarmărilor, inclusiv a mijloacelor de exterminare în masă, reprezintă o orientare periculoasă care contravine prevederilor Conferinţei de la Helsinki. In acest sens, vorbitorul şi-a exprimat opinia că o mare atenţie trebuie acordată măsurilor care fac posibilă o orientare spre dezarmare şi spre desfiinţarea concomitentă a blocurilor militare. In măsura in care se obţin în acest domeniu al luptei succese şi rezultate — a subliniat el — se diminuează pericolul războiului, care continuă să ameninţe viitorul popoarelor noastre şi al întregii omeniri. Succesele in acest domeniu se află, de asemenea, în strînsă legătură cu lupta pentru progres social. Noi acordăm întregul nostru sprijin obiectivelor stabilite în proiectul documentului și sarcinilor în domeniul dezarmării. înfăptuirea acestor feluri nu va fi simplă, dar realizarea lor este posibilă dacă vom reuşi să unim pentru această luptă întreaga forţă comună a clasei muncitoare şi a păturilor muncitoare ale populaţiei, toate forţele păcii. Lupta revoluţionară a popoarelor noastre, a clasei muncitoare din ţările noastre pentru progres social, democraţie şi socialism are perspective pozitive. In încheiere, preşedintele P.C. Finlandez a arătat: Nutrim convingerea fermă că solidaritatea partidelor comuniste şi muncitoreşti şi colaborarea lor este singura capabilă să servească cauza păcii, independenţei naţionale, colaborării şi progresului social. De aceea, această colaborare este preţioasă şi de mare însemnătate. Ea se desfăşoară în condiţiile respectării deplinei independenţe a fiecărui partid, pe baza principiilor durabile ale puternicei solidarităţi internaţionaliste reciproce, ale internaţionalismului proletar. In acest sens, sperăm că colaborarea dintre partidele noastre va continua şi se va dezvolta atît pe plan bilateral, cit şi regional şi pe întregul nostru continent. Experienţa demonstrează că schimbul de opinii şi de experienţă, care trebuie să aibă loc în contextul diverselor întîlniri, seminarii şi conferinţe, este util şi necesar. Este, de asemenea, necesar să se cadă de acord asupra unor măsuri comune care să unească toate forţele progresului de pe continentul nostru — în primul rînd cele ale clasei muncitoare , în lupta împotriva imperialismului, pentru pace, democraţie şi socialism. Vă rog, stimaţi reprezentanţi ai partidelor frăţeşti, să transmiteţi comuniştilor din ţările dv. salutul solidar, frăţesc, de luptă al comuniştilor finlandezi. Cuvintarea tovarăşului Franz preşedintele Partidului Comunist din Austria După ce a transmis participanţilor la conferinţă salutul comuniştilor austrieci şi a exprimat mulţumiri gazdelor P.S.U.G., Franz Muhri a arătat: Partidul nostru este de părere că principiile marxist-leniniste şi obiectivele comune care ne unesc, precum şi luarea în considerare a diferenţelor şi condiţiilor naţionale în care partidele trebuie să acţioneze în ţările lor constituie condiţii importante pentru întărirea şi consolidarea cooperării noastre. Expunind punctul de vedere al Partidului Comunist din Austria faţă de un şir de probleme actuale, vorbitorul a început prin a prezenta situaţia din Austria, arătind că aceasta se caracterizează, printre altele, prin existenţa unui puternic partid socialist, care exercită o influenţă majoră asupra maselor muncitoare, care conduce guvernul de şase ani, deţine majoritatea absolută in parlament şi exercită o influenţă determinantă in cadrul Federaţiei sindicatelor din Austria. Pe de altă parte, a arătat el , în ultimul timp, în dezvoltarea capitalismului în Austria a început o nouă etapă. Criza economică din anul trecut, încetinirea creşterii economice în anul acesta au adus oamenilor muncii o serie întreagă de poveri sub forma unor noi creşteri de preţuri, tarife şi impozite, acorduri salariate mai puţin avantajoase şi o presiune crescîndă în întreprinderi pentru a asigura patronilor noi profituri maxime. Este adevărat că in Austria nu există un şomaj masiv, dar patronatul şi guvernul folosesc situaţia precară, preocuparea pentru locul de muncă, faptul că garantarea locurilor de muncă este esenţială pentru muncitori şi funcţionari, ca mijloace de presiune pentru a obţine acceptarea pur şi simplu a acestor poveri. Contradicţiile, tendinţele antidemocratice, ca şi atacurile reacţionare si neofasciste in diferite domenii se intensifică. Prezentînd politica Partidului Comunist din Austria, care combate hotărît capitalul monopolist şi politica partidelor burgheze tradiţionale, preşedintele P.C. din Austria a spus : Considerăm că una din sarcinile noastre esenţiale este ca, prin contacte prieteneşti şi prin discuţii, să-i facem pe tovarăşii de clasă socialişti să înţeleagă că contradicţia principală nu este intre comunişti şi socialişti, aşa cum pretind conducătorii de dreapta ai partidului socialist, ci intre clasa muncitoare şi capital şi că, pentru a face să triumfe o alternativă democratică şi socialistă la sistemul monopolist de stat bazat pe profit, este necesar să se realizeze unitatea de acţiune între socialişti, comunişti şi oamenii muncii catolici, precum şi să se consolideze partidul comunist. Aceasta constituie, de asemenea, condiţia primordială pentru o schimbare a politicii Partidului Socialist din Austria, pentru o evoluţie spre stînga în cadrul acestui partid, evoluţie dorită la ora actuală de un număr destul de important de tovarăşi de clasă social-democrati, in special din organizaţiile tineretului şi studenţilor. La ora actuală , a arătat în continuare Franz Muhri — partidul nostru desfăşoară o vastă campanie publică împotriva poverilor impuse oamenilor muncii, campanie urmărind organizarea de acţiuni comune pentru creşterea venitului real prin măsuri eficiente împotriva majorării preţurilor, printr-o politică a salariilor şi socială activă şi pentru o reformă fiscală democratică. El a subliniat că graţie acţiunii, comune a comuniştilor, socialiştilor şi antifasciştilor catolici s-a reuşit să se obţină interzicerea organizaţiei neofasciste „Civilizaţia germană“ şi interzicerea unei mari adunări neofasciste prevăzute să aibă loc la Graz, menţionind totodată şi alte acţiuni similare pe plan social şi politic. Referindu-se apoi la unele probleme ale vieţii internaţionale, preşedintele P.C. din Austria a arătat : In ultimii ani au fost obţinute progrese importante în Europa în lupta pentru pace şi destindere, o contribuţie substanţială fiind adusă de ţările socialiste, de lupta dusă de comunişti, precum şi de toate forţele democratice iubitoare de pace din lumea capitalistă. Dar ştim, de asemenea — a subliniat el — că esenţa capitalismului nu s-a schimbat şi că pericolul unui al treilea război mondial mai persistă, că se fac încercări de a sabota procesul destinderii şi de a împiedica eforturile reale în favoarea dezarmării. O asemenea situaţie impune acţiuni tot mai puternice şi unitare din partea partidelor comuniste şi a tuturor forţelor progresiste de pe continentul european. Este vorba de a face ireversibil procesul destinderii internaţionale, de a-l sprijini prin dezarmare şi de a crea condiţiile cele mai propice pentru progresul social. Acest obiectiv corespunde, de asemenea, întru totul intereselor poporului austriac. îndelungata neutralitate a Austriei — a spus el — constituie o contribuţie la coexistenţa paşnică în Europa. Partidul Comunist din Austria se angajează in favoarea unei politici active de neutralitate şi pace promovate de Austria, constînd in a păstra independenta tării şi acordind un sprijin puternic aplicării Integrale a acordurilor de la Helsinki, în favoarea dezarmării, păcii in Europa şi în întreaga lume. Referindu-se In continuare la superioritatea crescîndă a socialismului, el a arătat că această superioritate se afirmă prin lichidarea exploatării omului de către om, prin ritmul rapid şi continuu de dezvoltare la nivelul economiei, asigurărilor sociale, în instituirea unor drepturi şi libertăţi democratice de o calitate superioară în favoarea oamenilor muncii, in posibilitatea dezvoltării capacităţilor şi talentelor poporului, precum şi în formarea unui om nou şi a unor personalităţi libere, elaborînd in mod absolut conştient o societate nouă, mai umană. Această superioritate a socialismului se manifestă, de asemenea, in politica externă de pace. După părerea Partidului Comunist din Austria — a subliniat el — internaţionalismul proletar, care nu încetează să se îmbogăţească in cursul istoriei luptei de clasă internaţionale cu conţinuturi noi şi cu forme noi, constituie o armă esenţialăa luptei comune, precum şi o sursă de energie pentru activitatea noastră. Solidaritatea cu ţările socialiste, cu partidele comuniste şi muncitoreşti, cu clasa muncitoare şi cu oamenii muncii, cu toate forţele democratice şi paşnice de pe continentul nostru, pe care o reafirmăm cu putere cu ocazia acestei conferinţe, constituie un element esenţial al politicii noastre autonome — a subliniat el. Internaţionalismul nostru, solidaritatea noastră sunt astfel conforme cu interesele clasei muncitoare austriece şi cu interesele naţionale ale poporului nostru. Propaganda anticomunistă încearcă să denatureze fidelitatea faţă de internaţionalismul proletar, susţinind că acesta înseamnă „abandonarea autonomiei", „revendicarea rolului conducător al P.C.U.S.“. Ceea ce de fapt nu este deloc adevărat. Pentru partidul nostru, internaţionalismul proletar, autonomia, egalitatea in drepturi şi neamestecul, ca bază a relaţiilor între partidele comuniste, nu sunt contradictorii, ci inseparabile. Autonomia noastră, principiul egalităţii in drepturi implică acceptarea faptului obiectiv că U.R.S.S. — ca ţara cea mai puternică din lagărul socialist — şi P.C.U.S. — ca partidul cel mai puternic şi cu cea mai mare experienţă a mişcării comuniste internaţionale în lupta internaţională de clasă, in lupta împotriva imperialismului, pentru eliberarea popoarelor, pentru pace şi progres social — joacă un rol foarte important şi pozitiv. Totuşi, nu există un centru conducător al mişcării comuniste, nu poate să existe şi nu trebuie să existe nici la Moscova şi nici in altă parte a lumii. Suntem, de asemenea, de părere că nu există un model universal de socialism, că nu poate exista un model sovietic, vest-european sau vreun alt model, dat fiind faptul că în fiecare ţară trebuie să se aplice creator legile generale şi experienţele dobîndite şi să fie legate strins de particularităţile naţionale. Partidul Comunist din Austria îşi elaborează politica în mod autonom, tinind seama de condiţiile proprii din tara noastră. In conformitate cu aceasta, noi am elaborat, de asemenea, concepţiile noastre program referitoare la calea austriacă spre socialism, pe care le-am adoptat la cel de-al XXII-lea Congres al nostru. Socialismul şi comunismul — a arătat Franz Muhri — nu sunt in contradicţie cu libertatea şi democraţia. Societatea socialistă nu poate fi edificată nici din exterior, nici de către o minoritate. Edificarea sa nu este posibilă decît cu sprijinul voluntar, conştient şi activ al clasei muncitoare în alianţă cu ţăranii, cu micii comercianţi şi cu intelectualii. Este vorba de un sprijin care nu trebuie să se exprime numai cu ocazia alegerilor parlamentare democratice, ci care trebuie să se manifeste, de asemenea, printr-o participare activă la acţiunile extraparlamentare şi în cadrul luptelor de masă şi după instaurarea puterii muncitoreşti, printr-o participare activă la edificarea societăţii socialiste. Calea spre socialism şi edificarea noii societăţi sunt inseparabil legate de apărarea şi extinderea drepturilor democratice, de exercitarea drepturilor şi libertăţilor democratice la nivel superior in favoarea oamenilor muncii, de dreptul la muncă şi la asigurările sociale, la învăţămint, garantarea unui serviciu medical satisfăcător şi dreptul tuturor cetăţenilor la o locuinţă decentă, dreptul la o informare obiectivă, posibilitatea participării mai largi la dezbaterea TEXTE REZUMATE măsurilor sociale si la adoptarea lor, libertatea conştiinţei, egalitatea în drepturi a femeilor. In acelaşi timp, spunem deschis fraţilor noştri de clasă social-democraţi că nu există nici democraţie si nici libertate absolută pentru toţi. Deşi acceptăm şi luăm in considerare fap tul că formele de edificare a societăţii socialiste şi căile spre socialism devin tot mai variate, este cert că clasa exploatatorilor nu va renunţa niciodată de bună voie la puterea sa, la bogăţiile şi privilegiile sale. De aceea, a spus el in încheiere, instaurarea democraţiei socialiste impune lichidarea puterii marelui capital, lichidarea libertăţii de exploatare şi opresiune de către capital, instaurarea unei solide puteri naţionale exercitate de clasa muncitoare şi care este capabilă să ofere protecţia necesară împotriva Încercărilor de restabilire a capitalului monopolist din interior şi din exterior, precum şi să garanteze edificarea unei societăţi noi, superioare şi concretizarea in cel mai înalt grad a democraţiei pentru oamenii muncii. Democraţia şi socialismul constituie deci pentru noi o unitate inseparabilă. SClNT El A — joi 1 iulie 1976 Cuvintarea tovarăşului Hristos Petas membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Progresist al Oamenilor Muncii din Cipru (AKEL) După ce a transmis conferinţei salutul călduros şi frăţesc al partidului AKEL, vorbitorul a apreciat că ea va lansa un mesaj optimist îndeosebi pentru poporul cipriot, care duce o luptă inegală şi eroică împotriva ideologiei şi practicii de intervenţie şi înrobire, care în epoca noastră, in acest ultim sfert al secolului XX, se desfăşoară cu sprijinul cercurilor celor mai reacţionare ale imperialismului american şi ale N.A.T.O. Ţelurile conferinţei de faţă — pacea, securitatea, cooperarea şi progresul social — nu pot fi puse în aplicare decât în cadrul strictei respectări a principiilor elaborate şi proclamate la Helsinki : egalitatea suverană, respectarea drepturilor inerente suveranităţii : nerecurgerea la forţă sau la ameninţarea cu forţa ; inviolabilitatea frontierelor ; integritatea teritorială a statelor ; reglementarea paşnică a diferendelor ; neamestecul în treburile interne ; respectarea drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale ; egalitatea In drepturi a popoarelor şi dreptul de a dispune de ele insele ; cooperarea intre state ; îndeplinirea cu bună credinţă a obligaţiilor asumate conform dreptului internaţional. Eficienta acestor principii va depinde de modul cum statele participante respectă principiile adoptate la Helsinki. Totuşi, după cum a scos in evidenţă experienţa istorică, in cele din urmă, voinţa popoarelor este forţa care hotărăşte acţiunea statelor, popoarele fiind făuritoarele istoriei. Răstimpul care a trecut de la reuniunea la nivel înalt de la Helsinki a arătat în mod neîndoios că mobilizarea maselor populare, a forţelor democratice este o necesitate vitală pentru realizarea în practică a declaraţiilor de la Helsinki. In continuare, vorbitorul s-a ocupat pe larg de problema cipriotă, apreciind că o conferinţă consacrată problemelor păcii în Europa trebuie să condamne energic faptul că imperialismul continuă să urzească intrigi împotriva Ciprului, să pregătească manevre sumbre şi să lanseze planuri puciste. In cuvîntare s-au relevat actele de violare a numeroaselor hotăriri şi rezoluţii ale O.N.U. care cer retragerea imediată a tuturor trupelor străine din Cipru, revenirea imediată a refugiaţilor în localităţile de origine, precum şi o soluţionare justă, paşnică şi democratică a problemei Ciprului prin negocieri libere, pe bază de egalitate, între ciprioţii greci şi turci, sub controlul O.N.U., fără amestec străin. In situaţia gravă creată în urma complotului imperialiştilor şi al executanţilor lor — dictatura militară fascistă greacă şi cercurile reacţionare de la Ankara — poporul cipriot, a spus în continuare vorbitorul, a găsit un sprijin călduros şi sincer in rîndurile prietenilor săi adevăraţi şi dezinteresaţi. Un asemenea ajutor au acordat partidele comuniste, popoarele, pe baza principiului Internaţionalismului proletar. Un asemenea ajutor de nepreţuit a fost acordat Ciprului de ţările socialiste, ţările neangajate, forţele democratice şi iubitoare de pace din lumea întreagă. Semnificaţia acestui ajutor, acordat în numele independenţei şi integrităţii Ciprului, decurge nu numai din rezistenţa eroică a unui popor relativ mic, de o jumătate de milion de oameni ; ea se explică şi prin faptul că în această regiune a Mediteranei de răsărit, în Cipru, nu departe de zonele petroliere puternic zguduite, la joncţiunea a trei continente, continuă să se înfrunte multe principii : pe de o parte principiile politicii imperialiste, de violenţă şi asuprire, iar, pe de altă parte, principiile libertăţii, păcii şi progresului social. Poporul cipriot aşteaptă cu optimism rezultatul acestei înfruntări. încrederea sa in triumful cauzei sale provine din caracterul integral al rezistenţei1 pe care o desfăşoară şi care se cuvine să fie apreciată in cel mai înalt grad. Această luptă s-a soldat cu 8 000 de victime, morţi şi răniţi, dintre care 4 000 de membri şi simpatizanţi ai AKEL. încrederea poporului cipriot provine, totodată, din sprijinul pe care îl acordă cauzei sale omenirea democratică. Evocind însemnătatea pe care a avut-o Intr-un şir de momente hotăritoare ale istoriei solidaritatea internaţională, vorbitorul a arătat că această forţă puternică este folositoare şi poporului cipriot în lupta sa. Nu pretindem — a spus el mai departe — că in Cipru s-a făcut tot ce era imperios necesar pentru a se dezvolta plenar solidaritatea internaţională. Există încă un Cipru forţe politice care, în mod conştient sau nu, sunt influenţate de propaganda anticomunistă, ceea ce alimentează politica imperialistă „a diviza pentru a stăpini", politică al cărei scop in cazul de faţă este de a provoca dezbinare între ciprioţii greci şi turci. In ultima vreme, în Cipru se fac auzite declaraţii, influenţate de anticomunism şi antisovietism, care reclamă o reorientare a politicii externe a Ciprului, o renunţare la neapartenenţa sa la alianţa occidentală, pretinzîndu-se că astfel s-ar putea ajunge la „o soluţionare justă a problemei cipriote“. Marea majoritate a poporului cipriot consideră că asemenea concepţii sunt ireconciliabile cu interesele Ciprului. Cercuri politice largi din Cipru înţeleg din ce în ce mai bine importanţa solidarităţii internaţionaliste, antiimperialiste, pentru o soluţionare justă a problemei, Ciprului. Din avanpostul luptei pentru independenţa ţării lor, unde se află situaţi, membrii partidului AKEL, a subliniat vorbitorul, îşi îndreaptă gîndurile către toate popoarele care continuă să lupte pentru democraţie, independenţă şi progres social, către comuniştii şi democraţii care duc lupta pentru libertăţi democratice şi li asigură de sprijinul lor frăţesc şi cordial. Arătînd că documentul conferinţei adresează tuturor democraţilor apelul călduros de a sprijini lupta poporului cipriot pentru o soluţionare justă şi paşnică a problemei sale, vorbitorul a exprimat sincere mulţumiri pentru acest sprijin. In context, el a relevat Însemnătatea notei referitoare la Cipru adresată recent de U.R.S.S. guvernelor Greciei şi Turciei şi multor altor ţări. Totodată, el a arătat că rezoluţiile Adunării Generale a O.N.U. şi Consiliului de Securitate reprezintă un sprijin valoros pentru Cipru. Situaţia care s-a creat în Cipru — a subliniat vorbitorul — reclamă o intervenţie mai activă a solidarităţii internaţionaliste a maselor populare. In acest context, vorbitorul a arătat că în următoarele două săptămîni vor începe manifestări de solidaritate faţă de Cipru, la chemarea Comitetului Internaţional de Solidaritate, cu prilejul împlinirii a doi ani de la tragicele evenimente din insulă. Prin aceste măsuri, ca şi prin multe altele, muncitorii, forţele democratice din lumea întreagă pot ajuta ca ciprioţii greci şi turci, ei înşişi, să poată găsi, pe calea convorbirilor, bazate pe egalitate în drepturi, o soluţia care să corespundă intereselor lor, să deschidă calea coexistenţei paşnice, bunăstării şi progresului social. Cuvintarea tovarăşului Erich Ziegler vicepreşedinte al Partidului Socialist Unit din Berlinul occidental Transmiţind reprezentanţilor partidelor comuniste şi muncitoreşti din Europa salutul frăţesc al membrilor P.S.U. din Berlinul occidental, al preşedintelui său, tovarăşul Gerhard Danelius, vorbitorul a apreciat că această conferinţă şi documentul care a fost redactat dovedesc forţa mişcării, a idealurilor comuniste, exprimînd, in acelaşi timp, hotărîrea partidelor comuniste participante ca, împreună cu popoarele lor şi pentru popoare, să-şi pună această forţă în slujba păcii, securităţii, cooperării şi progresului social in Europa. Vorbitorul a exprimat acordul partidului său cu documentul conferinţei „Pentru pace, securitate, cooperare şi progres social", pe care l-a apreciat ca un program de acţiune realist şi constructiv în noua etapă în care a intrat lupta împotriva imperialismului, pentru consolidarea păcii în Europa. Conştient de răspunderea care îi revine faţă de clasa muncitoare din Berlinul occidental şi animat de spiritul internaţionalismului proletar, partidul nostru — a spus vorbitorul — este hotărît să-şi aducă contribuţia la realizarea obiectivelor nobile stabilită in comun. In continuare, vorbitorul a arătat că experienţa P.S.U. din Berlinul occidental confirmă ideea din document, şi anume că politica coexistentei paşnice creează condiţii favorabile pentru creşterea luptei clasei muncitoare, a tuturor forţelor democratice pentru pace, democraţie şi socialism. Relaţia strînsă care există între lupta pentru pace şi destindere Şi lupta pentru impunerea revendicărilor sociale şi democratice ale oamenilor muncii sunt deosebit de pregnante In cazul Berlinului occidental. Berlinul occidental este un oraş ce a fost folosit timp de aproape 25 de ani de către imperialism ca un vîrf de lance şi ca un factor de subversiune împotriva ţărilor socialiste, în special Împotriva R. D. Germane — a spus vorbitorul. In trecut, acest fapt a dus In mai multe rinduri la apariţia unor pericole pentru pacea în Europa şi în lume, iar propriei populaţii nu i-a adus decît prejudicii. Cu atit mai mult se resimt amplele rezultate pozitive ale întăririi socialismului, ale schimbărilor intervenite in raportul mondial de forte in favoarea păcii şi socialismului, cărora li se datorează şi tratatele semnate Intre ţările socialiste si ţările capitaliste. In acest context, vorbitorul a relevat însemnătatea Acordului cvadripartit cu privire la Berlinul occidental, arătind că, pe planul dreptului internaţional, acesta a creat condiţii esenţiale pentru ca Berlinul occidental să înceteze de a fi un punct deosebit de nevralgic în Europa şi o permanentă sursă de disensiuni şi conflicte internaţionale. Tactica urmată ani de-a rîndul de cercurile agresive, care tindea să provoace „darea Înapoi" a socialismului pornind din Berlinul occidental, precum şi să împiedice acţiunile în favoarea salvgardării păcii, a eşuat. Acest lucru serveşte, aşa cum confirmă viaţa, în special intereselor populaţiei respective, ca şi intereselor tuturor popoarelor continentului european pentru care pacea, destinderea şi securitatea constituie un obiectiv vital. Vorbitorul a arătat că prin Acordul cvadripartit cu privire la Berlinul occidental, precum şi prin acordurile şi convenţiile încheiate cu R.D. Germană s-a confirmat că, pe termen lung, politica de forţă şi confruntare împotriva socialismului nu dă rezultate. Berlinul occidental nu are de cîştigat decît prin normalizarea relaţiilor cu Republica Democrată Germană şi cu celelalte state socialiste, decît întreţinînd relaţii bune atit în Est, cît şi in Vest. După cum se poate vedea şi în cazul Berlinului occidental, aplicarea politicii de coexistenţă paşnică şi destindere limitează posibilităţile imperialismului de a abate atenţia, prin sloganurile războiului rece, de la contradicţiile şi dificultăţile inerente sistemului său. Tot mai numeroşi sunt astăzi cei din Berlinul occidental care îşi concentrează atenţia asupra propriilor probleme sociale şi politice. Lupta muncitorilor, a altor categorii de oameni ai muncii pentru interesele lor fundamentale ia amploare. Şi în Berlinul occidental agravarea contradicţiilor intre muncă şi capital, între interesele poporului şi cele ale monopolurilor a creat condiţii mai favorabile pentru dezvoltarea conştiinţei de clasă şi a luptei de clasă. In continuare, vorbitorul şi-a exprimat aprobarea faţă de concluzia documentului, potrivit căreia esenţa agresivă a imperialismului nu s-a schimbat. In legătură cu aceasta, se arată că in Berlinul occidental anumite forţe, încearcă, la fel ca în trecut, să submineze Acordul cvadripartit şi să ridice astfel noi obstacole în calea destinderii. Aceste forţe îşi îndreaptă principalele atacuri împotriva esenţei Acordului cvadripartit, adică împotriva stării de fapt, recunoscută acum de dreptul internaţional, anume că Berlinul occidental nu este parte integrantă a Republicii Federale Germania şi nu trebuie să fie guvernat de aceasta. Partidul nostru — a subliniat vorbitorul — continuă fără încetare lupta pentru a face din Berlinul occidental un factor constructiv al păcii şi destinderii. Mobilizind clasa muncitoare şi pe ceilalţi oameni ai muncii pentru continuarea politicii de destindere şi pentru lupta în vederea respectării cu stricteţe a Acordului cvadripartit, considerăm că contribuim la programul de acţiune cuprins in documentul conferinţei. Fiecare pas făcut pe această cale nu poate să fie decît favorabil Berlinului occidental, sporeşte viabilitatea acestuia şi serveşte intereselor populaţiei sale. In legătură cu constatarea care se face in document că dificultăţile pe care le Încearcă imperialismul sunt rezultatul unei noi agravări a crizei generale a sistemului capitalist, vorbitorul a arătat că această analiză este valabilă şi pentru Berlinul occidental, chiar dacă aci criza economică nu a căpătat aceeaşi amploare ca în alte ţări din Europa vestică. In prezent, în Berlinul occidental se conturează semne ale unei anumite stimulări a conjuncturii economice. Dar situaţia continuă să se caracterizeze prin nesiguranţă în domeniul folosirii forţei de muncă, şomaj în rîndul tinerilor şi prin lipsa locurilor de formare a cadrelor pentru tînăra generaţie. Există încă aproximativ 30 000 de şomeri ; continuă creşterea inflaţionistă a preţurilor ; situaţia invăţămintului e tot mai precară. Se accentuează contradicţia dintre capital şi muncă- Cei care domină asupra Berlinului occidental şi îl guvernează reacţionează prin atacuri sporite Împotriva drepturilor şi libertăţilor democratice. De aceea, Partidul Socialist Unit din Berlinul occidental luptă cu hotărîre pentru înfăptuirea de reforme sociale profunde şi pentru apărarea drepturilor democratice fundamentale, pentru interesele sociale şi politice ale oamenilor muncii de azi şi de mâine. Creşte necontenit numărul muncitorilor, al funcţionarilor şi al intelectualilor hotăriţi să nu mai rămină pasivi faţă de atacurile îndreptate împotriva drepturilor lor sociale şi politice. Acest lucru a fost dovedit de greva muncitorilor tipografi, de mişcarea tot mai amplă pentru apărarea şi lărgirea drepturilor şi libertăţilor democratice, la care participă comunişti, social-democraţi, sindicalişti, democraţi burghezi, tineri socialişti, creştini, studenţi şi cadre didactice. Locul important pe care il ocupă in această luptă membrii de partid evidenţiază fidelitatea consecventă a P.S.U. din Berlinul occidental faţă de propria sa linie generală, îndreptată spre stabilirea şi întărirea unităţii de acţiune a clasei muncitoare şi spre realizarea unei ample alianţe a tuturor forţelor antiimperialiste. De la această linie constantă a partidului nu ne lăsăm abătuţi de atitudinea de refuz a anumitor conducători social-democraţi de dreapta — a spus E. Ziegler. Comunitatea intereselor de clasă ale muncitorilor comunişti, social-democraţi şi creştini în lupta împotriva marelui capital este o realitate obiectivă, care nu poate fi suprimată de nimeni. Folosim prilejul — a continuat vorbitorul — pentru a mulţumi tuturor partidelor frăţeşti şi, prin ele, tuturor forţelor democratice din ţările lor pentru marele sprijin pe care II dau mişcării pentru apărarea drepturilor democratice şi împotriva măsurilor de represiune adoptate contra comuniştilor, socialdemocraţilor şi democraţilor din oraşul nostru. Fiecare succes al ţărilor socialiste — a spus mai departe vorbitorul — favorizează lupta pentru pace, democraţie şi progres social in Berlinul occidental şi dă curaj tuturor membrilor şi Simpatizanţilor partidului nostru Progresele şi succesele socialismului ne ajută in primul rind în lupta Împotriva capitalismului şi imperialismului. Ele confirmă că ţelul socialist stabilit de congresul partidului nostru este just. Vorbitorul a arătat, de asemenea, că in ultima vreme duşmanul de clasă şi-a intensificat campania anticomunistă şi antisovietică, mai ales în condiţiile succeselor socialismului şi ale progreselor obţinute în aplicarea principiului coexistentei paşnice in relaţiile dintre state cu regimuri sociale diferite. Desfăşurarea luptei hotărite Împotriva acestei campanii este şi rămine un obiectiv important al P.S.U. din Berlinul occidental. Fidelitatea faţă de învăţătura lui Marx, Engels şi Lenin, internaţionalismul proletar şi apărarea activă a intereselor clasei muncitoare din Berlinul occidental constituie o unitate inseparabilă pentru partidul nostru — a spus vorbitorul. A acţiona In manieră internaţionalistă înseamnă pentru partidul nostru a duce In mod responsabil lupta Împotriva imperialismului, pentru pace, democraţie şi progres social, îndeplinindu-ne In acelaşi timp sarcinile reieşite din obiectivele comune şi interesele mişcării comuniste mondiale. In încheiere, a fost exprimată convingerea că această conferinţă va da noi imbolduri partidelor comuniste participante, tuturor forţelor antiimperialiste in lupta pentru pace, democraţie şi socialism.