Scînteia, ianuarie 1977 (Anul 46, nr. 10690-10714)

1977-01-03 / nr. 10690

PAGINA 4 Excelenţei Sale Domnului NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Republicii Socialiste România Cu ocazia fericită a celei de-a XXIX-a aniversări a proclamării Republicii, îmi face plăcere să transmit Excelenţei dumneavoastră şi poporului dumneavoastră prieten, în numele meu, al guvernului şi al poporului meu, sincerele noastre felicitări. Sper că bunele relaţii prieteneşti dintre ţările noastre vor continua să se întărească in folosul celor două popoare ale noastre. Urînd Excelenţei dumneavoastră multă sănătate şi fericire personală, iar ţării dumneavoastră prosperitate şi progres, vă rog să acceptaţi înalta mea consideraţie. HUSSEIN I o TELESCOP DESTINAT STUDIERII SOARELUI. In munţii Caucaz, din sudul Uniunii Sovietice, au început lucrările de construcţie a unui puternic telescop neutrinomezonic, instalaţie unică in lume, destinată înregistrării particulelor neutrine, care, aşa cum se ştie, pătrund uşor prin orice obstacole. Cu ajutorul acestei instalaţii, oamenii de ştiinţă sovietici intenţionează să măsoare temperatura, precum şi densitatea materiei in zona centrală a Soarelui. Instalaţia constituie unul din cele mai importante proiecte astronomice care se realizează în prezent în U.R.S.S. o FABRICĂ DE... CREVEŢI. In laboratorul din Brest al Centrului oceanologic breton (Franţa) s-a realizat, pentru prima dată în lume, reproducerea creveţilor in captivitate. Această reuşită are, pe lingă importanţa sa ştiinţifică evidentă, o mare însemnătate economică, permiţînd înmulţirea creveţilor la scară industrială. De altfel, a şi fost întocmit proiectul unei ferme marine de creştere a creveţilor în apele calde provenite de la o centrală atomică situată pe coasta Canalului Mînecii. Ferma, cu o suprafaţă de 10 ha, va avea, potrivit estimărilor, un randament anual de 40 000 tone de creveti. Se proiectează crearea de asemenea ferme pe coastele Oceanului Atlantic si ale Mediteranei, in scopul reducerii importurilor de creveti. • O AMPLĂ LUCRARE CARTOGRAFICĂ. Intr-o editură din Leipzig a apărut, zilele acestea, o amplă lucrare cartografică — Atlasul Republicii Democrate Germane, cea mai mare de acest fel elaborată pînă acum. La alcătuirea sa şi-au adus contribuţia peste 200 de specialişti — academicieni, cadre didactice din universităţi şi alte şcoli superioare — procesul elaborării durînd peste 10 ani. Cele 105 hărţi, tipărite in 8 şi în 16 culori, oferă o imagine cuprinzătoare asupra R.D. Germane. EXPEDIŢIE TRANSSAHARIANĂ. Un grun d€ oameni de ştiinţă francezi a pornit o expediţie care îşi propune traversarea Saharei cu autocamioanele, din vestul pînă în estul continentului african. Itinerarul trece prin Senegal, Mauritania, Mali, Algeria, Niger, Libia, Egipt — Incepînd pe coasta Atlanticului şi terminindu-se pe ţărmul Mării Roşii. Ţelul expediţiei ? Deschiderea unui drum nou, în lungime de circa 7 000 kilometri, prin marele pustiu african, precum și efectuarea unor ample cercetări ştiințifice. m COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN în numele Comitetului Central şi al tuturor membrilor Partidului Comunist din Ecuador, felicităm călduros partidul, guvernul şi poporul român cu prilejul celei de-a XXIX-a aniversări a proclamării Republicii Populare şi începerii revoluţiei socialiste în România. Cu salutări frăţeşti, PEDRO SAAD Secretar general al Partidului Comunist din Ecuador Manifestări aniversării DAR ES SALAAM. La Universitatea „Dar es Salaam" din capitala Tanzaniei a avut loc o manifestare culturală, in cadrul căreia a fost evocată însemnătatea actului de la 30 Decembrie 1947. s-au recitat poezii românești și a fost prezentat un film românesc. LIMA. Televiziunea peruană a prezentat filmul „România, prezent şi viitor", care reflectă realizările poporului român in domeniile industriei, agriculturii şi invătămintului, precum şi perspectivele de dezvoltare a României socialiste. Ziarul „La Prensa" publică un amplu articol intitulat „România — 29 de ani de republică", in care subliniază importanta zilei de 30 De cens ai Republicii Membrie in procesul de dezvoltare democratică a tării noastre. In perioada scursă de la această dată, imaginea României s-a schimbat radical, ca urmare a aplicării cu succes a planurilor de dezvoltare trasate de Partidul Comunist Român — se arată in articol: CARACAS. Cu prilejul celei de-a XXIX-a aniversări a proclamării Republicii in România, posturile de radio și televiziune din Venezuela au transmis programe speciale dedicate acestui eveniment. De asemenea, presa venezueleană a publicat articole in care sunt subliniate realizările obținute de poporul român in anii republicii. MESAJE DE ANUL NOU MOSCOVA. — Mesajul adresat poporului sovietic cu prilejul Anului nou de C.C. al P.C.U.S.. Prezidiul Sovietului Suprem al U.R. S. şi Consiliul de Miniştri al U.R S.S. relevă ampla desfăşurare de forţe creatoare cu care poporul sovietic a intîmpinat cel de-al XXV-lea Congres al P.C.U.S.. In mesaj se arată că in anul care a trecut au fost date in funcţiune noi întreprinderi industriale, a fost culeasă de pe ogoare cea mai mare recoltă de grîne din istoria ţării, a continuat cu consecvenţă transpunerea în practică a programului de creştere a bunăstării materiale şi culturale a oamenilor muncii. Oamenii sovietici, se arată în mesaj, adresează de Anul nou calde felicitări oamenilor muncii din ţările socialiste frăţeşti. Anul 1977, anul împlinirii a 60 de ani de la Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie, este intîmpinat de popoarele sovietice cu noi succese în direcţia transpunerii in viaţă a hotăririlor Congresului al XXV-lea. SOFIA. — Todor Jivkov, primsecretar al C.C. al P.C. Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat al R.P. Bulgaria, a subliniat că în 1976 s-au dezvoltat relaţiile Bulgariei cu ţările socialiste, s-au extins relaţiile cu statele vecine din Peninsula balcanică. Anul 1976 a însemnat pentru poporul bulgar primul an al celui de-al VII-lea cincinal, a marcat un nou pas pe calea construirii societăţii socialiste dezvoltate. In 1976 a crescut producţia industrială, a fost obţinută o recoltă record la unele culturi agricole, a crescut venitul naţional, a sporit nivelul de trai al poporului. BUDAPESTA. — Pal Losonczi, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.S.U., preşedintele Consiliului Prezidenţial al R.P. Ungare, a relevat că, urmind indicaţiile trasate de Congresul al XI-lea al P.M.S.U., poporul ungar a muncit cu succes în cursul anului trecut. In 1977, poporul ungar va trebui să-şi intensifice eforturile pentru îndeplinirea prevederilor celui de-al doilea an al actualului plan cincinal şi pentru a lichida răminerile în urmă din 1976, se spune în mesaj, subliniindu-se că există toate condiţiile pentru îndeplinirea acestor sarcini. BERLIN. — Erich Honecker, secretar general al C.C. al P.S.U.G., preşedintele Consiliului de Stat al R.D.G., a adresat un mesaj de salut poporului, în care a făcut bilanţul realizărilor din anul trecut şi a evidenţiat sarcinile care trebuie rezolvate în noul an. Arătînd că, datorită eforturilor ţărilor socialiste, anul 1976 a fost marcat de noi evoluţii pozitive pe arena mondială, E. Honeker a subliniat că în anul 1977 R.D G. va face totul în interesul consolidării păcii şi destinderii. VARŞOVIA. — Edward Gierek, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P., a subliniat in mesajul de Anul nou că, in pofida unor dificultăţi, anul 1976 a fost un an rodnic şi a adus noi realizări şi progrese poporului polonez. In toate domeniile economiei naţionale s-au pus în funcţiune noi capacităţi de producţie şi s-au deschis noi posibilităţi. In 1976 s-a elaborat prima şarjă de oţel la combinatul metalurgic „Katowice“, cel mai mare obiectiv industrial construit vreodată în Polonia. Munca şi eforturile depuse in vederea dezvoltării economiei naţionale, a adăugat E. Gierek, aduc deja şi vor aduce poporului tot mai multe foloase. PRAGA. — Anul 1976 a fost un an bun pentru poporul cehoslovac, a fost anul Congresului al XV-lea al P.C.C. şi al alegerilor generale în organele reprezentative, a arătat în mesajul său Gustav Husak, secretar general al C.C. al P.C.C., președintele R. S. Cehoslovace. Economia noastră socialistă este stabilă și are perspective bune de dezvoltare in continuare — se spune în mesaj — iar rezultatele anului 1976 sunt un start bun pentru îndeplinirea întregului cincinal. In 1977 vor fi intensificate eforturile în direcţia îndeplinirii programului celui de-al XV-lea congres al partidului. BELGRAD. — Preşedintele R.S.F. Iugoslavia, Iosip Broz Tito, a subliniat în mesajul său că în 1976 s-a realizat un grad înalt al stabilităţii interne şi s-a deschis o perspectivă clară pentru dezvoltarea pe termen lung a ţării. Toate acestea au fost realizate în primul rînd ca urmare a efortului comuniştilor, a consolidării unităţii lor ideologice şi politice. In cadrul numeroaselor reuniuni internationale din anul care s-a scurs şi în documentele adoptate cu ac°ste prilejuri au fost consemnate principii promovate cu consecvenţă de Iugoslavia, a menţionat preşedintele Tito, relevînd contribuţia ţării sale la promovarea progresului şi cooperării dintre naţiuni, prin respectarea relaţiilor de egalitate, a independenţei tuturor. PHENIAN. — Secretarul general al Comitetului Central al Partidului Muncii din Coreea, preşedintele R.P.D. Coreene, Kim Ir Sen, a declarat că anul 1976 a marcat îndeplinirea cu succes a planului de şase ani şi înaintarea victorioasă pe calea construcţiei socialiste, în conformitate cu programul elaborat de cel de-al V-lea Congres al Partidului. In mesaj sunt evidenţiate rezultatele remarcabile dobândite de R.P.D. Coreeană în dezvoltarea tuturor ramurilor industriale, obţinerea celei mai bogate recolte din istoria ţării, succesele înregistrate în consolidarea unei economii naţionale independente. HANOI. — Anul care a trecut a fost marcat de evenimente istorice — reunificarea ţării, naşterea Republicii Socialiste Vietnam, Congresul al IV-lea al partidului, care a adoptat direcţiile dezvoltării revoluţiei socialiste în noua etapă, a definit sarcinile imediate ale Partidului Comunist din Vietnam, se arată în mesajul de Anul nou al preşedintelui R.S. Vietnam, Ton Duc Thang. Relevind eforturile constructive ale poporului vietnamez, în mesaj se subliniază că planul de stat pe anul trecut a fost îndeplinit, iar anul 1977 găseşte poporul vietnamez într-o amplă emulaţie de îndeplinire a rezoluţiilor congresului partidului. ULAN BATOR. — Poporul mongol întimpină anul 1977 cu mari succese in construirea socialismului, pe linia transpunerii în viaţă a hotărârilor Congresului al XVII-lea al P.P.R.M., se subliniază în mesajul adresat poporului mongol de C.C. al P.P.R.M., Prezidiul Marelui Hural Popular şi Consiliul de Miniştri al R.P. Mongole. NAŢIUNILE UNITE. — Secretarul general al O.N.U., Kurt Waldheim, relevă în mesajul său că, în 1976, s-a constatat o intensificare a activităţii în toate sectoarele vieţii internaţionale, care s-a reflectat şi în cadrul Naţiunilor Unite, mai ales în ce priveşte eforturile îndreptate spre realizarea unei ordini economice şi sociale internaţionale mai echitabile. WASHINGTON — Salut noul an cu entuziasm, încredere şi hotărîre, a declarat preşedintele ales al S.U.A., Jimmy Carter. In momentul cînd mă pregătesc să-mi asum responsabilităţile, cer sprijinul tuturor, dorind fiecărui american, lumii întregi un an fericit. Anul care începe nu va fi uşor. Va trebui să facem faţă unor probleme dificile, dar sînt sigur că în anul 1977 poporul american va manifesta un spirit nou şi o hotărîre nouă pentru a pune capăt tuturor divizărilor şi pentru a realiza scopurile noastre naţionale de pace, progres şi dreptate. PARIS — Preşedintele Valéry Giscard d'Estaing a exprimat dorinţa ca Franţa să fie in anul 1977 „unită, dreaptă, activă şi inteligentă“ şi ca acest an să aducă primele rezultate ale eforturilor de redresare iniţiate de guvern. Franţa, a adăugat preşedintele, trebuie să fie unită, pentru a face faţă cu toate forţele sale problemelor vremurilor noastre, dreaptă, pentru a reduce inegalităţile excesive în privinţa condiţiilor de viaţă, activă, pentru a-şi continua progresul şi a-şi menţine locul în lume. PEKIN. — în editorialul comun publicat de „Jenminjbao“ şi de alte ziare centrale din R. P. Chineză cu prilejul Anului nou se exprimă convingerea că în anul 1977 vor fi obţinute noi victorii in revoluţia şi construcţia socialistă, ca rezultat al eforturilor comune ale întregului Partid, ale armatei şi poporului. „Vom izbuti cu siguranţă să atingem măreţul obiectiv al unei modernizări cuprinzătoare a agriculturii, industriei, apărării naţionale, ştiinţei şi tehnologiei şi vom transforma China într-o puternică ţară socialistă, înainte de sfîrşitul acestui secol“. în editorial se exprimă hotărîrea privind înfăptuirea cauzei sacre a eliberării Taiwanului şi a reunificării patriei. ATENA. — Primul ministru al Republicii Elene, Constantin Karamanlis, a subliniat că în 1977 trebuie continuat procesul de consolidare a democraţiei şi de întărire a economiei ţării. El a relevat că există posibilităţi de dezvoltare economică a Greciei, în ciuda unor dificultăţi înregistrate anul trecut şi a chemat poporul grec la unitate naţională şi socială, pentru asigurarea progresului şi a bunăstării. LUANDA. — Preşedintele Republicii Populare Angola, Agostinho Neto, a relevat succesele obţinute de ţara sa, pe plan economic, politic şi militar in anul 1976. El a relevat că anul 1977 va fi anul creării partidului de avangardă al clasei muncitoare, sub conducerea căruia întregul popor va continua lupta pentru realizarea planurilor stabilite de M.P.L.A. Preşedintele a declarat că Angola se pronunţă pentru cooperare cu toate ţările, pe baza respectării stricte a principiilor neamestecului în treburile interne, a respectării suveranităţii şi integrităţii teritoriale. ■i tp,* 's Jr'é LISABONA. — Preşedintele Portugaliei, Antonio Ramalho Eanes,, a subliniat că, în ciuda unor dificultăţi, anul 1976 a reprezentat o perioadă de rezultate pozitive în economia ţării. în continuare, el a adresat un apel pentru mobilizarea tuturor forţelor în vederea realizării proiectelor de reconstrucţie economică şi culturală, in aşa fel incit dificultăţile să fie depăşite. El a relevat succesele obţinute pe calea democratizării vieţii sociale. ROMA. Anul 1976 a fost „un an dificil şi amar pentru italieni“ — a declarat preşedintele Italiei, Giovani Leone, subliniind că dificultăţile economice şi problemele privind asigurarea ordinii publice au reprezentat chestiuni serioase. CIUDAD DE MEXICO. — Mexicul va continua să acţioneze pentru înfăptuirea noii ordini economice internaţionale — a subliniat noul şef al statului mexican, Jose Lopez Portillo, intr-un interviu acordat presei naţionale. Mexicul, a adăugat el, va lupta pentru respectarea principiilor autodeterminării şi neintervenţiei în treburile interne ale altor ţări. LONDRA. — Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii a arătat că una din principalele preocupări ale guvernului în anul care a început o va constitui găsirea unei soluţii de reconciliere, care să pună capăt actelor de violenţă din Irlanda de Nord. Primul ministru al Marii Britanii, James Callaghan, a afirmat că nu poate promite poporului englez că 1977 va fi un an uşor din punct de vedere economic, şi a făcut apel la înţelegere, chemînd la muncă îndîrjită pentru depăşirea dificultăţilor. VATICAN. Papa Paul al VI-lea a relevat discrepanţele existente în lumea contemporană intre ţările bogate şi cele sărace, făcînd apel la promovarea unui nou umanism, care să corespundă mai bine decit umanismul de tip clasic — pe care l-a calificat drept depăşit — nevoilor şi aspiraţiilor omului. Suveranul pontif s-a referit la multiplele probleme pe care le are de soluționat omenirea în zilele noastre, insistînd asupra necesității de a se asigura un climat de pace in întreaga lume. ♦ „legalizarea P. C. din Spania a devenit inevitabilă" Declaraţiile tovarăşului Santiago Carrillo MADRID. Intr-un interviu acordat agenţiei Tanjug, tovarăşul Santiago Carrillo, secretar general al Partidului Comunist din Spania, a afirmat : „Prin eliberarea noastră din închisoare şi prin desfiinţarea Tribunalului ordinii publice. Instituţie de represiune franchistă, guvernul spaniol a demonstrat un Înalt grad de Înţelegere a realităţilor contemporane spaniole şi a tendinţei de bază a sentimentelor politice din ţară“. Secretarul general al P.C. din Spania a subliniat, de asemenea, că eliberarea sa din închisoare, deşi pe cauţiune, reprezintă un pas important spre legalizarea P.C. din Spania şi, totodată, o contribuţie majoră la procesul de democratizare a ţării. „Legalizarea P.C. din Spania devine astăzi inevitabilă“ — a declarat S. Carrillo. Santiago Carrillo a declarat că Partidul Comunist din Spania intenţionează să participe la viitoarele alegeri legislative care urmează să aibă loc în ţară, în acest sens. Comitetul Executiv al Partidului Comunist din Spania a informat că va prezenta candidaţi la alegerile parlamentare care se vor desfăşura anul acesta in toate cele 50 de provincii ale ţării. Se precizează că preşedintele şi secretarul general al P.C. din Spania, Dolores Ibárruri şi Santiago Carrillo, se vor afla printre cei care vor candida la alegeri. ★ Preşedintele Partidului Comunist din Spania, Dolores Ibárruri, a trimis o telegramă de felicitare secretarului general al partidului, Santiago Carrillo, in legătură cu eliberarea acestuia, din închisoare. Eliberarea lui Santiago Carrillo şi a celorlalţi şapte conducători ai partidului — se arată în telegramă — se datoreşte „puternicei mobilizări a partidului nostru, a poporului nostru şi a tuturor forţelor opoziţiei democratice, sprijinite de solidaritatea internaţională“. ★ Aproximativ 3 000 de persoane au participat, la 1 ianuarie, la o demonstraţie într-o suburbie a oraşului Bilbao, cerînd amnistia generală a deţinuţilor politici. Acţiuni similare au fost organizate şi în alte oraşe din Ţara Bascilor. Marea sărbătoare a Cubei socialiste Tovarăşului FIDEL CASTRO RUZ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba, Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Cuba Cu ocazia celei de-a XVIII-a aniversări a Zilei eliberării Cubei, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, al poporului român și al meu personal, îmi este plăcut să vă adresez dumneavoastră. Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba, Consiliului de Stat al Republicii Cuba și poporului cubanez sincere felicitări şi un cordial salut tovărăşesc. Folosesc acest prilej pentru a vă ura din inimă noi şi tot mai mari succese în îndeplinirea programului de construcţie economico-socială a ţării, elaborat de primul Congres al Partidului Comunist din Cuba, în edificarea socialismului şi înflorirea patriei cubaneze. Totodată, îmi reafirm convingerea că relaţiile de prietenie şi colaborare tovărăşească dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Cuba, dintre Republica Socialistă România şi Republica Cuba se vor adinei şi amplifica in continuare, spre binele poporului român şi poporului cubanez, al cauzei socialismului, progresului şi păcii în lume. Cu sentimente de înaltă stimă şi consideraţie, NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Partidului Comunist Români Preşedintele Republicii Socialiste România în prima zi a noului an, poporul Cubei socialiste celebrează Ziua eliberării patriei, sărbătoarea sa naţională. La 1 ianuarie 1959, detaşamentele armatei revoluţionare de eliberare, conduse de tovarăşul Fidel Castro, au intrat triumfătoare in Havana, înlăturînd regimul dictatorial al lui Batista şi instaurînd puterea populară. Memorabilul eveniment, care a încununat lupta dirză purtată ani îndelungaţi de poporul cubanez pentru eliberare naţională şi socială, a marcat inaugurarea unei epoci de prefaceri structurale în viaţa ţării, creînd condiţiile pentru trecerea la edificarea orînduirii socialiste pe pămîntul Cubei. Apariţia primului stat socialist pe continentul american s-a înscris ca un moment de Însemnătate deosebită, cu ample rezonanţe în marele proces al transformărilor revoluţionare din lumea contemporană, a constituit un stimulent pentru toate popoarele care luptă pentru libertate, democraţie şi progres social, în anii construcţiei socialiste, oamenii muncii din Cuba, sub conducerea partidului comunist, au obţinut importante succese în dezvoltarea economiei, ştiinţei şi culturii, în lupta pentru zădărnicirea uneltirilor reacţiunii şi imperialismului, pentru salvgardarea şi consolidarea independenţei şi suveranităţii naţionale. Primul Congres al Partidului Comunist din Cuba, care a avut loc în decembrie 1975, a făcut bilanţul realizărilor obţinute in perioada de după eliberarea ţării, trasînd, totodată, direcţiile de perspectivă ale dezvoltării multilaterale a ţării. Congresul a adoptat măsuri de cea mai mare însemnătate pentru desăvârşirea procesului de instituţionalizare a puterii populare în Cuba, un pas hotărîtor in această direcţie fiind constituirea recentă a Adunării Naţionale a Puterii Populare. " Cu profundă simpatie urmăreşte poporul român ampla activitate constructivă desfăşurată de poporul cubanez, marile sale izbinzi în construcţia socialistă, între ţările, partidele şi popoarele noastre s-au statornicit şi se dezvoltă relaţii de prietenie şi colaborare pe cele mai diverse planuri — politic, economic, ştiinţific, cultural — relaţii potenţate de comunitatea de orînduire, de ideologie şi de ţeluri. Momente profund semnificative pentru cursul continuu ascendent al raporturilor româno-cubaneze au fost vizitele reciproce, intîlnirile dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Fidel Castro. Convorbirile şi înţelegerile dintre conducătorii partidelor şi ţărilor noastre au impulsionat puternic şi au ridicat pe o treaptă superioară prietenia româno-cubaneză, colaborarea multilaterală dintre cele două ţări, spre binele ambelor popoare, în interesul socialismului, progresului şi păcii în lume. De ziua marii sărbători a Republicii Cuba, poporul român adresează poporului cubanez un cald salut tovărăşesc, Însoţit de urarea de a dobindi noi şi tot mai importante victorii in munca dedicată înfloririi şi propăşirii patriei sale socialiste. Centru al unei provincii cu vechi tradiţii agricole, Holguinul, oraş cu peste 150 000 de locuitori, situat la mai bine de 800 de kilometri de Havana, in partea orientală a ţării, se înfăţişează astăzi ca un imens şantier, unde se desfăşoară un impresionant efort constructiv. Curind, oraşul va deveni unul dintre cele mai importante nuclee industriale ale ţării. Se spune despre Holguin că dacă ar trebui să-şi aleagă astăzi o emblemă, atunci aceasta ar trebui să cuprindă, ca elemente definitorii, un buldozer, un excavator şi o cască de protecţie de culoare albă, după care sunt recunoscuţi, pretutindeni în Cuba, constructorii. Primele obiective industriale ale oraşului, ne spune Guillermo Benitez, al doilea secretar al comnitetului regional de partid, au inceput să fie edificate in 1973. Luindu-se in consideraţie elemente economice şi demografice (Holguin se află intr-o zonă ce dispune de importante rezerve de forţă de muncă), a fost elaborat un plan de perspectivă, ce va fi amplificat in anii cincinalului. In acest fel, oraşul, ca şi întreaga regiune, se va transforma intr-o zonă agroindustrială dezvoltată. De pe acum, in noile fabrici ale oraşului, construite în ultimii trei ani, lucrează 5 000 de muncitori, urmînd ca, pe măsură ce vor intra in funcţiune noi obiective, numărul lor să sporească, ajungind la 20 000 la sfirşitul cincinalului. La Holguin au intrat in funcţiune, in anul trecut, peste 20 de întreprinderi industriale, precum şi alte numeroase obiective de interes social, altele aflîncu-se in stadii avansate de construcţie. Lucrările se desfăşoară, simultan, in trei zone ale oraşului. Astfel, in partea de nord-est se ridică o mare uzină de combine pentru recoltarea trestiei de zahăr şi o fabrică de utilaje agricole. Proiectată pentru a produce anual 600 de combine, uzina va asigura recoltarea mecanizată a trestiei de zahăr din regiune in proporţie de 80 la sută. Combinele ce vor ieşi pe poarta uzinei de la Holguin au semnificaţia realizării uneia dintre cele mai importante sarcini înscrise in intiul plan cincinal al tării, aprobat de primul Congres al P.C. din Cuba, din decembrie 1975, aceea de a creşte procentul recoltării mecanizate a trestiei de zahăr — de la 30 la sută, cit este in prezent, la peste 60 la sută in 1980. In imediata vecinătate a uzinei de combine se înalţă structura metalică a fabricii de utilaje agricole, întinsă pe aproape un milon de metri pătraţi şi unde vor lucra peste trei mii de muncitori. Pe kilometri întregi, de-a lungul şoselei spre Mayari, în aşa-numita „zonă a industriei albe", se construiesc mai multe obiective aparţinind industriei uşoare şi celei chimice, intre care un combinat de prelucrare a laptelui, o fabrică de oxigen etc. De asemenea, tot in această zonă se află in stadiu înaintat construcţia citorva şcoli şi a zeci de blocuri de locuinţe. O nouă citadelă industrială... In urmă cu cåţiva ani, o astfel de denumire pentru Holguin ar fi fost justificată doar finind seama de planurile de perspectivi. Astăzi, ea reflectă o realitate vie. O realitate pe care o Intilnim la SaW-5*tiago de Cuba şi in Pinar del Rio, in Insula Pinilor şi la Matanzas, sau oriunde in Cuba, unde poporul, harnic şi entuziast, obţine, sub conducerea partidului comunist, realizări remarcabile in toate domeniile de activitate, aşezînd astfel temelii solide pentru noi victorii pe drumul socialismului. M.FABIAN Holguin - o nouă citadelă industrială * • li ' j ‘ ÎNSEMNĂRI DE CĂLĂTORIE agenţiile de presă transmit: Protocol comercial româno—polonez. La Varşovia a fost semnat protocolul privind schimburile de mărfuri şi plăţi între Guvernul Republicii Socialiste România şi Guvernul R.P. Polone pentru anul 1977. Livrările reciproce de mărfuri vor creşte, în 1977, cu peste 15 la sută în comparaţie cu cele din 1976. Statul ecuadorian a preluat controlul asupra majorităţii sectorului industriei petroliere, ca urmare a unui acord semnat cu compania nordamericană Gulf Oil. Potrivit acordului, compania ecuadoriană de stat C.E.P.E. va deţine în viitor 62,5 la sută din acţiunile consorţiului Texaco şi Gulf în exploatarea petrolului din jungla ecuadoriană. Ministrul afacerilor externe al R.P. Chineze, Huan Hua, a primit delegaţia organizaţiei palestinene „Al Fatah“, condusă de Hamdan Abdel Kader, aflată in vizită la Pekin. La Hanoi a avut loc o şedinţa a Consiliului guvernamental al Republicii Socialiste Vietnam, care a făcut bilanţul îndeplinirii planului de dezvoltare economică şi culturală, precum şi a bugetului de stat pe anul 1976. A fost, de asemenea, analizat planul pe anul 1977. Noul preşedinte al Confederaţiei Elveţiene, K.rt Furgler, şi-a luat în primire oficial funcţia de şef al statului. El continuă să deţină, totodată, şi postul de şef al departamentului justiţiei şi al poliţiei. In apărarea mediului ambiant, 1977 a fost declarat în Iugoslavia „Anul de luptă pentru apărarea mediului înconjurător“. In întreaga ţară se va desfăşura o vastă activitate pentru curăţirea bazinelor şi a lacurilor şi crearea de zone verzi în jurul centrelor industriale. Va fi continuată, de asemenea, activitatea de punere in aplicare a proiectului „Jadran-3“, privind cercetarea complexă a mediului ambiant pe litoralul Adriaticii. Un împrumut de 300 milioane dolari va fi acordat Portugaliei de către S.U.A., a anunţat Ministerul de Finanţe american. Acest credit va reprezenta o primă etapă a unui program de asistenţă pentru redresarea economică a Portugaliei. Ambasadorul britanic Ivor Richard a părăsit capitala rhodesiană, plecind in Africa de Sud, după ce a avut convorbiri cu şeful regimului de la Salisbury consacrate examinării problemelor legate de reluarea lucrărilor Conferinţei de la Geneva asupra viitorului constituţional al Rhodesiei. Richard i-a prezentat lui Ian Smith propuneri privind constituirea guvernului de tranziţie în perioada care va preceda acordarea independenţei Rhodesiei. Accident minier. Agenţia de presă C.T.R. informează că: In seara zilei de 30 decembrie, în mina cehoslovacă „Staric“ a întreprinderii Chloboviceţ din bazinul carbonifer Ostrava-Karvina, s-a produs o explozie de gaze. Majoritatea minerilor au reuşit să iasă la suprafaţă. In subteran se mai află încă 45 de mineri. Schimburi de focuri de artilerie între comandouri palestinene şi forţe ale dreptei creştine au avut loc în sudul Libanului, în apropierea frontierei cu Israelul, a anunţat un purtător de cuvînt al forţelor de dreapta. Au fost bombardate satele Kleia, Ain Eoel şi Rieich. Efectivele militare franceze staţionate în RF- Germania vor fi reduse cu 5 000 de persoane în cursul anului 1977, iar trei garnizoane vor fi închise, a anunţat organul oficial al armatei terestre din Franţa. Efectivele franceze în R.F.G., care se ridică actualmente la 60 000 militari, ar urma să fie reduse in anii următori la 10 000. Violenţa în Ulster. Un copil de cinci luni a fost ucis simbătă la Glengormly, la nord de Belfast, în urma unei explozii, care a rănit grav pe părinţii copilului şi o altă persoană. Sunt primele victime din acest an in Irlanda de Nord, unde 296 de persoane şi-au pierdut viaţa în cursul anului trecut ca urmare a atentatelor teroriste. Populaţia S.U.A. a crescut în 1976 cu 1,6 milioane, numărul total al locuitorilor acestei ţări ajungind la circa 216 451 000. Statele Unite ocupă locul al patrulea în lume in ce priveşte numărul locuitorilor. DE PRETUTINDENI • REVERSUL SLĂBIRII FORŢATE. Potrivit unor recente studii întreprinse de un grup de cercetători americani, practica tratamentelor de slăbire cu ajutorul amfetaminelor şi al altor produse similare este deosebit de periculoasă. După încetarea tratamentului, paci°nţii recîştigă rapid kilogramele pierdute, dobindind şi altele în plus, iar administrarea in doze mari a acestor medicamente proclamate de reclame drept miraculoase produce serioase traume psihice: copiii femeilor cărora le-au fost administrate astfel de produse prezintă malformaţii etc. întrucît în anul 1975, numai în S.U.A. au fost prescrise 25 de milioane de reţete pentru administrarea de amfetamine, medicii au declarat in faţa Senatului că numai interzicerea prin lege a acestor medicamente ar putea pune capăt unor practici atit de nocive. PĂDUREA ÎMPIETRITĂ DIN ANTARCTIDA. O expediţie italiană a descoperit in Antarctida o pădure împietrită acoperind o zonă în lungime de circa 2 km şi 250 m lăţime. Copacii au o vechime de 14 000—16 000 ani.P Pădurea constituie — după părerea experţilor — încă un argument in sprijinul ipotezei că in acea perioadă pe cel de-al şaselea continent domnea o climă temperată. « CÎINII ŞI ULTRASUNETELE. Creşterea criminalităţii intr-un şir de ţâri occidentale a dus la sporirea numărului clinilor de pază, ceea ce prezintă anumite inconveniente pentru factorii poştali şi alte categorii de lucrători din serviciile publice. Pentru a elimina neplăcerile acestora, a fost pus în vînzare un tip de magnetofon-casetă care emite ultrasunete capabile să alunge cîinii agresivi, provocîndu-le o senzaţie de durere în urechi, fără a le prejudicia insă sănătatea. Poliţia se întreabă acum dacă răufăcătorii nu vor încerca şi ei să folosească proprietăţile aparatului... • PASAGERUL CLANDESTIN. Un porumbel a parcurs multe mii de kilometri, din Tokio pînă la Long Beach (S.U.A.), ca „pasager clandestin“ pe vasul sovietic „Pravdinsk“. In timpul călătoriei de-a curmezişul Oceanului Pacific, pasărea s-a ridicat de cîteva ori în aer, dar a sfîrşit prin a se întoarce pe vas. Porumbelul, care aparţine unui crescător din capitala niponă, a părăsit definitiv vasul abia cînd acesta a acostat în portul amintit. • UN NOU CURENT OCEANIC. Experţii au descoperit în Oceanul Pacific un puternic curent maritim, pînă acum necunoscut. El duce cu sine o cantitate apreciabilă de apă rece, care provine din regiunile antarctice şi are o lăţime de circa 2 km. Curentul, care se îndreaptă dinspre sud spre nord, influenţează nu numai masele de apă învecinate, ci şi atmosfera, determinînd într-o anumită măsură evoluţia climatului din zonă. * CIUPERCILE - INDICATOR Al POLUĂRII. In cursul unor studii asupra poluării mediului, efectuate în Elveţia, s-a constatat că din toate plantele cercetate — griu, tutun, furaje de tot felul etc. — ciupercile au înmagazinat cea mai mare cantitate de mercur. Cercetările ulterioare au permis să se determine nu numai zonele cele mai contaminate cu mercur, ci și să se stabilească o clasificare a speciilor de ciuperci cele mai apte să „absoarbă“ asemenea impurităţi. Se pare că diferitele specii de ciuperci studiate sunt pe cale de a deveni indicatori ideali ai poluării, atât de căutaţi de specialişti. Totodată, s-a constatat că ele pot evidenţia carenţa unor substanţe esenţiale pentru viaţa animalelor şi, in ultimă instanţă, a oamenilor care se hrănesc cu carnea acestora. De exemplu, se află în studiu concentraţia de seleniu din sol, element indispensabl vieţii, care este absorbit foarte bine de criptogame. In zona munţilor Jura, acest element se află in cantităţi prea mici, fapt ce provoacă anumite carenţe la animale. Sondajele vor fi utilizate în vederea producerii de alimente care să suplinească absenţa unor substanţe valoroase pentru sănătatea omului. SCINTEIA — luni 3 ianuarie 1977 REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA , Bucureşti, Plava Scînteii. Tel. 17 60 10. 17 60 20. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzorii din întreprinderi şi Instituţii. In străinătate, abonamentele se fac prin ILEXIM — departamentul export-import presă, P. O. BOX 136—137 telex : 11 230, București, str. 13 Decembrie nr. 3. Tiparul, combinatul Poligrafic CASA SCINTEI 1 40 36.