Scînteia, ianuarie 1978 (Anul 47, nr. 11001-11025)

1978-01-03 / nr. 11001

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE. UNIȚI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XLVII Nr. 11001 Prima ediţie Marţi 3 ianuarie 1978 6 PAGINI - 30 BANI MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor la posturile de radio şi televiziune de TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem un an deosebit de bogat in realizări economice şi sociale, precum şi in evenimente politice interne de profundă semnificaţie pentru prezentul şi viitorul ţării. Prevederile planului pe 1977 au fost îndeplinite şi depăşite; producţia industrială a crescut intr-un ritm de peste 11,5 la sută, iar cea agricolă, deşi condiţiile naturale nu au fost din cele mai favorabile, poate fi considerată satisfăcătoare. Ca urmare a dezvoltării impetuoase a producţiei de bunuri materiale, a sporirii avuţiei naţionale a fost posibilă creşterea suplimentară a veniturilor oamenilor muncii, in special ale celor provenite din retribuţie, ridicarea peste prevederile iniţiale a nivelului de trai al poporului. Toate acestea evidenţiază, inca o dată, forţa economiei noastre, superioritatea orînduirii noi pe care o clădim, capacitatea poporului nostru de a asigura progresul şi prosperitatea patriei. In acest an au fost adoptate noi măsuri de perfecţionare a planificării şi conducerii unitare a economiei, a întregii societăţi. Am amplificat cadrul organizatoric de participare a maselor la conducerea vieţii economice şi sociale, a statului, am întărit şi mai puternic democraţia socialistă. Sărbătorirea, în acest an, a centenarului Independenţei de stat şi a trei decenii de la instaurarea Republicii a prilejuit omagierea înaltelor virtuţi ale poporului român, a luptei sale eroice pentru libertate, neatrnare şi dreptate socială, a marilor victorii obţinute in transformarea revoluţionară a societăţii româneşti şi, totodată, reafirmarea hotărîrii noastre ferme de a nu precupeţi nimic pentru măreţia patriei, pentru apărarea şi întărirea independenţei şi suveranităţii ei. Evenimentul politic cel mai important al anului a fost Conferinţa Naţională a partidului, care a stabilit un vast ansamblu de măsuri pentru intensificarea dezvoltării economiei naţionale şi accentuarea creşterii nivelului de trai al poporului, pentru perfecţionarea activităţii în toate compartimentele societăţii in vederea înfăptuirii cu succes a istoricului Program al partidului. Pentru marile succese dobindite In toate domeniile de activitate, doresc să adresez, in aceste momente solemne, in numele conducerii de partid si de stat, precum și al meu personal, cele mai calde felicitări clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregului nostru popor , făuritor conştient al destinului său liber şi fericit. Intrăm in noul an cu o perspectivă clară, cu un program precis, a cărui realizare este menită să asigure înflorirea continuă, multilaterală a României. Anul 1978 — cel de-al treilea an al cincinalului — este hotăritor pentru îndeplinirea cu succes a istoricelor hotăriri ale Congresului al Xl-lea al partidului, a planului de dezvoltare economicosocială pînă in 1980. lată de ce este necesar — aşa cum am subliniat şi la Conferinţa Naţională — să asigurăm un salt revoluţionar de la acumularea cantitativă la o calitate nouă, superioară in întreaga activitate de construcţie socialistă. Aceasta impune perfecţionarea in continuare a planificării, organizării şi conducerii producţiei materiale, valorificarea cu maximum de eficienţă a potenţialului economic şi uman. La baza întregii activităţi trebuie să punem cele mai înaintate cuceriri ale revoluţiei tehnico-ştiinţifice contemporane, asigurind ridicarea nivelului tehnic şi a calităţii tuturor produselor, aplicarea unor tehnologii noi care să permită reducerea consumului de materii prime, materiale şi energie, scăderea cheltuielilor de fabricaţie. Să concentrăm energia, forţa creatoare, inteligenţa şi priceperea întregii naţiuni pentru sporirea mai rapidă a productivităţii muncii , factorul hotăritor de care depinde creşterea venitului naţional, ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc, mersul tot mai ferm înainte al României pe calea progresului socialist. Sunt pe deplin încredinţat că şi in anul ce vine întregul nostru popor va acţiona cu toată hotărîrea şi abnegaţia, sub conducerea partidului, pentru realizarea acestor ţeluri măreţe, că, prin perseverenţa şi elanul lor revoluţionar, toţi oamenii muncii se vor dovedi la înălţimea marilor răspunderi pe care istoria le pune in faţa generaţiilor de astăzi ale României socialiste. Dragi tovarăşi şi prieteni, Anul pe care il încheiem s-a caracterizat prin accentuarea profundelor schimbări naţionale şi sociale in viaţa internaţională, in raportul mondial de forţe, prin afirmarea tot mai puternică a voinţei popoarelor de a pune capăt cu desăvirşire politicii imperialiste, de dominaţie şi dictat, de a deveni stăpine pe bogăţiile naţionale, pe destinele proprii în 1977 s-a manifestat tot mai pregnant marea înfruntare, la scara planetei, dintre tendinţa spre o nouă reîmpărţire a lumii, a zonelor de influenţă, spre ciştigarea de noi poziţii dominante de către diferite state sau grupări de state, şi tendinţa popoarelor de a trăi libere, de a-şi asigura dezvoltarea economico-socială independentă, fără nici un amestec din afară. Apare de aceea mai stringentă ca oricind necesitatea ca forţele progresiste, antiimperialiste de pretutindeni să-şi unească eforturile şi să acţioneze ferm pentru înlăturarea gravelor pericole ce ameninţă pacea şi liniştea planetei, pentru accentuarea cursului spre destindere şi securitate, spre înţelegere şi conlucrare egală intre naţiuni. Acţionînd în acest spirit, România şi-a adus şi îşi va aduce în continuare contribuţia activă la soluţionarea problemelor complexe, majore care preocupă omenirea. Am întărit şi vom întări relaţiile de prietenie, solidaritate şi colaborare cu toate ţările socialiste, legăturile multilaterale cu ţările în curs de dezvoltare, cu ţările nealiniate, cu popoarele care au păşit pe calea propăşirii economico-sociale de sine stătătoare; extindem raporturile de colaborare şi cooperare cu ţările capitaliste dezvoltate, cu toate ţările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Considerăm că o cerinţă imperioasă a cauzei păcii şi colaborării o constituie promovarea fermă şi generalizarea in viaţa internaţională a principiilor deplinei egalităţi în drepturi, independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne şi avantajului reciproc, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa, a dreptului fiecărei naţiuni de a-şi hotărî singură soarta, aşa cum doreşte ea. în acest context, se impun intensificate eforturile pentru promovarea largă a metodei tratativelor, ca unică modalitate raţională de soluţionare a diferendelor şi litigiilor dintre state, pentru stingerea focarelor de conflicte şi încordare care mai există în lume. Interesele păcii generale reclamă să se facă totul pentru ca anul 1978 să deschidă calea rezolvării conflictului din Orientul Mijlociu, să marcheze un moment hotăritor in instaurarea unei păci durabile și juste in această zonă, prin retragerea Israelului din teritoriile arabe ocupate in urma războiului din 1967, soluţionarea problemei palestiniene, inclusiv constituirea unui stat palestinian independent, respectarea suveranităţii şi integrităţii tuturor ţărilor din regiune. întărirea destinderii internaţionale depinde în mare măsură — aşa cum demonstrează realitatea de înfăptuirea securităţii in Europa, lată de ce este necesar să facem totul pentru ca reuniunea de la Belgrad să se încheie cu succes, dînd un nou şi puternic impuls înfăptuirii documentelor de la Helsinki, extinderii colaborării neîngrădite intre state şi îndeosebi trecerii la măsuri concrete de dezangajare militară, fără de care nu poate fi concepută pacea şi liniştea continentului, a întregii omeniri. Este necesar, de asemenea, să intensificăm eforturile pentru reducerea cursei înarmărilor şi trecerea la măsuri de dezarmare, in primul rînd de dezarmare nucleară, pentru eliberarea omenirii de povara apăsătoare a cheltuielilor militare, de spectrul unui nou război nimicitor. Asigurind buna pregătire a sesiunii Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru dezarmare, din anul 1978, să facem ca ea să constituie un important pas înainte in înfăptuirea acestui deziderat vital al zilelor noastre. Se impun, totodată, acţiuni ferme pentru lichidarea subdezvoltării, a împărţirii lumii în ţări bogate şi ţări sărace, pentru instaurarea unei noi ordini economice internaţionale, care să asigure propăşirea economică şi socială mai rapidă, în special a statelor rămase in urmă. Rezolvarea constructivă a marilor probleme internaţionale cere, mai mult ca oricind, întărirea solidarităţii şi colaborării tuturor popoarelor, a căror conştiinţă creşte neîncetat, a forţelor înaintate ce reprezintă uriaşa majoritate a lumii şi care pot schimba cursul dezvoltării mondiale, pot asigura făurirea unei lumi mai bune şi mai drepte pe planeta noastră. Cu încredere deplină în forţele clasei muncitoare, ale eroicului şi harnicului nostru popor, să păşim în noul an hotăriţi să dobîndim noi şi tot mai mari succese in edificarea, sub conducerea partidului, a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, a comunismului pe pămîntul României ! Fie ca anul ce vine să aducă victorii tot mai însemnate în lupta popoarelor, a forţelor progresiste, antiimperialiste de pretutindeni, pentru o politică nouă, de egalitate şi respect între naţiuni, pentru prosperitate in întreaga lume, pentru triumful păcii, destinderii şi colaborării internaţionale! în aceste clipe sărbătoreşti, vă doresc, dragi tovarăşi şi prieteni, bucurii şi satisfacţii cit mai mari în muncă şi viaţă, împlinirea tuturor dorinţelor de mai bine, multă sănătate şi fericire ! Vă adresez tuturor, din adincul inimii, tradiţionala urare „LA MULŢI ANI !". ■ „Prima urare, fierbinte, ptru al ţării preşedinte !“ Prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu în noaptea Anului nou în mijlocul oamenilor muncii din Capitală a prilejuit o nouă şi entuziastă manifestare a puternicei unităţi dintre partid şi popor LA ÎNTREPRINDEREA „23 AUGUST“ LA REVELIONUL TINERETULUI ...Ultimele ore ale anului 1977. Capitala ţării, pregătită de sărbătoare, a trăit încă un moment de neuitat : tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele republicii, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, s-a aflat şi in aceste clipe, ca întotdeauna, în mijlocul poporului, alături de cei ce — în pragul trecerii spre un nou an — au sărbătorit cu optimism şi bucurie succesele obţinute prin munca lor harnică şi pricepută, angajîndu-se să dea glas prin fapte măreţelor hotăriri ale Conferinţei Naţionale a Partidului de a ridica România pe trepte şi mai inalte de bunăstare şi civilizaţie. Secretarul general al partidului a fost însoţit de tovarăşii Manea Mănescu, Emil Bobu, Cornel Burtică, Ion Dincă, Janos Fazekas, Ion Ioniţă, Petre Lupu, Paul Niculescu, Gheorghe Oprea. (Continuare in pag. a IlI-a) Sub semnul dragostei neţărmurite faţă de partid, faţă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, s-a desfăşurat şi sărbătorirea revelionului tineretului Capitalei. Cei peste 7 000 de băieţi şifete, cea mai mare parte tineri comunişti, membri ai organizaţiilor U.T.C. — muncitori, specialişti, elevi şi studenţi bucureşteni, cărora li s-au adăugat şi reprezentanţi ai unor mari şantiere ale tineretului — reuniţi la Complexul expoziţional din Piaţa Scinteii au făcut o emoţionantă primire conducătorilor partidului şi statului. La sosirea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, salve de artificii străluceau în jerbe multicolore pe înaltul cerului; aleea din Piaţa Scinteii pină la intrarea principală a Pavilionului central, decorată cu ghirlande luminoase, era mărginită de sute de tineri făclieri îmbrăcaţi în (Cant.nuare in pag. a IlI-a) Cuvîntul tovarăşului Dragi tovarăşi şi prieteni, Suntem deosebit de bucuroşi că în încheierea anului 1977, la începutul noului an, ne aflăm în mijlocul minunatului colectiv de oameni ai muncii de la întreprinderea „23 August“, împreună cu familiile lor, pentru a sărbători acest nou an într-adevăr, aţi realizat lucruri bune în anul pe care îl încheiem. Aş dori să vă adresez şi cu acest prilej cele mai calde felicitări pentru tot ceea ce aţi realizat şi urarea de noi succese în viitor. (Aplauze puternice, urale). De aici, de la „23 August“, acest centru important al industriei noastre socialiste cu un minunat colectiv de oameni ai muncii, doresc să adresez, încă o dată, eroicei noastre clase muncitoare, tuturor oamenilor muncii, cele mai calde felicitări pentru rezultatele obţinute în 1977 şi urarea de noi şi noi succese ! (Aplauze puternice, urale. Se scandează „Ceauşescu-P.C.R.“. Am deplina încredere că dumneavoastră, la fel ca întreaga clasă muncitoare, ca întregul nostru popor, veţi îndeplini cu cinste şi în anul viitor sarcinile ce vă revin din Programul elaborat de Congresul al XI-lea, din hotărîrile Conferinţei Naţionale a partidului şi veţi aduce o contribuţie tot mai însemnată la dezvoltarea industriei, la înaintarea ţării noastre pe calea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, pe calea bunăstării şi fericirii. (Se scandează îndelung „Ceauşescu-P.C.R. !“ Aplauze puternice). Doresc să închin primul pahar la acest revelion pentru minunata noastră clasă muncitoare, pentru ţărănime, pentru intelectualitate, pentru toţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, pentru gloriosul popor român care înfăptuieşte neabătut politica partidului nostru comunist, politică ce corespunde intereselor vitale de bunăstare şi fericire ale naţiunii noastre. (Se scandează „Ceauşescu-P.C.R. „Ceauşescu şi poporul !“ Aplauze puternice, îndelungate). Vă urăm, dragi tovarăşi şi prieteni, tuturor oamenilor muncii din acest minunat colectiv, familiilor dumneavoastră, multă sănătate, multă fericire ! „La mulţi ani !“. (Se scandează, cu putere, îndelung, „Ceauşescu — la mulţi ani !“ Se cvită cu însufleţire „Mulţi ani trăiască !“). Vă doresc o petrecere cît mai frumoasă în această noapte, succese mari şi tot ceea ce vă doriţi dumneavoastră ! (Aplauze puternice. Se scandează îndelung „Ceauşescu şi poporul“, „Ceauşescu — la mulţi ani !“). Dragi tovarăşi şi prieteni tineri, Sîntem deosebit de mulţumiţi şi bucuroşi că în această seară, la încheierea anului 1977, ne aflăm împreună cu reprezentanţii tineretului din Capitală. Dorim să subliniem prin aceasta preţuirea şi înalta apreciere pe care o dăm contribuţiei tineretului la tot ceea ce se înfăptuieşte în patria noastră, elanului cu care el munceşte şi învaţă, servindu-şi patria, partidul şi poporul. (Aplauze puternice, urale. Se scandează îndelung „Ceauşescu — P.C.R. „Ceauşescu şi poporul !“). Aş dori să subliniez contribuţia uriaşă pe care tineretul muncitoresc, ţărănesc, intelectual, întregul tineret al patriei noastre o aduce, în toate domeniile de activitate, la înflorirea României socialiste. Avem în faţă un program minunat. Aţi contribuit prin munca voastră, dragi prieteni tineri, dragi tineri comunişti, la înfăptuirea succeselor pe primii doi ani ai cincinalului. Sunt ferm convins că şi în anul viitor veţi fi in primele rînduri pentru înfăptuirea cu succes a Programului elaborat de Congresul al XI-lea de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, de ridicare a bunăstării şi fericirii întregii noastre naţiuni. (Aplauze îndelungate. Se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“) Doresc cu acest prilej al noului an să ridic acest de-al doilea pahar — pentru că pe primul l-am ridicat la întreprinderea „23 August“ — în cinstea minunatului tineret al patriei noastre, să-i urez succese tot mai mari în întreaga sa activitate şi în viaţă, să fie in stare de a continua ceea ce au realizat înaintaşii, pentru ca tinerii noştri să devină demni făuritori şi conducători ai patriei socialiste. (Urale, aplauze puternice, se scandează „Ceauşescu — P.C.R.R.“). Vă urez multă ănătate şi multă fericire ! (Se scandează „Ceauşescu — P.C.R.„Ceauşescu — tinerii !“ Aplauze puternice, urale). Şi acum, dragi tovarăşi, vă urăm petrecere bună: „La mulţi ani !“. (Aplauze îndelungate, urale puternice, se scandează îndelung „Ceauşescu — P.C.R. I“). Cuvîntul tovarăşului Nicolae Ceauşescu La masa de revelion a muncitorilor întreprinderii „23 August", tovarăşului Nicolae Ceauşescu, tovarăşei Elena Ceauşescu), celorlalţi conducători ai partidului şi statului le este adresată din toată inima tradiţionala urare „La mulţi ani !"