Scînteia, octombrie 1977 (Anul 46, nr. 10922-10947)

1977-10-01 / nr. 10922

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE. UNIŢI-VĂ!PRIMIRI LA TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Delegaţia Partidului Comunist Portughez Vineri după-amiază, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Romon, a primit delegaţia Partidului Comunist Portughez, condusă de tovarăşul Octavio Pato, membru al Comisiei Politice, secretar al C.C. al P. C. Portughez, care, la invitaţia C.C. al P.C.R., face o vizită de prietenie în ţara noastră. La primire au participat tovarăşii Ştefan Andrei şi Iosif Banc, membri supleanţi ai Comitetului Politic Executiv, secretari ai C.C. al P.C.R. Au luat parte, de asemenea, tovarăşii Americo Leal şi Aloim Ingles, membri ai C.C. al P.C. Portughez. Tovarăşul Octavio Pato a transmis tovarăşului Nicolae Ceauşescu un cordial salut prietenesc din partea C.C. al P.C.P. şi a tovarăşului Alvaro Cunhal, secretar general al P. C. Portughez, împreună cu cele mai bune urări de succes in activitatea pe care o desfăşoară in fruntea partidului şi statului, pentru îndeplinirea hotâririlor Congresului al XI-lea al P.C.R., pe calea edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate in Romania. Mulţumind, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rugat să se transmită secretarului general al P. C. Portughez, celorlalţi membri ai conducerii partidului, tuturor comuniştilor portughezi un cald salut de prietenie si urări de succes in lupta pentru apărarea intereselor oamenilor muncii, pentru consolidarea democraţiei si a independentei de stat. 1 . Incadrul convorbirilor s-a procedat la o informare reciprocă asupra activitălii si preocupărilor celor două partide’, asupra dezvoltării relațiilor dintre P.C.R. si P.C.P., dintre Romania , Portugalia, precum si asupra probleme actuale ale vieţii intef'r'Tilonatii" Mişcării cgtuiaste si muncitoresti. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a reafirmat solidaritatea comuniştilor, a întregului popor român, cu activitatea Partidului Comunist Portughez, a celorlalte forte politice democratice si progresiste din Portugalia, in lupta lor pentru apărarea si consolidarea cuceririlor Revoluţiei din 25 aprilie 1974, a principiilor democratice înscrise in Constituţia Republicii, pentru dezvoltarea procesului democratic, pentru înaintarea Portugaliei pe calea independenţei si progresului social. Conducătorul delegaţiei portugheze a dat o inaltă apreciere rezultatelor obţinute de poporul român, sub conducerea partidului său comunist, in dezvoltarea economiei, ştiinţei si culturii, in ridicarea nivelului de trai, material si spiritual, al oamenilor muncii. In cadrul întrevederii a fost evidenţiată cu satisfacţie dezvoltarea rodnică a relaţiilor de prietenie, colaborare si solidaritate militantă dintre Partidul Comunist Român si Partidul Comunist Portughez, care slujeşte dezvoltarea raporturilor dintre cele două ţări şi popoare, cauzei unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. S-a relevat, de comun acord, hotărirea ambelor partide de a acţiona pentru dezvoltarea raporturilor bune de colaborare, pe multiple Planuri, dintre România si Portugalia, corespunzător intereselor celor două Ponoare, ale cauzei păcii si înţelegerii internationale. Cele două partide au exprimat hotărirea de a acţiona pentru edificarea unui sistem trainic de securitate si cooperare in Europa si au subliniat importanta pe care o are in acest sens apropiata reuniune de la Belgrad chemată să dea un nou impuls înfăptuirii integrale a prevederilor si principiilor Actului final al Conferinţei de la Helsinki, pentru realizarea Tuior Pingioson care judcăţea dezangajării militare si dezarmării pe continentul european. rării unei noi ordini economice internaţionale care să ducă la lichidarea subdezvoltării in lume. să asigure progresul si bunăstarea fiecărei naţiuni si in primul rind ale popoarelor din ţările rămase in turmă din punct de vedere economic. In cursul schimbului de păreri s-a exprimat, de asemenea, solidaritatea şi sprijinul P.C.R. si P.C.P. faţă de popoarele si mişcările care luptă pentru eliberare si independenţă naţională, împotriva imperialismului, colonialismului, neocolonialismului, a politicii de apartheid şi de discriminare rasială, pentru dezvoltare de sine stătătoare pe calea progresului economic si social. Cele două partide şi-au exprimat hotărirea de a-şi aduce, in continuare, contribuţia la restabilirea si făurirea unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti, in spiritul marxismleninismului si solidarităţii internaţionale pe baza egalităţii în drepturi, a respectării independenţei fiecărui partid, a dreptului de a-şi elabora si înfăptui propria linie politică, tactica si strategia, in conformitate cu condiţiile si realităţile concrete in care acţionează. Totodată, ele au subliniat necesitatea întăririi solidarităţii dintre toate forţele democratice si progresiste, antiimperialiste, in lupta comună pentru triumful ideilor păcii, libertăţii, independenţei si înţelegerii intre popoare, ale democraţiei si progresului social. S-a apreciat, de comun acord, că vizita delegaţiei P.C.P. in România, convorbirile care s-au desfăşurat, cu acest prilej, intr-o atmosferă tovărăşească de respect si înţelegere reciprocă, constituie o nouă contribuție la dezvoltarea raporturilor de priet: Me. er4...hocar. 7 Solidaritate d.uiw/v tre cele două partide, corespunzător intereselor ambelor popoare, ale cauzei păcii și socialismului. ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XLVII Nr. 10922 Sîmbătă 1 octombrie 1977 6 PAGINI - 30 BANI SE ÎNFĂPTUIEŞTE CONSECVENT PROGRAMUL PARTIDULUI DE CREŞTERE MAI ACCENTUATĂ A NIVELULUI DE TRAI AL POPORULUI Începînd de azi, 1 octombrie NOI CATEGORII DE OAMENI AI MUNCII BENEFICIAZĂ DE SPORIREA RETRIBUŢIILOR Miorii din industria metalurgiei neferoase şi a produselor din substanţe abrazive, din cărbune si grafit ! Potrivit prevederilor din Programul partidului de creştere mai accentuată a nivelului de trai al poporului in acest cincinal, incepind de azi, 1 octombrie, un nou detaşament al clasei muncitoare — angajaţii din industria metalurgiei neferoase şi din industria produselor din substanţe abrazive, din cărbune şi grafit — beneficiază de majorarea retribuţiilor. Conform programului, in prima etapă de majorare, de la 1 octombrie, s-a prevăzut ca retribuţia tarifară netă din aceste sectoare ale economiei naţionale să se majoreze, in medie, cu 18.8 la sută, urmind ca pe ansamblul cincinalului, după etapa a doua de majorare din perioada 1979—1980, creşterea medie a retribuţiei sa ajungă la 33 la sută — urmi dn Cele mai mari inotcîîti de majorare a retribuţiilor din economie in actualul cincinal. Este o dovadă concretă a preţuirii de care se bucură din partea societăţii oamenii muncii din aceste sectoare economice, care dau tării atit de preţuitul metal alb — aluminiul — cuprul şi celelalte metale neferoase, produsele abrazive, cărbunoase şi cele pe bază de grafit. Cea mai mare parte din industria metalurgică neferoasă este, de altfel, rodul politicii partidului de industrializare socialistă a ţării, marile combinate de alumină de la Oradea şi Tulcea, ca şi cel de aluminiu de la Slatina fiind construite in anii socialismului. Ca si in celelalte ramuri ale economiei nationale, si in industria metalurgiei neferoase si a produselor din substanţe abrazive, din cărbune si grafit au avut loc in ultimii ani importante perfecţionări ale procesului de producţie, a fost luată o serie de măsuri pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi viaţă, s-au construit numeroase locuinţe, s-a lărgit, dotarea social-edilitară şi cul-,turală a localităţilor respective. Semnificativ pentru grija ce o poartă partidul şi statul nostru oamenilor muncii din noile combinate si întreprinderi ale metalurgiei neferoase este si faptul că in cadrul actualeimajorări a tlieniiIMM~gin trecerea retribuţiilor lucrătorilor din această ramură la o reţea tarifară superioară, aliindu-se la reţeaua ..siderurgie B“. In acest fel s-au mărit sensibil coeficienţii de ierarhizare a retribuţiilor, in actualul cincinal aceştia, urmind să fie cuprinşi intre 1.125—1.410, fată de numai 1.050—1.297 — cit erau înainte de majorare. Astfel, dacă pină acum intre retribuţiile lucrătorilor din ramura .,siderurgie B” si cei din metalurgia neferoasă existau diferente la retribuţie cuprinse intre 39 si 132 lei. incepind de azi. 1 octombrie, aceste diferente dispar. In cadrul majorărilor ce se aplică incepind de azi se reflectă puternic unul din principiile de bază ale sistemului de retribuire din economia noastră, anume principiul echităţii socialiste. S-au prevăzut astfel creşteri mai substanţiale pentru cei ce muncesc direct in producţie, care realizează valori materiale. Bunăoară, in timp ce retribuţiile personalului T.E.S.A. se majorează, in prima etapă, cu 15.4—16.4 la sută, retribuţiile muncitorilor din cele două ramuri — metalurgia neferoasă şi industria produselor din substanţe abrazive, dinContinuare in pag. a Ulaj Creşterea medie a retribuţiei tarifare nete Pe ansamblul cincinalului ETAPA de la 1 octombrie 1977 MINERII VĂII JIULUI SE ANGAJEAZĂ: „Vom recupera restanţele, vom îndeplini planul în cele mai bune condiţii, vom da ţării cu mai mult cărbune!“ TELEGRAMA ADRESATĂ C.C. AL P.C.R., TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU în ziua de 30 septembrie a.c. a avut loc plenara Comitetului municipal Petroşani al P.C.R. cu activul de partid din întreaga Vale a Jiului, care a analizat şi dezbătut sarcinile ce revin organelor şi organizaţiilor de partid, de masă şi obşteşti, consiliilor oamenilor muncii din întreprinderile miniere pentru realizarea integrală a indicatorilor de plan pe acest an şi întregul cincinal, in lumina indicaţiilor date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu cu prilejul vizitei întreprinse in Valea Jiului şi a cuvântărilor rostite la recentele consfătuiri de lucru de la Comitetul Central al Partidului Comunist Român. Cu acest prilej, intr-o atmosferă de puternică însufleţire, a fost adoptată o telegramă adresată Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, în care se spune : Activul de partid, în numele tuturor comuniştilor din bazinul carbonifer al Văii Jiului vă raportează, stimate tovarăşe secretar general, că in scopul îndeplinirii sarcinilor de plan pe anul 1977 şi recuperării restanţelor înregistrate in producţia de cărbune s-au asigurat măsuri tehnice şi organizatorice pentru desfăşurarea normală a activităţii de producţie in condiţiile programului de lucru in patru schimburi: îmbunătăţirea programului de mecanizare a minelor pentru perioada 1976—1980, redistribuirea la lucrări direct productive in subteran a unui număr important de muncitori din sectoarele auxiliare, constituirea de echipe specializate care să efectueze lucrări in subteran, de montaj, intreţinere şi reparaţie a utilajelor, prestarea in activităţi direct productive a cel puţin 50 la sută din timpul de lucru al personalului tehnico-ingineresc din serviciile tehnice şi tehnologice ale unităţilor miniere. Au fost luate măsuri de realizare a hotărârii Congresului consiliilor oamenilor muncii cu privire la reducerea personalului tehnic, economic, de specialitate şi administrativ, prin raţionalizarea activităţii acestuia, realizindu-se astfel prezenţa lui in sectoarele de producţie. Exprimindu-se sentimentele de recunoştinţă si satisfacţie ale tuturor locuitorilor din Valea Jiului — "români, maghiari si germani — in telegramă se adresează din toată inima conducerii partidului si statului, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, călduroase mulţumiri pentru grija deosebită si permanentă fată de ridicarea nivelului de viată al minerilor tării — detaşament de frunte al clasei noastre muncitoare — al celorlalte categorii de oameni ai muncii, al întregului popor. Vă informăm, se arată in continuare, că au fost materializate indicaţiile dumneavoastră cu privire la îmbunătăţirea activităţii de comerţ şi aprovizionare a populaţiei cu produse agroalimentare si industriale, perfecţionarea activităţii in domeniul asistentei medico-sanitare. Se înfăptuiesc măsurile indicate privind dezvoltarea bazei materiale a invâţămintului şi culturii, a condiţiilor de odihnă si recreare a oamenilor muncii. în încheiere, in telegramă se spune : Vom milita cu toată consecventa si responsabilitatea pentru a asigura întărirea in continuare a rolului de conducător al organizaţiilor de partid, sporirea mai accentuată a capacităţii de mobilizare a maselor la înfăptuirea sarcinilor ce le revin, la îndeplinirea in cele mai bune condiţii a planului, pentru a da tării cit mai mult cărbune şi de calitate superioară, sporind astfel contribuţia noastră la dezvoltarea rapidă a economiei naţionale, la înaintarea României pe calea progresului şi civilizaţiei comuniste. Acum, cind cu fiecare zi soarele răsare mai tirziu şi apune mai devreme, se înzeceşte valoarea fiecărei ore de lucru. TREBUIE INTENSIFICATA RECOLTAREA • STADIUL LUCRĂRILOR RAIDUL NOSTRUPE OGOARELE BRĂILENE ÎN PAGINA A III-A Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit, vineri dimineaţa, pe Edward Heath, personalitate de frante a Partidului Conservator din Marea Britanie, fost prim-ministru, care, la invitaţia Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, a făcut o vizită in ţara noastră. Oaspetele britanic şi-a exprimat satisfacţia de a fi primit de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, mulţumind, totodată, pentru ospitalitatea ce i-a fost rezervată in timpul şederii in ţara noastră, pentru prilejul ce i-a fost oferit de a cunoaşte realităţile şi dezvoltarea României contemporane. In timpul întrevederii s-a evidenţiat cu satisfacţie evoluţia ascendentă a relaţiilor româno-britanice şi s-a apreciat că promovarea pe mai departe a acestor raporturi de colaborare este menită să servească interesele celor două popoare, să contribuie la afirmarea idealurilor păcii şi înţelegerii in lume. S-a subliniat, totodată, importanta abordării in spirit realist şi constructiv a problemelor edificării unui sistem trainic de securitate in Europa şi înfăptuirii, ca un tot unitar, a angajamentelor asumate la Conferinţa de la Helsinki, in vederea realizării unor paşi concreţi pe calea dezvoltării colaborării intre state şi dezangajării militare, a dezarmării, in special a dezarmării nucleare. S-a relevat că este necesar să se asigure participarea activă, pe baze egale, a tuturor statelor la viaţa internaţională, la făurirea noii ordini economice, la instaurarea unui real climat de egalitate şi colaborare, stimă, respect mutual şi înţelegere intranaţiuni. întrevederea s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, prietenească. A fost reliefată necesitatea instan Edward Heath, fost prim-ministru al Marii Britanii Anotimpul cărţilor Vorbind despre vremea potrivită a fiecărui lucru şi a fiecărei acţiuni omeneşti, un scriitor al secolului nostru spunea că este un timp cind se aleg seminţele, dar vine şi timpul cind te bucuri de culesul roadelor ; că este un timp pentru creaţie şi unul pentru bucuria creaturii. Şi aşa mai departe. Ne îngăduim a-i continua gindul si a adăuga că există si un timp al cărţii, un timp al trudei şi unul al bucuriei. O primăvară a semănatului si germinaţiei gindurilor şi a lucrării fertile, a minţii se întregeşte si dă rod intr-o toamnă a culesului, a plenitudinii cuvintului rotund şi doldora de sevele sensului, ca un fruct copt. Fiecare carte are in acest anotimp bogat, de aur, al toamnei româneşti, in zilele culesului, luminile şi culorile blinde, dulci ale roadelor aşezate pe poliţe in cămările parfumate. Galbene, roşii, liliachii, brumate adesea sub învelişul lor protector de celofan, cărţile aşteaptă, cu provizia lor de puteri pentru minte şi inimă, alegerea noastră. Şi aceasta ştim că nu va intîrzia. Ca o explozie in jerbe de culoare, DECADA CÂRTII ROMANESTI, impămintenită la noi asemenea unui bun obicei colectiv, în aceşti ultimi ani, aduce in librăriile din Bucureşti si din toată ţara, in bibliotecile oraşelor si satelor şi judeţelor, noutăţile editoriale din toate domeniile. In expoziţiile de carte beletristică, social-politică, ştiinţifică, tehnică, de artă etc., care se vor intîlni la fiece pas, fiindcă standurile vor pătrunde peste tot cu prezenta lor ispititoare, cititorii vor regăsi cărţile pe care le doresc, pe care le-au văzut semnalate în presă ori la televiziune. Ca de obicei, se vor organiza pasionantele intilniri, atit de frecventate la noi de marele public, cu scriitorii si editorii. Din nou, cititorii isi vor vedea de aproape poeţii, prozatorii, dramaturgii, oamenii de ştiinţă, vor sta de vorbă despre creaţia lor in simpozioane si mese rotunde organizate in acest scop. Pe străzi, in parcuri, în întreprinderi, in şcoli, cartea ne Zoe DUMITRESCUBUŞULENGA va chema, cu bogăţia ei nouă, înspre orizonturi mereu altele şi mereu mai vaste. Prietenul acesta tăcut si ştiutor care ne însoţeşte şi ne îndreaptă inspre noi lumini ale simţirii si sufletului, ni se adresează şi de această dată, de pe rafturile ticsite (Producţia anului 1976 si a primului semestru din 1977 ridicindu-se pină la aproape cinci mii de volume in 118 932 000 de exemplare), cu chemarea irezistibilă de a ne sluji de unealta pe care ne-o pune la indemina. Intr-adevăr, cartea rămine instrumentul de lucru individual prin excelenţă, informatorul cel mai exact, mentorul credincios al căutărilor noastre în tezaurul românesc şi universal al cunoştinţelor si înţelepciunii de ieri si de azi. Prezenta prestigioasă a cărţii in România, socialistă, văzută ca atare din producţia, dar mai cu seamă din consumul de carte, ne îngăduie să depăşim si să infringem o mai veche temere in legătură cu concurenta — de fapt, iluzorie — dintre ceea ce numim ..civilizaţia Gutenberg“ (a tiparului) şi ..civilizaţia imaginii“ (a televiziunii). Dragostea publicului românesc faţă de carte, astăzi, şi mai, cu seamă siguranţa de care se îndreaptă spre cărţile bune, epuizate adesea nu mai puţin de 24 de ore, ne fac să afirmăm nu atit superioritatea crescindă a mijloacelor de informare vizuală, de masă, ci o intrare biruitoare a cărţii in cadrul mijloacelor de comunicare in masă. Este, desigur, o metaforă pe care ne-o permitem, dar in sensul unui adevăr fundamental, extras din realitatea relaţiei dintre cititorul român şi carte. Şi ne bucură, fără îndoială, prezenta atit de puternic afirmată a cârtii in cadrul culturii socialiste, căci prestigiul ei fată de celelalte mijloace de informare şi comunicare stă in necontenitul apel la inteligentă, la înţelegerea lumii prin concept si limbaj. Introducând dimensiunea reflecţiei in preluarea informaţiei, a cunoştinţelor, cartea reprezintă pentru cititorul ei unul din cele mai eficiente mijloace formative si slujeşte astfel, in cel mai inart grad, înaltelor ţeluri ale educaţiei si culturalizării pe care le urmărim. De aceea, pentru noi toţi. ..Decada cărţii“ înseamnă o nouă întilnire cu preţioasele produse ale minţii, oferite însetatei noastre curiozităţi de cunoaştere. 28 DE ANI DE LA PROCLAMAREA REPUBLICII POPULARE CHINEZE Tovarăşului HUA KUO-FEN Preşedintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, Premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze Avem deosebita plăcere ca, in momentul in care popor şl frate chinez sărbătoreşte cu entuziasm şi bucurie cea de-a XXVIII-a aniversare a proclamării Republicii Populare Chineze, in numele Partidului Comunist Român, Guvernului Republicii Socialiste România, poporului român şi al nostru personal, să vă adresăm dumneavoastră, Partidului Comunist Chinez, Guvernului Republicii Populare Chineze şi întregului popor chinez calde felicitări şi cele mai bune urări. Lupta revoluţionară eroică, desfăşurată de poporul chinez, sub conducerea încercată a partidului său comunist, pentru răsturnarea vechiului regim reacţionar, împotriva imperialismului, feudalismului şi capitalismului comprador, pentru eliberare naţională şi socială, a fost încununată de o strălucită victorie prin proclamarea, la 1 octombrie 1949, a Republicii Populare Chineze. Victoria revoluţiei chineze, naşterea Chinei populare au marcat o cotitură radicală în istoria milenară a poporului chinez, constituind, in acelaşi timp, un eveniment de mare însemnătate internaţională, cu puternice inmuriri asupra luptei revoluţionare a popoarelor pentru înlăturarea dominaţiei străine, pentru libertate şi independenţă naţională, pentru o viaţă mai bună. Devenit liber şi stăpin pe destinele sale, harnicul şi talentatul popor chinez a obţinut, in anii puterii populare, victorii şi succese remarcabile in revoluţia şi construcţia socialistă, in afirmarea tot mai puternică a Republicii Populare Chineze pe arena mondială. In prezent, poporul chinez, sub conducerea Partidului Comunist Chinez, a Comitetului său Central, in frunte cu dumneavoastră, tovarăşe Hua Kuo-fen, acţionează cu fermitate şi in mod rodnic pentru traducerea în viată a hotâririlor celui de-al Xl-lea Congres al partidului, pentru transformarea marii Chine populare intr-un stat socialist puternic şi modern. Poporul român urează din toată inima poporului frate chinez să obţină noi şi tot mai mari realizări in înfăptuirea programului partidului de dezvoltare şi înflorire multilaterală a patriei. Exprimindu-ne satisfacţia pentru cursul ascendent al relaţiilor tradiţionale frăţeşti româno-chineze, suntem convinşi că prietenia revoluţionară, solidaritatea militantă şi conlucrarea pe multiple planuri dintre partidele, ţările şi popoarele noastre se vor dezvolta şi intări tot mai mult, in interesul construcţiei socialiste in ţările noastre, al cauzei libertăţii şi independentei popoarelor, al păcii, colaborării si socialismului in lume. NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Partidului Comunist Român, Președintele Republicii Socialiste România MANEA MĂNESCU Prim-ministru al Guvernului Republicii Socialiste România