Scînteia, august 1976 (Anul 45, nr. 10559-10584)

1976-08-01 / nr. 10559

PAGINA 2 VIZITA DE LUCAS A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUSESCU IN JUDETUL IASI ia măsuri pentru crearea unei ambianţe optime desfăşurării activităţilor în diverse sectoare. Felicitînd pe constructori, pe toţi cei care au colaborat la punerea in funcţiune înainte de termen a acestui obiectiv, secretarul general al partidului apreciază că unitatea constituie un bun început pentru inclus...Este ora 9:50. Avionul prezidenţial aterizează pe aeroportul din Iaşi, unde sunt arborate, în această dimineaţă, drapele roşii şi tricolore. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu, ceilalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului sunt salutaţi cu căldură de tovarăşul Ion Iliescu, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R., de alţi reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, ai vieţii economice, ştiinţifice şi culturale ieşene. O gardă alcătuită din ostaşi, mem- b bri ai gărzilor patriotice şi ai detaşamentelor de pregătire militară a tineretului prezintă onorul. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu trece apoi in revistă garda de onoare. Este intonat Imnul de Stat al Republicii Socialiste România. In semn de aleasă ospitalitate, un bătrîn muncitor, al „Nicolinei“, împreună cu tinere în pitoreşti costume naţionale, oferă tovarăşului Nicolae Ceauşescu, tovarăşei Elena Ceauşescu, celorlalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului piine şi sare, ploşti cu vin. Mii de ieşeni, aflaţi pe aeroport, trăiesc cu emoţie şi satisfacţie reîntilnirea cu secretarul general al partidului, într-o ambianţă sărbătorească, entuziastă, coloana oficială de maşini părăseşte aeroportul, îndreptîndu-se spre municipiul Iaşi. O undă de bucurie străbate marile artere ale oraşului. Localnicii adresează, direct şi cald, tovarăşului Nicolae Ceauşescu urările lor sincere de sănătate şi viaţă lungă, spre binele şi fericirea întregii naţiuni. Manifestări entuziaste se succed neîntrerupt, răsună necontenit urale, aclamaţii. Primul obiectiv al vizitei de lucru a secretarului general al partidului în municipiul Iaşi l-a constituit şantierul combinatului de utilaj greu, tria constructoare de maşini-unelte din judeţ. Următorul obiectiv vizitat pe platforma industrială de est a municipiului l-a constituit întreprinderea de confecţii — unitate reprezentativă, in care se reflectă pregnant dezvoltarea actuală a industriei uşoare de la Iaşi. Dezvelirea plăcii care consemnează un moment deosebit în istoria industriei ieșene Inaugurarea şantierului combinatului de utilaj cel mai important obiectiv industrial al judeţului in actualul cincinal Ziua de 31 iulie marchează o dată însemnată în cronica muncitorească a Iaşiului : in această zi au fost inaugurate în mod oficial, în prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, lucrările de construire a acestui obiectiv industrial de o deosebită însemnătate pentru economia judeţului, a întregii ţări. Combinatul de utilaj greu cumulează câteva caracteristici semnificative. El aduce Iaşiului cea de-a treia platformă industrială, constituind totodată cel mai important obiectiv ce se va realiza în acest cincinal în judeţ. Exprimîndu-şi cu entuziasm bucuria de a-l ved în mijlocul lor pe secretarul general al partidului, constructorii de pe noua platformă au făcut o primire plină de căldură tovarăşului Nicolae Ceauşescu, celorlalţi tovarăşi din conducerea de partid. In dialogul de lucru al secretarului general al partidului cu Ioan Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini, Vasile Bumbăceă, ministrul construcţiilor industriale, cu membri ai conducerii altor ministere economice, proiectanţi, constructori şi alţi specialişti care contribuie la înălţarea acestui obiectiv sunt analizate probleme privind buna desfăşurare a muncii pe noul şantier, dezvoltarea şi perspectivele industriei ieşene şi ale ramurii constructoare de maşini grele. Prezentînd amplasarea principalelor fabrici şi uzine din cadrul combinatului, concepţia după care a fost structurat, ministrul de resort subliniază că planurile şi proiectele elaborate după indicaţiile secretarului general al partidului privind realizarea unor puternice centre zonale ale construcţiilor de maşini grele, a unor platforme industriale dense şi compacte — oferă condiţii de mare eficienţă economică din toate punctele de vedere. Situat în lunca pîriului Nicolina, combinatul este amplasat pe terase succesive pentru a se evita scoaterea din circuitul agricol a unor terenuri productive. Unitate complexă, de mare capacitate, combinatul va fi profilat spre producţia de piese grele din fontă şi oţeluri speciale, precum şi utilaje de mare gabarit şi înaltă tehnicitate pentru industriile metalurgică, chimică, energetică şi altele. La rîndul său, ministrul construcţiilor industriale arată că la executarea halelor se aplică tehnologii şi soluţii moderne, care permit atit importante reduceri la consumul de materiale, cit şi scurtarea considerabilă a duratei lucrărilor, începută la sfîrşitul anului trecut, execuţia structurii de rezistenţă a uneia dintre hale se apropie de sfîrşit, ceea ce creează posibilitatea ca primul obiectiv al combinatului să-şi înceapă activitatea de producţie încă din 1977. In prima etapă, aici se vor realiza structurile metalice şi echipamentele pentru celelalte uzine ale platformei. Apreciind aceste proiecte, secretarul general al partidului felicită colectivele de proiectanţi şi constructori pentru frumoasele succese obţinute pînă în prezent, făcîndu-le, în acelaşi timp, recomandări de natură si ducă la creşterea eficienţei economice. Remarcînd faptul că, în ansamblu, platforma prezintă un indice corespunzător de ocupare a terenului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu cere ca secţiile prelucrătoare să fie concentrate în hale monobloc, ceea ce oferă posibilitatea asigurării unui flux tehnologic continuu. Secretarul general al partidului recomandă ca proiectele de construcţie să fie îmbunătăţite şi prin includerea unor iluminatoare mai mari pentru hale. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu indică, de asemenea, să se aibă în vedere o specializare între combinatul ieșean şi celelalte unităţi cu profil similar pentru a se evita transportul pe distanţe prea lungi al utilajelor de mare gabarit care se produc in asemenea uzine. Invitat de gazde, tovarăşul Nicolae Ceauşescu dezveleşte, in aplauzele puternice ale muncitorilor aflaţi aici, o placă de bronz ce consemnează cu litere de aur acest moment deosebit în istoria industriei ieşene . „Astăzi, 31 iulie 1976, in prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a avut loc inaugurarea oficială a lucrărilor de construire a Combinatului de utilaj greu — Iași, obiectiv de majoră importantă pentru economia noastră, materializare a preocupărilor conducerii partidului şi statului pentru dezvoltarea economică şi socială a acestor meleaguri româneşti“. înainte de a se despărţi de colectivele acestui şantier, tovarăşul Nicolae Ceauşescu felicită din nou pe constructori, adresind urarea ca Iaşiul să aibă un combinat bun, care să intre in funcţiune cit mai curind. In mijlocul primei întreprinderi constructoare de maşini Coloana de maşini se îndreaptă apoi spre întreprinderea de maşiniagregat şi maşini-unelte speciale. Tînăra Întreprindere ieşeană, prima unitate de acest fel din judeţ, va contribui la diversificarea potenţialului industrial şi folosirea tot mai completă a forţei de muncă existente in această parte a ţării. Discuţia cu factorii de răspundere din ministerul de resort, centrală şi unitate se axează aici asupra eficienţei economice a noilor obiective, asupra introducerii eşalonat a sectoarelor, în cel mai scurt timp posibil, în fluxul productiv. Se reliefează că, în conformitate cu indicaţiile tovarăşului Nicolae Ceauşescu, această unitate va asigura centralizarea elementelor tipizate pentru diverse maşini-agregat, necesare dezvoltării în perspectivă a industriei constructoare de maşini pe ansamblul economiei naţionale. Secretarul general al partidului este informat că întreprinderea a intrat parţial în funcţiune, cu două luni in avans faţă de termenul prevăzut, ceea ce permite realizarea unei producţii globale suplimentare de circa 1000 000 lei. In fata machetelor, a graficelor se subliniază preocuparea existentă in unitate pentru asimilarea unui cît mai mare număr de produse de înaltă tehnicitate. Secretarul general al partidului apreciază că unitatea reprezintă un exemplu bun în direcţia realizării elementelor tipizate pentru maşinile-agregat şi cele speciale şi recomandă o atenţie deosebită pentru introducerea încă de la început a unui program complex de asimilări. De o bună apreciere se bucură şi preocuparea manifestată aici pentru pregătirea din vreme a cadrelor calificate de muncitori, în vederea asigurării folosirii cu maximă eficienţă a utilajelor şi instalaţiilor. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu atrage atenţia factorilor de răspundere prezenţi asupra necesităţii de a se lua măsuri încă în această fază pentru utilizarea integrală a spaţiilor de producţie. In acest sens, secretarul general al partidului indică specialiştilor să adopte soluţii care să permită şi folosirea spaţiilor pe verticală in halele de fabricaţie, pentru depozite, transporturi de materiale şi alte operaţii auxiliare. Se subliniază, totodată, că trebuie să se acorde atenţie şi condiţiilor de muncă din unitate. In acest context, tovarăşul Nicolae Ceauşescu recomandă să se La întreprinderea de confecţii Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu, ceilalţi tovarăşi din conducerea de partid şi de stat sunt întîmpinaţi de tovarăşa Lina Ciobanu, ministrul industriei uşoare, Iosif Steinbach, director general al Centralei industriei confecţiilor, de cadre din conducerea întreprinderii. Intr-o atmosferă de vibrant entuziasm, tinere muncitoare oferă oaspeţilor dragi frumoase buchete de garoafe. In cadrul unei expoziţii este înfăţişată dinamica principalilor indicatori şi sunt prezentate produsele realizate aici, creaţii noi, modele pentru anul 1977, destinate atit fondului pieţei, cit şi exportului. Articolele expuse sunt rezultatul valorificării printr-o strinsă şi fructuoasă cooperare a materialelor produse de întreprinderi învecinate — ţesătoria de mătase „Victoria“ şi „Ţesătura" — Iaşi. S-a vizitat apoi o nouă secţie de confecţii dată in funcţiune în noiembrie anul trecut, cu două luni înainte de termenul planificat. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu se opreşte la mai multe locuri de muncă, examinează producţia ce se realizează, interesîndu-se de unele aspecte specifice activităţii acestui colectiv. Gazdele informează despre preocuparea pentru ridicarea calificării şi policalificarea muncitoarelor, îndeosebi a celor tinere, măsurile luate pentru îmbogăţirea gamei de sortimente, ridicarea continuă a calităţii produselor, gospodărirea judicioasă a suprafeţelor de producţie, concomitent cu crearea unor condiţii optime de muncă. Vizitarea halei de confecţii prilejuieşte nenumărate momente de puternică efuziune. La fiecare loc de muncă —. o. muncitoare, t . floare. Şirurile de maşini devin adevărate alei înflorate. Multe, foarte multe flori sunt oferite in semn de înaltă stimă şi de aleasă dragoste tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu. Vizita la întreprinderea de confecţii a reprezentat o emoţionantă manifestare în stare să rostească, cu o deosebită elocvenţă, puternicele sentimente pe care oamenii muncii de pe aceste străvechi meleaguri româneşti le nutresc faţă de secretarul general al partidului, care îşi consacră întreaga energie şi putere de muncă propăşirii ţării, ridicării nivelului de viață, material şi spiritual al poporului. Inaugurarea noului complex de invâţămnt - cercetare - producţie al Institutui politehnic „Gh. Asachi" Ultimul obiectiv vizitat — noua platformă a Institutului politehnic „Gheorghe Asachi“ — se află in imediata vecinătate a platformei industriale, pe malul sting al Bahluiului. Apropierea celor două zone, una industrială, cealaltă de învăţămint, nu este întîmplătoare. Ea exprimă, inclusiv pe planul sistematizării oraşului, hotărirea ieşenilor de a traduce cit mai fidel în viaţă indicaţiile secretarului general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, referitoare la integrarea strinsă a învăţămintului, cercetării ştiinţifice şi producţiei. Vizita de lucru coincide aici cu momentul solemn al inaugurării noului complex de învăţămint superior, menit să asigure in cele mai bune condiţii orientarea pregătirii cadrelor spre cerinţele moderne ale dezvoltării industriale. Invitat de gazde, tovarăşul Nicolae Ceauşescu dezveleşte placa inaugurală, pe care scrie : „Acest complex de învăţămint, cercetare şi producţie, realizat prin grija partidului şi statului nostru, a fost inaugurat de preşedintele Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, la 31 iulie 1976“. In continuare este vizitată expoziţia amenajată la parterul noii clădiri a Facultăţii de chimie şi inginerie chimică. Prof. dr. ing. Mihai Gafiţeanu, rectorul institutului, înfăţişează oaspeţilor datele esenţiale ale dezvoltării învăţămîntului politehnic ieşean, în care sunt cuprinşi în prezent aproximativ 10 000 de studenţi. Fiecare facultate este prezentă cu standuri de produse proiectate şi realizate de studenţi şi cadre didactice,in cadrul cercurilor ştiinţifice, ca teme ale lucrărilor de diplomă sau ca rezultat al activităţii ce se desfăşoară in cele 23 de unităţi de producţie ale institutului. Gazdele informează pe secretarul general al partidului că valoarea contractelor de cercetare ştiinţifică încheiate de colectivele institutului cu diferiţi beneficiari a crescut cu mai mult de zece ori in ultimul deceniu. Gradul de complexitate şi importanta lucrărilor de cercetare sunt atestate si de faptul că, numai în ultimul an, au fost brevetate, în tară şi in străinătate, peste 50 de invenţii concepute aici. In faţa standului Facultăţii de textile, unde sunt examinate ţesături şi confecţii lucrate efectiv de studenţi, tovarăşul Nicolae Ceauşescu recomandă ca procesul de invăţămînt al Facultăţii de industrie uşoară din Iaşi — unica de acest fel din ţară — să acopere mai complet toate laturile tehnologiilor din industria textilă, punîndu-se un accent deosebit pe procesele chimice legate de calitatea materiilor prime, a finisajelor, coloranţilor — elemente fundamentale ale calităţii acestor produse. Sunt înfăţişate, de asemenea, aspecte ale integrării activităţii de cercetare şi producţie a unităţilor Facultăţii de chimie şi inginerie chimică şi a filialei IPROCHIM Iaşi a Institutului central de cercetări chimice, în activitatea economică a întreprinderilor cu acelaşi profil. Tovarăşa Elena Ceauşescu subliniază necesitatea unei mai bune corelări între activitatea productivă a politehnicii ieșene cu a altor facultăţi de chimie din ţară, în vederea specializării producţiei şi evitării paralelismelor. Exponatele Facultăţii de mecanică, realizate in colaborare cu diferite întreprinderi, atrag atenţia prin înaltul lor grad de tehnicitate, unele din ele fiind brevetate in străinătate. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu recomandă conducerii Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini să acorde o atenţie mai mare conlucrării cu instituţiile de învăţămint superior in vederea realizării în comun a unor produse de înaltă tehnicitate, competitive pe piaţa Internaţională. In legătură cu formarea viitorilor ingineri, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a indicat ca absolvenţii să cunoască efectiv domeniul lor de specialitate, iar examenul de diplomă să aibă ca obiect o realizare practică. Se recomandă, totodată, să se continue adaptarea programei analitice a facultăţilor de chimie şi inginerie chimică la cerinţele practice, în vederea formării complexe şi complete a inginerilor chimişti. Ministrul educaţiei şi invăţămintului, Suzana Gâdea, universitarii ieşeni, celelalte gazde mulţumesc secretarului general al partidului pentru recomandările făcute, angajindu-se să depună toate eforturile în scopul traducerii în viaţă a sarcinilor ce le revin în acest important sector de activitate. In încheierea vizitei, secretarul general al partidului felicită colectivul pentru rezultatele repurtate, îi urează să obţină în viitor noi şi remarcabile succese. SClNTEIA — duminică 1 august 1976 Vibrantă manifestare a încrederii neclintite în politica internă şi externă a partidului Marea adunare populară de la Iaşi Vizita de lucru, atât de bogată în sensuri şi semnificaţii pentru dezvoltarea judeţului, a Întregii ţări, se încheie printr-o grandioasă adunare populară, desfăşurată sub semnul unui simţămînt fierbinte, al dragostei şi încrederii neţărmurite în partid şi secretarul său general. Acest sentiment este reafirmat cu putere, cu generozitate de zecile de mii de participanţi, oameni de toate virstele şi profesiile , muncitori şi ţărani cooperatori, intelectuali, militari, studenţi şi elevi — care scandează cu înflăcărare „Ceauşescu — P.C.R.“, „Ceauşescu şi poporul !“, „Partidul — Ceauşescu — România !“. In Piaţa Unirii, unde are loc adunarea, flutură drapele roşii şi tricolore. Pe panouri sunt înscrise însufleţitoarele urări „Trăiască Partidul Comunist Român, forţa politică conducătoare a societăţii noastre !“, „Trăiască Partidul Comunist Român, conducătorul Încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul tuturor victoriilor noastre !“, „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie — Republica Socialistă România !“, „Trăiască eroica noastră clasă muncitoare !“, „Trăiască harnicul şi talentatul popor român, făuritorul societăţii socialiste multilateral dezvoltate !“, „Trăiască Partidul Comunist Român, detaşament activ al mişcării comuniste şi muncitoreşti Internaţionale !“, „Trăiască comunismul — viitorul luminos al întregii omeniri !“. Adunarea a fost deschisă de tovarăşul Ion Iliescu, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean Iaşi al P.C.R., preşedintele consiliului popular judeţean. Exprimînd sentimentele de bucurie şi satisfacţie ale tuturor locuitorilor acestor străvechi meleaguri româneşti de a se întilni din nou cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, vorbitorul a mulţumit pentru recomandările făcute In unităţile vizitate. Vâ asigurăm — a spus el — de înalta noastră preţuire şi consideraţie pentru activitatea neobosită pe care o desfăşuraţi in fruntea partidului şi statului, pentru contribuţia inestimabilă pe care o aduceţi la conceperea şi înfăptuirea politicii interne şi externe a României contemporane. Incadrindu-se plenar in eforturile generale ale poporului român consacrate traducerii in viată a Programului adoptat de Congresul al XI-lea al P.C.R., organizaţia judeţeană de partid, oamenii muncii din oraşele şi comunele judeţului onorează acest nou dialog cu conducerea partidului, cu dumneavoastră — mult stimate tovarăşe Ceauşescu — prin fapte de muncă, incorporate in realizarea şi depăşirea sarcinilor de plan pe primele 6 luni in industrie, in campania agricolă a judeţului in această vară, in înfăptuirile dobîndite in invătămînt, ştiinţă, cultură şi artă. In alte domenii ale vieţii sociale. Desfăşurată la început de nou cincinal, vizita dumneavoastră ne prilejuieşte o retrospectivă a drumului parcurs in ultimii ani, cit şi a direcţiilor spre care se orientează eforturile de gindire şi muncă creatoare ale oamenilor de pe aceste meleaguri în actuala etapă. In conştiinţa naţională a neamului nostru, Iaşiul este preţuit pentru luminoasele sale tradiţii de gindire democratică şi socialistă înaintată, de mişcare muncitorească şi intensă activitate revoluţionară comunistă, de citadelă universitară şi focar de cultură patriotică şi umanistă. Acestor tradiţii avansate, anii puterii populare şi ai construcţiei socialiste le-au adăugat valenţe noi. Cu deosebire, ultimul deceniu se identifică cu procesul dinamic al industrializării Iaşiului, care a beneficiat de roadele politicii partidului de repartizare raţională a forţelor de producţie pe teritoriu, inregistrind o creştere a producţiei industriale de aproape 5 ori. Producţia industrială a Iaşiului este astăzi mai mare, in expresie valorică, decit cea realizată de întreaga Românie in anul 1938. Infătişind, prin cifre şi date semnificative, puternica dezvoltare economică, ştiinţifică şi culturală a judeţului, cit şi largile ei implicaţii sociale in actualul cincinal, vorbitorul a spus în continuare : Definitorie pentru dezvoltarea industrială din actualul cincinal este, pe lingă modernizarea şi dezvoltarea capacităţilor existente, intrarea In funcţiune a noi capacităţi în construcţia de maşini, electronică, industria uşoară şi alimentară. In acest cadru se înscriu realizarea unor noi obiective industriale în oraşele Paşcani, Tg. Frumos şi Hirlău şi amplificarea reţelei urbane prin conturarea a patru noi oraşe în actualele comune Răducăneni, Vlădeni, Podu-Ooaiei şi Ţibăneşti. Această acţiune iniţiată de conducerea partidului, în cadrul concepţiei generale de sistematizare a teritoriului, are importanţă deosebită pentru judeţul Iaşi , a cărui populaţie este estimată să ajungă în 1980 la circa 800 000 locuitori. Alături de industrie, şi în judeţul Iaşi agricultura reprezintă una din ramurile de bază, în care-şi desfăşoară activitatea circa 47 la sută din populaţia activă a judeţului. In perioada 1976—1980, producţia globală agricolă este prevăzut să sporească simţitor pe seama gospodăririi raţionale a pămintului, creşterii producţiilor medii, îmbunătăţirii structurii producţiei, dezvoltării bazei tehnicomateriale, promovării mai active a elementelor de intensitate, îmbunătăţirii organizării producţiei şi muncii, în vederea executării în timp optim şi de calitate a tuturor lucrărilor. Infăţişind succint citeva din roadele muncii oamenilor de pe aceste meleaguri şi din preocupările organizaţiei judeţene de partid — a subliniat vorbitorul — nu scăpăm din vedere neajunsurile existente incă in munca noastră, în activitatea unor organizaţii de partid şi colective de muncă, rezervele mari existente incă in toate sectoarele, pe care suntem datori să le punem în valoare. Vrem să vă asigurăm că toate eforturile organizaţiei noastre judeţene sunt îndreptate în această direcţie. Dezbaterile care au premers Congresul educaţiei politice şi al culturii socialiste, ca şi activitatea politică de bupă congres evidenţiază faptul că transformările din viaţa economico-socială, ampla activitate educativă desfăşurată de partid se reflectă in conştiinţa nouă a oamenilor. In faptele de muncă şi de viaţă ale muncitorilor, ţăranilor, intelectualilor, ale tinerilor şi vîrstnicilor. Asemenea fapte de muncă şi de viaţă vorbesc despre adeziunea unanimă a tuturor locuitorilor acestui colţ de ţară la politica internă şi externă a partidului, expresie a năzuinţelor poporului nostru, a aspiraţiilor lui spre progres şi bunăstare. Doresc să exprim cu acest prilej înalta preţuire de care se bucură în rîndul locuitorilor judeţului, al tuturor oamenilor muncii de la oraşe şi sate, politica externă a partidului şi statului, spiritul profund patriotic şi internaţionalist care o caracterizează, înalta răspundere pentru destinele ţării şi poporului nostru, pentru succesul operei de edificare socialistă a patriei, consecvenţa cu care conducerea partidului şi statului militează pentru dezvoltarea multilaterală a relaţiilor externe ale ţării noastre, solidaritatea militantă şi acţiunile unite cu forţele înaintate, progresiste ale lumii contemporane, promovarea activă a noilor principii democratice de relaţii între state şi popoare, de etică internaţională, pentru salvgardarea păcii şi asigurarea progresului social în lume, modul strălucit şi demn în care dumneavoastră — stimate tovarăşe Ceauşescu — acţionaţi ca mesager înflăcărat şi exponent autorizat al poporului român, contribuţia pe care aţi adus-o şi o aduceţi la sporirea prestigiului ţării noastre pe arena internaţională. In Încheiere, vă rog să-mi permiteţi ca, odată cu salutul cald, tovărăşesc şi urarea de a vă simţi cit mai bine in mijlocul nostru, să exprim angajamentul solemn al tuturor locuitorilor judeţului Iaşi, în frunte cu cei peste 72 000 de comunişti, de a fi In primele rînduri in lupta pentru înfăptuirea hotăririlor Congresului al XI-lea, a Programului partidului, pentru propășirea scumpei noastre patrii — România socialistă. Ca reprezentant al întreprinderii mecanice „Nicolina“ — a arătat tovarășul Nicolae Chiosac, maistru, secretarul comitetului de partid a! întreprinderii — folosesc acest prilej pentru a vă raporta că muncitorii, inginerii şi tehnicienii noştri, sub conducerea organizaţiei de partid, au îndeplinit întocmai indicaţiile date de dumneavoastră cu ocazia vizitei de lucru pe care aţi făcut-o in uzina noastră în anul 1973. Potrivit sarcinilor transmise atunci, ne aflăm astăzi în plin proces de specializare in fabricaţia de utilaje pentru construcţii, construcţii de drumuri şi terasiere, asimilind si modernizînd o serie de tipuri de maşini şi utilaje cu parametri tehnicoeconomici ridicaţi, ceea ce ne va permite ca în viitorul apropiat să devenim principalul furnizor intern de astfel de maşini şi un participant de seamă la exportul ţării. Pentru noi, cei ce muncim în această primă citadelă muncitorească ieşeană, cu bogate tradiţii revoluţionare, adevărată şcoală de educaţie muncitorească, constituie un act de mindrie patriotică sarcina încredinţată de a coordona lucrările de investiţii alocate construirii combinatului de utilaj greu, cel mai mare obiectiv economic al Iaşiului de pină astăzi şi unul dintre cele mai mari din ţară. Faptul că dumneavoastră, stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, aţi inaugurat oficial, în dimineaţa acestei zile, lucrările de construire a acestui obiectiv ne onorează şi ne însufleţeşte in înfăptuirea misiunii încredinţate de a participa la înălţarea unui asemenea gigant industrial, care va schimba şi mai profund faţa şi viaţa Iaşiului, însufleţiţi de exemplul pe care dumneavoastră personal ni-l oferiţi, noi, actuala generaţie de muncitori ai „Nicolinei“, înţelegem să cinstim vechile generaţii de muncitori revoluţionari prin fapte de muncă şi viaţă capabile să confirme adeziunea totală faţă de politica internă şi externă a partidului, care exprimă năzuinţele clasei muncitoare, ale întregului popor român şi pentru înfăptuirea căreia suntem hotărâţi să nu precupeţim nici un efort. Pentru tot ceea ce faceţi, pentru grija acordată dezvoltării judeţului Iaşi in ansamblul unitar al ţării, pentru clarviziunea cu care conduceţi destinele patriei, pentru politica externă realistă, care exprimă adeziunea totală a întregului popor, vă mulţumim din inimă şi vă dorim, tovarăşe secretar general, multă sănătate şi putere de muncă, ani mulţi şi fericiţi in fruntea partidului şi statului, spre binele şi fericirea poporului român. In cuvîntul său, tovarăşul Constantin Şalaru, preşedintele cooperativei agricole de producţie din comuna Bivolari, a spus : Sfaturile şi îndemnurile primite cu prilejul vizitelor făcute în judeţul Iaşi, indicaţiile şi orientările pe care dumneavoastră, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, le daţi permanent au constituit şi constituie pentru noi un puternic stimulent, un îndreptar preţios in munca pe care o desfăşurăm. Raportăm conducerii partidului şi statului, dumneavoastră, iubite tovarăşe secretar general, că, prin munca harnicilor cooperatori şi mecanizatori şi cu ajutorul acordat de stat, averea obştească a cooperativei noastre depăşeşte, in prezent, 30 milioane lei, faţă de numai 17 milioane in 1970. Au cunoscut o dezvoltare intensă sectoarele zootehnic, viticol, pomicol, legumicol şi piscicol, care aduc mari venituri cooperativei. Obţinerea unor rezultate economice deosebite a contribuit şi contribuie la dezvoltarea comunei. Astfel, în ultimii ani s-au construit 12 săli de clasă, un dispensar veterinar, un spital, 3 magazine spaţioase, o grădiniţă cu cămin şi un număr mare de locuinţe, iar in actualul plan cincinal vom realiza un volum de investiţii de peste 40 milioane lei. Asemenea realizări, care reflectă transformările din temelii ale satului românesc contemporan, arată, pe Înţelesul nostru, al tuturor, realismul politicii partidului nostru. In încheiere, permiteţi-mi să exprim angajamentul comuniştilor, al tuturor lucrătorilor de pe ogoare de a face totul pentru îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor care ne revin, cu conştiinţa că o facem pentru binele nostru şi al ţării întregi, că ne exprimăm, şi în acest fel, adeziunea fierbinte la politica internă şi externă a partidului şi statului nostru, întreprinderea de confecţii în care lucrez şi care a avut cinstea să fie vizitată astăzi de dumneavoastră — a subliniat in cuvîntul său tovarăşa Maria Chiriac, muncitoare, secretarul comitetului de partid al întreprinderii — este una din bijuteriile industriei ieşene, creaţie a regimului nostru, care va cunoaşte în continuare o amplă dezvoltare. Deși formăm un colectiv tînăr, — a spus vorbitoarea — putem să vă raportăm astăzi că am înregistrat numeroase fapte de muncă valoroase, printre care realizarea prevederilor cincinalului precedent cu 11 luni înainte de termen, depășirea planului la productia-marfă pe primul semestru din acest an cu 6 milioane lei, in condiţii de eficientă sporită, ca urmare a reducerii cheltuielilor de producţie, onorarea exemplară a obligaţiilor contractuale faţă de partenerii externi. In prezent suntem preocupaţi ca, prin eforturi de gindire şi creaţie, să diversificăm producţia, să asigurăm o permanentă înnoire a produselor, în pas cu cerinţele pieţei mondiale şi cu evoluţia gustului cumpărătorilor interni. Avem o organizaţie de partid puternică, comunişti de nădejde, un colectiv harnic, avem o zestre tehnică la nivelul cerinţelor mondiale deci condiţii optime pentru ca sarcinile ce ne revin in acest an şi pe întregul cincinal să le îndeplinim chiar mai devreme. Un ajutor preţios in înfăptuirea acestor obiective îl constituie indicaţiile pe care le-aţi transmis cu prilejul vizitei de lucru făcute astăzi în întreprinderea noastră. Doresc să exprim hotărirea fermă a muncitoarelor noastre de a ne amplifica eforturile, alături de toţi oamenii muncii din judeţul Iaşi şi din întreaga ţară, pentru infiptuirea Programului adoptat de Congresul al XI-lea al partidului, pe care l-aş numi programul bunăstării şi fericirii noastre, programul care asigură viitorul luminos al copiilor noştri. Rectorul Institutului politehnic din Iaşi, prof. univ. dr. ing. Mihai Gafiţeanu, a spus, la rîndul său : Pe baza politicii clarvăzătoare a partidului, oraşul Iaşi a înregistrat în anii socialismului nu numai ritmuri superioare de dezvoltare industrială, devenind astăzi unul din puternicele centre economice ale ţării, ci şi dezvoltării remarcabile în domeniile ştiinţei, învăţămintului şi culturii. Intr-un asemenea cadru, Integrarea învăţămîntului cu producţia, concepţie fundamentală şi originală în politica partidului în acest domeniu a evoluat cu paşi repezi in toate sectoarele activităţii noastre. Exemplu grăitor in acest sens şi o deosebită cinste pentru noi o reprezintă inaugurarea, în prezenţa dumneavoastră, a noului complex al Institutului politehnic, suport al îmbinării organice a invăţămîntului cu cercetarea şi producţia. Prinde astfel dimensiuni multidisciplinare o şcoală-uzină polivalentă, aşezată in plină zonă industrială a oraşului. • Deşi producţia rezultată din conlucrarea invăţămint-producţie-cercetare atinge valori însemnate, nu suntem mulţumiţi şi considerăm că mai avem multe de făcut. Urmărim, într-o perspectivă imediată, orientarea mai pronunţată a muncii noastre spre programe şi teme prioritare, spre problematici majore ale judeţului. De asemenea, va trebui să depunem mai multe eforturi in vederea ridicării calităţii procesului de integrare, prin transferul activităţilor productive către proiectarea de prototipuri şi tehnologii cu aplicaţie directă, dar mai ales în ce priveşte prezenţa activă şi permanentă a cuplului cadru didactic-student în procesul muncii, alături de muncitori, in sistemul şcoală-uzină. Vizita dumneavoastră, tovarăşe secretar general, este pentru noi un moment de analiză cu mult simţ de răspundere, un prilej de a găsi noi căi pentru transpunerea în fapt a unor îndemnuri pline de înţelepciune, sprijin nepreţuit in propăşirea invăţămîntului, pentru care vă suntem, din inimă, recunoscători. Dind glas dorinţei tuturor locuitorilor judeţului, tovarăşul Ion Iliescu invită pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu să ia cuvîntul la adunarea populară Intr-o atmosferă de vibrant entuziasm, ia cuvîntul tovarăşul IjjCQjJC Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România. Cuvîntarea secretarului general al partidului este urmărită cu deosebită atenţie şi satisfacţie, cu deplină aprobare, ea fiind subliniată, în repetate rînduri, de vii şi îndelungi aplauze. Făcindu-se ecoul Rindurilor si sentimentelor pe care le împărtăşesc in aceste momente toţi cei care trăiesc şi muncesc pe meleagurile ieşene, primul secretar al comitetului judeţean de partid a mulţumit călduros tovarăşului Nicolae Ceauşescu pentru vizita în oraşul şi judeţul lor, pentru cuvintele înflăcărate şi îndemnurile adresate cu acest prilej, asigurindu-i de hotărirea lor fermă de a face totul pentru îndeplinirea şi depăşirea prevederilor actualului cincinal, pentru infăptuirea hotăririlor Congresului al XI-lea al P.C.R. Adunarea ia sfirşit. In vasta piaţă, unde se înalţă statuia lui Alexandru loan Cuza, răsună acordurile Horei Unirii. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu, ceilalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului sunt invitaţi şi se prind în horă. Vizita la Iaşi, marea adunare populară se încheie, astfel, cu acest moment emoţionant, imagine vie şi expresivă a unităţii indestructibile a naţiunii noastre în jurul partidului, exponentul Intereselor şi năzuinţelor sale supreme.